abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 september 2017 @ 14:13:16 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173561636
quote:
School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'

Geen cola, geen energiedrank en zelfs geen limonade meer. Kinderen op basisschool Don Sarto in Tilburg mogen vanaf dit schooljaar alleen nog maar water drinken op school. Tot woede van veel ouders.

Ook het eten wordt er beperkt. De basisschoolkinderen mogen boterhammen of fruit meenemen van thuis. Drankjes en andere etenswaren worden ingenomen en aan het einde van de dag met een uitlegbriefje mee naar huis gestuurd.

De school wil op die manier de kinderen zo gezond mogelijk houden. Maar veel ouders van de school in de Tilburgse Vogeltjesbuurt bepalen liever zelf wat gezond is voor hun kind. Velen beklaagden zich de afgelopen weken bij directeur Ludy Meister. ,,Mijn zoon komt huilend thuis: ik lust geen water'', zegt vader Kevin Rovers. ,,Dat hoeft hij van mij ook helemaal niet. Water is voor honden.''

Hij is deze week al diverse keren met andere ouders naar school gegaan om zijn beklag te doen. Vooralsnog zonder resultaat. Zijn zoontje Jonairo (6) neemt normaal graag een pakje appelsap mee, met een boterkoek. Maar die kreeg de jongen deze week aan het einde van de dag weer mee naar huis. ,,We mogen nog geen Liga-koekje meegeven. Niks. En je kunt een kind niet verplichten om water te drinken, als hij het niet lust. Wat nou als het dertig graden is? Moet hij dan maar uitdrogen?''

Het grootste bezwaar heeft Rovers tegen de bidons die worden gebruikt. ,,Die worden elke dag omgespoeld. Maar als een kind ziek is, komen er bacteriën in. Die spoel je er niet zomaar uit. Dit gaat in tegen de hygiëneregels.''

Droge Liga
Directeur Ludy Meister wil de kinderen juist gezond maken met deze nieuwe regel. ,,Het gebeurt op heel veel scholen. Wat kinderen meenemen wordt steeds zoeter. Toen ik naar school ging kreeg je alleen een droge Liga mee. Maar fabrikanten doen er nu een laagje op, soms komt er een dipsausje bij, er zitten krenten in. Het wordt er niet gezonder op.''

Meister heeft advies ingewonnen bij de GGD. De ouderkamer, waarin ouders van leerlingen zijn vertegenwoordigd, heeft met de nieuwe regels ingestemd. Meister heeft ouders dit voor de vakantie al geprobeerd uit te leggen, maar met wisselend succes. ,,Het is bij sommigen nog niet helemaal duidelijk. Daarom gaan we ze volgende week nog een keer informatie geven. In bijvoorbeeld ranja zitten ook suikers. We hebben ouders uitgelegd hoeveel en hoe lang het duurt voor ze die verbrand hebben. Dat lukt niet in de kleine pauze.''

Gevangenis
Kevin Rovers en zijn medestanders laten het er niet bij zitten. ,,Dit begint op een gevangenis te lijken. Ik snap dat school regelgeving heeft tegen dikke kinderen, maar mijn zoon eet thuis wel gewoon zijn aardappels, groente en vlees. Hij is gewoon gezond.''

Meisters stelt overigens wel dat er mogelijk nog iets kan veranderen. ,,Niets wat je beslist is voor het leven.''

Bron
quote:
Ik vind het vrij ver gaan met afpakken etc., maar juist die ene vader van Jonairo laat zien waarom het nodig is. Als je serieus denkt dat altijd appelsap met boterkoek mee naar school normaal is en dat je kind geen water "lust" en "uitdroogt" als er geen appelsap wordt aangeboden, dan heb je echt even een reality check nodig. :')

Hier op de school van mijn kinderen zijn ze niet zo streng, maar zetten ze meer in op voorlichting en het aanbieden van groente en fruit. Een keer per jaar hebben ze waterweek o.i.d. en krijgen ze een gratis bidon. Ik zou dus eerder voor zo'n aanpak kiezen en snap de verontwaardiging van de ouders hier wel. Je mag zelf beslissen of je kind een Liga meekrijgt. En die papa van Jonairo heeft denk ik even een cursus opvoeden nodig als je kind geen water lust (vooropgesteld dat er geen stoornis meespeelt hier, want dan kan ik me er wel weer iets bij voorstellen, maar dat zou dan vast in het artikel gestaan hebben).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173561859
Conversatie die men ten onzent kon optekenen, zeg anno 1970:

Kind: "Mam, ik heb dorst.."
Moeder: "Je weet waar de kraan is."
Korte stilte.
Kind: "Nee..."
Moeder: "Dan ga je maar naar de pomp."

De pomp? :D.
I´m back.
pi_173561891
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zo dan.... nog beter, doe je nou werkelijk alsof mijn moeder dus ook dat uur zat te drinken?
Ik heb het over het tijdstip waarop gegeten werd... en dat kon niet om 17.00 uur want mijn vader was dan nog niet thuis, jouw vader kennelijk wel. Nuff said.

Mijn moeder drinkt trouwens helemaal niet, nooit gedaan ook, vindt ze niet lekker, mijn zusje idem.
Maar ga vanuit je domme arrogantie lekker nog even door, met je zogenaamde hogere burgerij :')
Voor je op de kast vliegt kan je beter eerst even lezen:
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 13:21 schreef watisernouweer het volgende:
Maar bij ons thuis - net als in de rest van de sociale kring van mijn vader en moeder - was er standaard tussen vijf en zeven "borreluur", waarbij dan vaak ook bezoek kwam. Er werd dus elke dag gedronken, en men vond dat heel gewoon.
Tussen 5 en 7 werd dus gedronken, borreluur, vaak met visite, er wordt trouwens niet bij vermeld hoe laat Paps thuis kwam...

Wij aten trouwens 'laat', meestal rond half 7 maar niet vanwege een borreluur of zo en ook niet omdat mijn vader 'dan pas thuis kwam'; die was er vaker niet dan wel. Mijn moeder was gewoon slecht in time-management.

Overigens at de dochter van de huisarts wel altijd netjes om half 6... was mijn vriendinnetje.
Dat hele gemiep over borreluur en laat eten voor de hogere burgerij is gewoon onzin.
  zondag 3 september 2017 @ 14:25:14 #4
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173561984
Waarom niet met de fiets? Omdat ik geen geld had om een fiets te kopen voor mijn kinderen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zondag 3 september 2017 @ 14:26:06 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173562007
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Voor je op de kast vliegt kan je beter eerst even lezen:

[..]

Tussen 5 en 7 werd dus gedronken, borreluur, vaak met visite, er wordt trouwens niet bij vermeld hoe laat Paps thuis kwam...

Wij aten trouwens 'laat', meestal rond half 7 maar niet vanwege een borreluur of zo en ook niet omdat mijn vader 'dan pas thuis kwam'; die was er vaker niet dan wel. Mijn moeder was gewoon slecht in time-management.

Overigens at de dochter van de huisarts wel altijd netjes om half 6... was mijn vriendinnetje.
Dat hele gemiep over borreluur en laat eten voor de hogere burgerij is gewoon onzin.
In Ede waarschijnlijk wel ja, maar laten we nou niet doen alsof Ede anno 1970 het middelpunt van het kosmopolitische leven was.
Maar goed, als het niet voorkomt in jouw belevingswereld was het dus niet gebruikelijk in bepaalde kringen :')

Laat ik het nou toevallig wel herkennen, dat borreluurtje.... want ik zag het om me heen wel, en nu?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 september 2017 @ 14:26:43 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173562025
quote:
10s.gif Op zondag 3 september 2017 14:20 schreef Ryan3 het volgende:
Conversatie die men ten onzent kon optekenen, zeg anno 1970:

Kind: "Mam, ik heb dorst.."
Moeder: "Je weet waar de kraan is."
Korte stilte.
Kind: "Nee..."
Moeder: "Dan ga je maar naar de pomp."

De pomp? :D.
Die werkte toen idd nog... mooi was dat O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173562053
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die werkte toen idd nog... mooi was dat O+
Mijn moeder had een hele serie van dat soort staccato antwoorden om kinderen af te wimpelen. Achteraf moet ik daar heel hard om lachen eigenlijk. :D.
I´m back.
pi_173562097
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mijn moeder had een hele serie van dat soort staccato antwoorden om kinderen af te wimpelen. Achteraf moet ik daar heel hard om lachen eigenlijk. :D.
Doe nog eens wat voorbeelden dan. :)
pi_173562272
quote:
7s.gif Op zondag 3 september 2017 14:29 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Doe nog eens wat voorbeelden dan. :)
K: mam, ik heb geen zin... (om iets te doen).
M: dan maak je maar zin.
K: mam, ik heb honger.
M: jij weet niet wat honger is.
K: mam, mijn band is lek.
M: dan ga je hem plakken hè.
Zijn er nog veel meer.
Van die korte zinnetjes, waarmee de discussie afgesloten wordt.
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 14:39:38 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173562326
quote:
10s.gif Op zondag 3 september 2017 14:20 schreef Ryan3 het volgende:
Conversatie die men ten onzent kon optekenen, zeg anno 1970:

Kind: "Mam, ik heb dorst.."
Moeder: "Je weet waar de kraan is."
Korte stilte.
Kind: "Nee..."
Moeder: "Dan ga je maar naar de pomp."

De pomp? :D.
"Ik heb dorst"
"Daar is de kraan"
"Heb ik geen zin in, ik wil wat anders!"
"Dan pak je maar gemeentepils..."
  zondag 3 september 2017 @ 14:39:39 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173562327
K: Mam, ik wil een dit dat weet ik veel voor m'n verjaardag.
M: Kun je rekenen?
K: Ja
M: Reken er dan maar niet op.

M: Nee
K: Ja maar....
M: Welk deel van "nee" begrijp je niet?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 september 2017 @ 14:40:33 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173562348
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

"Ik heb dorst"
"Daar is de kraan"
"Heb ik geen zin in, ik wil wat anders!"
"Dan pak je maar gemeentepils..."
Gaan we zometeen weer dat gezeur krijgen van kinderen bier laten drinken omdat mensen niet weten wat gemeentepils is :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173562360
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

"Ik heb dorst"
"Daar is de kraan"
"Heb ik geen zin in, ik wil wat anders!"
"Dan pak je maar gemeentepils..."
Ja, gemeentepils ook zo'n bekende term. _O- .
I´m back.
pi_173562374
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

K: mam, ik heb geen zin... (om iets te doen).
M: dan maak je maar zin.
K: mam, ik heb honger.
M: jij weet niet wat honger is.
K: mam, mijn band is lek.
M: dan ga je hem plakken hè.
Zijn er nog veel meer.
Van die korte zinnetjes, waarmee de discussie afgesloten wordt.
Als ik zei dat ik honger had, kreeg ik altijd te horen dat ze in Afrika honger hebben, en dat ik geen honger kende. :{
pi_173562459
Mijn buurkinderen trakteer ik nog steeds op zulke uitspraken. :@
pi_173562478
Grappige is ook dat je dus altijd alleen naar school ging. Alle kinderen.
Vroeger werd je 4 jaar en dan moest je meteen op je verjaardag naar de kleuterschool.
Nou ik ben de eerste keer gebracht en daarna moest ik meteen zelf naar school lopen.
Was 2 huizenblokken lopen, maar ja voor een 4-jarige was dat nog wel wat.

Speelkwartier was om te spelen (met name voetballen later op de lagere school uiteraard) en niet om pakjes drinken leeg te slobberen en een koek te verorberen.
Tussen de middag thuis kreeg je boterham en glas melk.
Na school kon je een kopje thee krijgen (niet altijd met een koekje) tenzij je meteen buiten ging spelen (bijna altijd). Later mocht je, vermits met toestemming die je tussen de middag vroeg, meteen na school gaan spelen. Uiteraard werd dan wel een redelijke tijd ook afgesproken. (Je kon op de kerktoren zien hoe laat het was) Meestal circa 5 uur. (Als je te laat was, kreeg je op je donder uiteraard).
Eten was altijd rond 6 uur en daarna al dan niet naar voetbaltraining of een andere club. Buiten spelen na etenstijd mocht alleen in de grote vakantie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 03-09-2017 15:00:37 ]
I´m back.
pi_173562493
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als ik zei dat ik honger had, kreeg ik altijd te horen dat ze in Afrika honger hebben, en dat ik geen honger kende. :{
Als je erop in ging bij ons thuis, dan kreeg je enkele verhalen te horen over de oorlog.
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 14:50:26 #18
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_173562553
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als ik zei dat ik honger had, kreeg ik altijd te horen dat ze in Afrika honger hebben, en dat ik geen honger kende. :{
"Honger hebben we niet, hier hebben we trek."
pi_173562558
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als je erop in ging bij ons thuis, dan kreeg je enkele verhalen te horen over de oorlog.
Heeft gemiddelde Nederland honger geleden in de oorlog? Of alleen uitzonderingen?
  zondag 3 september 2017 @ 14:51:40 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_173562573
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 14:00 schreef OllieA het volgende:

Ik begrijp dat jij het heel vervelend vindt dat de meerderheid op die school iets krijgt opgelegd omdat een kleine minderheid niet deugt.
Ik merk dat ik wat minder zwaar til aan dat opgelegd worden, aan die dictatuur vanuit de school. De schoolleiding lijkt me redelijk, en handelend vanuit een nobel oogmerk. De meerderheid van de ouders lijken me ook redelijke mensen die het beste voor hebben met kinderen. Ik denk dan dat ze er samen wel uitkomen en ik mag hopen dat de kleine Jandinges water lekker gaat vinden en dat z'n vader er ook nog wat van leert.
Mijn bezwaar is dat er tussen red bull, frikandelbroodjes, boterkoek én water, fruit en brood nog een heel stuk "gezonde" ruimte zit. Dus had die school nmm gewoon de uitwassen aan moeten pakken en de rest hadden ze prima met rust kunnen laten. Ik heb in een vorig deel al gezegd dat een pakje melk nu plotseling contrabande is en met de kerende post huiswaarts gestuurd wordt en dat gaan mi veel te ver.
pi_173562576
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:50 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Heeft gemiddelde Nederland honger geleden in de oorlog? Of alleen uitzonderingen?
Hongerwinter in het hele westen van NL hè. Grofweg Randstad.
I´m back.
  zondag 3 september 2017 @ 14:52:28 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 3 september 2017 @ 14:52:36 #23
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_173562599
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:39 schreef Leandra het volgende:
K: Mam, ik wil een dit dat weet ik veel voor m'n verjaardag.
M: Kun je rekenen?
K: Ja
M: Reken er dan maar niet op.

M: Nee
K: Ja maar....
M: Welk deel van "nee" begrijp je niet?
Inclusief de: Kan je schrijven? Schrijf het dan maar op je buik :')
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_173562601
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:50 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Heeft gemiddelde Nederland honger geleden in de oorlog? Of alleen uitzonderingen?
De supermarktoorlog is de enige oorlog die de meeste fokkers kennen.. ;)

Denk dat in 1944 er wel veel honger was..De eerste jaren waren geen pretje, maar afrikanen hebben het slechter gok ik.
Hell To The Liars
pi_173562638
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 14:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niet bij ons in Fryslan...

Hongerwinter
Klopt mijn vader zat bij Olle een boer in Opeinde en was enorm uit de kluiten gewassen daardoor als 15/16-jarige. Mijn moeder had het wel veel zwaarder in Scheveningen, was ondervoed geraakt.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')