abonnement Unibet Coolblue
pi_175811643
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:19 schreef TTendeT het volgende:
Carlo... hoe kan t dat jij zo snel zo veel oplost? Heb jij tools? Of komt dit op puur inzicht en kunde aan?
Ik ben geen Carlo, maar ik denk dat ervaring een grote rol speelt. Heb 2 jaar geleden er voor het eerst naar gekeken en kon niet echt veel vinden. Vorig jaar me er direct op gestort en met behulp van de kennis van het jaar ervoor kon ik ineens een stuk meer vinden. En nu kon ik in het begin diverse antwoorden zo uitschrijven, en zie ik bij veel puzzels al wel wat de bedoeling is maar heb ik nog niet de tijd gehad om het uit te werken.

Uiteraard is kennis en kunde ook een belangrijke schakel.
pi_175811709
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:19 schreef TTendeT het volgende:
Carlo... hoe kan t dat jij zo snel zo veel oplost? Heb jij tools? Of komt dit op puur inzicht en kunde aan?
Ik heb van alles! Maar hoe het allemaal precies komt, weet ik ook niet. Kunde is een lastig begrip voor dit soort puzzels, inzicht heb ik zeker in de meeste gevallen. Alleen zie ik al wel een vraag waar ik nu even geen zicht op heb, maar dat komt nog wel hopelijk :P

quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:29 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Ik ben geen Carlo, maar ik denk dat ervaring een grote rol speelt. Heb 2 jaar geleden er voor het eerst naar gekeken en kon niet echt veel vinden. Vorig jaar me er direct op gestort en met behulp van de kennis van het jaar ervoor kon ik ineens een stuk meer vinden. En nu kon ik in het begin diverse antwoorden zo uitschrijven, en zie ik bij veel puzzels al wel wat de bedoeling is maar heb ik nog niet de tijd gehad om het uit te werken.

Uiteraard is kennis en kunde ook een belangrijke schakel.
Het eerste jaar dat ik meedeed begon ik te laat en werd ik direct 3e, dus ja... uhh... hmm...
pi_175811786
Jullie zijn machines!!

Respect!
pi_175814513
Ik heb nu 12, 39 en 41. Welke puzzels zijn verder aanraders om naar te kijken?
pi_175816182
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 17:14 schreef spoelie het volgende:
Ik heb nu 12, 39 en 41. Welke puzzels zijn verder aanraders om naar te kijken?
32 en 38
pi_175822598
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 13:30 schreef Jurian95 het volgende:
AIVD heeft de oplossing van de teaser gepost. Hoe je bedenkt om die getallen te delen door het aantal gekleurde bolletjes is mij een raadsel... 36-tallig stelsel had ik nog wel bedacht :@
Tja, die tweede teaser is wel een indicatie hoeveel kronkels je in een puzzel kunt stoppen.
Hoe kom je er op, en (voor ons belangrijker): hoe los je 'm op :?
pi_175822748
De eerste teaser had ik wel gevonden, zij op een andere manier: beschouw het als een monoalfabetische substitutie, en dan is het ook te doen (zeker met verwachte woorden zoals "puzzel").
Ik vond de gevonden sleutel al erg regelmatig...
1
2
3
4
5
6
7
8
  b = A
  r = B
  g = C
  (bb,br,bg ontbrekend)
  rb = D
  rr = E
  rg = F
etc.

Dat ontbreken van de codes b? en b?? is dan ook verklaard.

Afijn, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
pi_175823113
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 21:54 schreef naam42 het volgende:
De eerste teaser had ik wel gevonden, zij op een andere manier: beschouw het als een monoalfabetische substitutie, en dan is het ook te doen (zeker met verwachte woorden zoals "puzzel").
Ik vond de gevonden sleutel al erg regelmatig...
[ code verwijderd ]

Dat ontbreken van de codes b? en b?? is dan ook verklaard.

Afijn, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
dat is toch ook gewoon de uitleg van de makers? het is een 'simpele' substitutie.. :p
pi_175824150
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 22:07 schreef billiebob123 het volgende:

[..]

dat is toch ook gewoon de uitleg van de makers? het is een 'simpele' substitutie.. :p
Elke simpele substitutie is een m.a. substitutie. Maar niet elke m.a. substitutie is een simpele substitutie. En als je er aan begint weet je niet of het simpel wordt (onwaarschijnlijk bij AIVD) en zelfs als het simpel zou worden zijn er nog allerlei simpele varianten die je zou kunnen toepassen.

En ja, "simpel" is een fuzzy begrip O-)
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 december 2017 @ 22:41:23 #60
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175824276
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 21:54 schreef naam42 het volgende:
De eerste teaser had ik wel gevonden, zij op een andere manier: beschouw het als een monoalfabetische substitutie, en dan is het ook te doen (zeker met verwachte woorden zoals "puzzel").
Ik vond de gevonden sleutel al erg regelmatig...
[ code verwijderd ]

Dat ontbreken van de codes b? en b?? is dan ook verklaard.

Afijn, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Het was gewoon basis-3 tellen :P

0, 1, 2, 10, 11, 12, 20, 21, 22, 100, ...
Zat logica achter. Daarom was er niks dat begon met blauw.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175824363
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 22:37 schreef naam42 het volgende:

[..]

Elke simpele substitutie is een m.a. substitutie. Maar niet elke m.a. substitutie is een simpele substitutie. En als je er aan begint weet je niet of het simpel wordt (onwaarschijnlijk bij AIVD) en zelfs als het simpel zou worden zijn er nog allerlei simpele varianten die je zou kunnen toepassen.

En ja, "simpel" is een fuzzy begrip O-)
Je hebt ook simpele polyalfabetische substituties hoor! Maar goed dan word het wel fuzzier!
pi_175827354
Sorry, ik kan geen DM's sturen om een hint te geven, voor de mensen die vragen.
pi_175827969
Ook ik krijg steeds meer frustraties over 27. Heb 3 groepen gevonden (waarvan 1 van 13.., laatste zal er wel niet bij horen), en heb ook wel een idee hoe ik de andere 2 groepen ongeveer kan verdelen. Maar waarom ze verbonden zijn...

En dan ook nog hoe ik ze moet gaan invullen?! |:(
pi_175834883
Iemand vraag 31, het muziekstuk al opgelost? Zie veel aanwijzingen in de opgave, maar voor mij nog niet genoeg om op te lossen
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 19 december 2017 @ 13:05:58 #65
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175835917
Er zat idd een fout in 2b. Onze oplossing klopt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 19 december 2017 @ 13:07:55 #66
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175835956
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 13:05 schreef Nattekat het volgende:
Er zat idd een fout in 2b. Onze oplossing klopt.
^O^
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175836282
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:20 schreef hhurb het volgende:
Iemand vraag 31, het muziekstuk al opgelost? Zie veel aanwijzingen in de opgave, maar voor mij nog niet genoeg om op te lossen
Ik vraag me af wat die puntjes achter die rusttekens doen. Drie-achtste rust, lijkt niet te kloppen met de vierkwartsmaat. Maar goed, ik kan dan ook geen noten lezen.
pi_175837085
Heb in eerdere posts al gelezen dat er geen fouten in opgave 39 zouden zitten. Heb echter sterke twijfels over AV2 omdat er geen geldig Nederlands woord te vormen valt met de letters en een bepaalde letter in het midden. Iemand anders die hier tege naan loopt?
pi_175837151
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 13:53 schreef Koehandel het volgende:
Heb in eerdere posts al gelezen dat er geen fouten in opgave 39 zouden zitten. Heb echter sterke twijfels over AV2 omdat er geen geldig Nederlands woord te vormen valt met de letters en een bepaalde letter in het midden. Iemand anders die hier tege naan loopt?
Alles klopt aan opgave 39, ik denk dat je zelf ergens een foutje hebt gemaakt.
pi_175837284
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 13:22 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat die puntjes achter die rusttekens doen. Drie-achtste rust, lijkt niet te kloppen met de vierkwartsmaat. Maar goed, ik kan dan ook geen noten lezen.
Ik kom er ook nog niet uit, maar ga er voorlopig van uit dat die rust met stip een foutje is. Ook is het vreemd dat het einde geen volledige maat is maar een kwart maat. Er zijn veel mogelijkheden, je moet net tegen de goede combinatie aan lopen denk ik.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 19 december 2017 @ 14:00:52 #71
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175837297
Ik heb 3a door. Ik zie alleen niet in hoe er letters ontbreken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175837689
Ze hebben een nieuw erratum toegevoegd (opgave 29).

Beorn stelt een vraag aan Dwalin. Nu staat er dat Balin Beorn antwoordt (welke vraag dan?). Hebben ze in het erratum Balin en Dwalin omgewisseld? Of stelt Beorn de vraag aan Balin?

Het maakt het niet gemakkelijk zo.
Of ik lees verkeerd.

:)
a.k.a. Gebruiker12345
pi_175837996
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:00 schreef saaie_kaas het volgende:

[..]

Ik kom er ook nog niet uit, maar ga er voorlopig van uit dat die rust met stip een foutje is. Ook is het vreemd dat het einde geen volledige maat is maar een kwart maat. Er zijn veel mogelijkheden, je moet net tegen de goede combinatie aan lopen denk ik.
Als je die stip weghaalt klopt het nog steeds niet, dus ik ga ervan uit dat-ie er gewoon hoort.
pi_175838070
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:14 schreef zevenvannegen het volgende:
Ze hebben een nieuw erratum toegevoegd (opgave 29).

Beorn stelt een vraag aan Dwalin. Nu staat er dat Balin Beorn antwoordt (welke vraag dan?). Hebben ze in het erratum Balin en Dwalin omgewisseld? Of stelt Beorn de vraag aan Balin?

Het maakt het niet gemakkelijk zo.
Of ik lees verkeerd.

:)
29 zullen nog wel meer errata op komen. Die ga ik pas in de laatste week doen, want vooralsnog klopt er geen zak van die hele vraag.
pi_175838151
Opgave 35 zie ik waar ik heen moet gaan, maar het ontbreekt mij momenteel aan de kunde om die reeks toch nog af te maken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')