abonnement Unibet Coolblue
pi_193949688
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 19:48 schreef VeX- het volgende:
1 post in een jaar tijd.

Word er op fok geen whiskey meer gedronken? :P
Weinig.

Heb stuk of 40 flessen hier en drink alleen maar speciaalbier de laatste tijd :')

Binnenkort wel wat flessen met bodempje er in opmaken met vrienden, want die whisky word er niet beter op.

Verder geen hele bijzondere flessen in huis. Relatief gangbaar met paar onafhankelijke bottelaars.
  zondag 5 juli 2020 @ 22:21:54 #52
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_193949822
quote:
2s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:04 schreef Karstman het volgende:

[..]

Zeker, geboortjejaar flesje mocht wel open dit jaar vond ik.
Over 5 jaar gaat er een andere open, mag jij 3 keer raden welke distillery :)
Ledaig? :P
pi_193949831
150+ flessen, ongeveer een derde open :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_193949843
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:21 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ledaig? :P
Ik zei drie keer raden ;)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 5 juli 2020 @ 22:23:13 #55
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_193949864
quote:
2s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:22 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ik zei drie keer raden ;)
Ik wil best nog wel 2 andere distilleerderijen noemen... :P
pi_193949919
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:23 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik wil best nog wel 2 andere distilleerderijen noemen... :P
of nog gewoon 2 keer Ledaig :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_195329485
Voor een hoop whisky's kun je kaarten vinden over het smaakprofiel, dit is voornamelijk voor single malts zo. Hier een voorbeeldje daarvan:


Voor blended whisky's kan ik die profielen eigenlijk niet vinden. Waar zou je whiskys zoals Johnnie Walker Red en Black, Chivas Regal, Dimple en Jack Daniels plaatsen in zo'n kaart?

[ Bericht 11% gewijzigd door Muck op 30-09-2020 11:27:47 (Plaatje gerepareerd, post is niet vergrendeld) ]
Omnia vincit amor, nos et cedamus amori
pi_195329842
Zo een kaart is natuurlijk van de makers van de Malt producten. Een blended heeft w.s. geen vast "smaakprofiel" juist omdat ie gemengd wordt met de dingen die net in de aanbieding zijn.

In principe zijn die smaakprofielen allemaal onzin natuurlijk. Je moet het proberen. Een goede Whiskey smaakt naar een vuile leren lap, dus best vies eigenlijk. Dan is het goed. De eerste is zonder uitzondering scherp maar later gaat ie smaken. :) Het hoeft ook allemaal niet heel oud te zijn, dat is voornamelijk snobisme van "kijk mij eens". In principe is het eerste glas dus vies en vanaf het tweede "mwah" en vanaf het derde lekker. Dat is verder onafhankelijk van merk, maturiteit en prijs.

Verder is Amerikaanse Bourbon zoals de Jack wel heel erg anders. Ook vies maar dan dus anders. Het is geen Whiskey maar heel goed binnen te houden mits met mate natuurlijk. ;)

Als overweging nog: men drinkt die dingen natuurlijk om lekker tipsy van te worden, niet perse om de smaak. Dus gewoon lekker je ding doen en je niks wijs laten maken door snobisten. Die het hier ongetwijfeld niet mee eens zijn. :)

[ Bericht 14% gewijzigd door Bart2002 op 29-09-2020 18:47:56 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195330291
Ze proberen bij blends wel een consistent smaakprofiel te behouden. Er zijn soms kleine aanpassingen van de blend master maar het is nu niet de bedoeling om een zachte whisky ineens rokerig te maken omdat er ergens een overschot moet weggewerkt worden.

pi_195835848
Old Pulteney is ongeturfd die is totaal niet rokerig.
pi_195836798
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 18:19 schreef Relatieveling het volgende:
Voor blended whisky's kan ik die profielen eigenlijk niet vinden. Waar zou je whiskys zoals Johnnie Walker Red en Black, Chivas Regal, Dimple en Jack Daniels plaatsen in zo'n kaart?

Meestal in het midden, niks uitgesproken maar ook niks aanstootgevend. Er zijn best lekkere blends, maar de goedkopere vind ik daar niet bijhoren (JW red is gewoon een mixwhiskey). Nadeel van Johnie Walker blue is bijv dat het best een goede whiskey is maar schreeuwend duur. Voor dat geld kun je lekkerdere malts krijgen.

Er zijn overigens wel blenders die wat meer een eigen richting hebben qua smaak, check bijvoorbeeld Compass Box

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 18:42 schreef Bart2002 het volgende:
In principe zijn die smaakprofielen allemaal onzin natuurlijk. Je moet het proberen. Een goede Whiskey smaakt naar een vuile leren lap, dus best vies eigenlijk. Dan is het goed.
Wat een onzin, zit een wereld van verschil tussen zeg Glenfarclas en Laphroaig of tussen Ardbeg en Glengoyne. Dat het niet in 1 noemertje samen te vatten is ben ik met je eens maar "Een goede Whiskey smaakt naar een vuile leren lap, dus best vies eigenlijk"... :')

[ Bericht 18% gewijzigd door tjoptjop op 25-10-2020 00:01:47 ]
pi_195837065
Het vrij simpel:

Je hebt geturfd, ongeturfd

Ex Bourbon, ex sherry gerijpt

Een Balvenie 12 is ongeturfd en een mix van ex bourbon en ex sherryvaten.

Een Ardbeg 10 is zwaar geturfd en op ex bourbon vaten gerijpt.

Highland Park 12 is licht geturfd en op ex sherry vaten gerijpt.

Een proeverij van die 3 doe je dus eerst de ongeturfde variant, dan de licht geturfde en je eindigt met de zwaar geturfde.

Heb je 2 ongeturfde varianten dan eerst de ex bourbon variant en dan de ex sherry variant.

Altijd van licht naar zwaar.
  Tettenkoning maandag 26 oktober 2020 @ 10:32:48 #63
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_195862251
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 18:42 schreef Bart2002 het volgende:
Een goede Whiskey smaakt naar een vuile leren lap, dus best vies eigenlijk.
Of jouw smaakpapillen zijn kapot, dat kan natuurlijk ook :')
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  maandag 26 oktober 2020 @ 14:34:43 #64
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_195866421
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 18:42 schreef Bart2002 het volgende:
Een goede Whiskey smaakt naar een vuile leren lap, dus best vies eigenlijk.

Dat is misschien het verschil tussen whiskey en whisky wel. ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_195866906
quote:
81s.gif Op maandag 26 oktober 2020 14:34 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat is misschien het verschil tussen whiskey en whisky wel. ;)
Ik was vroeger best een liefhebber. Nu nog wel maar koop het nooit meer. Die uitspraak over die vuile leren lap is trouwens een hele bekende uitspraak van 1 of andere beroemdheid/kenner. Voor de meeste Ierse (whiskey :) ) varianten gaat die uitspraak zeker op. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195869286
Wanneer je het over whiskey met smaakprofielen wilt hebben dan zit je in het hogere segment van de prijzen. Dan moet je niet aankomen met Johnnie Walker Red en Black, Chivas Regal, Dimple en Jack Daniels. Dat is allemaal goedkope smerige commerciële troep, om te mixen met cola o.i.d. Dat moet je als whiskey helemaal niet drinken. :r
  maandag 26 oktober 2020 @ 17:47:26 #67
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_195869540
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:31 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer je het over whiskey met smaakprofielen wilt hebben dan zit je in het hogere segment van de prijzen. Dan moet je niet aankomen met Johnnie Walker Red en Black, Chivas Regal, Dimple en Jack Daniels. Dat is allemaal goedkope smerige commerciële troep, om te mixen met cola o.i.d. Dat moet je als whiskey helemaal niet drinken. :r
Jij weet ook dus niet het verschil tussen whiskey en whisky?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_195870153
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:47 schreef golfer het volgende:

[..]

Jij weet ook dus niet het verschil tussen whiskey en whisky?
Niet per definitie... Ook al wordt het hier uitgelegd.
https://www.gall.nl/ontde(...)wat-is-het-verschil/

Voor mij is het eerder een typo om het een met het ander te verwarren. :)

Ben ook geen echte whiskey/whisky kenner, het was nooit zo mijn ding, voelde me altijd superman wanneer aangeschoten van ? met alle gevolgen van dien. :|W Maar na 15 jaar achter de bar verschillende te hebben verschonken en gedronken. In een andere tijd dan nu, maar vergelijkbaar, was elke fles onder de ¤ 80 niet te pruimen. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar Iers/Whiskey. Schots/Whisky, Turf gestookt... Heb nog geen Bourbon geproefd die ik lekker vond. Maar over smaak valt niet te twisten.
pi_195871008
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:16 schreef Watuntrik het volgende:
In een andere tijd dan nu, maar vergelijkbaar, was elke fles onder de ¤ 80 niet te pruimen.
¤80 horeca verkoop prijs hoop ik dan. Zat whisky vanaf de ¤25 die gewoon goed is (zoals Glenfarclas 10 ~¤26), en voor ¤50 kan je al uitstekende flessen krijgen (Lagavulin 16...).
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:20:41 #70
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_195872671
En voor de rest hebben we over dit soort zaken al 46 topics met adviezen en meningen:
CUL / [Whisky /Whiskey Topic #46] op Caskstrenght
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_195872798
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:04 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

¤80 horeca verkoop prijs hoop ik dan. Zat whisky vanaf de ¤25 die gewoon goed is (zoals Glenfarclas 10 ~¤26), en voor ¤50 kan je al uitstekende flessen krijgen (Lagavulin 16...).
Zeker als je online besteld is onder de ¤40 zat lekkers te vinden en ook flink divers qua smaak.
pi_195878437
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:04 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

¤80 horeca verkoop prijs hoop ik dan. Zat whisky vanaf de ¤25 die gewoon goed is (zoals Glenfarclas 10 ~¤26), en voor ¤50 kan je al uitstekende flessen krijgen (Lagavulin 16...).
Nou ja er zijn zat op de markt die ¤80 of zelfs nog veel meer kosten... Ik heb er een in de familie die zich er niet voor schaamt om met een flesje van over de ¤100 aan te komen kakken. Mijn ding is het niet, ik ga dat er niet voor neerlappen, maar ik mag wel eens proeven. En in vergelijk is het eigenlijk totaal verpestend, heb je eenmaal de smaak van zoiets in je herinnering dan zijn daarna de meer toegankelijke producten echt goor. :P

Maar het is toch geen schande als je dat toch lekker vind en content bent met wat je drinkt. ^O^
pi_195879228
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 08:21 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Nou ja er zijn zat op de markt die ¤80 of zelfs nog veel meer kosten... Ik heb er een in de familie die zich er niet voor schaamt om met een flesje van over de ¤100 aan te komen kakken. Mijn ding is het niet, ik ga dat er niet voor neerlappen, maar ik mag wel eens proeven. En in vergelijk is het eigenlijk totaal verpestend, heb je eenmaal de smaak van zoiets in je herinnering dan zijn daarna de meer toegankelijke producten echt goor. :P

Bedoel je werkelijk goor en gewoon minder interessant?
Mijn ervaring met duurdere whisky's is dat ze meestal een stuk complexer en minder toegankelijk zijn, dat je echt even de tijd moet nemen en je moet concentreren om ze te kunnen waarderen. Terwijl de middenklasse whisky's wat makkelijker zijn, niet heel complex, niet heel veel te ontdekken maar wel beter te drinken als je even geen zin hebt om je te concentreren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195879798
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 09:17 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Bedoel je werkelijk goor en gewoon minder interessant?
Mijn ervaring met duurdere whisky's is dat ze meestal een stuk complexer en minder toegankelijk zijn, dat je echt even de tijd moet nemen en je moet concentreren om ze te kunnen waarderen. Terwijl de middenklasse whisky's wat makkelijker zijn, niet heel complex, niet heel veel te ontdekken maar wel beter te drinken als je even geen zin hebt om je te concentreren.
Ieder zal het op zijn eigen manier beleven. Ik heb whisky nooit echt iets lekkers gevonden, proefde het wel en om een idee te krijgen wat het is en wat je verkoopt. En het leeuwendeel is scherp in de keel en moest even schudden na het wegslikken. Altijd paar slokken nodig om er aan te wennen. Tot dat ik echt een asociaal dure voor m'n neus kreeg gezet, had ik zo iets van dit is andere koek. Die zijn in mijn beleving, althans die paar die ik dan geproefd heb veel zachter en sommige hadden zelfs iets fluweelachtige afdronk alsof ik iets van room gedronken had. Daar hoefde mijn smaakpapillen niet aan te wennen, was van slok 1 gewoon lekker. En na gelang langer in de mond lekkerder. Maar kan me de merken niet eens meer herinneren, is te lang geleden. Nog van voor dat internet echt los ging. Dus die tijden zouden ook veranderd kunnen zijn en wat toen vreselijk duur was nu misschien toegankelijker is geworden. Dat weet ik dus eigenlijk niet ben te lang uit de drankgelegenheden.

En zo drink ik of eerder koop ik dus geen whisky vanuit mijn vroegere ervaringen, wat betaalbaar was weet ik niet te waarderen, vind ik gewoon niet prettig in de mond en wat ik tot nog toe wist te waarderen qua smaak waardeerde ik niet qua prijs.

En daar zullen best goed te drinken middenklasse tussen zitten, dat kan ik niet weerleggen... Maar ik heb geen zin om me er doorheen te bijten en die te vinden. Doe dan maar liever wijntje of biertje. Ieder zijn meug...
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:28:04 #75
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_195887949
quote:
3s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:20 schreef golfer het volgende:
En voor de rest hebben we over dit soort zaken al 46 topics met adviezen en meningen:
CUL / [Whisky /Whiskey Topic #46] op Caskstrenght
Hé, is dat niet dit topic?

Maar grappig om hier weer eens leven te zien, hoewel ik wel om de meeste nieuwe bijdragen minimaal moet glimlachen... :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')