Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderenWelkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?
Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte PietGeen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
![de92ms.jpg]()
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'•
Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet. •
Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.•
Documentaire 'Wild Geraas':De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445http://www.arnoldjanscheer.nl/Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.![Gezin_op_Sinterklaasavond_Dutch_family_celebrating_St._Nicholas_eve.jpg]()
quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.
![08_St._Nikolaas_bij_een_Snoeper-1.jpg]()
quote:
Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
![zwartepiet.jpg]()
Update :
Kick Out Zwarte Piet opgenomen in
Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.
Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.
linklink documentBarryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'
En verder!
Zwarte piet gezeik is gelul.
Kut TT, TS en OP.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
Kijkertje
met filter
quote:
Op woensdag 29 november 2017 16:35 schreef Nattekat het volgende:[..]
Hoe vaak je het blijft schreeuwen, het is en blijft jouw gekke wereldbeeld. Dat je je eigen leugens gelooft, kan ik niks aan doen. Hou me er dan ook lekker buiten en ga zelf een alternatief feest vieren met je medebubbelaars.
Nou ik wil eik nog wel even van je weten aan welk cultureel erfgoed uit Iran je refereerde in je suggestieve plaatje. Ik heb hier een
lijst gevonden, maar kan die figuur nog steeds niet vinden. Weet je zeker dat dat je geen fake news aan het verspreiden bent? Controleer jij je bronnen wel? Waar heb je dat plaatje vandaan?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Kijkertje
met filter
quote:
Dit is geen link. Om welke traditie gaat het nou precies?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Stem gewoon op de poll, nee is geen optie aangezien dat niet klopt
50% vindt van wel, meer dan ik had verwacht eerlijk gezegd
quote:
Verander dan gewoon naar roetveegpiet of zo.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
Molurus
ex-FOK!ker
quote:
De stelling "zwarte piet is racisme" lijkt me een mening en geen feitelijke claim.
Meningen zijn niet juist of onjuist. Je kunt het er hooguit wel of niet mee eens zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
quote:
Bedankt Timmmm
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
Laat weer zien dat er maar 1 mening wordt geaccepteerd op fok, de rest wordt monddood gemaakt
quote:
quote:
Op woensdag 29 november 2017 16:52 schreef Molurus het volgende:[..]
De stelling "zwarte piet is racisme" lijkt me een mening en geen feitelijke claim.
Meningen zijn niet juist of onjuist. Je kunt het er hooguit wel of niet mee eens zijn.
quote:
Als dat niet toegestaan zou zijn was dit topic er überhaupt niet en had jij allang een permaban.
Zwarte piet is racisme, volwassenen die het vieren doen het enkel om 1 reden, en dat is gekleurde mensen pesten. Jullie moeten je schamen
quote:
quote:
Op woensdag 29 november 2017 16:59 schreef ABombali het volgende:Zwarte piet is racisme, volwassenen die het vieren doen het enkel om 1 reden, en dat is gekleurde mensen pesten. Jullie moeten je schamen
Hier ga je echt geen ban voor krijgen.
En btw er staan ook gekleurde mensen bij die intochten hoor, of hebben die allemaal een hekel aan zichzelf?
quote:
Lijkt mij echt de grootste onzin.
Kijkertje
met filter
quote:
Op woensdag 29 november 2017 17:06 schreef Lunatiek het volgende:[..]
"Hajji Firuz" is een winterfiguur. Zie de documentaire Wild Geraas van Scheer, daar hoor je de man die hem in Nederland speelt zelf aan het woord en de vergelijking met Zwarte Piet maken.
Thanks. Nu heb iig een naam. Nattekat heeft blijkbaar geen idee wat hij post.
Wat vinden jullie van de doodsbedreigingen die pro-pieten uiten op het internet?
Kijkertje
met filter
quote:
Op woensdag 29 november 2017 17:11 schreef Lunatiek het volgende:[..]
Kan me niet voorstellen dat je dat stukje niet hebt gezien, want het zit ook in de trailer van de film en die staat al een eeuwigheid online en is regelmatig gelinkt in deze reeks. Of je hebt selectieve amnesia en vergeet steeds weer alle argumenten die pro-piet heeft.
Ik heb die film niet gezien en er zijn vele voorbeelden van zwart schminken in de wereld. Een aantal ken ik, deze nog niet
Ben me nu aan het inlezen hierover.
Ik bedoel natuurlijk 'het symbool' roetveegpiet. Want anders kun je de naam van een organisatie als 'Kick Out Zwarte Piet' ook opvatten als oproep tot genocide op Zwarte Pieten.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
Kijkertje
met filter
quote:
Op woensdag 29 november 2017 17:11 schreef Lunatiek het volgende:[..]
Kan me niet voorstellen dat je dat stukje niet hebt gezien, want het zit ook in de trailer van de film en die staat al een eeuwigheid online en is regelmatig gelinkt in deze reeks. Of je hebt selectieve amnesia en vergeet steeds weer alle argumenten die pro-piet heeft.
Heeft veel overeenkomsten met ZP zo te zien maar dan met Nieuwjaar. Ik vind alleen nergens dat hij officieel cultureel erfgoed is? Wel dat ook hij een controversieel figuur is en dat de VN daar nog geen kritiek op heeft geuit? Klopt dat?
Kleur discrimineert niet de gedachten die mensen hebben over kleur daar in tegen wel. Dus kleur kan nooit het probleem zijn.
Mensen die anti zwarte piet zijn denken dus heel discriminerend waardoor ze juist datgene doen waar ze anderen van beschuldigen.
Kijkertje
met filter
quote:
quote:
Hajji_Firuz In the traditional songs, he introduces himself as a serf trying to cheer people whom he refers to as his lords.
As a black-faced serf, he is a controversial character, seen as symbolically racist.[3] Therefore, half of his face is sometimes painted white in order to avoid the criticisms.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 29-11-2017 17:51:20 ]
Kijkertje
met filter
quote:
Goh je bent ineens verdwenen.
Feiten:
quote:
Hajji_Firuz In the traditional songs, he introduces himself as a serf trying to cheer people whom he refers to as his lords.
As a black-faced serf, he is a controversial character, seen as symbolically racist.[3] Therefore, half of his face is sometimes painted white in order to avoid the criticisms.
Je pretendeert de feiten te kennen maar je post dus gewoon misleidende plaatjes.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 29-11-2017 17:50:29 ]
Plons!
Manmanman had je het bordje niet gezien?
,,In 2009 werd het feest vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de VN. Daarmee wordt hij beschermd door de VN."
Ps voor de honderdduizendste keer: iets 'ervaren'/interpreteren "seen" maakt iets geen feit.
quote:
Ja,ja, 'vanwege je mening verkondigen' zeker. Houd toch op.
Kijkertje
met filter
quote:
Op woensdag 29 november 2017 17:41 schreef WodanIsGroot het volgende:Plons!
Manmanman had je het bordje niet gezien?
,,In 2009 werd het feest vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de VN. Daarmee wordt hij beschermd door de VN."
Ps voor de honderdduizendste keer: iets 'ervaren'/interpreteren "seen" maakt iets geen feit.
Geef eens een linkje dan. Wat ik wel kan vinden is dit:
An official UN observance (dat is bedoeld om aandacht te vragen voor een feest)
Nergens iets over 'officieel erfgoed'.
Al vaker gezegd die KOZP bende heeft geen ruk met links te maken
Kijkertje
met filter
quote:
Op woensdag 29 november 2017 17:51 schreef Nattekat het volgende:[..]
Je praat letterlijk tegen de buitenlaag van een zeepbel

Zo overtuigd van eigen gelijk, dat alles en iedereen ervoor moet wijken. Lijkt Amsterdam wel.
Ik vraag je juist steeds om bronnen omdat ik me nog helemaal niet in deze figuur verdiept had. Er is dus geen sprake van overtuigd zijn van mijn gelijk. Ik probeer me te informeren en jij kan niet eens de naam geven, laat staan bronnen geven. Je post gewoon een plaatje omdat het jouw mening bevestigt. Over overtuigd zijn van een mening gesproken.
Molurus
ex-FOK!ker
quote:
Op woensdag 29 november 2017 18:06 schreef Kijkertje het volgende:[..]
Ik vraag je juist steeds om bronnen omdat ik me nog helemaal niet in deze figuur verdiept had. Er is dus geen sprake van overtuigd zijn van mijn gelijk. Ik probeer me te informeren en jij kan niet eens de naam geven, laat staan bronnen geven. Je post gewoon een plaatje omdat het jouw mening bevestigt. Over overtuigd zijn van een mening gesproken.

Eigen fouten projecteren op anderen, het komt helaas veel voor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
Kijkertje
met filter
quote:
Hé geef me nou eens een bron van die figuur waarvan je de naam niet eens wist, waarin staat dat hij tot cultureel erfgoed is verheven.
Politieke kleur staat een beetje los in deze kwestie vind ik, ik stem GL maar ik ben pro piet
Kijkertje
met filter
quote:
Thanks

Jij geeft tenminste antwoord nog. Dat is dus Nowruz als feest en als ik dan naar beelden ga van dit feest zie ik nergens deze figuur. Is hij nou een hoofdfiguur of komt hij ook wel eens voor tussen alle andere figuren die ik wèl te zien krijg daar?
Kijkertje
met filter
quote:
Op woensdag 29 november 2017 18:18 schreef WodanIsGroot het volgende:[..]
Zie jezelf als n Amerikaan die opzoek is naar het zwarten pieten feest, dat doe je uit ontwetenheid want het feest heet eigenlijk sinterklaas.
Ja maar Sinterklaas bestaat uit de Sint en een heleboel Pieten die de overtoon hebben. Hajji Faruz lijkt me een incidentele figuur tussen een heleboel andere figuren en is bovendien blijkbaar nog controversieel ook. Kijk dat bedoel ik nou met de context die Nattekat niet geeft met zijn plaatje.