Met als gevolg vertraagde of opgeheven treinen?quote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:08 schreef Maegrim het volgende:
Als er geen lok met de goeie oriëntatie beschikbaar is wordt er gewacht tot die er wel is
of niet rijdenquote:Op zaterdag 8 juli 2017 16:25 schreef Maegrim het volgende:
Dan moet ik ineens optijd gaan rijden enzo?
Je moet weten waar je bent. Anders kun je vaker gevalletjes als Stavoren of andersoortige ernstige spoorongevallen zien.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:26 schreef FredvZ het volgende:
Toch wel vreemd eigenlijk dat machinisten eerst wegbekendheid moeten hebben voor ze ergens heen mogen...
Busschauffeurs: worden gewoon op elke route ingezet
Vrachtwagenchauffeurs: krijgen ook maar een adres in hun geduwd
Schippers: varen daar waar hun schip kan komen
Automobilisten: pakken de auto en rijden gewoon ergens heen
Piloten: Kunnen hun vliegtuig overal neerzetten waar het past op de landingsbaan.
Machinisten: mogen alleen rijden als ze de weg kennen... En dan te bedenken dat zij de met het enige voertuig op pad zijn dat ze niet zelf hoeven te sturen en ook nog eens vanzelf stopt bij een rood sein...
Kortom: afschaffen en machinisten zo opleiden dat ze overal met hun trein kunnen rijden waar het spoor 1.435 uit elkaar ligt en er een geschikte spanning voor hun railvoertuig beschikbaar is.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:33 schreef MTL het volgende:
In principe kan je overal rijden. Maar je hebt uitzonderingssituaties en dat zijn dan ook de dingen die je leert tijdens het wegleren. Vergeet niet: je moet er ook tijdens dichte mist of noodweer met volle snelheid door kunnen rijden.
Als je dan geen idee hebt waar je bent en vervolgens met 90 km/u door de rode knalt omdat we nog altijd met ATB opgescheept zitten...
Daar hebben ze langs de weg, rivieren en vliegvelden hele handige oplossingen voor: borden die precies vertellen waar je bent, wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 17:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je moet weten waar je bent. Anders kun je vaker gevalletjes als Stavoren of andersoortige ernstige spoorongevallen zien.
Als het mis gaat met een trein gaat het vaak goed mis. Daarom zijn de veiligheidseisen hoger. Zoveel mogelijk onzekerheden weghalen. Is het onrealistisch? Misschien. Ik vind persoonlijk van niet, ik hou wel van die extra veiligheidseisen. Er zijn ongelukken gebeurd in het verleden vanwege slechte wegbekendheid van machinisten. Als dat risico gedeeltelijk te mitigeren is door wegbekendheid aan te leren, waarom zou je het niet doen?quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?
Dat hebben de Duitsers toch, EBuLa?quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:07 schreef Carlos93 het volgende:
Het zou toch allemaal niet zo moeilijk moeten zijn om een systeem te hebben dat verteld waar je je precies bevind, en welk sein of bord er langs de rails staat. Technisch gezien is het een grote investering, maar lijkt me allemaal niet onmogelijk toch?
Daarom krijg je als machinist toch ook een gele lamp voor een rode lamp? Dat je weet dat je moet stoppen. Wat dan weer onhandig is gedaan is dat bij seinen niet vermeld staat hoe ver het volgende sein staan.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:08 schreef MTL het volgende:
Aha, en vrachtwagens hebben ook een remweg die bij noodweer zo'n 1500 meter kan worden?
Het is schijn mitigatie. Je hebt 0,0 garantie dat iemand op de juiste momenten zich het juiste herinnert. Bovendien werk je dan ook nog eens in de hand mensen dingen gaat doen uit automatisme en mensen slechter gaan anticiperen op veranderingen.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Als het mis gaat met een trein gaat het vaak goed mis. Daarom zijn de veiligheidseisen hoger. Zoveel mogelijk onzekerheden weghalen. Is het onrealistisch? Misschien. Ik vind persoonlijk van niet, ik hou wel van die extra veiligheidseisen. Er zijn ongelukken gebeurd in het verleden vanwege slechte wegbekendheid van machinisten. Als dat risico gedeeltelijk te mitigeren is door wegbekendheid aan te leren, waarom zou je het niet doen?
Op remwegafstand, welke is berekend voor de zwaarst toegestane treinen.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:21 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Wat dan weer onhandig is gedaan is dat bij seinen niet vermeld staat hoe ver het volgende sein staan.
Als de mist dermate dicht is ga je geen 90 rijden met een vrachtwagen.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?
[..]
Daar hebben ze langs de weg, rivieren en vliegvelden hele handige oplossingen voor: borden die precies vertellen waar je bent, wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is.
Bij de Stavoren is er helemaal niets langs de kant van het spoor gezet dat de machinist vertelt dat het einde van spoorbaan in zicht is. Dát is pas vragen om ongelukken, je moet als passagier er dus maar op vertrouwen dat de machinist van dienst op het juiste moment zich weet te herinneren wat er gaat gebeuren en de wissels staan zoals hij verwacht. Nu verwacht ik wel dat de meeste machinisten voldoende opleiding hebben gehad, maar als er íéts onbetrouwbaar is, dan is het het menselijk geheugen wel.
In Stavoren stond een Keperbaak om aan te geven dat er afgeremd moest worden tot 40 km/h. Dus er stond wel degelijk iets. Om te voorkomen dat het in de toekomst mis gaat staat er nu een inrijsein.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Vrachtwagenchauffeurs kunnen toch ook met 90 in de mist rijden en stoppen voor het rode licht?
[..]
Daar hebben ze langs de weg, rivieren en vliegvelden hele handige oplossingen voor: borden die precies vertellen waar je bent, wat er gaat gebeuren en wat de bedoeling is.
Bij de Stavoren is er helemaal niets langs de kant van het spoor gezet dat de machinist vertelt dat het einde van spoorbaan in zicht is. Dát is pas vragen om ongelukken, je moet als passagier er dus maar op vertrouwen dat de machinist van dienst op het juiste moment zich weet te herinneren wat er gaat gebeuren en de wissels staan zoals hij verwacht. Nu verwacht ik wel dat de meeste machinisten voldoende opleiding hebben gehad, maar als er íéts onbetrouwbaar is, dan is het het menselijk geheugen wel.
Waarom dan wel zo hard rijden met je trein?quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:37 schreef b2py het volgende:
Als de mist dermate dicht is ga je geen 90 rijden met een vrachtwagen.
Dat vertelt ook alleen maar dat de machinist zijn snelheid moet verlagen, niet waarom.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 18:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
In Stavoren stond een Keperbaak om aan te geven dat er afgeremd moest worden tot 40 km/h. Dus er stond wel degelijk iets. Om te voorkomen dat het in de toekomst mis gaat staat er nu een inrijsein.
In 1960 wist de machinist bij Woerden ook niets van een tijdelijke snelheidsmaatregel, dat wist hij misschien wel als er borden langs het spoor zouden staan.quote:Een trein rijdt in dichte mist of met slecht weer nog steeds baanvaksnelheid. Daarom heb je die kennis wel degelijk nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |