Bron:quote:...
Ruim zes op de tien mensen (62%) met een gezond gewicht kijkt wel eens iemand met overgewicht na. 28 procent veroordeelt wel eens iemand als diegene wat eet en 12 procent lacht mensen met overgewicht uit. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 19.533 mensen, waaronder 1.500 mensen die obesitas hebben.
Bijna de helft van de Nederlanders heeft overgewicht. 14 procent heeft ernstig overgewicht (obesitas).
Eigen schuld
Als iemand te zwaar is, is het volgens de helft van de deelnemers (50%) vooral zijn eigen schuld. Een kwart (23%) vindt daarom dat mensen met overgewicht zelf mee moeten betalen aan de behandeling van ziektes die het gevolg van overgewicht zijn en 19 procent zegt dat mensen die te zwaar zijn een hogere zorgpremie moeten betalen dan mensen met een gezond gewicht.
'Ik voel me vernederd'
EenVandaag ondervroeg ook 1.500 mensen met obesitas. Meer dan de helft (53%) van hen geeft aan dat hun gewicht een negatieve invloed op hun leven heeft. Ze hebben lichamelijke klachten of maken zich zorgen over de gezondheidsrisico's die ze lopen. Ook schamen ze zich voor hun lichaam: "Wat ik ook aantrek, ik kan niet verbergen dat ik te dik ben en dus heb ik altijd het gevoel dat ik word bekeken." Sommige mensen voelen zich vernederd: "Het is ongelooflijk pijnlijk dat ik in speciale winkels kleding moet kopen en in andere stoelen moet zitten."
Oplossing
Gezond eten goedkoper maken is volgens de deelnemers een goede manier om overgewicht tegen te gaan, net als lessen over een gezonde leefstijl op de basisschool. Ook het bij wet vastleggen van de hoeveelheid zout en suiker in een product kan op steun rekenen. Voor zaken die de consument geld kosten, zoals een zogenaamde vettaks, is minder draagvlak.
Vanavond presenteert Gijs Rademaker de uitslagen van het onderzoek in EenVandaag. De uitzending (18.15 uur, NPO1) staat geheel in het teken van obesitas.
Over het onderzoek
Aan het onderzoek deden 19.533 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Het onderzoek vond plaats van 9 tot en met 15 augustus 2017.
Het EenVandaag Opiniepanel bestaat uit ruim 55.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De uitslag van de peilingen onder het EenVandaag Opiniepanel zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2017.
Panelleden krijgen ongeveer één keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. Op de meeste onderzoeken respondeert 50 tot 60 procent van de panelleden.
De software van de onderzoeken is van Vision Critical.
Eens. Dat soort dingen zijn echt onbeschoft.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:46 schreef 2thmx het volgende:
Wanneer je als volwassene iemand met overgewicht uitlacht, dan ben je ook wel een behoorlijke droeftoeter.
Wel een vette uitzending trouwens.
Als kind niet dan? die lachen om alle afwijkingen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:46 schreef 2thmx het volgende:
Wanneer je als volwassene iemand met overgewicht uitlacht, dan ben je ook wel een behoorlijke droeftoeter.
Ben het wel met je eens. Gezonder eten hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik koop nagenoeg geen vettigheid (chocola, chips, koekjes moet ik niks van hebben). En pot groente of diepvriesspinazie kost bijna niks.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:48 schreef WodanIsGroot het volgende:
Ik snap het maar het lijkt me toch een luxe probleem. Ik ben vroeger eens 'te lang' in het buitenland geweest en heb daar maanden geleefd van veelste weinig geld en dus weinig eten. En zonder eten kom je zeker niet aan, dus ik snap dikke mensen eigenlijk ook niet...
Ga het eten dan vervangen door een andere afleidende verslaving denk ik dan wel eens. Je ziet bijvoorbeeld geen dikke junkies om het flauw te stellen.
Inderdaad. Gezond eten kost bijna niets. Groente kost geen drol. Juist vette troep kost veel geld.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:54 schreef Mutiilation het volgende:
Gezonder eten hoeft helemaal niet duur te zijn.
Sorry hoor maar dit vind ik echt zo'n non-argument en ook helemaal geen oplossing. Gezond eten is vrij goedkoop, het grote probleem is vooral dat je een beetje moeite moet steken in het bereiden van een gezonde maaltijd en dat is juist wat veel mensen niet willen. Die gooien liever een kant en klaar lasagne in de magnetron.quote:Gezond eten goedkoper maken is volgens de deelnemers een goede manier om overgewicht tegen te gaan
Ik neem aan dat je dan nog wel iets anders erbij eet.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:01 schreef SeLang het volgende:
Diepvriesgroente kan ook gewoon in de magnetron hoor. Ik doe nooit anders.
je hebt best veel gezonde kant en klaar maaltijden in de supermarkt liggen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:58 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit vind ik echt zo'n non-argument en ook helemaal geen oplossing. Gezond eten is vrij goedkoop, het grote probleem is vooral dat je een beetje moeite moet steken in het bereiden van een gezonde maaltijd en dat is juist wat veel mensen niet willen. Die gooien liever een kant en klaar lasagne in de magnetron.
Voorbeeld? Ik kan alleen de maaltijdsalades doorgaans hebben. De rest is meestal of fucking zout of bijna smaakloos.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:05 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
je hebt best veel gezonde kant en klaar maaltijden in de supermarkt liggen.
Ik vind juist dat ze te veel smaak toevoegen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:07 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Voorbeeld? Ik kan alleen de maaltijdsalades doorgaans hebben. De rest is meestal of fucking zout of bijna smaakloos.
Noem er eens wat? Ik heb altijd t idee dat in alle kant en klaar maaltijden zoveel toegevoegde zooi zit dat t niet gezond is.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:05 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
je hebt best veel gezonde kant en klaar maaltijden in de supermarkt liggen.
Het is fysisch gezien onmogelijk om aan te komen zonder teveel te eten. Erg afgezaagd maar elk pondje gaat door het mondje. Je lichaam kan niet toveren, die extra massa komt van buiten.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:10 schreef Aalscholver het volgende:
Ik weet dat niet alle mensen met overgewicht ook echt te veel eten.
de roomboter is ±¤6 per kilo tegenwoordigquote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad. Gezond eten kost bijna niets. Groente kost geen drol. Juist vette troep kost veel geld.
Gelukkig lukt het wel om rationeel te blijven denken. Complimenten.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:15 schreef spierbal het volgende:
Moet ik ook respect en waardering voor een pedofiel gaan krijgen omdat hij zich niet in bedwang kan houden om kleine kindjes in hun aars te neuken?
bloemkool met aardappelen en gehaktballetjes, boerenkool met worst, sperziebonen met rode kool etc. Vrij veel varianten. Eens dat het niet zo gezond zal zijn als verse zelfgesneden groenten maar zo slecht is het nou ook weer niet. Niet dat je automatisch overwgewivht van krijgt, dat komt echt door andere dingen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:12 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Noem er eens wat? Ik heb altijd t idee dat in alle kant en klaar maaltijden zoveel toegevoegde zooi zit dat t niet gezond is.
Geweldige vergelijking.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:15 schreef spierbal het volgende:
Volgens mij is gezond eten hier in Nederland vrij goedkoop.
Maar goed, mensen zoeken het probleem altijd bij een ander, want dat is lekker makkelijk.
Je kan ook denken laat ik beginnen met wat meer bewegen, maar dat gebeurd niet, dus waarom, maar dan ook echt waarom zou ik respect of begrip moeten hebben voor mensen die zichzelf niet kunnen bedwingen.
Moet ik ook respect en waardering voor een pedofiel gaan krijgen omdat hij zich niet in bedwang kan houden om kleine kindjes in hun aars te neuken?
Was dat ook die kerel die verslaafd was aan saucijzenbroodjes?quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:27 schreef Dawnbreaker het volgende:
Die superdikke oude man die zich beledigd voelde als hij met een kar vol snacks, chips, snoep en toetjes raar wordt aangekeken, want het is allemaal voor zijn kleinkinderen. Dan vraag ik me af of hij zelf leeft op sla en appels of dat hij gewoon echt veel te veel en ongezond eet. Zo enorm dik worden kan niet bij een gezonde levensstijl.
Nee die in die groene hangzakquote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:29 schreef Mutiilation het volgende:
[..]
Was dat ook die kerel die verslaafd was aan saucijzenbroodjes?
Ja nu weet ik het weer.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:40 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Nee die in die groene hangzak
het heeft niets met rationaliteit te maken. Mensen die zich niet kunnen beheersen zijn ziek. Dat het ene erger is dan het ander maakt niet dat de ander meer empathie moet krijgen voor zijn "ziekte".quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:21 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Gelukkig lukt het wel om rationeel te blijven denken. Complimenten.
Respect en begrip opbrengen voor dikke mensen is dan ook niet per se nodig. Maar je kan ze toch accepteren zoals ze zijn? De een heeft meer aanleg dik te worden dan de ander. En wat in de docu ook aan het licht kwam zijn bijwerkingen van bepaalde medicijnen en hormonale problemen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:50 schreef spierbal het volgende:
[..]
het heeft niets met rationaliteit te maken. Mensen die zich niet kunnen beheersen zijn ziek. Dat het ene erger is dan het ander maakt niet dat de ander meer empathie moet krijgen voor zijn "ziekte".
I see what you did therequote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:46 schreef 2thmx het volgende:
Je vergelijking is infantiel. Stop met de act.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:50 schreef spierbal het volgende:
[..]
het heeft niets met rationaliteit te maken. Mensen die zich niet kunnen beheersen zijn ziek. Dat het ene erger is dan het ander maakt niet dat de ander meer empathie moet krijgen voor zijn "ziekte".
Is overmacht, kan je niets aan doen. De overige 90 % van de mensen met overgewicht moeten leren koken en stoppen met 2 liter frisdrank per dag te drinken.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:42 schreef Mutiilation het volgende:
Zag net een goede docu op tv van EenVandaag. De hele uitzending stond in het teken van overgewicht.
[..]
Bron:
http://opiniepanel.eenvan(...)ip_voor_overgewicht_
Ik heb zelf jarenlang overgewicht gehad omdat ik vanwege anti-psychotica flink was aangekomen. Kreeg er een onbeheersbare eetlust van 's avonds. Zit nu sinds meer dan een jaar bij een diëtiste en ben er veel bewuster van geworden wat ik allemaal naar binnen krijg. Het veroordelen heb ik nooit meegemaakt maar heb me er wel altijd zeer ongelukkig bij gevoeld toen ik flink te zwaar was.
Niet helemaal waar. Aankomen of afvallen kan ook komen door medicatie of een verstoorde stofwisseling (al dan niet door medicatie). Je hebt wel gelijk dat dat de reden is dat mensen zonder overgewicht dikke mensen uitlachen/belachelijk maken/niet serieus nemen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:12 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Het is fysisch gezien onmogelijk om aan te komen zonder teveel te eten. Erg afgezaagd maar elk pondje gaat door het mondje. Je lichaam kan niet toveren, die extra massa komt van buiten.
Dan nog eet zo iemand te veelquote:Op zaterdag 19 augustus 2017 22:55 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Aankomen of afvallen kan ook komen door medicatie of een verstoorde stofwisseling (al dan niet door medicatie). Je hebt wel gelijk dat dat de reden is dat mensen zonder overgewicht dikke mensen uitlachen/belachelijk maken/niet serieus nemen.
1200 kCal eten en aankomen: heus het kan.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 22:57 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Dan nog eet zo iemand te veel
Ook iemand met medicatie of een verstoorde stofwisseling kan geen massa uit niets maken.
Bij 1% wellicht.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 23:06 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
1200 kCal eten en aankomen: heus het kan.
Frisdrank dronk ik sowieso zelden.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 22:16 schreef thekolere het volgende:
[..]
Is overmacht, kan je niets aan doen. De overige 90 % van de mensen met overgewicht moeten leren koken en stoppen met 2 liter frisdrank per dag te drinken.
mss wat meer uitvoeren op een dagquote:Op zaterdag 19 augustus 2017 23:06 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sterk tenzij je 1,30m bent of zo.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 23:06 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Precies, want dan ligt je stofwisseling op z'n gat.quote:Op zondag 20 augustus 2017 03:16 schreef hugecooll het volgende:
[..]
mss wat meer uitvoeren op een dag
?quote:Op zondag 20 augustus 2017 03:33 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Precies, want dan ligt je stofwisseling op z'n gat.
Bij iemand die aankomt van 1200kcal ligt de stofwisseling op z'n gat. Om die weer op gang te brengen moet men meer gaan bewegen.quote:
Of elke dag 10 gram pep snatsen, schijnt ook een goed dieet te wezenquote:Op zondag 20 augustus 2017 03:52 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Bij iemand die aankomt van 1200kcal ligt de stofwisseling op z'n gat. Om die weer op gang te brengen moet men meer gaan bewegen.
Oh, ik dacht dat je tijdens het bewegen bedoeldequote:Op zondag 20 augustus 2017 03:52 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Bij iemand die aankomt van 1200kcal ligt de stofwisseling op z'n gat. Om die weer op gang te brengen moet men meer gaan bewegen.
Want alleen mensen met overgewicht mogen kijken naar mensen met overgewicht? Is dat net zoiets als dat alleen negers alleen mogen zeggen dat een neger een neger is?quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:42 schreef Mutiilation het volgende:
Zag net een goede docu op tv van EenVandaag. De hele uitzending stond in het teken van overgewicht.
Ruim zes op de tien mensen (62%) met een gezond gewicht kijkt wel eens iemand met overgewicht na.
Bijna de helft van de Nederlanders heeft overgewicht. 14 procent heeft ernstig overgewicht (obesitas).
Van die medicijnen kun je inderdaad zwaar aankomen door dat hongergevoel. Dan kun je echt gaan eten als een beest (niet beledigend bedoeld, maar zelf gezien bij iemand die dichtbij staat en dat komt puur door die medicijnen). Maar goed dat je het hebt overwonnen (die persoon waar ik over spreek ook, maar die is ook eerst enorm aangekomen).quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:42 schreef Mutiilation het volgende:
Ik heb zelf jarenlang overgewicht gehad omdat ik vanwege anti-psychotica flink was aangekomen. Kreeg er een onbeheersbare eetlust van 's avonds. Zit nu sinds meer dan een jaar bij een diëtiste en ben er veel bewuster van geworden wat ik allemaal naar binnen krijg. Het veroordelen heb ik nooit meegemaakt maar heb me er wel altijd zeer ongelukkig bij gevoeld toen ik flink te zwaar was.
Roomboter is niet heel slecht hoor.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:23 schreef Eenskijken het volgende:
Komt meestal toch door te (vaak) vet als als gefrituurde zooi, altijd roomboter gebruiken, volle melk, vette kaas, em natuurlijk chips, snoepgoed en andere zooi.
Helemaal eens met je bericht. Ik denk ook dat het niet vreemd is om op afwijkend uiterlijk te letten. Onbewust veroordelen de meeste mensen iemand die ze voor het eerst zien (eerste indruk). Is denk ik menselijk.quote:Op zondag 20 augustus 2017 07:36 schreef marzman het volgende:
[..]
Want alleen mensen met overgewicht mogen kijken naar mensen met overgewicht? Is dat net zoiets als dat alleen negers alleen mogen zeggen dat een neger een neger is?
Iets wat opmerkelijk is wordt altijd nagekeken. Dat kan een tatoo zijn, of dat je extreem mager bent, of extreem dik, of dat je extreem behaard bent, of dat je kledingstijl afwijkend is etc. Volgens mij worden we iets te gevoelig tegenwoordig, de NS die geen dames en heren meer durft te zeggen, het nieuws dat allochtonen niet meer durft te benoemen, zwarte piet in regenboogkleuren. We zijn een generatie van watjes aan het kweken op deze manier waar we niks mee kunnen als straks Puttin of Erdogan met zijn leger voor de deur staat.
Get over it als je nagekeken wordt, of ga sporten en op dieet..
[..]
Van die medicijnen kun je inderdaad zwaar aankomen door dat hongergevoel. Dan kun je echt gaan eten als een beest (niet beledigend bedoeld, maar zelf gezien bij iemand die dichtbij staat en dat komt puur door die medicijnen). Maar goed dat je het hebt overwonnen (die persoon waar ik over spreek ook, maar die is ook eerst enorm aangekomen).
Maar dat je in een extreem dikke periode nagekeken wordt, tja het is menselijk denk ik. Heb je wel eens die plaatjes gezien van dikke Amerikanen in zo'n invalidekarretje in de Walmart die nog steeds zakken chips inslaan en drie liter flessen cola terwijl ze niet eens meer kunnen wandelen? Dat is toch dermate afwijkend dat je er even naar kijkt? Hardop opmerkingen of grapjes maken zou ik overigens nooit doen.
Je kan zelfs de hele dag mc donalds eten en nog afvallen. Portiecontrole.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:58 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit vind ik echt zo'n non-argument en ook helemaal geen oplossing. Gezond eten is vrij goedkoop, het grote probleem is vooral dat je een beetje moeite moet steken in het bereiden van een gezonde maaltijd en dat is juist wat veel mensen niet willen. Die gooien liever een kant en klaar lasagne in de magnetron.
Dat is natuurlijk niet hoe het werkt. Je hebt als mens niet een bepaald gewicht aan voedsel nodig per dag, maar een bepaalde hoeveelheid energie. Dus moet je niet in kilo's denken maar in kilocalorieën. En als je vijf euro hebt om uit te geven en je geeft het alleen uit aan andijvie, heb je eerder honger dan wanneer je het uitgeeft aan diepvriespatat.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 22:14 schreef thekolere het volgende:
Iemand die roept dat gezond eten duur is, is niet goed bij zijn hoofd. Struik Andijvie ¤ 0.50, hollandse sperciebonen ¤ 0.49 per pond, gekookte bieten ¤ 0.79 per pond, 5 kg aardappels ¤ 3.00 etc.etc...probleem is dat mensen niet kunnen koken.
Paar aardappels erbij koken, wat jus en je hebt een volle maaltijd toch?quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet hoe het werkt. Je hebt als mens niet een bepaald gewicht aan voedsel nodig per dag, maar een bepaalde hoeveelheid energie. Dus moet je niet in kilo's denken maar in kilocalorieën. En als je vijf euro hebt om uit te geven en je geeft het alleen uit aan andijvie, heb je eerder honger dan wanneer je het uitgeeft aan diepvriespatat.
Verse aardappels kosten anders niet meer dan afbakfriet. Het is alleen wel meer werk om het te bereiden.quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet hoe het werkt. Je hebt als mens niet een bepaald gewicht aan voedsel nodig per dag, maar een bepaalde hoeveelheid energie. Dus moet je niet in kilo's denken maar in kilocalorieën. En als je vijf euro hebt om uit te geven en je geeft het alleen uit aan andijvie, heb je eerder honger dan wanneer je het uitgeeft aan diepvriespatat.
Alleen maar aardappels zit je langer van vol, groente is teslotte bijna alleen maar water. Of dus patat en frikandellen, kost denk ik niet meer dan groente en aardappels. En zoals gezegd kost het ook minder moeite om te bereiden.quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:26 schreef Mutiilation het volgende:
[..]
Paar aardappels erbij koken, wat jus en je hebt een volle maaltijd toch?
Ik heb het geluk dat ik geen tuin en balkon heb in mijn sociale huurwoning dus een frituurpan heb ik niet (anders stinkt het als de hel). Heb al drie jaar niet gefrituurd.
Precies, kost ongever het hetzelfde en je bent eerder klaar. En je gaat ook niet alleen maar aardappels eten als maaltijd. Dus wat eet je erbij? Andijvie of frikandellen?quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:29 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Verse aardappels kosten anders niet meer dan afbakfriet. Het is alleen wel meer werk om het te bereiden.
Duh...quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:05 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dan nog wel iets anders erbij eet.
Dan kook je het te lang. Al ben ik wel met je eens dat "verse" groenten (tussen quotes want "vers" is minder vers dan diepvries) inderdaad iets lekkerder zijn in het algemeen. Maar meer werk (ik ben lui) en vereist meer planningquote:To each his own trouwens, ik vind diepvriesgroente vaak veel te zacht worden, alsof ik pap aan het eten ben. Ik koop vers en dan plan ik onze maaltijden gewoon wat beter. Mijn vriezer is op vlees na bijna altijd leeg.
Calorieën kosten ook vrijwel niets. Aardappels, rijst, pasta....quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Al leef je op puur frituurvet, als je er maar niet te veel van drinkt word je niet dik.quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Klopt, koolhydraten zijn goedkoop.quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Calorieën kosten ook vrijwel niets. Aardappels, rijst, pasta....
Dat is waar. Maar het is gemakkelijker te overeten op calorierijk voedsel dan op groente. Uiteraard is het in the end wel een kwestie van discipline.quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:36 schreef Nobu het volgende:
[..]
Al leef je op puur frituurvet, als je er maar niet te veel van drinkt word je niet dik.
Dik = te veel vreten. Zonder uitzondering.
Begrijp je het wel??? Ik geef alleen aan wat groente kost. Voor 5 euro heb je 3 gezonde maaltijden. Koekoek.....quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
25 minuten, schillen koken, 250 gram sperciebonen erbij, aardappelen en een stukje kipfilet....klaar..quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:29 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Verse aardappels kosten anders niet meer dan afbakfriet. Het is alleen wel meer werk om het te bereiden.
Ben ik met je eens.quote:Op zondag 20 augustus 2017 11:53 schreef thekolere het volgende:
[..]
25 minuten, schillen koken, 250 gram sperciebonen erbij, aardappelen en een stukje kipfilet....klaar..
20 frikandellen koop je voor twee euroquote:Op zondag 20 augustus 2017 11:50 schreef thekolere het volgende:
[..]
Begrijp je het wel??? Ik geef alleen aan wat groente kost. Voor 5 euro heb je 3 gezonde maaltijden. Koekoek.....
Ik denk dat jij mij niet helemaal begrijpt. Geeft niet, haal rustig adem en lees mijn post nog even goed door. Mak aan.quote:Op zondag 20 augustus 2017 11:50 schreef thekolere het volgende:
[..]
Begrijp je het wel??? Ik geef alleen aan wat groente kost. Voor 5 euro heb je 3 gezonde maaltijden. Koekoek.....
Zo herkenbaar. Ik vind pakjesvoer ook vaak smerig. Vers eten is altijd het lekkerst, mits je weet hoe je met kruiden om moet gaan natuurlijk. Anders is het nog smakeloos of te zoutquote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:07 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Voorbeeld? Ik kan alleen de maaltijdsalades doorgaans hebben. De rest is meestal of fucking zout of bijna smaakloos.
quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:01 schreef SeLang het volgende:
Diepvriesgroente kan ook gewoon in de magnetron hoor. Ik doe nooit anders.
Groenten hoef je alleen een beetje te bakken met een beetje vet, niet veel. Vet en hitte helpt de celwanden te breken waardoor koolhydraten vrijkomt. Dit maakt gebakken groenten zoet.quote:Op zondag 20 augustus 2017 14:32 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Zo herkenbaar. Ik vind pakjesvoer ook vaak smerig. Vers eten is altijd het lekkerst, mits je weet hoe je met kruiden om moet gaan natuurlijk. Anders is het nog smakeloos of te zout
Maar met een beetje zelfrespect hou je patat en frikandellen voor heel af en toe en eet je voor de rest gezondquote:Op zondag 20 augustus 2017 10:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Alleen maar aardappels zit je langer van vol, groente is teslotte bijna alleen maar water. Of dus patat en frikandellen, kost denk ik niet meer dan groente en aardappels. En zoals gezegd kost het ook minder moeite om te bereiden.
Verse aardappelen en dan doorkoken, of afbakfriet wat voor-doorgekookt is. Maakt denk niets uit. Het is per slot gewoon koolhydraten. Fruit en groenten however.. die enzymen gaan kapot door hitte.quote:Op zondag 20 augustus 2017 11:53 schreef thekolere het volgende:
[..]
25 minuten, schillen koken, 250 gram sperciebonen erbij, aardappelen en een stukje kipfilet....klaar..
Het zou je nog verbazen hoe slecht volwassen mensen kunnen omgaan met hun keuzevrijheid. Vaak zijn ze als kinderen die op hun verjaardag mogen kiezen wat ze gaan eten vanavond, maar dan elke dag opnieuw.quote:Op zondag 20 augustus 2017 14:46 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Maar met een beetje zelfrespect hou je patat en frikandellen voor heel af en toe en eet je voor de rest gezond
Gewoon groenten en stukje vlees klaarmaken in de olijfolie. Beetje zout, beetje peper. Aardappels erbij en je bent gewoon klaarquote:Op zondag 20 augustus 2017 14:40 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Groenten hoef je alleen een beetje te bakken met een beetje vet, niet veel. Vet en hitte helpt de celwanden te breken waardoor koolhydraten vrijkomt. Dit maakt gebakken groenten zoet.
Groente vult trouwens niet goed. je hebt een hele bord nodig. En kwa calorieën kom je met een bord groenten nog niet aan je behoeften. heel weinig calorieën. Dus dat gezever over gezonde voeding en goedkope groenten slaat eigenlijk nergens op.
Voorts zijn sommigen allergisch voor bijvoorbeeld spruiten maar weten dit niet.
De overheid zegt dat zout slecht is, wat een gruwel. ze zeiden ook decennia dat low fat en veel brood gezond was. Ze hebben zelf bijgedragen aan de obesitas. klootzakken.
Dat klopt ja. Discipline is moeilijkquote:Op zondag 20 augustus 2017 14:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Het zou je nog verbazen hoe slecht volwassen mensen kunnen omgaan met hun keuzevrijheid. Vaak zijn ze als kinderen die op hun verjaardag mogen kiezen wat ze gaan eten vanavond, maar dan elke dag opnieuw.
Ze moesten eens leren calorieën tellen. Dan kun je toch elke dag met McDonald's wegkomen.quote:Op zondag 20 augustus 2017 14:53 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Dat klopt ja. Discipline is moeilijk
Ben het met je eens. Alleen sommigen raken niet verzadigd door groenten met aardappelen alleen. Wat de oorzaak is weet ik niet precies. Van groenten moet je sowieso erg veel eten om aan je vitaminen en mineralen te komen. Aardappelen eet je makkelijk weg en vullen niet. Je lichaam vraagt dan om meer en dan wordt je dik want aardappelen zijn notoire caloriebommen. Waarom dit voor anderen weer wel verzadigend werkt is best vaag. Ik denk dat dit te maken heft met te weinig amino inname. Dus aardappelen met groenten en vlees. Plus een caseine shake 3 uur na maaltijd. Misschien..quote:Op zondag 20 augustus 2017 14:52 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Gewoon groenten en stukje vlees klaarmaken in de olijfolie. Beetje zout, beetje peper. Aardappels erbij en je bent gewoon klaar
Pak dan zilvervliesrijst, vult als een tiet.quote:Op zondag 20 augustus 2017 15:02 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Ben het met je eens. Alleen sommigen raken niet verzadigd door groenten met aardappelen alleen. Wat de oorzaak is weet ik niet precies. Van groenten moet je sowieso erg veel eten om aan je vitaminen en mineralen te komen. Aardappelen eet je makkelijk weg en vullen niet. Je lichaam vraagt dan om meer en dan wordt je dik want aardappelen zijn notoire caloriebommen. Waarom dit voor anderen weer wel verzadigend werkt is best vaag. Ik denk dat dit te maken heft met te weinig amino inname. Dus aardappelen met groenten en vlees. Plus een caseine shake 3 uur na maaltijd. Misschien..
De moeite maakt mij niet uit. Zo veel moeite vind ik het trouwens niet eens. Daarnaast vind ik groente met gekookte aardappels ook lekkerder dan patat en een frikandel. Ik eet misschien 2x per jaar een frikandel als ik ergens op een feestje ben.quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Alleen maar aardappels zit je langer van vol, groente is teslotte bijna alleen maar water. Of dus patat en frikandellen, kost denk ik niet meer dan groente en aardappels. En zoals gezegd kost het ook minder moeite om te bereiden.
Als je de rest van de dag niks eet ja, ik denk dat dat meer moeite kost dan wat gezonder eten. Of je moet je erg inhouden bij de Mac, maar ook dat lijkt mij lastiger.quote:Op zondag 20 augustus 2017 14:57 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Ze moesten eens leren calorieën tellen. Dan kun je toch elke dag met McDonald's wegkomen.
groente is niet alleen maar water maar ook vezels. En als je zo nodig zoveel moet vreten totdat je gevoel hebt dat je knapt moet je eens proberen om in je eentje een pond spruitjes naar binnen te werken. Of probeer een peulvruchten die enorm goed verzadigen en bijna niks kosten.quote:Op zondag 20 augustus 2017 10:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat kan alleen als je extreem veel vocht vasthoudt of als je echt doodziek bent. Dat soort mensen zie je niet vaak op straat rondlopen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 23:06 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Aardappelen en vlees zijn totaal nutteloos. Aardappelen is nagenoeg alleen maar zetmeel en vlees kun je beter vervangen door iets anders met eiwitten wat wel iets van voedingswaarde heeft.quote:Op zondag 20 augustus 2017 15:26 schreef Mutiilation het volgende:
[..]
De moeite maakt mij niet uit. Zo veel moeite vind ik het trouwens niet eens. Daarnaast vind ik groente met gekookte aardappels ook lekkerder dan patat en een frikandel. Ik eet misschien 2x per jaar een frikandel als ik ergens op een feestje ben.
Wat anderen hieronder zeggen over dat groente niet zou vullen ben ik het ook niet mee eens. Ik ben opgegroeid met aardappels met groente, stuk vlees of vis erbij. Zat als kind altijd goed vol en kreeg voldoende voedingsstoffen binnen.
Bonen (uit blik) zijn inderdaad snel klaar en verzadigen lang. Maar heel gezond zijn ze geloof ik niet, hoewel beter dan frituur.quote:Op zondag 20 augustus 2017 15:57 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
groente is niet alleen maar water maar ook vezels. En als je zo nodig zoveel moet vreten totdat je gevoel hebt dat je knapt moet je eens proberen om in je eentje een pond spruitjes naar binnen te werken. Of probeer een peulvruchten die enorm goed verzadigen en bijna niks kosten.
Vlees heeft zat voedingswaarde en heeft zijn plaats in een gezond dieet, alleen niet in de hoeveelheden die we eten.quote:Op zondag 20 augustus 2017 16:21 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Aardappelen en vlees zijn totaal nutteloos. Aardappelen is nagenoeg alleen maar zetmeel en vlees kun je beter vervangen door iets anders met eiwitten wat wel iets van voedingswaarde heeft.
Dat klopt helemaal.quote:Op zondag 20 augustus 2017 16:24 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Vlees heeft zat voedingswaarde en heeft zijn plaats in een gezond dieet, alleen niet in de hoeveelheden die we eten.
Goed punt.quote:Op zondag 20 augustus 2017 15:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Als je de rest van de dag niks eet ja, ik denk dat dat meer moeite kost dan wat gezonder eten. Of je moet je erg inhouden bij de Mac, maar ook dat lijkt mij lastiger.
je hebt niet echt verstand van gezond dusquote:Op zondag 20 augustus 2017 16:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bonen (uit blik) zijn inderdaad snel klaar en verzadigen lang. Maar heel gezond zijn ze geloof ik niet, hoewel beter dan frituur.
Wanneer je enzymen en aminozuurketens in vlees kapotkookt en bakt. Dan heb je denk ik juist meer vlees nodig om aan je proteïne te komen. Daarom caseineshakes of plantaardige proteineshakes. Alleen vraag ik mij af hoe het komt dat droge aminozuurketens wel werken na inname. Is dat dan niet gewoon dood?quote:Op zondag 20 augustus 2017 16:24 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Vlees heeft zat voedingswaarde en heeft zijn plaats in een gezond dieet, alleen niet in de hoeveelheden die we eten.
Je kunt het bijzonder makkelijk uit je patroon laten en vervangen voor vis of peulvruchten.quote:Op zondag 20 augustus 2017 16:24 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
quote:Op zondag 20 augustus 2017 16:41 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
je hebt niet echt verstand van gezond dus
Vis is natuurlijk ook gewoon vlees, dat in de culinaire wereld wordt gedaan alsof het wat anders is betekent niet dat dat biologisch gezien hout snijdt.quote:Op zondag 20 augustus 2017 16:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je kunt het bijzonder makkelijk uit je patroon laten en vervangen voor vis of peulvruchten.
'het is niet gezond geloof ik' wel dan?quote:Op zondag 20 augustus 2017 16:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]Oké. Goede argumentatie.
Waar heb je het over? Vlees koken verhoogt juist de biologische beschikbaarheid van de eiwitten. Enzymen niet nee, maar in plantaardige eiwitshakes zou ik die ook niet teveel verwachten.quote:Op zondag 20 augustus 2017 16:48 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Wanneer je enzymen en aminozuurketens in vlees kapotkookt en bakt. Dan heb je denk ik juist meer vlees nodig om aan je proteïne te komen. Daarom caseineshakes of plantaardige proteineshakes. Alleen vraag ik mij af hoe het komt dat droge aminozuurketens wel werken na inname. Is dat dan niet gewoon dood?
Er zitten zeker wat voedingsstoffen in, maar niet genoeg om bijvoorbeeld bladgroente te laten staan.quote:Op zondag 20 augustus 2017 16:55 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
'het is niet gezond geloof ik' wel dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |