Jezus, onder welke steen heb jij geleefd?quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:26 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Wat boek van Schenkman. Waar heb jij het in godsnaam over?
Ik ken een boek van Schenkman, maar dat heeft niks met Zwarte Piet te maken.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:27 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Jezus, onder welke steen heb jij geleefd?
Hoe kun je nu deelnemen aan de discussie als je de basics niet eens kent?
Lees je even in. De discussie speelt al sinds de jaren '60, ruim voordat Gario werd geboren.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:26 schreef matspontius het volgende:
[..]
Leg maar uit dan, geen beweringen doen zonder bewijs
ik snap het nog steeds niet eerlijk gezegdquote:Op vrijdag 10 november 2017 10:25 schreef matspontius het volgende:
[..]
ik gil helemaal niet, het was namelijk sarcastisch bedoeld maar dat snap je nu pas
Letterlijk mijn eerste Google hit:quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:28 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ik ken een boek van Schenkman, maar dat heeft niks met Zwarte Piet te maken.
quote:De eerste afbeelding duikt op in 1850 op in het kinderboek Sint Nikolaas en zijn knecht van de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman.
De discussie is weliswaar echt weer opgelaaid rond 2008 ofzo (na jaren gesluimerd te hebben).quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lees je even in. De discussie speelt al sinds de jaren '60, ruim voordat Gario werd geboren.
Ten eerste gaat het mij niet om gelijk krijgen maar jij snapt de intentie van de reactie blijkbaar niet. Ten tweede is die idioot Quinsy wel de laatste waarvan ik gelijk wil krijgenquote:Op vrijdag 10 november 2017 10:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik snap het nog steeds niet eerlijk gezegd
de enige persoon ter wereld die jou hier gelijk over gaat geven is Gario zelf
Echt niet alleen Gario hoor.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:32 schreef Montagui het volgende:
Gario heeft de hele heisa nieuw leven in geblazen, that's all. Hij heeft zijn handen inmiddels al geruime tijd van de discussie afgetrokken. Zelfs ruzie gehad met zijn shirt-maatje van destijds Jerry Afriyie. Jerry is er daarna mee doorgegaan.
dat geeft niet, je hebt hetquote:Op vrijdag 10 november 2017 10:33 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ten eerste gaat het mij niet om gelijk krijgen maar jij snapt de intentie van de reactie blijkbaar niet. Ten tweede is die idioot Quinsy wel de laatste waarvan ik gelijk wil krijgen
Waar is ie het mee eens dan? Leg eens uit want erg duidelijk ben je nietquote:Op vrijdag 10 november 2017 10:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat geeft niet, je hebt het
Gario is het met je eens
Uiteraard niet, maar hij was vanaf dat moment wel het boegbeeld van de anti-Pieten.quote:
deze discussie is er dankzij Gario volgens jou ... en Garioquote:Op vrijdag 10 november 2017 10:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
Waar is ie het mee eens dan? Leg eens uit want erg duidelijk ben je niet
Waar staat daar dat Piet slavenpakjes draagt? Daar heeft Schenkman zich nooit over uitgesproken. We zullen het simpelweg nooit weten. Te veel tegenstrijdige verklaringen en verhalen.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:32 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Letterlijk mijn eerste Google hit:
Geschiedenis van Zwarte Piet
[..]
Je wordt eentonig en valt voortdurend in herhaling. Blijft je naald hangen? Het sarcasme van de post gaat volledig aan je voorbij, boven de pet waarschijnlijk. Maar afijn, we laten het hier maar bij want het wordtquote:Op vrijdag 10 november 2017 10:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
deze discussie is er dankzij Gario volgens jou ... en Gario
verder is niemand ter wereld het er mee eens maar gefeliciteerd, je hebt een wit voetje gehaald bij Quincy
knap werk
Net al besproken hier. Schenkman heeft de heidense figuur Krampus wat kindvriendelijker gemaakt door hem/het/haar (?) te vermenselijken. Alles wat daar vervolgens uit voortkomt is daar het directe resultaat van.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:37 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Waar staat daar dat Piet slavenpakjes draagt? Daar heeft Schenkman zich nooit over uitgesproken. We zullen het simpelweg nooit weten. Te veel tegenstrijdige verklaringen en verhalen.
Maar Schenkman heeft Piet bedacht hoor!!!111
Snapte.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:39 schreef sp3c het volgende:
Schenkman heeft hem hoogstens wat herkenbaarder gemaakt voor die tijd maar een zwart figuur is er altijd al bij geweest bij dit soort feestjens
nu mag hij van mij best een reboot krijgen ipv terug naar de koloniale tijd () maar zwarte piet is zwarte piet
het is niet echt duidelijk of niet echt goed ... 1 van de tweequote:Op vrijdag 10 november 2017 10:40 schreef matspontius het volgende:
[..]
Je wordt eentonig en valt voortdurend in herhaling. Blijft je naald hangen? Het sarcasme van de post gaat volledig aan je voorbij, boven de pet waarschijnlijk. Maar afijn, we laten het hier maar bij want het wordt
Dat heeft ze treffend geformuleerd, zodat iedereen er van leert.quote:"Onze kinderen zullen leren, de criminele Spaanse edelman te eren."
Hordes Krampussen/Krampi die door de donkere straten trekken:quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)het-andere~a4535433/
Barryl Biekman is de vrouwelijke voorzitter van Landelijk Platform Slavernijverleden. Zij zegt dus:
[..]
Dat heeft ze treffend geformuleerd, zodat iedereen er van leert.
Dus laten we nu verder na gaan denken, hoe we iedereen een bevredigend Sinterklaasfeest kunnen schenken.
Want daarna is iedereen blij, en denkt niemand meer aan de slavernij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |