quote:Op maandag 6 november 2017 20:55 schreef jatochneetoch het volgende:
Wiskunde en biologie afschaffen en daarvoor in de plaats de vakken belasting invullen en mensen genezen invoeren.
En hoe gaan we de maatschappij/wereld begrijpen als we de elementaire basis waaruit deze is opgebouwd niet begrijpen?quote:Op maandag 6 november 2017 20:58 schreef _--_ het volgende:
Niet dat we wiskunde en scheikunde maar direct moeten afschaffen ofzo, maar ben het toch eens met TS. Een leerling moet meer te weten komen over de maatschappij zelf. In de plaats waarin je je gaat bevinden na je onderwijsperiode.
Elektronegativiteit is volgens mij niet de basis waar zowel jij als ik op zoek naar zijn.quote:Op maandag 6 november 2017 21:05 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
En hoe gaan we de maatschappij/wereld begrijpen als we de elementaire basis waaruit deze is opgebouwd niet begrijpen?
De middelbare school legt een basis, waarmee je daarna zelf door middel van logisch redeneren en kritisch nadenken kan ontdekken hoe alles in elkaar zit.
haha, begon mn brief wat informeler totdat ik besefte dat dit natuurlijk niet kon. vergeten dat deel aan te passen.quote:Op maandag 6 november 2017 20:50 schreef Ferrari_Tape het volgende:
tevens 'meneer Slob'
waarom niet 'heer Slob'
ben je 12 ofzo
serieus bedoeld xxx
Op jonge leeftijd denken vele mensen vaak dat ze aan zulke informatie niks hebben.quote:Op maandag 6 november 2017 21:06 schreef _--_ het volgende:
[..]
Elektronegativiteit is volgens mij niet de basis waar zowel jij als ik op zoek naar zijn.
wat heb je aan die "basis" als het zo irrelevant is in het dagelijks leven dat je het toch nooit gaat onthouden, laat staan gebruiken?quote:Op maandag 6 november 2017 21:05 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
En hoe gaan we de maatschappij/wereld begrijpen als we de elementaire basis waaruit deze is opgebouwd niet begrijpen?
De middelbare school legt een basis, waarmee je daarna zelf door middel van logisch redeneren en kritisch nadenken kan ontdekken hoe alles in elkaar zit.
dank voor de tip, zal ik doen.quote:Op maandag 6 november 2017 20:50 schreef Goudenvis het volgende:
Ik ben het volledig met je eens. Dat punt van de smartphone (en pc) zou je nog wat meer kunnen benadrukken door te zeggen dat letterlijk alles te vinden is op internet en het uit het hoofd leren van laten we zeggen de namen van de stoffen, volledig verouderd is. Verder een mooie brief.
Er zijn studies waar je de voorkennis van het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs wel degelijk nodig hebt. Kennelijk is bestuurskunde er daar niet een van.quote:Op maandag 6 november 2017 21:13 schreef drummaster het volgende:
[..]
wat heb je aan die "basis" als het zo irrelevant is in het dagelijks leven dat je het toch nooit gaat onthouden, laat staan gebruiken?
mijn punt is ook niet dat die stof compleet niet aangeboden zou moeten worden, maar dat dit meer introductie is en mensen die die kant op willen met hun leven (richting techniek willen gaan oid) er dieper op in kunnen gaan zonder dat dit ook geleerd moet worden aan mensen die er nooit, maar dan ook nooit iets mee gaan doen.quote:Op maandag 6 november 2017 21:13 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Op jonge leeftijd denken vele mensen vaak dat ze aan zulke informatie niks hebben.
Soms hebben ze al voor ogen wat ze willen worden, ja waarom zou je de rest dan nog leren?
Maar na je middelbare houdt het leren niet op.
Op alle gebieden van biologie of cultuur tot elektrotechniek of geneeskunde zul je bijleren.
Als je wilt kunnen communiceren met andere mensen, op je werk of daarbuiten, zul je toch dit soort basiskennis moeten hebben.
Als je wat ouder wordt je zul je beter begrijpen wat je nou heb aan al die informatie die je op de middelbare krijgt.
moet iedereen voorbereid worden op een studie die maar een klein percentage gaat doen? de keuze om dit te leren in plaats van de plicht zou een verlichting zijn voor zowel de mensen die het vak wel en die het vak niet volgen. mensen die niets in het vakgebied willen gaan doen hoeven het niet te leren en de mensen die dit wel willen kunnen meer persoonlijke aandacht krijgen en zitten met meer gelijkgestemde bij het vak.quote:Op maandag 6 november 2017 21:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zijn studies waar je de voorkennis van het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs wel degelijk nodig hebt. Kennelijk is bestuurskunde er daar niet een van.
Ik ben zelf de techniek kant opgegaan.quote:Op maandag 6 november 2017 21:16 schreef drummaster het volgende:
[..]
mijn punt is ook niet dat die stof compleet niet aangeboden zou moeten worden, maar dat dit meer introductie is en mensen die die kant op willen met hun leven (richting techniek willen gaan oid) er dieper op in kunnen gaan zonder dat dit ook geleerd moet worden aan mensen die er nooit, maar dan ook nooit iets mee gaan doen.
Niet iedereen leert alles, je hebt niet voor niets profielen. Maar een zekere algemene basis is wel handig.quote:Op maandag 6 november 2017 21:18 schreef drummaster het volgende:
[..]
moet iedereen voorbereid worden op een studie die maar een klein percentage gaat doen? de keuze om dit te leren in plaats van de plicht zou een verlichting zijn voor zowel de mensen die het vak wel en die het vak niet volgen. mensen die niets in het vakgebied willen gaan doen hoeven het niet te leren en de mensen die dit wel willen kunnen meer persoonlijke aandacht krijgen en zitten met meer gelijkgestemde bij het vak.
Kan jij op basis van middelbare school biologie de werking van alle medicijnen bepalen? ik heb het uiteraard maar tot en met de 3e gehad dus heb er minder verstand van.quote:Op maandag 6 november 2017 21:25 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Ik ben zelf de techniek kant opgegaan.
Doordat ik ook biologie heb gehad kan ik wel uitzoeken wat de werking van medicijnen zijn als ik ziek ben.
En doordat ik Economie heb gehad, kan ik zelf uitzoeken hoe ik mijn belasting invul en kan ik ook begrijpen waarom de politiek bepaalde keuzes maak.
Daarnaast denk jij misschien dat je bepaalde dingen niet gebruik, maar bijvoorbeeld wiskunde gaat er niet alleen om dat je bepaalde formules kunt oplossen, maar ook om je brein te trainen in het oplossen van problemen en het creëren van ruimtelijk inzicht.
interessante link, ga daar nog even meer van lezen, dank daarvoor.quote:Op maandag 6 november 2017 21:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet iedereen leert alles, je hebt niet voor niets profielen. Maar een zekere algemene basis is wel handig.
Hoe dan ook, de discussie over wat en hoe er geleerd moet worden loopt al sinds het ontstaan van de leerplicht en gaat nog wel een paar eeuwen door. Zo gauw je denkt dat je er een antwoord op hebt en het gaat implementeren, is het namelijk al weer veranderd. Het onderwijs is wat dat betreft nooit 'af'.
Er loopt een uitgebreid project richting het jaar 2032 over de inrichting van het onderwijs. Ik zou zeggen, lees je in:
http://onsonderwijs2032.nl/
Evident, ja.quote:Op maandag 6 november 2017 21:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zijn studies waar je de voorkennis van het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs wel degelijk nodig hebt. Kennelijk is bestuurskunde er daar niet een van.
De brief die je nu geschreven hebt, heeft nog een aantal problemen:quote:Tips voor het schrijven van een opiniestuk
Op de opiniepagina’s leveren lezers en redacteuren een bijdrage aan het publieke debat. De beste opiniestukken zijn origineel, helpen het debat vooruit met nieuwe inzichten en nieuwe argumenten, of brengen zelfs een nieuwe maatschappelijke discussie op gang.
U bent van harte uitgenodigd uw opiniestuk op te sturen naar onze redactie.
Heeft u weinig ervaring met het schrijven van opiniestukken, dan kunt u wellicht uw voordeel doen met de onderstaande tips.
Overtuig
Het is de bedoeling dat uw stuk overtuigt. Bedenk welk standpunt u gaat verdedigen. Welke argumenten u daarvoor gaat gebruiken. En verzin vervolgens een manier om de lezer met die argumenten te overreden. Zolang de feiten in uw artikel kloppen is werkelijk alles geoorloofd om de lezer aan uw kant te krijgen.
Sluit aan bij de actualiteit
Reageren op het nieuws maakt een opiniestuk of een brief dwingend. Er hoeft minder te worden uitgelegd omdat de context duidelijk is.
Schrijf alsof u het uw vrienden vertelt
Zit u vast? Worden de zinnen stroperig? De oplossing: begin opnieuw, maar schrijf nu uw verhaal op zoals u het aan uw vrienden zou vertellen. Vaak komen de sprankelende zinnen dan vanzelf.
Wees zo concreet mogelijk
Abstracte gedachten zijn gemakkelijk, want vrijblijvend. ‘Toekomstbestendig’ is geen beter woord voor ‘bestendig’. Een pleidooi voor ‘maatwerk’ bevat zelden een opinie. Wie is er nu tegen maatwerk?
Geef voorbeelden
Die maken een tekst begrijpelijk. Als ze er niet staan, vraagt de lezer zich af of de schrijver er wel echt over heeft nagedacht. Je kunt nog zo vaak beweren dat het verzamelen van medische gegevens in een grote databank immoreel is, als je er geen voorbeeld bij geeft, maakt het weinig indruk. Schrijf dan over de passant die medische gegevens meeleest en deze vertelt aan een kennis.
Zeg wat u denkt
Opinie is geen diplomatie. Omwegen en verzachtende termen maken een stuk onleesbaar.
Gebruik eens een vergelijking
Een welgekozen metafoor geeft een stuk vleugels. Het wordt meteen duidelijk wat de bedoeling is.
Dit laat de lezer in verbazing achter. Jij - de auteur - vergast ons - ongevraagd - op jouw mening over het één en ander. Vervolgens moet de lezer zich door allerlei verontschuldigingen en "ik weet het ook niet" heen werken om tot een nieuwe - vrij heftige - stellingname te komen ("jij schijnt iets te weten over de huidige leermethode") waar de lezer vervolgens niets wijzer van wordt.quote:De tweede vraag die ik aan het begin van mijn brief noemde was ‘Hoe moet de jeugd dit leren?’ Ik zou willen dat ik hierop net zo’n duidelijke visie had als de vorige. Ik weet niet welke methode van leren het beste werkt. Wat ik wel weet is dat de huidige leermethode verkeerde doelstellingen bij zowel leerlingen als de onderwijsinstelling creëert.
Die basis leert je niet alleen kennis over betreffende onderwerpen, maar ook bepaalde competenties. Zo leer je bij geschiedenis niet alleen maar jaartallen, maar ook een denkwijze vanuit een historische context. Die vaardigheid kan je vervolgens op allerlei andere zaken toepassen. Zelfde voor leerlingen die wiskunde leren en vervolgens iets in informatica willen gaan doen, of economie, of techniek.quote:Op maandag 6 november 2017 21:13 schreef drummaster het volgende:
[..]
wat heb je aan die "basis" als het zo irrelevant is in het dagelijks leven dat je het toch nooit gaat onthouden, laat staan gebruiken?
Politici worden bedolven onder brieven dus dit gaat niet werken. Wil je je ideeën pluggen dan kun je beter proberen artikelen in de krant te krijgen of lid worden van de partij die je het meest ligt en daar het op de agenda krijgen.quote:Op maandag 6 november 2017 21:45 schreef drummaster het volgende:
[..]
interessante link, ga daar nog even meer van lezen, dank daarvoor.
Ik sta echter nog steeds achter mijn mening, alhoewel een brief aan de minister misschien niet de beste manier is om deze te uitten. ben er alleen ook wel klaar me in de discussie te beperken tot mijn vriendengroep en social media. Dit was eerste wat in mij opkwam (twijfel of ik m uberhoubt verzonden zou hebben).
Nouja je hebt er zeker wel wat aan om zaken beter te begrijpen. Ik zou ook mijn natuurkunde examen niet zo even kunnen overmaken. Maar het zal me ook niet zoveel tijd kosten dat wel weer te kunnen. Dat heb ik op die manier geleerd.quote:Op maandag 6 november 2017 21:13 schreef drummaster het volgende:
[..]
wat heb je aan die "basis" als het zo irrelevant is in het dagelijks leven dat je het toch nooit gaat onthouden, laat staan gebruiken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |