abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177013228
Ah zo trots op B, hij vond het leuk op school. Natuurlijk verlegen en wat verwonderd maar was wel open volgens de juf. Hij wilde bijv alleen naar de wc etc. Hij ligt nu diep te slapen....
pi_177013292
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:16 schreef tombolafan het volgende:

[..]

ik breek ff in; hier in de buurt ook een kindje dat zelf mocht kiezen of hij naar de psz wilde of niet, en die heeft het heel lang moeilijk gehad met naar school gaan; dat moest ineens echt en dat was hij niet gewend. Voor het ritme is het idd beter imho om haar gewoon elke keer te laten gaan. Helemáál als je het ook 'school' noemt :+
Ik verwacht dat het tegen de tijd dat ze leerplichtig is het allemaal wel goed zal komen. Dat duurt nog 2,5 jaar ongeveer. Ze is nog zo klein nu :@
pi_177013408
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:22 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Wat mij betreft is een PSZ dus niet vrijblijvend. J ging gewoon elke week twee keer, om ritme te krijgen en houden, om te wennen aan het schoolse. Dat gold volgens mij ook voor de andere kinderen in zijn groep, als er iemand niet was, was dat vanwege ziekte of vakantie, niet vanwege 'geen zin/ wil niet'. De PSZ had hier een wachtlijst, dus het zou ook nogal lullig zijn geweest voor alle kinderen die wel wilden gaan, maar niet mochten (want groep vol), als er elke keer een kindje niet komt opdagen waarvoor wel een plek wordt gereserveerd.

PSZ is niet verplicht, maar ook niet vrijblijvend, werd hier dan ook duidelijk aangegeven bij de start. Van kinderen werd verwacht dat ze twee keer per week kwamen, van ouders werd ook regelmatige betrokkenheid verwacht (start nieuw thema, pasen/kerst/sint, afsluitend 'optreden'). Wil je dat niet, prima, maar dan moet je je kind ook niet naar een PSZ willen laten gaan...
Hier is geen wachtlijst. Het is een net opgestarte peuterspeelzaal dus.voorlopig plek zat :P .

De reden dat ik haar heb opgegeven is omdat ik merk dat ze een sterker sociale behoefte begon te krijgen. Dus voor het spelen met andere kindjes leek het me wel leuk.
Als ze niet ging was dat overigens voornamelijk omdat ze dan de nacht ervoor erg slecht had geslapen (s nachts spoken en dan smorgens uitgeput zijn). Dan ga ik haar niet naar de peuterspeelzaal brengen. Dan kan ik haar gegarandeerd weer ophalen na een uur omdat ze huilt/moe is :') .

Maar goed w gaan het weer proberen na d vakantie :+
pi_177024220
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:24 schreef Quickie_Brat het volgende:

[..]

Ik verwacht dat het tegen de tijd dat ze leerplichtig is het allemaal wel goed zal komen. Dat duurt nog 2,5 jaar ongeveer. Ze is nog zo klein nu :@
Dat kan natuurlijk maar het kan ook tegenvallen. Sowieso kan het lastig worden als je pas verwacht dat ze met 5 jaar volledig/ zonder problemen alle dagen naar school gaat; als je haar met 4 jaar nog vrij laat/een keuze geeft of ze gaat of niet...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_177024468
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 10:55 schreef twist02 het volgende:
Beterschap voor alle zieke peuters! :*

Even aanhaken op die puffers:
Onze Minion is ook al snel benauwd als ze verkouden is, dus hier ook een puffer (gelukkig niet zo erg als bij jullie, als ik het zo lees). Maar wij hebben juist Ventolin als 'standaard' zeg maar; die mogen we gewoon zelf meerdere malen per dag geven als we denken dat het nodig is. En laatst kregen we er tijdelijk flixotide bij toen het echt heel erg werd.
Maar dat klinkt dus precies tegenovergesteld als bij jullie? :?
Flixotide is een ontstekingsremmer, die werkt niet direct maar is preventief. Als benauwdheid dan alsnog optreedt is ventolin een luchtwegverwijder die acuut en kort werkt. Vind het wel gek dat er zo slecht over voorgelicht wordt, door artsen.

Wij moesten in t ziekenhuis ook bij de kinderlongverpleegkundige komen, die gaf ons uitleg en schema’s (idd over al snel neusspray en bij hoesten direct een laag schema ventolin, en over welk afbouwschema bij echte benauwdheid (in ons specifieke geval van 4*3 naar 3*3 naar 3*2 naar 3*1)).

De huisarts gaf ons ook heel ander advies en dat hielp allemaal helemaal niet zo goed...

[ Bericht 0% gewijzigd door kwakz0r op 07-02-2018 22:44:30 ]
Kwak
pi_177025153
Ik weet op zich wel dat kinderen onder de 5 niet leerplichtig zijn, maar ik vind een psz ook niet vrijblijvend. Sowieso denk ik dat wennen alleen maar makkelijker is als je jonger bent.
S. is deze week helaas beide dagen niet kunnen gaan door ziek zijn en hierna is het een week vakantie. Ik vind het wel balen, maar het is even niet anders.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_177030872
Ik vind het nogal wat om de verantwoordelijkheid voor wel/niet gaan naar de peuterspeelzaal bij het kind te leggen. Een kind kan immers nog niet overzien dat, hoewel ze nú geen zin heeft om te gaan het wél leuk zal zijn als ze er eenmaal is.
(Ik heb zelf ook nog wel eens dat ik me er echt toe moet zetten om ergens heen te gaan terwijl ik echt al wel weet dat ik het heel leuk ga vinden en achteraf blij ben dat ik geweest ben)

Maar goed bij mij is het ook makkelijker, ik moet naar mijn werk, dus L naar het KDV. Alleen bij echt ziek hoeven we niet..Als hij mocht kiezen 's ochtends dan ging hij nooit.. al is het maar omdat ie graag bij mij blijft. Maar dan zou hij wel het spelen met grote vriend K missen en dat is wel echt waardevol voor hem.

Vanochtend trouwens bij wegbrengen: T komt op m toelopen: "L jij bent toch mijn vriend!". L:"NEE" T:"Wel toch, jij bent toch mijn vriend?" L."Nee, NIET, K is mijn vriend, jij niet"
Wel even een gesprekje gehad dat t niet aardig was om dat zo te zeggen. Vond t wel lastig en sneu voor T. Nou snap ik L wel, want T snapt t nog niet zo en zoekt vooral aansluiting door te duwen en negatief op te vallen, maar toch..
  donderdag 8 februari 2018 @ 11:44:38 #283
149959 SQ
snelle trees
pi_177031441
quote:
2s.gif Op woensdag 7 februari 2018 10:49 schreef Franny_G het volgende:
Oh spannend, exode. Zo te horen kan hij wel makkelijk omgaan met een nieuwe situatie.
I gaat nu ruim een week fulltime naar school. Vanochtend was voor het eerst dat ze zei dat ze eigenlijk niet wilde. Het begint er een beetje in te hakken, geloof ik. Maar ze heeft het wel echt naar haar zin en je merkt dat ze enorm gestimuleerd wordt. Hoofdje zit iedere dag helemaal vol, op bed bespreken we voor het slapen gaan nog wat na en dan merk je dat het koppie maar moeilijk stil te krijgen is.
Het is ook nogal wat ja! Ik weet nog dat ik de eerste maanden dat ik fulltime werkte na mijn studie, ik constant compleet afgepeigerd was :') Daar zal een kleuter ook wel doorheen moeten denk ik.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 12:50 schreef Quickie_Brat het volgende:
B mag pas over 2 weken weer naar de psz -O- . Het was nogal een rommeltje de laatste tijd met wel gaan/niet gaan. De leidster belde toen en vond het wel belangrijk voor het ritme en de regelmaat dat B er frequenter zou zijn.
Ze stelde voor om na de vakantie weer te starten.
Nu zit ik dus nog 2 weken met een peuter thuis die naar "school" wil }:| .
Maar ja ik kan niet garanderen dat ze na die vakantie wel braaf elke keer gaat. Als ze echt niet wil hoeft ze niet van mij. Tis maar de peuterspeelzaal :@ .
Mijn peuter schreeuwt standaard elke morgen moord en brand als ze naar het kdv moet. Maar ze gaat toch. Ze is gewoon niet zo'n ochtendmens denk ik. Heeft ze het dan verder niet naar d'r zin als ze daar is? (misschien is dat al verteld maar ik ben slecht bijgelezen).

Beterschap voor alle benauwde kindjes, wat akelig is dat toch -O-
disclaimer
  donderdag 8 februari 2018 @ 11:46:06 #284
409579 LuDann
All the way
pi_177031465
Hmm, weer een rotnacht gehad. Toch benauwder en veel hoesten, iets te snel proberen af te bouwen met de medicatie denk ik. Ze was in de middag bij mijn moeder zodat ik wat kon bijslapen en heeft Wolk helaas geen Ventolin gegeven toen ze daarom vroeg omdat ze haar niet benauwd vond. Het is ook gewoon wel moeilijk in te schatten allemaal.

quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 22:03 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Flixotide is een ontstekingsremmer, die werkt niet direct maar is preventief. Als benauwdheid dan alsnog optreedt is ventolin een luchtwegverwijder die acuut en kort werkt. Vind het wel gek dat er zo slecht over voorgelicht wordt, door artsen.

Wij moesten in t ziekenhuis ook bij de kinderlongverpleegkundige komen, die gaf ons uitleg en schema’s (idd over al snel neusspray en bij hoesten direct een laag schema ventolin, en over welk afbouwschema bij echte benauwdheid (in ons specifieke geval van 4*3 naar 3*3 naar 3*2 naar 3*1)).

De huisarts gaf ons ook heel ander advies en dat hielp allemaal helemaal niet zo goed...
Ja idioot is dat. We hebben elke keer alleen maar info gehad over hoe op dat moment te handelen maar niet over hoe het een volgende keer te voorkomen of te zorgen dat het minder uit de klauwen liep.
Dat er iemand na 8 zulke episodes niet even denkt van ´misschien is meer uitleg handig´ dat vind ik echt nogal jammer. Dat zal ook wel per ziekenhuis verschillen, we hebben hier namelijk geen kinderlongarts of afdeling. Er is gewoon de kinderarts of de HAP.

Sowieso verliep alles nogal chaotisch op de EH, een half uur nadat Wolk verneveld was kwam er een VPK aanzetten met een vernevelaar die hij op haar hoofd wilde zetten. Uh, dat is net al gedaan? Bleek dat het nog niet afgetekend was in de computer oid. En ik stond na een urenlang verblijf alles in te pakken, komt er iemand binnen die bij Wolk een polsbandje omdoet. Dude. Is niet meer nodig dus. :')
  donderdag 8 februari 2018 @ 11:47:35 #285
149959 SQ
snelle trees
pi_177031491
Mijn peuter is verder weer een echte peuter momenteel. De hele dag janken om alles, als het drama is opgelost weer een nieuw drama zoeken, continu NEEEEE schreeuwen en nog meer janken, and then some more :')

Ik ben blij dat ik een hele makkelijke baby heb die gewoon een ingebouwde /care functie heeft :')

Maar ze lijkt nu toch wel echt zindelijk te zijn, dus er zijn ook nog positieve ontwikkelingen! Gisteren moest ze plassen toen we bij het cb waren. Ik zet haar op de wc, haar voorhoofd lichtte op, en toen een plons :D *O*
En sinds haar beste vriendin ook geen luier meer draagt durft ze zelf ook zonder O+
disclaimer
pi_177032069
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 11:44 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Mijn peuter schreeuwt standaard elke morgen moord en brand als ze naar het kdv moet. Maar ze gaat toch. Ze is gewoon niet zo'n ochtendmens denk ik. Heeft ze het dan verder niet naar d'r zin als ze daar is? (misschien is dat al verteld maar ik ben slecht bijgelezen).

Het zou voor mij niet werken. Daar zou ik zelf erg verdrietig van worden. We hebben de psz dan ook heeeeeeel geleidelijk opgebouwd. De eerste 8 keer ben ik er sowieso bij gebleven. En pas gegaan als het voor ons allebei goed en veilig voelde.

Ze heeft het erg naar haar zin daar. Althans meestal. Als ze aangeeft niet te willen is dat om een goede reden. Soms lastig te achterhalen. Meestal dus vermoeidheid. Maar soms ook extra behoefte aan veiligheid en nabijheid van mij. Dan hoeft ze dus van mij niet. Op dat moment is haar behoefte bij mij te zijn sterker dan de behoefte tot spel/ de peuterspeelzaal.
Wij kiezen overigens voor de Onvoorwaardelijke Ouderschapsmethode (Alfie Kohn) en stellen haar behoeftes voorop.

Ik verwacht zelf dat haar slaap en stemming wel zal stabiliseren naarmate ze ouder wordt (niet meer snachts spoken :'( ) en dan speelt dat ws geen rol meer bij het wel/niet gaan.

Het is nu wat rommelig maar het lijkt me dat de meeste peuters rond deze leeftijd door nog wat fases gaan. Dat weten ze bij een psz ook wel denk ik. Dus het lijkt me iets waar ze wel vaker mee te maken hebben.
pi_177032133
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 11:46 schreef LuDann het volgende:

Sowieso verliep alles nogal chaotisch op de EH, een half uur nadat Wolk verneveld was kwam er een VPK aanzetten met een vernevelaar die hij op haar hoofd wilde zetten. Uh, dat is net al gedaan? Bleek dat het nog niet afgetekend was in de computer oid. En ik stond na een urenlang verblijf alles in te pakken, komt er iemand binnen die bij Wolk een polsbandje omdoet. Dude. Is niet meer nodig dus. :')
|:( lekker dan.
pi_177032156
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 11:47 schreef Stormqueen het volgende:
Mijn peuter is verder weer een echte peuter momenteel. De hele dag janken om alles, als het drama is opgelost weer een nieuw drama zoeken, continu NEEEEE schreeuwen en nog meer janken, and then some more :')

Ik ben blij dat ik een hele makkelijke baby heb die gewoon een ingebouwde /care functie heeft :')

Maar ze lijkt nu toch wel echt zindelijk te zijn, dus er zijn ook nog positieve ontwikkelingen! Gisteren moest ze plassen toen we bij het cb waren. Ik zet haar op de wc, haar voorhoofd lichtte op, en toen een plons :D *O*
En sinds haar beste vriendin ook geen luier meer draagt durft ze zelf ook zonder O+
Goed zeg! En hoe oud is ze nu?
En snachts ook?
  donderdag 8 februari 2018 @ 12:41:56 #289
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_177032272
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 12:29 schreef Quickie_Brat het volgende:
Wij kiezen overigens voor de Onvoorwaardelijke Ouderschapsmethode (Alfie Kohn) en stellen haar behoeftes voorop.

Als OO moeder snap ik dit wel maar er zit natuurlijk wel verschil tussen wens en behoefte.
En ook je eigen behoefte tot samen veilig zijn is niet altijd makkelijk te verwezenlijken

ik ben van mening dat als je nu al het moeten gaat invoeren dat je bij bepaalde kinderen dus idd wel een groot probleem hebt als ze 5 zijn en je dan dus echt een tegenwerker hebt.
Dat als je samen wilt zijn dat dit een belangrijke behoefte is.
(ik zou dan dus niet kiezen voor psz maar ouder en kind gym bijvoorbeeld) wel interactie, toch samen.

ik heb wel momenten dat ik denk dat er een behoefte achter zit en het een wens is.
zeker met jonge peuters vind ik dat altijd wel lastig vinden.
  donderdag 8 februari 2018 @ 12:59:46 #290
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177032585
Maar QB, ben dan ook van plan om je kind pas met 5 jaar naar school te doen? Of haar als vierjarige te laten kiezen of ze wil gaan of niet? Dat laatste lijkt me voor een kleuterjuf geen werkbare situatie...

En mocht je willen starten als ze 5 wordt, je realiseert je dat ze dan dus al een achterstand van een jaar heeft bij haar start op school? Niet zozeer in 'leren', maar wel in sociale en schoolse vaardigheden. Ik merk zo'n enorm verschil tussen J een jaar geleden en J nu.

En serieus, 8 keer erbij gebleven? En daar gingen de psz juffen ook mee akkoord? Dat lijkt me iig geen optie wanneer ze eenmaal naar de basisschool gaat...
pi_177032780
quote:
17s.gif Op donderdag 8 februari 2018 12:41 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]

Als OO moeder snap ik dit wel maar er zit natuurlijk wel verschil tussen wens en behoefte.
En ook je eigen behoefte tot samen veilig zijn is niet altijd makkelijk te verwezenlijken

ik ben van mening dat als je nu al het moeten gaat invoeren dat je bij bepaalde kinderen dus idd wel een groot probleem hebt als ze 5 zijn en je dan dus echt een tegenwerker hebt.
Dat als je samen wilt zijn dat dit een belangrijke behoefte is.
(ik zou dan dus niet kiezen voor psz maar ouder en kind gym bijvoorbeeld) wel interactie, toch samen.

ik heb wel momenten dat ik denk dat er een behoefte achter zit en het een wens is.
zeker met jonge peuters vind ik dat altijd wel lastig vinden.
O+

Dat "moeten" staat me idd ook tegen ja. Er moet straks al zoveel als ze ouder is.
Soms idd lastig te achterhalen of het een behoefte of wens is. Gelukkig kan ze zich aardig verstaanbaar maken en doorvragen helpt meestal ook wel. Aan mij om het juist te interpreteren. Gaat ook wel een mis hoor. Dan zie ik een wens voor een behoefte aan en krijgt ze dus "haar zin". Maar goed. Ze is dan in elk geval gehoord :+ .

Haar niet naar de psz doen is idd een optie. Alleen ben ik dan bang dat ik haar sociaal tekort doe. Ik heb niet echt moeders/vriendinnen met kleine kinderen in de buurt waar ze mee kan spelen.

Ik kijk even hoe het gaat na de vakantie.
En misschien anders even een onderbreking en weer opnieuw proberen over een tijdje.
pi_177032826
8 keer de hele dag? :o hoe reageren de andere kinderen daar dan op?
Wij hebben op de psz een brengmoment tussen half 9 en 9 uur en dan worden we volgens mij eruit gewerkt a la juf Ank _O- maar de mijne is na een minuut al vergeten dat ik bestaat, dus dan zeg ik de juf al gedag en vertrek :')

En hoe zie je voor je dat dat straks gaat op school? Dan moet ze immers wel, tenzij je thuisschool wil geven. Ook moet ze dan mee met de ritme van de klas ipv haar eigen behoefte te volgen..
  donderdag 8 februari 2018 @ 13:16:07 #293
149959 SQ
snelle trees
pi_177032896
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 12:34 schreef Quickie_Brat het volgende:

[..]

Goed zeg! En hoe oud is ze nu?
En snachts ook?
Ze is nu 3 jaar en 4 maanden. De nachten zijn wel vaak droog, nog niet altijd, maar ik hoop dat het weglaten van de luier net dat extra zetje kan geven.

Over opvoedmethodes ga ik me verder niet uitlaten, ik doe altijd gewoon maar wat, en dat werkt tot nu toe prima voor ons ;)
disclaimer
  donderdag 8 februari 2018 @ 13:20:56 #294
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177032983
Skittles, mijn peuterzoon is dus net als jouw peuter. Oh, juf! Oh, speelgoed! Oh, kindjes! Oh, mama is er ook nog. Mama WEG! Nou doei dan maar :W Gelukkig is ie wel altijd blij als ik m kom halen.

Maar J had dat wat minder, maar ook daar ben ik bij psz maar max. 10 minuten gebleven. Langer blijven maakt t mi echt niet makkelijker, dat afscheid. Maar goed, ik ben dus duidelijk niet van het Onvoorwaardelijk Ouderschap. Bij mij moeten er soms gewoon dingen, omdat ik dat wil. So be it. J en F doen t er prima op hoor ;)
  donderdag 8 februari 2018 @ 13:21:59 #295
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_177033004
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 12:59 schreef mousemicky het volgende:

En serieus, 8 keer erbij gebleven? En daar gingen de psz juffen ook mee akkoord? Dat lijkt me iig geen optie wanneer ze eenmaal naar de basisschool gaat...
Als je andere wensen hebt is het niet per definitie zo dat anderen er niet mee akkoord gaan.
ook later beginnen of af en toe aanwezig is prima te regelen op veel scholen.

8 keer klinkt mij niet gek in de ogen als een kind heel erg de focus heeft op moeder en andersom.
Veiligheid en hechting zijn lastige dingen, als je als moeder je kind niet lekker achter kan laten heeft dat ook zo zijn wisselwerking op het gaan van het kind.

ik vind het zeker als beide enorme behoefte tot samenzijn hebben het heel slim dat er goed gewerkt is aan het veilig los kunnen laten.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 13:12 schreef Skittles het volgende:
8 keer de hele dag? :o hoe reageren de andere kinderen daar dan op?
Wij hebben op de psz een brengmoment tussen half 9 en 9 uur en dan worden we volgens mij eruit gewerkt a la juf Ank _O- maar de mijne is na een minuut al vergeten dat ik bestaat, dus dan zeg ik de juf al gedag en vertrek :')

En hoe zie je voor je dat dat straks gaat op school? Dan moet ze immers wel, tenzij je thuisschool wil geven. Ook moet ze dan mee met de ritme van de klas ipv haar eigen behoefte te volgen..
Mijn OO kinderen ervaren geen enkele problemen op de basisschool trouwens,
ook in het ritme van de klas is er een mogelijkheid om aan behoeftes te voldoen.
behoeftes zoals veiligheid, duidelijheid, erkening en er mogen zijn is iets anders dan de wens om te knutselen als het buitenspeel tijd is.
wensen schmensen, het gaat om de behoeftes en niet om elke peuter/kleuter eis.

quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 13:20 schreef mousemicky het volgende:
Skittles, mijn peuterzoon is dus net als jouw peuter. Oh, juf! Oh, speelgoed! Oh, kindjes! Oh, mama is er ook nog. Mama WEG! Nou doei dan maar :W Gelukkig is ie wel altijd blij als ik m kom halen.

Maar J had dat wat minder, maar ook daar ben ik bij psz maar max. 10 minuten gebleven. Langer blijven maakt t mi echt niet makkelijker, dat afscheid. Maar goed, ik ben dus duidelijk niet van het Onvoorwaardelijk Ouderschap. Bij mij moeten er soms gewoon dingen, omdat ik dat wil. So be it. J en F doen t er prima op hoor ;)
Dat is ook zo bij OO hoor. soms moeten dingen en dat gaat prima binnen OO
pi_177033139
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 13:20 schreef mousemicky het volgende:

Lou is ook wel blij als ik haar kom halen, tot ze ook daadwerkelijk mee moet. Dan ren ik het lokaal rond om haar jas aan te krijgen en soms loop ik met spartelende Lou over mn schouder het lokaal uit :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Skittles op 08-02-2018 13:37:07 ]
  donderdag 8 februari 2018 @ 13:33:21 #297
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177033211
O, dat laatste hier ook wel hoor. De truc hier is om grote broer eerst op te halen bij de BSO Die is namelijk zó tof, dat F dan wel mee wil ^O^
pi_177033412
Heb je bij die BSO dan niet hetzelfde, x2? :D
pi_177033448
Ik heb nog nooit van OO gehoord, maar geloof ook niet dat het aan mij besteed is.
Verder team SQ, ik doe maar wat w/

S. kwam wat aandacht tekort deze week met een ziek broertje die alleen maar bij mij wil zijn. Dus net geverfd toen M. even een dutje deed. Daarna de schilderijen opgehangen op de ramen. Dat super trotse koppie dan O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  donderdag 8 februari 2018 @ 13:47:37 #300
149959 SQ
snelle trees
pi_177033466
Dat tongetje O+!
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')