Als het niet op de werkelijkheid anno 2017 - bijna 2018 - lijkt, wat is dan het 'probleem'?quote:Op zondag 26 november 2017 16:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarom lijken karikaturen dus nooit veel op de werkelijkheid.
Het gaat dan ook om het stereotiepe beeld (=karikatuur) dat ZP uitstraalt waar bezwaar tegen gemaakt wordt.quote:Op zondag 26 november 2017 16:42 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ja, en ik zie dus nooit een neger zo zwart als Piet met rode lippen, een veer op z'n hoed en een pagepak aan. Een vriend van me zei het laatst heel treffend ''als iemand van zichzelf vindt dat hij op ZP lijkt, moet hij misschien nog eens naar zichzelf kijken''.
Het probleem is dat het door velen wordt gezien als een karikatuur van de werkelijkheid.quote:Op zondag 26 november 2017 16:45 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Als het niet op de werkelijkheid anno 2017 - bijna 2018 - lijkt, wat is dan het 'probleem'?
Een lenige, grappige man die cadeautjes aan kinderen uitdeelt. Ik zie daar geen 'karikatuur' in.quote:Op zondag 26 november 2017 16:45 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het gaat dan ook om het stereotiepe beeld (=karikatuur) dat ZP uitstraalt waar bezwaar tegen gemaakt wordt.
De werkelijkheid is dat iemand zwart is. Wat je er verder mee doet en denkt......quote:Op zondag 26 november 2017 16:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem is dat het door velen wordt gezien als een karikatuur van de werkelijkheid.
Door velen kijkt mij zwaar overdreven. Echt niemand die denkt ''hee Sinterklaas is weer in het land, mooi, nou kan ik weer lekker die kutnegers discrimineren''.quote:Op zondag 26 november 2017 16:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem is dat het door velen wordt gezien als een karikatuur van de werkelijkheid.
Zwart, kroeshaar, dikke rode lippen zijn nu eenmaal de hoofdkenmerken van het negatieve stereotiepe beeld van de zwarte man.quote:Op zondag 26 november 2017 16:47 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Een lenige, grappige man die cadeautjes aan kinderen uitdeelt. Ik zie daar geen 'karikatuur' in.
Maar als diezelfde 'Piet' alleen maar roetvegen heeft in plaats van egaal zwart, is het ineens geen karikatuur meer. Dat slaat gewoon nergens op.
Maar Piet moet wel een huidskleur hebben die geïnspireerd is door een echte huidskleur ?quote:Op zondag 26 november 2017 16:40 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Voor mij niet, nee. Niemand is zo zwart als Piet. Piet wordt dan ook gespeeld door vrijwilligers of mensen die zich laten inhuren, iedereen kan dus voor Piet spelen.
niemand ziet die mensen zo.quote:Op zondag 26 november 2017 16:49 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zwart, kroeshaar, dikke rode lippen zijn nu eenmaal de hoofdkenmerken van het negatieve stereotiepe beeld van de zwarte man.
Blijkbaar wel anders zouden ze daar niet tegen protesterenquote:
Je kan ook zinloos protesteren.quote:Op zondag 26 november 2017 16:51 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Blijkbaar wel anders zouden ze daar niet tegen protesteren
Ooh, dat is nieuw.quote:Op zondag 26 november 2017 16:49 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zwart, kroeshaar, dikke rode lippen zijn nu eenmaal de hoofdkenmerken van het negatieve stereotiepe beeld van de zwarte man.
Dat kan maar dat vinden zij dus niet.quote:
Dat is ook prima.quote:Op zondag 26 november 2017 16:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat kan maar dat vinden zij dus niet.
Nee, oud juistquote:
Niemand toch?quote:
Dat is niet waar. Veel kinderen. Waaromder ik, geloven in Sinterklaas.quote:Op zondag 26 november 2017 16:53 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nee, oud juist![]()
Zo oud dat de meeste mensen en zeker de kinderen dat beeld al lang niet meer hebben. Tenzij ze in de Efteling komen
Dat ZP op veel mensen overkomt als een smakeloze negerkarikatuur impliceert niet dat mensen die Sinterklaas vieren denken "mooi, nou kan ik weer lekker die kutnegers discrimineren".quote:Op zondag 26 november 2017 16:49 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Door velen kijkt mij zwaar overdreven. Echt niemand die denkt ''hee Sinterklaas is weer in het land, mooi, nou kan ik weer lekker die kutnegers discrimineren''.
Kijk hier maar eens bij Stereotypequote:Op zondag 26 november 2017 16:52 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ooh, dat is nieuw.
Voor jou zijn dat misschien 'hoofdkenmerken', voor mij zeker niet.
Voor mij een stereotiepe 'neger' iemand die aartslui is, uitkering trekt, 10 kinderen bij 10 vrouwen heeft en elke dag met een dikke jonko voor de KFC hangt met afgezakt broek, dikke ketting en scheef petje.
Hehequote:Op zondag 26 november 2017 16:53 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nee, oud juist![]()
Zo oud dat de meeste mensen en zeker de kinderen dat beeld al lang niet meer hebben. Tenzij ze in de Efteling komen
Ben jij zwart?quote:Op zondag 26 november 2017 16:53 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nee, oud juist![]()
Ik heb juist de indruk dat het op de overgrote meerderheid van dit land helemaal niet overkomt als een 'smakeloze negerkarikatuur'. Als mensen het echt zo smakeloos zouden vinden hielden ze er wel per direct mee op.quote:Op zondag 26 november 2017 16:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat ZP op veel mensen overkomt als een smakeloze negerkarikatuur impliceert niet dat mensen die Sinterklaas vieren denken "mooi, nou kan ik weer lekker die kutnegers discrimineren".
De discussie rondom ZP lijkt vol te zitten met dit soort stropoppen.
Maar als dat zwart ook niet gelijkend is aan een huidskleur, waarom dan bezwaar tegen bv paars? Beide zijn dan toch niet bestaande huidskleuren? Waarom zou zwart dan wel ok zijn voor de kinderen en paars niet? Zeker als je dan als argument er bestaan geen paarse mensen gebruikt.quote:Op zondag 26 november 2017 16:40 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Voor mij niet, nee. Niemand is zo zwart als Piet. Piet wordt dan ook gespeeld door vrijwilligers of mensen die zich laten inhuren, iedereen kan dus voor Piet spelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |