http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2017/1085361/quote:Teveel onkruid, of allerlei spullen in de tuin die er niet horen? Pats! Dan kan een foto van je tuin zo in een brief staan die de hele straat doorgaat. De bewoners van De Berenklauw in Deventer zijn verbijsterd. ,,Ik vind dit echt een schandpaal.”
De ‘schoffelschandpaal’ hebben enkele bewoners van de Deventer straat De Berenklauw de lijst al gedoopt. Wie staat er wel op en wie niet?
Dat was gistermiddag rond het middaguur hét bespreekpunt in het normaliter zo rustige straatje. Zaterdag ontvingen huurders in de straat een brief van de woningcorporatie waarin staat dat ze hun voortuinen beter dienen te onderhouden. Inclusief bijlage met twaalf foto’s van voortuintjes uit de straat die volgens verhuurder Ieder1 niet door de beugel kunnen.
Onkruid
Waar het vooral om gaat: teveel onkruid en soms staan er spullen in de tuin opgeslagen die er volgens Ieder1 niet horen. Alhoewel ook de bevolking van De Berenklauw bestaat uit rekkelijken en preciezen waar het om tuinonderhoud gaat, schoot de brief menigeen in het verkeerde keelgat, groene vingers of niet. Stasi-praktijken noemt een enkeling het, dat een medewerker van de woningcorporatie de tijd nam om de staat van hun voortuin voor de buurt vast te leggen. ,,Ik vind dit echt een schandpaal’’, zegt Jantje Hessels, wiens heus niet al te nette tuin ook tot haar eigen verbazing niet op de lijst staat. ,,Als je de tijd hebt om foto’s te maken van die tuinen, dan kun je toch ook gewoon aanbellen om mensen persoonlijk aan te spreken?’’ Waar houdt het op, vraagt buurvrouw Iris Wegener (niet op de lijst) zich af. ,,Krijgen we straks ook een brief dat we onze gordijntjes moeten rechthangen?’’
En voor je mensen aanspreekt, stel dan eerst heldere richtlijnen vast, vindt ze. Want wat is wel of niet netjes? ,,Leg bij het accepteren van de woning uit wat je van de huurder verwacht op tuiniergebied. Dat zou al veel duidelijkheid geven.’’
De tuin van Adrian Marek staat wél op de lijst. Op de foto is het onkruid tussen zijn tegeltuin goed te zien. ,,Maar dat had ik toevallig een dag voor die brief al verwijderd. Op zich wel goed dat ze de leefbaarheid van de buurt in de gaten houden, maar ik vraag me wel af hoe ze die foto’s maakten. Zou die medewerker in camouflagekleding in de bosjes hebben gelegen?’’
Intentie
Dat is niet het geval, verzekert woordvoerder Michael Haase van Ieder1. En de lijst dient ook niet als schandpaal, bezweert hij. ,,De foto’s zijn gewoon bedoeld als voorbeeld.’’ Strakke richtlijnen voor wat wel of geen goed onderhouden tuin is, zijn er niet, geeft hij aan. ,,Toch staat in de algemene leveringswaarden en de woningwet dat men de tuin als goed huurder dient te onderhouden. De intentie van de brief is: de buurt leefbaar houden.’’
De foto’s waren achteraf gezien misschien niet zo handig, geeft hij toe. ,,Een persoonlijke brief of een bezoekje was misschien beter geweest.’’
Reactie woonbond
Dat bewoners worden aangesproken op het onderhoud van hun tuin is volgens Marcel Trip van de Woonbond wel vrij algemeen. ,,En als ze er niet uitkomen, zien we ook wel dat dit tot rechtszaken leidt. ,Maar op deze manier, inclusief lijst met voorbeelden? Dat hebben wij nog niet eerder gehoord.’’ Trip noemt de brief van de woningcorporatie niet de beste manier om het gesprek aan te gaan.
Hij noemt de brief bevoogdend. ,,Bovendien heeft dit meer weg van naming en shaming. Mensen voelen zich op deze manier te kijk gezet. Persoonlijk aanspreken of een persoonlijke brief was beter geweest.”
Strakke richtlijnen voor een fatsoenlijke voortuin zijn volgens hem niet te geven. ,,Dat blijft toch behoorlijk subjectief, al is het iedereen wel duidelijk dat vier wasmachines in de voortuin zetten niet echt bevorderlijk is voor de uitstraling van de buurt.”
Het is trouwens Bereklauw, maar een simpele controle van de straatnaam voor veel media tegenwoordig te hoog gegrepen.quote:
als je een voortuin hebt, weet je dat je het moet onderhouden...quote:Op woensdag 6 september 2017 11:09 schreef Brybry het volgende:
Ik zou ook pissig zijn, hoewel ik van een mooie voortuin houd is de mijne ook een bende. Het onkruid schiet zo ontzettend snel omhoog en ik heb niet de middelen om er een permanente oplossing voor te vinden, hoe graag ik dat ook zou willen
Leg er dan tegels of een grasmat neer. Zo moeilijk is het niet om een (bijna) onderhoudsvrije tuin aan te leggen.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:09 schreef Brybry het volgende:
Ik zou ook pissig zijn, hoewel ik van een mooie voortuin houd is de mijne ook een bende. Het onkruid schiet zo ontzettend snel omhoog en ik heb niet de middelen om er een permanente oplossing voor te vinden, hoe graag ik dat ook zou willen
tegels een tuin noemenquote:Op woensdag 6 september 2017 11:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Leg er dan tegels of een grasmat neer. Zo moeilijk is het niet om een (bijna) onderhoudsvrije tuin aan te leggen.
Of hij kan lekker zelf bepalen wat hij met zijn tuin wil doen, meneer 35quote:Op woensdag 6 september 2017 11:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Leg er dan tegels of een grasmat neer. Zo moeilijk is het niet om een (bijna) onderhoudsvrije tuin aan te leggen.
Dat kan hij toch ook?quote:Op woensdag 6 september 2017 11:12 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Of hij kan lekker zelf bepalen wat hij met zijn tuin wil doen, meneer 35
Vind dat een beetje zielig.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:07 schreef Vanillekwark het volgende:
Man man man
ALS IEDEREEN EENS TEVREDEN WAS EN MINDER GAAT ZEUREN OVER EEN ANDER.
Aldus het ontevredne ouwe wijf wat constant zeurt over dr buren.
Heb je een huurhuis van de woningcorporatie dan?quote:Op woensdag 6 september 2017 11:17 schreef Gia het volgende:
Onze voortuin is ook nog een puinhoop, maar die moet nog grondig op de schop.
Is alleen nog niet aan de beurt. Dus de straat moet maar geduld hebben.
Overigens zijn er ergere voortuinen in de straat.
Gelukkig hebben we hier geen zeikburen. Als een container te lang in de voortuin blijft staan, komt er wel een buurtbrigadier langs, maar die hebben ook wel begrip dat je met een verbouwing een tijdlang rotzooi in de voortuin hebt.
Dat kan wel zo zijn, maar de uitvoering is natuurlijk rampzalig. Bel de bewoners (vanuit de woningstichting), of stuur een algemene brief met 'zorg dat je tuin bijgewerkt is' oid. Niet een wall of shame maken.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:17 schreef Chai het volgende:
[..]
Denk dat de woningcorporatie wil voorkomen dat er meer tuintjes zo uit komen te zien als die ene wildernistuin en dus daarom een brief stuurt. Voorkomen is minder inspanning dan genezen. Die hebben ook belang bij een niet al te zwaar verpauperde straat.
Probleem is een beetje met onkruid dat er geen middeltjes meer verkrijgbaar zijn waardoor je twee of drie jaar van dat onkruid af bent hè. Dus ja je moet zeker in een zomer waarin het goed regent meerdere keren (3 x of zo) onkruid wieden.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:09 schreef Brybry het volgende:
Je hebt geen armen?quote:Op woensdag 6 september 2017 11:09 schreef Brybry het volgende:
Vond dat ook opvallend, ze werken allemaal 40u, maar zo ongeveer de hele buurt lijkt thuis te zijn op hetzelfde moment. Blijkbaar werken ze allemaal op dezelfde tijden.quote:
Dat de communicatie van de woningcorporatie hier tekort schiet lijkt me overduidelijk. Die zullen waarschijnlijk binnenkort een bewonersavond oid moeten organiseren om de boel weer een beetje glad te strijken en op te helderen.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:21 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar de uitvoering is natuurlijk rampzalig. Bel de bewoners (vanuit de woningstichting), of stuur een algemene brief met 'zorg dat je tuin bijgewerkt is' oid. Niet een wall of shame maken.
Dat dat oude mens dan ook nog dom genoeg is om samen met Powned door de straat te gaan lopen, waarbij ze lekker over haar buren doet trashtalken, zal dr reputatie in de straat geen goed doen.
Voor de gemeente (en andere professionals) is er genoeg te krijgen... Alleen is spuiten niet iets wat veel gedaan word, en ook niet meer valt uit te leggen..quote:Op woensdag 6 september 2017 11:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Probleem is een beetje met onkruid dat er geen middeltjes meer verkrijgbaar zijn waardoor je twee of drie jaar van dat onkruid af bent hè. Dus ja je moet zeker in een zomer waarin het goed regent meerdere keren (3 x of zo) onkruid wieden.
Gemeente hier heeft dat ook goed in de gaten, want op stoepen en dergelijke zie je veel onkruid de kop op steken.
Ik had jou wel ingeschat als iemand met een heel mooi tuintje...quote:Op woensdag 6 september 2017 11:17 schreef Gia het volgende:
Onze voortuin is ook nog een puinhoop, maar die moet nog grondig op de schop.
Is alleen nog niet aan de beurt. Dus de straat moet maar geduld hebben.
Overigens zijn er ergere voortuinen in de straat.
Gelukkig hebben we hier geen zeikburen. Als een container te lang in de voortuin blijft staan, komt er wel een buurtbrigadier langs, maar die hebben ook wel begrip dat je met een verbouwing een tijdlang rotzooi in de voortuin hebt.
Makkelijke verklaring hiervoor zou zijn dat het in het weekend is opgenomenquote:Op woensdag 6 september 2017 11:24 schreef Chai het volgende:
[..]
Vond dat ook opvallend, ze werken allemaal 40u, maar zo ongeveer de hele buurt lijkt thuis te zijn op hetzelfde moment. Blijkbaar werken ze allemaal op dezelfde tijden.
Want er werken enkel mensen van 9 tot 5?quote:Op woensdag 6 september 2017 11:24 schreef Chai het volgende:
[..]
Vond dat ook opvallend, ze werken allemaal 40u, maar zo ongeveer de hele buurt lijkt thuis te zijn op hetzelfde moment. Blijkbaar werken ze allemaal op dezelfde tijden.
Dat klopt en als je onderbouwt dat dat jouw onderhoudsstrategie is zal handhaven ook lastig zijn.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:21 schreef Zolderkamer het volgende:
Wat is onkruid dan precies?
Als ik een verwilderde tuin vol natuur mooi vind dan moet ik dat echt zelf weten..
En tevens betaal ik voor woongenot wat dus word afgepakt door deze actie..
En tevens is mijn woongenot aangetast natuurlijkquote:Op woensdag 6 september 2017 11:26 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat klopt en als je onderbouwt dat dat jouw onderhoudsstrategie is zal handhaven ook lastig zijn.
Ze ontvingen de brief op zaterdag en op dinsdag kwam het voor het eerst in het regionale nieuws. Denk niet dat Pownews er daarvoor al bij was, maar het zou kunnen inderdaad.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:25 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Makkelijke verklaring hiervoor zou zijn dat het in het weekend is opgenomen
Juist als iedereen op verschillende tijden en dagen 40 u werkt is het onwaarschijnlijk dat er zoveel mensen tegelijk thuis zijnquote:Op woensdag 6 september 2017 11:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Want er werken enkel mensen van 9 tot 5?
Mijn buren dachten ook dat ik werkeloos was..![]()
Maar dan niet kunnen bedenken dat ze hun brood gewoon in de winkel kunnen kopen zodra ie open is..
Ja, gif kun je schijnbaar nog wel krijgen in België, althans zeiden ze bij de Boerenbond. Maar ik heb op gegeven moment voor in het poortje dat biologische gif gekocht, echter ten eerste werkt dat niet snel en ten tweede werkt het alleen op het onkruid dat er staat, dus als dat onkruid dood is en nieuw onkruid bloeit ernaast weer op, moet je weer sproeien. Dus dan maar gewoon mechanisch weghalen dacht ik van de zomer. Maar goed, dat moet je dan in een zomer als deze zeker 3x doen.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:24 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Voor de gemeente (en andere professionals) is er genoeg te krijgen... Alleen is spuiten niet iets wat veel gedaan word, en ook niet meer valt uit te leggen..
Groenonderhoud word meestal gewoon met de hand gedaan, of machinaal met borstels..
Alleen word er heel veel op bespaard..
Het water zit hier ook vol waterplanten.. wat eerder nooit het geval was..
Dat is niet ascociaal?quote:Op woensdag 6 september 2017 11:25 schreef Kim-Holland het volgende:
En dat tandloze wijf heeft met iedereen ruzie, gaat zelfs voor de camera slecht praten over mensen waarmee ze waarschijnlijk nog nooit een woord mee gewisseld heeft. Echt, ik ben niet van het geweld, maar van mij kon ze een baksteen door de raam krijgen! Kutwijf!
3 keer per jaar wieden moet toch geen probleem zijn dacht ik zo? En anders wil de buurjongen wel wat zakgeld denk ik..quote:Op woensdag 6 september 2017 11:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, gif kun je schijnbaar nog wel krijgen in België, althans zeiden ze bij de Boerenbond. Maar ik heb op gegeven moment voor in het poortje dat biologische gif gekocht, echter ten eerste werkt dat niet snel en ten tweede werkt het alleen op het onkruid dat er staat, dus als dat onkruid dood is en nieuw onkruid bloeit ernaast weer op, moet je weer sproeien. Dus dan maar gewoon mechanisch weghalen dacht ik van de zomer. Maar goed, dat moet je dan in een zomer als deze zeker 3x doen.
Gemeente hier had daar ook op bezuinigd idd. Dus ja op gegeven moment zag het er allemaal een beetje uit alsof op bepaalde plaatsen de zombieholocaust was langs geweest hier in het dorp. Toen ze zijn ze toch maar de boel gaan wegbranden, geloof ik.
kokend water evt met azijn gebruiken.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, gif kun je schijnbaar nog wel krijgen in België, althans zeiden ze bij de Boerenbond. Maar ik heb op gegeven moment voor in het poortje dat biologische gif gekocht, echter ten eerste werkt dat niet snel en ten tweede werkt het alleen op het onkruid dat er staat, dus als dat onkruid dood is en nieuw onkruid bloeit ernaast weer op, moet je weer sproeien. Dus dan maar gewoon mechanisch weghalen dacht ik van de zomer. Maar goed, dat moet je dan in een zomer als deze zeker 3x doen.
Gemeente hier had daar ook op bezuinigd idd. Dus ja op gegeven moment zag het er allemaal een beetje uit alsof op bepaalde plaatsen de zombieholocaust was langs geweest hier in het dorp. Toen ze zijn ze toch maar de boel gaan wegbranden, geloof ik.
Ik vind het ook geen probleem, maar sommige mensen wel kennelijk.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:33 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
3 keer per jaar wieden moet toch geen probleem zijn dacht ik zo? En anders wil de buurjongen wel wat zakgeld denk ik..
Nou ja, dat zeiden ze bij de Boerenbond tegen mij, ik ben dat niet gaan controleren.quote:In belgie was het nog eerder verboden dan hier..
Ja, schijnt idd te helpen, azijn gebruiken, iemand in de buurt zei dat tegen mij.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:33 schreef Handleiding het volgende:
[..]
kokend water evt met azijn gebruiken.
Klopt! Maar hoeft niet kokend.quote:Op woensdag 6 september 2017 11:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, schijnt idd te helpen, azijn gebruiken, iemand in de buurt zei dat tegen mij.
Ik maai al jaren het gras van mn buur voor nop.. 5000m2 samen met mn eigen stuk.. Die man kan niet meer lopen..quote:Op woensdag 6 september 2017 11:31 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Dit is mij ook eens overkomen. Mijn grasmaaier was stuk en het kwam toen even niet uit. Meerdere buren hebben naar de wbv gebeld om te klagen ipv mij te vragen of ik misschien een grasmaaier wilde lenen. Kwamen echt langs om te zeggen dat het gedaan moest worden. Kutdorp.
gewoon alleen kokend water ook goedquote:Op woensdag 6 september 2017 11:36 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Klopt! Maar hoeft niet kokend.
(Strooi)zout ook trouwens..quote:Op woensdag 6 september 2017 11:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, schijnt idd te helpen, azijn gebruiken, iemand in de buurt zei dat tegen mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |