Als de ruimte er is zou je boven de haard nog een deel kwijt kunnen..quote:Op donderdag 18 januari 2018 14:46 schreef thresher het volgende:
Was een goede optie geweest voor dat we het huis gingen verbouwen. Dan hadden we de gehele bestaande schouw weg moeten slopen. Nu hebben we alleen de ombouw en plateau naast de schouw gesloopt en de Barbas in de opening van de oude openhaard geplaatst.
De Barbas kachel is overigens gewoon aangesloten op het bestaande (asbest) rookkanaal. Er is geen nieuwe RVS pijp geplaatst.
Koop een infrarood thermometer op ebay en meet de rook uit de schoorsteen maar eens.. ik denk dat daar je antwoord zit.. Denk dat ie loeiheet is..quote:Op donderdag 18 januari 2018 15:02 schreef thresher het volgende:
Een vrijstaande houtkachel zou (achteraf) een betere optie zijn! Warmte afgifte is optimaal.
Hadden we het beste de hele schouw weg kunnen slopen. Maar goed.. achteraf...
Maar ken je mensen met een inbouwkachel welke het wel fatsoenlijk warm krijgen?
Dit omdat ik het idee hebt dat er meer warmte uit deze kachel te halen valt en het mij niet duidelijk is waarom er nu te weinig warmte af komt. Mocht dit met dit type niet mogelijk zijn houdt het natuurlijk op en kunnen we mooi kijken naar het vuur en daarnaast de verwarming gewoon aan laten
Volgens dit verhaal, zit de rookgastemperatuur op 323 graden. JE stookt dus vooral voor de mussen.quote:Op donderdag 18 januari 2018 14:37 schreef thresher het volgende:
http://barbasbellfires.co(...)NL_GA.pdf?1500385824
Ik heb een vrijstaande houtkachel en een forse woonkamer van 56m2. Die stook ik zonder verwarming op naar 23 graden als ik de kachel aan doe. Ik verstook dan op een avond misschien 2 armen vol hout. Dan stook ik van 17:00 tot ca 22:00quote:Op donderdag 18 januari 2018 14:37 schreef thresher het volgende:
Ik zit met een aantal vragen omtrent het rendement van onze inbouw houtkachel...
We hebben een Barbas Unilux 6-65 met een nominaal vermogen van 8 kW. Gezien het een inzethaard betreft zit er alleen een ruit aan de voorkant, verder is er geen mogelijkheid om warmte af te geven gezien de haard in een bestaande schouw is geplaatst welke op de schoorsteenpijp na volledig massief is.
Wanneer we de haard vol aan hebben krijgen we het in de woonkamer (+/- 100 m³) een halve graad warmer als het buiten rond het vriespunt is. Het is een huis van 1981 met HR++ beglazing. Als ik op de bank zit, ongeveer 3 meter bij de haard vandaan voel ik amper warmte... Tevens is de haard moeilijk te regelen.. als de enige luchtschuif op het toestel vol open staat hoor je het vuur bulderen en de haard enorm trekken. Als je de luchtschuif op half open zet (primaire lucht toevoer gesloten en alleen secundair en tertiair open volgens de handleiding) gaat het vuur domweg uit!
Nu dus de vraag, wie heeft er ook een inbouw/inzet haard en hoe is het rendement? Krijg je de woonkamer zo warm dat je in korte broek kunt gaan zitten, of moet je nog steeds een dikke trui aan?
Info over de kachel:
http://barbasbellfires.com/nl/haarden/unilux-6-65
http://barbasbellfires.co(...)NL_GA.pdf?1500385824
Ja, hier. Maar wel met een vrijstaand model... Wij stoken praktisch; met de kachel aan gaat het sneller dan de cvquote:Op donderdag 18 januari 2018 15:02 schreef thresher het volgende:
Maar ken je mensen met een inbouwkachel welke het wel fatsoenlijk warm krijgen?
Corten staal.quote:Op donderdag 18 januari 2018 19:07 schreef tux87 het volgende:
Hoewel er niks gaat boven een flinke gietijzeren kachel
quote:Op donderdag 18 januari 2018 19:07 schreef tux87 het volgende:
De inbouwhaarden met een luchtcirculatie geven wél rendement. Mdesign heb ik ervaring mee, maar er zijn er meer. Hoewel er niks gaat boven een flinke gietijzeren kachel
Steen bedoelen jullie zeker..quote:
Is helaas niet beschikbaar voor mijn kachel (Barbas Unilux).quote:Op vrijdag 19 januari 2018 09:22 schreef aegir_de_viking het volgende:
Bestaan er geen geforceerde ventilatie kits voor jouw inbouwkachel? M'n ouders hadden vroeger ook een inbouw Barbas met 2 elektrische fans onderop die de lucht circuleerde rondom de kachel en warme lucht de kamer inblies.
Edit: deze heten convectie-ventilatoren en zijn wellicht als optie beschikbaar:
[ afbeelding ]
Volgens deze lijst echter niet beschikbaar voor de unilux
Vrijstaande inbouwkachel?quote:Op donderdag 18 januari 2018 19:02 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Ja, hier. Maar wel met een vrijstaand model...
Door die snelle afkoeling, geeft staal snel de warmt door aan de ruimte. Steen houdt de warmte langer vast, die kan je beter in het eind in je verbrandingsproces plaatsen, in het rookkanaal bijv.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 10:13 schreef Zolderkamer het volgende:
Steen bedoelen jullie zeker..
Staal koelt veel te snel af..
Klopt het is snel.. en dus moet je ook snel hout bijvullen..quote:Op vrijdag 19 januari 2018 11:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Door die snelle afkoeling, geeft staal snel de warmt door aan de ruimte. Sten houdt de warmte langer vast, die kan je beter in het eind in je verbrandingsproces plaatsen, in het rookkanaal bijv.
Nee, vocht uit de vuurkamer gaat via de pijp. Voor zover je vocht hebt natuurlijk, da niet moeten.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 12:17 schreef Fer het volgende:
Heeft zo’n kachel dan ook een condensafvoer nodig net als een HR ketel?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |