abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:09:16 #1
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_174606472

Dit geloof je toch niet. Over beperkingen gesproken! :o

Het gebruik van 'mongool' als scheldwoord door Max Verstappen, gisteren na zijn bestraffing in de GP van Amerika, is bij heel wat mensen niet in goede aarde gevallen. Niet in de laatste plaats bij de Stichting Downsyndroom. ,,Dat doe je gewoon niet", zegt woordvoerder Gert de Graaf tegen het AD

De stichting Downsyndroom vraagt zich af of Verstappen zich realiseert wat hij heeft gezegd. ,,Het woord 'mongool' gebruiken voor iemand die volgens jou een domme beslissing nam, is niet kies. Het verwijst naar mensen met het downsyndroom. Een flink deel van die mensen zal niet weten waar de discussie over gaat maar sommigen wél en die vinden het vervelend ook al hebben ze een dikke huid", verzucht De Graaf.

Hij is onderwijsmedewerker bij de stichting, die onder andere streeft naar bevordering van de integratie van mensen met het downsyndroom in de samenleving, en vindt het gebruik van dergelijke scheldwoorden verwerpelijk. ,,Stel dat Verstappen het woord kanker had gebruikt. Dan zet hij alle patiënten met die ziekte weg als dom of slecht. Wij gaan hier geen grote zaak van maken maar willen Verstappen wél even laten weten dat hij dit niet meer moet doen. Laten we zeggen dat hij in zijn emotie een beetje dom is geweest."
Tot tien tellen

Ouders van kinderen met het syndroom van Down reageren op social media in dezelfde trant. ,,Mijn dochter heeft het syndroom en wordt in de volksmond mongool genoemd en velen met haar. Scheldwoord dom dom maar jong, te jong om na te denken als je zo bekend bent en zeer kwetsend voor vele ouders en mensen . Dus tel tot 10 als je iets wil roepen!" schrijft Suzanne Gulden op Facebook.

Bonny Liv, ook moeder van een kind met het syndroom van Down, reageert anders. ,,Beste Max. Je hebt een topprestatie geleverd! Ikzelf heb totaal geen moeite met het woord mongool, ben tevens een grote Maaskantjes-fan! Het is de lading die mensen er zelf in leggen, dus trek het je niet te veel aan want je mag terecht boos zijn! Overigens ben ik zelf ook niet heilig in de terminologieën", reageert ze op Facebook.

Bart Sluis reageert met. ,,Zou #Verstappen enig idee hebben wat hij met het woord mongool echt bedoelt?" Luc Lodder begrijpt de woede van Verstappen maar raadt hem aan voortaan een ander scheldwoord te kiezen. ,,Helemaal gelijk Max, maar gebruik in het vervolg 'achterlijke idioot'. Mongooltjes doen je dat niet aan."

Marinus Klaasse is dezelfde mening toegedaan. ,,Verstappen moet het woord mongool niet gebruiken want dat heeft niets met Formule 1 te maken en getuigt van slechte smaak", schrijft hij.

Nico van den Breul vraagt zich op hetzelfde medium hardop af of het slim is om jonge topsporters die boos zijn meteen na een wedstrijd een interview af te nemen. ,,Ze zitten nog vol in hun woede en de manier van vragen lokt ook nogal eens grove reacties uit. Ik denk dat Max als hij afgekoeld is vreselijk zal balen van zijn bewoording." Desondanks vindt hij niet dat 'we' met zijn allen over Verstappen heen moeten vallen. ,,In het voetbalstadion gebeuren veel grovere dingen. Schoppen, spugen, schelden. En dan zegt men dat sport verbroedert!!"

Het bewuste interview voor Ziggosport begint met een opmerking van interviewer Jack Plooij. Die zegt 'belachelijke beslissing', waarop Verstappen reageert met: ,,Ja, maar dat is gewoon één mongool van een steward daarboven die altijd probeert mij een penalty te geven. Dat was vorig jaar ook al zo." Daarna onderbreekt de sportverslaggever hem met de vraag: ,,Het was in Mexico dezelfde hè? Ja, maar het is dezelfde toch, die eikel als in Mexico?" Daarop zegt Verstappen: ,,Mongool".
pi_174606515
Stichting Downsyndroom staat hier los van, Max bedoelde dat die man een machtswellusteling was zoals Dzjengis Khan.
pi_174606518
Het AD voelt zich aangesproken aangezien veel lezers van die krant tegen down aan zitten.
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:11:13 #4
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_174606520
:') :') :') :')
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:11:24 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174606523
Streekgebonden scheldwoorden uit de context halen, kankah lekker op daarmee.
And so is the past
pi_174606583
Wat een mongool die Gert de Graaf, een emotionele reactie van een sporter uit zijn verband rukken... :')
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_174606612
Gewoon die spotlight pakken greet. _O_
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:15:14 #8
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_174606628
Er is altijd wel iets wat bij de zure meute in het verkeerde keelgat schiet... waarom nog aandacht aan besteden?
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:17:08 #9
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_174606684
quote:
Luc Lodder begrijpt de woede van Verstappen maar raadt hem aan voortaan een ander scheldwoord te kiezen. ,,Helemaal gelijk Max, maar gebruik in het vervolg 'achterlijke idioot'
Ik voel me hier door beledigd, ik ben zelf namelijk een idioot.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:23:32 #10
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_174606864
quote:
Hij is onderwijsmedewerker bij de stichting, die onder andere streeft naar bevordering van de integratie van mensen met het downsyndroom in de samenleving, en vindt het gebruik van dergelijke scheldwoorden verwerpelijk. ,,Stel dat Verstappen het woord kanker had gebruikt. Dan zet hij alle patiënten met die ziekte weg als dom of slecht. Wij gaan hier geen grote zaak van maken
Oh, gelukkig gaat hij er geen grote zaak van maken.

Sodemieter op, achterlijke mongool.
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:25:20 #11
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_174606921
quote:
Bart Sluis reageert met. ,,Zou #Verstappen enig idee hebben wat hij met het woord mongool echt bedoelt?" Luc Lodder begrijpt de woede van Verstappen maar raadt hem aan voortaan een ander scheldwoord te kiezen. ,,Helemaal gelijk Max, maar gebruik in het vervolg 'achterlijke idioot'. Mongooltjes doen je dat niet aan."
He, weet je wat misschien een goed idee is? Mensen niet constant herinneren aan het feit dat men met 'mongool' zogenaamd op personen met het Down syndroom doelt.
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:26:13 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_174606947
'Ik voel me down' mag nu ook niet meer denk ik.
pi_174606973
quote:
11s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:09 schreef Boca_Raton het volgende:
Bart Sluis reageert met. ,,Zou #Verstappen enig idee hebben wat hij met het woord mongool echt bedoelt?"
wtf ik dacht dat de betreffende jury uit Mongolië afkomstig was?
pi_174607064
quote:
en zeer kwetsend voor vele ouders en mensen .
Boehoe. Het gaat je niet eens om je kind maar om jezelf.

Toch grappig hoe ze weer een hele linie van beledigde mensen hebben gevonden namens zichzelf en de mongolen, maar geen enkele met downsyndroom.
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:32:20 #15
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174607098
Lompe woordkeuze van Verstappen, maar om nu te doen alsof een paar boze Facebookgebruikers nieuws zijn...
pi_174607100
Als je je hierdoor gekwetst voelt ben je ook wel echt een mongool.
Oh wacht.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:33:24 #17
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_174607125
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Lompe woordkeuze van Verstappen, maar om nu te doen alsof een paar boze Facebookgebruikers nieuws zijn...
Dit wel.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_174607678
Ik vind iedereen die hem Max noemt alsof ze zijn beste vriend zijn nog veel vervelender, eigenlijk.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_174607830
Heel goed. Keihard aanpakken die knul met z'n autootje. ^O^

Een levenslang verbod zou op z'n plaats zijn.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
  maandag 23 oktober 2017 @ 17:02:06 #20
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_174607908
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:59 schreef Abschirmdienst het volgende:
Heel goed. Keihard aanpakken die knul met z'n autootje. ^O^

Een levenslang verbod zou op z'n plaats zijn.
Ja egt een megool is het
  Forum Admin maandag 23 oktober 2017 @ 17:05:57 #21
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_174608012
Joh, een gedreven sportman vliegt een keer uit de bocht met een opmerking gemaakt uit emotie. Wat een gezeik weer.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 23 oktober 2017 @ 17:06:31 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_174608031
quote:
11s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:53 schreef Ludachrist het volgende:
Ik vind iedereen die hem Max noemt alsof ze zijn beste vriend zijn nog veel vervelender, eigenlijk.
Hoe moeten we hem dan noemen? :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_174608175
Je mag mensen met down helemaal geen mongool noemen, kritiek van de man slaat dus nergens op.
pi_174608201
Hahahaahh wat een mongool !!!!!!
Ik zwaai naar dieren.
pi_174608226
Als ik iemand een eikel noem, bedoel ik ook de paarse punt van een genotsknots.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')