abonnement Unibet Coolblue
pi_172592171
Vorige week besloot mijn oude koelkast spontaan dat af en toe vriezen in het koelvak wel een goed idee was en moest deze dus de deur uit.

Gekozen voor een LG amerikaanse koelkast zonder ijsmaker omdat ik geen waterleiding heb waar de koelkast staat. Nu hij een paar dagen staat merk ik dat hij continu staat te blazen terwijl ik mijn oude koelkast werkelijk nooit hoorde aanslaan. Het geluid is niet heel hard (rond de 40 Db) maar ik vraag me wel af of dit normaal is voor een amerikaanse koelkast, de klantenservice van LG doet het af met 'hij werkt naar behoren' maar ik kan bijna niet geloven dat hij permanent hoort te blazen om de temperatuur te blijven, ook wanneer hij gewoon uren niet open gedaan wordt De koelkast staat verder gewoon overal vrij van de muur en in de keuken is het ook niet extreem warm.

Kan iemand mij vertellen of ik een defect exemplaar heb of dat dit zo hoort?
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_172592216
Meten is weten
pi_172592249
Doet ie echt blazen (fangeluid) of resoneren?
pi_172592612
Tevenwoordig heb je toch modulerende compressors? Die gaan zachter draaien ipv aan/uit/aan/uit
.
pi_172592615
Hoe warmer het is hoe meer moeite de koelkast moet doen om koud te blijven.
40 db is bijna het niveau van ritselen van bladeren in de wind, dat lijkt mij heel normaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_172592635
Staat ie waterpas? Ik meen mij te herinneren dat dat ook kan schelen (8>
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_172592884
Heb je je koelkast volgeladen?
Ik heb een gewone koelkast en die deed ook wat jij hier beschrijft.
Kennis vertelde me dat ik te weinig in de koelkast had, als ik hem zo vol mogelijk inlaadde, gaat het gezoem weg.
En ja, dat klopt dus.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 12:04:51 #8
447352 Bluffertje00
Roken, Roken en Roken.
pi_172592988
Ik heb een zanussi uit 1994 die doet precies hetzelfde maar dat deed ie al toen ie nog nieuw was. Dus ik denk dat het normaal is.
[b]Op dinsdag 9 augustus 2016 20:43 schreef deadprez het volgende:[/b]
ahaha jij bent vet oud
pi_172593269
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:58 schreef Hiddendoe het volgende:
Heb je je koelkast volgeladen?
Ik heb een gewone koelkast en die deed ook wat jij hier beschrijft.
Kennis vertelde me dat ik te weinig in de koelkast had, als ik hem zo vol mogelijk inlaadde, gaat het gezoem weg.
En ja, dat klopt dus.
Volle koelkasten doen het beter en zijn zuiniger dan lege. Prima reden om altijd een krat bier in je koelkast te hebben.
pi_172594318
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 12:27 schreef Fixers het volgende:

[..]

Volle koelkasten doen het beter en zijn zuiniger dan lege. Prima reden om altijd een krat bier in je koelkast te hebben.
Verzin je dit zelf?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172594917
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:38 schreef Fer het volgende:
Tevenwoordig heb je toch modulerende compressors? Die gaan zachter draaien ipv aan/uit/aan/uit
He, dat is interessant!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172595569
Aste, succes met je koelkast de komende 6 jaar.

Invertermotor of invertercompressor
De compressor is hart van de koelvrieskast: de kwaliteit van de koelkast staat of valt met de kwaliteit van de compressor. Een conventionele compressor laat een koelkast in koelcycli koelen. Een sensor houdt de temperatuur in de koelkast in de gaten.
Als de temperatuur te ver oploopt, slaat de compressor aan en daalt de temperatuur in de koelkast. Als de temperatuur voldoende is gedaald, slaat de compressor weer af. En dan is het wachten tot de temperatuur weer is gestegen en de compressor opnieuw aanslaat. Door het constante aan- en uitgaan verbruikt een conventionele compressor veel energie en slijt relatief snel. Bovendien fluctueert de temperatuur in de koelkast
Een invertermotor of -compressor koelt niet in de eerder beschreven cycli. Deze staat constant aan. Hij koelt iets harder als het warmer wordt en minder hard als het koud genoeg is. Omdat de motor niet aan en uit gaat, is het stroomverbruik van een invertermotor lager dan bij een conventionele motor en slijt hij minder snel. Ook is het geluid constant. Sommige mensen moeten wennen aan het geluid van een invertermotor. Want dit hoor je altijd een klein beetje.
Bij de koelkasten van Samsung is een invertercompressor inmiddels standaard.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172596034
De koelkast heeft inderdaad zo'n Linear Compressor, dus dan zou het normaal zijn..... vreemde is dat toen ik de klacht bij Coolblue meldde ze direct over omruilen begonnen. Toestel staat overigens wel waterpas maar is niet helemaal vol, misschien straks maar even naar de AH en flink inslaan....

Het geluid is wel echt een blaasgeluid wat bij het rooster in het vriesgedeelte vandaan komt, daar is het overigens zo'n 60 DB, de 40 DB is vlak voor de koelkast door de isolatie.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_172598574
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:48 schreef LordLynx het volgende:
De koelkast heeft inderdaad zo'n Linear Compressor, dus dan zou het normaal zijn..... vreemde is dat toen ik de klacht bij Coolblue meldde ze direct over omruilen begonnen. Toestel staat overigens wel waterpas maar is niet helemaal vol, misschien straks maar even naar de AH en flink inslaan....

Het geluid is wel echt een blaasgeluid wat bij het rooster in het vriesgedeelte vandaan komt, daar is het overigens zo'n 60 DB, de 40 DB is vlak voor de koelkast door de isolatie.
Dat is Coolblue, die doen nooit moeilijk en is in mijn ogen een topzaak.
Heb je het apparaat wel laten rusten voordat de stekker erin ging?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:02:50 #15
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_172598685
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:22 schreef halfway het volgende:

[..]

Verzin je dit zelf?
Nee dit is waar. De koelkast opvullen met flessen water (of bier) scheelt echt een hoop.
And so is the past
pi_172599580
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:22 schreef halfway het volgende:

[..]

Verzin je dit zelf?
Advies van een koelkastfabrikant. Door je koelkast te vullen met artikelen met een flinke thermische massa, zoals een stuk of wat flessen bier/wijn/frisdrank, warmt alles minder op als je de deur open doet en de koude lucht ontsnapt. Je moet natuurlijk wel voldoende ruimte overlaten voor luchtcirculatie.
pi_172599733
Onze Amerikaanse koelkast (ook een LG) maakt ook een soort "blaas"geluid. Het is niet echt lucht, maar zo klinkt het. Dit is overigens ook als hij vol ligt.

En wat Fixers zegt klopt; Hoe voller de koelkast hoe zuiniger (omdat 'ie niet steeds als een gek moet gaan koelen als je de deur open hebt gehad).
Je raekt an de dinge geweun.
  Moderator zaterdag 22 juli 2017 @ 18:01:35 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172600331
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:25 schreef halfway het volgende:
Aste, succes met je koelkast de komende 6 jaar.

Invertermotor of invertercompressor
De compressor is hart van de koelvrieskast: de kwaliteit van de koelkast staat of valt met de kwaliteit van de compressor. Een conventionele compressor laat een koelkast in koelcycli koelen. Een sensor houdt de temperatuur in de koelkast in de gaten.
Als de temperatuur te ver oploopt, slaat de compressor aan en daalt de temperatuur in de koelkast. Als de temperatuur voldoende is gedaald, slaat de compressor weer af. En dan is het wachten tot de temperatuur weer is gestegen en de compressor opnieuw aanslaat. Door het constante aan- en uitgaan verbruikt een conventionele compressor veel energie en slijt relatief snel. Bovendien fluctueert de temperatuur in de koelkast
Een invertermotor of -compressor koelt niet in de eerder beschreven cycli. Deze staat constant aan. Hij koelt iets harder als het warmer wordt en minder hard als het koud genoeg is. Omdat de motor niet aan en uit gaat, is het stroomverbruik van een invertermotor lager dan bij een conventionele motor en slijt hij minder snel. Ook is het geluid constant. Sommige mensen moeten wennen aan het geluid van een invertermotor. Want dit hoor je altijd een klein beetje.
Bij de koelkasten van Samsung is een invertercompressor inmiddels standaard.
Kijk en zo leer je weer wat bij op een zaterdag avond :) ^O^
pi_172600622
Veel Amerikaanse koelkasten hebben maar 1 compressor.
Het koel gedeelte wordt op temperatuur gehouden door lucht uit het vriezer in het koel gedeelte te blazen.
Ik vermoed dat je die ventilator hoort. Mijn LG doet dat overigens alleen af en toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubman op 23-07-2017 10:31:27 ]
pi_172602102
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:02 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Nee dit is waar. De koelkast opvullen met flessen water (of bier) scheelt echt een hoop.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1304120
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_172616044
quote:
Aaaaah, ik heb altijd gewoon de koelkastfabrikant nagepraat (beter gezegd: de vertegenwoordiger van de koelkastfabrikant). Ik heb nooit de moeite genomen om zelf de warmtecapaciteiten uit te rekenen.
pi_172620397
Na een tip van een verkoper bij de mediamarkt (die zei dat de koeling misschien te veel geluid maakt omdat de temperatuur niet goed is) een dag met 2 koelkastthermometers en temperatuur in de gaten gehouden en opeens bleek deze enorm te dalen 2 uur lang, naar bijna -30 terwijl hij ingesteld staat op -18. Rest van de dag bleef hij wel redelijk constant rond de -18 hangen. Denk dat ik toch maar een andere ga aanvragen bij coolblue..... nu alleen de vraag of ik dezelfde LG neem of toch overstap naar Samsung..... :?
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
  zondag 23 juli 2017 @ 14:43:29 #23
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_172620534
quote:
Leuk om te veronderstellen dat je koelkast/vriezer dicht blijft maar daarvoor koop je zo'n apparaat niet.
And so is the past
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')