Niet persequote:Op dinsdag 9 januari 2018 08:55 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ik neem toch ook aan de wat er in de cito komt altijd is behandeld op school? Zoals bijvoorbeeld Breuken.
Wat een ontzettend naar artikel. Het portretteert ontdekkend leren als een soort 'free for all' waarbij kinderen zelf bepalen wat ze leren, dat vervolgens niet echt hoeven te beheersen en er ook niet op getest worden. Dat heet gewoon slecht onderwijs, niet ontdekkend leren. Kindgericht onderwijs wil echt niet zeggen dat het kind z'n eigen nieuwsgierigheid maar achterna moet lopen. Ik ken eigenlijk geen onderwijsvorm die meer gestructureerd is: je bent continu bezig te bepalen wat een kind weet, wat het moet weten en hoe je het verschil daartussen gaat oplossen, én hoe je gaat testen. Als er niet bekend is welke kennis een kind in een taalles (of welke andere les dan ook...) moet opdoen is er iets mis met die les, kindgericht of niet.quote:Op dinsdag 9 januari 2018 13:29 schreef trui het volgende:
Nou ja, het kan ook een voordeel zijn dat je meteen ziet dat 4/8 hetzelfde is als 2/4 en 1/2.
Hadden jullie dit artikel trouwens gezien? niet altijd is alles zelf uitzoeken de beste strategie, soms werken rechttoe rechtaan instructies beter. En voor automatiseren blijft veel oefenen toch nodig. (Allemaal best logisch op zich, maar ik vond 't wel aardig om 't te lezen).
Maar breuken zijn toch in zekere zin ambigu? Dat is het ingewikkelde eraan: het kan een deel van een verzameling uitdrukken, een deel van een geheel, een deling of ratio.... Het is de kunst om zoveel mogelijk voorbeelden te geven. Dit gaat eigenlijk over de breuk als deel van een verzameling. Jij had liever deze gezien?quote:Op dinsdag 9 januari 2018 13:02 schreef kwakz0r het volgende:
Ik bedoel dat je als je breuken “makkelijk” wilt maken, toch beter geen ambigue voorbeelden kunt gebruiken, wat mij betreft.
Ik ben het met je eens. Een goede leerkracht weet waar hij moet aansluiten, heeft zicht op de voorkennis. De kunst van ontdekkend leren is om een rijke leeromgeving aan te bieden in de zogenaamde 'zone van naaste ontwikkeling'. En daarvoor moet je exact weten waar een kind staat.quote:Op woensdag 10 januari 2018 07:45 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Wat een ontzettend naar artikel. Het portretteert ontdekkend leren als een soort 'free for all' waarbij kinderen zelf bepalen wat ze leren, dat vervolgens niet echt hoeven te beheersen en er ook niet op getest worden. Dat heet gewoon slecht onderwijs, niet ontdekkend leren. Kindgericht onderwijs wil echt niet zeggen dat het kind z'n eigen nieuwsgierigheid maar achterna moet lopen. Ik ken eigenlijk geen onderwijsvorm die meer gestructureerd is: je bent continu bezig te bepalen wat een kind weet, wat het moet weten en hoe je het verschil daartussen gaat oplossen, én hoe je gaat testen. Als er niet bekend is welke kennis een kind in een taalles (of welke andere les dan ook...) moet opdoen is er iets mis met die les, kindgericht of niet.
Maar in welke mate is dat omdat jij zo bent, of juist omdat je het zo geleerd hebt? Het is niet dat je het allemaal maar moet uitzoeken he. Een groot deel van ontdekkend leren is leren leren. Dat gebeurt door het módellen waar Moonah het over heeft, en door heel, heel veel vragen stellen. En juist het nemen van risico's is iets wat je echt kunt leren.quote:Op woensdag 10 januari 2018 08:02 schreef livelink het volgende:
Toch kan ik vanuit mijn eigen ervaring wel zeggen dat het eerst uit mijn hoofd leren en later begrijpen bij mij beter werkte. Heeft misschien ook te maken met mijn faalangst. Ik hou me graag vast aan een basis als stampwerk en regeltjes en als ik vanuit die basis het zelfvertrouwen heb gekregen komt het verdiepende en het begrip. Maar ja, ik zeg niks anders dan dat het onderwijs moet aansluiten bij wat voor een kind het beste werkt. Maar of er ruimte is voor dat maatwerk, betwijfel ik een beetje.
Gedeeltelijk. Het is weer de vraag wat je doel is: sommen maken of concepten begrijpen. Dat is niet zozeer iets wat je als leerkracht bepaalt, maar als school en als uiteindelijk als maatschappij. Als je doel het begrijpen van concepten is, bereik je het gewoon niet met directe instructie denk ik. Als je je doel meet door sommen te maken kun je beide methodes gebruiken, en ben je met ontdekkend leren inderdaad heel erg afhankelijk van de kennis en kunde van de leerkracht (en van schoolbestuur en overige begeleiders, trouwens; een groot deel ervan is ook visie, daar heb je als leerkracht vaak hulp bij nodig).quote:Op woensdag 10 januari 2018 09:56 schreef trui het volgende:
Misschien dat de 'instructie' methode net wat minder gevoelig is voor de kwaliteit van de leerkracht die 'm moet uitvoeren, en daardoor gemiddeld tot betere resultaten leidt?
Ik vraag me af of dat verschil tussen kinderen zo groot is als mensen denken. Ik denk dat je het misschien wel echt merkt aan de extreme hoog- en laagvliegers, maar dat een heel groot deel echt afhangt van wat een kind gewend is en geleerd heeft. Ik weet wel, uit ervaring, dat van het directe instructie systeem naar het ontdekkend leren systeem overstappen aanmerkelijk moeilijker is dan andersom.quote:Dat er kinderen zijn die meer behoefte hebben aan zelf uitpuzzelen en het dan vanuit inzicht ook veel beter leren geloof ik zeker. Maar dat niet alle kinderen daar per definitie het meest bij gebaat zijn lijkt me ook wel aannemelijk. Het blijft dus denk ik zaak om de stof zoveel mogelijk op maat aan te bieden. Dat vond ik bij Willem (die op een Jenaplanschool zat) wel goed gaan (voor zover ik dat kon overzien hoor). Ik vraag me wel af of dat binnen het Passend Onderwijs en grote groepen haalbaar is.
Mooi dat hij zijn eigen prioriteiten stelt!quote:Op woensdag 10 januari 2018 11:48 schreef Gaoxing het volgende:
Edit: en jongste is er deze hele week in geslaagd om iedere dag bij het in de auto stappen op de vraag "Hoe was je dag?" te antwoorden met wat er bij het basketballen in de pauze is gebeurd Echt he... "Hmmm ik heb een wiskunde- en een geschiedenisproefwerk gehad, maar mijn moeder wil vast heel graag weten over die ene hele mooie lay-up!" Dus daar praten we dan maar eerst over, en tegen de tijd dat we bij het stoplicht staan valt hij meestal even stil en kan ik er "He en heb je academisch gezien nog wat gedaan?" tussen frutten
Mooi he? Vrienden en basketball, daar gaat het kennelijk om in het leven. Z’n zus vroeg laatst wat hij wil hebben voor z’n verjaardag. Het antwoord was: “Geen idee. Voor basketball heb ik alles en voor een PS4 heb ik toch geen tijd.” Nou ja, en ik kom daar zo af en toe even hinderlijk tussendoor met school, omdat je nou eenmaal ook moet leren dat er dingen moeten in het leven. En omdat ik geen dingen als ‘ik ben slecht in wiskunde’ accepteer als de boodschap eigenlijk moet zijn ‘ik doe geen donder aan wiskunde’quote:Op woensdag 10 januari 2018 15:49 schreef Moonah het volgende:
Mooi dat hij zijn eigen prioriteiten stelt!
Ik erger me zo aan dit soort stukken waarin Paul Kirschner weer eens op wordt gevoerd. Hij schetst een vals dilemma: directe instructie versus volledig zelf ontdekken. Er is ook een derde manier: onder begeleiding van de leerkracht onderzoekend leren. Dat is een heel goede strategie, vooral voor het ontwikkelen van vaardigheden die het reproduceren van kennis overstijgen.quote:Op dinsdag 9 januari 2018 13:29 schreef trui het volgende:
Hadden jullie dit artikel trouwens gezien? niet altijd is alles zelf uitzoeken de beste strategie, soms werken rechttoe rechtaan instructies beter. En voor automatiseren blijft veel oefenen toch nodig. (Allemaal best logisch op zich, maar ik vond 't wel aardig om 't te lezen).
Een promovendus van me heeft net met zijn proefschrift laten zien dat het ook in grote klassen kan.quote:Wellicht zijn die methoden alleen goed uit te voeren (en daarmee effectief) in kleinere klassen, als je veel uitvoeriger individueel kunt bijhouden hoe het ervoor staat met het begrijpen van de stof. Ik noem maar een mogelijkheid.
Het hangt er in ieder geval vanaf wat je meet. Uit een zeer bekende meta-analyse van meta-analyses (dus een meta-meta-analyse) komt bijv. naar voren dat voor het ontwikkelen van kritisch denken directe instructie helemaal niet effectief is. Mijn promovendus vond dat directe instructie wel effectief was voor het bijbrengen van feitelijke kennis (op korte termijn), maar niet voor andere zaken zoals mondelinge taalvaardigheid of het sociale klimaat in de klas.quote:Misschien dat de 'instructie' methode net wat minder gevoelig is voor de kwaliteit van de leerkracht die 'm moet uitvoeren, en daardoor gemiddeld tot betere resultaten leidt?
Heel erg eens met wat je schrijft, hierboven.quote:Op woensdag 10 januari 2018 07:45 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Wat een ontzettend naar artikel. Het portretteert ontdekkend leren als een soort 'free for all' waarbij kinderen zelf bepalen wat ze leren, dat vervolgens niet echt hoeven te beheersen en er ook niet op getest worden. Dat heet gewoon slecht onderwijs, niet ontdekkend leren. Kindgericht onderwijs wil echt niet zeggen dat het kind z'n eigen nieuwsgierigheid maar achterna moet lopen. Ik ken eigenlijk geen onderwijsvorm die meer gestructureerd is: je bent continu bezig te bepalen wat een kind weet, wat het moet weten en hoe je het verschil daartussen gaat oplossen, én hoe je gaat testen. Als er niet bekend is welke kennis een kind in een taalles (of welke andere les dan ook...) moet opdoen is er iets mis met die les, kindgericht of niet.
Ik ben ervan overtuigd dat geïntegreerd ontdekkend leren de meeste voordelen heeft. Ik denk ook dat er binnen die methode altijd een plaats is voor de instructie die in dit artikel wordt bepleit. Alleen komt die vaak later: eerst begrijpen, en dan uit je hoofd leren. Het combineren van technieken is bepaald niet nieuw maar dateert van de jaren 80, eigenlijk als reactie op beide extremen. Misschien niet in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Er blijft wel altijd spanning tussen begrip en 'leer het dan in godsnaam maar allemaal uit je hoofd' , simpelweg omdat je niet overal tijd voor hebt. Uiteindelijk komt het allemaal neer op wat je wilt dat kinderen leren: het curriculum. Als je wilt dat ze rijen sommen kunnen oplossen, moet je ze rijen sommen leren, en dan moet je dat testen door ze rijen sommen te laten oplossen. De trend van de afgelopen decennia is dat we willen dat ze problemen kunnen oplossen en dat ze weten hoe ze bij het oplossen van problemen weer nieuwe dingen kunnen leren. We verwachten immers dat ze dat in hun verdere leven hard nodig hebben. Dan zijn die rijen sommen dus wel een middel, maar niet het doel. En ja, oefening helpt zeker.
Voor ieder genoemd rapport kan ik er trouwens een vinden die het tegendeel bewijst. Een maand geleden heb ik nog een rapport gebruikt waaruit bleek dat in Australië kinderen in PYP scholen (bij uitstek een systeem voor ontdekkend leren) het met name in de eerste jaren beter doen dan hun soortgenoten in traditionele scholen. Het is net waar je op zoekt....
[..]
Maar breuken zijn toch in zekere zin ambigu? Dat is het ingewikkelde eraan: het kan een deel van een verzameling uitdrukken, een deel van een geheel, een deling of ratio.... Het is de kunst om zoveel mogelijk voorbeelden te geven. Dit gaat eigenlijk over de breuk als deel van een verzameling. Jij had liever deze gezien?
[ afbeelding ]
e reader?quote:Op dinsdag 16 januari 2018 10:26 schreef pinquit het volgende:
Iemand nog een geniaal kado-idee voor m'n zoon die 12 wordt?
Zelf weet hij niks en ik vind geld echt niet leuk om te doen voor m'n eigen kind.
Een uitje ergens heen of een eigen fototoestel?quote:Op dinsdag 16 januari 2018 10:26 schreef pinquit het volgende:
Iemand nog een geniaal kado-idee voor m'n zoon die 12 wordt?
Zelf weet hij niks en ik vind geld echt niet leuk om te doen voor m'n eigen kind.
Wat vindt het leuk om te doen, waar liggen zijn interesses?quote:Op dinsdag 16 januari 2018 10:26 schreef pinquit het volgende:
Iemand nog een geniaal kado-idee voor m'n zoon die 12 wordt?
Zelf weet hij niks en ik vind geld echt niet leuk om te doen voor m'n eigen kind.
Iets cools voor zijn kamer? Slaapbank, graffiti artwork. Horloge. Goede koptelefoon. Iets voor zijn sport?quote:Op dinsdag 16 januari 2018 10:26 schreef pinquit het volgende:
Iemand nog een geniaal kado-idee voor m'n zoon die 12 wordt?
Zelf weet hij niks en ik vind geld echt niet leuk om te doen voor m'n eigen kind.
Ja!! Zo snel gaat het!quote:Op dinsdag 16 januari 2018 11:46 schreef Kyara het volgende:
Mijn oudste is sinds vorige week 6 en dus eigenlijk geen kleuter meer. Stiekem nog wel een beetje want groep 2. Maar jemig, 6
Aw! Mijn jongste wilde vroeger vooral vier worden. Vier was echt zo'n magisch nummer! Nu wordt 'ie over een maand 14quote:Op dinsdag 16 januari 2018 11:56 schreef Cathmar het volgende:
Ja!! Zo snel gaat het!
Mijn jongste zegt nu iedere dag "dit jaar word ik zes". Wijsneus.
Ik kan het niet aan.
Dat is toch vaak eind groep 2 een ding, hoor het vaak. Dan is een deel er echt klaar voor, en gaan ze zich vervelen. Kan juf niet meer werkjes aanbieden op school? Daan mocht het laatste half jaar ook gewoon zijn letter/reken werkjes maken, of een boekje halen in de bibliotheek.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 20:44 schreef Kyara het volgende:
DF, hier ook idd, als ik 6 ben dan ga ik op zwemles. Maar goed, dat is nog even wachten tot mei. M is trouwens ook wel toe aan groep 3 nu. Dus we draaien het nu maar op, op school spelen en thuis de werkjes met lezen, schrijven en rekenen.
Na de voorjaarsvakantie komt er een kleuterklas bij en dan gaat groep 2 apart. Denk dat er dan ook wel wat meer uitdaging komt. Ook wel fijn dat ze dan echt in de klas komen waar ze de hele schooltijd in blijven.quote:Op woensdag 17 januari 2018 15:00 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat is toch vaak eind groep 2 een ding, hoor het vaak. Dan is een deel er echt klaar voor, en gaan ze zich vervelen. Kan juf niet meer werkjes aanbieden op school? Daan mocht het laatste half jaar ook gewoon zijn letter/reken werkjes maken, of een boekje halen in de bibliotheek.
Dat is wel fijn inderdaad voor hem. Ook nog even de gezichten leren kennen van iedereen voordat je echt aan groep 3 begint..quote:Op woensdag 17 januari 2018 15:23 schreef Kyara het volgende:
[..]
Na de voorjaarsvakantie komt er een kleuterklas bij en dan gaat groep 2 apart. Denk dat er dan ook wel wat meer uitdaging komt. Ook wel fijn dat ze dan echt in de klas komen waar ze de hele schooltijd in blijven.
smartgames? De reisedities vallen denk ik nog wel onder kleine cadeau'squote:Op donderdag 18 januari 2018 14:40 schreef laziness het volgende:
In het speelgoed topic komt er geen reactie dus iemand hier nog tips voor wat kleinere cadeau’s om te vragen aan visite voor een 7jarige?
hotwheels inderdaad; allerlei knutselspulletjes.quote:Op donderdag 18 januari 2018 14:40 schreef laziness het volgende:
In het speelgoed topic komt er geen reactie dus iemand hier nog tips voor wat kleinere cadeau’s om te vragen aan visite voor een 7jarige?
die zijn hier nog steeds hot, fijn ook in auto en restaurant. En Loco Quiz: https://www.minilocoshop.nl/index.php?_route_=loco-quizquote:Op donderdag 18 januari 2018 16:21 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
smartgames? De reisedities vallen denk ik nog wel onder kleine cadeau's
Ooh dat ziet er uit als iets wat hij leuk zou vinden!quote:Op donderdag 18 januari 2018 19:07 schreef Sjeen het volgende:
[..]
die zijn hier nog steeds hot, fijn ook in auto en restaurant. En Loco Quiz: https://www.minilocoshop.nl/index.php?_route_=loco-quiz
Hobby's? Lars hier is weg van voetbal dus dat doet t altijd goed hier: een bal, doeltjes, van die poppen die je op straat kan zetten om omver te schieten enzquote:Op donderdag 18 januari 2018 14:40 schreef laziness het volgende:
In het speelgoed topic komt er geen reactie dus iemand hier nog tips voor wat kleinere cadeau’s om te vragen aan visite voor een 7jarige?
Mijn dochter is al wat ouder, maar wie weet kan ik je helpen?quote:Op zaterdag 20 januari 2018 12:14 schreef Mekamotut het volgende:
Sorry dat ik zomaar even binnen kom vallen.
Zijn hier mensen met dochters van 13-14 jaar?
Wanneer begon ze met make-up enzovoort? Hadden jullie daar afspraken over gemaakt?quote:Op zaterdag 20 januari 2018 13:15 schreef livelink het volgende:
[..]
Mijn dochter is al wat ouder, maar wie weet kan ik je helpen?
jaquote:Op zaterdag 20 januari 2018 12:14 schreef Mekamotut het volgende:
Sorry dat ik zomaar even binnen kom vallen.
Zijn hier mensen met dochters van 13-14 jaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |