abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175787293
Net 2 muurtjes zelf gestuct, best zwaar en het eerste muurtje was niet al te best, tweede al een stuc beter. Maar ik wil het graag nog iets gladder hebben en wat kleine foutjes wegwerken, voordat ik het ga schilderen.

Wat kan ik hiervoor gebruiken, ik had iets gevonden dat Branderplast heet, zou superglad zijn, maar hoe breng je dit aan. Kan je ook gladde pleister gebruiken?
.
pi_175787860
schuurmachine?
pi_175788287
Als het niet te droog is natspuiten met een plantenspuit en bijwerken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175795336
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 17:23 schreef halfway het volgende:
Als het niet te droog is natspuiten met een plantenspuit en bijwerken.
Dat werk als je het vrij netjes glad gereid, maar mijn eerste muurtje heeft wat putjes en te dikke randjes, die je zo niet wegkrijgt.


Morgen zal ik wat schuren.
.
pi_175799028
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 16:48 schreef Fer het volgende:
tweede al een stuc beter.
:D

schuren met Schuurgaas op zon houdertje gaat goed.
pi_175809176
dun laagje fix&finish er op.
pi_175812737
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 16:48 schreef Fer het volgende:
Net 2 muurtjes zelf gestuct, best zwaar en het eerste muurtje was niet al te best, tweede al een stuc beter. Maar ik wil het graag nog iets gladder hebben en wat kleine foutjes wegwerken, voordat ik het ga schilderen.

Wat kan ik hiervoor gebruiken, ik had iets gevonden dat Branderplast heet, zou superglad zijn, maar hoe breng je dit aan. Kan je ook gladde pleister gebruiken?
Branderplast is perfect daarvoor. Je kunt het gewoon met een spacmes opbrengen, ik vind het zelf het makkelijkst met een klein spacmes. Je brengt een dikke klodder aan, dan afmessen (net als met de afwerking van je gips, dat sliblaagje op het laatst). Spacmes niet te schuin houden.

Als de boel droog is kan je kleine oneffenheden wegschuren. Schuur niet de pleisterlaag helemaal weg, je krijgt dan afwijkende plekken in je verflaag.

Het grote voordeel van Branderplast (eigenlijk elke pleister) is dat je het gelijk vanuit de emmer kan verwerken en niet zoals gips (zoals het eerder voorgestelde fix en finish) moet aanmaken.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_175813396
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 16:13 schreef mister_white het volgende:
Het grote voordeel van Branderplast (eigenlijk elke pleister) is dat je het gelijk vanuit de emmer kan verwerken en niet zoals gips (zoals het eerder voorgestelde fix en finish) moet aanmaken.
Ander voordeel is dat het behoorlijk sterk is en goed afneembaar, i.t.t gipslagen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175814780
Ok, schuren ziet er goed uit, alleen is alles nu de wit incl. schuurmevrouw :P

Even kijken of die Branderplast nog nodig is. Maar breng je het over de gehele muur aan, of alleen op de gaten?
.
pi_175815839
Als je wat meer ervaring erin krijgt doe je het superstrak met een zakje roodband
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175823640
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 18:25 schreef halfway het volgende:
Als je wat meer ervaring erin krijgt doe je het superstrak met een zakje roodband
Hahaha, Roodband moet je in 20 minuten verwerken, dat kan ik nog niet aan. Ik heb Gyproc gebruikt, kan je 45 minuten opsmeren en daarna rustig gladreien. Schuren gaat goed, maar twijfel nog over een laagje branderplast. Is Knauf Finishpasta vergelijkbaar?

En kun Brander ook op een gipswand smeren?
.
pi_175829832
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 22:21 schreef Fer het volgende:
En kun Brander ook op een gipswand smeren?
Ja prima.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175848580
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 07:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja prima.
Ja maar krijg je dan ook een superglad geheel? Ik heb nu de naden gevoegd met gaas en vuller, maar om ze compleet weg te werken hebben ze voegenfinisher. Ik dacht mischien krijg je eenzelfde of beter resultaat als de er branderplast op smeert.
.
pi_175848840
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:06 schreef Fer het volgende:
Ja maar krijg je dan ook een superglad geheel? Ik heb nu de naden gevoegd met gaas en vuller, maar om ze compleet weg te werken hebben ze voegenfinisher. Ik dacht mischien krijg je eenzelfde of beter resultaat als de er branderplast op smeert.
Wat voor gipsplaten heb je geplaatst? Met AK of RK? Met RK kan je geen gaas toepassen en met AK had je beter vezelversterkte voegenvuller i.p.v. gaas kunnen toepassen.

Anyway, je bent nu zover. Ook met branderplast, krijg je geen perfect glad oppervlak; althans, de branderplasten die ik had toegepast, hadden allemaal een relief, vergelijkbaar met fijn granol van vroeger. Overigens prima spul als wandafwerking en wegwerking van oneffenheden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175849185
AK platen, wapeneningband em Gyproc voegenvuller.

Maar wat zou dan een dunne gladde afwerking geven? Knauf Finishpasta?
.
pi_175849294
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:17 schreef Fer het volgende:
AK platen, wapeneningband em Gyproc voegenvuller.

Maar wat zou dan een dunne gladde afwerking geven? Knauf Finishpasta?
Ik ken alleen Knauf Fix&Finish en dat geeft idd een glad oppervlak.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175852291
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:17 schreef Fer het volgende:
AK platen, wapeneningband em Gyproc voegenvuller.

Maar wat zou dan een dunne gladde afwerking geven? Knauf Finishpasta?
Ja, die finishpasta geeft een glad resultaat. Is ook vrij makkelijk glad op te zetten vind ik.
pi_175852538
Gipsplaten en volledig droog stucwerk kan je inderdaad prima doen met finishpasta, heb er ook diverse nieuwe gipswanden mee gedaan na het vullen van de voegen met gaas en uniflott.

https://www.bouwmaat.nl/k(...)g/product/0000561343
Deze is speciaal voor vers stucwerk, is denk ik het beste voor deze toepassing. Geen persoonlijke ervaring mee overigens.

Kijk anders even op de site van Knauf, daar staat een wijzer waarin bij de verschillende soorten gips is aangegeven waarvoor ze geschikt zijn en of er moet worden voorgestreken, dit hangt af van de ondergrond het welk product je gebruikt.

Ik zou overigens wel MP75 gebruiken in plaats van Rotband in de toekomst, dan heb je meer tijd om te verwerken. Gips altijd bij een professionele bouwmaterialenzaak halen, bij de bouwmarkt verkopen ze ander spul (grover) en het is meestal over datum.
pi_176519719
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 18:25 schreef halfway het volgende:
Als je wat meer ervaring erin krijgt doe je het superstrak met een zakje roodband
Als je superstrakke muren wilt die je nadien ook wilt sauzen (dus niet behangklaar) dan is roodband absoluut niet geschikt als afwerking.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_176524441
Inmiddels ben ik een paar muurtjes verder en het gaat al een stuk beter. De eerste muur geschaafd met een bord en zo’n gaas erop en daarna 3 lagen donkere verf erop. Inmiddels staan er 2 kasten voor en een bureau, je ziet er amper wat van.

De gipsplaten afgewerkt met ern emmertje stucpasta van Gyproc. Ging wel goed, maar is veel te duur 35¤ voor 20l. Echt voor als je niet teveel m2 wil doen en een heel dun laagje.

Finishpasta probeer ik wel voor de woonkamer een keer.
.
pi_176538206
je schuurmachine loopt in 3 minuten vol en je huis is overal wit.

ik heb toen bij Boels een muurschhurnachine gehuurd met een stofzuiger. dat werkt best aardig.

en besloten nooit meer zelf te stuken.
pi_176542644
Kwestie van doorzetten en verbeteren wat de vorige keer misging. En voldoende muren op op te oefenen. -O-
.
pi_176543372
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 15:03 schreef mister_white het volgende:

[..]

Als je superstrakke muren wilt die je nadien ook wilt sauzen (dus niet behangklaar) dan is roodband absoluut niet geschikt als afwerking.
waarom zou het er hier dan superstrak opzitten?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176543459
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 15:07 schreef halfway het volgende:

[..]

waarom zou het er hier dan superstrak opzitten?
idd goede kwaliteit rood band kan prima. maar wat ik van mijn vader weet is dat hij een bal roodband wat liet indrogen en hiermee alles glad streek.

later deed hij 50/50 roodban en mp. geen idee waarom eigenlijk. ooit was hij stukadoor..

Ik vind het veel te zwaarwerk voor een kantoormuis als ik. en voor de prijs van 15 euro per meter ga ik niet bij de fysio lopen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')