abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_172745438
Vredesweek met rauw voorverhaal

Het leek een mooi plan. Sta stil bij 350 jaar Vrede van Breda met een vredesweek. ,,Maar", zegt initiatiefneemster Lilian Joossen. ,,Zoals de traan dicht bij de lach ligt, de liefde makkelijk omslaat in haat, wenste ik vrede, maar belandde in agressie."

Vanaf vandaag, donderdag, staat een week lang achter de StadsGalerij aan de Oude Vest in Breda het Vredes-tipi/tentenkamp. Idee is van Joosen. Zij realiseerde zich dat de StadsGalerij ooit deel uitmaakte van de Chassékazerne. Vrij associërend kwam ze op het idee dat waar ooit een militair tentenkamp stond, zij graag een vreedzame variant wilde. Een tentenkamp met tipi's.

Ze had haar plan nog niet geopenbaard, of via Facebook kwam een dreiging binnen. Afzender was actiegroep De Grauwe Eeuw. Een platform dat zich verzet tegen (impliciet) racisme. Tipi's, zo stelden zij, is een vorm van Cultural Appropriation. Een dominante witte cultuur steelt als het ware iets van een culturele minderheid. Zonder al te veel stil te staan bij de (religieuze) betekenis van dat wat wordt gebruikt. In dit geval een tipi. Een tent van Native Americans (Indianen).

Dreigend
De Grauwe Eeuw dreigde in actie te komen als het tipi-kamp doorging. Hoe, bleef onduidelijk. ,.Maar de toon van hun bericht was dreigend", zegt Joosen. Helemaal toen De Grauwe Eeuw zich ook persoonlijk tot haar en tot Ben Acket, de maker van de tipi's (in chakra-kleuren), wendde. Joosen: ,,Het was erg aanvallend."

En dat: ,,Ja, dat terwijl ik mij inderdaad tot op dat moment niet had gerealiseerd dat de tipi's voor sommige mensen een andere betekenis hebben. Ik kende de term Cultural Appropriation niet, maar was wel bereid me er in te verdiepen." Ze wilde in gesprek met de actiegroep, nodigde hen uit bij de vredesweek hun verhaal te doen. De Grauwe Eeuw weigerde. Wilde niet worden ingepalmd door een evenement waartegen de groep ageerde. Bovendien voelde de Grauwe Eeuw zich op zijn beurt door Joosen gecriminaliseerd.

Uiteindelijk kwam het wel tot een gesprek met de gemeente Breda. Die steunt het evenement met een subsidie van 3500 euro. Ondanks het gesprek, bleef De Grauwe Eeuw op Facebook kritiek uiten. Zolang er geen Native Americans werden betrokken bij het evenement, was er sprake van onrechtmatig stelen van elementen van een andere cultuur, was de opvatting.

Joosen vond Native Americans die achter haar stonden. ,,Maar", zegt een woordvoerder van de Grauwe Eeuw: ,,Native Americans bestaan uit veel verschillende groepen. Je kunt er niet zomaar een paar uitkiezen die jou steunen en zeggen: dit is wat zij vinden. Wij hadden van de gemeente te horen gekregen dat onze Native Americans een platform zouden krijgen. Maar dat is genegeerd."

Verzet
Het verzet hield en houdt dan ook aan. Het evenement heeft voor de zekerheid inmiddels een beveiliger en camera. Maar, Joosen heeft sowieso al de nodige aanpassingen gedaan. ,,Er is een prominente plek ingeruimd voor het thema Cultural Appropriation. Niet alleen staat het als disclaimer met uitleg vermeld op de posters, ook is er een project van Carlijn Timmermans over het onderwerp, wordt het bij kampvuurgesprekken aangehaald en draait de film 'More than a pipeline'., over het verzet van indianen tegen de aanleg van een oliepijplijn dwars door hun heilige grond."

Zij zijn trouwens aanwezig in het tentenkamp. Eén Native American leidt zelfs de opening: een ritueel met een vredespijp. Joosen: ,,Ergens ben ik de Grauwe Eeuw dankbaar. Hun optreden heeft geleid tot verdieping van het evenement."

Tegen
Al meent Joosen dat ze de negatieve energie een positieve wending heeft gegeven, en al werkt zelfs een Bredaas lid van de Grauwe Eeuw mee, toch blijft de actiegroep gekant tegen het evenement. De Grauwe Eeuw: ,,De Cultural Appropriation wordt bij het evenement vanuit wit perspectief onder de aandacht gebracht, niet vanuit degene die er slachtoffer van zijn geworden. Dat geeft een gekleurd beeld. Dat had kunnen worden voorkomen als er vooraf contact met ons was opgenomen. Dat is nagelaten. Dan hadden we één en ander kunnen communiceren. Nu denken wij dat er een evenement komt, waar het onderwerp opnieuw met een witte blik wordt belicht."
http://www.bndestem.nl/br(...)oorverhaal~a3fdd81d/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:32:29 #2
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172745550
Het is ook altijd fout met dat soort groepjes, of het is niet goed.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_172745613
Tipi's doen me denken aan aubergines.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:39:45 #4
456076 PreiKaas
Prei met Kaas
pi_172745722
Fitty tussen links extremistische figuren of zo?
pi_172745810
quote:
18s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:34 schreef Kim-Holland het volgende:
Tipi's doen me denken aan aubergines.
Is dat niet cultural appropriation?

Als blanke beledig je hiermee zowel de oorspronkelijke bewoners van Myanmar en, de juiste groep dan, de indianennative americans mee. Voor de oorspronkelijke inwoners van Myanmar waar de aubergine vandaan komt, was de aubergine van grote waarde. En de indianen native americans, maar dan uiteraard wel de correcte groep native americans, vereerden hun tipi's op religieuze wijze.

Als blanke Nederlander mag je niet eens nadenken over aubergines :(
  † In Memoriam † vrijdag 28 juli 2017 @ 20:43:43 #6
88815 The_Emotion
98.3
pi_172745814
Kunnen ze die activisten niet aan een totempaal binden?

Ze hebben namelijk hawaiian shirts in de aanbieding _O_
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_172745912
quote:
8s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:43 schreef Remqo het volgende:
Kunnen ze die activisten niet aan een totempaal binden?

Ze hebben namelijk hawaiian shirts in de aanbieding _O_
Inderdaad, cultural appropriation. Je beledigd hiermee de oorspronkelijke inwoners van Hawai.

Als blanke mag je absoluut geen hawaiaanse shirts dragen, hawai fivo O kijken en al helemaal geen pizza met ananas eten. ~O>
pi_172745919
Komt dat zien, komt dat zien.

Altijd lachen met dit soort verknipte zielen :

https://twitter.com/degrauweeuw

quote:
De Grauwe Eeuw
@DeGrauwEeuw

Tegenantwoord op de verheerlijking van de gouden eeuw.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:47:47 #9
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_172745926
Kunnen we dat soort grauwe eeuw figuren allemaal opknopen 'edit': of tenminste constant hun auto/fietsbanden lek steken? Mensen die het woord cultural appropriation zonder sarcasme gebruiken zijn geen knip voor de neus waard. De kanker van de samenleving.
pi_172745957
quote:
De Grauwe Eeuw‏ @DeGrauwEeuw 14 feb.

Zojuist is ons verzoek voor naamswijziging van de Coentunnel per post en per mail verstuurd naar... http://fb.me/1bbm51u33

1 antwoord 3 retweets 2 vind-ik-leuks
Man, man, man.
pi_172745996
quote:
18s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:47 schreef Verbodsbord het volgende:
Kunnen we dat soort grauwe eeuw figuren allemaal opknopen 'edit': of tenminste constant hun auto/fietsbanden lek steken? Mensen die het woord cultural appropriation zonder sarcasme gebruiken zijn geen knip voor de neus waard. De kanker van de samenleving.
Zouden ze ook tegen uitkeringen zijn?
pi_172746012
Onironisch "cultural appropriation" gebruiken buiten de VS in het HUIDIGE JAAR :')
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:52:46 #13
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_172746054
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:50 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Zouden ze ook tegen uitkeringen zijn?
Tuurlijk niet. Dat is alleen maar een welverdiende schadevergoeding van de Nederlandse Staat die eeuwenlang veel geld heeft verdient over de ruggen van arme minderheden/slaven/afrikanen/andere groepen. Een uitkering is niets anders dan het afkopen van 'white guilt'

ofzo :{
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:54:21 #14
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_172746092
Ik weet niet zo goed of ik moet lachen of moet huilen :')
pi_172746123
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Is dat niet cultural appropriation?

Als blanke beledig je hiermee zowel de oorspronkelijke bewoners van Myanmar en, de juiste groep dan, de indianennative americans mee. Voor de oorspronkelijke inwoners van Myanmar waar de aubergine vandaan komt, was de aubergine van grote waarde. En de indianen native americans, maar dan uiteraard wel de correcte groep native americans, vereerden hun tipi's op religieuze wijze.

Als blanke Nederlander mag je niet eens nadenken over aubergines :(
Mooi verhaal. Vertel dat maar aan Laura Mulder! -O-
  vrijdag 28 juli 2017 @ 20:59:26 #16
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_172746199
Overigens houdt dit soort gezeik sterk verband met het afschaffen van zaken als 'Dames en heren' door de gemeente Amsterdam en de NS etc. Zijn dezelfde soort zwakzinnige mensen die daardoor een podium krijgen, waardoor dit gejank alleen maar toe zal nemen.
pi_172746251
Tijd voor een goeie oorlog als dit soort lui opeens tijd teveel hebben en dit soort actiegroepen gaan oprichten.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_172746328
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:32 schreef nixxx het volgende:
Het is ook altijd fout met dat soort groepjes, of het is niet goed.
Cultural appropriation hè. Dat is een big no-no geworden.
I´m back.
pi_172746329
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 20:59 schreef Verbodsbord het volgende:
Overigens houdt dit soort gezeik sterk verband met het afschaffen van zaken als 'Dames en heren' door de gemeente Amsterdam en de NS etc. Zijn dezelfde soort zwakzinnige mensen die daardoor een podium krijgen, waardoor dit gejank alleen maar toe zal nemen.
Het is wel een van de eerste keren dat een links regenboogproject stuit op een linkse idealisten groep met tegengestelde overtuigingen.

Dit zal in de toekomst wel veel vaker gaan gebeuren.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:07:37 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172746405
Ah, de Grauwe Eeuw laat weer eens van zich horen... Dat is wel zo'n debielen kermis bijelkaar. :')

quote:
„Romantiseren van massamoorden!” volgens actiegroep De Grauwe Eeuw, die in Hoorn de vaste ligplaats met rode verf bekladde, evenals beelden van de zeehelden J.P. Coen en Bontekoe. „Genocide.” Dit schip: „Een massavernietigingswapen.”

Ik was graag met hen in gesprek gegaan, maar via internet laat de anonieme groep me weten niet met de pers te praten. „Wij zijn niet uit op een dialoog; witte Europeanen hebben zelf de taak zich te onderwijzen in hun verleden.”
NRC

_O- _O-
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:10:02 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172746469
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Cultural appropriation hè. Dat is een big no-no geworden.
Misschien kan het uitgebreid worden met gebruiken uit verschillende provincies... Carnaval in Groningen kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Of fierljeppen in Brabant, ook een absolute no-go.
pi_172746470
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:07 schreef AchJa het volgende:
Ah, de Grauwe Eeuw laat weer eens van zich horen... Dat is wel zo'n debielen kermis bijelkaar. :')

[..]

NRC

_O- _O-
Jezus _O-
pi_172746505
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

NRC

_O- _O-
Ergens heel vreemd natuurlijk en contra-productief. Laat de mensen juist kennis maken met de geschiedenis zou ik zeggen. Daarover bestaan wat betreft veel onderwerpen zoveel misconcepties. Maar nu willen ze alles taboeïseren.
I´m back.
pi_172746562
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 21:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Misschien kan het uitgebreid worden met gebruiken uit verschillende provincies... Carnaval in Groningen kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Of fierljeppen in Brabant, ook een absolute no-go.
Volgens mij heeft Groningen gewoon een bisschopdom, dus in principe zouden ze carnaval kunnen vieren in Grûn, of ik moet het mis hebben. En fierljeppen in Brabant is ook niet echt spannend, door de zandgronden hebben ze smalle slootjes.
I´m back.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 21:17:32 #25
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_172746660
Waar een mensch zich al niet druk over kan maken.

Er is geen indiaan die er naar kraait maar er moet altijd wel een of andere actiegroep zijn die het er niet mee eens is en daar ook nog een podium voor krijgt.
Echt een typisch Westers welvaarts fenomeen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')