Dan weet je vast ook dat loonkosten wel degelijk van de winst af gaan en dat de winst niet netto uit te drukken is. In het geval van een bv. Over een eenmanszaak hoeven we het niet te hebben aangezien dat ts het over de meest lucratieve franchise heeft.quote:Op zaterdag 30 september 2017 19:57 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Winst is wat je netto onder de streep overblijft. Inkopen en personeelskosten valleen boven de streek. Stukje basis boekhouding.....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door embedguy op 30-09-2017 21:49:21 ]Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
Je vergeet de kosten voor de locatie. Die drukken erg op het resultaatquote:Op zaterdag 30 september 2017 21:14 schreef Multichef het volgende:
Hangt maar van zo'n 1000x factoren af...
Grote fastfood ketens draaien leuke omzetten op de betere locaties, daar kun je prima in een jaar of 10 miljonair van worden als je gewoon goed omgaat met je kosten en marges (puur in banksaldo uitgedrukt, inventaris en pand reken ik daar even niet in mee).
quote:Op zaterdag 30 september 2017 21:28 schreef embedguy het volgende:
[..]
Dan weet je vast ook dat loonkosten wel degelijk van de winst af gaan en dat de winst niet netto uit te drukken is. In het geval van een bv. Over een eenmanszaak hoeven we het niet te hebben aangezien dat ts het over de meest lucratieve franchise heeft.
Beetje kleinerend doen en het zelf fout hebben... Wel wat hypocriet hoor 😉.Je hebt omzet, daar gaan je kosten vanaf (zoals loonkosten), dan blijft over je bruto winst. Daar gaat dan belasting vanaf en dan heb je je netto winst.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit inderdaad, brillen en gehoorapparaten. Het vak schijnt ook niet moelijk te zijn om te leren en met een paar jaar run ze zo’n zaak.quote:Op zaterdag 30 september 2017 22:21 schreef Super_Fucker_II het volgende:
Ik zou er zelf nooit aan beginnen vanwege o.a. ethische bezwaren, maar bij Specsavers audiciens kan je volgens mij snel rijk worden als franchisenemer.
Goedkoop in China inkopen, voor de hoofdprijs verkopen aan slechthorenden. Mensen aan het einde v/h jaar erop wijzen dat ze hun claim nog op kunnen eisen van de verzekeraar is een extra bonus (ze krijgen dan een nieuw apparaat, terwijl de oude nog prima functioneert). De premiebetaler betaald immers.
Met de komst van de walkman, discman, mp3 speler, de smartphone wordt de vraag elk jaar groter. De afwezigheid van de gemeentelijke inspecties in discotheken, café's, festivals etc. zorgen ook voor een steeds groter wordende doelgroep.
De Mac gaat elk jaar achteruit qua omzetcijfers.
De toekomst is plantaardig, hygienisch en verantwoord voedsel. Dat is bij de Mac ver te zoeken.
Nee toch?quote:Op zaterdag 30 september 2017 22:23 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Je hebt omzet, daar gaan je kosten vanaf (zoals loonkosten), dan blijft over je bruto winst. Daar gaat dan belasting vanaf en dan heb je je netto winst.
Divident betaal je uit aan aandeelhouders.quote:Op zaterdag 30 september 2017 22:39 schreef embedguy het volgende:
[..]
Nee toch?
Zoals ik het begrijp;
Je hebt winst, vervolgens gaan daar de loonkosten vanaf (waaronder het salaris van de directeur/dga). Vervolgens wordt het uitbetaald aan divident (ook aan de directeur/dga).
Vervolgens betaald de directeur/dga daar belasting over en heeft hij z'n netto inkomen. Maar dat is striktgesproken geen winst van de bv.
Ah, op die manier. Weer wat geleerdquote:Op zaterdag 30 september 2017 22:43 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Divident betaal je uit aan aandeelhouders.
De directeur is gewoon in loondienst. (vaak ook een aandeelhouder)
Mensen die loon krijgen die betalen loonbelasting.
Maar die loonkosten gaan gewoon van de omzet af. Dan blijft de Bruto winst over, daar wordt belasting over betaald. Dan de netto winst kan uitgekeerd worden of weer geïnvesteerd worden.
De winst die wordt uitgekeerd, daar hoeft de aandeelhouder geen belasting over te betalen.
Zoals ik al zei, het hangt af van zo'n 1000 andere dingen, dus je kunt er naast kosten voor locatie nog wel zo'n 999 opnoemen als je wilt... Al valt over het algemeen 'huur' nog wel mee; t.o.v. omzet zal de maandelijkse franchisefee in geld een hoger bedrag zijn dan de huur. Je ziet tegenwoordig ook veel gecombineerde fee structuren waarbij huur en fee in 1 percentage van de omzet zit gebakken. Dan is het 'huurbedrag' niet eens te duiden...quote:Op zaterdag 30 september 2017 21:39 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Je vergeet de kosten voor de locatie. Die drukken erg op het resultaat![]()
Een mac is pas leuk wanneer je er een stuk of wat hebt. Als franchisenemer moet je niet daar zelf de toko willen runnen. Kun je beter een filiaalmanager aanstellen.
Maar goed, om met een paar macs leuk geld te verdienen, zal je eerst flink moeten investeren / al geld hebben.
Relax, Kijk eens naar mijn pi.quote:
Autodealers worden net heel erg uitgemolken door de constructeurs.quote:Op zaterdag 30 september 2017 20:16 schreef darktower het volgende:
[..]
Je hebt zijn vraag niet goed gelezen. Hij zegt niet dat hij een franchise wil starten, hij vraagt alleen maar simpelweg bij welke franchise je het meeste geld kunt overhouden. Een broodjeszaak zal een minder hoog eindbedrag hebben (vermoedelijk) dan een Opeldealer (ik noem maar wat), maar cijfers zou ik niet weten. En het is natuurlijk allemaal risico's etc., maar er zijn vast franchises die door de bank genomen over het algemeen vaak een hoog rendement hebben. En TS wil gewoon weten welke dat zijn.
'daar hoeft de aandeelhouder geen belasting over te betalen'.. Pardon? Toch echt alleen als dit geen natuurlijk persoon is, maar uiteindelijk hangt er altijd een natuurlijk persoon boven en dient er over de winstuitkering gewoon belasting betaald te worden.quote:Op zaterdag 30 september 2017 22:43 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Divident betaal je uit aan aandeelhouders.
De directeur is gewoon in loondienst. (vaak ook een aandeelhouder)
Mensen die loon krijgen die betalen loonbelasting.
Maar die loonkosten gaan gewoon van de omzet af. Dan blijft de Bruto winst over, daar wordt belasting over betaald. Dan de netto winst kan uitgekeerd worden of weer geïnvesteerd worden.
De winst die wordt uitgekeerd, daar hoeft de aandeelhouder geen belasting over te betalen.
McDonalds heeft absurd hoge franchise fees. Heb eens cijfers van een best goede mac gezien en die draaide niet eens winst. Het verschil tussen 30 of 50 cent voor frietsaus vragen, is gewoon uiteindelijk je eigen salaris. Natuurlijk kun je smerig veel geld verdienen maar dan moet je een goede mac hebben op een goede locatie. Dat laatste is het belangrijkste, je kan met iedere horecaonderneming scoren bij een goede locatie. Kwaliteit is dan nog van minder belang.quote:Op zaterdag 30 september 2017 20:33 schreef Carlos93 het volgende:
McDonalds. Zomaar een paar ton per jaar aan winst. Ligt er dan natuurlijk wel eventjes aan of je in een stad als Leeuwarden zit, of in hartje Amsterdam.
Franchisenemers zijn echt niet allemaal geniën hoor. Volgens mij zijn de meesten ook zelf ongeschoold anders verdienden ze wel meer in loondienst.quote:Op zaterdag 30 september 2017 19:52 schreef Blue_note het volgende:
Ga je hier een wekelijks gebruik van maken?
Ik zou eerst eens wat aan het taalniveau doen.
Als je wilt gaan ondernemen maar zelfs uitvinden hoe een franchise werkt/verdient te moeilijk is, dan zie ik het somber in.
Er is online zo ontzettend veel over te vinden.
Of had je nu een top-5 lijstje verwacht?
Edit: je bent 14. Dan gaat een franchise sowieso al erg lastig worden. Zeg maar gerust onmogelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |