abonnement Unibet Coolblue
pi_176759445
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 14:26 schreef Goverman het volgende:

[..]

Alle bomen weghalen die bij omwaaien op het spoor kunnen vallen. Dat is echt weer een spoorse houding: alle bedreigingen maar preventief opruimen. En ook wel een beetje overkill i.m.h.o.
Géén treinen laten rijden zorgt ook voor minder ongelukken en vertraging op het spoor ^O^
dag
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 26 januari 2018 @ 14:57:49 #252
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_176759935
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 14:26 schreef Goverman het volgende:

[..]

Alle bomen weghalen die bij omwaaien op het spoor kunnen vallen. Dat is echt weer een spoorse houding: alle bedreigingen maar preventief opruimen. En ook wel een beetje overkill i.m.h.o.
Je moest eens weten hoeveel overwegen Prorail gewoon eenzijdig dichtgehekt heeft :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 26 januari 2018 @ 15:02:03 #253
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_176760020
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 14:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je moest eens weten hoeveel overwegen Prorail gewoon eenzijdig dichtgehekt heeft :X
Exactly my point... Dat is ProRail als doordenderende moloch die maar voor een belang oog heeft (en dus niet voor de rest). Dat is dus niet de juiste houding. Er is meer in de wereld dan een optimaal ingericht spoorsysteem met een volledig functionerende dienstregeling onder alle omstandigheden.

Natuurlijk is het vervelend dat een boom tot verstoring kan leiden. Maar om gelijk zones van 20 meter rondom het spoor tot boomvrij te maken, dat weegt m.i. niet op tegen de voordelen van minder verstoringen door omvallende bomen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_176762080
Gelukkig had Rijkswaterstaat het plan om miljoenen hectares langs de snelweg te beplanten, compenseert wel weer
pi_176762092
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 14:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je moest eens weten hoeveel overwegen Prorail gewoon eenzijdig dichtgehekt heeft :X
Tussen Zwolle en Wijhe ongeveer 60 agrarische overgangen. En fucking terecht.
Bier.
pi_176762169
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 15:02 schreef Goverman het volgende:

[..]

Exactly my point... Dat is ProRail als doordenderende moloch die maar voor een belang oog heeft (en dus niet voor de rest). Dat is dus niet de juiste houding. Er is meer in de wereld dan een optimaal ingericht spoorsysteem met een volledig functionerende dienstregeling onder alle omstandigheden.

Natuurlijk is het vervelend dat een boom tot verstoring kan leiden. Maar om gelijk zones van 20 meter rondom het spoor tot boomvrij te maken, dat weegt m.i. niet op tegen de voordelen van minder verstoringen door omvallende bomen.
Licht eens toe wat het voordeel is van een boom langs het spoor, behalve dat het geluid tegenhoudt?

Ik denk juist dat de het spoor in NL zo druk is dat je elke maatregel zou moeten treffen om storingsrisicos binnen het acceptabele te kunnen verkleinen.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 26 januari 2018 @ 17:13:45 #257
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_176762193
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 17:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Tussen Zwolle en Wijhe ongeveer 60 agrarische overgangen. En fucking terecht.
Bij Driebergen-Zeist gewoon een stuk openbare weg 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_176762290
In ruil voor een bredere weg met een ongelijkvloerse spoorkruising en algeheel betere bereikbaarheid van het complete stationsgebied, wat is daar mis mee?
  vrijdag 26 januari 2018 @ 17:22:15 #259
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_176762313
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 17:11 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Licht eens toe wat het voordeel is van een boom langs het spoor, behalve dat het geluid tegenhoudt?

Ik denk juist dat de het spoor in NL zo druk is dat je elke maatregel zou moeten treffen om storingsrisicos binnen het acceptabele te kunnen verkleinen.
De waarde van een boom (en ik bedoel niet euro’s nu) is heel verschillend. Een boom in een singel om een boerderij aan het spoor is van minder waarde dan een boom in een straat van een stad (in ieder geval voor hoe mensen dat beleven). Nog los daarvan zijn bomen van belang voor allerlei organismen (soms beschermd, dan wordt het nog weer een ander verhaal). Ze zijn een deel van het ecosysteem en dat op zich is al reden genoeg om terughoudend te zijn met kappen.

Zeker in bebouwde omgeving (dorpen, steden) is een beleid van “binnen 20 meter van het spoor geen boom” echt een (te) desastreuse maatregel. Het landschap verandert (en niet positief denk ik).

Voor geluid boeit het allemaal niet heel veel. In de geluidmodellen wordt er geen rekening mee gehouden (want in de winter is er geen blad, dus geen demping). In de praktijk scheelt het natuurlijk wel wat.

Kijk, onderhoud van bomen bij wegen/spoorwegen is natuurlijk belangrijk. En dat er dan wel eens een zieke/oude boom wordt gekapt, dat is geen probleem. Maar hele singels, bossen en tuinen kaal te hakken omdat er wel eens een boom op het spoor kan vallen? Tja, de vergelijking met preventief ruimen van (letterlijk) miljoenen stuks vee, omdat er een paar mond- en klauwzeer hadden (waar ook nog eens vaccinaties tegen bestaan) komt wel in me op...

Simpel gezegd: ik heb liever een paar bomen per jaar op het spoor dan een kaal landschap.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 17:32:50 #260
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_176762503
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 00:34 schreef Maegrim het volgende:
Dikke traxxloc USBstick gescoord
Met logo's in spiegelbeeld?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_176762605
  Moderator vrijdag 26 januari 2018 @ 17:44:17 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176762722
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 17:38 schreef Maegrim het volgende:
[ afbeelding ]
Dieseltraxx?

Is ie d'r al als dasspeld?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_176762868
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 17:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dieseltraxx?

Is ie d'r al als dasspeld?
Dasspeld niet volgens mij.
Deze heb ik hier echter wel liggen:


Edit: onderste is natuurlijk de wegsleeploc van de bovenliggende stam.
pi_176762929
blijft laf dat ze geen 1100 als speld geven
pi_176762968
_O-
  vrijdag 26 januari 2018 @ 19:08:04 #266
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_176764103
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 26 januari 2018 @ 19:31:26 #267
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_176764571
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 12:26 schreef Bitlord het volgende:

Daaroo voortbouwend, waarom wordt niet elke boom die bij omwaaien binnen profiel valt, preventief gekapt?

[rijdenderechter] Een boom op meer dan 1,5 meter van de erfgrens mag blijven staan. [/rijdederechter]

Dus al zou ProRail dat willen, juridisch staan ze meestal (die bepaling verschilt enigszins per gemeente/provincie) behoorlijk zwak qua afdwingbaarheid. Dus dat effe snel regelen, nee, dat zit er niet in.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 19:49:44 #268
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_176764911
Ook in het Verenigd Koninkrijk hebben ze te maken met bomen en andere groene ellende langs het spoor, zeker nu ze daar (eindelijk) volop bezig zijn met elektrificatie.

Filmpje:

pi_176765114
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 19:31 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

[rijdenderechter] Een boom op meer dan 1,5 meter van de erfgrens mag blijven staan. [/rijdederechter]

Dus al zou ProRail dat willen, juridisch staan ze meestal (die bepaling verschilt enigszins per gemeente/provincie) behoorlijk zwak qua afdwingbaarheid. Dus dat effe snel regelen, nee, dat zit er niet in.
Voor wat betreft het dwingen om te kappen; correct. Maar als eigenaar van de boom heb je wel een zorgplicht. Waait de boom om of breekt een grote tak af, omdat je er geen onderhoud aan uitvoert dan is de vervolgschade van 6 uur treinvervangend vervoer en een ton aan GTBV ook voor jou als grond- en boomeigenaar.

https://www.bomenrecht.nl/schade-door-een-boom/

quote:
Een eigenaar van een boom kan aansprakelijkheid voorkomen wanneer hij kan bewijzen dat hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan. Er is dan geen sprake van onrechtmatigheid. De rechtbank Arnhem heeft dat in 2011 heel helder uiteengezet. Hoever de zorgplicht gaat, hang af van de omstandigheden van die boom: hoe groot is de boom en waar staat hij? De algemene zorgplicht die voor de meeste bomen geldt, bestaat er uit dat er sprake moet zijn van regelmatig regulier onderhoud en regelmatige uitwendige controle op gebreken aan de boom (de zogenaamde boomveiligheidscontrole). Afhankelijk van leeftijd, omvang en groeiplaats hebben we het dan over jaarlijkse tot vijfjaarlijkse controles. Wanneer de boom op een plaats staat waarbij is te voorzien dat bij omvallen of afbreken van een tak er aanzienlijke schade kan ontstaan, dan is er sprake van verhoogde zorgplicht. Een dergelijke boom zal minstens jaarlijks moeten worden gecontroleerd en behoeft misschien extra onderhoud. En dan is er nog de onderzoeksplicht. Wanneer uitwendige gebreken worden geconstateerd of wanneer er andere aanwijzingen bestaan over een gebrek, dan dient een nader onderzoek plaats te vinden
  Moderator vrijdag 26 januari 2018 @ 20:12:43 #270
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176765326
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 17:52 schreef MTL het volgende:

[..]

Dasspeld niet volgens mij.
Deze heb ik hier echter wel liggen:
[ link | afbeelding ]

Edit: onderste is natuurlijk de wegsleeploc van de bovenliggende stam.
Oh die bovenste is wel gaaf als dasspeld.

Ik heb een mooie van Volvo met een shovel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_176765545
Je bedoelt tasspeld. Ik zou 'm niet als dasspeld gebruiken.
pi_176765638
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 19:49 schreef James1988 het volgende:
Ook in het Verenigd Koninkrijk hebben ze te maken met bomen en andere groene ellende langs het spoor, zeker nu ze daar (eindelijk) volop bezig zijn met elektrificatie.

Filmpje:

Interessante bijdrage in de discussie, vanuit een land waar men ook dikwijls verstandig redeneert en tot de conclusie is gekomen dat dit zeker tot minder storingen leidt (en het gezeur met blaadjes op de rails ook gelijk decimeert)

De aardige chaos die vorige week donderdag én vrijdag ontstond doordat ergens bij Weert een boom op het spoor viel is niet de eerste keer. Ik kan niet precies terugvinden wanneer die boom omwaaide, maar wel dat er hierdoor tot vrijdag 19u30 geen treinverkeer mogelijk was. Je hoeft maar boom op het spoor Weert te googelen om te concluderen dat er tientallen uren vertraging zijn ontstaan door deze -te voorkomen- storingen.
pi_176765721
Hier een overzicht van de boom-op-het-spoor storingen, waar je kan zien dat het vaak flinke storingen oplevert.

https://www.rijdendetrein(...)=&date_after=&page=2

Ik kan mij voorstellen dat echter ook andere categoriën gebruikt worden, bijvoorbeeld "de weersomstandigheden".
pi_176765724
De UK is totaal van de zotte als het gaat om regeltjesgezever :D Waar heb je het in hemelsnaam over. De inwoners hebben het consequent over "The Nanny State".
Bier.
pi_176766064
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 20:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De UK is totaal van de zotte als het gaat om regeltjesgezever :D Waar heb je het in hemelsnaam over. De inwoners hebben het consequent over "The Nanny State".
En de "état de nounou" bekend om zijn gezever?

https://www.sncf-reseau.f(...)ins-arbres-a-risques


Onze zuidervrienden die wij altijd graag beschuldigen van achterlopen in beleid en uitvoering
https://www.infrabel.be/n(...)anten-geplant-worden

Onze Oosterburen
http://www.deutschebahn.c(...)20171109_wetter.html
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')