quote:Op donderdag 14 december 2017 16:49 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Voor meer zie: http://www.nationalgeogra(...)de-eeuw-elkaar-gezet
Nice, hier de high-res van die kaart:quote:Op donderdag 14 december 2017 16:49 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Voor meer zie: http://www.nationalgeogra(...)de-eeuw-elkaar-gezet
Tof!quote:Op donderdag 14 december 2017 18:34 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nice, hier de high-res van die kaart:
https://www.davidrumsey.c(...)SEY~8~1&mi=0&trs=128
quote:Scientists finally confirm there was life on Earth 3.5 billion years ago
As humans, it’s difficult to take the long view of history because we’re the new kids on the block, having only been around 3 million years or so. Although you may feel old by the time you’re an adult, the reality is that people are a recent development. The first life forms existed long before our arrival, now confirmed as some 3.5 billion years ago.
For more than two decades, there has been a dispute in the scientific community over the oldest fossils ever found. Paleobiologists have finally laid the debate to rest today (Dec. 18), with a new study in the Proceedings of the National Academy of Sciences that uses the latest techniques to date the most aged remains available, confirming the existence of bacteria and microbes nearly 3.5 billion years ago, possibly living on a planet without oxygen.
C&H / Onderzeeër 103 jaar na verdwijning tijdens WW1 gevondenquote:Op zaterdag 23 december 2017 09:44 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
22-12-2017
Onderzoekers ontdekken de eerste geallieerde onderzeeër die in WOI ten onder ging
Een eerste stap in het ontrafelen van het honderd jaar oude mysterie.
Na een uitvoerige zoekactie stuitten onderzoekers op de HMAS AE1, de eerste onderzeeër van Australië die in de Eerste Wereldoorlog naar de zeebodem zonk. Alle bemanningsleden kwamen daarbij om het leven. Deze tragische gebeurtenis is één van de hardnekkigste mysteries uit de militaire geschiedenis van Australië.
HMAS AE1
De Australische onderzeeër HMAS AE1 ging verloren op 14 september 1914, voor de kust van de havenstad Rabaul. De onderzeeër woog 800 ton. Aan boord waren 35 bemanningsleden.
Expeditie
Tot op heden is nog steeds onduidelijk waarom de onderzeeër gezonken is. In een poging het mysterie te ontrafelen, besloten onderzoekers op zoek te gaan naar het schip. De expeditie ging van start op het onderzoeksschip Fugro Equator dat is uitgerust met geavanceerde zoektechnologie. De HMAS AE1 werd teruggevonden op meer dan 300 meter diepte in de wateren voor de kust van de Duke of York Islands, ten oosten van Papoea-Nieuw-Guinea.
Goede staat
De eerste beelden laten zien dat de onderzeeër in opmerkelijke goede staat bewaard is gebleven. Daarnaast blijkt hij voor alsnog uit één stuk te bestaan. Na de ontdekking van de onderzeeër werd er een aan boord van de Fugro Equator een kleine herdenkingsdienst gehouden voor de officieren en matrozen die 103 jaar geleden op de HMAS AE1 het leven lieten. Op dit moment wordt er geprobeerd contact op te nemen met nazaten van de bemanning.
De ondergang van de HMAS AE1 was het eerste verlies voor de Koninklijke Australische Marine en het eerste verlies van de geallieerden in de Eerste Wereldoorlog. De informatie die bij de expeditie verzameld is, zal helpen om het mysterie van de ondergang van HMAS AE1 te ontrafelen.
(HLN)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/05/ze-kwamen-uit-het-oosten/quote:Ze kwamen uit het oosten en ze bleven plakken in de kunst
De kans is reëel dat er vandaag aan uw deur wordt gebeld door drie vreemdelingen, die uit zijn op uw snoep. Terwijl ze volgens de Bijbel toch net geschenken bràchten. De drie koningen zijn een vaste culturele waarde. Ontelbaar zijn de kunstenaars die aan de slag gingen met de “aanbidding der wijzen”. Van Rubens tot Monty Python. Jan Decleir maakte hen onsterfelijk in de versie van Dario Fo.
Kristien Bonneure
06:00
https://www.vrt.be/vrtnws(...)orlog--de-veertien-/quote:Het begin van het einde van de Eerste Wereldoorlog: de veertien punten van Wilson
Honderd jaar geleden hield de Amerikaanse president Wilson een rede waarin hij zijn programma voor wereldvrede formuleerde. Zijn 14 puntenprogramma kreeg een enorme weerklank en vormde het begin van het einde van de oorlog.
Tim Trachet, Jan Ouvry
ma 08 jan 13:35
quote:
A new Leonardo? Scholarly show claims to reveal master’s hand
Worcester Art Museum argues for reattribution of altarpiece panels by Verrocchio’s workshop
As Christie’s aggressively marketed Leonardo da Vinci’s Salvator Mundi before the work sold for an astonishing $450m last November, the art world raged anew with questions about the painting’s attribution—even though London’s National Gallery had largely settled the debate by including the work in its 2011-12 Leonardo show.
This spring, the Worcester Art Museum (WAM) in Massachusetts will put the complex process of identifying a Leonardo at the heart of a new exhibition. The Mystery of Worcester’s Leonardo (10 March-3 June) makes the case that a work that has been in the museum’s collection since 1940, A Miracle of Saint Donatus of Arezzo (around 1479-85), should be credited to the Renaissance master.
“We are not afraid of any controversy,” says a confident Matthias Waschek, the museum’s director. External experts are more cautious, with one scholar calling the new attribution “plausible”, while another has expressed doubts.
The museum will display the work with another predella panel, the Annunciation (around 1475-78), from the Musée du Louvre in Paris. Both have been attributed mostly to Lorenzo di Credi. Drawing on research by Rita Albertson, WAM’s chief conservator; Laurence Kanter, the chief curator of Yale University Art Gallery, and Bruno Mottin, the senior curator of the Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France, the exhibition will argue that Leonardo was the main author of both paintings.
Eyelashes look like Leonardo’s
The panels were part of an altarpiece for the Duomo of Pistoia in Tuscany; documents show that Andrea del Verrocchio received the commission around 1475. Leonardo and Lorenzo were members of Verrocchio’s workshop in Florence at the time. X-ray studies on the Worcester panel confirm previous theories that two artists worked on it, Albertson says, arguing that underdrawings betray the hand of Leonardo. The painting also presents light effects, details such as eyelashes and wrinkles, and a naturalistic landscape consistent with the master, she says. Mottin’s analysis of the Louvre’s work tallied with Albertson’s conclusions.
Kanter, who has doubted the Lorenzo attribution of the Worcester painting for around 20 years, cites observational evidence for Leonardo’s technique—for example, in the way the light breaks against the fingers of the saint. The work features “a recession of space that very few artists could have done”, he says.
The medium itself—oil—is another sign. Verrocchio and Lorenzo worked in tempera. “Leonardo was the only artist in Florence painting in oils at that time,” Kanter says. He suggests that as much as 85% of the Worcester panel was painted by Leonardo, who was then in his 20s and had not yet fully developed as an artist.
Lorenzo used as a fallback
Scholars wrongly treat Lorenzo di Credi as the default attribution “if a painting doesn’t quite measure up” to Leonardo, Kanter says. The show will include an accepted Annunciation (around 1480-85) by Lorenzo, from the Alana Collection in Delaware, to illustrate his distinct style.
Art historians have long agreed on the difficulty of firmly attributing paintings made in Verrocchio’s workshop. Rediscovered in the 1930s, the Worcester picture was donated to the museum as a Leonardo, only to be downgraded later by scholars. For decades, it was labelled solely as a Lorenzo di Credi. The Louvre credits its work to Lorenzo and Leonardo, in that order. Both labels will now change, but the museums will hedge, writing: “Attributed to Leonardo da Vinci and Lorenzo di Credi.”
These shifts point to a bigger conundrum. “There is real work to be done on the collaborations between Verrocchio, Lorenzo and Leonardo in the 1470s. We underestimate collaboration as a way of working at that time,” says Luke Syson, who organised the National Gallery’s Leonardo show and is now the curator of European sculpture and decorative arts at New York’s Metropolitan Museum of Art. He declined to comment on the thesis of WAM’s exhibition, but added: “When we see the works all together, we’ll be in a better position to judge.” (The Art Newspaper).
• The Mystery of Worcester’s Leonardo, Worcester Art Museum, Worcester, Massachusetts, 10 March-3 June
https://www.vrt.be/vrtnws(...)k-haarscherp-online/quote:De schilderijen van Van Eyck haarscherp online: "Hij moet penselen van een haar gebruikt hebben"
Ruim twintig werken van de Vlaamse primitief Jan van Eyck uit de hele wereld zijn in alle scherpte en diepte te bewonderen op een website. Het gaat om macro-, röntgen en infraroodfoto’s.
Kristien Bonneure
do 11 jan 16:25
Neem nu “Madonna met kanunnik van der Paele”, het paneel van Jan Van Eyck dat in het Groeningemuseum in Brugge hangt: op de website "Closer to Van Eyck" kun je naar hartenlust inzoomen op de schitterende details van dat werk: de glimmende parels en edelstenen op de mantel van Maria, de groene papegaai in het midden, de letters in het boek dat de kanunnik vasthoudt, tot de rouwranden van zijn vingernagels. Haarscherpe beelden, een feest voor het oog.
Restaurateurs en conservatoren hebben microscopen ter beschikking, maar nu kan iedereen gratis hoogkwalitatieve macro-opnames van het oeuvre van Van Eyck bekijken. Ook de beelden van infrarood- en röntgenopnames staan online. “En dat is revolutionair, “ zegt Bart Fransen, projectpromotor en hoofd van het Studiecentrum Vlaamse Primitieven van het Koninkijk Instituut voor het Kunstpatrimonium in Brussel. Samen met Musea Brugge zit hij achter de website “Closer to Van Eyck”.
In totaal zijn 22 panelen minutieus te bekijken op de website. Ze komen uit musea in Brugge, Antwerpen, Rotterdam, Frankfurt, Berlijn, Dresden, Wenen, Sibiu, Parijs, Madrid en Washington. Daarnaast biedt de website ook beelden van het beroemde Lam Gods van de gebroeders Van Eyck aan. Dat werk wordt op dit moment gerestaureerd. Het werk is nog niet af: in de toekomst doen ook andere musea mee met het project, dan komt er nog een tiental Van Eycks bij.
Jan van Eyck werd vermoedelijk in Maaseik geboren rond 1399. Hij overleed in Brugge in 1441. Lange tijd was hij als hofschilder in dienst van de Boergondische hertog Filips de Goede. Samen met Rogier van der Weyden is hij de belangrijkste vertegenwoordiger van de Vlaamse Primitieven. Het Lam Gods was een samenwerking met zijn broer Hubert. Alles samen zijn maar 30 doeken van hem bekend, meestal kleinere werken. Pour la petite histoire: het Lam Gods neemt daar 80% van in, qua oppervlakte.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)jk-op-zijn-grondves/quote:J'accuse!: 120 jaar geleden deed Zola Frankrijk op zijn grondvesten daveren
Vandaag is het precies 120 jaar geleden dat Emile Zola met "J'accuse!" uitpakte, een open brief waarin hij de rol van de Franse regering en legertop in de affaire-Dreyfus aan de kaak stelde. Met het pamflet wist hij de publieke opinie grondig te beïnvloeden, een primeur voor de pers.
Alexander Verstraete
za 13 jan 20:57
"J'accuse...! Lettre au président de la république par Emile Zola" ("Ik beschuldig! Brief aan de president van de republiek door Emile Zola"): onder die kop publiceerde de Franse onafhankelijke krant L'Aurore op 13 januari 1898 een striemende aanklacht van de Franse filosoof en intellectueel in de zaak van Alfred Dreyfus, vandaag precies 120 jaar geleden.
Dreyfus was een officier in het Franse leger die enkele jaren eerder door de krijgsraad was veroordeeld en verbannen omdat hij een spion voor Duitsland zou zijn geweest. Echter: volgens Zola was zowel de aanklacht als het bewijsmateriaal tegen Dreyfus vals geweest.
De echte reden voor de veroordeling van Dreyfus was volgens Zola het feit dat hij een Jood was. De Franse regering en de legertop hadden volgens hem onder een hoedje gespeeld, ingegeven door flagrant antisemitisme.
Maatschappelijk debat
Dit alles stelde Zola aan de kaak in "J'accuse". De brief sloeg in als een bom en beheerste maandenlang het maatschappelijke debat in Frankrijk. De filosoof kreeg een klacht wegens laster aan zijn been, maar wist die te ontlopen door naar het Verenigd Koninkrijk te vluchten.
Met "J'accuse" wist Zola de publieke opinie bij onze zuiderburen grondig te beïnvloeden. Het was een van de eerste keren dat een publicatie in de pers zo'n groot effect had. De gevolgen bleven dan ook niet uit: enkele maanden later mocht Dreyfus uit ballingschap naar Frankrijk terugkeren. Hij kreeg een nieuw proces waarop hij volledig werd vrijgesproken.
Op 13 januari 1998 besteedde "Het Journaal" al aandacht aan "J'accuse" dat toen exact 100 jaar eerder was verschenen. De reportage van toen kan u bovenaan dit artikel bekijken.
Goed dat er wat aandacht voor dit project isquote:Op vrijdag 12 januari 2018 22:17 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws(...)k-haarscherp-online/
quote:Januari 1968, Leuven wordt Vlaams: een tijdslijn
Precies 50 jaar geleden schoot in Leuven de vlam in de pan. Nadat de spanning tussen de Franse en de Nederlandse afdeling van de katholieke universiteit jarenlang was gegroeid, barstte in januari ’68 het protest uit zijn voegen. Met de bekende leuze “Leuven Vlaams!” eisen de studenten dat de “Walen” naar Ottignies in Wallonië verhuizen. Als zelfs de regering over de kwestie valt, krijgen de studenten gelijk. De universiteit valt uiteen in de Katholieke Universiteit Leuven (KUL) en de Université Catholique de Louvain (UCL). (VRT).
quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:02 schreef Nibb-it het volgende:
Zie ook dit stormlooptopic: https://forum.fok.nl/topic/2407281
quote:J.P. Coenschool verandert naam
De Amsterdamse J.P. Coenschool verandert zijn naam vanwege het koloniale verleden van naamgever Johannes Pieterszoon Coen. Dat bevestigt directrice Sylvie van den Akker aan De Telegraaf.
quote:
‘Spaans bloed’ in zuidelijk Nederland blijkt te berusten op een mythe
Zuid-Nederlanders met donker haar zouden ‘Spaans bloed’ hebben. Maar DNA-onderzoek laat nu zien dat Spaanse soldaten tijdens de Tachtigjarige Oorlog hier nauwelijks kinderen hebben verwekt.
Kom je uit het zuiden van Nederland, heb je donker haar en ben je klein van stuk? Dan krijg je vaak te horen dat je ‘Spaans bloed’ hebt. Spaanse soldaten zouden tijdens Tachtigjarige Oorlog massaal Vlaamse en Nederlandse vrouwen hebben verkracht, vooral tijdens de ‘Spaanse furies’, zoals de plundering van Antwerpen in 1576.
Maar genetisch onderzoek wijst nu uit dat Zuid-Nederlanders en Vlamingen niet meer Spaanse DNA-varianten hebben dan Noord-Fransen of Engelsen, zo concludeerden genetici van de KU Leuven donderdag in het American Journal of Physical Anthropology. (NRC).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Twee nieuwe tekeningen aan Van Gogh toegeschreven
Een tekening waarvan de maker onbekend was blijkt het werk van Vincent van Gogh te zijn. De vondst zorgde ervoor dat nog een tekening aan Van Gogh kan worden toegeschreven.
Het oeuvre van Vincent Van Gogh is twee tekeningen rijker. Deze dinsdag opent in het Singer Museum in Laren een tentoonstelling met schilderijen en tekeningen uit de Van Vlissingen Art Foundation. Een van die tekeningen, waarvan de maker onbekend was, blijkt van Van Gogh te zijn. Het gaat om een tekening uit 1886, De heuvel van Montmartre met steengroeve.
Dat dit nu is ontdekt, komt doordat de tekening nog nooit geëxposeerd was, en dus ook nooit in een oeuvrecatalogus was opgenomen. Het Van Gogh Museum bekeek onderwerp, stijl, techniek, materiaal. Onmiskenbaar Van Gogh, zeiden ze, zeker toen ze het traceerden op een consignatielijst van Johanna Van Gogh-Bonger, die de collectie van Vincent en Theo beheerde. Zij verkocht het via de kunsthandel in 1917, toen verdween het uit beeld. (NRC).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:British Museum would be 'honoured and delighted' to display Bayeux Tapestry after President Macron agrees loan
Historic embroidery to leave France for first time since the 11th century
During today's Prime Minister's Questions, Huw Merriman, a Conservative MP for the constituency of Bexhill and Battle, asked May to ensure the Bayeux Tapestry goes to Battle Abbey, which was built on the site of the Battle of Hastings depicted in the artefact. May said that Hastings, Amber Rudd’s constituency, also wants it. The government will, however, look at where it can be seen by most people. (Art Newspaper).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://nos.nl/artikel/22(...)ltatuli-ontdekt.htmlquote:Onbekende brieven van Multatuli ontdekt
Vandaag, 17:33 Aangepast om 17:33
"Zo steil als de weg ten Hemel" was de trap naar de woning van Multatuli (Eduard Douwes Dekker) in Amsterdam. Daar kon je maar beter een levensverzekering voor afsluiten, grapt de 19e eeuwse schrijver in een nooit eerder gepubliceerde brief.
Marita Mathijsen vond twee tot nu toe onbekende brieven in het Stadsarchief van Amsterdam toen ze werkte aan de biografie van Jacob van Lennep, de schrijver en politicus die Multatuli hielp om zijn Max Havelaar gepubliceerd te krijgen.
De brieven zijn gericht aan Jacobs zoon Willem. Multatuli stuurde Willem een exemplaar van Max Havelaar. In een bedankje schreef hij op 27 april 1860 dat hij een aangename herinnering heeft aan hun kennismaking.
In de tweede brief vraagt hij Willem een paar maanden later of hij bij hem langs wil komen in Amsterdam. Willem zou dan maar beter een levensverzekering kunnen nemen omdat de trap zo steil was.
De brieven zijn uit de periode dat het nog boterde tussen Multatuli en de Van Lenneps. Later kregen ze ruzie over het kopijrecht van het boek.
Mathijsen vond de brieven in een ongeïnventariseerde collectie. Er is ontzettend veel documentatie over Multatuli. Zo publiceerde zijn vrouw Mimi Hamminck Schepel de tiendelige boekenserie Brieven van Multatuli. In een van die boeken wordt Willem van Lennep gevraagd of hij brieven heeft van Multatuli.
Het antwoord is: "dat deze heer zich niet herinneren kon onder de nagelaten papieren van zyn vader brieven van Multatuli te hebben gevonden." De brieven zullen dus vernietigd zijn, wordt aangenomen.
De roman Max Havelaar (1860) gaat over het gevecht van Mutatuli's alter ego tegen het corrupte regeringssysteem in Nederlands-Indië en de onderdrukking van de Javaanse boeren. Het boek is verfilmd en in tientallen talen vertaald. Max Havelaar geldt als een van de belangrijkste werken uit de Nederlandse literatuur.
quote:
https://www.pzc.nl/walche(...)ndash-1685~a71e8d92/quote:Sir Bernard de Gomme (1620 – 1685)
Sir Bernard de Gomme was een militair ingenieur en hielp Engeland te beschermen tegen aanvallen van onder anderen Michiel de Ruyter. Hij wordt door sommigen beschouwd als de belangrijkste militair ingenieur in het Engeland van de 17e eeuw en verdiende daarmee ook de Engelse titel 'sir'.
Maurits Sep 22-09-17, 14:00
Tussen 1646 en 1658 was Middelburg zijn uitvalsbasis. Hij huwde er Catharina van Deynse in 1654 en kan dus met recht een ingeburgerde Middelburger genoemd worden.
Zijn verdiensten liggen op het gebied van fortenbouw, eerst voor de nieuwe Nederlandse republiek in de strijd tegen de Spanjaarden, later om Engeland te beschermen tegen de invallen van de Vlissinger Michiel de Ruyter. Hij werd voor zijn verdiensten geridderd, lid van het Hogerhuis in Engeland en na zijn dood bijgezet in een praalgraf in de Londense Tower chapel.
Hij is een opvallend vroeg voorbeeld van de talentvolle Zeeuwse wereldburger die overal in de wereld zijn stempel kon zetten. Hij is nauwelijks bekend in Nederland, maar Engeland des te meer waar zijn werk te zien is in het British National Museum.
Geboren in 1620 in Terneuzen, overleden in 1685 in Londen.
Het onvermijdelijke gedonder begint:quote:
quote:
Macron veut prêter la tapisserie de Bayeux aux Anglais : "Délicat et risqué"
Isabelle Attard, ancienne directrice du musée de la Tapisserie de Bayeux, estime qu'un tel prêt comporte d'importants risques de dégradation de cette oeuvre unique au monde. Interview.
Chef-d'½uvre du Moyen-Âge et symbole quasi-millénaire des relations longtemps belliqueuses entre l'Angleterre et le continent, la célèbre Tapisserie de Bayeux va être prêtée par la France au Royaume-Uni en 2022, le temps d'importants travaux de restauration dans le musée qui l'abrite. (L'Obs).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In de Engelstalige pers:quote:Pourquoi la tapisserie de Bayeux ne peut (et ne doit) pas voyager
Un ami conservateur et médiéviste nous a confié avoir cru dans un premier temps à une blague du Gorafi. Toute la presse en effet ne résonne que de la promesse d'Emmanuel Macron à Thérèse May de prêter à l'Angleterre la tapisserie de Bayeux1. Le communiqué de l'Élysée, même si le discours commun du Président de la République et du Premier ministre anglais était ambigu, est sur ce point plus mesuré. On lit en effet (alinéa 75) que ce prêt aurait lieu « sous réserve que les exigences juridiques et les conditions scientifiques de restauration et de préservation soient respectées. » (la Tribune de l'Art).quote:Bayeux Tapestry Loan Backlash Begins
French experts, including a former director of the Bayeux Tapestry Museum in Normandy, have declared their opposition to the loan of the historic embroider to England because of its fragility. (It hasn’t left France for 950 years.) The museum’s curator, Pierre Bouet, said he thought “it was a hoax” when he first heard President Macron’s promise. (artnet).
[ Bericht 42% gewijzigd door Nibb-it op 21-01-2018 17:17:22 ]
Kunnen ze niet gewoon een replica sturen?quote:Op zondag 21 januari 2018 17:02 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Het onvermijdelijke gedonder begint:
[..]
[..]
In de Engelstalige pers:
[..]
quote:Fearing the ‘Flood of the Century,’ the Louvre and Musée d’Orsay Close Temporarily
The River Seine is expected to peak at some three times its normal level.
After days of rain, the Louvre museum and the Musée d’Orsay have closed temporarily to safeguard their collections from severe flooding along the River Seine. (artnet).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.omroepzeeland(...)er-van-het-Deltaplanquote:Johan van Veen, Groningse vader van het Deltaplan
Dat Zeeland na de Ramp geen watersnood meer heeft gekend, is te danken aan Groninger Johan van Veen. Twee dagen voordat de Ramp zich voltrok diende hij een ontwerp in bij het ministerie voor een Deltaplan.
Hij werd door zijn bazen echter niet geloofd, want het was het zoveelste rapport dat de Groninger had gemaakt over de slechte staat van de Zeeuwse en Zuid-Hollandse dijken. In 1937 schreef hij hier al zijn eerste rapport over. "Hij was een briljant en visionair ingenieur, maar miste de sociale vaardigheden om goed om te gaan met collega's, leidinggevenden en ministers", schrijft journalist Reinder Smith van RTV Noord in een artikel over de Groningse ingenieur.
Maar dat de Deltacommissie, die na de Ramp in het leven was geroepen om een volgende watersnood te voorkomen, snel met een plan kwam, is aan Johan van Veen te danken.
Dat zijn plan alsnog werd uitgevoerd maakte van de Groninger echter geen gevierd man, laat Reinder Smith weten in het Omroep Zeeland radioprogramma Zeeland komt thuis: "Binnenskamers werd hij wel geroemd om zijn kennis", volgens Smith "maar men vond hem te lastig, eigenwijs, eigenzinnig en excentriek."
Hij is dan ook nooit beloond met een promotie binnen Rijkswaterstaat "Hij is nooit leidinggevende geworden. Hij is altijd de ondergeschikte gebleven"`, zegt Smith.
Johan van Veen: Groningse vader Deltaplan
Dit was overigens niet het enige plan van Van Veen. Zo is hij ook de bedenker van de Rotterdamse Maasvlakte. Maar ook dat voorstel viel niet in goede aarde bij zijn leidinggevenden. Die hadden er namelijk al voor gekozen om de haven van Rotterdam achter een groot sluizencomplex te realiseren. Maar uiteindelijk is toch voor de variant van Van Veen gekozen.
Van Veen overleed op 9 december 1959 in de trein naar Den Haag aan een hartaanval. Hij was toen op weg naar het ministerie om te praten over zijn plan om een haven aan te leggen in de buurt van zijn ouderlijk huis, de Eemshaven. Die later ook is gerealiseerd.
Borstbeeld
In 2003 is het boek Meester van de zee geschreven, een biografie over de visionaire ingenieur, maar toen Reinder Smith het boek wilde lezen en naar de bibliotheek ging, bleek geen enkele Groningse bibliotheek het boek in de collectie te hebben.
Het enige tastbare dat Johan van Veen eert, is een borstbeeld op een plein in zijn geboortedorp Uithuizermeeden. Wat volgens Willem van der Ham, de auteur van de biografie over Van Veen, het lelijkste plein is van Nederland.
Dat de basis van het Deltaplan is ontworpen door een Groninger is niet het enige wat wij aan de Groningers te danken hebben. Want de Deltawerken zijn betaald met de opbrengsten van aardgas uit de Groningse bodem.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ationalisme-a1590440quote:Het Pronkstuk van Nederland walmt van het nationalisme
Het Plakkaat van Verlatinghe wordt zonder historische context door de Nederlanders toegeëigend, schrijft Marc Reynebeau. Het zegt meer over de nationale trots nu dan over toen.
Marc Reynebeau
31 januari 2018 om 14:29
Zo'n beetje alle artikelen in dit topic verdienen een eigen topicquote:Op woensdag 31 januari 2018 12:15 schreef Nibb-it het volgende:
Voor dit soort mooie items mag je best een eigen topic openen, Expi!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |