abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Manager PR/Moderator maandag 13 augustus 2018 @ 23:21:38 #226
269689 crew  Viv
pi_181166321
Ja het is normaal dat de opbrengst steeds verder afneemt in de loop van de dag. Je hebt 's nachts als je slaapt de grootste hoeveelheid van prolactine (het hormoon dat de productie stimuleert) in je bloed, vandaar.

Voel je niet verplicht om het hele topic terug te lezen joh, iedere situatie is toch net weer anders. Is de ruzie met de ziekenhuiskolf bijgelegd? ;) En heb je al een kolfbh om handsfree te kolven?
pi_181166455
Vind het zelf wel interessant om te lezen :) ik hoorde dat een kolfbh op te meten was na zoveel weken zwangerschap. Ik durf in ieder geval niet via internet aan te schaffen en mis de mobiliteit om naar een winkel te gaan, dus het is even behelpen. Maar inmiddels zijn we weer thuis en kolf ik met mijn eigen horigen, die is wel fijn.
  Manager PR/Moderator maandag 13 augustus 2018 @ 23:50:36 #228
269689 crew  Viv
pi_181166954
Die maatvoering van kolfbh's komt niet zo nauw als bij gewone bh's of voedingsbh's, er is meestal een range van cupmaten die op dezelfde maat kolfbh uitkomen. Zie bijvoorbeeld de bovenste tabel van deze link: http://www.selfexpressions.com/eaexbuhafrpu.html
Op basis hiervan had ik online een Medela kolfbh gekocht (inmiddels is er een nieuw model, met schouderbandjes, ik had zonder) en die zat prima!

Als je zo vaak aan het voeden én kolven bent op een dag, dan is een kolfbh goud waard. :Y Niet te lang mee wachten hoor!
pi_181171331
Tnx. Ik ga er naar kijken!
Vanochtend kolfde ik na een voeding 70cc, dat is in de ochtend 20cc minder dan de afgelopen dagen. Merk dat ik er te veel mee bezig ben en dat valt wel zwaar. Hopelijk heeft mijn lactatiekundige op korte termijn tijd om mee te kijken. Zou het echt geweldig vinden om ze beiden volledig te kunnen voeden O+ maar M is niet heel veel aangekomen, en heeft nog steeds meconium dus ik twijfel wel..
pi_181171383
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 08:35 schreef Cassandra87 het volgende:
Vanochtend kolfde ik na een voeding 70cc, dat is in de ochtend 20cc minder dan de afgelopen dagen. Merk dat ik er te veel mee bezig ben en dat valt wel zwaar. Hopelijk heeft mijn lactatiekundige op korte termijn tijd om mee te kijken. Zou het echt geweldig vinden om ze beiden volledig te kunnen voeden O+ maar M is niet heel veel aangekomen, en heeft nog steeds meconium dus ik twijfel wel..
Totaal andere situatie want maar één kindje aan de borst maar Mars had ook tot aan dag 10 meconium en was pas na 2,5 week boven geboortegewicht omdat hij, na eerst bijna 10% te zijn afgevallen, maar 5 of 10 gram per dag groeide.
Inmiddels 8 kilo bij bijna 4 maanden dus het kwam goed.
:* voor jou en je doorzettingsvermogen.
  Manager PR/Moderator dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:56:11 #231
269689 crew  Viv
pi_181171541
quote:
Vanochtend kolfde ik na een voeding 70cc, dat is in de ochtend 20cc minder dan de afgelopen dagen. Merk dat ik er te veel mee bezig ben en dat valt wel zwaar.
Probeer niet te veel betekenis te geven aan 20cc meer of minder opbrengst. Goed eten, veel drinken, slaap pakken waar mogelijk, regelmatig huid op huid met je kindjes en vaak voeden/kolven, dan doe je alles goed qua productie!

[ Bericht 0% gewijzigd door Viv op 14-08-2018 09:12:10 ]
pi_181189458
Succes Cassandra :*
Idd de tips die Vivi gaf. Verder zou Fenegriek productie verhogend kunnen zijn
pi_181201311
quote:
70cc na een (halve) voeding is nog wel erg netjes! Zoveel drinken ze ook nog niet he. Ik heb het even opgezocht, ik zat op dag 8 op 80ml per 3 uur wat ik kolfde (ze dronken toen een paar dagen niks live), en ze dronken 2x50~60 ml per keer (elke 3,5 uur). Ze waren hier 2500 en 2700 gram bij de geboorte, op dag 8 waren ze 2550 en 2560 gram.

Het opbouwen van voedingen heeft hier ook lang geduurd maar vooral omdat ze niet goed aan konden happen en dat voor mij heel erg pijnlijk was. Na 4 weken heb ik de keuze gemaakt om geheel te stoppen met kolven omdat ik dat teveel gedoe vond toen m'n man weer moest werken (icm flesjes geven en rondwandelende dreumes). Het was toen of alles live drinken, of overstappen op flesvoeding. Ze dronken toen al veel live maar vaak ook nog met gekolfd ernaast. Uiteindelijk hebben ze die overstap goed opgepikt en zijn ze alles live gaan drinken.

Er is overigens ook een erg fijne borstvoeding aan een tweeling facebookgroep. Een tweeling is, zeker de eerste paar weken, toch erg anders dan 1 baby.
pi_181212371
Memoru het nadeel van fenegriek is ook dat je eetlust veel groter wordt en dat je ervan zou aankomen in combinatie met eetlust. Bij de oudste overwogen maar om die reden laten staan.
Bedankt voor de tip :)

FF hier hetzelfde schuitje inderdaad. Vooral het aanhappen van de kleinste is pijnlijk: hij pakt het puntje van mijn tepel en maalt daar met zijn kaakjes overheen. Ik moet wel bijvoeden omdat hij te weinig energie heeft ook te drinken wat hij nodig heeft, plus dat hij meer pijn doet dan dat hij binnen krijgt. De grootste gaat nog wel, die vergeet alleen af en toe hoe hij moet drinken, maar door te sabbelen aan mijn vinger weet hij het weer.
Ik laat vrijdag een lactatiekundige mee kijken. En dan vind ik het sowieso zonde om te stoppen, aan extra kolf spullen alleen al ruim 100,- uitgegeven, plus advies.. :')

Ik heb het móeten kolfen voor de kleinste losgelaten. Als ik kolf krijgt hij bv, lukt het niet dan krijgt hij kv. Zijn honderden kindjes op groot geworden :) en als ik hem niet aan de borst krijg heb ik alles gedaan en elke druppel gegeven die ik heb.
pi_181214319
Dat laatste is denk ik sowieso wel goed. Moeilijk om los te laten maar wel het beste. Hier hebben ze toen ze nog niet volledig uit de borst dronken ook kv gehad ter aanvulling van wat ik kolfde. En voor wat het waard is, hier dronken ze pas met 6 weken uit de borst maar het lukte uiteindelijk dus wel.
  Manager PR/Moderator woensdag 15 augustus 2018 @ 23:11:40 #236
269689 crew  Viv
pi_181217452
Hier ook kv erbij gegeven. :Y

De eerste weken van het fulltime kolven verzette ik me daar enorm tegen. Het live voeden was al niet gelukt, en dat mijn baby dan óók nog eens niet 100% gevoed zou worden met mijn eigen melk voelde als extra falen. Ik was daardoor continu met een stressvolle race tegen de klok bezig, om maar weer een volledige voeding gekolfd te hebben voordat zij weer honger had. Ook leverde ik veel slaap in, want 's avonds en 's nachts kon ik tenminste rustig uitgebreid kolven en kolfspullen afwassen (want dan was mijn man thuis en/of sliep de baby wél). Kortom: geen houdbare situatie. :N Hier een post uit die periode: OUD / Het babytopic (0-1 jaar) Deel 625

Toen ik kv eenmaal als bondgenoot kon zien in plaats van als vijand, ging het op alle vlakken beter. De stress van het kolven verdween, het lukte eindelijk om een voorraadje moedermelk aan te leggen, ik kon regelmatig een kolfsessie "spijbelen" voor een middagdutje, uitstapje, of om gewoon met mijn baby te kunnen knuffelen zonder dat nare gevoel van "ik moet nu eigenlijk...", etc. Van een niet-houdbare situatie werd het dus een situatie die ik prima kon volhouden. Hierdoor heb ik in totaal zo'n 280 liter gekolfde melk kunnen geven, dat voelt niet als falen kan ik je zeggen. :Y)

[ Bericht 3% gewijzigd door Viv op 15-08-2018 23:23:28 ]
  Manager PR/Moderator dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:37:14 #237
269689 crew  Viv
pi_181353784
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 20:28 schreef Cassandra87 het volgende:
lokquote
Hoe gaat het inmiddels? Ben je al handsfree? ;)
pi_181354093
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:37 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Hoe gaat het inmiddels? Ben je al handsfree? ;)
vandaag een mindere dag qua productie maar over het algemeen kolf ik gemiddeld 120 cc per keer na een voeding (R. Drinkt 55 cc per fles). Nog niet handsfree, ik heb via wish een bh besteld. Ik weet niet of handsfree met mijn kolf fijn is, ik heb een horigen, en de schelp wil nog wel eens van de rest afvallen helaas..
  Manager PR/Moderator zaterdag 22 september 2018 @ 01:55:04 #239
269689 crew  Viv
pi_182059773
Is de bh al binnen Cassandra? Bij wish kan het lang duren toch?

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 20:55 schreef hetzusjevan het volgende:
Jij hebt veel gekolfd + bv uit een flesje gegeven toch?
Ja klopt, meer dan een jaar lang. :Y)
quote:
normaliter clusteren babies bij borstvoeding en heb je regeldagen, hoe is dat bij bv in fles?
Ik heb zelf nooit iets van regeldagen of clusteren gemerkt bij bv in fles. Er is denk ik nog te weinig over bekend hoe dit zit bij fulltime kolven.
quote:
Volgde je de richtlijnen voor kv mbt hoeveelheid melk die je aanbiedt en hoevaak je voedt of hoe bepaalde je hoeveel melk je aanbiedt?
Nee, ik volgde qua hoeveelheid per fles in eerste instantie dit: https://www.lalecheleague(...)eel-melk-in-een-fles
maar al gauw bleek dat ZZ meer nodig had. Ik voedde therapeutisch: https://www.borstvoeding.(...)ezig/flesvoeden.html
met de allerlangzaamste flesspeen die ik kon vinden, en bood ruim voldoende aan volgens die formule, en toch was ze structureel ontevreden met de hoeveelheid die ik in eerste instantie wilde geven. Toen zijn we voorzichtig gaan ophogen. Die formule is ook maar een indicatie, dus volg vooral je kindje. :)

Ook toen ZZ ouder werd hebben we steeds de hoeveelheid per fles opgehoogd als ze meerdere keren ontevreden was na de fles. We deden dat indien mogelijk in een veelvoud van 1 schepje kv + 30 ml water, omdat ze dat soms kreeg als ik niet genoeg voorraad gekolfde melk had. Dus dan kreeg ze bijvoorbeeld standaard flessen van 165 ml moedermelk en soms een fles van 5 schepjes kv + 150 ml water = 165 ml kv.

Qua hoeveelheid voedingen per dag deden we het (net als de borst) op verzoek, in het begin wisselde dat nogal. Toen ik het een tijdje opschreef bleek er vaak toch wel een logica in te zitten (bijvoorbeeld een dag met weinig flessen na een dag met veel flessen).
quote:
En hoeveel kolfde jij (hoevaak) per dag om je productie op peil te houden? Heb je dan periodes dat je met X keer kolven per dag uitkomt en soms een korte periode wat vaker moet kolven om de productie weer op te hogen?
Toen ik begon met kolven (ZZ was bijna 4 weken oud) was mijn productie heel matig door te weinig vraag (ik legde haar wel heel vaak aan, maar ze kreeg er niet genoeg uit). Ik heb toen echt tegen de klippen op moeten kolven (2-3 keer een kwartier kolven met pauzes tussendoor, dus al snel meer dan een uur bezig, en dan had ik één voeding, en dat dan 7 keer per dag of zo).

Later ging dat gelukkig wel makkelijker. Toen ik weer begon met werken dronk ze nog 5 flessen per dag, en kolfde ik op niet-werkdagen 4-5 keer per dag en op werkdagen 6-7 keer per dag. (Kolven op het werk is echt een uitkomst als je een baby hebt die vrijwel niet slaapt overdag en zichzelf ook nog niet kan vermaken. O+ ) De laatste kolfsessie van de dag was bij mij altijd een powerkolfsessie (1-2 uur met kolfbh aan achter de pc zitten en regelmatig kolven/pauze afwisselen), dat compenseerde voor eventuele mislukte/overgeslagen kolfsessies eerder op de dag.

Bij mij is het altijd zo gebleven dat ik net wel / net niet genoeg produceerde, dus in sommige perioden liep de koelkastvoorraad wat op (maar nooit zo ver dat ik moest gaan invriezen) en in andere perioden kreeg ze een fles kv erbij.

Toen ze 6 maanden was, ben ik naar 3 keer per dag op niet-werkdagen gegaan en op werkdagen 5 keer per dag. Ik nam toen bewust het risico dat het zou instorten, maar dat gebeurde pas maanden later, toen ik het nog verder afbouwde. Toen ik alle dagen 3 keer per dag kolfde ging mijn productie wel naar beneden, maar toen dronk ze ook nog maar 3 flessen per dag, dus het was nog wel in evenwicht. Met 2 keer per dag kolven ging dat evenwicht verloren, maar dat vind ik ook niet zo gek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Viv op 22-09-2018 02:00:28 ]
pi_182060016
Thanks! Die formule, nu je het zegt die herinner ik me nog van E maar helemaal niet meer aan gedacht nu.

Kraamzorg heeft me nu het fv schema achtergelaten als leidraad, en die klopt aardig maar dat is denk ik puur omdat N een vreetbeer is :D. Volgens de formule zou N 65cc per keer nodig hebben en we bieden nu 90cc aan. Ze drinkt die vaak helemaal leeg, soms laat ze 20-30cc staan en ze wil de laatste dagen niet om de 3 uur drinken maar om de 4 uur oid. Ik denk dus dat ze nu teveel krijgt. Ik zal morgen ‘s afwachten tot ze zich meldt voor een voeding ipv haar om de 3 uur te wekken, kijken wat dat doet.
pi_182060100
Net luier verschoond: groene poep :{. Groene poep icm mijn overproductie en onrustig gedrag / krampjes is wss een teken dat ze teveel ‘suikermelk’ (weet ff niet meer hoe het heet) / te weinig vette melk binnenkrijgt toch?

Ik kan dan nu wss beter stoppen met alleen de druk eraf kolven en dat geven en beter helemaal leeg kolven en melk goed mengen lijkt me, nietwaar?

SPOILER: Achtergrond info
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_182060582
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 02:57 schreef hetzusjevan het volgende:
Thanks! Die formule, nu je het zegt die herinner ik me nog van E maar helemaal niet meer aan gedacht nu.

Kraamzorg heeft me nu het fv schema achtergelaten als leidraad, en die klopt aardig maar dat is denk ik puur omdat N een vreetbeer is :D. Volgens de formule zou N 65cc per keer nodig hebben en we bieden nu 90cc aan. Ze drinkt die vaak helemaal leeg, soms laat ze 20-30cc staan en ze wil de laatste dagen niet om de 3 uur drinken maar om de 4 uur oid. Ik denk dus dat ze nu teveel krijgt. Ik zal morgen ‘s afwachten tot ze zich meldt voor een voeding ipv haar om de 3 uur te wekken, kijken wat dat doet.
Sjaak heeft wel geclusterd toen hij bv uit de fles kreeg (en later kv) omdat aanleggen niet goed lukte. Iedere avond dronk hij heel kleine flesjes, soms wel een stuk of 5/6. We maakten dan flesjes van 30ml en kleiner, dat vond hij dan fijn. Het duurde een paar weken in mijn herinnering.
  Manager PR/Moderator zaterdag 22 september 2018 @ 07:48:46 #243
269689 crew  Viv
pi_182060627
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 03:26 schreef hetzusjevan het volgende:
Net luier verschoond: groene poep :{. Groene poep icm mijn overproductie en onrustig gedrag / krampjes is wss een teken dat ze teveel ‘suikermelk’ (weet ff niet meer hoe het heet) / te weinig vette melk binnenkrijgt toch?
Dat kan inderdaad. Het werd vroeger voormelk/achtermelk genoemd, maar dan lijkt het alsof er 2 soorten melk zijn, terwijl de samenstelling geleidelijk verandert tijdens het voeden/kolven. Als de melk een dag in de koelkast staat kun je aan de dikte van het vetlaagje bovenin ook het verschil zien tussen kort of langer gekolfd.
quote:
Ik kan dan nu wss beter stoppen met alleen de druk eraf kolven en dat geven en beter helemaal leeg kolven en melk goed mengen lijkt me, nietwaar?
Ja, dat zou ik wel doen. In vet zitten ook weer belangrijke bouwstoffen en vitamines.
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb altijd gezegd dat een eventuele tweede kindje hier pech heeft als het ook niet goed aan de borst drinkt, dat hele fulltime kolven had nu eigenlijk al te veel impact op ons gezin, laat staan met een peuter of zo erbij. Aan de andere kant was ik in de goede periode wel zo'n 2-3 uur per dag aan het kolven, en in het begin nog veel langer. Als het kolven per dag veel korter zou duren, dan zou ik ook overwegen om er nog een tijdje mee door te gaan. Die afweging kan alleen jij maken. :*
pi_182061393
Kolfbh is binnen en scheelt echt tijd, ik kolf soms tijdens het koken haha.

Ik weet niet hoe het zit met kolven en groene poep. Dat het magere melk is geloof ik niet zo, ik kolf namelijk nadat M. heeft gedronken, en R. heeft ook groene poep, terwijl dat het vetste zou moeten zijn. M. heeft prachtige gele luiers. Raar hoor.

Over stoppen met kolven en impact op het gezin.. die overweging heb ik ook gehad. Met 3 kinderen waarvan 1 aan de borst, is het kolven gewoon te veel en vermoeiend. Maar ik kán het niet, ik voel me al schuldig dat R. af en toe kv krijgt, al haalt dit wel wat druk weg en dat is fijn. Maar als ik stop voelt het alsof ik hem te kort doe, want zijn broertje krijgt wel borstvoeding.
pi_182083695
quote:
Ik heb altijd gezegd dat een eventuele tweede kindje hier pech heeft als het ook niet goed aan de borst drinkt, dat hele fulltime kolven had nu eigenlijk al te veel impact op ons gezin, laat staan met een peuter of zo erbij. Aan de andere kant was ik in de goede periode wel zo'n 2-3 uur per dag aan het kolven, en in het begin nog veel langer. Als het kolven per dag veel korter zou duren, dan zou ik ook overwegen om er nog een tijdje mee door te gaan. Die afweging kan alleen jij maken. :*
Echt precies dit! Ik ga het echt niet trekken. Zou me wel super schuldig maar met KV worden ze ook groot. BV is leuk maar het moet niet ten kosten van jezelf gaan. Achteraf gezien heb ik denk ik toch minder kunnen genieten van mijn zoon door het fulltime kolven.

Sommige vrouwen lukt het heel goed met 1 of meerdere kindjes nog rondlopen. Heel knap vind ik dat. Maar kijk uit dat het niet ten koste gaat van jezelf :*

Tevens: vriezer is nog niet leeg , Fitz krijgt nog 350cc per dag ^O^
pi_182157461
Ik ben zo blij O+ tijdens de voeding van M. kolven leek mij zo'n gedoe. Hij wisselt ook vaak van borst. Gisteren toch geprobeerd. En ik kolf met gemak 80 tot 120 cc uit 1 borst, waar ik dit normaal een half uur tot heel uur na de live voeding dezelfde totaal opbrengst uit 2 borsten haal. En M. is spontaan tevreden met 1 borst, alsof mijn lichaam dit oppakt. Bovendien kan hij direct na het kolven ook nog door tanken, hij haalt de melk makkelijker uit mijn borst dan de kolf.
Dit betekent dat ik zóveel tijd over houd. Dat ik de luxe heb om na der live voeding, en na het flesje, mee kan slapen. En dat ik de luxe heb dat ik R. 100% gekolfde melk kan houden (wanneer ik thuis voed althans, tegelijk kolven én voeden in het openbaar gaat mij te ver). En ook nog eens de luxe om, als mijn jochies vredig slapen en ik energie heb, ik tussen de voedingen door extra kan kolven om wat achter de hand te hebben.
Had ik al gezegd hoe blij ik ben? O+ O+
pi_182157855
Ik heb denk ik een reactie getypt en niet afgemaakt / vergeten te posten.. anyway bedankt voor alle tips :*.

Scheelt dat ik me niet schuldig voel over kv, er zijn genoeg kindjes die groot worden op kv en mijn oudste heeft na 3 mnd ook geen bv meer gehad, dusja. Ik vind het alleen soms nog ‘zonde’ ivm de grote melkproductie, maar goed.

@Memoru eens. Het moet idd niet ten koste gaan van jezelf of je gezin. Ik vind het ook knap als het mensen lukt terwijl er al meer kindjes rondlopen. Nog zoveel melk in je vriezer ja? :D Hoe oud is fitz nu?

Cassandra wat fijn dat je een manier hebt gevonden die goed werkt voor jullie!
  Manager PR/Moderator woensdag 31 oktober 2018 @ 10:08:25 #248
269689 crew  Viv
pi_182852111
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 08:35 schreef Cassandra87 het volgende:
thuis kolfen ga ik niet doen
Ik weet dat dit helemaal niet de insteek van je post was, maar ik wil toch even jompelen hoor! Zo'n succesverhaal hadden we hier namelijk nog niet gehad, van langdurig fulltime kolven terug naar volledig live voeden. O+ *O*
pi_182852301
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:08 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik weet dat dit helemaal niet de insteek van je post was, maar ik wil toch even jompelen hoor! Zo'n succesverhaal hadden we hier namelijk nog niet gehad, van langdurig fulltime kolven terug naar volledig live voeden. O+ *O*
haha lief. Ik heb overigens maar een kleine 9 weken fulltime gekolft dus heel langdurig was het niet :D
  Manager PR/Moderator woensdag 31 oktober 2018 @ 11:48:47 #250
269689 crew  Viv
pi_182853724
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:22 schreef Cassandra87 het volgende:
haha lief. Ik heb overigens maar een kleine 9 weken fulltime gekolft dus heel langdurig was het niet :D
Ja, maar wel langer dan in het begin 1-2 weken kolven vanwege een lastige start, wat wel vaker voorkomt. Toen jij midden in die 9 weken zat had je er geen zicht op dat het maar tijdelijk zou zijn. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')