Hallo, Inmiddels was het oude perilex aansluiten topic een beetje verouderd geraakt en werkten de afbeeldingen in de oude delen niet meer. Maar omdat er om de 3 maand hier wel een topic verschijnt over het aansluiten van een elektrisch kooktoestel of fornuisgroep, leek het mij een goed idee om dit topic even nieuw leven in te blazen !
In woningen in Nederland behoort een voorziening aanwezig te zijn die de mogelijkheid bied om elektrisch te koken. Als er in de keuken van de woning een gasaansluiting aanwezig is dan is de aansluiting om elektrisch te koken meestal onbedraad uitgevoerd.
Als de groep wel bedraad is dan moet er ergens in de buurt van het kooktoestel een vijfpolige perilex wandcontactdoos in de muur zitten.
Afbeelding 1 : Voorbeeld van een inbouw Perilex wandcontactdoosAfbeelding 2 : Perilex wandcontactdoos na het verwijderen van het deksel.De contacten van een perilex wandcontactdoos zijn geschikt voor maximaal 16 Ampere, 400-230 Volt wisselspanning.
Als de aansluiting in de keuken nog niet bedraad is, dan loopt er als het goed is een 19 mm leiding vanaf de perilex inbouwdoos naar de meterkast.
Afbeelding 3 : Bedraden en aansluiten van een Perilex aansluiting -> 2 x 230 VIn dit geval moeten er 5 draden door de leiding getrokken worden :
2 x Bruin = De fasen
2 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde
Alle draden moeten een doorsnede van 2,5 mm² hebben !
Afbeelding 4 : Bedraden en aansluiten van een Perilex aansluiting -> 3 x 400 VIn dit geval moeten er ook 5 draden door de leiding getrokken worden, met als verschil dat
3 x Bruin = De fasen
1 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde
Ook hier moeten de draden een doorsnede van 2,5 mm² hebben.
De kleuren Zwart, Zwart-Wit en Grijs zijn ook toegestaan om te gebruiken als fase draad, wel moeten deze draden een doorsnede hebben van 2,5 mm² !
Nu vraag je je af; ik heb al een perilex aansluiting in mijn keuken zitten; hoe kom ik er achter of deze 2 x 230 Volt of 3 x 400 Volt is
Meten is weten zeggen wij altijd in de elektrotechniek
, je zult er dus een multi-meter of iets dergelijks bij moeten pakken om te weten te komen hoe het één en ander aangesloten is. De nul is in 99,9 % van de gevallen linksboven aangesloten. Als je dan van links naar rechts en van boven naar beneden meet dan meet je de volgende spanningen.
Tussen linksboven en rechtsboven : 0 V
Tussen linksboven en links onder : 230 V
Tussen linksboven en rechts onder : 230 V
Tussen rechtsboven en links onder : 230 V
Tussen rechtsboven en rechts onder : 230 V
Tussen linksboven en rechtsboven : 230 V
Tussen linksboven en linksonder : 230 V
Tussen linksboven en rechtsonder : 230 V
Tussen rechtsboven en linksonder : 400 V
Tussen rechtsboven en rechtsonder : 400 V
Tussen linksonder en rechtsboven : 400 V
Kortom bij een 3 x 400 V aansluiting :
Tussen de (bruine draden) fasen onderling staat altijd --------------->
400 VTussen de (één enkele bruine draad en een blauwe draad) fase en de nul staat altijd ---------------->
230 V Hoe kan ik een kookgroep herkennen in de meterkast Een kookgroep die gebruikt kan worden voor een 2 x 230 V aansluiting ziet er als volgt uit :
Als voorbeeld neem ik automaten van het merk Hager. Natuurlijk maakt iedere fabrikant zijn eigen kookgroepautomaten. Die van jou hoeft dus niet perse een Hager automaat te zijn !
Een hager 2x230V kookgroep ziet er als volgt uit :
Feitelijk is een koopgroep, hetzelfde als twee losse B 16 Ampere automaten.
Met wel één heel belangrijk verschil !
Op het moment dat de automaat zich bij een fout uitschakelt, schakelt de automaat alle twee de fasen tegelijk uit ! Dit zul je ook merken bij het inschakelen omdat beide zijden van de automaat alleen tegelijk in en uit zijn te schakelen.
Een holec 3x400V ziet er als volgt uit :
Er zijn natuurlijk teveel merken; fabrikanten van automaten om die allemaal hier te laten zien
Als je een 3 fase groep aan wilt sluiten om het fornuis op aan te sluiten moet je altijd een 4 polige (3 fase en nul) B16 Ampere automaat nemen. De automaat schakelt alle 3 van de fase en nul tegelijk in en uit.
Op een 2 x 230 Volt aansluiting kun je maximaal een kooktoestel aansluiten van 2 x 3680 watt =
7360 watt.Heeft jou kooktoestel een vermogen wat groter is dan 7360 watt dan moet je hem altijd aansluiten op een 3 x 400V aansluiting.
Ik denk dat ik met dit topic toch wel aardig heb laten zien hoe je een fornuis aan moet sluiten
Heb je tips, suggesties voor dit topic ? Laat het gerust horen !
Ook als je er zelfs met behulp van dit topic niet uitkomt, laat het gerust even weten en we zullen kijken wat we voor jou kunnen betekenen