abonnement Unibet Coolblue
pi_174416761
Van alle mogelijke middelen om CO2-uitstoot te minderen is uitbreiding van kernenergie de veiligste en meest efficiente manier. Dat klinkt vreemd na jaren demonisering van deze vorm van energieopwekking, maar als er droog naar dodelijke slachtoffers per opgewekt kilowattuur wordt gekeken staat kernenergie bovenaan als de veiligste methode, zelfs als de slachtoffers van Tsjernobyl, Fukushima en Three Mile Iskand worden meegerekend. De komende jaren wil een beweging in Nederland alle huishoudens afschakelen van het aardgas. Kernenergie met stadsverwarming is een logische vervanging daarvoor. Op het ogenblik worden hele bossen opgestookt in kolencentrales, in het kader van ‘hernieuwbare’ energie, dezelfde bossen die groeiden in Europa toen de kolenmijnen de noodzakelijke brandstof leverden voor de verwarming van de huizen. Uitbreiding van elektriciteitsvraag wordt ook verwacht als het wagenpark elektrisch wordt, wind en zon kunnen die vraag niet leveren.

Forbes: How deadly is your kilowatt?
https://www.forbes.com/si(...)a-price-always-paid/

EROI ranking
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_174416873
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 16:56 schreef john2406 het volgende:

[..]

Kennis kocht veel op, echter in het koopcontract stond hij mocht het niet aan 1 verkopen, er stond niet in hij mocht het niet aan 2 verkopen en 2 mocht het niet doorverkopen aan 1.

Begrijp je het nog niet?
Dan kan ik het niet veranderen, de EU heeft het verboden niet Afrika en of Turkije, wat van daar naar de EU in komt mag toch wel of niet?
He? Ik heb helemaal geen koopcontact met iemand en als je iets koopt dan is het van jou. Niemand kan je verbieden om het weer door te verkopen. Chinese zonnepanelen mogen niet worden geïmporteerd in de EU. De staat frustreert dus een goedkope manier om CO2 uitstoot tegen te gaan.
pi_174416952
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:07 schreef noescom het volgende:

[..]

He? Ik heb helemaal geen koopcontact met iemand en als je iets koopt dan is het van jou. Niemand kan je verbieden om het weer door te verkopen. Chinese zonnepanelen mogen niet worden geïmporteerd in de EU. De staat frustreert dus een goedkope manier om CO2 uitstoot tegen te gaan.
Yep niet alleen de staat maar heel de EU, net zoals het rijden op lpg en dan heb ik het alleen over Nederland, Lpg goedkope oplossing om het bestaande wagenpark, daar de CO van terug te dringen.
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:16:20 #4
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174417046
Bij LPG blijf je ook afhankelijk van het Midden Oosten. Als die meer vraag naar LPG krijgen gaat de prijs gewoon omhoog.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174417123
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:16 schreef Ulx het volgende:
Bij LPG blijf je ook afhankelijk van het Midden Oosten. Als die meer vraag naar LPG krijgen gaat de prijs gewoon omhoog.
Ging het om het CO terug te dringen of over een prijs?
pi_174417209
LPG is trouwens een afval product van de raffinaderij.
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:30:17 #7
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174417345
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ging het om het CO terug te dringen of over een prijs?
Er komt gewoon CO2 vrij bij het verbranden van LPG. Het blijft een mengsel van C3H8 (propaan) en C4H10 (butaan} Iets minder dan bij benzine, maar omdat het een lagere opbrengst heeft aan energie heb je er ook weer meer van nodig.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174417454
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:30 schreef Ulx het volgende:

[..]

Er komt gewoon CO2 vrij bij het verbranden van LPG. Het blijft een mengsel van C3H8 (propaan) en C4H10 (butaan} Iets minder dan bij benzine, maar omdat het een lagere opbrengst heeft aan energie heb je er ook weer meer van nodig.
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/milieu.htm

With LPG (liquid petroleum gas) vehicles...

Carbon Monoxide emissions are around 80% less than petrol and 40% less than diesel.
Hydrocarbon emissions are around 60% less than petrol and 50% less than diesel.
Nitrous oxide emissions are around 80% less than petrol and 90% less than diesel.
Particulates (PM10s) are non existent in LPG.
Carbon dioxide, which contributes to smog and global warming, is lower in LPG.
pi_174417552
"Bij rijden op LPG komt er 11 procent minder CO2 uit de uitlaatpijp dan bij een vergelijkbaar benzine model. Het bewijs hiervoor is afkomstig van een uitgebreide database van testresultaten, aangeleverd door autofabrikanten." - Bron: https://www.groen7.nl/rijden-op-lpg-is-echt-milieuvriendelijker/
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:44:49 #10
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174417631
Bij andere links vind ik een reductie van 11-15%. Dat lijkt me wat realistischer dan 80%. (dat was CO, over CO2 heeft men het niet)

Zet dat met 6 Miljoen auto's zoden aan de dijk of is het overstappen op LPG alleen maar een manier om de hardwerkende belastingbetaler het geld de zakken te schudden? Ik denk dat laatste.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:48:27 #11
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174417712
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:39 schreef noescom het volgende:
"Bij rijden op LPG komt er 11 procent minder CO2 uit de uitlaatpijp dan bij een vergelijkbaar benzine model. Het bewijs hiervoor is afkomstig van een uitgebreide database van testresultaten, aangeleverd door autofabrikanten." - Bron: https://www.groen7.nl/rijden-op-lpg-is-echt-milieuvriendelijker/
Is dat met of zonder sjoemelsoftware gemeten?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174418889
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:16 schreef Ulx het volgende:
Bij LPG blijf je ook afhankelijk van het Midden Oosten. Als die meer vraag naar LPG krijgen gaat de prijs gewoon omhoog.
Uiteindelijk zullen de elektrische wagens het wel winnen van wagens die lopen op fossiele brandstoffen, dat zal enkele decennia duren. Die ontwikkeling lijkt me sowieso wel goed.

Of dat nu echt voldoende gaat bijdragen aan een reductie van de CO2 uitstoot kun je je wel afvragen. Een groot deel van deze wereld rijdt in 'westerse afdankertjes'. Dus het vervangen van ook die wagenparken gaat nog een paar decennia extra duren, dan zitten we al zo'n beetje tegen het einde van de 21e eeuw.

En met een reductie van de uitstoot zijn we er ook nog niet. Voordat de CO2 concentraties in de atmosfeer echt dalen zijn we weer een hele tijd verder.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:11:54 #13
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174419023
Westerse afdankertjes? Men slaat in sommige gebieden alle outdatwd techniek gewoon over. In landen in Afrika legt men ook geen vaste telefoon meer aan. Men gaat direct voor de smartphone. Waarom zouden ze dat met auto's niet doen? Idem voor stroomvoorziening in afgelegen gebieden. Daar knal je gewoon zonnepanelen heen en gaan met die banaan.

Hier in het Westen blijven we langer zitten met verouderde meuk uit het jaar kruik. Wet van de rennende voorsprong.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174419080
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 19:11 schreef Ulx het volgende:

Westerse afdankertjes? Men slaat in sommige gebieden alle outdatwd techniek gewoon over. In landen in Afrika legt men ook geen vaste telefoon meer aan. Men gaat direct voor de smartphone. Waarom zouden ze dat met auto's niet doen?
Ik ben in diverse landen in midden- en zuid-Afrika geweest, en je wilt echt niet weten hoe veel oude dieseltjes er daar rondrijden.

Ja, er zijn smart phones. Er zijn ook 'telefooncellen' waar mensen tegen betaling andere mensen gebruik laten maken van hun smart phone. Heel veel mensen hebben daar echt niet het geld voor een Prius of een Tesla, laat staan dat je daar uberhaupt elektrisch kunt tanken.

Ja, misschien op enkele plaatsen in Johannesburg, maar daarbuiten kun je elektrisch tanken echt wel vergeten. In het grootste deel van Afrika mag je blij zijn als er uberhaupt mobiele zendmasten staan. Het was voor ons niet ongebruikelijk om gewoon helemaal geen ontvangst te hebben, en er was maar beperkte beschikking over elektriciteit. Namelijk op momenten dat de de dieselgeneratoren aan staan. (!!) Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe slecht het is om een elektrische wagen op te laden met een dieselgenerator. Dan kun je nog beter gewoon in een dieselwagen rijden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 19:11 schreef Ulx het volgende:

Idem voor stroomvoorziening in afgelegen gebieden. Daar knal je gewoon zonnepanelen heen en gaan met die banaan.
Het zou prachtig zijn als het werkelijk zo ging. Maar de werkelijkheid ziet er echt heel anders uit vrees ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 14-10-2017 19:26:17 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:17:53 #15
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_174420104
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Yep niet alleen de staat maar heel de EU, net zoals het rijden op lpg en dan heb ik het alleen over Nederland, Lpg goedkope oplossing om het bestaande wagenpark, daar de CO van terug te dringen.
Op veel oliewinnigsplekken wordt LPG ter plekke afgefakkeld. Door dit in plaats daarvan door een voertuig te laten doen bespaart brandstof.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_174420194
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 20:17 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Op veel oliewinnigsplekken wordt LPG ter plekke afgefakkeld. Door dit in plaats daarvan door een voertuig te laten doen bespaart brandstof.
Ja, of in elk geval ergens voor gebruiken. Affakkelen is natuurlijk doodzonde.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:26:53 #17
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174420296
Je kunt het ook in de grond laten zitten.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174420396
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 20:26 schreef Ulx het volgende:
Je kunt het ook in de grond laten zitten.
Afvalproduct van raffinaderij van panty b.v?
pi_174420403
Ben jij zo dom of doe je maar alsof?
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:40:32 #20
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174420474
Dit is toch een topic over hoe we minder CO2 de atmosfeer in kunnen pompen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174420523
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 20:40 schreef Ulx het volgende:
Dit is toch een topic over hoe we minder CO2 de atmosfeer in kunnen pompen?
Ja in de grond laten zitten wat de olie, je hebt geen flauw benul wat er allemaal uit gehaald wordt?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolie

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2017 20:47:42 ]
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:49:29 #22
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174420622
Rustig maar, ligt het zo gevoelig?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174420626
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 20:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ja in de grond laten zitten wat de olie, je hebt geen flauw benul wat er allemaal uit gehaald wordt?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolie
Stoppen met het consumeren van aardolie zal enorme consequenties hebben ja, maar wat is nu eigenlijk je punt? Dat we het daarom niet zouden moeten doen?

Het is kiezen tussen twee kwaden, maar er is zeker een keuze.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174420686
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 20:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Stoppen met het consumeren van aardolie zal enorme consequenties hebben ja, maar wat is nu eigenlijk je punt? Dat we het daarom niet zouden moeten doen?

Het is kiezen tussen twee kwaden, maar er is zeker een keuze.
Mijn punt belast LPG rijden niet nog eens extra, buiten het feit dat het voertuig meer onderhoudt nodig heeft en 20% aan vermogen mist!
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:59:16 #25
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174420777
Waar heb je het nu weer over? Over een paar jaar is het hoe dan ook gedaan met nieuwe verbrandingsmotoren. They're on their way out.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174420805
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 20:59 schreef Ulx het volgende:
Waar heb je het nu weer over? Over een paar jaar is het hoe dan ook gedaan met nieuwe verbrandingsmotoren. They're on their way out.
En de oude voertuigen verplicht naar het oud ijzer, hoeveel energie kost het nieuwe voertuig en dat wat afgevoerd moet worden?
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:01:36 #27
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174420819
Zegt wie?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174420829
Niet alles wat blinkt is goud hoor!
pi_174420846
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 21:01 schreef Ulx het volgende:
Zegt wie?
Jij toch over een paar jaar!
pi_174420949
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 21:00 schreef john2406 het volgende:

[..]

En de oude voertuigen verplicht naar het oud ijzer, hoeveel energie kost het nieuwe voertuig en dat wat afgevoerd moet worden?
Auto's gaan 10-20 jaar mee, dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Er worden steeds meer elektrische wagens geproduceerd en de markt voor wagens met verbrandingsmotoren kalft steeds verder af. Het is een simpel rekensommetje: over 25-30 jaar zijn er zo goed als geen auto's met verbrandingsmotoren meer.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:07:46 #31
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174420950
Ben je dronken of zo?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174421016
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 21:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Auto's gaan 10-20 jaar mee, dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Er worden steeds meer elektrische wagens geproduceerd en de markt voor wagens met verbrandingsmotoren kalft steeds verder af. Het is een simpel rekensommetje: over 25-30 jaar zijn er zo goed als geen auto's met verbrandingsmotoren meer.
Ik heb er eentje van 45 jr oud, de rest is iets jonger.
Niks 10 tot 20 jr!
Nou ja misschien als ik er zo mee omga als boven de rivieren?
pi_174421047
Moet men het mij toch wel heel aantrekkelijk maken om mij een nieuwe (zooi pruts werk) te laten aanschaffen!
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:20:48 #34
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174421258
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 21:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Auto's gaan 10-20 jaar mee, dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Er worden steeds meer elektrische wagens geproduceerd en de markt voor wagens met verbrandingsmotoren kalft steeds verder af. Het is een simpel rekensommetje: over 25-30 jaar zijn er zo goed als geen auto's met verbrandingsmotoren meer.
Dit dus.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174421303
Neemt niet weg dat de olie dan nog omhoog gehaald wordt, al is het maar voor de bijproducten, pompen ze het ernaar weer terug?
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:27:33 #36
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174421385
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 21:23 schreef john2406 het volgende:
Neemt niet weg dat de olie dan nog omhoog gehaald wordt, al is het maar voor de bijproducten, pompen ze het ernaar weer terug?
Ja, dat is een goed idee. Terugpompen.


Whatever.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174421476
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 21:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Auto's gaan 10-20 jaar mee, dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Er worden steeds meer elektrische wagens geproduceerd en de markt voor wagens met verbrandingsmotoren kalft steeds verder af. Het is een simpel rekensommetje: over 25-30 jaar zijn er zo goed als geen auto's met verbrandingsmotoren meer.
En al die electrische auto's hebben stroom nodig, dan is kernenergie dus de beste oplossing.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_174421611
Als ze dan toch die olie naar boven halen, maken ze toch een centrale olie gestookt!
pi_174421639
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 21:31 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

En al die electrische auto's hebben stroom nodig, dan is kernenergie dus de beste oplossing.
Dat weet ik niet, er zijn in elk geval wel andere mogelijkheden.

Zoals ik eerder al zei: de uitdaging als het gaat over energie in de vorm van elektriciteit is momenteel transport en opslag. Kernreactoren produceren veel stroom, maar zijn vooral geschikt voor een baseline stroomvoorziening in bewoonde en industriele gebieden.

Als het gaat om kleinschalige vraag naar stroom in wat minder bewoonde gebieden en/of het opvangen van pieken en dalen in de energievraag lijken kerncentrales me weer veel minder geschikt.

Bovendien kleven er best wel wat risico's en nadelen aan kernreactoren.

Kerncentrales zijn zeker geen 'fix all' oplossing. Ik ben er ook niet op tegen, maar alleen daar waar het ook echt handig en verstandig is om dat te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 14-10-2017 22:00:25 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174421785
De computers waar men zoal op werkt hier wat verbruiken die, kijk eens naar de mijne!

https://www.eteknix.com/a(...)therboard-review/12/
pi_174421830
Praatjes vullen geen gaatjes!
pi_174423396
Volgens mij begrijpt men hem niet, verbeter de wereld begin bij jezelf!
  zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:08:35 #43
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_174424062
Linkse politici denken nogal eens wat makkelijk over problemen. "Er zijn geen ISIS leden onder de bootvluchtelingen, allemaal hysterie." Als beloning werd de persoon onlangs benoemd tot vice-voorzitter van het anti-terrorisme clubje binnen het Europese Parlement.
Een andere bekende uitspraak: "we krijgen al het geld terug van Griekenland. Met rente!" Inmiddels is Nederland ook garant gaan staan voor andere landen en staat Nederland garant voor zo'n 100 miljard Euro.

Iets soortgelijks geldt m.i. ook voor de elektriciteitsopwekking. De effectiviteit van zonne-energie, windmolens en andere alternatieve energie wordt zwaar overschat. Het heeft nogal gevolgen voor de betrokkenen. Ik zie het gaan gebeuren dat we over 10 jaar zeggen: die miljarden euro's die we uitgegeven hebben hadden beter besteed kunnen worden, zoals in kernenergie. Levensduur van windmolens valt tegen, de belasting voor het net is groter dan voorzien, meer leverproblemen in de elektriciteitsvoorziening en nog meer nadelen. Het kabinet en de EU storten zich in een avontuur waarvan men de nadelen nu niet willen zien.

In 2016 kwam minder dan 2% van onze elektriciteitsproductie uit wind en zon. En dan hebben we binnenkort nog meer stroom voor elektrische wagens en voor warmteopwekking om gas te vervangen.
Het CBS:"Het verbruik van hernieuwbare energie in Nederland bedroeg in 2016 in totaal 125 petajoule (PJ). Biomassa leverde 79 PJ en dat is met bijna 63 procent van het totaal verreweg de grootste bron van hernieuwbare energie. Zonne-energie leverde 6,75 PJ, wind energie 29,95 PJ. Om dat even in de juiste verhouding te plaatsen: Het totale finale energieverbruik*) in Nederland was in 2016 2119 PJ. Van deze 2119 PJ kwam totaal 125PJ uit hernieuwbaar. Van deze 125 PJ hernieuwbaar kwam 63% uit het verstoken van wat biobrandstof heet waaronder voedselgewassen in de vorm van bio-ethanol en biodiesel, alsmede bomen uit de VS, Canada en Oost Europa etc.

Het aandeel wind en zon was samen niet meer dan 36,7 PJ hetgeen in totaal neerkwam op 1,73% van de totale energieproductie in 2016."

Hier nog een politiek dingetje:
"
Voor de berekening van het aandeel hernieuwbare energie wordt, in overeenstemming met Europese afspraken, uitgegaan van het energetisch eindverbruik van energie. Dit is verbruik van energie door eindverbruikssectoren (industrie, huishoudens, diensten, landbouw en vervoer) voor energetische toepassingen. Dit is dus exclusief het gebruik voor niet-energetische toepassingen zoals aardolie als grondstof voor plastic en de verliezen bij energie-omzetting. Bij de berekening worden de rekenregels gevolgd uit de EU-Richtlijn Hernieuwbare Energie. Deze wijken wat af van de regels voor de nationale energiebalans en daardoor is het eindverbruik van energie in de statistiek hernieuwbare energie niet precies gelijk aan het energetisch eindverbruik uit de nationale energiebalans.

Dat betekent dat voor de berekeningen van het CBS nu wordt uitgegaan van 2119 PJ voor het totaal finale energieverbruik in 2015 werd nog uitgegaan van 3045 PJ voor het energieverbruik.

Uit info van het Compendium voor de Leefomgeving blijkt dat het totale energieverbruik 3045 PJ was.

In 2015 is het totale verbruik van energiedragers (3 040 petajoule; voorlopig cijfer) bijna gelijk gebleven ten opzichte van 2014 (3045 petajoule).

Het zal duidelijk zijn dat als het CBS nu in haar statistieken gebruik gaat maken van het totaal finale energiegebruik van 2119 PJ dat men dan in 2020 veel makkelijker aan 14% hernieuwbare energie komt dan met de eerdere berekening van 3045PJ. Dat is iets om over na te denken.
"
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_174427128
Nou dan moeten we nog het een en ander doen om meer groene stroom te maken, ik ben verbaasd dat we al boven de 1% zitten ondanks alle tegenwerking van de olielobby en de grote massa beren op de weg ziende mensen. :D
  Overall beste user 2022 zondag 15 oktober 2017 @ 09:45:28 #45
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174427252
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 09:32 schreef Basp1 het volgende:
Nou dan moeten we nog het een en ander doen om meer groene stroom te maken, ik ben verbaasd dat we al boven de 1% zitten ondanks alle tegenwerking van de olielobby en de grote massa beren op de weg ziende mensen. :D
Het is vrij simpel: Nieuwbouw verplicht voorzien van zonnepanelen en je schiet aardig op.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zondag 15 oktober 2017 @ 09:48:47 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174427288
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 09:45 schreef Ulx het volgende:

[..]

Het is vrij simpel: Nieuwbouw verplicht voorzien van zonnepanelen en je schiet aardig op.
Als de overheid de burger geen poot uit zou trekken voor bouwgrond konden mensen dat gewoon zelf betalen. Maar die heeft het monopoly op bouwrijp maken en verdient daar goed aan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174427308
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 09:45 schreef Ulx het volgende:

[..]

Het is vrij simpel: Nieuwbouw verplicht voorzien van zonnepanelen en je schiet aardig op.
Men moet nieuwe huizen in nederland toch al energie neutraal bouwen, of is dat dan alleen voor de verwarming?
pi_174427373
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 21:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Auto's gaan 10-20 jaar mee, dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Er worden steeds meer elektrische wagens geproduceerd en de markt voor wagens met verbrandingsmotoren kalft steeds verder af. Het is een simpel rekensommetje: over 25-30 jaar zijn er zo goed als geen auto's met verbrandingsmotoren meer.
Ik mis de goede oude diesel. :')
  zondag 15 oktober 2017 @ 09:55:24 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174427380
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 09:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Men moet nieuwe huizen in nederland toch al energie neutraal bouwen, of is dat dan alleen voor de verwarming?
Als je alle nieuwbouw huizen zou bouwen met het hele dak als een schuin dak op het zuiden en daarop zonnepanelen zou je huizen een positieve energie balans kunnen hebben.
Probleem alleen is dat verbruik en productie niet in evenwicht zijn dus je moet in de zomer energie afvoeren en in de winter energie aanvoeren.
Op een prachtige zomerdag in de vakantie zal de prijs die je krijgt voor de stroom waarschijnlijk negatief zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Overall beste user 2022 zondag 15 oktober 2017 @ 09:56:00 #50
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174427390
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 09:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Men moet nieuwe huizen in nederland toch al energie neutraal bouwen, of is dat dan alleen voor de verwarming?
Volgens mij alleen dat laatste. Die paar duizend voor panelen op het dak lijkt me uiteindelijk wel een besparing opleveren.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')