abonnement Unibet Coolblue
pi_173038909
In de tuin van mijn nieuwe woning ligt een vijver die ik er graag uit wil hebben.
Idee is er om met hardhouten balken of terrasvlonders een terras van te maken.

Heb nu een offerte van een tuinder gekregen voor het bedrag van ¤2000,-
Hoewel ik echt twee linkerhanden heb, zit ik er toch over te denken om zelf de boel leeg te halen, vol te storten en er een terras op aan te leggen.

De volgende vragen komen nu naar boven:

A: Is het bedrag in de offerte echt het bedrag wat normaal is voor zo'n klus? (ja, uiteraard ga ik nog een aantal offertes opvragen)
B: Hoe lastig is het om de vijver zelf te dempen en er een terras op aan te leggen?
C:Hoe veel tijd neemt zo'n klus in beslag?
D: Is het slim om te kiezen voor hardhout of composiet?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ka·na·rie de; m -s geel vogeltje, populair als huisdier
pi_173039629
quote:
B: Hoe lastig is het om de vijver zelf te dempen en er een terras op aan te leggen?
Met een flinke dompelpomp heb je zo'n vijver in een paar uur leeg. Je zal ongetwijfeld een lading drab tegenkomen waar je even af moet zien te komen. Als er nog leven in zit, moet je daar een geschikt plekje voor vinden (siervissen als goudvis, koi en zonnebaars mogen niet in de sloot). Daarna is het een kwestie van eventuele stenen en/of ombouw verwijderen, plastic verwijderen en als het rechte wanden betreft, zal er onder het plastic wellicht ook een stenen of betonnen wand zitten die weg moet, en dan heb je gewoon een gat.

Dat moet je vullen met zand en het is verstandig om dat steeds een beetje aan te trillen, zodat je er niet tegen aanloopt dat je terras binnen een maand verzakt. Ik zou het terras persoonlijk met stenen leggen ipv met vlonders. Het is maar een paar vierkante meter en dan kan je voor een prikkie aan stenen komen. Vlonders verbleken en worden mogelijk spekglad en je hebt kans dat het onkruid er zo tussendoor komt zetten
quote:
C:Hoe veel tijd neemt zo'n klus in beslag?
Ruim genomen, een dag voor het verwijderen van de vijver en het volgooien van het gat.
Een uur of 3-4 voor egaliseren en aantrillen van de ondergrond. En dan net zoveel tijd voor het neerleggen van de stenen of vlonderdelen (maar ik zou dus voor stenen gaan).

Als je het egaliseren goed doet, is het leggen een fluitje van een cent.
quote:
D: Is het slim om te kiezen voor hardhout of composiet?
Composiet.
Composiet splintert niet (handig op blote voeten). Het verkleurt wel wat, maar lang niet zo erg als hardhout (dat verbleekt in de zon eigenlijk altijd naar grijs). Composiet wordt in tegenstelling tot hardhout (meestal) niet glad als het nat is. En je kan composiet verwerken zonder dat je echt de bevestigingsmaterialen ziet, zodat je een cleane look krijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 10-08-2017 22:56:40 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173039688
Wat zit er in die 2000 euro? Is dat tot en met terras aanleggen?
En hoe groot en diep is de vijver?
  donderdag 10 augustus 2017 @ 13:35:54 #4
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_173039722
Naja, het is niet echt groot, maar wel wat werk in uren, en ook de materiaalkost moet je niet onderschatten.

Het is 250x150cm ongeveer?

Dan zal je materiaalkost voor het terras in hout, als je een beetje mooi materiaal neemt, zo'n 300 euro zijn. Is nog wel aardig wat werk om dat netjes te plaatsen en af te werken.

Afhankelijk van de diept van de vijver, en de bereikbaarheid met machines zal het nog best een aardig werk zijn om die vijver te dempen. Dan ook een goede fundering voorzien voor het terras, anders gaat het op termijn verzakken.

Het is best zelf te doen, maar als je het goed wil doen zal je er wel een aantal dagen voor nodig hebben verwacht ik.
pi_173040094
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 13:34 schreef DarkE het volgende:
Wat zit er in die 2000 euro? Is dat tot en met terras aanleggen?
En hoe groot en diep is de vijver?
Dat bedrag is voor het hele project inderdaad. Boel leeghalen, volgooien en terras erop aanleggen.

afmetingen zijn ongeveer 250 x 150 cm inderdaad!

klinkt alsof composiet de betere keuze is als ik het zo lees dus.

quote:
Dan ook een goede fundering voorzien voor het terras, anders gaat het op termijn verzakken.

Het is best zelf te doen, maar als je het goed wil doen zal je er wel een aantal dagen voor nodig hebben verwacht ik.
Is zo'n fundering voor een niet-klusser met googlewerk en instructies volgen ook te doen of is het eigenlijk onverstandig om zelf uit te voeren?
ka·na·rie de; m -s geel vogeltje, populair als huisdier
pi_173040200
quote:
Ik zou het terras persoonlijk met stenen leggen ipv met vlonders. Het is maar een paar vierkante meter en dan kan je voor een prikkie aan stenen komen. Vlonders verbleken en worden mogelijk spekglad en je hebt kans dat het onkruid er zo tussendoor komt zetten
Omdat de rest van de tuin ook al steen is wil ik juist graag een stukje met terras van hout/composiet.
Dat kleine gedeelte verwacht ik wel schoon te kunnen houden.
Ga sowieso voor composiet nu trouwens na jouw uitleg. Thanks!
ka·na·rie de; m -s geel vogeltje, populair als huisdier
  donderdag 10 augustus 2017 @ 14:43:45 #7
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_173041042
Het is prima door een klusser zelf te doen. Je moet echter wel wat materiaal huren, materialen inkopen, gereedschap heb je misschien niet allemaal, dus kan nog wel een dure grap worden.

Zoals hierboven al aangehaald, bij het aanvullen telkens een laagje van 15-20cm aanvullen, en dan weer de trilplaat er over, zodat alles goed aangedamd is. De fundering van je composiet terras kan dan vervolgens op palen die je de grond in slaat, of door eerst een mooie vlakke tegellaag te leggen, en daarop een composiet terras te plaatsen op pootjes.
Tussenoplossing is enkel stoeptegels te leggen op de plek waar pootjes komen.

In die laatste twee gevallen zou ik wel een goed vaste fundering van steenpuin of gestabiliseerd zand leggen.
pi_173041208
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 13:59 schreef spoeleh het volgende:

[..]

Omdat de rest van de tuin ook al steen is wil ik juist graag een stukje met terras van hout/composiet.
Dat kleine gedeelte verwacht ik wel schoon te kunnen houden.
Ga sowieso voor composiet nu trouwens na jouw uitleg. Thanks!
Ik zou er dan wel voor kiezen om er worteldoek onder te leggen, of misschien een stuk van het vijverfolie wat je uit de vijver haalt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173041303
Kuil volgooien met aarde , paar weken laten rusten en inklinken. Laag zand erover en tegels leggen.

Het is ook maar 1,50 * 2,50 , een bed is groter. Heel makkelijk door een klusser te doen.
pi_173041517
Ik zou zo'n rotklus uitbesteden, en vind 2k eigenlijk heel goedkoop.

Gezien de materiaalkosten, apparaten, arbeidsloon etc.
  Moderator donderdag 10 augustus 2017 @ 18:32:43 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173045618
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 13:54 schreef spoeleh het volgende:
Is zo'n fundering voor een niet-klusser met googlewerk en instructies volgen ook te doen of is het eigenlijk onverstandig om zelf uit te voeren?
Heb je de gereedschappen en middelen wel om de klus aan te kunnen pakken ? :)
pi_173049411
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 15:08 schreef BrrrKoud het volgende:
Ik zou zo'n rotklus uitbesteden, en vind 2k eigenlijk heel goedkoop.

Gezien de materiaalkosten, apparaten, arbeidsloon etc.
Ik vind 2k voor een half dagje/dagje werk best aan de prijs.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_173049979
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ik vind 2k voor een half dagje/dagje werk best aan de prijs.
Blijf maar even dromen internet ridder.

Vijver slopen, afvoeren, grond halen, machines halen, dempen, hout halen, terras maken...

Half dagje :Z
Laat die handjes wapperen!
pi_173050280
quote:
1s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:19 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Blijf maar even dromen internet ridder.

Vijver slopen, afvoeren, grond halen, machines halen, dempen, hout halen, terras maken...

Half dagje :Z
Wat voor machines wilde je voor deze klus halen, triangel jostie? Een trilplaat dekt niet echt die 2k.

We hebben het over een kuiltje van 1,50 bij 2,50 dat dicht moet. Niet over een een inslagkrater van 10 * 10 km.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_173052388
Ik zou de vijver zelf dempen, paar vrienden optrommelen en op een goede zaterdag is het geregeld.
Je kan er dan voor kiezen om het andere werk uit te besteden, scheelt je misschien wel de helft.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 10 augustus 2017 @ 23:47:24 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_173054686
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 21:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wat voor machines wilde je voor deze klus halen, triangel jostie? Een trilplaat dekt niet echt die 2k.

We hebben het over een kuiltje van 1,50 bij 2,50 dat dicht moet. Niet over een een inslagkrater van 10 * 10 km.
hoe krijg jij 4kuub zand daar achter in de tuin? Als je dat spontaan voor op straat tovert ben je alsnog 40keer heen en weer aan het lopen met een volle kruiwagen.
pi_173055642
Ik zou mooi voor echt hout gaan. Je hebt een prachtige locatie, dan ga je er toch geen plastic vlonders inleggen...

Maar ieder zijn smaak natuurlijk, er zijn ook mensen die vinden kunststof kozijnen mooi...

Ja, hout wordt grijs, omdat het een natuurlijk product is. Maar dat hoeft toch niet lelijk te zijn?

Enne voor die 2000 euro zou ik het zeker laten doen, ik vind het niet echt duur voor het werk dat gedaan moet worden.
pi_173057373
Als je van klussen en sjouwen houdt, is het een aardige klus. Die 4 kuub is wel behoorlijk wat; het beste doe je dat met twee man & kruiwagens. Inwateren met de tuinsproeier elke 25 cm en ik zie de noodzaak van een trilplaat niet zo.

Qua vlondersplanken zou ik bankirai of padoek nemen, maar da's omdat ik kunststof/plastic echt geen porem vind.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173057654
het is 1 of 2 dagen hard werken. kosten zijn dan 1 schep 50 euro. huur van een aanhanger 50 euro. paar kuub aarde ca 200 euro. plus 3 fysio bezoeken 90 euro.

ik heb het hier vorig weekend gedaan die vijver was al leeg en volgestort met puin en aarde. dat was beduidend meer werk dan een draaiende vijver. ben ik 1.5 dag mee bezig inc afvoeren en volstorten.

zit bij die 2000 ook het terras maken?

overigens als je wilt weten of het normaal is vraag een ander om ook een offerte te maken.
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:29:39 #20
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_173057821
Ik vind het niet ontzettend veel geld eigenlijk. Het is gewoon veel werk, en iemand die denkt het in een halve dag te doen gaat zeker geen vergelijkbaar werk leveren.

4 kuub zand haal je niet in 1 keer met je aanhanger, met een kleintje moet je daar al snel 6-8 ritjes voor maken. Het verplaatsen met de kruiwagen gaat met z'n tweetjes nog vrij snel. Aandammen met water is op zich geen heel slecht idee, maar garandeert niet echt een stabiele ondergrond voor een terras.

Het terras zelf is ook best een aardige klus, maar met de juiste gereedschappen goed zelf te doen. Het kost gewoon tijd. Ik heb hier een terrasje van 8m2 van hout gemaakt, flink verhoogd op palen, dus 50 palen de grond in geslagen, dat is al een halve dag werk in de praktijk, dan netjes waterpas en aan een kant met een kleine afloop draagbalken op de palen boren, en vervolgens de planken er op, dat was nog eens een dagje werk, dus 1-1,5 dag alleen al voor het terras.
pi_173057897
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 09:15 schreef Nico987 het volgende:
het is 1 of 2 dagen hard werken. kosten zijn dan 1 schep 50 euro. huur van een aanhanger 50 euro. paar kuub aarde ca 200 euro. plus 3 fysio bezoeken 90 euro.

ik heb het hier vorig weekend gedaan die vijver was al leeg en volgestort met puin en aarde. dat was beduidend meer werk dan een draaiende vijver. ben ik 1.5 dag mee bezig inc afvoeren en volstorten.

zit bij die 2000 ook het terras maken?

overigens als je wilt weten of het normaal is vraag een ander om ook een offerte te maken.
En dan ga je er voor t gemak maar even vanuit dat ts beschikking heeft over een auto die 2 ton mag trekken, dat zijn er niet super veel, zeker niet de normale personenauto's.

Dat materiaal voor vlonders is best duur, ik had t mooi laten doen voor die 2000 euro.
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:37:54 #22
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173057953
4 kuub zand halen met je aanhangertje? 4 BigBags en een beetje bedrijf met een 12m laadkraan zet ze zowat naast de vijver. Kost op het eind evenveel.
And so is the past
pi_173057976
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 09:15 schreef Nico987 het volgende:
plus 3 fysio bezoeken 90 euro.
:D
Maar je hebt wel een punt: als je dit werk niet gewend bent, en je wilt het in een dag doen, dan valt dat vies tegen.
in a crowd you lose humanity
pi_173058998
Thanks voor alle reacties!

de tuinder die de offerte heeft neergelegd heeft er twee dagen werk voor berekend.
Voor mezelf hoeft het niet perse in een of twee dagen gedaan te zijn, maar het moet ook geen week duren. Ook niet wanneer ik het zelf zou uitvoeren.

Als ik alle reacties zo lees ga ik nog een tweetal offertes opvragen en de klus dan uitbesteden.

Keuze over composiet of hout vind ik nog wel een lastige.
ka·na·rie de; m -s geel vogeltje, populair als huisdier
pi_173059887
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 09:29 schreef Rtificial het volgende:
Ik heb hier een terrasje van 8m2 van hout gemaakt, flink verhoogd op palen, dus 50 palen de grond in geslagen, dat is al een halve dag werk in de praktijk,
50 palen voor 8m2 terras? Dan heb je al bijna het terras vol met de kopse kanten. Is het geen 80m2?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173059925
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 09:37 schreef nogeenoudebekende het volgende:
4 kuub zand halen met je aanhangertje? 4 BigBags en een beetje bedrijf met een 12m laadkraan zet ze zowat naast de vijver. Kost op het eind evenveel.
Denk zelf goedkoper, en veel makkelijker dan rijden, inladen op de aanhanger, uitladen en kruien
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:13:44 #27
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_173059981
quote:
1s.gif Op donderdag 10 augustus 2017 23:47 schreef bleiblei het volgende:

[..]

hoe krijg jij 4kuub zand daar achter in de tuin? Als je dat spontaan voor op straat tovert ben je alsnog 40keer heen en weer aan het lopen met een volle kruiwagen.
Paar vrienden, 2 kruiwagens. En na afloop kost het je alleen een barbeque met een paar kouwe pils.

Als ik de tuin zo inschat lijkt het me niet heel bereikbaar voor een vrachtwagen met autolaadkraan maar ik kan me vergissen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_173060022
Leegpompen en volstorten met zand, zoveel werk is dat niet, dan die vlonder laten aanleggen. Scheelt je weer 1000 euro denk.
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:40:52 #29
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_173060671
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 11:09 schreef blomke het volgende:

[..]

50 palen voor 8m2 terras? Dan heb je al bijna het terras vol met de kopse kanten. Is het geen 80m2?
Nee, de instructies die ik volgde hadden het over een paal elke 40cm. Dus bij 4x2m heb je het dan over 11x5 palen. Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal veel, en als je zwaardere balken (en palen) gebruikt, moet je volgens mij veel grotere ruimte kunnen laten, in ieder geval in een van beide richtingen.
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:38:14 #30
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_173062144
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 11:13 schreef fathank het volgende:

[..]

Paar vrienden, 2 kruiwagens. En na afloop kost het je alleen een barbeque met een paar kouwe pils.

Als ik de tuin zo inschat lijkt het me niet heel bereikbaar voor een vrachtwagen met autolaadkraan maar ik kan me vergissen.
Dat snap ik ook wel dat dat kan. Het ging mij erom dat mensen roepen dat 2k belachelijk is, maar niet beseffen dat je een hovenier + werknemer niet af kan schepen met een bbq en een bak bier.

Het schijnt namelijk dat die mensen gewoon een euro of 30 uurloon moeten rekenen om aan het einde van de maand hun huur of hypotheek te kunnen betalen.
pi_173062847
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 11:40 schreef Rtificial het volgende:
Nee, de instructies die ik volgde hadden het over een paal elke 40cm. Dus bij 4x2m heb je het dan over 11x5 palen. Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal veel, en als je zwaardere balken (en palen) gebruikt, moet je volgens mij veel grotere ruimte kunnen laten, in ieder geval in een van beide richtingen.
Ik heb onder een terrasje 10 palen verticaal gebruik. 4 in de lange richting en 3 in de korte. Aangezien 4 hoekpalen dubbel zijn, dus 10 in totaal. Overigens de dwarsbalken (net als de palen) die erop liggen, in hardhout (bankirai)

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 11-08-2017 13:20:05 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:30:46 #32
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_173063210
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 13:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb onder een terrasje 10 palen verticaal gebruik. 4 in de lange richting en 3 in de korte. Aangezien 4 hoekpalen dubbel zijn, dus 10 in totaal. Overigens de dwarsbalken (net als de palen) die erop liggen, in hardhout (bankirai)
En welke oppervlakte is dat, of beter, hoe groot zijn de afstanden? Welke balkmaat heb je gebruikt?
pi_173063825
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 13:30 schreef Rtificial het volgende:
En welke oppervlakte is dat, of beter, hoe groot zijn de afstanden? Welke balkmaat heb je gebruikt?
Balkjes liggen hart-op-hart ongeveer 80 cm van elkaar. Dikte balkjes: 68x45 mm (ongeveer) met de korte kant plat zodat de 68 mm de krachten opvangt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:17:48 #34
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_173064341
Ja, dat zijn behoorlijke balkjes inderdaad, ik denk dat ik 50mm gebruikt heb, dus dan kom je op kortere afstand. Maar de afstand tussen de balkjes onderling hangt dan weer vooral van de dikte en houtsoort van de vlonderplanken af lijkt me.
pi_173064382
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 14:17 schreef Rtificial het volgende:
Ja, dat zijn behoorlijke balkjes inderdaad, ik denk dat ik 50mm gebruikt heb, dus dan kom je op kortere afstand. Maar de afstand tussen de balkjes onderling hangt dan weer vooral van de dikte en houtsoort van de vlonderplanken af lijkt me.
Alles Bankirai.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:25:15 #36
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_173064501
Maar ook daar zijn weer verschillende klasses en diktes in. Anyway, scheelt flink in de hoeveelheid palen die je moet slaan, dat is zo!
pi_173066451
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 14:25 schreef Rtificial het volgende:
scheelt flink in de hoeveelheid palen die je moet slaan, dat is zo!
Ik zit op zand, da's lastig om te slaan, palen heb ik in een geboord gat gezet (baksteen onderin plus halve emmer water) en met zand aangevuld en andere helft emmer water erbij
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173067645
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 09:34 schreef Makrolon het volgende:

[..]

En dan ga je er voor t gemak maar even vanuit dat ts beschikking heeft over een auto die 2 ton mag trekken, dat zijn er niet super veel, zeker niet de normale personenauto's.

Dat materiaal voor vlonders is best duur, ik had t mooi laten doen voor die 2000 euro.
dat aanhangertje is om de vijver af te voeren. de aarde laat je komen.

als ik de vlonder zou laten maken zou ik ook de vijver weg laten halen. een vijver slopen kan met linker handen. een vlonder bouwen moet je wel wat handig voor zijn.
pi_173068204
Ik heb zelf een grotere vijver weggehaald, die ook nog eens zo'n 40cm uit stak boven de grond.
Water weggepompt, hilti gehuurd om beton te slopen (bak was gewapend beton), puincontainer gehuurd, puin met vrienden van tuin naar container gebracht, en nu hoeft er alleen nog wat zand in. Mijn vijver was +-2 bij 5 en hoger.
Had nog wat zand over, nu moet er ongeveer 30cm zand in, dus +- 2 kuub ophoogzand, dan beetje tuinaarde en gras er over. Prima zelf te doen, kosten alles bij elkaar zo'n 600 euro.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')