abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 14 juli 2017 @ 16:21:56 #1
118011 BrainOverfloW
Fok! around the Clock!
pi_172416058
quote:
Deze zomer is een zesdelige serie te zien waarin Coen Verbraak praat met militairen over hun vak en zichzelf.

Maandag 24 juli 2017

Militairen zijn er om ons land en onze belangen te beschermen, desnoods met hun eigen leven. Wie zijn die mannen en vrouwen die dat werk uitoefenen? Waarom kozen ze ooit voor dat beroep? Wat moet je er precies voor kunnen? Hoe gaan ze om met gevaar, en wat voor invloed heeft dat op wie ze zijn? Gaan wij in Nederland eigenlijk nog een oorlog meemaken, en is het Nederlandse leger dan in staat om zich te weren? En zijn zij werkelijk bereid om in het uiterste geval die hoogste prijs te betalen? Coen Verbraak praat met mannen en vrouwen uit het Nederlandse leger (onder wie generaal Tom Middendorp, de Commandant der Strijdkrachten). Dat levert opnieuw indringende en meeslepende verhalen op. Van de oud-commandant van het Korps Commandotroepen die in Afghanistan voor zijn ogen een van zijn mannen op een bermbom zag trappen, van de onderzeebootcommandant die vaak zes weken achtereen onder water doorbrengt of de marineduiker die in het donker onder water in zijn eentje explosieven moet ontmantelen, tot de militair verpleegkundige die in Afghanistan veel van haar zwaargewonde collega's probeerde te redden en de helikopterpiloot die het Vliegerkruis voor grote dapperheid ontving wegens zijn acties in Uruzgan.

Bron
Klinkt wel weer als een interessante beroepsgroep om te interviewen ^O^
Whether or not you can become great at something, you can always become better.
And one day you'll wake up and find out how good you actually became, having transcended whatever limits you might have thought you couldn't pass.
Neil Degrasse Tyson
  vrijdag 14 juli 2017 @ 16:39:59 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172416555
quote:
Gaan wij in Nederland eigenlijk nog een oorlog meemaken
Ik zal alvast antwoord geven op die vraag: Ja.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 juli 2017 @ 16:41:47 #3
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_172416590
Ah, dank voor de tip.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 23 juli 2017 @ 20:47:31 #5
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_172629268
Interessant :)
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  Trouwste user 2022 maandag 24 juli 2017 @ 08:47:22 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_172636548
In de documentairereeks Kijken in de ziel: Militairen praat Coen Verbraak in zes afleveringen met elf mannen en vrouwen uit de Nederlandse krijgsmacht over hun vak én over zichzelf. De eerste aflevering is vanavond te zien.



Waarom wilde je militairen interviewen?

,,Ik kies beroepsgroepen waar zich een groot dilemma voordoet, want voor een interviewer is het fijn om daar op door te praten. Militairen hebben bij uitstek dilemma’s: ze gaan naar gebieden waar jij en ik niet naar toe willen. Ze moeten soms orders uitvoeren waar ze het niet mee eens zijn. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat ze het niet na kunnen vertellen. Dat is nogal wat voor een vak.”

Was er voorafgaand aan de gesprekken geen protocol?

,,Ze wilden wel kijken naar operationeel gevoelige informatie. Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Maar ik was veel vrijer dan ik dacht. Ik had me voorbereid op een ingewikkeld project en eindeloos onderhandelen, maar dat is niet gebeurd.”

Je spreekt voor het eerst mensen in uniform?

,,Ja, ik heb artsen en rechters gesproken en die hadden hun uniform ook niet aan. Voor militairen is het uniform een belangrijk element, maar ik vond het vooraf niet zo fijn. Voor het beeld is het mooi, alleen is het wel lastiger om voorbij het pak het hart te bereiken. Ik heb soms wel vragen gesteld om de boel te ontwapenen. Bijvoorbeeld bij de rangen van de generaals die ik vergelijk met de sterren van een koelkast. Dat ontregelt wel een beetje en daar moeten ze zelf ook om lachen. Uiteindelijk heb je als interviewer niks meer dan jezelf wat je meebrengt en daar moet je het mee doen.”

Moet je een bepaald type mens zijn om dit vak aan te kunnen?

,,Als je een order krijgt dan moet je dat doen. Dat moet wel in je karakter zitten. Stel je voor dat een piloot een gevaarlijke missie moet doen in het Midden-Oosten en zou weigeren. Dat is geen doen. Zo kun je geen oorlog voeren. De mensen die dit werk doen geloven in de missie en de gedachten erachter. Dit is niet zomaar iets.”

Welke vraag wilde je vooraf per se stellen?

,,Ik wilde weten of ze iemand gedood hadden. De vraag hoe het is om de hoogste prijs te moeten betalen, is ingewikkeld, want dat is nog niet gebeurd. Dat weet je niet. Maar het lijkt me raar om op andere mensen te moeten schieten, terwijl ik heel goed snap dat het bij het vak hoort.”

Keek je op van bepaalde antwoorden?

,,Ja, er was een mate van koelbloedigheid. Soms dacht ik: hoe is dat in godsnaam mogelijk? Teamleider van de Koninklijke Marechaussee Peter Wolfs vertelde dat hij bij een tankstation in Nederland was en een busje aanhield dat hij verdacht vond. Hij kreeg een pistool in zijn zij gedrukt en werd gedurende een kwartier gegijzeld. Uiteindelijk liep het goed af. Hij ging zelfs nog even naar huis om te douchen en vertrok weer naar zijn werk. Toen hij later weer thuis aan tafel bij zijn gezin aanschoof, reageerde zijn vrouw: ‘Moet jij mij niet iets vertellen?’”

Je hebt iedereen gevraagd of ze denken dat ze nog een oorlog in Nederland gaan meemaken.

,,Ik vond de antwoorden zeer verontrustend. Meer dan de helft denkt dat het gaat gebeuren. Zijn wij dan in staat om onszelf te beschermen? De bezuinigingen op het leger worden momenteel steeds meer teruggedraaid, want het is momenteel geen overbodige luxe. We zouden daar weleens meer afhankelijk van kunnen worden dan we nu denken. Na mijn gesprekken met elf mensen van de krijgsmacht heb ik er wel vertrouwen in dat we in goede handen zijn als het er ooit op aan komt.”

Gaan we na deze serie anders tegen het Nederlandse leger aankijken?

,,Ja, ik concludeer dat militairen geen simpele vechtjassen zijn. De mensen die ik gesproken heb, zijn buitengewoon genuanceerde, analytische mensen. Toen MH 17 neerstortte, riepen veel mensen dat we de mariniers er naartoe moesten sturen. Grendel het gebied af, zodat we in alle rust die doden kunnen bergen. Het zag er even naar uit dat dat niet zou lukken. Angstaanjagend als je erover nadenkt dat het uit de hand had kunnen lopen. Ik heb het gevoel dat dit soort grote beslissingen in handen zijn van verstandige mensen.”

Kijken in de ziel: Militairen, NTR, NPO 2, 21.15 uur

http://www.ad.nl/show/coe(...)militairen~a10279d2/

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 24 juli 2017 @ 23:31:11 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_172656227
Bijzonder interessant en goed dat een aantal van die geïnterviewde militairen toch wel wat minder voorgeprogrammeerde antwoorden geeft en ook een eigen (soms afwijkende)mening hebben.
Zeker de moeite waard om verder te volgen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 25 juli 2017 @ 16:14:46 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_172809097
bijzondere mensen die ze interviewen.
pi_172811711
Benieuwd naar deel 2 vanavond. Vond de eerste aflevering erg interessant. Vind het een fijn format, blijft 40 minuten boeien.
pi_172816445
:W
pi_172816642
Haha die verpleegkundige, leuke vrouw.
pi_172816681
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 21:21 schreef Reismeis het volgende:
Haha die verpleegkundige, leuke vrouw.
"Ik zie nog geen pezen!" _O- :D
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_172817215
"theoretisch scenario"
  maandag 31 juli 2017 @ 22:40:28 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_172818905
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 21:21 schreef Reismeis het volgende:
Haha die verpleegkundige, leuke vrouw.
Ongeschikt om nog in een civiel ziekenhuis te werken met die mentaliteit.
Gelukkig is ze terecht gewezen op haar houding.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_172823520
quote:
13s.gif Op maandag 31 juli 2017 22:40 schreef golfer het volgende:

[..]

Ongeschikt om nog in een civiel ziekenhuis te werken met die mentaliteit.
Gelukkig is ze terecht gewezen op haar houding.
Ja ik denk dat ze nu wel beter weet. Lijkt me toch wel lastig omschakelen.
  maandag 7 augustus 2017 @ 23:59:54 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_172986583
Indrukwekkend weer.
Vooral die emoties bij die helicopterpiloot.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 20 augustus 2017 @ 20:40:37 #18
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_173287514
Foutje :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Revanches op 20-08-2017 20:55:20 ]
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  zondag 20 augustus 2017 @ 20:44:13 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_173287627
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:40 schreef Revanches het volgende:
Vanavond weer :)
Nee. Morgen weer.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 20 augustus 2017 @ 20:55:01 #20
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_173287988
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:44 schreef golfer het volgende:

[..]

Nee. Morgen weer.
Haha wauw heerlijk scherp ook weer van me :')
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_173304229
Vanavond wederom een interessante aflevering:

http://www.telegraaf.nl/t(...)grote_oorlog___.html
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 00:19:14 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_173314402
Weer interessant, inderdaad.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 28 augustus 2017 @ 13:30:03 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_173441250
Vanavond alweer de laatste:
Zes weken lang spraken militairen in Kijken in de Ziel over hun vak. Maar wie zijn ze zelf? Zijn ze 24 uur per dag militair? Of ook wel eens een dagje niet? Wat heeft hun vak hun gebracht? Zijn ze veranderd door wat ze door hun werk hebben meegemaakt? Wat voor prijs hebben ze ervoor betaald? En is het dat waard geweest?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 augustus 2017 @ 13:30:32 #24
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_173441260
Tot nu toe vind ik het een erg goed programma. :Y
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator maandag 28 augustus 2017 @ 13:45:35 #25
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_173441473
Ik heb 4 afleveringen gezien tot nu toe en vind het weer erg sterk.

Van het tweeluik over rouwverwerking heb ik de tweede nog steeds liggen...dat vind ik zulke zware uitzendingen. :{
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')