quote:
Op zondag 4 februari 2018 14:00 schreef Mr.Pomtip het volgende:Wat de rol van Sjors is er voor mij 0% twijfel: Ingmar is Sjors. De nieuwe is niet beter. Ik vind dat Melissa Drost het op zich niet slecht doet, maar ze imiteert wel Ingmar. Zelf vind ik Ingmar de knapste in de serie en hoop dat ze snel weer terugkomt, voordat de schrijvers voor Sjors nog meer onlogische stappen introduceren zonder haar.
Qua onlogische stappen maakt het niks uit wie die rol speelt hoor: als zou Inge de rol spelen, dan nog zijn de verhalen en wendingen bedacht door dezelfde schrijvers en doet Sjors nog altijd dezelfde onlogische stappen voor haar karakter.
quote:
Net als bij veel rollen haat ik wat de schrijvers met de rol van Sjors aan het doen zijn. Voorbeeld: er zat veel meer in de verhaallijn tussen Sjors en Amir. Doe bijvoorbeeld dat ze een relatie opbouwen en voor kort alles perfect lijkt (trouwerij misschien), maar dan komt Amir's overleden vrouw binnenlopen (rivaliteit).
Heel eerlijk: als ze die kant waren opgegaan met de verhaallijn Sjors/Amir had iedereen het van mijlenver aan zien komen. Sterker nog: dat wat jij hier schetst werd eigenlijk direct al verwacht door de meesten. Wat dat betreft is het deze flutschrijvers te prijzen dat ze dat niet hebben gedaan.
quote:
Maar nee: we verbinden Sjors aan Rik, een personage dat van zichzelf al compleet saai is geworden. De rol van Sjors krijgt geen nieuwe impuls, maar wordt truttig. Zeker nu ze ook nog moet moederen (lees: bemoeien) over een irritante, puberende Lana (ik vind die rol niet leuk, maar da's een mening). Volwassen Rik zat al in de serie toen Sjors geboren werd. Lana is zijn nichtje. Maakt volgens de schrijvers allemaal niks uit. Rik is nu een saaie oude bok, die nog wel een groen blaadje lust. Mag dit snel overwaaien graag?
Op zich vind ik de combi Rik en Sjors niet eens zo vreemd, heb ik zelfs nog in mijn foilers jaren geleden geopperd volgens mij. Alleen: de manier waarop ze nu bij elkaar komen is weer zo gemakkelijk, zo inspiratieloos. Ineens vanuit het niets vinden ze elkaar leuk, omdat de schrijvers te beroerd zijn om er een logische opbouw aan vooraf te laten gaan.
quote:
Ik ga er vanuit dat Ingmar gewoon nog terugkomt, maar een burn-out is niet te onderschatten. Daar kun je een zeer lange periode van uit de roulatie zijn. Contractueel kan ze nog een behoorlijk lange periode afwezig blijven. Bij Ingmar lijkt het begonnen na haar bevalling. Mogelijk is ze te snel weer gaan werken om de Martine Hafkamp verhaallijn, welke aanvankelijk natuurlijk een enorm potentieel succes had (en zwaar tegenviel, omdat de schrijvers geen idee hadden wat ze moesten verzinnen). Ik zie zelfs mogelijkheid dat die lijn zo schandalig werd afgekapt, omdat Ingmar er toen al doorheen zat. Als kijker weet je het niet, maar het zou mij niet verbazen.
Het afkappen van de Martine-lijn had niks van doen met de gezondheid van Inge Schrama, maar om het feit dat er met Inge Ipenburg vooraf een periode van drie maanden was afgesproken. Daarnaast: Inge Schrama was nog on-screen toen de verhaallijn met Amir begon.
quote:
Wel stom dat de schrijvers grote ingrepen in de rol hebben gedaan, toen de échte actrice er zelf niet was.
En dát is dus niet te voorkomen. Wat je zelf al aangeeft: het is niet duidelijk hoe lang een burn-out kan duren. Voor hetzelfde geld was Inge na twee maanden alweer helemaal opgeknapt en nu allang weer terug op de set. Logistiek én verhaaltechnisch gezien is een personage on hold houden dan niet te doen. Bijkomend probleem is: de schrijvers zetten een jaar op voorhand al de grove lijnen op papier voor een heel seizoen. Daarin kunnen ze eventueel afwijken als het verhaalsgewijs anders of beter kan, maar daarin is het plotseling uitvallen van acteurs niet meegenomen. Bij Sjors was de verhaallijn met Amir al opgestart en in het schrijfproces al maanden verder. Ze hebben die verhaallijn dan inmiddels wel al min of meer beëindigd, alleen: Sjors (en Lana) na nog geen jaar opnieuw uit de serie schrijven met een flutreden is in dit geval lastig. Want wat als Inge nog een jaar thuis zit, en uiteindelijk misschien zelfs besluit helemaal niet terug te keren? Dan hebben de schrijvers al reden bedacht dat Moeder Langeveld van een keukentrapje is gedonderd en Sjors voor haar gaat zorgen, maar dat zal echt geen jaar duren.
Actueel voorbeeld: in België is er momenteel een plotselinge tijdelijke recast van een populair personage in de soap Familie. De originele acteur is van de een op de andere dag uitgevallen nadat hij met spoed een hartoperatie heeft moeten ondergaan, met bijgevolg dat hij moest revalideren en daarbij een aantal maanden niet op de set kan staan. Probleem: de schrijvers hadden al een hele nieuwe verhaallijn voor het personage, zijn nieuwe on-screen geliefde was al gecast en klaar voor de eerste opnames, en er waren al scènes opgenomen waarin die verhaallijn door andere personages werd besproken. Het personage dan ineens vier maanden niet in beeld laten komen zou om die redenen niet te doen zijn. Dus is er in allerijl een vervanger gevonden (die het overigens zeer goed doet, naar mijn mening) die tot begin maart op het scherm te zien is. Bijkomend gevolg is wel dat die nieuwe verhaallijn met de nieuwe geliefde door de vervanger wordt opgestart, maar dat is gewoon niet anders.
quote:
Persoonlijk had ik liever gezien dat ze Sjors tijdelijk uit de serie hadden geschreven en bij terugkomst Lana als puber hadden geïntroduceerd (als dat pad sowieso al ingeslagen moest worden). Je had dan ook minder dat rare effect gehad van: 'hee, Lana is ineens veel ouder!'
Wat ik al aangaf: dat is lastig omdat er geen duidelijke tijdspanne is van hoe lang Inge nog ziek thuis zit, en of ze nog wel de behoefte heeft om terug te keren. Bij een zwangerschap of andere reden van afwezigheid is dat nog te overzien, wordt er een termijn bepaald en daar door de schrijvers rekening mee gehouden. Nu kan dat niet, en is het logischer om een vervangster te hebben voor de duur van zolang als de productie het contract met Inge sowieso niet kan ontbinden. Pas dan kunnen ze zeggen: we gaan verder met Inge als Sjors (indien zij dat wil), met Melissa als Sjors (indien zij dat wil) of we schrijven Sjors uit de serie.