abonnement Unibet Coolblue
pi_174884298
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 14:54 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Eigenlijk heel makkelijk geloof ik. Als je die AOC op zak hebt van het betreffende land, kan je vanuit daar je bedrijf runnen.
Je moet dan natuurlijk wel ieder vliegtuig overzetten op die AOC, dus het vliegtuig registreren onder bijvoorbeeld de Nederlandse vlag. Overigens duurt het bij het ILT tussen de 12 en 18 maanden, als ik het goed begrijp op hun website.

En als ik het zo begrijp hebben de andere landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden ook gewoon een dienst zoals het ILT, dat deze certificaten kan uitgeven.
Stel ik zeg iets heel geks onze eigen klm wilt zich in frankrijk vestigen(ik neem bewust dit voorbeeld :6 ) kunnen ze dan hun nederlandse certificaat omruilen voor een franse? Of moeten ze in frankrijk weer een nieuw certificaat aanvragen? Volgens mij het laatste toch?
speak only if it improves the silence.
pi_174884398
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 15:00 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Stel ik zeg iets heel geks onze eigen klm wilt zich in frankrijk vestigen(ik neem bewust dit voorbeeld :6 ) kunnen ze dan hun nederlandse certificaat omruilen voor een franse? Of moeten ze in frankrijk weer een nieuw certificaat aanvragen? Volgens mij het laatste toch?
Ja, ze zullen dan een nieuw certificaat aan moeten vragen. Easyjet heeft dat onlangs gedaan vanuit de UK naar Oostenrijk.

https://www.flightglobal.(...)nder-new-aoc-439498/
pi_174884464
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 15:06 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Ja, ze zullen dan een nieuw certificaat aan moeten vragen. Easyjet heeft dat onlangs gedaan vanuit de UK naar Oostenrijk.

https://www.flightglobal.(...)nder-new-aoc-439498/
Toch gek eigenlijk, de regels voor het verkrijgen van een a.o.c zijn volgens gestandaliseerd, dus je zou zeggen dat frankrijk dezelfde regels hanteerd dan nederland.
speak only if it improves the silence.
  zondag 5 november 2017 @ 15:10:10 #279
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_174884488
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 14:42 schreef TjjWester het volgende:
Gekke vraag, ik vroeg mij af hoe makkelijk een luchtvaartmaatschappij kan verhuizen van het eene land naar het andere? Dan doel ik vooral op de juridische kant.

Ik weet dat de belangerijkste vergunning een a.o.c is, is die zomaar in te wisselen? Immers de regels zijn in alle landen hetzelfde toch? En hoe is dat binnen ons koninkrijk geregeld?
Binnen de EU zijn de regels inderdaad gelijkgesteld, maar ze kunnen wel degelijk per land verschillen. Ze ook https://en.wikipedia.org/wiki/Air_operator%27s_certificate

Het verhuizen van een airline van het ene naar het andere land komt echt zelden voor. Uitbreidingen wel en daar zie je twee strategiën:
• Het aanvragen van een nieuwe AOC (inclusief het opzetten van alle achterliggende eisen)
• Het kopen van een complete failliete airline incl AOC en de intentie om alle geldende afspraken door te zetten.

Het eerste kost geld, heel veel geld. Om een AOC te verkrijgen moet de nieuwe airline al allerlei investeringen doen (contracten, personeel, kantoorruimte etc) voordat er ook maar een euro verdient kan worden met vliegen. En als je dan alles klaar duurt het vaak nog eens een jaar of langer voordat je alles rond hebt om te mogen vliegen.
Kijk maar eens naar de wederopstanding van Air Belgium. Afgezien van de naam zijn ze helemaal vanaf scratch begonnen en ze hebben nu al ruim een half jaar vertraging met het in de lucht brengen van hun toestellen. Gelukkig heeft de financierder van de club een lange adem (Er is Chinees geld mee gemoeid), dus die komen er wel. Maar voor menig andere club is het de doodsteek om goed van de grond te komen. Veel buitenlandse avonturen van Europese airlines liepen hier eigenlijk al spaak.

Het tweede kost een stuk minder geld, maar je moet wel geluk hebben dat er iets failliet gaat op het moment dat je in de markt bent voor een airline in een ander land. Het Duits-Engelse TUI heeft zo in 2005 heel vlotjes de boedel (incl AOC) van het failliete Holland Exel (was Air Holland) over kunnen nemen en in combinatie met hun reisbureau's en hotels heeft dat niet bepaald windeieren gelegd.

In de rest van het Koninkrijk is het proces hetzelfde: elk land heeft zijn eigen ILenT (NAA). De BES-eilanden zijn gemeentes van Nederland en aanvragen voor een AOC verlopen via de Nederlandse ILenT.

quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 15:00 schreef TjjWester het volgende:
Stel ik zeg iets heel geks onze eigen klm wilt zich in frankrijk vestigen(ik neem bewust dit voorbeeld :6 ) kunnen ze dan hun nederlandse certificaat omruilen voor een franse? Of moeten ze in frankrijk weer een nieuw certificaat aanvragen? Volgens mij het laatste toch?
Zou ook zomaar kunnen dat ze dan onder de AOC van AF gaan vliegen. Met AF vluchtnummers.
So we just called him Fred
  zondag 5 november 2017 @ 15:14:23 #280
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_174884589
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 15:08 schreef TjjWester het volgende:
Toch gek eigenlijk, de regels voor het verkrijgen van een a.o.c zijn volgens gestandaliseerd, dus je zou zeggen dat frankrijk dezelfde regels hanteerd dan nederland.
De regels waar je aan moet voldoen zijn hetzelfde, maar de invulling kan anders zijn.
Een AOC is een bewijs dat de autoriteiten van het desbetreffende land vinden dat je een luchtwaardig bedrijf bent. Dus als je verhuisd naar een ander land zullen de autoriteiten van dat land willen toetsen dat je nog steeds voldoet aan de AOC.

Als er iets misgaat wat terug te voeren is op een onterechte AOC, dan is de overheid van dat land opeens aansprakelijk bij bijvoorbeeld een crash. En dat wil je niet als land.
So we just called him Fred
pi_174884654
Ik zat laatst te kijken naar een oud interview met de directeur van inselair, die vertelde dat er wel eens gedacht was aan het scenario om formeel naar nederland te verhuizen, dit zou stuk gelopen zijn op enorme bureaucratie.

Ik had verwacht dat minimaal binnen het koninkrijk er 1 "koninkrijks certificaat zou zijn", helaas.

Bedankt alle.
speak only if it improves the silence.
pi_174884672
quote:
7s.gif Op zondag 5 november 2017 15:14 schreef FredvZ het volgende:

[..]

De regels waar je aan moet voldoen zijn hetzelfde, maar de invulling kan anders zijn.
Een AOC is een bewijs dat de autoriteiten van het desbetreffende land vinden dat je een luchtwaardig bedrijf bent. Dus als je verhuisd naar een ander land zullen de autoriteiten van dat land willen toetsen dat je nog steeds voldoet aan de AOC.

Als er iets misgaat wat terug te voeren is op een onterechte AOC, dan is de overheid van dat land opeens aansprakelijk bij bijvoorbeeld een crash. En dat wil je niet als land.
Technisch gezien zou dat betekenen dat het eerste land slecht gecontroleerd heeft!
speak only if it improves the silence.
pi_174884849
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 14:54 schreef Carlos93 het volgende:
Je moet dan natuurlijk wel ieder vliegtuig overzetten op die AOC, dus het vliegtuig registreren onder bijvoorbeeld de Nederlandse vlag.
Nee.

KLM heeft in het verleden toestellen geopereerd met buitenlandse registraties. (financieel aantrekkelijk)
Air Astana heeft hun vliegtuigen geregistreerd op Aruba. (P4-***)
  zondag 5 november 2017 @ 15:31:47 #284
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_174884863
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 15:00 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Stel ik zeg iets heel geks onze eigen klm wilt zich in frankrijk vestigen(ik neem bewust dit voorbeeld :6 ) kunnen ze dan hun nederlandse certificaat omruilen voor een franse? Of moeten ze in frankrijk weer een nieuw certificaat aanvragen? Volgens mij het laatste toch?
Je begint een nieuw bedrijf en dus is er een nieuwe AOC nodig. Een bedrijf verhuizen van land A naar land B kan niet. Je doekt dan de oude op, en je begint een nieuwe.
  zondag 5 november 2017 @ 15:36:44 #285
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_174884929
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 15:19 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Technisch gezien zou dat betekenen dat het eerste land slecht gecontroleerd heeft!
Nee, dat je een nieuwe AOC moet aanvragen wil nog niet zeggen dat ze alles opnieuw moet regelen.

En binnen de EU kan dat best betekenen dat een ambtenaar alleen de AOC van het andere EU-land checkt en daarna een stempel geeft met een nieuwe AOC. Als je ergens voor verantwoordelijk voor wordt gehouden, dan wil je op zijn minst controleren of alles al klopt. Hoe goed je ander ook vertrouwd.
Een goed Engels gezegde is hier ook op van toepassing "Assumptions are the mother of all f#ckups." En dit is niet de materie om zomaar aannames te doen.

Als een auto importeert naar NL en je wil daar een NL kenteken op, dan zal je ook langs de RDW voor een "keuring", die keuring kan soms niet meer inhouden dan het controleren van de papieren van het land van afkomst.

quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 15:18 schreef TjjWester het volgende:
Ik zat laatst te kijken naar een oud interview met de directeur van inselair, die vertelde dat er wel eens gedacht was aan het scenario om formeel naar nederland te verhuizen, dit zou stuk gelopen zijn op enorme bureaucratie.

Ik had verwacht dat minimaal binnen het koninkrijk er 1 "koninkrijks certificaat zou zijn", helaas.
Tja, vergeet niet dat de "bureaucratie" in dit geval is ontstaan doordat de desbetreffende eilanden zichzelf van Nederland wilden scheiden en andere regels wilden hanteren dan Nederland.
So we just called him Fred
pi_174885232
quote:
7s.gif Op zondag 5 november 2017 15:36 schreef FredvZ het volgende:

Tja, vergeet niet dat de "bureaucratie" in dit geval is ontstaan doordat de desbetreffende eilanden zichzelf van Nederland wilden scheiden en andere regels wilden hanteren dan Nederland.
Daar ben ik me bewust van al blijf ik van mening dat je dit soort belangerijke zaken op koninkrijksniveau moet regelen.

1 instantie voor het hele koninkrijk die zich lokaal laat vertegenwoordigen door de lokale inspectie en 1 set regels voor het gehele koninkrijk.

Hebben de eilanden een eigen landcode of gebruiken zij gewoon PH?
speak only if it improves the silence.
  zondag 5 november 2017 @ 16:11:36 #287
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_174885498
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 15:57 schreef TjjWester het volgende:
Daar ben ik me bewust van al blijf ik van mening dat je dit soort belangerijke zaken op koninkrijksniveau moet regelen.

1 instantie voor het hele koninkrijk die zich lokaal laat vertegenwoordigen door de lokale inspectie en 1 set regels voor het gehele koninkrijk.
Dat was ook het geval tot 1975. (Indonesië heeft het Koninkrijk verlaten bij verzelfstandiging)
Suriname, Aruba, Curaçao en Sint-Maarten heb er zelf voor gekozen om een zelfstandig land te worden. Aangezien een AOC op landelijk niveau geld, bekent dat zij ook een eigen instantie hebben voor dit soort zaken.
Wat jij voor je ziet is juridisch niet haalbaar: Een Koninkrijk heeft niet dezelfde status als een land.
Ook Canada, het VK en Australië hebben elk hun eigen instantie die AOC's uitdeelt, terwijl ze onder hetzelfde koninkrijk vallen.

quote:
Hebben de eilanden een eigen landcode of gebruiken zij gewoon PH?
P4 Aruba
PH Nederland (incl. Bonaire, Saba en Sint Eustatius)
PJ Ned. Antillen (Curaçao & Sint Maarten)
PZ Suriname

[ Bericht 1% gewijzigd door Fred op 05-11-2017 16:17:28 ]
So we just called him Fred
  zondag 5 november 2017 @ 16:21:03 #288
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_174885727
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 15:57 schreef TjjWester het volgende:
1 set regels voor het gehele koninkrijk.
Ik denk niet dat de eilandbewoners er blij van gaan worden als we de EU-regulering bij hun door hun strot gaan duwen.

De geschiedenis heeft wel geleerd dat dat gewoon niet werkt.
pi_174885919
quote:
7s.gif Op zondag 5 november 2017 16:11 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat was ook het geval tot 1975. (Indonesië heeft het Koninkrijk verlaten bij verzelfstandiging)
Suriname, Aruba, Curaçao en Sint-Maarten heb er zelf voor gekozen om een zelfstandig land te worden. Aangezien een AOC op landelijk niveau geld, bekent dat zij ook een eigen instantie hebben voor dit soort zaken.
Wat jij voor je ziet is juridisch niet haalbaar: Een Koninkrijk heeft niet dezelfde status als een land.
Ook Canada, het VK en Australië hebben elk hun eigen instantie die AOC's uitdeelt, terwijl ze onder hetzelfde koninkrijk vallen.

[..]

P4 Aruba
PH Nederland (incl. Bonaire, Saba en Sint Eustatius)
PJ Ned. Antillen (Curaçao & Sint Maarten)
PZ Suriname
Daar zit een groot verschil in de voormalige britse landen zijn lid van het gemenebest der naties, dat is geen soevereine staat, zij vertegenwoordigd niet haar leden en is niet namens haar leden lid van diverse internationale organisaties, de landen van gemenebest delen wel hetzelfde koningshuis en staatshoofd.

Formeel vallen canada en australie ook niet binnen het zelfde koninkrijk, dat geld alleen voor de staten van het vk, maar hebben ze via het gemenebest wel dezelfde koningin.


Het nederlandse koninkrijk zit veel strakker in elkaar, is juridisch een soevereine staat en heeft op een aantal punten het recht om eigen regels en wetten te maken, de verschillende landen zijn ook niet zelfstandig maar hebben een status aparte, waardoor ze veel beleidsvrijheid hebben binnen de grenzen die ons koninkrijk stelt.

Daarnaast is het koninkrijk der nederlanden lid van diverse organisaties waar ze haar staten vertegenwoordigd, bij het gemenebest zijn al haar staten zelfstandig lid van diverse internationale organisaties.

Het beste zou je ons koninkrijk nog kunnen vergelijken met de V.S een soevereine staat verdeeld in staten die allemaal zeer grote mate van beleidsvrijheid hebben maar ons koninkrijk, vertegenwoordigd door de rijksministerraad blijft het hoogste rechtsorgaan en een zelfstandige soevereine staat.

[ Bericht 4% gewijzigd door TjjWester op 05-11-2017 16:48:04 ]
speak only if it improves the silence.
pi_174886370
Even een kleine correctie op mijn tekst sinds de hervorming bestaat de term status aparte niet meer maar wordt het zelfstandige gebieden binnen het koninkrijk genoemd, dit wil echter niet zeggen dat het zelfstandige landen zijn!
speak only if it improves the silence.
  zondag 5 november 2017 @ 17:19:12 #291
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_174886875
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 16:53 schreef TjjWester het volgende:
Even een kleine correctie op mijn tekst sinds de hervorming bestaat de term status aparte niet meer maar wordt het zelfstandige gebieden binnen het koninkrijk genoemd, dit wil echter niet zeggen dat het zelfstandige landen zijn!
Volgens de wet zijn het wel degelijk zelfstandige landen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002154/2010-10-10

Maar laten we hier geen juridische discussie van maken, daar hebben we WGR voor. Hier gaat het over vliegtuigen *O*
So we just called him Fred
  zondag 5 november 2017 @ 17:22:38 #292
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_174886927
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 13:49 schreef Iemand91 het volgende:
Emirates heeft vandaag de 100e Airbus A380 in de vloot genomen. A6-EUV.
De maatschappij heeft 142 openstaande orders, nu dus nog 42 te gaan.
Volgende week begint de Dubai Air Show en beide partijen hopen daar weer een order voor een onbekend aantal A380's te plaatsen. Geschat aantal is 20 toestellen; zonder de onlangs onthulde winglets omdat die extra flight tests en herkwalificatie van het hele toestel nodig hebben.
Een significant deel van de nog te ontvangen A380's zullen de oudere A380's vervangen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nog geen nieuwe order, maar wel de suggestie dat Emirates met 200 A380's wil gaan vliegen in de toekomst: E200 A380'S mogelijk door World Dubai Central
Je zou dus verwachten dat de Emirates aan gaan kondigen nog eens 58 toestellen aan de order toe te voegen.
So we just called him Fred
pi_174887133
quote:
7s.gif Op zondag 5 november 2017 17:19 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Volgens de wet zijn het wel degelijk zelfstandige landen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002154/2010-10-10

Maar laten we hier geen juridische discussie van maken, daar hebben we WGR voor. Hier gaat het over vliegtuigen *O*
Je erkent dus niet dat ons koninkrijk een souvereine staat is? en dat de vergelijking met het gemenebest der naties een behoorlijke misser is?
speak only if it improves the silence.
  zondag 5 november 2017 @ 18:03:59 #294
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174887734
Mozdok lightning 2017:


Eigen foto.
  zondag 5 november 2017 @ 18:29:43 #295
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_174888381
quote:
7s.gif Op zondag 5 november 2017 17:22 schreef FredvZ het volgende:
Je zou dus verwachten dat de Emirates aan gaan kondigen nog eens 58 toestellen aan de order toe te voegen.
Je moet nooit te happig zijn bij zulke aankopen want dan betaal je te veel.
Wie dit leest is gek
pi_174889094
quote:
7s.gif Op zondag 5 november 2017 17:22 schreef FredvZ het volgende:
Nog geen nieuwe order, maar wel de suggestie dat Emirates met 200 A380's wil gaan vliegen in de toekomst: E200 A380'S mogelijk door World Dubai Central
Je zou dus verwachten dat de Emirates aan gaan kondigen nog eens 58 toestellen aan de order toe te voegen.
In dat hypothetische geval bestellen ze er meer dan 58 aangezien ze de 'oude' A380's ook gaan vervangen over een paar jaar.
quote:
99s.gif Op zondag 5 november 2017 18:29 schreef Nieuwschierig het volgende:
Je moet nooit te happig zijn bij zulke aankopen want dan betaal je te veel.
Emirates staat in de gesprekken beter dan Airbus. Daarnaast betaalt geen enkele airline/lease-maatschappij de volle prijs.
  zondag 5 november 2017 @ 19:01:02 #297
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_174889249
quote:
7s.gif Op zondag 5 november 2017 17:22 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je zou dus verwachten dat de Emirates aan gaan kondigen nog eens 58 toestellen aan de order toe te voegen.
Shoppen die handel! :')
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
  Moderator zondag 5 november 2017 @ 20:18:10 #298
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_174890859
58 halen, 50 betalen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 5 november 2017 @ 20:25:53 #299
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_174891105
quote:
10s.gif Op zondag 5 november 2017 20:18 schreef derLudolf het volgende:
58 halen, 50 betalen
Jammer dat nooit naar buiten wordt gebracht hoeveel EK in werkelijkheid betaalt. Ben zwaar benieuwd naar die kortingen die EK, FR en andere carriers krijgen voor groot inkoop aan toestellen.
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
  zondag 5 november 2017 @ 21:39:43 #300
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_174893056
Iemand trouwens een reden waarom Corendon haar "nieuwe" livery lichtjes heeft gewijzigd?
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')