Boodschappen zijn een stuk duurder in Belgiequote:Op zaterdag 6 januari 2018 21:16 schreef Mr.Ping het volgende:
Alles lijkt daar goedkoper, zoals zorgverzekering, auto's, wegenbelasting, en brandstof.
Wat is er in België duurder dan in Nederland, want er moet ergens een addertje onder het gras zitten.
Tot nu toe weet ik dat alleen medicijnen een stuk duurder zijn.
Dit.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 21:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Dagelijkse boodschappen, kleding, belastingen voor Jan Modaal
Gaat binnenkort (geef het max 2-3 jaar) klappen.quote:Op zondag 7 januari 2018 13:55 schreef riazop het volgende:
Als de huizenprijzen in NL nog even blijven doorstijgen wel ja
huizenprijzen in NL zijn gemiddeld nu op hetzelfde nveau als tien jaar terug, weinig over te mekkeren...quote:Op zondag 7 januari 2018 13:55 schreef riazop het volgende:
Als de huizenprijzen in NL nog even blijven doorstijgen wel ja
Sommige medicijnen zijn daar duurder ja niet alle dus per medicijn even googlen waar deze het minst duur te kopen is.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 21:16 schreef Mr.Ping het volgende:
Alles lijkt daar goedkoper, zoals zorgverzekering, auto's, wegenbelasting, en brandstof.
Wat is er in België duurder dan in Nederland, want er moet ergens een addertje onder het gras zitten.
Mwoah; ik heb zo het idee dat een Nederlandse belastingeuro beter rendeert dan dan een Belgische.quote:Op zondag 7 januari 2018 16:27 schreef Sigaartje het volgende:
De auto's zijn veel goedkoper, is gewoon een feit. Als je vlak over de grens gaat heb je al ook vrij snel een alleenstaande woning voor veel minder dan in Nederland.
Hier in Nederland zijn we gek, knettergek.
Eindelijk een kans om "PING" om mijn nummerbord te zetten!quote:(En dan heb je ook nog een Belgische nummerplaat op je auto.......)
Ik woon nu 5 kilometer vanaf de grens, maar ik heb mijn bedrijf in Nederland.quote:Op zondag 7 januari 2018 12:20 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Het beste (financieel) woon je net over de grens, auto, huis en zorg heb je dan voordelig Belgisch, werken en shoppen doe je in Nederland.
vergelijk voor de grap Brussel eens met Amsterdamquote:Op zondag 7 januari 2018 14:57 schreef RM-rf het volgende:
[..]
huizenprijzen in NL zijn gemiddeld nu op hetzelfde nveau als tien jaar terug, weinig over te mekkeren...
Belgie daarentegen is nauwelijks geraakt door de huizencrisis en de huizenprijzen daar zijn flink doorgestegen.
stijging in 2015 tov van 2006:
Villa/vrijstaande woning +16% (NL -9%)
Woonhuis/twee-onder-een-kapwoning +33% (NL -5%)
Appartement +34% (NL -8%)
minderquote:Op zondag 7 januari 2018 17:16 schreef Poepz0r het volgende:
Huis kopen is wel eigen inbreng van 20-30%
En dit is in Nederland niet het geval?quote:Op zondag 7 januari 2018 00:03 schreef einzeinz het volgende:
Je wordt langs alle kanten geld afgetroggeld door de regering omdat je bij alles wat met geld te maken heeft een belasting moet betalen.
onzinquote:Op zondag 7 januari 2018 17:23 schreef Coritchando het volgende:
Belastingdruk is vele malen hoger in België dan in Nederland.
err, nee. Brussel is a 12,5%, Vlaanderen 5% of 10% afhankelijk of het gaat om klein of groot beschrijf.quote:Op zondag 7 januari 2018 17:22 schreef riazop het volgende:
[..]
minder
7 % registratierechten in Vlaanderen, in Brussel 10 %
Ga je eens inlezen voor je onzin roept.quote:Op zondag 7 januari 2018 17:24 schreef riazop het volgende:
[..]
onzin
Er is zelfs geen vermogensbelasting (in NL is die 1,4 %)
Vandaar dat er 176.000 Nederlanders in Belgie wonen en 12.000 Belgen hier
Ga maar door met je onzin.quote:Op zondag 7 januari 2018 17:24 schreef riazop het volgende:
[..]
onzin
Er is zelfs geen vermogensbelasting (in NL is die 1,4 %)
Vandaar dat er 176.000 Nederlanders in Belgie wonen en 12.000 Belgen hier
Neequote:Op zondag 7 januari 2018 17:25 schreef miro86 het volgende:
[..]
err, nee. Brussel is a 12,5%, Vlaanderen 5% of 10% afhankelijk of het gaat om klein of groot beschrijf.
o jeequote:Op zondag 7 januari 2018 17:33 schreef miro86 het volgende:
[..]
Ga maar door met je onzin.
Ten eerste heb je in Nederland geen vermogensbelasting, maar een vermogensrendementsheffing. In België heb je een vermogenswinstbelasting. Zelfde idee, maar dan op basis van werkelijk rendement. ...
http://www.woneninbrussel(...)hten-zijn-er-brussel 12,5% in Brussel. Voor Vlaanderen heb je gelijk.quote:
Ja, het is inderdaad gunstiger voor mensen die niet hoeven werken. Mocht je wel loon trekken is België uitermate kut.quote:Op zondag 7 januari 2018 17:36 schreef riazop het volgende:
[..]
o jee
die rijke Hollanders en Fransen (234.000 Fransen in Belgie) hebben zich allemaal verkeerd laten adviseren?
La Belgique dans le top 20 des plus importants paradis fiscaux
http://www.lalibre.be/eco(...)3a03cd709a48787c5cda
Ook daar ligt het minder eenvoudigquote:Op zondag 7 januari 2018 17:39 schreef miro86 het volgende:
[..]
Mocht je wel loon trekken is België uitermate kut.
alleen boven de 500.000 betaal je datquote:
En daaronder betaal je 12,5% met een korting (tot 12,5% voor woningen van minder dan 175k). Die 10% die jij noemde klopt nog steeds niet.quote:Op zondag 7 januari 2018 17:51 schreef riazop het volgende:
[..]
alleen boven de 500.000 betaal je dat
Nieuwe regeling registratierechten vanaf 1 januari 2017
Sinds 1 januari 2017 is het systeem van de woonbonus afgeschaft in Brussel. In de plaats krijgen kopers van een eigen woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een hogere korting van 21.875 euro op de registratierechten (ook wel abattement genoemd). Tot en met een aankoop van 175.000 euro moeten er geen registratierechten betaald worden. Dit abattement wordt geplafonneerd tot aankopen van 500.000 euro. Boven dit bedrag gelden de gebruikelijke registratierechten van 12,5 procent.
Nu moest ik lachen. "Geconventioneerd (dus goedkoop), dan heeft u geluk - er is een opening over 3 maanden. Wilt u een afspraak voor volgende week omdat u pijn hebt? Dan zie ik u op mijn andere praktijk. Daar ben ik niet geconventioneerd - lees: u betaalt wat ik denk dat u u kunt veroorloven. "quote:Op zondag 7 januari 2018 17:49 schreef riazop het volgende:
[..]
Ook daar ligt het minder eenvoudig
Zo is zijn ziektekosten wetten heel anders geregeld.
Buiten het feit dat de kwaliteit vd ziektezorg in B hoger is (welke wachtlijsten , meneer?)
Dat valt tegenwoordig ook best tegen als je een beetje voorzieningen op loop/fietsafstand wil hebben.quote:
Ok, misschien niet perse goedkoper, maar je krijgt meer voor je geld. Meer grond inderdaad, meer privacy.quote:Op zondag 7 januari 2018 19:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat valt tegenwoordig ook best tegen als je een beetje voorzieningen op loop/fietsafstand wil hebben.
Appartement van mijn wijlen mijn opa (55m2 op begane grond met achtertuin, versleten keuken en badkamer) staat in een Belgisch provinciestadje en heeft ruim een jaar terug 179k opgebracht bij verkoop. Met Belgische kosten koper erbij betaalt de koper dan een dikke 2 ton.
Grote delen van Nederland koop je voor 2 ton heel wat meer dan een 2 kamer appartementje.
Wel krijg je in de Belgische dorpen meer grond voor je geld en is een vrijstaande of geschakelde woning in een dorp betaalbaarder dan in Nederland. Maar dan zit je wel op plekken waar je voor het halen van een pakje boter of het naar school brengen van je kind gebonden bent aan een auto. Leuk dat de benzine 15 cent goedkoper is, maar als je veel korte ritjes moet maken voor dingen die je in de bewoonde wereld lopend of met de fiets kunt doen is je winst snel verdampt.
Dat klopt wel!quote:Op zondag 7 januari 2018 18:04 schreef miro86 het volgende:
[..]
Nu moest ik lachen. "Geconventioneerd (dus goedkoop), dan heeft u geluk - er is een opening over 3 maanden. Wilt u een afspraak voor volgende week omdat u pijn hebt? Dan zie ik u op mijn andere praktijk. Daar ben ik niet geconventioneerd - lees: u betaalt wat ik denk dat u u kunt veroorloven. "
Klopt eigenlijk ook niet helemaal, met een negatief rendement krijg je geen belasting toe. (Zoals bij een echte heffing op het rendement). Eigenlijk een verkeerde benaming dus.quote:
Proof by example, altijd overtuigendquote:Op zondag 7 januari 2018 19:27 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ok, misschien niet perse goedkoper, maar je krijgt meer voor je geld. Meer grond inderdaad, meer privacy.
Laatst heeft een kennis (uit België) een stuk grond gekocht voor 100k en het is huge. Hier betaal je het dubbele, zo niet 3-dubbele.
Gemiddelde bruto inkomen is in België lager dan in Nederland.quote:Op zondag 14 januari 2018 13:28 schreef jpjedi het volgende:
Huizen zijn pak goedkoper, auto’s en auto rijden veel goedkoper, scholen beter en veel goedkoper en vanaf 2,5jr. Geen wachttijden bij gezondheids zorg, verwaarloosbare eigen bijdrage ziektekosten verzekering, dure boodschappen, post is trager, belastingsysteem simpel maar hogere belastingdruk, echter ook hogere lonen en veel secundaire voorzieningen, pensioen vanuit NL ontvangen belast dus erg duur, erg lage kapitaalbelasting.
Uiteraard, veel meer laagbetaalde productiejobs en Wallonie meegerekend. Maar vergelijkbare jobs NL vs VL zijn in Vlaanderen veel beter betaald, moet ook wel met de hogere inkomstenbelasting.quote:Op zondag 14 januari 2018 14:51 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Gemiddelde bruto inkomen is in België lager dan in Nederland.
Als je België wilt vergelijken met Nederland moet je wel heel België meenemen in je verhaal.quote:Op zondag 14 januari 2018 15:22 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Uiteraard, veel meer laagbetaalde productiejobs en Wallonie meegerekend. Maar vergelijkbare jobs NL vs VL zijn in Vlaanderen veel beter betaald, moet ook wel met de hogere inkomstenbelasting.
Ik denk dat we het in de praktijk hier voornamelijk hebben over Vlaanderen. Het is zinloos te vergelijken met heel Belgie aangezien de statistieken, regelgeving, eigenschappen en demografie totaal anders zijn in Wallonie, terwijl ‘wonen in Belgie voor de Nederlander voor 99% Vlaanderen zal betekenen..quote:Op zondag 14 januari 2018 15:26 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Als je België wilt vergelijken met Nederland moet je wel heel België meenemen in je verhaal.
Vergelijk België dan niet met Nederland, maar Vlaanderen met Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.quote:Op zondag 14 januari 2018 15:42 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ik denk dat we het in de praktijk hier voornamelijk hebben over Vlaanderen. Het is zinloos te vergelijken met heel Belgie aangezien de statistieken, regelgeving, eigenschappen en demografie totaal anders zijn in Wallonie, terwijl ‘wonen in Belgie voor de Nederlander voor 99% Vlaanderen zal betekenen..
https://nos.nl/artikel/21(...)erspoelen-hulst.htmlquote:Op zondag 14 januari 2018 16:10 schreef Sotchi2014 het volgende:
Medicijnen zijn veel goedkoper man. Ik rijd altijd naar Belgie, dat verschil is enorm.
In Nederland zou het dik over de 100 euro zijn, in belgie 14 euro en een paar cent.
Toch heerlijk, hoe in dit soort discussies 1 punt er uit gepikt wordt wat in het individuele geval het verschil maakt.quote:Op zondag 14 januari 2018 16:16 schreef BEFEM het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/21(...)erspoelen-hulst.html
Wel lekkerder.quote:Op zondag 7 januari 2018 13:55 schreef ophaling10 het volgende:
Veel mensen met een uitkering,tussen wel of niet werken zit weinig verschil.(veel onrust en stakingen)
Friet is beter in een frietkot
Dat is dan specefiek voor jouw medicatie. Over het algemeen is het andersom, met name voor zelfzorg medicijnen die zijn in Be tov Nl soms 5 keer zo duur, of enkel op voorschrift verkrijgbaar.quote:Op zondag 14 januari 2018 16:16 schreef BEFEM het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/21(...)erspoelen-hulst.html
Bij mij in het ziekenhuis zeggen ze het ook altijd. In belgie rekenen ze geen apotheekkosten, wat in mijn apotheek ruim 23 euro per recept scheelt.quote:Op zondag 14 januari 2018 17:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Toch heerlijk, hoe in dit soort discussies 1 punt er uit gepikt wordt wat in het individuele geval het verschil maakt.
En mijn ervaring is juist dat in belgie veel meer zonder recept verkrijgbaar is. Dingen waar ik in Nederland de hel voor moet strijden om een recept te krijgen, zijn over de grens zo mee te nemen.quote:Op zondag 14 januari 2018 20:13 schreef Roosgeluk het volgende:
[..]
Dat is dan specefiek voor jouw medicatie. Over het algemeen is het andersom, met name voor zelfzorg medicijnen die zijn in Be tov Nl soms 5 keer zo duur, of enkel op voorschrift verkrijgbaar.
Geen addertje. Een Opel Astra is ook goedkoper dan een Audi A8. Ook geen addertje.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 21:16 schreef Mr.Ping het volgende:
Juist niet vlak over de grens, daar is het juist een stuk duurder.quote:Op zondag 7 januari 2018 16:27 schreef Sigaartje het volgende:
De auto's zijn veel goedkoper, is gewoon een feit. Als je vlak over de grens gaat heb je al ook vrij snel een alleenstaande woning voor veel minder dan in Nederland.
Hier in Nederland zijn we gek, knettergek.
Ik woon 100m van de grens met Breda en dezelfde aannemer bouwt in Breda en Hoogstraten. Toch zit er minstens 125k verschil in. Wel te weten dat hij in Belgie op klein beschrijf bouwt.quote:Op maandag 15 januari 2018 01:46 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Juist niet vlak over de grens, daar is het juist een stuk duurder.
Tenzij je over de grens gaat kijken in Limburg oid.
Maar Lommel e.d. is eigenlijk best duur, komt natuurlijk ook door de Hollanders.
In Nederland krijg je als ouder mits oa je vermogen beneden de 100K ligt ook een kindgebonden budget van circa 300 per maand.quote:Op maandag 15 januari 2018 01:57 schreef junkiexp het volgende:
Overigens bij meerdere kinderen is de kinderbijslag wel een stuk hoger dan in NL
In NL krijg je per kind (tot 12 jaar) +/-65 euro.
In BE per kind al 116 euro, en bij meerdere kinderen loop dat hard op.
In NL krijg je bij 3 kinderen 200 euro per maand, in BE bijna 600 euro.
Tevens krijg je een geboortepremie in BE, 1250 euro voor het eerste kind, 940 euro per kind hierna.
Overigens betaal je als ondernemer in BE wel een stuk meer sociale lasten, echter bouw je dan wel pensioen en arbeidsongeschiktheid verzekering op.
Ja, maar niet als je een normaal salaris hebt, dat moet je echt minimumloon verdienen, anders gaat de toeslag evenredig omlaag met de hoogte van je salaris.quote:Op maandag 15 januari 2018 11:37 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
In Nederland krijg je als ouder mits oa je vermogen beneden de 100K ligt ook een kindgebonden budget van circa 300 per maand.
Maar dat gaat over nieuwbouw wellicht?quote:Op maandag 15 januari 2018 07:49 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ik woon 100m van de grens met Breda en dezelfde aannemer bouwt in Breda en Hoogstraten. Toch zit er minstens 125k verschil in. Wel te weten dat hij in Belgie op klein beschrijf bouwt.
Nee hoor, dat word wel meer toegepast.. Italie heeft het ook.. Twee uur lunchpauze.. Maar wel door tot zes..quote:Op zondag 7 januari 2018 13:55 schreef ophaling10 het volgende:
Maaltijdcheques,volgens mij het enige land die dat heeft.
Landbouwgrond waar je verder ook niks anders mee kunt.quote:Op zondag 14 januari 2018 14:49 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ga eens in de landelijke gebieden in Nederland kijken, Drenthe enzo. Daar koop je ook lappen grond voor een fooi.
Minimale loonsverhogingen worden door de overheid aangegeven per sector. Dat berekent men op inflatiebasis met een berg factoren.quote:Op maandag 15 januari 2018 12:10 schreef nils7 het volgende:
Ik weet niet of hier Belgen zijn (niet heel het topic gelezen).
Maar laatste knorde ik voor mn werk naar Antwerpen en hoorde ik op de Vlaamse radio dat ze online diensten zoals Spotify en Netlfix hebben toegevoegd aan de Loonindexering.
Ze hebben dus in Belgie bepaalde producten/productgroepen in een indexering zitten. Dat als die omhoog gaan (ik gok ook als ze omlaag gaan maar dat zal wel weinig zijn) dat ze het loon dan aanpassen.
Klopt dat of hoe zit dat?
Kleinschalige nieuwbouw incl grond. Grond zit momenteel bij ons rond 350/m2.quote:Op maandag 15 januari 2018 11:59 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Maar dat gaat over nieuwbouw wellicht?
En is dat de prijs inclusief grond?
Want ik vind de bestaande huizen over de grens in BE niet zo goedkoop eigenlijk.
Maar ga je meer naar beneden wordt het wel interessant, zeg maar onder de E313.
En Breda is wel een stad, daar is de grond een stuk duurder.
Hoogstraten is ook maar een dorpje natuurlijk (kom er dagelijks doorheen toevallig)
Dat scheelt wel een hoop ja.quote:Op maandag 15 januari 2018 13:00 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Kleinschalige nieuwbouw incl grond. Grond zit momenteel bij ons rond 350/m2.
Belgische huizen zoals in regio Hoogstraten zijn qua inhoud vaak enorm groot. In dit grval bijvoorbeeld een Nederlands huis in Belgie waarvan in Prinsenbeek (NL) het equivalent staat door dezelfde aannemer voor 430,000:
https://www.immoweb.be/nl(...)rhout/2322/id6825749
Dit huis niet nee, typisch Nederlands huis. Belgische huizen hebben uitbouw van 5 meter op 2 lagen en dan nog een uitbouw van paar meter enkele woonlaag.quote:Op maandag 15 januari 2018 13:24 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Dat scheelt wel een hoop ja.
Het huis is verder niets bijzonders, 430.000 voor zo'n huis is best veel eigenlijk.
Ik zou zeg mag 330.000.
Zo groot is het ook weer niet als ik de tekeningen bekijk.
Dat is inderdaad wel hoe het in België bij wat oudere bouw er vaak aan toe gaat. Dan heb je veel vierkante meters, maar wooncomfort van 0. In de winter is het in die bouwsels steenkoud, in de zomer tropisch warm.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 19:07 schreef Roosgeluk het volgende:
In België heb je een bestaand huis, met een aanbouw achter (keuken soms+ badkamer), daaraan weer een kotje (bijkeuken, wasmachine en rommelkot) en daaraan nog een serre (doet vaak dienst als rommelkot + de oude bank en tuintafel die dr staat). Daarachter nog een golfplaten afdakje (voor brandhout, fietsen en containers, waterton)
En vergeet de aangebouwde garage opzij niet.
Allemaal zelf gezet, tja want baksteen in de maag. Isolatie, was da? En als t dr in steekt is t lang niet professioneel, koudebruggen en zo.
Buren van mij zijn ook een aanbouw aan het zetten (lees dr staan sinds een maand of twee 4 muren zonder spouw van die rode snelbouwsteen, ben benieuwd wanneer t dak dr op gaat).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |