abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 11 juli 2017 @ 00:35:06 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_172333270


War on Drugs
De War on Drugs in ruime zin is de wereldwijde verbod op gebruik, bezit, handel dan wel productie van drugs. Drugs is een Engels woord dat in de Engelse taal geen onderscheid maakt tussen "medicijnen" en "drugs". Om dat onderscheid aan te geven wordt de term "prescription drugs" gebruikt; farmaceutische middelen die op recept verkrijgbaar zijn.

De War on Drugs in engere zin is de "oorlog" die wereldwijd wordt "gevochten" tegen en met drugskartels. Het is de langstlopende en duurste oorlog ooit gevochten. De War on Drugs is veruit het grootste in de Amerika's; de grootste afzetmarkt voor "illegale drugs" is de Verenigde Staten met het grootste doorvoer- en productiegebied in Midden- en Zuid-Amerika waar het meeste geweld plaatsvindt. Geschat wordt dat de Mexicaanse drugsoorlog (2006-) meer dan 106.000 doden en 1,6 miljoen vluchtelingen heeft veroorzaakt.

Mexico is het land dat het zwaarst getroffen wordt door de War on Drugs. Mexicaanse drugskartels vechten om handelswegen en deals met elkaar, overheden en de CIA. Los Zetas is een kartel dat is opgericht uit (para)militairen die in Mexico juist tegen de drugskartels strijden.

Ook in Honduras, Guatemala, Nicaragua en El Salvador worden regelmatig grote slachtingen door drugsbendes aangericht.


In Colombia strijden paramilitairen en de FARC om vruchtbare grond waar coca verbouwd wordt. Sinds 2002 is de verspreiding van coca over Colombia enorm gestegen (het wordt in meer gemeenten verbouwd) hoewel het land, van oudsher nummer 1 coca-producent, niet langer de grootste bron voor cocaïne is. Die rol is overgenomen door Peru en Bolivia.

Om de War on Drugs te begrijpen en een mening te vormen hieronder een overzicht van documentaires en achtergrondmateriaal om de lezer te informeren.



Handel en productie
De belangrijkste illegale drugs en hun herkomst/productie en handelsroutes:
marijuana - in de VS (WoD in enge zin) naast eigen teelt vooral uit Mexico en Centraal-Amerika
cocaïne - de grootste producenten van cocaplanten, de basis voor cocaïne zijn de Zuid-Amerikaanse landen Peru (1), Bolivia (2), Colombia (3) en Ecuador (4) - de handelsroutes naar Europa lopen via Curacao, Brazilië en West-Afrika
heroïne - productie in Centraal-Azië met name in het door de VS bezette Afghanistan, waar de papaverteelt onder de Taliban bijna verdwenen was
crystal meth - productie thuis door vooral de blanke onderklasse in de VS

Andere drugs die bestreden worden:
MDMA/XTC
speed
LSD






Belangrijkste strijdende partijen:
CIA (VS)
DEA (VS)
Sinaloa-kartel
Los Zetas
Golfos-kartel
Tijuana-kartel
Juarez-kartel
Beltrán-Leyva-kartel
Jalisco Nieuwe Generatie-kartel
Tempeliers-kartel
La Familia Michoacana (ontmanteld in 2011)
Medellín-kartel (1980-1990s)
Cali-kartel (1980-1990s)
Fuerzas Armadas Revolucionarias Colombianas - FARC

De "film" die uiteindelijk leidde tot de War on Drugs en het verbod op marijuana in de VS:


VSAmerikaanse agent die pleit voor het stoppen van de War on Drugs:


Documentaires:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Peter Hitchens met een keutel:


Landen met een afwijkend standpunt/beleid wat betreft drugs:



Legale status van marihuana (Wikipedia)

Uruguay - marijuana sinds 10 april 2014 legaal
Portugal - drugsgebruik en -bezit sinds 2001 met een boete of niet bestraft
Tsjechië - gebruikershoeveelheden van 15 gram marijuana en 1,5 gram heroïne zijn toegestaan
Nederland - half-om-half gedoogbeleid waar productie en handel verboden zijn maar kleine verkoop toegestaan
• Colombia - 20 gram wiet en 1 gram cocaïne zijn officieel gedoogd - in de praktijk betaal je een kleine bijdrage aan de agent en neem je je drugs gewoon mee
Chili - drugsgebruik, mits niet in het openbaar, is niet strafbaar
• Colorado, Washington - 2 VSAmerikaanse staten die marijuana gelegaliseerd hebben
Argentinië - sinds 25 augustus 2009 is persoonlijk bezit en gebruik van marijuana toegestaan

Bekende pro-legaliseringspersonen:
Alexander Shulgin - ontdekker van vele soorten psycho-actieve en opwekkende drugs, gebaseerd op MDMA (XTC)
José Mujica - president van Uruguay - eerste land dat marijuana legaliseerde en eerste winnaar van TIME's Country of the Year - 2013
Ron Paul - VSAmerikaans senator, libertair
Jesse Ventura - VSAmerikaans ex-governeur, libertair
Bill Hicks - VSAmerikaans comedian, overleden 1994
Noam Chomsky - VSAmerikaans taalkundige en filosoof
Stefan Molyneux - Canadees radio-host, libertair
Eugene Jarecki - VSAmerikaans documentairemaker (The House I Live In)
Otto Perez Molina - president van Guatemala - pleit voor einde van de oorlog die Centraal-Amerika in een onnodige greep houdt
Timothy Leary (ovl 1996) - VSAmerikaans psycholoog en schrijver
Ken Kesey (ovl 2001) - VSAmerikaans schrijver
Terrence McKenna (ovl 2000) - VSAmerikaans filosoof en schrijver

Bekende anti-legaliseringspersonen:
• Ivo O. en Fred T.
• Jan-Peter B.

Bekende drugsbaronnen:
Joaquín "El Chapo" Guzmán - leider van het Sinaloa-kartel, gearresteerd in februari 2014
Willem "de Neus" Holleeder - Nederlands grootste drugsbaas na de dood van
Klaas "de Dominee" Bruinsma (6 oktober 1953 - 27 juni 1991) - Nederlands grootste drugsbaas tot Willem Holleeder
Pablo Escobar Gaviria (2 december 1947 - 2 december 1991) - de bekendste drugsbaron tot de Mexicaanse kartels, leider en oprichter van het Medellínkartel dat in de jaren 80 en begin jaren 90 zeer bloedige oorlogen vocht tegen het Calikartel, politici en vooral vrienden uit eigen kring
Hermanos Ochoa - de echte bazen van het Medellínkartel
Gwenette Martha - doodgeschoten 22 mei 2014, Amsterdam

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nieuwslinks:
http://www.theguardian.co(...)rugs-uk-police-chief
http://hispaniolainfo.com/2013/10/?p=1822
http://www.atimes.com/atimes/Global_Economy/NI08Dj06.html
http://www.volkskrant.nl/(...)ig-belastingen.dhtml
http://www.theguardian.co(...)arijuana-federal-law
http://www.volkskrant.nl/(...)usland-mislukt.dhtml
http://privacysos.org/nod(...)y&utm_medium=twitter
http://www.chicagomag.com(...)2013/Sinaloa-Cartel/
http://www.laweekly.com/i(...)aper-dope-study-says
http://www.theguardian.co(...)e-crime-gangs-police

FOK!-informatie over drugs:
UVT - Space - Drugsoverzicht

===========================================================================

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_172333352
Voordat het laatste deel werd volgebaggerd:

quote:
Lyn Ulbricht, mother of Ross Ulbricht, joins us today to discuss the arrest, conviction and unconscionable double life plus 40 year sentence of her son in the Silk Road case. We discuss the case against Ross and the exculpatory information that was withheld from the jury (and sometimes even the defence) during his trial. We also talk about the loss of his appeal in the 2nd District court and where the FreeRoss.org campaign goes from here.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_172333464
Deze strijd is (jammer genoeg) echt nooit te winnen, tenzij je alle mensen weet te overtuigen niet aan die troep te beginnen en dat gaat dus nooit lukken.
pi_172333496
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 00:51 schreef Odaiba het volgende:
Deze strijd is (jammer genoeg) echt nooit te winnen, tenzij je alle mensen weet te overtuigen niet aan die troep te beginnen en dat gaat dus nooit lukken.
Probleem is dat velen afhankelijk zijn geworden, denk aan de mensen die in de gevangenissen werken, of bij de politie, die zich hiermee bezig houden. Als jouw inkomen er van afhangt dat dit blijft doorgaan...
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_172333573
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 00:54 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Probleem is dat velen afhankelijk zijn geworden, denk aan de mensen die in de gevangenissen werken, of bij de politie, die zich hiermee bezig houden. Als jouw inkomen er van afhangt dat dit blijft doorgaan...
Er verdwijnen altijd wel banen door wat er in de wereld gebeurt, ik zou het alleen maar mooi vinden als er minder politie nodig zou zijn, maargoed daar hoeven ze dus nooit bang voor te zijn. Criminaliteit roei je namelijk niet uit. Zelfs in een wereld waar iedereen gelijk is, blijft er criminaliteit bestaan.
pi_172333588
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 01:06 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Er verdwijnen altijd wel banen door wat er in de wereld gebeurt, ik zou het alleen maar mooi vinden als er minder politie nodig zou zijn, maargoed daar hoeven ze dus nooit bang voor te zijn. Criminaliteit roei je namelijk niet uit. Zelfs in een wereld waar iedereen gelijk is, blijft er criminaliteit bestaan.
Echte criminaliteit ja, en daar valt drugs bezitten of verkopen natuurlijk niet onder. Geen slachtoffer = geen misdaad.

Natuurlijk zou het mooi zijn, maar wat ik bedoel is dat er hele groepen zijn met bepaalde belangen. Als dit niet zo was, had er al lang een einde gekomen aan deze waanzin.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 11 juli 2017 @ 05:08:33 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172334098
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 00:51 schreef Odaiba het volgende:
Deze strijd is (jammer genoeg) echt nooit te winnen, tenzij je alle mensen weet te overtuigen niet aan die troep te beginnen en dat gaat dus nooit lukken.
De drugs zijn niet het probleem.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_172337487
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 05:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De drugs zijn niet het probleem.
Nee, natuurlijk niet. Altijd zo'n lame ass excuus.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 12:43:18 #9
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_172339079
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 00:51 schreef Odaiba het volgende:
Deze strijd is (jammer genoeg) echt nooit te winnen, tenzij je alle mensen weet te overtuigen niet aan die troep te beginnen en dat gaat dus nooit lukken.
Deze strijd is prima te beperken als je alle drugs legaliseerd en zo de criminaliteit rond om drugs weggehaald. Zolang mensen bang blijven en worden gemaakt wordt deze problematiek niet opgelost.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 11 juli 2017 @ 12:46:40 #10
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_172339134
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 11:10 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet. Altijd zo'n lame ass excuus.
Nee hoor, mensen worden bewust bang gemaakt en drug wordt bewust veel erger voorgespiegeld dan het is.
En dit om maar niet toe te hoeven geven dat legaliseren veel beter is.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_172339161
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:43 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Deze strijd is prima te beperken als je alle drugs legaliseerd en zo de criminaliteit rond om drugs weggehaald. Zolang mensen bang blijven en worden gemaakt wordt deze problematiek niet opgelost.
En dan is straks een groot deel van de bevolking zwaar verslaafd met alles wat daarbij komt kijken..
pi_172339174
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:46 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Nee hoor, mensen worden bewust bang gemaakt en drug wordt bewust veel erger voorgespiegeld dan het is.
En dit om maar niet toe te hoeven geven dat legaliseren veel beter is.
Ik heb jaren met verslaafde mensen gewerkt en heb ze er dood aan zien gaan :') Het is wel zo dat er ook andere factoren meespelen, want je kunt er ook een redelijke leeftijd mee halen.
pi_172339389
Gewoon legaliseren, alles.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 13:01:37 #14
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_172339396
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:48 schreef Odaiba het volgende:

[..]

En dan is straks een groot deel van de bevolking zwaar verslaafd met alles wat daarbij komt kijken..
Dit is dus precies wat ik bedoel, als je mensen dit soort dingen blijft voorspiegelen dan kun je het vol blijven houden dat het zeer gevaarlijk is om drugs te legaliseren.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 11 juli 2017 @ 13:04:32 #15
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_172339443
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:49 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik heb jaren met verslaafde mensen gewerkt en heb ze er dood aan zien gaan :') Het is wel zo dat er ook andere factoren meespelen, want je kunt er ook een redelijke leeftijd mee halen.
Je zult altijd een groep mensen blijven houden die inderdaad zwaar verslaafd zijn, maar dat is geen reden om drugs niet te legaliseren en uit de crminaliteit te halen.

Een groot voordeel hiervan is dat je veel meer zicht hebt op de productie van drugs en dat de groep mensen die wel zwaar verslaafd is ( die je nu ook hebt) schone drugs gebruiken.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_172340142
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 13:04 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Je zult altijd een groep mensen blijven houden die inderdaad zwaar verslaafd zijn, maar dat is geen reden om drugs niet te legaliseren en uit de crminaliteit te halen.

Een groot voordeel hiervan is dat je veel meer zicht hebt op de productie van drugs en dat de groep mensen die wel zwaar verslaafd is ( die je nu ook hebt) schone drugs gebruiken.
Ik wil het experiment best aangaan hoor, maar mijn standpunt over drugs blijft hetzelfde. Ik zou het per wet voor die bedrijven dan ook willen verplichten het verdiende geld gelijk naar door te geleiden naar verslavingszorg, afkickklinieken, voorlichting etc in de hoop dat slachtoffers van drugs beperkt blijven. Zie je helaas ook niet gebeuren in de rook- en drankindustrie, die bedrijven worden rijk op een smerige manier.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 15:34:07 #17
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172342832
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 11:10 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet. Altijd zo'n lame ass excuus.
Ik heb nergens een excuus voor nodig.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 11 juli 2017 @ 15:36:09 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172342876
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:48 schreef Odaiba het volgende:

[..]

En dan is straks een groot deel van de bevolking zwaar verslaafd met alles wat daarbij komt kijken..
Dan heb je geen begrip van de dynamieken rond (problematisch) drugsgebruik.

Ik raad je aan deze reeks door te lezen voor je door gaat met posten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 11 juli 2017 @ 15:37:07 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172342901
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:49 schreef Odaiba het volgende:
Ik heb jaren met verslaafde mensen gewerkt en heb ze er dood aan zien gaan
Je hebt een vervormd beeld van de werkelijkheid omdat je alleen maar probleemgebruik ziet. Maar als we daar toch zijn, wat doet de War on Drugs tegen probleemgebruik?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_172343167
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:48 schreef Odaiba het volgende:

[..]

En dan is straks een groot deel van de bevolking zwaar verslaafd met alles wat daarbij komt kijken..
_O-

Decriminalisering drugs pakt positief uit in Portugal
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_172343238
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 11 juli 2017 @ 22:34:14 #22
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_172353280
Dit is een kleine greep uit alle drugberichten op omroep Gelderland.
Dit soort nieuws berichten houden de angst voor drugs in stand en zorgen voor dat de war on drugs blijf bestaan.

Politie achtervolgt drugsauto over A12

Ging om jawel 60gr wiet.
Drugsauto haha.

Drugsdealer loopt tegen de lamp bij verkeerscontrole

25 gr harddrugs
Ja ja een echte drugdealer

Verwarde Pool vernielt 5 auto's; omstanders houden hem in bedwang

Vermoedelijk onder invloed van drug, dus niks met zekerheid vastgesteld, aanname?

Politie stuit op grote hoeveelheid drugs

Staat niet in hoeveel, maar het zal wel om een 10 tal wietplantjes gaan.

Dealer op leeftijd (76) loopt tegen de lamp

Grote hoeveelheid drugs staat er in het artikel





een kruimel dealer dus.

Jihadvlag en drugs in jeugdgevangenis De Hunnerberg



Ohhh er ligt een jointje op tafel, boefjes.

Geen blowverbod in Rheden: jointje roken mag http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2135519/Geen-blowverbod-in-Rheden-jointje-roken-mag

Dit is goed nieuws,
Om het gebruik van soft en harddrugs te verminderen was er een voorstel voor een blowverbod op straat, gelukkig is die van tafel.

Heroïnedealer moet de cel in

quote:
Volgens de rechtbank in Zutphen dealde hij heroïne tussen 1 april vorig jaar en 18 februari dit jaar. De opbrengst gebruikte hij om zijn eigen heroïneverslaving te bekostigen.
Dat krijg je als je drugs niet legaliseert, dan moet je zelf gaan dealen om aan je drugs te komen.

12 kilo coke verstopt tussen bananen

Als het gelegaliseerd wordt is dit dus ook verleden tijd.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_172355419
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 22:34 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Dit is een kleine greep uit alle drugberichten op omroep Gelderland.
Dit soort nieuws berichten houden de angst voor drugs in stand en zorgen voor dat de war on drugs blijf bestaan.

Politie achtervolgt drugsauto over A12

Ging om jawel 60gr wiet.
Drugsauto haha.

Drugsdealer loopt tegen de lamp bij verkeerscontrole

25 gr harddrugs
Ja ja een echte drugdealer

Verwarde Pool vernielt 5 auto's; omstanders houden hem in bedwang

Vermoedelijk onder invloed van drug, dus niks met zekerheid vastgesteld, aanname?

Politie stuit op grote hoeveelheid drugs

Staat niet in hoeveel, maar het zal wel om een 10 tal wietplantjes gaan.

Dealer op leeftijd (76) loopt tegen de lamp

Grote hoeveelheid drugs staat er in het artikel

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

een kruimel dealer dus.

Jihadvlag en drugs in jeugdgevangenis De Hunnerberg

[ afbeelding ]

Ohhh er ligt een jointje op tafel, boefjes.

Geen blowverbod in Rheden: jointje roken mag http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2135519/Geen-blowverbod-in-Rheden-jointje-roken-mag

Dit is goed nieuws,
Om het gebruik van soft en harddrugs te verminderen was er een voorstel voor een blowverbod op straat, gelukkig is die van tafel.

Heroïnedealer moet de cel in

[..]

Dat krijg je als je drugs niet legaliseert, dan moet je zelf gaan dealen om aan je drugs te komen.

12 kilo coke verstopt tussen bananen

Als het gelegaliseerd wordt is dit dus ook verleden tijd.
Wat dacht je van dit soort waanzinnige tijdverspilling?

Zo snuffelt de politie rond op het platteland op zoek naar drugs

Ik zie ze al rondlopen, die speurneuzen. :') |:(
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_172355529
Roversbende actief in Noord-Holland

Let op uw geld, uw drugs en uw horloge!
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_172356171
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 12 juli 2017 @ 19:28:57 #26
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172370335
voxdotcom twitterde op woensdag 12-07-2017 om 19:00:37 Jeff Sessions: the anti-drug program DARE worked. Actual research: it was a huge failure. https://t.co/kLzAuopr29 reageer retweet
quote:
Jeff Sessions’s praise of DARE shows he just can’t quit the 1980s

Trump’s attorney general said the anti-drug program DARE worked. The research shows it was actually a huge failure.

It was peak Jeff Sessions, the moment that showed exactly what the country is getting under President Donald Trump’s attorney general: Ignoring decades of scientific evidence, Sessions praised an anti-drug program — DARE — straight out of the 1980s “tough on crime” playbook.

Speaking at a DARE conference, Sessions said, “DARE is, I think, the best remembered anti-drug program today. In recent years, people have not paid much attention to that message, but they are ready to hear it again. … We know it worked before, and we can make it work again.”

DARE was founded on a basic idea: If you tell kids about how bad drugs are, they will be so scared that they will not use them. Different levels of government threw money at the program, encouraging the majority of school districts in the US to take it up. So many kids growing up in the 1980s through the early 2000s were bombarded by DARE’s messaging in their schools, warned about how drugs, from marijuana to LSD to heroin, will ruin their lives after even one instance of use — because they’ll get immediately addicted and suffer for a lifetime.

This simply did not work. Decades of research show that DARE was nothing short of a complete disaster, failing to reduce drug use among youth. Even DARE’s own leaders finally acknowledged this after years of denying the evidence, redesigning the curriculum under a new slogan — “keepin’ it REAL” — in 2011 after the overwhelming empirical evidence finally led multiple levels of government to pull back funding for the program.

What Sessions said, then, is simply wrong.

There is, however, an important lesson to draw from his comments: Sessions is simply out of touch with the empirical reality on a host of issues that he is now in charge of addressing in the federal government. From prisons to police to drugs, Sessions often comes out with retrograde statements out of the 1980s and ’90s — when research on such topics was limited at best, and politics called for harsh penalties to address core societal problems. We now know better — except for Sessions, who keeps defending programs and ideas that have literally decades of research against them.

DARE was a total failure

There isn’t much in scientific research that is nearly unanimous. Evaluations of DARE are one of the few exceptions. Time and time again, when researchers carefully studied the program, they found that DARE failed at its most basic purpose: to prevent drug use.

Here is a sampling of the empirical evaluations:
Het artikel gaat verder.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_172370436
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:48 schreef Odaiba het volgende:

[..]

En dan is straks een groot deel van de bevolking zwaar verslaafd met alles wat daarbij komt kijken..
Het klopt dat de grootste verslavingsproblematiek te wijten is aan de door de farmaceuten legaal verstrekte drugs. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de betere en nu nog illegale drugs ook tot dergelijke verslavingsproblematiek gaat leiden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_172382566
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 19:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het klopt dat de grootste verslavingsproblematiek te wijten is aan de door de farmaceuten legaal verstrekte drugs. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de betere en nu nog illegale drugs ook tot dergelijke verslavingsproblematiek gaat leiden.
Betere drugs? xD
pi_172382637
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 10:25 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Betere drugs? xD
De slaap en kalmeringsmiddelen en de pijnstillers die legaal worden gedeald door de farmaceutische industrie zijn over het algemeen een stuk verslavender en schadelijker dan de recreatieve drugs.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_172382745
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 10:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De slaap en kalmeringsmiddelen en de pijnstillers die legaal worden gedeald door de farmaceutische industrie zijn over het algemeen een stuk verslavender en schadelijker dan de recreatieve drugs.
Beide slecht dan...
pi_172382845
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 10:32 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Beide slecht dan...
Dat ligt eraan hoe/wanneer ze gebruikt worden. Drugs zijn chemische verbindingen, die zijn niet van zichzelf goed of slecht.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_172383005
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 10:36 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe/wanneer ze gebruikt worden. Drugs zijn chemische verbindingen, die zijn niet van zichzelf goed of slecht.
Klopt. Het gebruikt door een groep heeft een slecht effect op een deel van de samenleving en werkt ontwrichtend.

Ik snap niet zo waarom men drugs gebruikt, voel me er niet tot aangetrokken, maar het eene gerbuikt het voor slechte doeleinden en andere voor goede, al zie ik niet in wat er zo goed is aan het gebruiken van drugs, maar goed ieder is vrij om het zelf uit te maken, maar hou het weg bij kinderen etc etc...ga het niet goed praten of verheerlijken. Uiteindelijk is een wereld zonder drugs een betere wereld dan met drugs. Maar dat gaat niet gebeuren.
pi_172383306
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 10:32 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Beide slecht dan...
Nee, als jij tegen drugs wil pleiten omdat ze schadelijk en verslavend zijn moet je schadelijkheid en verslavendheid als criterium nemen en dan staat de farmeceutische industrie er een stuk slechter op dan de dealer op de hoek.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_172383703
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 10:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, als jij tegen drugs wil pleiten omdat ze schadelijk en verslavend zijn moet je schadelijkheid en verslavendheid als criterium nemen en dan staat de farmeceutische industrie er een stuk slechter op dan de dealer op de hoek.
Wat vind jij zo geweldig aan drugs?
pi_172383767
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 11:18 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Wat vind jij zo geweldig aan drugs?
Ik vind helemaal niks geweldig aan kalmeringsmiddelen en het pushen van psychofarmaca.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_172383839
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind helemaal niks geweldig aan kalmeringsmiddelen en het pushen van psychofarmaca.
Ok, ik weet genoeg. Je hebt een goed punt hoor, van mij mogen de restricties op drugs ook wel losser in de hoop dat het decriminaliseert en er minder mensen aan de drugs gaan, maar ik denk dat we er in Nederland nog jaren op moeten wachten. Ik heb alleen helemaal niks met drugs.
pi_172383873
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:49 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik heb jaren met verslaafde mensen gewerkt en heb ze er dood aan zien gaan :') Het is wel zo dat er ook andere factoren meespelen, want je kunt er ook een redelijke leeftijd mee halen.
Drugs is verslavend is wat kort door de bocht. Bij XTC, LSD en paddo's/truffels is de verslavingskans vrij laag. Zeker als je het vergelijkt met zaken die al ingeburgerd zijn.

Legalisatie van met name XTC zou ik verwelkomen. Dan voorkom je zaken als vervuilde pillen, en minimaliseer je gebruikersfouten met betrekking tot doseringen.



https://www.jellinek.nl/v(...)ste-verslavingskans/

[ Bericht 6% gewijzigd door Toefjes op 13-07-2017 11:37:07 ]
pi_172383987
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 11:27 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ok, ik weet genoeg. Je hebt een goed punt hoor, van mij mogen de restricties op drugs ook wel losser in de hoop dat het decriminaliseert en er minder mensen aan de drugs gaan, maar ik denk dat we er in Nederland nog jaren op moeten wachten. Ik heb alleen helemaal niks met drugs.
Dat hoeft ook niet, er zijn zoveel dingen waar ik niks mee heb. Maar wat mij betreft mogen er wel flinke restricties op het stimuleren van drugsgebruik door de farmaceutische industrie. Die hebben allerlei perverse prikkels om problemen te medicaliseren en mogen psychische kwalen verzinnen bij reeds gevonden en gepatenteerde drugs. Ook hebben die geen enkele prikkel om minder verslavende kalmeringsmiddelen te ontwikkelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_172385513
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 11:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet, er zijn zoveel dingen waar ik niks mee heb. Maar wat mij betreft mogen er wel flinke restricties op het stimuleren van drugsgebruik door de farmaceutische industrie. Die hebben allerlei perverse prikkels om problemen te medicaliseren en mogen psychische kwalen verzinnen bij reeds gevonden en gepatenteerde drugs. Ook hebben die geen enkele prikkel om minder verslavende kalmeringsmiddelen te ontwikkelen.
Ik vind sws dat de Farmaceutische industrie en de banken sector aangepakt mogen worden...Maar goed ik moet het maar accepteren dat bij de ontwikkeling die we hebben gemaakt op chemische gebied ook rotzooi met zich meebrengt en dat sommige er plezier aan beleven om een party of hallucinerende drug te gebruiken zo nu en dan. Denk dat als we dat kunnen decriminaliseren dat we dan al een hoop gewonnen hebben.

Ik geloof ook niet in een wereld waarin we alles verbieden, maar het verheerlijken en promoten ervan gaat me te ver.
pi_172385686
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 12:50 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik vind sws dat de Farmaceutische industrie en de banken sector aangepakt mogen worden...Maar goed ik moet het maar accepteren dat bij de ontwikkeling die we hebben gemaakt op chemische gebied ook rotzooi met zich meebrengt en dat sommige er plezier aan beleven om een party of hallucinerende drug te gebruiken zo nu en dan. Denk dat als we dat kunnen decriminaliseren dat we dan al een hoop gewonnen hebben.

Ik geloof ook niet in een wereld waarin we alles verbieden, maar het verheerlijken en promoten ervan gaat me te ver.
Vind ik ook hoor. Alleen weet iedereen van recreatieve drugs wel dat je daar een beetje voorzichtig mee moet zijn en het gebruik in de hand moet houden. De drugs van de farmaceuten worden verheerlijkt alsof ze alleen maar problemen oplossen, altijd problemen oplossen en nauwelijks schadelijk zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_172385727
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Vind ik ook hoor. Alleen weet iedereen van recreatieve drugs wel dat je daar een beetje voorzichtig mee moet zijn en het gebruik in de hand moet houden. De drugs van de farmaceuten worden verheerlijkt alsof ze alleen maar problemen oplossen, altijd problemen oplossen en nauwelijks schadelijk zijn.
Ik geloof sws dat je problemen intern moet aanpakken waar dat kan, grijpen naar die middelen die de farmaceuten je willen aansmeren vind ik sws niet het beste middel.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 17:24:33 #42
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172440359
De drugs gaan winnen! *O*

quote:
Colombia producing more cocaine than ever before, UN figures show

. About 866 tonnes of cocaine were produced in 2016, new report suggests
. Farc rebels say they will work with government to find crop substitute


Colombia has spent years trying to shake off its reputation as the cocaine capital of the world, but the country is producing more of the drug than ever before, according to new figures from the United Nations.

An estimated 866 tonnes of cocaine were produced at clandestine labs across the country in 2016, according to the UN Office on Drugs and Crime (UNODC). In 2015, the estimate was 649.

In terms of the area planted with coca, the raw material used for cocaine, Colombia is back at the same levels as in 2001, when a huge US-backed anti-narcotics effort known as Plan Colombia was just getting under way. Coca crops covered 146,000 hectares in 2016, up 52% from 96,000 in 2015. Higher yields from mature plants mean more cocaine can be produced per hectare planted.

The results of the study “show a complex panorama”, said Bo Mathiasen, the UNODC’s representative in Colombia.

José Ángel Mendoza, the head of Colombia’s counter-narcotics police, said Colombia faced “a difficult historical moment”, but stressed that the figures reflected the state of the country on 31 December 2016.

Since then, the government has put in place an ambitious plan to eradicate 100,000 hectares of coca by the year’s end. Half of that amount is to be forcibly eradicated, and the other half removed through crop substitution agreements with coca farmers.

The substitution program is part of a peace deal with Farc rebels, who renounced drug trafficking as part of their demobilization deal. During much of the group’s 53 years as an armed insurgency, it financed its fight through the drug trade.

Former combatants have committed to work with the government to convince farmers to replace coca crops with another way to make a living.

“The history of drug crops is divided in two: before and after the beginning of the post-conflict period,” said Enrique Gil Botero, the justice minister.

Already 40% of the goal of forced eradication has been met, and 86,000 families – who account for as much as 76,000 hectares of coca – have signed on to crop substitution programs in exchange for subsidies of about $11,000 per farmer over the course of two years, according to the government.

“Having the Farc on the side of substitution and not on the other side makes a difference,” said Rodrigo Pardo, who heads the government agency in charge of implementing the peace agreement.

But the deal on crop substitution with the Farc, announced before the final peace deal was finalized last year, also provided a perverse incentive for farmers to grow coca, knowing they would later be awarded subsidies. Cocaine production began increasing in 2013, rising steadily every year since. In 2014 the Colombian government ended aerial fumigations in over health concerns.

A significant rise in the number of hectares planted with coca, the raw material used in cocaine, had already been reported by the White House, which uses its own measurements. While calculating 180,000 hectares of coca, the US figured the country produced about 700 tonnes of the drug in 2016.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 19 juli 2017 @ 22:12:26 #43
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172538388
quote:
Catalonia regulates the Cannabis Social Clubs

Barcelona - On 28 June 2017 The Catalan Parliament, approved the regulation of Cannabis Social Clubs for its territory, legally belonging to the Spanish State. The law includes, among other things, the cultivation, transportation and distribution of cannabis.

This law has been the result of much effort on the part of civil society, experts and politicians. It was presented in the form of Popular Legislative Initiative, obtaining 67,500 signatures, of which 55,000 were accepted.

Subsequently a period of amendments was opened in which the Catalan Federations, Fedcac and CatFAC (Som el que cultivem) and the experts also participated through the political parties.

On Wednesday 28th June 2017, after a period of two years, the Rosa Verda initiative, was approved by a large majority of the Catalan parliamentary groups. With the votes in favour of JxSí, Cs, PSC, CSQP i CUP; all parliamentary groups except PPC which voted against.

But what does the law say in detail? How is the Catalan cannabis social club model? The law regulates the Cannabis Social Clubs under the framework of ‘The Law of Associations’ and the legal doctrine of collective consumption and cultivation. It establishes that these entities are non-profit making, with a democratic, assembly and transparent management.

With regard to risk prevention and collective health, this has guided the law from the outset, with the advice of the Subdirectory for Drug Addiction of the Generalitat de Catalunya, which continues to be a pioneer in effective prevention programs, along with the Agency of Catalan Public Health, the CSC model is described as a model that preserves the values ​​of risk prevention and an important agent for the correct management of pleasures in a responsible way by the users of cannabis. Associations will also be obliged to trace the product, including with cannabis analysis, at the end of the process and prior to distribution. You will not be allowed to consume alcohol or any other illegal drugs in a CSC, nor can you make statement, apology or publicity about the consumption of cannabis.

On the other hand, we find transparency, the law requires us to have books for registration of members, minutes, crops, withdrawals and accounting, as well as an agricultural expertise.

In short, it is a safe model for users and non-users. That contemplates the social reality. The law is based on Health and Human Rights, from a multidisciplinary perspective, and regulates in an integral way the Cannabis Social Clubs.

Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 19 juli 2017 @ 22:15:26 #44
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172538520
quote:
quote:
Sinds 1 juli controleert de politie met een speekseltest op gebruik van cannabis en een aantal andere illegale drugs door verkeersdeelnemers. De straffen zijn hoog, de methode is omstreden en de politie en het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) spreken elkaar tegen. In twee artikelen beschrijft Mario Zwart de problemen rond de speekseltest en manieren om je als cannabist te beschermen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 19 juli 2017 @ 22:25:56 #45
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172538876
quote:
United Nations and World Health Organisation call for drugs to be decriminalised

But member states still want narcotics to be illegal

The United Nations and World Health Organisation have issued a call for drugs to be decriminalised.

Buried in a joint release on ending healthcare discrimination, the organisations called for the “reviewing and repealing punitive laws that have been proven to have negative health outcomes” by member states.

Among a number of measures, this included “drug use or possession of drugs for personal use”.

While the WHO has previously called for drugs to be decriminalised in the context of HIV reduction, the UN has limited its calls to health- and evidence-based solutions to drug abuse.

Last year, nations meeting at the UN General Assembly Special Session on drugs maintained a criminal approach to narcotics, despite strong concerns from a number of countries.

But last month, on the International Day Against Drug Abuse, UN Secretary General António Guterres called for tackling the problem through “prevention and treatment,” adhering to human rights.

He said: “Despite the risks and challenges inherent in tackling this global problem, I hope and believe we are on the right path, and that together we can implement a coordinated, balanced and comprehensive approach that leads to sustainable solutions.

“I know from personal experience how an approach based on prevention and treatment can yield positive results.”

Mr Guterres was Prime Minister of Portugal when the country launched its landmark drug decriminalisation programme, which also introduced greater resources for drug prevention and treatment projects.

Portugal saw its drug fatalities fall to one of the lowest in Europe and also reduced the prevalence of HIV among injectors.

But the illegal drugs trade is a complex international issue. Executive Director of the UN Office on Drugs and Crime, Yury Fedotov, used his statement for the day to highlight the challenges posed by narcotics.

“The nexus between drugs, crime and terrorism and reveals a shifting pattern of relationships,” he said.

“As new threats appear, including spreading methamphetamine and new psychoactive substances, old ones continue to thrive. Business models are evolving too, with cybercrime and the darknet increasingly playing a role.”
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 20 juli 2017 @ 14:18:29 #46
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_172549780
http://nos.nl/artikel/2184113Duizenden gedetineerden bij controles betrapt op drugsgebruik-duizenden-gedetineerden-bij-controles-betrapt-op-drugsgebruik.html

quote:
Gedetineerden en tbs'ers werden vorig jaar ruim 18.000 keer positief getest op drugsgebruik. Vooral het gebruik van cannabis ligt met 16.600 positieve drugstests hoog. In een aantal gevangenissen is bijna de helft van de controles op cannabis positief.

Naast cannabis, werd bij 1600 gevangenen vastgesteld dat zij cocaïne hadden gebruikt. In 730 gevallen werd er positief getest op opiaten zoals heroïne. Xtc- en amfetaminegebruik werd tientallen keren vastgesteld.

Het persbureau ANP vroeg het ministerie van Veiligheid en Justitie de uitslagen van urinecontroles in gevangenissen van de afgelopen drie jaar bekend te maken. Uit die cijfers blijkt dat het aangetoonde gebruik van cannabis en cocaïne toeneemt.

Geen voortdurende controle

Volgens het ANP blijkt uit de resultaten dat het niet uitzonderlijk is als er meer dan duizend positieve cannabistests per gevangenis zijn. In jeugdinrichtingen gaat het om enkele honderden tests.

Mogelijk ligt het drugsgebruik hoger dan uit de resultaten blijkt, omdat niet iedereen voortdurend wordt gecontroleerd. De tests vinden steekproefsgewijs plaats als er aanwijzingen zijn dat een gedetineerde gebruikt of als iemand vaker is betrapt. Sommige positieve tests zijn het gevolg van drugsgebruik voor een arrestatie of tijdens een verlof.

Door het verschil in het aantal urinecontroles per gedetineerde en het beveiligingsniveau van inrichtingen, zijn er geen percentages op te maken van gevangenen die verboden middelen gebruiken. Sommige inrichtingen herbergen gevangenen met drugsproblematiek, wat de drugsuitslagen in die inrichtingen moeilijk te vergelijken maakt met andere inrichtingen.

Vaker betrapt

Nederland telt 39.790 gedetineerden; het aantal van ruim 18.000 positieve drugstests lijkt dus hoog. Maar de cijfers gaan over het aantal drugstests. Of een gevangene vaker is betrapt, blijkt niet uit de gegevens.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie zegt tegen het ANP dat drugsgebruik in de gevangenis niet is toegestaan en dat het een risico oplevert voor de veiligheid. "Het verbeteren van controle- en veiligheidsmaatregelen heeft de continue aandacht". Gedetineerden doen volgens het ministerie veel moeite om aan middelen te komen, vooral als zij verslaafd zijn.

Verontrustend

Frans Carbo van vakbond FNV noemt het aantal positieve drugstests verontrustend. "Vooral ook omdat het aantal stijgt, dat baart zorgen. Ook omdat het het topje van de ijsberg kan zijn. We weten niet precies hoeveel drugs er binnen zijn." Hij is bezorgd over de veiligheid van het gevangenispersoneel.

Onlangs concludeerde de inspectie dat het door tijdgebrek moeilijker is geworden voor gevangenispersoneel om smokkelwaar als drugs buiten de deur te houden. Volgens Carbo kan de werkdruk worden verlaagd door meer personeel in te zetten. "En de mensen moeten beter getraind worden, want daar is op bezuinigd." Carbo denkt dat een slecht arbeidsklimaat in de gevangenissen leidt tot een hoog verloop.
Legalize

De straf van gedetineerde is dat ze niet meer in vrijheid naar buiten kunnen en opgesloten zitten.
Waarom dan ook nog willen bepalen wat een gedetineerde wel niet mag tijdens zijn opsluiting.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  donderdag 20 juli 2017 @ 14:59:38 #47
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172550680
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 14:18 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Hij is bezorgd over de veiligheid van het gevangenispersoneel.
Vanwege cannabisgebruik? :')
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 20 juli 2017 @ 15:07:55 #48
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_172550821
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 14:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vanwege cannabisgebruik? :')
Denk dat ie bang is dat de bewaarders gezellig mee gaan blowen :)
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  vrijdag 21 juli 2017 @ 11:53:53 #49
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_172570825
quote:
Schokkende video van politie schrikt niet af: 'Zo zit de mens niet in elkaar'

Met een video van een man die stuiptrekkingen heeft van de drugs waarschuwde de politie Enschede dit weekend voor de gevaren van drugsmisbruik. "Gelukkig waren we er op tijd bij", schrijft de politie erbij. Helpt dit soort schokkende filmpjes?

Waarschijnlijk niet, zegt Gjalt-Jorn Peters, universitair docent aan de Open Universiteit die onderzoek doet naar gedragsverandering. Angstaanjagende voorlichting is meestal niet zo effectief, weet hij.

'Zo zitten mensen niet in elkaar'

"Dit soort video's of foto's gaat er vanuit dat als mensen weten wat slecht voor ze is, ze het dan niet meer doen. Er zijn veel films met geweld dus je moet hard en emotioneel zijn om te raken, is het idee. Maar zo zitten mensen niet in elkaar. Alcohol brengt de maatschappij en de drinker bijvoorbeeld veel schade toe, maar het grootste deel van Nederland drinkt."

Dit filmpje heeft vooral negatieve gevolgen, vermoedt Peters. "Als iemand een bad trip heeft, is het goed als ze op hulpdiensten zoals de politie afstappen. Zo'n filmpje kan mensen juist afschrikken om dat te doen, omdat ze bang zijn om online gezet te worden. Dat is vast niet het afschrikwekkende effect dat de politie voor ogen heeft."

'Logisch dat politie mensen wil waarschuwen'

Daarnaast vindt Peters de toon vrij hard voor een situatie waarin de politie nog geen medische expertise heeft betrokken. "Misschien was het wel geen drugs. Een beetje onhandig om dat filmpje dan te plaatsen. Stel dat het geen drugs was, dan zeg je eigenlijk: we weten niet zo veel van middelengebruik af."

De onderzoeker snapt de politie overigens heel goed. Agenten komen door hun werk relatief vaak met de negatieve gevolgen van drugs in aanraking. "Het is logisch dat zij er vooral een negatief beeld van hebben en de behoefte voelen mensen te behoeden."

Het probleem is volgens Peters dat mensen niet zo makkelijk te helpen zijn. "Je kunt ook niet heel snel zeggen: deze boodschap werkt en deze niet. Ga maar na. Waarom drink je bijvoorbeeld wel of geen wijn, rook je wel of niet en sport je veel of weinig? Daar kunnen heel veel redenen voor zijn. Het is niet makkelijk daar een boodschap voor te bedenken om gedrag te veranderen."

Plaatjes op pakjes sigaretten

Om dezelfde reden werken de griezelige plaatjes op pakjes sigaretten ook niet, zegt Peters. "Door die plaatjes gaat de roker nadenken: Vind ik die dreiging ernstig? Het gevaar is kanker. Ja, dat is ernstig. Kan ik het krijgen? Ja. Wat kan ik eraan doen?"

"Daar gaat het fout. Rokers kunnen stoppen, maar dat is heel moeilijk. Meestal hebben ze dat wel al geprobeerd. In hun ervaring lukte dat niet. Het enige wat je dan nog kunt doen is proberen van dat vervelende gevoel af te komen. Dat doe je door de dreiging te verkleinen. Dan denk je dingen als: mijn oma werd 100 en rookte twee pakjes per dag, of ik sport heel veel en eet gezond."

Ook voor mensen die beginnen met roken, speelt het bewustzijn van de risico's geen grote rol, weet de onderzoeker. "Er zijn tientallen mogelijke redenen die kunnen spelen: ze zouden het gewoon een keertje willen proberen of stoer kunnen vinden."

Geen sexy boodschap

Oftewel, de les van Gjalt-Jorn Peters: politie, je kunt niet zomaar op een heftige manier waarschuwen zonder dat je hebt onderzocht wat het probleem eigenlijk is. Geen sexy boodschap, dat erkent hij. "Maar het kan bijvoorbeeld goed zijn dat mensen die af en toe drugs gebruiken dat juist doen omdat het gevaarlijk kan zijn. En dat mensen door zo'n video misschien juist willen laten zien dat zij wel een grote hoeveelheid aankunnen en niet in een bad trip belanden."

"De meeste mensen die wel eens drugs gebruiken zullen denken: Die zal wel te veel hebben genomen, of slecht hebben gegeten of er te veel bij hebben gedronken. Hun eerste gedachte is in elk geval nooit: Ja, dit is wat er gebeurt als je drugs gebruikt. Het is net alsof je een video van een dronken persoon laat zien. Dan denken alle alcoholgebruikers: Natuurlijk, die heeft te veel gedronken."

Video van Facebook verwijderd

De politie Enschede heeft de video van de vermeende drugsgebruiker vandaag van Facebook weggehaald om het grote aantal negatieve reacties. Het doel was mensen bewust te maken van de gevaren van drugs en te laten zien waar de politie zoal mee te maken krijgt. Maar veel mensen vonden dat de politie te ver was gegaan en de privacy van de man in de video te weinig gerespecteerd was.

Wat volgens Peters wel goed zou kunnen werken: mensen confronteren met beelden van hun eigen gedrag. Geen online shaming dus, maar jezelf in dronken toestand terugzien.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_172571053
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 12:48 schreef Odaiba het volgende:

[..]

En dan is straks een groot deel van de bevolking zwaar verslaafd met alles wat daarbij komt kijken..
Zoals toen harddrugs legaal waren om te kopen door kinderen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')