abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 26 december 2017 @ 11:24:39 #1
862 Arcee
Look closer
pi_176009336
Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Teaseropdrachten
Dit jaar kan er een ‘tijdige’ voorsprong worden verdiend door twee teaseropdrachten op te lossen. De opdrachten worden eind november en begin december geplaatst op instagram en twitter.

Belangrijke data
- 12 december 2017: de kerstpuzzel wordt beschikbaar gesteld
- 15 januari 2018: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier
- februari 2018: de winnaar wordt bekend gemaakt

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen.

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Reya

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!
pi_176009932
Tussen het gourmetten (hell) door maar eens kijken of ik nog wat kan oplossen. Pittig dit jaar... en dat concept werken kost ook best veel vrije tijd!
pi_176010487
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 11:48 schreef ijsenijskoud het volgende:
Tussen het gourmetten (hell) door maar eens kijken of ik nog wat kan oplossen. Pittig dit jaar... en dat concept werken kost ook best veel vrije tijd!
Die gourmet is inderdaad pittig!
pi_176017144
Is er iemand die mij het laatste zetje voor 25c wil geven?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_176017477
Ik ben ook bezig en heb nu vraag 1a,b en 5 en ben bezig met 12 en 39. 25c is af (maar weet dat nog niet zeker). Lastige puzzels deze keer, maar ben van plan er de komende dagen goed naar te kijken met m'n puzzelmaatje. Eens zien of ik iets heb aan al jullie hints en gesprekken in dit topic. Ik heb wel het idee dat ik bij minder opdrachten het idee heb wat ik moet doen dan vorig jaar, maar ik heb er ook nog niet heel lang naar gekeken.
pi_176023725
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_176023993
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 22:05 schreef MerijnDH het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zat met hetzelfde probleem en heb het aan de puzzelmakers gevraagd of er bij regel 27 niet een 1 te veel stond. Ze vonden het niet nodig om de puzzel aan te passen en ik kreeg deze cryptische omschrijving:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_176024036
YES!

Zomaar 25 B kunnen oplossen :-)

Nu 25 C nog :-(
pi_176024218
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 22:18 schreef Nikkie72 het volgende:

[..]

Ik zat met hetzelfde probleem en heb het aan de puzzelmakers gevraagd of er bij regel 27 niet een 1 te veel stond. Ze vonden het niet nodig om de puzzel aan te passen en ik kreeg deze cryptische omschrijving:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Datzelfde geldt ook om van regel 27 naar regel 28 te gaan....
  dinsdag 26 december 2017 @ 22:43:40 #10
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176024678
Die reactie van de AIVD lijkt me duidelijk genoeg
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_176024839
En ook zonder die reactie is de puzzel goed op te lossen
pi_176024999
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 22:43 schreef Drekkoning het volgende:
Die reactie van de AIVD lijkt me duidelijk genoeg
bedoel je dat we fout zitten?
pi_176025067
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 22:18 schreef Nikkie72 het volgende:

[..]

Ik zat met hetzelfde probleem en heb het aan de puzzelmakers gevraagd of er bij regel 27 niet een 1 te veel stond. Ze vonden het niet nodig om de puzzel aan te passen en ik kreeg deze cryptische omschrijving:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik zou zelf in die positie toch echt voor de andere keuze gaan..
  dinsdag 26 december 2017 @ 23:01:22 #14
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176025162
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 22:54 schreef MerijnDH het volgende:

[..]

bedoel je dat we fout zitten?
Niet per se
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_176025532
Hoi allemaal, ik hoop dat jullie een fijne kerst hebben gehad met goed eten en veel punten. Dat is mij nog niet gelukt :') . Veel naar 3 en 4 gekeken maar nog geen inspiratie gehad. Zijn die al gelukt bij iemand?
pi_176025607
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 23:13 schreef QIXL het volgende:
Hoi allemaal, ik hoop dat jullie een fijne kerst hebben gehad met goed eten en veel punten. Dat is mij nog niet gelukt :') . Veel naar 3 en 4 gekeken maar nog geen inspiratie gehad. Zijn die al gelukt bij iemand?
Ja en nee, mag jij kiezen welke wel en welke niet :P
pi_176026178
Punten komen wat moeizamer nu, zit wel over de 40 inmiddels.
pi_176028457
Vreemde tekst is absoluut niet grappig! 😩
pi_176031278
Hoi allemaal,
Ik ben al een eindje op weg en dacht 12 te hebben (was niet zo). Kunnen jullie mij vertellen of vraag 12 bestaat uit getallen tussen 1 en 26 (inclusief beide), want anders heb ik ergens een rekenfout gemaakt.
pi_176032334
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 16:24 schreef Nikkie72 het volgende:
Is er iemand die mij het laatste zetje voor 25c wil geven?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik zit met precies hetzelfde probleem. geel x geel kan op meerdere manieren en geen van deze leidt tot een duidelijke oplossing. :? En dat vreemde dat je ziet, zie ik ook. Een hint zou meer dan welkom zijn :Y
pi_176034844
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 09:56 schreef Rikkert_11 het volgende:
Hoi allemaal,
Ik ben al een eindje op weg en dacht 12 te hebben (was niet zo). Kunnen jullie mij vertellen of vraag 12 bestaat uit getallen tussen 1 en 26 (inclusief beide), want anders heb ik ergens een rekenfout gemaakt.
Ja, maximaal 26
pi_176034980
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 22:57 schreef MerijnDH het volgende:

[..]

ik zou zelf in die positie toch echt voor de andere keuze gaan..
Ik ook, maar maakt het uit voor de eindstand?

Is er iemand die 9c 100% heeft opgelost waar ik even mee kan dm-en? Ik heb het antwoord maar nog geen sluitende criteria voor de lijst...
Team van drie
pi_176035023
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:10 schreef Cregan het volgende:

[..]

Ik ook, maar maakt het uit voor de eindstand?

Is er iemand die 9c 100% heeft opgelost waar ik even mee kan dm-en? Ik heb het antwoord maar nog geen sluitende criteria voor de lijst...
Stuur me maar een DM ;)
pi_176036078
Als je alleen 9a hebt, zoals ik😳, moet je de rest van 9 dan in dezelfde richting zoeken of hebben die niets met elkaar te maken?
pi_176036310
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:48 schreef rita147 het volgende:
Als je alleen 9a hebt, zoals ik😳, moet je de rest van 9 dan in dezelfde richting zoeken of hebben die niets met elkaar te maken?
SPOILER: 9
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')