Het is een aloude discussie. De vorige keer was het gauw gedaan toen Nys zijn tetter open trok en zei dat hij zijn startgeld er nooit aan zou geven want hij had er hard genoeg voor gewerkt om te komen waar hij nu was en iedere wedstrijd zo'n 3000 supporters meebracht, aldus Nys.
Gezien de huidige structuur van de ploegen en de hoogte van het basisloon in de contracten, kun je niet een seizoen op uitsluitend prijzengeld budgetteren. Het motorracen met de vele privé coureurs is hieraan ook kapot gegaan.
Het prijzengeld schema voor een WB, C1 en C2 cross ligt vast. Het enige wat in mijn ogen nog een redelijk eerlijke verdeling van de startgelden pot zou kunnen zijn is een verdeling op behaalde UCI punten in het vorig seizoen, en eventueel een afgeleide daarvan voor het voor-vorig seizoen.
Maar het probleem ligt ook wat dieper. Ieder dorp in Vlaanderen wil een cross organiseren en dan het liefst in de C1 categorie. De UCI heeft veel te veel C1 licenties afgegeven in het verleden. Bij één per weekend en eens per twee weken in Belgie, zou een hoop crossers wederom naar Zwitserland en Tsjechie doen afzakken.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .