En nu even serieus. Of rag je hem echt zo af? Je mag hier niet eens harder dan 130. Ik heb het niet over Duitsland.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 22:57 schreef Hyperdude het volgende:
1 0-40
2 41-80
3 81-140
4 141-200
5 201-275
Dank je.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 23:02 schreef Symphonic het volgende:
Hangt van de situatie af, maar over het algemeen
1 0-20
2 20-30
3 30-50
4 50-80/90
5 >80/90
dat sowieso maar dat verandert nietsquote:
je hebt zeker en broervdie koppelingsplaten verkoopt?quote:
Gewoon doorkarren. Als je 130 mag, rij ik natuurlijk 130 in de 5. Bij vlot optrekken schakel ik pas boven de 100 in de 3.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 22:59 schreef Krollie het volgende:
[..]
En nu even serieus. Of rag je hem echt zo af? Je mag hier niet eens harder dan 130. Ik heb het niet over Duitsland.
Zoiets ja. Ik zit iets hoger qua snelheden, maar dat is een benzinehok.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 23:03 schreef Mano_ het volgende:
1 0-1
2 1-20
3 20-30
4 30-40
5 40 - 235
Natuurlijk niet met accelereren maar bij stabiele snelheden en met verkeer om me heen.
Heb je geen 6?quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 22:57 schreef Hyperdude het volgende:
1 0-40
2 41-80
3 81-140
4 141-200
5 201-275
Ouwe 911. Toen hadden ze nog geen 6. 911 Turbo had een 4-bak en die loopt bijna 290.quote:
Ik stook ook alleen benzine Als ik gewoon rustig met het verkeer mee rij zit ik tussen de 1200 en 2000 rpm, beetje afhankelijk van dat verkeer. In 4 met 1000 rpm door een 30-zone rollen gaat prima.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 00:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zoiets ja. Ik zit iets hoger qua snelheden, maar dat is een benzinehok.
LOL.....deze man weet .quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 00:41 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik stook ook alleen benzine Als ik gewoon rustig met het verkeer mee rij zit ik tussen de 1200 en 2000 rpm, beetje afhankelijk van dat verkeer. In 4 met 1000 rpm door een 30-zone rollen gaat prima.
Als het leeg is om me heen en de motor is warm hebben we het over hele andere waardes, maar da's maar af en toe. Daar is de 106 voor.
Enkel leeuwen hier voor de deurquote:Op zaterdag 26 augustus 2017 02:07 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
LOL.....deze man weet .
Laat de leeuw maar lekker brullen, vinden ze heerlijk. Doe ik zelf ook geregeld met de 206 .
Dat hangt echt van de auto af en is ook dan nog afhankelijk van de omstandigheden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 22:42 schreef Krollie het volgende:
Mij is geleerd:
1 = 0-19
2 = 20-39
3 = 40-59
4 = 60-79
5 = 80+
Dit ongeveer ja, ook een 308 uit 2014quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 00:08 schreef Dagoduck het volgende:
Peugeot 308 (2014)
1. tot 20
2. tot 30
3. tot 60
4. tot 80
5. tot 105
6. 105+
En natuurlijk gas ik hem wel eens in zijn 3 door tot 80 als ik de provinciale oprij. Ligt eraan of er nog verkeer aan komt. Op wegen waar je 100 mag is het vaak druk dus liever in zijn 5 om makkelijker in te halen maar als het rustig is gewoon versnelling 6 op 100 weg.
Ik verbaasde me hoe ver dit blokje nog terug kon deze vakantie. 1400-1500 helling op, zonder krimp in zijn 2 of 3 dan. En de snelweg zelfs 110 in 6 met de klapkar erachter.quote:Op zondag 27 augustus 2017 02:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat hangt echt van de auto af en is ook dan nog afhankelijk van de omstandigheden.
Een Octavia 1.6tdi 105pk kan normaal best 80 in z'n vijf. Maar ga met drie volwassenen en bagage de Pont du Normandie omhoog zul je echt terug moeten schakelen, anders kom je niet boven
Die getalletjes zijn leuk zolang je nog niet aan kunt voelen wanneer je moet schakelen en moet je daarna snel vergeten.
Precies dit. Soms moet je gewoon wat harder planken en hou je het in z'n 2 tot de 50/60. Soms doe je netjes en bij de 30 ga je al door naar z'n 3.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 20:11 schreef Ivo1985 het volgende:
1: 0-25
2: 5-60
3: 30-100
4: 50-130
5: 70-155
Schakelmomenten zijn afhankelijk van vele omstandigheden.
quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 23:19 schreef Fokker89 het volgende:
Optrekken in z'n 3-4-5 ben te lui om terug te schakelen.
-BvD, 2017
quote:Op zondag 3 september 2017 20:37 schreef DieselTank het volgende:
1 0 - 10
2 10 - 75
5 75 +
de rest sla ik over, is onnodig
Als je een auto van 500 euro hebt kan dat ja.quote:
Dat is heel slecht voor de motor.quote:Op zondag 3 september 2017 20:37 schreef DieselTank het volgende:
1 0 - 10
2 10 - 75
5 75 +
de rest sla ik over, is onnodig
Jij schakelt door de hele bak?quote:Op donderdag 31 augustus 2017 19:39 schreef j669 het volgende:
1L:0-3
1H:0-5
2L:0-10
2H:0-10
3L:5-15
3H:10-15
4L:10-20
4H:15-25
5L:20-30
5H:25-40
6L:30-45
6H:35-55
7L:45-65
7H:55-75
8L:65-90
8H:80+
Alleen niet zo representatief voor een personenauto.
Bij de Pont du Normandie moet je terugschakelen naar zijn 1, afremmen en soepeltjes naar de parkeerplaats manoeuvreren, tot stilstand komen en van het uitzicht genieten.quote:Op zondag 27 augustus 2017 02:05 schreef derLudolf het volgende:
Een Octavia 1.6tdi 105pk kan normaal best 80 in z'n vijf. Maar ga met drie volwassenen en bagage de Pont du Normandie omhoog zul je echt terug moeten schakelen, anders kom je niet boven
Leg eens uit. Ben heel benieuwd.quote:
Waar lees jij dat?quote:Op zondag 3 september 2017 21:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Jij schakelt door de hele bak?
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.quote:Op maandag 4 september 2017 00:00 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Leg eens uit. Ben heel benieuwd.
Als je wilt versnellen in een te hoge versnelling heeft hij een punt, even in het midden gelaten dat een dikke motor met koppel dat makkelijk kan, maar als je een constante snelheid gaat aanhouden kan dat makkelijk in de hoogste versnelling met 80km/u.quote:Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:
[..]
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
3L, 4H, stapelen, 5H, 6H, 7H, 8L, 8H.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 19:39 schreef j669 het volgende:
1L:0-3
1H:0-5
2L:0-10
2H:0-10
3L:5-15
3H:10-15
4L:10-20
4H:15-25
5L:20-30
5H:25-40
6L:30-45
6H:35-55
7L:45-65
7H:55-75
8L:65-90
8H:80+
Alleen niet zo representatief voor een personenauto.
Als je in z'n 2 optrekt naar 80 en dan naar zn 5 opschakelt en lekker 80 blijft rijden is het geen enkel probleem voor de motor.quote:Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:
[..]
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
Zoals je ziet zit er nogal overlap tussen. De snelheid waarbij je schakelt is van veel omstandigheden afhankelijk. Als je altijd bij snelheid X naar versnelling 'Y' schakelt, kun je simpelweg niet overweg met de techniek van een auto en ben je een ontzettend slechte bestuurder.quote:Op zondag 3 september 2017 21:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Jij schakelt door de hele bak?
Welke versnellingen je gebruikt bij een vrachtwagen hangt van zo veel factoren af (motorvermogen, gewicht, afstelling, helling etc.) dat daar geen eenduidig antwoord op te geven valt.quote:Op maandag 4 september 2017 10:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
3L, 4H, stapelen, 5H, 6H, 7H, 8L, 8H.
Als je zwaar bent doe je ook 7 splitten.
Onzin. Als je blok de nieuwe snelheid trekt in de hogere versnelling is er geen enkel probleem.quote:Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:
[..]
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
Ik ga op de snelweg van de 2 naar de 3, naar de 4 en naar de 5.quote:Op maandag 4 september 2017 11:37 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Onzin. Als je blok de nieuwe snelheid trekt in de hogere versnelling is er geen enkel probleem.
Je rij instructeur had het over gas geven in een te lage versnelling. Iets compleet anders.
Of ga jij als je 100 in de 3 rijdt na optrekken op de snelweg met 100 vmax, nog even netjes naar de 4 IPV direct naar de 5. Ik ga zo vaak van 3-5.. simpelweg omdat de 3 een heerlijk lange versnelling is voor inhalen..
Dat mag.quote:Op maandag 4 september 2017 12:48 schreef Krollie het volgende:
[..]
Ik ga op de snelweg van de 2 naar de 3, naar de 4 en naar de 5.
Standaard vrachtwagen schakelt dat.. ben je heeeeeeel zwaar pak je er eentje bij onder de stapel (alles vanaf 2 hoog in hoog ofzo) en dan alles na het stapelen plitten, maar dat hoefde met mijn ouwe MAN alleen maar als ik echt met 90 - 105 ton reed, anders kwam je bijna altijd weg met het eerdergenoemde. Onder de stapel was eigenlijk altijd dat.. na het stapelen had je er wel eens eentje extra nodig.quote:Op maandag 4 september 2017 11:17 schreef j669 het volgende:
[..]
Welke versnellingen je gebruikt bij een vrachtwagen hangt van zo veel factoren af (motorvermogen, gewicht, afstelling, helling etc.) dat daar geen eenduidig antwoord op te geven valt.
en juist rond de 3000 toeren rijdt ie het lekkerstquote:Op maandag 4 september 2017 17:00 schreef Cultuur058 het volgende:
Dit soort dingen weet ik echt totaal niet hè..
Ik schakel op geluid,, en als er teveel geluid van de achterbank komt om de motor te horen, let ik op de toerenteller.. bij de 2500 toeren is gewoon versnelling omhoog. (focus 1.6 benzine)
gokje
~10 -> 2
~35 -> 3
~60 -> 4
~90 -> 5
als ik haast heb, of ik wil invoegen dan lukt 110 in de 3 ook nog best, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Er komt dan namelijk geen sportieve grom uit de motor..
Jouw post wordt vervolgens opgehangen bij Tesla voor een goede grinnikquote:Op donderdag 7 september 2017 14:43 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi,
Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.
Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.
Het lachen schalt hier door de gangen.
Bedankt.
Reed ooit een tijdje een Golf 4 met ZF 4 traps bak. Als jullie daar net zo lang vergaderen als die bak nosdig had om te bedenken welke versnelling hij ging inleggen...quote:Op donderdag 7 september 2017 14:43 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi,
Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.
Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.
Het lachen schalt hier door de gangen.
Bedankt.
Wat is ZF ?quote:Op donderdag 7 september 2017 14:43 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi,
Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.
Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.
Het lachen schalt hier door de gangen.
Bedankt.
Zahnrad Fabrik.quote:
Zahnradfabrik Friedrichshafen.quote:Op donderdag 7 september 2017 18:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Zahnrad Fabrik.
Een zeer gerespecteerde fabrikant van aandrijflijnen.
Close enoughquote:Op donderdag 7 september 2017 18:19 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zahnradfabrik Friedrichshafen.
Daarom doe ik op ma, wo, vrijdag wegrijden in 2, schakelen naar 4 bij 90. Op di, wo, zaterdag rijd ik weg in 1, bij 40 naar 3 en boven 120 naar 5.quote:Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:
[..]
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
quote:Op donderdag 7 september 2017 18:26 schreef XL het volgende:
[..]
Daarom doe ik op ma, wo, vrijdag wegrijden in 2, schakelen naar 4 bij 90. Op di, wo, zaterdag rijd ik weg in 1, bij 40 naar 3 en boven 120 naar 5.
Zondag rustdag.
Zo gebruik ik alle versnellingen ongeveer evenveel en de pook zo min mogelijk. Ideaal voor verslijten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |