Enn weer verderquote:Lezersbrief; Kort pittig is beledigend
Al een paar jaar worden wij, middelbare vrouwen, online belachelijk gemaakt. Onze praktische kleding en korte kapsels zijn al een tijdje onderwerp van hilarische filmpjes.
Als het bij de puberhumor van Dumpert en GeenStijl blijft, is het nog relatief onschuldig. Maar dit weekend verscheen de aanduiding ‘kort pittig’ in NRC, in de nieuwe column van Akwasi Ansah (Sterren, 1/7).
De mevrouw die hij benaderde was allerminst vriendelijk. Maar om nou de term ‘kort pittig’ te gebruiken in reguliere media gaat mij te ver.
Kort pittig is een beledigende term om oudere vrouwen mee aan te duiden die niet meer meedoen in de ‘hippe’ wereld, tuttig zijn en er belachelijk uitzien, in de ogen van de gebruiker van de term. De term kort pittig zet een hele bevolkingsgroep weg als irrelevant. Was dat nou juist wat we niet willen? Mensen op hun uiterlijk, formaat, kleur, vrouwzijn of handicap discrimineren?
Gewoon niet doen. Wil je zelf respect, begin dan met respect voor anderen op te brengen.
Renée Geling-van Ballegooij, Lelystad
https://www.nrc.nl/nieuws(...)nd-11558123-a1565431
Ai! een pittige uitspraak van een middelbare kortgewiek[s]te mevrouw die diep geraakt is in haar vrouwzijn..![]()
Deze vrouw heeft FOK! vast nog niet gevonden. Dat gaat ze, denk ik, niet overleven.![]()
Het is nu wachten op de eerste 'slachtoffers' van Zinloos Beledigen die met hun hippe kapsel aanschuiven bij Jinek!
Klinkt niet geheel werkgerelateerdquote:Op woensdag 5 juli 2017 19:32 schreef Cherna het volgende:
Alles is gebaseerd op smaak. Als ik nu die Gohtic stijl bekijk onder de jeugdigen ben ik wel jaloers. Maar ja ik ben nu 55 en vind ik dat niet meer passen bij die leeftijd. Kom ik ze tegen op mijn werk dan ga ik altijd in gesprek met die groep. Maar dan gaat het ook om de muziek.
The Cure, Fad Gadget, Bauhaus, Siouxsie and the Banshees, Sisters of Mercy, Joy Divisionquote:Op woensdag 5 juli 2017 19:59 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Klinkt niet geheel werkgerelateerd
Welke bands dan?
Als jij een kort pittig kapsel type sexy en aantrekkelijk vind dan vind ik het prima. Maar dan ben je een zeldzaamheid.quote:Op woensdag 5 juli 2017 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niks, wat plat is, is je schoonheidsideaal als absolute waarheid te propageren.
Dit is nu wel een schoolvoorbeeld van wat we bedoelen. Heeft helemaal geen lelijk gezicht en best mooie ogen. Maar volledig verpest met een typisch kort pittig kapsel.quote:
Inderdaad, maar gaat lang haar niet in de weg zitten bij het darten?quote:Op donderdag 6 juli 2017 08:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit is nu wel een schoolvoorbeeld van wat we bedoelen. Heeft helemaal geen lelijk gezicht en best mooie ogen. Maar volledig verpest met een typisch kort pittig kapsel.
Ik blijf het een aparte subcultuur vinden, maar Goths zijn vaak wel hele aardige mensen.quote:Op woensdag 5 juli 2017 20:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
The Cure, Fad Gadget, Bauhaus, Siouxsie and the Banshees, Sisters of Mercy, Joy Division
Je hebt onder die Gohtics ook diverse subculturen. Dus niet de metal kant. Dat heb ik mij zo laten uitleggen
Het viel mij op dat er onder die cultuur nog liefhebbers zijn van de bands die ik hier zo benoem. Toch leuk om het daar dan over te hebben.
Non-conformisten die zich precies aan dezelfde subcultuur conformerenquote:Op donderdag 6 juli 2017 09:24 schreef NgInE het volgende:
[..]
Ik blijf het een aparte subcultuur vinden, maar Goths zijn vaak wel hele aardige mensen.
Ik ken een 50+ gothic en ja daar zou "kort pittig" beter bij staan denk ikquote:Op woensdag 5 juli 2017 19:32 schreef Cherna het volgende:
Alles is gebaseerd op smaak. Als ik nu die Gohtic stijl bekijk onder de jeugdigen ben ik wel jaloers. Maar ja ik ben nu 55 en vind ik dat niet meer passen bij die leeftijd. Kom ik ze tegen op mijn werk dan ga ik altijd in gesprek met die groep. Maar dan gaat het ook om de muziek.
Alsof gewone 40+ vrouwen wel sexy worden gevonden. Dat haar maakt echt het verschil niet uit. Overigens logisch, want biologisch: niet langer vruchtbaar dus geen functionele seks.quote:Op donderdag 6 juli 2017 00:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als jij een kort pittig kapsel type sexy en aantrekkelijk vind dan vind ik het prima. Maar dan ben je een zeldzaamheid.
Verder lijkt me een relatie hebben met iemand waar je totaal geen seksuele aantrekkingskracht bij voelt niet bepaald een recept voor een gelukkig leven. Dus geheel legitiem om te passen voor korte pittige kapsels waar geen seks meer aan zit.
Als het geen Lolita Goth-stijl is, is er niks mis met 50+ gothsquote:Op woensdag 5 juli 2017 19:32 schreef Cherna het volgende:
Heeft er ook mee te maken dat ik in mijn jeugd zelf punker was. Maar uiteindelijk door werk en leeftijd moet je dat los laten wil je juist in alle vrijheid kunnen functioneren in die maatschappij.
Mijn linkse idealen heb ik niet verloren.
Ja 40+ vrouwen die er goed verzorgd en smaakvol uitzien worden zeker sexy gevonden. Niet door jongentjes van 18, maar wel door mannen die zelf ook al de 30 voorbij zijn.quote:Op donderdag 6 juli 2017 09:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Alsof gewone 40+ vrouwen wel sexy worden gevonden. Dat haar maakt echt het verschil niet uit. Overigens logisch, want biologisch: niet langer vruchtbaar dus geen functionele seks.
Het zijn wel altijd een bepaald slag mensen, dus het is logisch dat die een clubje vormen. Zie je ook bij gabbers of hip-hoppers.quote:Op donderdag 6 juli 2017 09:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Non-conformisten die zich precies aan dezelfde subcultuur conformeren
Daar merk ik echter weinig van bij de kort-pittig haters.quote:Op donderdag 6 juli 2017 09:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja 40+ vrouwen die er goed verzorgd en smaakvol uitzien worden zeker sexy gevonden. Niet door jongentjes van 18, maar wel door mannen die zelf ook al de 30 voorbij zijn.
Het hangt een beetje van de leeftijd af. Bij de meeste mannen groeit dat een beetje met de leeftijd mee. Dus ook onder 50+ vrouwen heb je charmante en oncharmante exemplaren. Niet interessant voor hele jonge mannen. Maar wel voor de mannen die zelf ook wat ouder worden.quote:Op donderdag 6 juli 2017 10:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daar merk ik echter weinig van bij de kort-pittig haters.
Vooral omdat kort-pittig een oplossing is voor overgangsproblemen als haaruitval, dunner haar, grijs worden. Op zich ook geen dingen die sexy worden gevonden.
Die vind ik dus echt zo-zoveel knapper met lang haar he.quote:Op woensdag 5 juli 2017 17:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Bij Ginnifer staat kort haar (met een lok) minstens zo goed als lang haar. Bij mijn echtgenote ook, trouwens.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Verder is het een kwestie van persoonlijke smaak.
Dat wordt hier bij een van de lokale kappers gewoon aangemoedigd. Allemaal van die korte kapsels dan vaak met zo'n zwarte toef erin. Zo lelijk en zo zonde bij die jonge vrouwen....quote:Op donderdag 6 juli 2017 10:23 schreef Hexagon het volgende:
Los daarvan zijn er ook vrouwen die nog geen 30 zijn met een kort pittig kapsel. Die zijn dus nog lang niet in de overgang.
Ja twee keer per jaar zo'n lang kapsel bijpunten daar is geen droog brood mee te verdienen natuurlijk.quote:Op donderdag 6 juli 2017 10:36 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dat wordt hier bij een van de lokale kappers gewoon aangemoedigd. Allemaal van die korte kapsels dan vaak met zo'n zwarte toef erin. Zo lelijk en zo zonde bij die jonge vrouwen....
Over het algemeen wordt met kort pittig naar de overgangsleeftijd verwezen. Trouwens een groep vrouwen die hun haar waarschijnlijk al hun hele volwassen leven kort hadden - het is de generatie van de 70's feminsten en punksters. Ook qua karakter vaak pittige of kordate vrouwen (als het geen bitches zijn). Ik zie niet zo in waarom ze ineens moeten veranderen. Als ze geen zin hebben om alleen te bestaan om geile mannen op te vrolijken...quote:Op donderdag 6 juli 2017 10:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het hangt een beetje van de leeftijd af. Bij de meeste mannen groeit dat een beetje met de leeftijd mee. Dus ook onder 50+ vrouwen heb je charmante en oncharmante exemplaren. Niet interessant voor hele jonge mannen. Maar wel voor de mannen die zelf ook wat ouder worden.
Los daarvan zijn er ook vrouwen die nog geen 30 zijn met een kort pittig kapsel. Die zijn dus nog lang niet in de overgang.
Dat klinkt toch heel anders dan 'als ze geen zin hebben om er appetijtelijk uit te zien voor hun partner'..quote:Op donderdag 6 juli 2017 10:45 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als ze geen zin hebben om alleen te bestaan om geile mannen op te vrolijken...
Inderdaad, je zal er maar mee getrouwd zijnquote:Op donderdag 6 juli 2017 10:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat klinkt toch heel anders dan 'als ze geen zin hebben om er appetijtelijk uit te zien voor hun partner'..
Het is ook niet dat je als man ineens wakker wordt en denkt: Ieks, ik heb een vrouw met een kort, pittig kapsel!quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, je zal er maar mee getrouwd zijn
Zo'n type die op 30-jarige leeftijd zijn hoofd kaalscheert om de kale plekken te "camoufleren" (vroeger een comb-over) en dan een pratende kut neemt ter compensatie. En een tattoo.quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:10 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het is ook niet dat je als man ineens wakker wordt en denkt: Ieks, ik heb een vrouw met een kort, pittig kapsel!
Het gaat geleidelijk en de man in kwestie zal van hetzelfde laken een pak zijn. En anders gaan ze scheiden.
Als ik jou zo lees gok ik dat je niet en nooit zo'n soort vrouw zult hebben.
Iedere vrouw wil er mooi uitzien voor haar man. Als die mannen het verschrikkelijk vonden hadden ze het wel tegen hun pittige vrouw gezegd, denk ik zo.quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, je zal er maar mee getrouwd zijn
Echt onzin. Je mist het woordje 'gezond' tussen 'Iedere' en 'vrouw'.quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:49 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Iedere vrouw wil er mooi uitzien voor haar man. Als die mannen het verschrikkelijk vonden hadden ze het wel tegen hun pittige vrouw gezegd, denk ik zo.
Zelfs een ongezonde vrouw wil er mooi uitzien voor haar man.quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:50 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Echt onzin. Je mist het woordje 'gezond' tussen 'Iedere' en 'vrouw'.
Bron?quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:53 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Zelfs een ongezonde vrouw wil er mooi uitzien voor haar man.
Dat kan wel zo zijn. Maar mijn partner new wave/punk type is ook 51 en draagt gewoon haar tot op de schouders. Maar op die leeftijd met kort pittig haar rondlopen met diverse felle kleuren vind ik niet meer mooi. Een jongensachtig kapsel op die leeftijd nee dank u.quote:Op donderdag 6 juli 2017 10:45 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Over het algemeen wordt met kort pittig naar de overgangsleeftijd verwezen. Trouwens een groep vrouwen die hun haar waarschijnlijk al hun hele volwassen leven kort hadden - het is de generatie van de 70's feminsten en punksters. Ook qua karakter vaak pittige of kordate vrouwen (als het geen bitches zijn). Ik zie niet zo in waarom ze ineens moeten veranderen. Als ze geen zin hebben om alleen te bestaan om geile mannen op te vrolijken...
Zelfde bron als waar jij jouw eerdere bewering haalde.quote:
Onderbuik dus.quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:54 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Zelfde bron als waar jij jouw eerdere bewering haalde.
Dat lijkt mij ook het geval. Ik zou er in iedergeval wel iets van zeggen. Andersom is dat ook het geval.quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:49 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Iedere vrouw wil er mooi uitzien voor haar man. Als die mannen het verschrikkelijk vonden hadden ze het wel tegen hun pittige vrouw gezegd, denk ik zo.
Daar haal jij de jouwe dus vandaan.quote:
Ja, en jij dus ook. We zijn beide slecht dus.quote:
Meh, dat eerste valt wel tegen. Er zijn wel degelijk genoeg vrouwen die het simpelweg niet meer zoveel boeit of het zelfs principieel tegenstaat om rekening te houden met de uiterlijke voorkeuren van hun man.quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:49 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Daarom ben je ook partners, om te behoeden dat de ander zichzelf belachelijk maakt. Zo moet een man ook gewoon zeggen als een jurk de vrouw dik maakt of niet staat...quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook het geval. Ik zou er in iedergeval wel iets van zeggen. Andersom is dat ook het geval.
quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:55 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Ja, en jij dus ook. We zijn beide slecht dus.
Daar mankeert wel wat aan het huwelijk dan..quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:55 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Meh, dat eerste valt wel tegen. Er zijn wel degelijk genoeg vrouwen die het simpelweg niet meer zoveel boeit of het zelfs principieel tegenstaat om rekening te houden met de uiterlijke voorkeuren van hun man.
Alleen zijn er natuurlijk ook zat mannen die kort prima vinden. Of mannen die uiteindelijk tegen hun vrouw niet op durven komen voor wat ze geloven. Dan denkt mevrouw dat het goed zit, maar zit meneer zichzelf op te vreten.
Ik vermoed altijd dat de vocale negativiteit jegens alle kortharige vrouwen daaruit voortkomt. Een soort zelfbescherming, zodat je het later niet tegen je vrouw hoeft te zeggen.
Jazeker. Ik vind vrouwen rond mijn eigen leeftijd nog altijd beter en genieten mijn voorkeur dan een jonge griet die mij doet denken aan mijn eigen dochters.quote:Op donderdag 6 juli 2017 09:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Alsof gewone 40+ vrouwen wel sexy worden gevonden. Dat haar maakt echt het verschil niet uit. Overigens logisch, want biologisch: niet langer vruchtbaar dus geen functionele seks.
Uit ervaring kan ik wel vertellen dat vrouwen er niet van houden als ze naar de kapper zijn geweest, denken dat ze thuis komen met iets moois en dan te horen krijgen dat het niet zo is. Ben er zelf wel altijd eerlijk in geweest echter, richting familie/ex-vriendin.quote:Op donderdag 6 juli 2017 12:05 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Daar mankeert wel wat aan het huwelijk dan..
Ik moet wel lachen om je laatste opmerking. Dus die mannen hier, he....
Beetje tact is dan ook wel handig, maar vooraf kenbaar maken is nog handiger. Dat je partner weet dat je bv dat korte haar echt, echt niets vindt. Dan komt ze er ook niet zomaar mee thuis omdat ze dacht dat je het wel leuk zou vinden.quote:Op donderdag 6 juli 2017 12:12 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik wel vertellen dat vrouwen er niet van houden als ze naar de kapper zijn geweest, denken dat ze thuis komen met iets moois en dan te horen krijgen dat het niet zo is.
Ook met lang haar knap ik af op die stierennek.quote:Op donderdag 6 juli 2017 08:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit is nu wel een schoolvoorbeeld van wat we bedoelen. Heeft helemaal geen lelijk gezicht en best mooie ogen. Maar volledig verpest met een typisch kort pittig kapsel.
Wat ik dan ook heel raar vind, zijn die massa vrouwen van boven de 50 die dus helemaal niks aan hun uiterlijk doen. Ze hebben niet zozeer een kort pittig kapsel, maar wel heel kort haar, waar geen model in zit. Verder een lelijke bril. Lelijke, saaie kleren. En zo gaan ze dag in dag uit door het leven. Zouden die er ook mooi uit denken te zien voor hun man?quote:Op donderdag 6 juli 2017 11:49 schreef Spriet4 het volgende:
[..]
Het kan ook te maken hebben met een stukje gelijkwaardigheid binnen de vriendinnengroep. Niet afwijken van de andere saai ogende dames, om het voor de meeste vrouwen zo belangrijke 'wij-gevoel' te behouden.quote:Op donderdag 6 juli 2017 12:37 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wat ik dan ook heel raar vind, zijn die massa vrouwen van boven de 50 die dus helemaal niks aan hun uiterlijk doen. Ze hebben niet zozeer een kort pittig kapsel, maar wel heel kort haar, waar geen model in zit. Verder een lelijke bril. Lelijke, saaie kleren. En zo gaan ze dag in dag uit door het leven. Zouden die er ook mooi uit denken te zien voor hun man?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |