abonnement Unibet Coolblue
pi_173898182
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:54 schreef Strani het volgende:
Vraagje voor degenen die vinden dat Catalonie z'n eigen toekomst moet kunnen bepalen:

Wat als bijvoorbeeld de provincie van Tarragona vervolgens weer onafhankelijk wil worden van de rest van Catalonie? Of wat als 1 bepaalde gemeente dat wil, of een wijk? Wat als Juan uit de Carrer Joan Manuel Serrat in l'Hospitalet de Llobregat voortaan z'n eigen land wil zijn. Moet dat dan ook kunnen?
Bondsstaat creëren misschien dan?
Ik ben er an sich voorstander van dat mensen die dezelfde taal gemeen hebben en een zelfde geschiedenis delen also: tradities, gebruiken etc., een zelfstandig politiek tehuis creëren. Zie ook Vlamingen en Walloniërs. Kan prima in één overkoepelend land.
I´m back.
  woensdag 20 september 2017 @ 21:13:59 #152
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_173898284
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bondsstaat creëren misschien dan?
Ik ben er an sich voorstander van dat mensen die dezelfde taal gemeen hebben en een zelfde geschiedenis delen also: tradities, gebruiken etc., een zelfstandig politiek tehuis creëren. Zie ook Vlamingen en Walloniërs. Kan prima in één overkoepelend land.
De talenkwestie is ook niet zo'n goed argument in deze strijd, denk ik. Anders zouden de Valencianen wel dezelfde gevoelens hebben als de Catalanen en dat is niet het geval. Je hebt wel uitzonderingen natuurlijk maar er is in Valencia meer anti-Catalaans sentiment dan anti-Spaans.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_173898625
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:13 schreef Strani het volgende:

[..]

De talenkwestie is ook niet zo'n goed argument in deze strijd, denk ik. Anders zouden de Valencianen wel dezelfde gevoelens hebben als de Catalanen en dat is niet het geval. Je hebt wel uitzonderingen natuurlijk maar er is in Valencia meer anti-Catalaans sentiment dan anti-Spaans.
Ja, nou ja, Catalonië heeft wel een soort gemeenschappelijke geschiedenis als anarchistische opstandelingen tegen Franco, zal toch ook wel van invloed zijn.
I´m back.
pi_173902279
Spanjaarden zijn in regionale rivaliteit gewoon een beetje een kinderachtig volk. In veel delen van Spanje is het alsof de industriële revolutie nooit heeft plaatsgevonden.

Van Franco-Madrid mocht het Catalaans nooit officieel erkend worden, en nu merk je dat als reactie daarop een Catalaan zal weigeren Spaans (Kastiliaans) te praten tegen een 'De-rest-van-Spanjaard'. Franco heeft veel industrieën geplaatst in Catalonie, dus dat die regio zo welvarend is, is deels nog aan hem te danken. Zo ook autofabrieken in Baskenland. Dan moeten de Catalanen niet doen alsof zij zelf zo'n innovatief volkje zijn.

Catalanen hebben uit angst voor 'taalverlies', besloten om geen Zuid-Amerikanen (die Spaans spreken) toe te laten als immigranten, maar om mensen uit het Midden-Oosten binnen te halen om hen dan vervolgens Catalaans te leren. Zulk soort ideeen zijn typisch Catalaans.

Een Nederlander die Spaans praat in Catalonie zal wel in het Spaans van respons worden voorzien.

Dat het indepentisme in Valencia en omstreken niet leeft, is niet zo gek, die stad is arm en heeft totaal geen industrie. Volgens mij wordt het Valenciaans ook niet in Valencia gesproken maar meer in de dorpen eromheen.
pi_173904193
Die deugdebiel van Nieuwsuur, Twan Huys, stelde allemaal vijandige en suggestieve vragen aan een minister van Catalonië zoals: Denkt uw dat de demonstratie op geweld uit gaat lopen. Walgelijk mannetje. Zou hij dat ook aan een Schotse separatist vragen? Natuurlijk niet, zo rollen die gasten. Hypocriet tot in de botten.
pi_173904198
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 18:13 schreef YazooW het volgende:

[..]

Niet vanwege hun stemgedrag en/of voorkeur maar om het feit dat ze uberhaupt meewerken aan een referendum.
Is het referendum op enige wijze bindend dan ?
*is lui en heeft zich niet ingelezen*
pi_173904283
1 oktober ben ik in Nederland, 4 oktober vlieg ik weer terug naar Barcelona, als het dan niet gesloopt is door demonstranten :p

Zijn ook protesten op het vliegveld in die periode tot eind van het jaar
pi_173905056
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:29 schreef Strani het volgende:

[..]

Catalonie is nooit een eigen land geweest, nee. Het maakte deel uit van de Kroon van Aragon, maar onafhankelijk was het nooit.

Ja, het optreden van de Spaanse regering is hard maar de steun in Spanje voor dat optreden is ook heel groot. De meeste mensen in de rest van Spanje, ikzelf inbegrepen, zien deze acties van Catalonie als poging tot een staatsgreep en willen daarop een passend antwoord van de regering. Dit is een heel lang proces geweest waarin de Catalanen zichzelf steeds verder in de slachtofferrol hebben geduwd terwijl ze zelf steeds nationalistischer worden en de Spaanssprekende mensen in Catalonie steeds verder achterstellen.

De sympathie van de meeste Spanjaarden voor de 'onafhankelijkheidsstrijders' is dan ook 0 procent. Het is net aan welke kant van het verhaal je zit. Maar wat duidelijk is, is dat de Catalaanse deelregering een 'mooier' verhaal heeft voor de buitenwereld. Het verkoopt beter dan een nationale regering die de grondwet en de landsgrenzen verdedigt.
Hier sta ik als Spaanse Nederlander wel achter ja. Natuurlijk is Spanje een land van verdeelde culturen (er zijn zeker 6 culturen te onderscheiden als je het mij vraagt), maar juist daardoor zou het wel eens helemaal uit elkaar kunnen vallen als één groep dit start.

Ik ben dan ook blij dat de rest van Spanje zich wel Spaans voelt. Is toch wel belangrijk. Sowieso vind ik de handelswijze van de Catalanen niet oke.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 21 september 2017 @ 08:52:11 #159
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_173905080
Ik zie dat de fascistische Franco reflex nog steeds leeft bij sommigen in Spanje.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  donderdag 21 september 2017 @ 08:53:04 #160
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_173905091
Ik ga maandag naar Barcelona, komt wel heel dichtbij zo.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_173905092
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 19:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Intimidatie of gijzeling is geen geweld.
Strani, 2017

Een paar dagen terug wilden ze nog iedere burgemeester arresteren die iets met het referendum te maken had. Hadden ze van alle 700 al bewezen dat ze belastingcenten in het referendum hadden gestopt?
Ze wilden ze verhoren omdat ze meewerkten aan iets wat grondwettelijk niet toegestaan is.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173905144
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 08:52 schreef DustPuppy het volgende:
Ik zie dat de fascistische Franco reflex nog steeds leeft bij sommigen in Spanje.
Absoluut niet, maar de kwestie ligt natuurlijk veel delicater dan hier wordt gesteld. Er wonen heel veel mensen in Catalonië die zich wel Spaans voelen. Laten we stellen dat dat toch wel een 40% is. Die kun je niet zomaar negeren en een onomkeerbare keuze geven.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 21 september 2017 @ 09:02:49 #163
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_173905231
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 08:56 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Absoluut niet, maar de kwestie ligt natuurlijk veel delicater dan hier wordt gesteld. Er wonen heel veel mensen in Catalonië die zich wel Spaans voelen. Laten we stellen dat dat toch wel een 40% is. Die kun je niet zomaar negeren en een onomkeerbare keuze geven.
Dit is compleet anders. De Spaanse regering zegt namelijk met deze actie dat je het ze niet eens mag vragen!
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_173905260
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 09:02 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dit is compleet anders. De Spaanse regering zegt namelijk met deze actie dat je het ze niet eens mag vragen!
Het is immers grondwettelijk vastgelegd dat Spanje één land dient te blijven, dus zo gek is het niet dat dat niet toegestaan wordt.

Als je het toestaat en er rolt 52% uit, dat is niet goed voor de stabiliteit van het land. Nog erger dan dit.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 21 september 2017 @ 09:09:46 #165
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_173905313
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 09:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Het is immers grondwettelijk vastgelegd dat Spanje één land dient te blijven, dus zo gek is het niet dat dat niet toegestaan wordt.

Als je het toestaat en er rolt 52% uit, dat is niet goed voor de stabiliteit van het land. Nog erger dan dit.
Maar dan weet je het wel en kun je er een gesprek over starten.
De regering reageert hier op een manier alsof de Catalanen helemaal geen recht van spreken hebben. En dat kweekt ongenoegen.

Dit kun je ongeveer vergelijken met het referendum in Schotland en dat de Britse regering besloten zou hebben tot het arresteren van alle Schotse parlementsleden. Ik hoef toch ook niet uit te leggen dat dat een heel dom idee zou zijn geweest.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_173905351
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 09:09 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Maar dan weet je het wel en kun je er een gesprek over starten.
De regering reageert hier op een manier alsof de Catalanen helemaal geen recht van spreken hebben. En dat kweekt ongenoegen.

Dit kun je ongeveer vergelijken met het referendum in Schotland en dat de Britse regering besloten zou hebben tot het arresteren van alle Schotse parlementsleden. Ik hoef toch ook niet uit te leggen dat dat een heel dom idee zou zijn geweest.
Rajoy is ook wel een vreemde jongen, waarmee waarschijnlijk niet te praten valt. Maar je kunt als autonome regio niet gewoon effe vol tegen je land in gaan. Je had het natuurlijk op een andere manier bespreekbaar horen te maken.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 21 september 2017 @ 09:16:54 #167
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_173905392
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 09:11 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Rajoy is ook wel een vreemde jongen, waarmee waarschijnlijk niet te praten valt. Maar je kunt als autonome regio niet gewoon effe vol tegen je land in gaan. Je had het natuurlijk op een andere manier bespreekbaar horen te maken.
Dat is gewoon logische escalatie, als de regering er niet eens over wil praten.

Sterker nog, als je het referendum gewoon plaats had laten vinden had je gezien (volgens de polls voor dat deze idioterie begon) dat er geen meerderheid voor onafhankelijkheid was.

Ik twijfel of dat nu nog zo is.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_173905469
En er was ook geen meerderheid voor de Brexit en voor Trump. Die Brexit, nog zo'n achterlijk referendum, overigens.

Dus dat zegt niet zoveel. Ik ben absoluut niet voor de handelswijze van Rajoy, maar uiteindelijk zou Catalonië niet via dit pad afhankelijk moeten worden
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 21 september 2017 @ 09:48:07 #169
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_173905726
Strani, bedankt voor de feiten in dit topic. Verder lees ik vooral onderbuikgevoelens. Spanje is tot nu toe extreem geduldig geweest, maar eens houdt het op. Het referendum wordt tegengehouden omdat het (nog) niet legaal is. Catalonië wil het referendum alleen op hun eigen voorwaarden organiseren en dat kan volgens de Spaanse wet niet. Moeilijker is het niet. Verder worden er in de praktijk alleen mensen vervolgd die tegen het referendum zijn.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 21 september 2017 @ 09:49:04 #170
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_173905741
quote:
Rando unaligned catalan here.

The referendum is illegal but since a good chunk of catalan ppl push for it (hell, even a lot of those against independence want to at least vote and get the issue over with) it can't be waived over with law. The spanish government's argument for the last... 4? years now has been "It's against the constitution to even carry out that vote, and under our watch the constitution will never be amended to facilitate it, period." against the catalonian government's "Well we got elected first and foremost to push the referendum forward so if you won't amend the constitution to make it legal we'll do it anyways".

Both sides have basically cut off communication at this point, despite the catalonian government claiming it's still open to negotiation the points they bring to the table will never be discussed by the central government so everyone is doing their own thing. Around five thousand extra Guardia Civil officers are provisionally stationed in catalonia to deter any attempts to carry out the vote, and tracking down the possible locations of polling boxes and material resources for the referendum.

There is also the threat of detention against the... 700 or so catalan mayors our of 900 total that pledged to help in the referendum despite its illegal status, a lot of military aircraft flying low in rural catalonia as show of force, spontaneous demonstrations outside the buildings the Guardia Civil raids, you name it. The Guardia Civil have orders not to use force for investigation or detention and the spokesmen of the pro-independence movement urge the populace to non-violence, but this is a powderkeg of tension.
Van een reddit-user.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  donderdag 21 september 2017 @ 15:48:27 #171
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_173912285
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 09:16 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dat is gewoon logische escalatie, als de regering er niet eens over wil praten.

Sterker nog, als je het referendum gewoon plaats had laten vinden had je gezien (volgens de polls voor dat deze idioterie begon) dat er geen meerderheid voor onafhankelijkheid was.

Ik twijfel of dat nu nog zo is.
Dat referendum zou altijd een positief resultaat hebben gehad voor 'Si' want de meeste nee-stemmers erkennen dit referendum, net als het vorige, simpelweg niet. En de Catalaanse deelregering is van plan op 2 oktober de onafhankelijkheid uit te roepen bij een 'Ja', en is helemaal niet van plan om met Madrid te praten.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  donderdag 21 september 2017 @ 15:49:47 #172
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_173912301
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 08:49 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Hier sta ik als Spaanse Nederlander wel achter ja. Natuurlijk is Spanje een land van verdeelde culturen (er zijn zeker 6 culturen te onderscheiden als je het mij vraagt), maar juist daardoor zou het wel eens helemaal uit elkaar kunnen vallen als één groep dit start.

Ik ben dan ook blij dat de rest van Spanje zich wel Spaans voelt. Is toch wel belangrijk. Sowieso vind ik de handelswijze van de Catalanen niet oke.
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2017 09:48 schreef Bramito het volgende:
Strani, bedankt voor de feiten in dit topic. Verder lees ik vooral onderbuikgevoelens. Spanje is tot nu toe extreem geduldig geweest, maar eens houdt het op. Het referendum wordt tegengehouden omdat het (nog) niet legaal is. Catalonië wil het referendum alleen op hun eigen voorwaarden organiseren en dat kan volgens de Spaanse wet niet. Moeilijker is het niet. Verder worden er in de praktijk alleen mensen vervolgd die tegen het referendum zijn.
Gelukkig, ik ben niet meer alleen O+
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_173912349
Barcelona is de grootste economie van Spanje en de grootste betaler aan de Spaanse regering. Zij hebben de rest van Spanje niet nodig.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 21 september 2017 @ 15:56:39 #174
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_173912424
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 15:52 schreef HSG het volgende:
Barcelona is de grootste economie van Spanje en de grootste betaler aan de Spaanse regering. Zij hebben de rest van Spanje niet nodig.
Daar gaan ze vanzelf anders over denken, wanneer ze uit de EU en de Eurozone getrapt worden en multinationals en masse richting Madrid en Valencia vertrekken.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_173912435
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 15:56 schreef Strani het volgende:

[..]

Daar gaan ze vanzelf anders over denken, wanneer ze uit de EU en de Eurozone getrapt worden en multinationals en masse richting Madrid en Valencia vertrekken.
EU zal Catalonië niet zomaar uit de EU en de Eurozone gooien.
Ô mon citoyens vous serez unis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')