abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176331297
Alles lijkt daar goedkoper, zoals zorgverzekering, auto's, wegenbelasting, en brandstof.
Wat is er in België duurder dan in Nederland, want er moet ergens een addertje onder het gras zitten.

Tot nu toe weet ik dat alleen medicijnen een stuk duurder zijn.
pi_176331374
Het uurloon?
Weggegaan en opgerot
  zaterdag 6 januari 2018 @ 21:23:34 #3
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_176331562
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 21:16 schreef Mr.Ping het volgende:
Alles lijkt daar goedkoper, zoals zorgverzekering, auto's, wegenbelasting, en brandstof.
Wat is er in België duurder dan in Nederland, want er moet ergens een addertje onder het gras zitten.

Boodschappen zijn een stuk duurder in Belgie
pi_176332125
Dagelijkse boodschappen, kleding, belastingen voor Jan Modaal
pi_176332593
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 21:18 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Het uurloon?
Uurloon ligt daar sowieso hoger dan in NL.
Edensnator over 'n out
pi_176332676
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 21:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Dagelijkse boodschappen, kleding, belastingen voor Jan Modaal
Dit.
pi_176333514
quote:
belastingen voor Jan Modaal
Welke soort belasting bedoel je dan?
pi_176337008
Vakmensen vragen in Belgie doorgaans 45 euro/uur

Boodschappe kosten ook veel meer.

Je wordt langs alle kanten geld afgetroggeld door de regering omdat je bij alles wat met geld te maken heeft een belasting moet betalen.
Cindy De Vuyst
pi_176337136
Vroeger waren huizen er goedkoper (de grootste kostenpost voor de meeste mensen) maar dat is niet meer zo.
Het onderwijs is goedkoper maar qua systeem wat gedateerd.
  zondag 7 januari 2018 @ 11:22:45 #11
335938 tuurke77
Annuncio vobis gaudium magnum
pi_176341611
(mobiele) telefonie en breedbandinternet zijn duurder én beperkter dan in Nederland (in het algemeen).

België is extreem bureaucratisch.

(En dan heb je ook nog een Belgische nummerplaat op je auto.......)
pi_176342187
Autoverzekeringen?
pi_176342271
Tickets voor de eindronde van het WK
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_176342399
In Belgie is de overheid armer en de bevolking rijker. Kijk eens hoeveel dikke bakken er voor bij komen rijden vergeleken met Nederland. En natuurlijk veel vrijstaande woningen.

Ik vind het maar apart
pi_176342606
Het beste (financieel) woon je net over de grens, auto, huis en zorg heb je dan voordelig Belgisch, werken en shoppen doe je in Nederland.
pi_176342623
Leidingwater, milieustraat (afval),...
pi_176342887
Vooral loonbelasting is een stuk hoger, al staat daar t.o.v. Nederland wel tegenover dat je vrijwel geen kosten voor de zorgverzekering hebt. Daarnaast zijn ook de boodschappen duurder, maar ik (en met mij vele anderen) eten 's middags een grote warme maaltijd voor vrijwel niks op het werk (of krijgen maaltijdcheques) dus dat compenseert ook wel weer.

Waar je wel véél beter af bent in België dan in Nederland is vermogen, dat wordt hier veel minder belast. Aanzienlijk slechter is dan weer het pensioenstelsel, als je geen ambtenaar bent is dat bepaald geen vetpot.
pi_176344409
Veel mensen met een uitkering,tussen wel of niet werken zit weinig verschil.(veel onrust en stakingen)
Huis huren goedkoper dan in Nederland,je kan er ook niet zomaar uitgezet worden.
Maaltijdcheques,volgens mij het enige land die dat heeft.
Btw hoger op sommige dingen t.o.v. Nederland.
Friet is beter in een frietkot :)
pi_176344414
Als de huizenprijzen in NL nog even blijven doorstijgen wel ja
pi_176345245
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:55 schreef riazop het volgende:
Gaat binnenkort (geef het max 2-3 jaar) klappen.

Mensen die nu huis kopen :').
pi_176345617
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:55 schreef riazop het volgende:
huizenprijzen in NL zijn gemiddeld nu op hetzelfde nveau als tien jaar terug, weinig over te mekkeren...

Belgie daarentegen is nauwelijks geraakt door de huizencrisis en de huizenprijzen daar zijn flink doorgestegen.

stijging in 2015 tov van 2006:
Villa/vrijstaande woning +16% (NL -9%)
Woonhuis/twee-onder-een-kapwoning +33% (NL -5%)
Appartement +34% (NL -8%)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_176347276
quote:

Sommige medicijnen zijn daar duurder ja niet alle dus per medicijn even googlen waar deze het minst duur te kopen is.
pi_176347401
De auto's zijn veel goedkoper, is gewoon een feit. Als je vlak over de grens gaat heb je al ook vrij snel een alleenstaande woning voor veel minder dan in Nederland.

Hier in Nederland zijn we gek, knettergek.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_176347488
quote:
Op zondag 7 januari 2018 16:27 schreef Sigaartje het volgende:
De auto's zijn veel goedkoper, is gewoon een feit. Als je vlak over de grens gaat heb je al ook vrij snel een alleenstaande woning voor veel minder dan in Nederland.

Mwoah; ik heb zo het idee dat een Nederlandse belastingeuro beter rendeert dan dan een Belgische.
pi_176347540
Huizen in België lijken ook goedkoper dan dat zij zijn, in Nederland betaal je vaak zeg 4% KK en in België 24%.
pi_176347835
quote:
(En dan heb je ook nog een Belgische nummerplaat op je auto.......)
Eindelijk een kans om "PING" om mijn nummerbord te zetten!
pi_176347873
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 12:20 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Het beste (financieel) woon je net over de grens, auto, huis en zorg heb je dan voordelig Belgisch, werken en shoppen doe je in Nederland.
Ik woon nu 5 kilometer vanaf de grens, maar ik heb mijn bedrijf in Nederland.
Shoppen is daarom geen probleem, het gaat mij echt om de vaste lasten.
pi_176348129
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 14:57 schreef RM-rf het volgende:

[..]

huizenprijzen in NL zijn gemiddeld nu op hetzelfde nveau als tien jaar terug, weinig over te mekkeren...

Belgie daarentegen is nauwelijks geraakt door de huizencrisis en de huizenprijzen daar zijn flink doorgestegen.

stijging in 2015 tov van 2006:
Villa/vrijstaande woning +16% (NL -9%)
Woonhuis/twee-onder-een-kapwoning +33% (NL -5%)
Appartement +34% (NL -8%)
vergelijk voor de grap Brussel eens met Amsterdam

kun je echt véél goedkoper in Brussel wonen hoor
pi_176348242
Huis kopen is wel eigen inbreng van 20-30%
pi_176348356
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:16 schreef Poepz0r het volgende:
Huis kopen is wel eigen inbreng van 20-30%
minder

7 % registratierechten in Vlaanderen, in Brussel 10 %
  zondag 7 januari 2018 @ 17:23:19 #31
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176348380
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 00:03 schreef einzeinz het volgende:
Je wordt langs alle kanten geld afgetroggeld door de regering omdat je bij alles wat met geld te maken heeft een belasting moet betalen.
En dit is in Nederland niet het geval?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_176348384
Belastingdruk is vele malen hoger in België dan in Nederland. Voorzieningen als pensioen vele malen slechter. Wegen zijn ruk en bodschappen schrikbarend duur.

En dan hebben we het nog niet gehad over vakantiedagen...
pi_176348404
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:23 schreef Coritchando het volgende:
Belastingdruk is vele malen hoger in België dan in Nederland.
onzin

Er is zelfs geen vermogensbelasting (in NL is die 1,4 %)

Vandaar dat er 176.000 Nederlanders in Belgie wonen en 12.000 Belgen hier
pi_176348420
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:22 schreef riazop het volgende:

[..]

minder

7 % registratierechten in Vlaanderen, in Brussel 10 %
err, nee. Brussel is a 12,5%, Vlaanderen 5% of 10% afhankelijk of het gaat om klein of groot beschrijf.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_176348422
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:24 schreef riazop het volgende:

[..]

onzin

Ga je eens inlezen voor je onzin roept.
pi_176348581
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:24 schreef riazop het volgende:

[..]

onzin

Ga maar door met je onzin.
Ten eerste heb je in Nederland geen vermogensbelasting, maar een vermogensrendementsheffing. In België heb je een vermogenswinstbelasting. Zelfde idee, maar dan op basis van werkelijk rendement.
En dan kijk je niet naar de grootste belasting voor de gemiddelde mens / de inkomstenbelasting, waar belgie met kop en schouders uitsteekt van alle OESO landen (een gemiddelde tax wedge van 54%), waar Nederland net bovengemiddeld is (tax wedge van 34,5%).
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_176348599
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:25 schreef miro86 het volgende:

[..]

err, nee. Brussel is a 12,5%, Vlaanderen 5% of 10% afhankelijk of het gaat om klein of groot beschrijf.
Nee

Wetgeving is per 1 jan veranderd
pi_176348650
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:33 schreef miro86 het volgende:

[..]

Ga maar door met je onzin.
Ten eerste heb je in Nederland geen vermogensbelasting, maar een vermogensrendementsheffing. In België heb je een vermogenswinstbelasting. Zelfde idee, maar dan op basis van werkelijk rendement. ...
o jee

die rijke Hollanders en Fransen (234.000 Fransen in Belgie) hebben zich allemaal verkeerd laten adviseren?

La Belgique dans le top 20 des plus importants paradis fiscaux

http://www.lalibre.be/eco(...)3a03cd709a48787c5cda
pi_176348676
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:34 schreef riazop het volgende:

[..]

Nee

Wetgeving is per 1 jan veranderd
http://www.woneninbrussel(...)hten-zijn-er-brussel 12,5% in Brussel. Voor Vlaanderen heb je gelijk.
pi_176348697
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:36 schreef riazop het volgende:

[..]

o jee

die rijke Hollanders en Fransen (234.000 Fransen in Belgie) hebben zich allemaal verkeerd laten adviseren?

La Belgique dans le top 20 des plus importants paradis fiscaux

http://www.lalibre.be/eco(...)3a03cd709a48787c5cda
Ja, het is inderdaad gunstiger voor mensen die niet hoeven werken. Mocht je wel loon trekken is België uitermate kut.
http://www.oecd.org/ctp/tax-policy/taxing-wages-20725124.htm
pi_176348915
Zorg goedkoper, dus met een gezin bespaar je al flink.

Auto rijden is goedkoper, veel minder MRB en brandstof is er goedkoper.

Woningen zijn goedkoper.

Boodschappen duurder. Telecommmunicatie niet modern en duurder.
pi_176348923
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:39 schreef miro86 het volgende:

[..]

Mocht je wel loon trekken is België uitermate kut.

Ook daar ligt het minder eenvoudig

Zo is zijn ziektekosten wetten heel anders geregeld.

Buiten het feit dat de kwaliteit vd ziektezorg in B hoger is (welke wachtlijsten , meneer?)
pi_176348967
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:38 schreef miro86 het volgende:

[..]

brussel 12,5% in Brussel. V
alleen boven de 500.000 betaal je dat

Nieuwe regeling registratierechten vanaf 1 januari 2017
Sinds 1 januari 2017 is het systeem van de woonbonus afgeschaft in Brussel. In de plaats krijgen kopers van een eigen woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een hogere korting van 21.875 euro op de registratierechten (ook wel abattement genoemd). Tot en met een aankoop van 175.000 euro moeten er geen registratierechten betaald worden. Dit abattement wordt geplafonneerd tot aankopen van 500.000 euro. Boven dit bedrag gelden de gebruikelijke registratierechten van 12,5 procent.
pi_176349105
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:51 schreef riazop het volgende:

[..]

alleen boven de 500.000 betaal je dat

Nieuwe regeling registratierechten vanaf 1 januari 2017
Sinds 1 januari 2017 is het systeem van de woonbonus afgeschaft in Brussel. In de plaats krijgen kopers van een eigen woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een hogere korting van 21.875 euro op de registratierechten (ook wel abattement genoemd). Tot en met een aankoop van 175.000 euro moeten er geen registratierechten betaald worden. Dit abattement wordt geplafonneerd tot aankopen van 500.000 euro. Boven dit bedrag gelden de gebruikelijke registratierechten van 12,5 procent.
En daaronder betaal je 12,5% met een korting (tot 12,5% voor woningen van minder dan 175k). Die 10% die jij noemde klopt nog steeds niet.
pi_176349225
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:49 schreef riazop het volgende:

[..]

Ook daar ligt het minder eenvoudig

Zo is zijn ziektekosten wetten heel anders geregeld.

Buiten het feit dat de kwaliteit vd ziektezorg in B hoger is (welke wachtlijsten , meneer?)
Nu moest ik lachen. "Geconventioneerd (dus goedkoop), dan heeft u geluk - er is een opening over 3 maanden. Wilt u een afspraak voor volgende week omdat u pijn hebt? Dan zie ik u op mijn andere praktijk. Daar ben ik niet geconventioneerd - lees: u betaalt wat ik denk dat u u kunt veroorloven. "
pi_176350904
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:49 schreef xaban06 het volgende:

Woningen zijn goedkoper.
Dat valt tegenwoordig ook best tegen als je een beetje voorzieningen op loop/fietsafstand wil hebben.

Appartement van mijn wijlen mijn opa (55m2 op begane grond met achtertuin, versleten keuken en badkamer) staat in een Belgisch provinciestadje en heeft ruim een jaar terug 179k opgebracht bij verkoop. Met Belgische kosten koper erbij betaalt de koper dan een dikke 2 ton.

Grote delen van Nederland koop je voor 2 ton heel wat meer dan een 2 kamer appartementje.

Wel krijg je in de Belgische dorpen meer grond voor je geld en is een vrijstaande of geschakelde woning in een dorp betaalbaarder dan in Nederland. Maar dan zit je wel op plekken waar je voor het halen van een pakje boter of het naar school brengen van je kind gebonden bent aan een auto. Leuk dat de benzine 15 cent goedkoper is, maar als je veel korte ritjes moet maken voor dingen die je in de bewoonde wereld lopend of met de fiets kunt doen is je winst snel verdampt.
pi_176350974
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat valt tegenwoordig ook best tegen als je een beetje voorzieningen op loop/fietsafstand wil hebben.

Appartement van mijn wijlen mijn opa (55m2 op begane grond met achtertuin, versleten keuken en badkamer) staat in een Belgisch provinciestadje en heeft ruim een jaar terug 179k opgebracht bij verkoop. Met Belgische kosten koper erbij betaalt de koper dan een dikke 2 ton.

Grote delen van Nederland koop je voor 2 ton heel wat meer dan een 2 kamer appartementje.

Wel krijg je in de Belgische dorpen meer grond voor je geld en is een vrijstaande of geschakelde woning in een dorp betaalbaarder dan in Nederland. Maar dan zit je wel op plekken waar je voor het halen van een pakje boter of het naar school brengen van je kind gebonden bent aan een auto. Leuk dat de benzine 15 cent goedkoper is, maar als je veel korte ritjes moet maken voor dingen die je in de bewoonde wereld lopend of met de fiets kunt doen is je winst snel verdampt.
Ok, misschien niet perse goedkoper, maar je krijgt meer voor je geld. Meer grond inderdaad, meer privacy.

Laatst heeft een kennis (uit België) een stuk grond gekocht voor 100k en het is huge. Hier betaal je het dubbele, zo niet 3-dubbele.
pi_176494196
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 18:04 schreef miro86 het volgende:

[..]

Nu moest ik lachen. "Geconventioneerd (dus goedkoop), dan heeft u geluk - er is een opening over 3 maanden. Wilt u een afspraak voor volgende week omdat u pijn hebt? Dan zie ik u op mijn andere praktijk. Daar ben ik niet geconventioneerd - lees: u betaalt wat ik denk dat u u kunt veroorloven. "
Dat klopt wel!
Cindy De Vuyst
pi_176494405
Is de conclusie niet gewoon dat werken in België niet ideaal is (hoge belastingdruk) maar wonen wel?

Dus wonen in België, werken in Nederland. Tanken in België, boodschappen in Nederland.
Eerst denken, dan typen
pi_176496348
leuk joh allemaal mensen die niet in België wonen discussie wat zo goed(koop) is aan België...

Als je NL en Be op de waagschaal legt zullen de verschillen niet bijzonder groot zijn. In de ene persoonlijke situatie komt Be beter gelegen tov de andere....

En idd boodschappen, kleding, electra, cv instalaties (vakmensen uberhoupt), gsm abbo, internet abbo (geen glasvezel aanwezig), GWL, zijn dingen die duurder zijn.
Wonen in grote steden is net zo duur als in nl, kast van een huis in de boeren buiten, ja das niet te vergelijken met NL.
Je moet 10% zelf inleggen in je lening en alle vaste lasten welke bij kopen komt kijken moet je met "eigen geld" betalen. Renoveren? Is maar een klein deel wat je mee kunt financieren.
Vroeger kon je met je ideale NL hypotheek in Be een mooie hut kopen, maar dacht dat de hypotheek regels veranderd zijn, waardoor het niet meer aantrekkelijk is.

Wegenbelasting en ov zijn bijv goedkoper, maar wegen, stations en treinen vallen soms uit elkaar van ellende. (slijtage aan je auto/banden?).
In de spits staan alle ringwegen vast, deftige infrastructuur hoef je niet te verwachten.

Zorg en zorgverzekering is idd niet te vergelijken met NL, maar je moet bij een artsen bezoek een deel zelf betalen. Een arts in een ziekenhuis mag een extra honorarium opleggen die belachelijk hoog kunnen zijn.
Het zelfde is dat (tant)artsen kunnen kiezen om "geconventioneerd" te zijn of niet. Wat inhoud dat ze prijsafspraken met zorgverzekeraars hebben of niet. Hebben ze dat niet kan je rekening behoorlijk hoog oplopen, verschil mag je uit eigen zak ophoesten.
Wachtlijsten hangt af op welke zorg je nodig hebt en waar. Brussel kan je makkelijk 2 maanden moeten wachten op een psycholoog en psychiater een half jaar.
Er valt ook veel zorg buiten de verzekering, die in nl dr in zit die je hier in be mooi uit eigen zak mag betalen.

En er zullen nog dingen zijn, zoals bruto/netto verhouding in je loon. Rechten die je als werknemer hebt. In NL ben je in situatie van bijv. ziekte veel beter beschermt.
Enorme zware overheidskosten/belasting door 5 regeringen te hebben. Overheid procedures en wetgeving/ veranderingen die elle lang duren. Rechtzaken die laaang blijven aanslepen omdat er geen geld is voor meer rechters.
Gevangeniswezen wat uit de middeleeuwen stamt...

Maar ik woon er graag :) Grens regio is ideaal ivm voordelen die je van NL mee kan profiteren.
pi_176497442
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:33 schreef miro86 het volgende:
maar een vermogensrendementsheffing.
Klopt eigenlijk ook niet helemaal, met een negatief rendement krijg je geen belasting toe. (Zoals bij een echte heffing op het rendement). Eigenlijk een verkeerde benaming dus.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_176497600
Huizen zijn pak goedkoper, auto’s en auto rijden veel goedkoper, scholen beter en veel goedkoper en vanaf 2,5jr. Geen wachttijden bij gezondheids zorg, verwaarloosbare eigen bijdrage ziektekosten verzekering, dure boodschappen, post is trager, belastingsysteem simpel maar hogere belastingdruk, echter ook hogere lonen en veel secundaire voorzieningen, pensioen vanuit NL ontvangen belast dus erg duur, erg lage kapitaalbelasting.
pi_176499145
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:27 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Ok, misschien niet perse goedkoper, maar je krijgt meer voor je geld. Meer grond inderdaad, meer privacy.

Laatst heeft een kennis (uit België) een stuk grond gekocht voor 100k en het is huge. Hier betaal je het dubbele, zo niet 3-dubbele.
Proof by example, altijd overtuigend _O-

Ga eens in de landelijke gebieden in Nederland kijken, Drenthe enzo. Daar koop je ook lappen grond voor een fooi.

Oh, en voor de mensen die goedkoop denken te rijden, met die 'snelwegen' daar kun je om de 10k kilometer je banden vervangen :P
pi_176499187
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 13:28 schreef jpjedi het volgende:
Huizen zijn pak goedkoper, auto’s en auto rijden veel goedkoper, scholen beter en veel goedkoper en vanaf 2,5jr. Geen wachttijden bij gezondheids zorg, verwaarloosbare eigen bijdrage ziektekosten verzekering, dure boodschappen, post is trager, belastingsysteem simpel maar hogere belastingdruk, echter ook hogere lonen en veel secundaire voorzieningen, pensioen vanuit NL ontvangen belast dus erg duur, erg lage kapitaalbelasting.
Gemiddelde bruto inkomen is in België lager dan in Nederland.
pi_176499793
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 14:51 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Gemiddelde bruto inkomen is in België lager dan in Nederland.
Uiteraard, veel meer laagbetaalde productiejobs en Wallonie meegerekend. Maar vergelijkbare jobs NL vs VL zijn in Vlaanderen veel beter betaald, moet ook wel met de hogere inkomstenbelasting.
pi_176499844
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 15:22 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Uiteraard, veel meer laagbetaalde productiejobs en Wallonie meegerekend. Maar vergelijkbare jobs NL vs VL zijn in Vlaanderen veel beter betaald, moet ook wel met de hogere inkomstenbelasting.
Als je België wilt vergelijken met Nederland moet je wel heel België meenemen in je verhaal.
pi_176500124
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 15:26 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Als je België wilt vergelijken met Nederland moet je wel heel België meenemen in je verhaal.
Ik denk dat we het in de praktijk hier voornamelijk hebben over Vlaanderen. Het is zinloos te vergelijken met heel Belgie aangezien de statistieken, regelgeving, eigenschappen en demografie totaal anders zijn in Wallonie, terwijl ‘wonen in Belgie voor de Nederlander voor 99% Vlaanderen zal betekenen..
pi_176500415
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 15:42 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Ik denk dat we het in de praktijk hier voornamelijk hebben over Vlaanderen. Het is zinloos te vergelijken met heel Belgie aangezien de statistieken, regelgeving, eigenschappen en demografie totaal anders zijn in Wallonie, terwijl ‘wonen in Belgie voor de Nederlander voor 99% Vlaanderen zal betekenen..
Vergelijk België dan niet met Nederland, maar Vlaanderen met Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
  zondag 14 januari 2018 @ 16:10:46 #59
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_176500656
Medicijnen zijn veel goedkoper man. Ik rijd altijd naar Belgie, dat verschil is enorm.

In Nederland zou het dik over de 100 euro zijn, in belgie 14 euro en een paar cent.
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_176500731
quote:
14s.gif Op zondag 14 januari 2018 16:10 schreef Sotchi2014 het volgende:
Medicijnen zijn veel goedkoper man. Ik rijd altijd naar Belgie, dat verschil is enorm.

In Nederland zou het dik over de 100 euro zijn, in belgie 14 euro en een paar cent.
https://nos.nl/artikel/21(...)erspoelen-hulst.html

_O-
pi_176501578
quote:
Toch heerlijk, hoe in dit soort discussies 1 punt er uit gepikt wordt wat in het individuele geval het verschil maakt.
pi_176502612
Ik vind dat Roosgeluk het heel goed samenvat op de vorige pagina.
pi_176505834
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:55 schreef ophaling10 het volgende:
Veel mensen met een uitkering,tussen wel of niet werken zit weinig verschil.(veel onrust en stakingen)
Friet is beter in een frietkot :)
Wel lekkerder.
Niet beter (voor je gezondheid).

KLB / Honger krijgen van friet-reportage.
pindazakje
pi_176505902
quote:
Dat is dan specefiek voor jouw medicatie. Over het algemeen is het andersom, met name voor zelfzorg medicijnen die zijn in Be tov Nl soms 5 keer zo duur, of enkel op voorschrift verkrijgbaar.
  zondag 14 januari 2018 @ 20:26:11 #65
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_176506296
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 17:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Toch heerlijk, hoe in dit soort discussies 1 punt er uit gepikt wordt wat in het individuele geval het verschil maakt.
Bij mij in het ziekenhuis zeggen ze het ook altijd. In belgie rekenen ze geen apotheekkosten, wat in mijn apotheek ruim 23 euro per recept scheelt.
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:13 schreef Roosgeluk het volgende:

[..]

Dat is dan specefiek voor jouw medicatie. Over het algemeen is het andersom, met name voor zelfzorg medicijnen die zijn in Be tov Nl soms 5 keer zo duur, of enkel op voorschrift verkrijgbaar.
En mijn ervaring is juist dat in belgie veel meer zonder recept verkrijgbaar is. Dingen waar ik in Nederland de hel voor moet strijden om een recept te krijgen, zijn over de grens zo mee te nemen.

Paracetamol etc is inderdaad wel duurder.
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  zondag 14 januari 2018 @ 20:29:44 #66
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_176506427
quote:

Geen addertje. Een Opel Astra is ook goedkoper dan een Audi A8. Ook geen addertje.

Beiden prima auto's... niks om je voor te schamen. Het is even wennen als je de een voor de andere moet inruilen maar... je komt er wel overheen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_176510806
Om even een voorbeeld te geven over oogartsen.

Ik moest naar de oogarts, hoewel ik soms last had van hoofdpijn belde ik voor een afspraak, ik moest 3 maanden wachten. Tja, dat is nu eenmaal zo en daar moet iedereen mee leven.
Eenmaal bij de oogarts moest ik door een brilletje kijken en zeggen wanneer ik een goed zicht had. Ziezo klaar. Prijs 50 euro. Ik kreeg 1,5 maand later wel 24 euro terugbetaald door het ziekenfonds. Moest dus zelf 26 euro ophoesten.

Mijn vriendin gaat naar de oogarts, moest ook 2 maanden wachten. Krijgt een hele resem onderzoeken en testen. Prijs 20 euro, waarvan 16 euro terugbetaald door het ziekenfonds. Haar persoonlijk aandeel bedroeg slechts 4 euro en ze kreeg een rapport mee over haar ogen.

Ik mailde naar het ziekenfonds (zelfde ziekenfonds trouwens) over waar dat prijsverschil zat, ik kreeg 1 week later doodleuk een mail terug dat haar oogarts geconventioneerd is en de mijne niet.

Oom hier is tandarts en ze kunne wel degelijk over de prijs spreken. Ze betaal ik altijd 40 euro voor een controle ingreep maar ik krijg dat volledige bedrag altijd terug van het ziekenfonds. Tandarts voor ons is dus gratis.
Cindy De Vuyst
pi_176512481
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 16:27 schreef Sigaartje het volgende:

Juist niet vlak over de grens, daar is het juist een stuk duurder.
Tenzij je over de grens gaat kijken in Limburg oid.
Maar Lommel e.d. is eigenlijk best duur, komt natuurlijk ook door de Hollanders.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_176512515
Overigens bij meerdere kinderen is de kinderbijslag wel een stuk hoger dan in NL
In NL krijg je per kind (tot 12 jaar) +/-65 euro.
In BE per kind al 116 euro, en bij meerdere kinderen loop dat hard op.

In NL krijg je bij 3 kinderen 200 euro per maand, in BE bijna 600 euro.
Tevens krijg je een geboortepremie in BE, 1250 euro voor het eerste kind, 940 euro per kind hierna.

Overigens betaal je als ondernemer in BE wel een stuk meer sociale lasten, echter bouw je dan wel pensioen en arbeidsongeschiktheid verzekering op.
pi_176513278
quote:
2s.gif Op maandag 15 januari 2018 01:46 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Juist niet vlak over de grens, daar is het juist een stuk duurder.
Tenzij je over de grens gaat kijken in Limburg oid.
Maar Lommel e.d. is eigenlijk best duur, komt natuurlijk ook door de Hollanders.
Ik woon 100m van de grens met Breda en dezelfde aannemer bouwt in Breda en Hoogstraten. Toch zit er minstens 125k verschil in. Wel te weten dat hij in Belgie op klein beschrijf bouwt.
pi_176516085
quote:
2s.gif Op maandag 15 januari 2018 01:57 schreef junkiexp het volgende:
Overigens bij meerdere kinderen is de kinderbijslag wel een stuk hoger dan in NL
In NL krijg je per kind (tot 12 jaar) +/-65 euro.
In BE per kind al 116 euro, en bij meerdere kinderen loop dat hard op.

In NL krijg je bij 3 kinderen 200 euro per maand, in BE bijna 600 euro.
Tevens krijg je een geboortepremie in BE, 1250 euro voor het eerste kind, 940 euro per kind hierna.

Overigens betaal je als ondernemer in BE wel een stuk meer sociale lasten, echter bouw je dan wel pensioen en arbeidsongeschiktheid verzekering op.
In Nederland krijg je als ouder mits oa je vermogen beneden de 100K ligt ook een kindgebonden budget van circa 300 per maand.
pi_176516375
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 11:37 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

In Nederland krijg je als ouder mits oa je vermogen beneden de 100K ligt ook een kindgebonden budget van circa 300 per maand.
Ja, maar niet als je een normaal salaris hebt, dat moet je echt minimumloon verdienen, anders gaat de toeslag evenredig omlaag met de hoogte van je salaris.
Overigens is het maar 200 euro per maand met 3 kinderen bijvoorbeeld, en dat wordt nog een keer verhoogd bij 12 en 16 jaar.
Is niet echt te vergelijken.
pi_176516442
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 07:49 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Ik woon 100m van de grens met Breda en dezelfde aannemer bouwt in Breda en Hoogstraten. Toch zit er minstens 125k verschil in. Wel te weten dat hij in Belgie op klein beschrijf bouwt.
Maar dat gaat over nieuwbouw wellicht?
En is dat de prijs inclusief grond?

Want ik vind de bestaande huizen over de grens in BE niet zo goedkoop eigenlijk.
Maar ga je meer naar beneden wordt het wel interessant, zeg maar onder de E313.
En Breda is wel een stad, daar is de grond een stuk duurder.
Hoogstraten is ook maar een dorpje natuurlijk (kom er dagelijks doorheen toevallig :) )
  maandag 15 januari 2018 @ 12:01:37 #74
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176516476
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:55 schreef ophaling10 het volgende:
Maaltijdcheques,volgens mij het enige land die dat heeft.
Nee hoor, dat word wel meer toegepast.. Italie heeft het ook.. Twee uur lunchpauze.. Maar wel door tot zes..
pi_176516585
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 14:49 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ga eens in de landelijke gebieden in Nederland kijken, Drenthe enzo. Daar koop je ook lappen grond voor een fooi.

Landbouwgrond waar je verder ook niks anders mee kunt.
  maandag 15 januari 2018 @ 12:10:33 #76
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_176516644
Ik weet niet of hier Belgen zijn (niet heel het topic gelezen).
Maar laatste knorde ik voor mn werk naar Antwerpen en hoorde ik op de Vlaamse radio dat ze online diensten zoals Spotify en Netlfix hebben toegevoegd aan de Loonindexering.

Ze hebben dus in Belgie bepaalde producten/productgroepen in een indexering zitten. Dat als die omhoog gaan (ik gok ook als ze omlaag gaan maar dat zal wel weinig zijn) dat ze het loon dan aanpassen.

Klopt dat of hoe zit dat?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_176517420
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 12:10 schreef nils7 het volgende:
Ik weet niet of hier Belgen zijn (niet heel het topic gelezen).
Maar laatste knorde ik voor mn werk naar Antwerpen en hoorde ik op de Vlaamse radio dat ze online diensten zoals Spotify en Netlfix hebben toegevoegd aan de Loonindexering.

Ze hebben dus in Belgie bepaalde producten/productgroepen in een indexering zitten. Dat als die omhoog gaan (ik gok ook als ze omlaag gaan maar dat zal wel weinig zijn) dat ze het loon dan aanpassen.

Klopt dat of hoe zit dat?
Minimale loonsverhogingen worden door de overheid aangegeven per sector. Dat berekent men op inflatiebasis met een berg factoren.
pi_176517542
quote:
2s.gif Op maandag 15 januari 2018 11:59 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Maar dat gaat over nieuwbouw wellicht?
En is dat de prijs inclusief grond?

Want ik vind de bestaande huizen over de grens in BE niet zo goedkoop eigenlijk.
Maar ga je meer naar beneden wordt het wel interessant, zeg maar onder de E313.
En Breda is wel een stad, daar is de grond een stuk duurder.
Hoogstraten is ook maar een dorpje natuurlijk (kom er dagelijks doorheen toevallig :) )
Kleinschalige nieuwbouw incl grond. Grond zit momenteel bij ons rond 350/m2.

Belgische huizen zoals in regio Hoogstraten zijn qua inhoud vaak enorm groot. In dit grval bijvoorbeeld een Nederlands huis in Belgie waarvan in Prinsenbeek (NL) het equivalent staat door dezelfde aannemer voor 430,000:

https://www.immoweb.be/nl(...)rhout/2322/id6825749
pi_176518010
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 13:00 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Kleinschalige nieuwbouw incl grond. Grond zit momenteel bij ons rond 350/m2.

Belgische huizen zoals in regio Hoogstraten zijn qua inhoud vaak enorm groot. In dit grval bijvoorbeeld een Nederlands huis in Belgie waarvan in Prinsenbeek (NL) het equivalent staat door dezelfde aannemer voor 430,000:

https://www.immoweb.be/nl(...)rhout/2322/id6825749
Dat scheelt wel een hoop ja.
Het huis is verder niets bijzonders, 430.000 voor zo'n huis is best veel eigenlijk.
Ik zou zeg mag 330.000.

Zo groot is het ook weer niet als ik de tekeningen bekijk.
pi_176527174
quote:
2s.gif Op maandag 15 januari 2018 13:24 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat scheelt wel een hoop ja.
Het huis is verder niets bijzonders, 430.000 voor zo'n huis is best veel eigenlijk.
Ik zou zeg mag 330.000.

Zo groot is het ook weer niet als ik de tekeningen bekijk.
Dit huis niet nee, typisch Nederlands huis. Belgische huizen hebben uitbouw van 5 meter op 2 lagen en dan nog een uitbouw van paar meter enkele woonlaag.

In de huizen van de link is geen Belg geinteresseerd.
pi_176548564
In België heb je een bestaand huis, met een aanbouw achter (keuken soms+ badkamer), daaraan weer een kotje (bijkeuken, wasmachine en rommelkot) en daaraan nog een serre (doet vaak dienst als rommelkot + de oude bank en tuintafel die dr staat). Daarachter nog een golfplaten afdakje (voor brandhout, fietsen en containers, waterton)
En vergeet de aangebouwde garage opzij niet.
Allemaal zelf gezet, tja want baksteen in de maag. Isolatie, was da? En als t dr in steekt is t lang niet professioneel, koudebruggen en zo.

Buren van mij zijn ook een aanbouw aan het zetten (lees dr staan sinds een maand of twee 4 muren zonder spouw van die rode snelbouwsteen, ben benieuwd wanneer t dak dr op gaat).
pi_176549662
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 19:07 schreef Roosgeluk het volgende:
In België heb je een bestaand huis, met een aanbouw achter (keuken soms+ badkamer), daaraan weer een kotje (bijkeuken, wasmachine en rommelkot) en daaraan nog een serre (doet vaak dienst als rommelkot + de oude bank en tuintafel die dr staat). Daarachter nog een golfplaten afdakje (voor brandhout, fietsen en containers, waterton)
En vergeet de aangebouwde garage opzij niet.
Allemaal zelf gezet, tja want baksteen in de maag. Isolatie, was da? En als t dr in steekt is t lang niet professioneel, koudebruggen en zo.

Buren van mij zijn ook een aanbouw aan het zetten (lees dr staan sinds een maand of twee 4 muren zonder spouw van die rode snelbouwsteen, ben benieuwd wanneer t dak dr op gaat).
Dat is inderdaad wel hoe het in België bij wat oudere bouw er vaak aan toe gaat. Dan heb je veel vierkante meters, maar wooncomfort van 0. In de winter is het in die bouwsels steenkoud, in de zomer tropisch warm.

Overigens zie je het in Nederlandse volksbuurten ook nog wel dat er een soort serre of bijkeuken op de meest simpele wijze wordt gebouwd.
pi_176570809
Woon net over de grens bij Bergeijk. Wilde vrij wonen tegen een bos en een 3 dubbele garage voor mn oldtimer collectie. Hier mocht ik een minister president inkomen verdienen om dat te kunnen bekostigen. In Belgie niet. Tja mn oldtimers staan wel op een NL familielid, want dat is kansloos in Belgie. Verder hebben ze goed bier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')