Nee, je hebt me niet vermoeid.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 18:48 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Correct.
Ik voel me verbonden met God zoals een kind zich verbonden voelt met zijn moeder. Als het glad is, er staat wind en ik moet voor m'n werk een dak op klimmen dan is dat gevoel het sterks. Dan is het een soort van automatisme dat ik een schietgebedje doe. Of als ik op m'n duim sla met een hamer en ik GVD vloek. Een dergelijke vloek zie ik als het naar boven komen van een oerinstinct en duidt op de verbintenis tussen mens en God. Vergelijkbaar dus met een kind die om z'n moeder schreeuwt als die is gevallen.
Dat gevoel zou je geloof kunnen noemen.
Toch kan ik ondanks dit alles niet geloven dat God bestaat. Ik heb daar altijd moeite mee gehad hoe graag ik het ook wilde en hoe vaak ik er ook voor gebeden heb. Bang voor verlies, bang voor pijn en bang voor de dood en wat er daarna zou gebeuren heeft ermee te maken dat ik dat zo graag wilde.
Het is ook 1 van de redenen dat ik theologie ben gaan studeren. Ik denk dat ik dacht het wel te kunnen vinden. Maar hoe meer je leert, hoe meer vragen en hoe meer twijfel. Totdat ik op het moment een aantal sleutels vond, boeken van Feitse Boerwinkel, Tjeu van den Berk, Harry Kuitert en Charles Vergeer om de belangrijkste te noemen. Maar uiteraard ook ontdekkingen in de bijbel zelf.
Door die boeken ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet zo belangrijk is om te geloven of God wel of niet bestaat.
Het gaat al helemaal niet om de angst dat de 1 wel naar de hemel gaat en de ander naar de hel. Zo hebben mensen in de eerste kerk waar ik naar toe ging, een evangelische gemeente, voor me gebeden dat mijn ouders zich zouden bekeren want anders zouden ze naar de hel gaan.
Ik vond het laf dat mensen dat God allemaal in de schoenen schuiven.
Geloof gaat om meer, los laten, accepteren, vertrouwen, achter de oproep tot het liefhebben van de naaste staan, rust vinden. Om en nabij mooi verwoord in het gebed Serinity Prayer.
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,: Courage to change the things I can,: And wisdom to know the difference
Dat soort dingen dus. Niet elkaar angst in boezemen.
Ik hoop niet dat ik je vermoeid heb en ik heb er natuurlijk niet alles mee gezegd. Dank voor je interesse.
Ja daar heb je een punt. Maar hoe weet Paulus dat? Hoe komt hij aan die informatie? Heeft hij dat uit de Talmoed?quote:Op vrijdag 12 januari 2018 18:05 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
1 Johannes 3:11 "Want dit is de boodschap die u vanaf het begin gehoord hebt, dat wij elkaar moeten liefhebben; Niet zoals Kaïn: hij was uit de boze en sloeg zijn broer dood. En waarom sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken slecht waren en die van zijn broer rechtvaardig.
Paulus schrijft in zijn Hebreeënbrief: “Door het geloof heeft Abel God een beter offer gebracht dan Kaïn”.
Nog geen teken...quote:En ik zou dat ook niet doen maar iedereen heeft dezelfde zondenatuur en ik moord ook niet, maar heb wel gestolen en gelogen en zo hebben we allemaal wat....en iedereen die zonde heeft begaan heeft Jezus nodig want is het enigste offer wat God geeft en dat is dus iedereen....
Ja dus...? de werken wat iemand voortbrengt laten zien wie hij dient uiteindelijk,maar dat zegt niks over dat werken nu geen redding brengt maar Jezus zijn volbrachte werk en dit was nog het oude testament....quote:Op vrijdag 12 januari 2018 18:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kijk, weer een verwijzing naar werken.
Omdat hij zijn hoofd liet zakken en dat betekent dat hij geen goeds in de zin had....en vlak erna vermoorde hij Abel dus hij was jaloers kun je daar uit halen want anders vermoord je iemand niet...quote:Op zaterdag 13 januari 2018 10:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja daar heb je een punt. Maar hoe weet Paulus dat? Hoe komt hij aan die informatie? Heeft hij dat uit de Talmoed?
[..]
Nog geen teken...
Vanaf nu loop ik met opgeheven hoofd rond.quote:Op zaterdag 13 januari 2018 13:47 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Omdat hij zijn hoofd liet zakken en dat betekent dat hij geen goeds in de zin had....en vlak erna vermoorde hij Abel dus hij was jaloers kun je daar uit halen want anders vermoord je iemand niet...
En de HEERE zei tegen Kaïn: Waarom bent u in woede ontstoken en waarom heeft u uw hoofd laten zakken? Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? Maar als u niet het goede doet, ligt de zonde aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem heersen.
En ik zal voor je bidden Hoatzin en zelf ook door blijven gaan,want diegene die God echt zoeken vind hem...
Je zou het uit de tekst van Genesis op kunnen maken. Kaïn offert namelijk van de oogst - achteraf dus. Abel offert echter de eerstgeborenen van zijn kudde en de beste dieren ("vette dieren"). Daarmee neemt Abel een groter risico, en heeft hij dus een groter vertrouwen.quote:Op zaterdag 13 januari 2018 10:12 schreef hoatzin het volgende:
Ja daar heb je een punt. Maar hoe weet Paulus dat? Hoe komt hij aan die informatie? Heeft hij dat uit de Talmoed?
Eerstgeborenen van de kudde zijn ook "oogst".quote:Op zondag 14 januari 2018 13:34 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Je zou het uit de tekst van Genesis op kunnen maken. Kaïn offert namelijk van de oogst - achteraf dus. Abel offert echter de eerstgeborenen van zijn kudde en de beste dieren ("vette dieren"). Daarmee neemt Abel een groter risico, en heeft hij dus een groter vertrouwen.
Misschien is dit een beetje vergezocht, maar het zou de redenering achter de tekst van de onbekende schrijver van de Hebree:en brief kunnen zijn.
Nee, dat klopt, wat ik schreef is het enig mogelijke aanknopingspunt (en eerstgeborenen zijn ook oogst, maar je weet dan niet of er meer komen).quote:Op zondag 14 januari 2018 14:05 schreef hoatzin het volgende:
Uit het verhaal kun je verder niet opmaken waarom God Kain's offer afwees.
Dat is het beeld dat ik ontwikkeld heb: de blijkbaar volstrekte willekeur van God. Zo ongeveer precies dezelfde willekeur en onverschilligheid die je overal om je heen in de natuur ziet.quote:Op zondag 14 januari 2018 14:26 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Nee, dat klopt, wat ik schreef is het enig mogelijke aanknopingspunt (en eerstgeborenen zijn ook oogst, maar je weet dan niet of er meer komen).
Maar goed, het lijkt me het beste het verhaal te lezen vanuit de ervaring dat God anderen meer lijkt te zien staan dan jou. Dat is in het (uiteraard parabel-achtige) verhaal geprojecteerd op God.
Vanuit het godsbeeld van de soevereine God die schept uit niets, is dat een juiste observatie. Volgens Calvinisten (die God tot in het extreme voorstellen als superpower) kun je God niet narekenen en heb je maar te aanvaarden wat je toebedeeld krijgt.quote:Op zondag 14 januari 2018 14:33 schreef hoatzin het volgende:
Dat is het beeld dat ik ontwikkeld heb: de blijkbaar volstrekte willekeur van God. Zo ongeveer precies dezelfde willekeur en onverschilligheid die je overal om je heen in de natuur ziet.
Calvinisme is derhalve ook het azijn van de theologie.quote:Op zondag 14 januari 2018 15:25 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Vanuit het godsbeeld van de soevereine God die schept uit niets, is dat een juiste observatie. Volgens Calvinisten (die God tot in het extreme voorstellen als superpower) kun je God niet narekenen en heb je maar te aanvaarden wat je toebedeeld krijgt.
Hee zuurpruim zit niet zo te kiffen man...quote:Op zondag 14 januari 2018 21:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Calvinisme is derhalve ook het azijn van de theologie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |