abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 16 juli 2017 @ 11:46:15 #101
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_172454215
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 11:14 schreef Ryan3 het volgende:
Straks word je niet aan genomen als er helemaal niets van jou te vinden valt op de social media hè. Dan vertrouwen ze dat niet. :D.
ow als je mijn naam op google zoekt vind je netjes wat nieuwspagina's over mijn vrijwilligerswerk en een aantal reviews van vakantie en producten.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_172454229
quote:
99s.gif Op zondag 16 juli 2017 11:46 schreef Nizno het volgende:

[..]

ow als je mijn naam op google zoekt vind je netjes wat nieuwspagina's over mijn vrijwilligerswerk en een aantal reviews van vakantie en producten.
Te braaf.
I´m back.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 16 juli 2017 @ 11:48:58 #103
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_172454261
quote:
12s.gif Op zondag 16 juli 2017 11:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Te braaf.
klopt, ben ik ook :)

En bedenk me net dat mijn linkedin wel mijn echte naam heeft dus dat die wel zichtbaar komt met een zoekactie.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_172454266
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 11:44 schreef torentje het volgende:

[..]

Ben jij dan wel eens langere tijd binnen een bedrijf geweest? Want het is een belediging om te stellen dat er slechts dooien in bedrijven te vinden zijn?
Ik bedoelde het inderdaad heel serieus. Dus terecht dat je er serieus op ingaat.
pi_172454308
Mijn LinkedIn staat relatief open, maar op mijn FB profiel is praktisch geen publieke informatie te vinden.
De amateurdetectives die denken dat ze op basis van wat summiere informatie wel even een karakterschets kunnen maken hier. :')
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_172454340
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 11:14 schreef Ryan3 het volgende:
Straks word je niet aan genomen als er helemaal niets van jou te vinden valt op de social media hè. Dan vertrouwen ze dat niet. :D.
Bij dat bedrijf moet je niet willen werken dan.

Openbare informatie blijft openbare informatie en is voor iedereen toegankelijk. Dat weet je als je spullen op internet zet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_172454379
Mag het trouwens wel andersom? Dat je op social media de mensen opzoekt waarmee je een gesprek gaat hebben om te kijken waar die van houden en wat voor mensen er werken? Ik kan me zomaar voorstellen dat je niet bij een baas wilt werken die neo nazi is als je een jood bent.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_172454435
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij dat bedrijf moet je niet willen werken dan.

Openbare informatie blijft openbare informatie en is voor iedereen toegankelijk. Dat weet je als je spullen op internet zet.
Zijn tegenwoordig wel voorbeelden te vinden van mensen die vrij extreme dingen toevoegen aan het internet onder hun eigen naam. Je zag dat toen die Surinaamse voetballers een fotootje op twitter hadden gezet en ook ivm Sylvana Simons. Ook regelmatig één of andere bobo die in het nieuws komt doordat-ie ovv eigen naam en halve cv op twitter weer eens uit zijn slof schiet ergens over. Dat is natuurlijk an sich wel dom.
I´m back.
pi_172454725
Oké, dus er solliciteert iemand bij je, je zoekt 'm op op Facebook, blijkt ie daar de ranzigste racistische meuk te posten die je je kunt indenken. Juichen om dooie vluchtelingen, Sylana is een aap en moet opgeknoopt worden, anti-Pieten moeten terug naar een of ander apenland, moslims preventief geëxecuteerd, etc. Dan mag je dat dus niet meenemen in je afweging om dat persoon wel of niet aan te nemen?

Iets zegt me dat er dan toch vrij snel 'een geschiktere kandidaat' is gevonden.
pi_172454769
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 10:46 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Dat gaat over screenen, niet over het bekijken van openbare informatie.

[..]

https://autoriteitpersoon(...)-uitkering/screening
Daar zit een grijs gebied tussen. En de autoriteit persoonsgegevens heeft al eens bedrijven op de vingers getikt die hierbij te ver doorschieten.

Het is heel simpel: als je als werkgever bepaalde zaken belangrijk vindt bij het beoordelen van sollicitanten, dan moet je dat vooraf aangeven in de functieomschrijving. Ga je sollicitanten screenen? Dan moet je dat melden en kunnen uitleggen waarom dat nodig is. Je mag als bedrijf ook niet zo maar referenties nabellen zonder expliciete toestemming
pi_172454810
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mag het trouwens wel andersom? Dat je op social media de mensen opzoekt waarmee je een gesprek gaat hebben om te kijken waar die van houden en wat voor mensen er werken? Ik kan me zomaar voorstellen dat je niet bij een baas wilt werken die neo nazi is als je een jood bent.
In de tijd van hyves was dat nog makkelijk. Mensen waren zich niet bewust van afschermen van profielen. Had je een leuke prooi op een datingsite, in een mum van tijd wist je wie het was en kon je het hele gesprek regisseren op basis van muziekvoorkeur, hobby's en overige interesses.

Kreeg je altijd te horen dat het net was alsof we elkaar al jaren kenden :D
pi_172454936
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:16 schreef Toefjes het volgende:

[..]

In de tijd van hyves was dat nog makkelijk. Mensen waren zich niet bewust van afschermen van profielen. Had je een leuke prooi op een datingsite, in een mum van tijd wist je wie het was en kon je het hele gesprek regisseren op basis van muziekvoorkeur, hobby's en overige interesses.

Kreeg je altijd te horen dat het net was alsof we elkaar al jaren kenden :D
En toen snel samen gaan wonen, al dan niet trouwen, huis kopen en toen als nog gescheiden?
I´m back.
pi_172455032
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:11 schreef Jigzoz het volgende:
Oké, dus er solliciteert iemand bij je, je zoekt 'm op op Facebook, blijkt ie daar de ranzigste racistische meuk te posten die je je kunt indenken. Juichen om dooie vluchtelingen, Sylana is een aap en moet opgeknoopt worden, anti-Pieten moeten terug naar een of ander apenland, moslims preventief geëxecuteerd, etc. Dan mag je dat dus niet meenemen in je afweging om dat persoon wel of niet aan te nemen?

Iets zegt me dat er dan toch vrij snel 'een geschiktere kandidaat' is gevonden.
Waarom zou je als bedrijf überhaupt de best geschikte kandidaat afwijzen? De dingen die je noemt zijn in de meeste gevallen totaal niet relevant voor het naar behoren uitvoeren van het werk.

Bovendien kun je net zo goed een rechtsconservatieve werkgever hebben die iets tegen "SJW"'s heeft en dan een kandidaat zoals jou op een oneigenlijke grond afwijst.
pi_172455043
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Waarom zou je als bedrijf überhaupt de best geschikte kandidaat afwijzen? De dingen die je noemt zijn in de meeste gevallen totaal niet relevant voor het naar behoren uitvoeren van het werk.

Bovendien kun je net zo goed een rechtsconservatieve werkgever hebben die iets tegen "SJW"'s heeft en dan een kandidaat zoals jou op een oneigenlijke grond afwijst.
Ja hoor, ik vind het prima.
pi_172455090
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Beetje afhankelijk van de sector waarin je solliciteert, vermoed ik.
I´m back.
pi_172455123
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uiteraard. In sectoren als onderwijs, justitie, politie, zorg en noem maar op kun je nu eenmaal echt geen rechtsradicaal volk hebben.
pi_172455141
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Uiteraard. In sectoren als onderwijs, justitie, politie, zorg en noem maar op kun je nu eenmaal echt geen rechtsradicaal volk hebben.
Domrechts volk moet gewoon lekker in de fabriek werken, of bij de groendienst.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_172455153
quote:

[..]

Ja, en in een technisch bedrijf, in de verkoop, in de financiële wereld etc. is dat helemaal geen probleem. Sterker nog daar is het omgekeerde echt een probleem.
I´m back.
pi_172455161
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

"Meeste gevallen". Natuurlijk is het soms wel relevant.

Als je bij Artsen zonder Grenzen solliciteert dan is het niet handig als je een white suprematist bent, want dan onderschrijf je de bedrijfsdoelstellingen niet. Net zoals wanneer je bij de grenspolitie solliciteert en fan van "We Gaan Ze Halen" bent.
pi_172455167
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en in een technisch bedrijf, in de verkoop, in de financiële wereld etc. is dat helemaal geen probleem. Sterker nog daar is het omgekeerde echt een probleem.
Niet rechtsradicaal zijn is in die sectoren een probleem?
  zondag 16 juli 2017 @ 12:38:01 #121
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_172455178
quote:
In die sectoren moet je gewoon een VoG kunnen overleggen. Daar is het napluizen van facebook helemaal niet nodig.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_172455181
Los van het feit dat mijn Facebook account redelijk is dichtgetimmerd vind ik dat de werkgever niets te maken heeft met het privéleven van een werknemer. Als je daadwerkelijk je werk gaat betrekken in je verhalen op social media vind ik het een ander verhaal.

Overigens pas ook zo'n verhaal bij mij op het werk. Gozer meldt zich ziek op maandag met de mededeling dat ie het hele weekend met griep op bed heeft gelegen, maar ondertussen pleurt ie wel allerlei foto's van hem en z'n kinderen in de speeltuin op facebook. Officieel mag je daar als werkgever niets mee, maar alsnog hebben ze hem er op aangesproken.
pi_172455182
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Niet rechtsradicaal zijn is in die sectoren een probleem?
Nee, het omgekeerde, dus bijv. sociaaldemocraat zijn of PvdA stemmen.
I´m back.
  zondag 16 juli 2017 @ 12:38:53 #124
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172455192
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 12:38 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

In die sectoren moet je gewoon een VoG kunnen overleggen. Daar is het napluizen van facebook helemaal niet nodig.
Maar of je wel netjes D66 stemt staat helemaal niet op je VOG.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 16 juli 2017 @ 12:39:13 #125
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_172455199
Of er daadwerkelijk wordt gegoogled op vacaturekandidaten en hun online leven wordt doorgespit, valt dus nauwelijks te controleren.

Feit is dat je als werkgever mogelijk de beschikking krijgt over een bulk aan persoonlijke informatie die grotendeels niet relevant is voor iemands beroepsuitoefening en waarnaar je uit goed fatsoen niet durft te vragen in een live gesprek, maar die, eenmaal verkregen, wel meeweegt in je oordeelsvorming.

Aan jou de keus om je nieuwsgierigheid op dat vlak te bedwingen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')