Ik verwacht dat het tegen de tijd dat ze leerplichtig is het allemaal wel goed zal komen. Dat duurt nog 2,5 jaar ongeveer. Ze is nog zo klein nuquote:Op woensdag 7 februari 2018 13:16 schreef tombolafan het volgende:
[..]
ik breek ff in; hier in de buurt ook een kindje dat zelf mocht kiezen of hij naar de psz wilde of niet, en die heeft het heel lang moeilijk gehad met naar school gaan; dat moest ineens echt en dat was hij niet gewend. Voor het ritme is het idd beter imho om haar gewoon elke keer te laten gaan. Helemáál als je het ook 'school' noemt
Hier is geen wachtlijst. Het is een net opgestarte peuterspeelzaal dus.voorlopig plek zatquote:Op woensdag 7 februari 2018 13:22 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Wat mij betreft is een PSZ dus niet vrijblijvend. J ging gewoon elke week twee keer, om ritme te krijgen en houden, om te wennen aan het schoolse. Dat gold volgens mij ook voor de andere kinderen in zijn groep, als er iemand niet was, was dat vanwege ziekte of vakantie, niet vanwege 'geen zin/ wil niet'. De PSZ had hier een wachtlijst, dus het zou ook nogal lullig zijn geweest voor alle kinderen die wel wilden gaan, maar niet mochten (want groep vol), als er elke keer een kindje niet komt opdagen waarvoor wel een plek wordt gereserveerd.
PSZ is niet verplicht, maar ook niet vrijblijvend, werd hier dan ook duidelijk aangegeven bij de start. Van kinderen werd verwacht dat ze twee keer per week kwamen, van ouders werd ook regelmatige betrokkenheid verwacht (start nieuw thema, pasen/kerst/sint, afsluitend 'optreden'). Wil je dat niet, prima, maar dan moet je je kind ook niet naar een PSZ willen laten gaan...
Dat kan natuurlijk maar het kan ook tegenvallen. Sowieso kan het lastig worden als je pas verwacht dat ze met 5 jaar volledig/ zonder problemen alle dagen naar school gaat; als je haar met 4 jaar nog vrij laat/een keuze geeft of ze gaat of niet...quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:24 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
Ik verwacht dat het tegen de tijd dat ze leerplichtig is het allemaal wel goed zal komen. Dat duurt nog 2,5 jaar ongeveer. Ze is nog zo klein nu
Flixotide is een ontstekingsremmer, die werkt niet direct maar is preventief. Als benauwdheid dan alsnog optreedt is ventolin een luchtwegverwijder die acuut en kort werkt. Vind het wel gek dat er zo slecht over voorgelicht wordt, door artsen.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:55 schreef twist02 het volgende:
Beterschap voor alle zieke peuters!
Even aanhaken op die puffers:
Onze Minion is ook al snel benauwd als ze verkouden is, dus hier ook een puffer (gelukkig niet zo erg als bij jullie, als ik het zo lees). Maar wij hebben juist Ventolin als 'standaard' zeg maar; die mogen we gewoon zelf meerdere malen per dag geven als we denken dat het nodig is. En laatst kregen we er tijdelijk flixotide bij toen het echt heel erg werd.
Maar dat klinkt dus precies tegenovergesteld als bij jullie?
Het is ook nogal wat ja! Ik weet nog dat ik de eerste maanden dat ik fulltime werkte na mijn studie, ik constant compleet afgepeigerd wasquote:Op woensdag 7 februari 2018 10:49 schreef Franny_G het volgende:
Oh spannend, exode. Zo te horen kan hij wel makkelijk omgaan met een nieuwe situatie.
I gaat nu ruim een week fulltime naar school. Vanochtend was voor het eerst dat ze zei dat ze eigenlijk niet wilde. Het begint er een beetje in te hakken, geloof ik. Maar ze heeft het wel echt naar haar zin en je merkt dat ze enorm gestimuleerd wordt. Hoofdje zit iedere dag helemaal vol, op bed bespreken we voor het slapen gaan nog wat na en dan merk je dat het koppie maar moeilijk stil te krijgen is.
Mijn peuter schreeuwt standaard elke morgen moord en brand als ze naar het kdv moet. Maar ze gaat toch. Ze is gewoon niet zo'n ochtendmens denk ik. Heeft ze het dan verder niet naar d'r zin als ze daar is? (misschien is dat al verteld maar ik ben slecht bijgelezen).quote:Op woensdag 7 februari 2018 12:50 schreef Quickie_Brat het volgende:
B mag pas over 2 weken weer naar de psz. Het was nogal een rommeltje de laatste tijd met wel gaan/niet gaan. De leidster belde toen en vond het wel belangrijk voor het ritme en de regelmaat dat B er frequenter zou zijn.
Ze stelde voor om na de vakantie weer te starten.
Nu zit ik dus nog 2 weken met een peuter thuis die naar "school" wil.
Maar ja ik kan niet garanderen dat ze na die vakantie wel braaf elke keer gaat. Als ze echt niet wil hoeft ze niet van mij. Tis maar de peuterspeelzaal.
Ja idioot is dat. We hebben elke keer alleen maar info gehad over hoe op dat moment te handelen maar niet over hoe het een volgende keer te voorkomen of te zorgen dat het minder uit de klauwen liep.quote:Op woensdag 7 februari 2018 22:03 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Flixotide is een ontstekingsremmer, die werkt niet direct maar is preventief. Als benauwdheid dan alsnog optreedt is ventolin een luchtwegverwijder die acuut en kort werkt. Vind het wel gek dat er zo slecht over voorgelicht wordt, door artsen.
Wij moesten in t ziekenhuis ook bij de kinderlongverpleegkundige komen, die gaf ons uitleg en schema’s (idd over al snel neusspray en bij hoesten direct een laag schema ventolin, en over welk afbouwschema bij echte benauwdheid (in ons specifieke geval van 4*3 naar 3*3 naar 3*2 naar 3*1)).
De huisarts gaf ons ook heel ander advies en dat hielp allemaal helemaal niet zo goed...
Het zou voor mij niet werken. Daar zou ik zelf erg verdrietig van worden. We hebben de psz dan ook heeeeeeel geleidelijk opgebouwd. De eerste 8 keer ben ik er sowieso bij gebleven. En pas gegaan als het voor ons allebei goed en veilig voelde.quote:Op donderdag 8 februari 2018 11:44 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Mijn peuter schreeuwt standaard elke morgen moord en brand als ze naar het kdv moet. Maar ze gaat toch. Ze is gewoon niet zo'n ochtendmens denk ik. Heeft ze het dan verder niet naar d'r zin als ze daar is? (misschien is dat al verteld maar ik ben slecht bijgelezen).
quote:Op donderdag 8 februari 2018 11:46 schreef LuDann het volgende:
Sowieso verliep alles nogal chaotisch op de EH, een half uur nadat Wolk verneveld was kwam er een VPK aanzetten met een vernevelaar die hij op haar hoofd wilde zetten. Uh, dat is net al gedaan? Bleek dat het nog niet afgetekend was in de computer oid. En ik stond na een urenlang verblijf alles in te pakken, komt er iemand binnen die bij Wolk een polsbandje omdoet. Dude. Is niet meer nodig dus.
Goed zeg! En hoe oud is ze nu?quote:Op donderdag 8 februari 2018 11:47 schreef Stormqueen het volgende:
Mijn peuter is verder weer een echte peuter momenteel. De hele dag janken om alles, als het drama is opgelost weer een nieuw drama zoeken, continu NEEEEE schreeuwen en nog meer janken, and then some more![]()
Ik ben blij dat ik een hele makkelijke baby heb die gewoon een ingebouwde /care functie heeft
Maar ze lijkt nu toch wel echt zindelijk te zijn, dus er zijn ook nog positieve ontwikkelingen! Gisteren moest ze plassen toen we bij het cb waren. Ik zet haar op de wc, haar voorhoofd lichtte op, en toen een plons![]()
En sinds haar beste vriendin ook geen luier meer draagt durft ze zelf ook zonder
Als OO moeder snap ik dit wel maar er zit natuurlijk wel verschil tussen wens en behoefte.quote:Op donderdag 8 februari 2018 12:29 schreef Quickie_Brat het volgende:
Wij kiezen overigens voor de Onvoorwaardelijke Ouderschapsmethode (Alfie Kohn) en stellen haar behoeftes voorop.
quote:Op donderdag 8 februari 2018 12:41 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Als OO moeder snap ik dit wel maar er zit natuurlijk wel verschil tussen wens en behoefte.
En ook je eigen behoefte tot samen veilig zijn is niet altijd makkelijk te verwezenlijken
ik ben van mening dat als je nu al het moeten gaat invoeren dat je bij bepaalde kinderen dus idd wel een groot probleem hebt als ze 5 zijn en je dan dus echt een tegenwerker hebt.
Dat als je samen wilt zijn dat dit een belangrijke behoefte is.
(ik zou dan dus niet kiezen voor psz maar ouder en kind gym bijvoorbeeld) wel interactie, toch samen.
ik heb wel momenten dat ik denk dat er een behoefte achter zit en het een wens is.
zeker met jonge peuters vind ik dat altijd wel lastig vinden.
Ze is nu 3 jaar en 4 maanden. De nachten zijn wel vaak droog, nog niet altijd, maar ik hoop dat het weglaten van de luier net dat extra zetje kan geven.quote:Op donderdag 8 februari 2018 12:34 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
Goed zeg! En hoe oud is ze nu?
En snachts ook?
Als je andere wensen hebt is het niet per definitie zo dat anderen er niet mee akkoord gaan.quote:Op donderdag 8 februari 2018 12:59 schreef mousemicky het volgende:
En serieus, 8 keer erbij gebleven? En daar gingen de psz juffen ook mee akkoord? Dat lijkt me iig geen optie wanneer ze eenmaal naar de basisschool gaat...
Mijn OO kinderen ervaren geen enkele problemen op de basisschool trouwens,quote:Op donderdag 8 februari 2018 13:12 schreef Skittles het volgende:
8 keer de hele dag?hoe reageren de andere kinderen daar dan op?
Wij hebben op de psz een brengmoment tussen half 9 en 9 uur en dan worden we volgens mij eruit gewerkt a la juf Ankmaar de mijne is na een minuut al vergeten dat ik bestaat, dus dan zeg ik de juf al gedag en vertrek
![]()
En hoe zie je voor je dat dat straks gaat op school? Dan moet ze immers wel, tenzij je thuisschool wil geven. Ook moet ze dan mee met de ritme van de klas ipv haar eigen behoefte te volgen..
Dat is ook zo bij OO hoor. soms moeten dingen en dat gaat prima binnen OOquote:Op donderdag 8 februari 2018 13:20 schreef mousemicky het volgende:
Skittles, mijn peuterzoon is dus net als jouw peuter. Oh, juf! Oh, speelgoed! Oh, kindjes! Oh, mama is er ook nog. Mama WEG! Nou doei dan maarGelukkig is ie wel altijd blij als ik m kom halen.
Maar J had dat wat minder, maar ook daar ben ik bij psz maar max. 10 minuten gebleven. Langer blijven maakt t mi echt niet makkelijker, dat afscheid. Maar goed, ik ben dus duidelijk niet van het Onvoorwaardelijk Ouderschap. Bij mij moeten er soms gewoon dingen, omdat ik dat wil. So be it. J en F doen t er prima op hoor
Lou is ook wel blij als ik haar kom halen, tot ze ook daadwerkelijk mee moet. Dan ren ik het lokaal rond om haar jas aan te krijgen en soms loop ik met spartelende Lou over mn schouder het lokaal uitquote:Op donderdag 8 februari 2018 13:20 schreef mousemicky het volgende:
Skittles, mijn peuterzoon is dus net als jouw peuter. Oh, juf! Oh, speelgoed! Oh, kindjes! Oh, mama is er ook nog. Mama WEG! Nou doei dan maarGelukkig is ie wel altijd blij als ik m kom halen.
Maar J had dat wat minder, maar ook daar ben ik bij psz maar max. 10 minuten gebleven. Langer blijven maakt t mi echt niet makkelijker, dat afscheid. Maar goed, ik ben dus duidelijk niet van het Onvoorwaardelijk Ouderschap. Bij mij moeten er soms gewoon dingen, omdat ik dat wil. So be it. J en F doen t er prima op hoor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |