Hij schoot los en rende toen terug de weg op. Die weg is een redelijk drukke weg met veel verkeer. Hij kon er niets aan doen, als hij vol op de rem was gegaan had hij ernstiger ongelukken veroorzaakt.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:09 schreef Bas_Verstappen het volgende:
Was de hond aangelijnd of rende deze over straat?
Lullig voor de bestuurder dat hij de dupe is van mensen die niet voor hun huisdier kunnen zorgen. En zielig voor de hond.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:11 schreef 8777 het volgende:
[..]
Hij schoot los en rende toen terug de weg op. Die weg is een redelijk drukke weg met veel verkeer. Hij kon er niets aan doen, als hij vol op de rem was gegaan had hij ernstiger ongelukken veroorzaakt.
Altijd.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:09 schreef Bas_Verstappen het volgende:
Was de hond aangelijnd of rende deze over straat?
Wat was de maximale toegestane snelheid?
Verder staat er in dat bericht dat je schuldig bent voor het doorrijden na een ongeluk, of het nou om mens of dier gaat, vraag me alleen af waar de grens dan zit. Honden? Katten? Vogels? Alleen bij schade aan eigen voertuig en/of omgeving?
Ik reed een aantal jaren geleden op de snelweg en ten hoorde ik een doffe knal. Toen keek ik in m'n linker spiegel en zag ik een hoop veren door de lucht vliegen. Was een duif of zo tegen m'n dakspoiler gekomen. Had ik toen op de vluchtstrook moeten staan met m'n gevarenlichten aan om eerste hulp aan die duif te bieden? Nu is een duif geen huisdier dus het is niet echt te vergelijken met een hond, maar toch is het wel interessant om te weten waar precies de grens zit.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:13 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Altijd.
Naast de wegenverkeerswet artikel 7 kan het op een andere manier strafbaar zijn om door te rijden: ‘Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen’. Dit citaat komt uit artikel 36 lid 3 uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Het niet voldoen aan die verplichting is een misdrijf met een maximum straf van 3 jaar gevangenis.
Maar het was een ongeluk.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:13 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Altijd.
Naast de wegenverkeerswet artikel 7 kan het op een andere manier strafbaar zijn om door te rijden: ‘Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen’. Dit citaat komt uit artikel 36 lid 3 uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Het niet voldoen aan die verplichting is een misdrijf met een maximum straf van 3 jaar gevangenis.
Een ongeluk/ongeval is hetzelfde.quote:
Theoretisch ben je ook strafbaar als je doorrijd als je een eend aanrijdt. In ieder geval behoor je aangifte te doen. Maar dat is de theorie. De praktijk wijst vaak anders uit.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:20 schreef Bas_Verstappen het volgende:
[..]
Een ongeluk/ongeval is hetzelfde.
Vraag me af wie er aansprakelijk was als de bestuurder probeerde uit te wijken en iets anders raakte. Volgens mij dan alsnog de bestuurder. Bestuurder is altijd de lul. Maar hoe voorzichtig je ook rijdt, een hond die opeens voor je auto langs rent kan niemand ontwijken.
En bij muizen dan? Of bij mieren? Waar zit de grens? Als je er zelf niks van merkt of geen schade hebt of het hoe dan ook kan aantonen. Volgens mij word je echt weggelachen als een één of andere natuurhippy als je daar probeert aangifte voor te doen.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:23 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Theoretisch ben je ook strafbaar als je doorrijd als je een eend aanrijdt. In ieder geval behoor je aangifte te doen. Maar dat is de theorie. De praktijk wijst vaak anders uit.
Volgens mij lachen ze je bij een eend ook al uit.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:25 schreef Bas_Verstappen het volgende:
[..]
En bij muizen dan? Of bij mieren? Waar zit de grens? Als je er zelf niks van merkt of geen schade hebt of het hoe dan ook kan aantonen. Volgens mij word je echt weggelachen als een één of andere natuurhippy als je daar probeert aangifte voor te doen.
RIP duif op de A30 tho
En terecht. Wat moeten ze anders doen met die aangifte? Een schadevergoeding regelen voor Kwik, Kwek en Kwak?quote:Op donderdag 7 september 2017 07:26 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Volgens mij lachen ze je bij een eend ook al uit.
Het kan wezen dat je uitwijkt de eend raakt en schade aan derden maakt. Dan moet je toch echt melding er van maken.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:26 schreef Bas_Verstappen het volgende:
[..]
En terecht. Wat moeten ze anders doen met die aangifte? Een schadevergoeding regelen voor Kwik, Kwek en Kwak?
Ja volgens mij ben je verzekeringstechnisch de lul als je uitwijkt. Je moet gewoon remmen, als je niet genoeg remweg hebt en het dier raakt jammer dan maar dan ben je wel verzekerd. Als je uitwijkt, ja probeer dan maar eens te bewijzen waarvoor je uitweek want dat dier is al weg. Al hoewel, bij mensen zou ik dit minder snel proberen. Dan toch maar uitwijkenquote:Op donderdag 7 september 2017 07:28 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Het kan wezen dat je uitwijkt de eend raakt en schade aan derden maakt. Dan moet je toch echt melding er van maken.
Jij raakt bv een eend die gewond opvliegt tegen een motorrijder die daardoor onderuit gaat mag jij echt niet doorrijden. Dat kan ook zonder uitwijken.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:29 schreef Bas_Verstappen het volgende:
[..]
Ja volgens mij ben je verzekeringstechnisch de lul als je uitwijkt. Je moet gewoon remmen, als je niet genoeg remweg hebt en het dier raakt jammer dan maar dan ben je wel verzekerd. Als je uitwijkt, ja probeer dan maar eens te bewijzen waarvoor je uitweek want dat dier is al weg. Al hoewel, bij mensen zou ik dit minder snel proberen. Dan toch maar uitwijken![]()
En sowieso dashcam hebben![]()
En als hij nou vol op de rem was gegaan en hij had een kettingbotsing veroorzaakt, wie is daar dan schuldig aan?quote:Op donderdag 7 september 2017 07:32 schreef Karig_Hutje het volgende:
[..]
Jij raakt bv een eend die gewond opvliegt tegen een motorrijder die daardoor onderuit gaat mag jij echt niet doorrijden. Dat kan ook zonder uitwijken.
Die grens blijft wat onduidelijk. Als mijn hamster ontsnapt en je rijdt er overheen merk je het waarschijnlijk niet eens!quote:Op donderdag 7 september 2017 07:26 schreef Bas_Verstappen het volgende:
[..]
En terecht. Wat moeten ze anders doen met die aangifte? Een schadevergoeding regelen voor Kwik, Kwek en Kwak?
Het lijkt mij dat de grens dus ligt bij huisdieren want dat is iemand zijn of haar eigendom.
En eigenaar van de hond is dan alsnog verantwoordelijk voor de geleden schade aan je waggie.quote:Op donderdag 7 september 2017 08:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Right, daarom word je ook geleerd bij rijlessen vooral niet te remmen als een dier plots oversteekt of uit te wijken..
Maar goed we hebben het puur over het wegrijden erna.
Vent krijgt hoogstens een boete gezien huisdieren worden gezien als eigendom / voorwerp en heeft geen rechten. (ala derdewereldlanden praktijken dus)
Voor sommigen is zijn duiven wel degelijk huisdieren!quote:Op donderdag 7 september 2017 07:15 schreef Bas_Verstappen het volgende:
[..]
Nu is een duif geen huisdier
Degene die achterop rijdt is schuldig.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:59 schreef 8777 het volgende:
[..]
En als hij nou vol op de rem was gegaan en hij had een kettingbotsing veroorzaakt, wie is daar dan schuldig aan?
Hoe weet je dit? Als dit zo was dan had er niet in het artikel gestaan dat de eigenaar van de hond onbekend is. Want die was er dan bij geweest.quote:Op donderdag 7 september 2017 07:11 schreef 8777 het volgende:
[..]
Hij schoot los en rende toen terug de weg op. Die weg is een redelijk drukke weg met veel verkeer. Hij kon er niets aan doen, als hij vol op de rem was gegaan had hij ernstiger ongelukken veroorzaakt.
En precies wat je zegt: waar ligt de grens?
Wel treurig voor de hond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |