Wat dat betreft; ik dacht dat Einstein zijn theorieën juist in alle rust kon uitwerken tijdens het uitvoeren van een of ander muf baantje, en dat hij juist zo matig scoorde op school dat hij nooit als genie werd gezien, en dus niet werd geremd door de druk van het zijn van een 'wonderkind'.quote:Op donderdag 28 juni 2018 12:10 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Mee eens, maar ik denk dat dit soort wiskundige creativiteit wel gecombineerd moet worden met genialiteit. (En misschien wordt de creativiteit deels doodgeslagen als er te veel gehamerd wordt op het leren van al bestaande methoden)
Mooi voorbeeld lijkt het, Terence Tao, van wat ik bedoel. Een "genie" die belangrijke academische bijdragen levert aan takken van sport binnen de wiskunde. Indrukwekkend wel, maar buiten de academische kringen denk ik niet dat veel hem kennen (vanwege zijn intellect en academische werk).quote:Op donderdag 28 juni 2018 11:10 schreef DrParsifal het volgende:
Het kan best goed gaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Terence_Tao
Al denk ik dat in de wiskunde en theoretische natuurkunde en biologie individuele genialiteit eerder tot echte doorbraken leidt dan in de medische wetenschap of experimentele wetenschappen, waar het groepswerk veel belangrijker is.
Ben je familie van onze premier?quote:Op donderdag 29 juni 2017 21:23 schreef Brybry het volgende:
Prachtig dat deze jongen alle kansen krijgt....En toch heb ik er wat moeite mee. In mijn familie is er ook zo'n wonderkind....inmiddels volwassen en een mooie carriere opgebouwd maar dat is het dan ook wel.
Sociaal niet vaardig,egoistisch, erg kinderlijk in voorkomen en eenzaam.
...
Denk ik ook. Als hij echt heel slim is dan zal hij nooit helemaal in het kader passen, zeker niet onder het hollandse maaiveld. Maar een beetje kind moet iemand kunnen zijn. En met dergelijke ouders... dan wordt het snel een beetje eng. Overigens is op 7 jarige leeftijd 2 jaar gymnasium in 1 doen wel bizar.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:28 schreef Bugno het volgende:
Die pa spoort duidelijk niet, met z'n geneuzel over de koning en de Min-pres. Hopeloos op zoek naar erkenning van het genie dat zijn kind is.
Uiteraard is het prachtig waartoe zo'n jochie in staat is. Maar deze jongen groeit op in een wereld waarin wat hij doet allemaal fantastisch prachtig is. Zijn vader vindt zelfs dat de koning hem moet eren en respecteren. Lekker gezond beeld van zichzelf krijgt hij zo. Straks gaat er ongetwijfeld iets voorvallen waarbij blijkt dat hij niet Superman is (bijvoorbeeld met dames die hem afwijzen, problemen die hij niet opgelost krijgt, afhankelijk zijn van anderen die niet zo slim zijn als hijzelf) en dan heeft hij totaal geen bagage om hiermee om te gaan.
Het is wel een ongelooflijk moeilijke situatie voor de ouders. Je kan het bijna niet goed doen, want Laurent is en zal altijd een outsider zijn. Zijn IQ-verschil met "normale" mensen is twee keer zo groot als dat tussen iemand met Down en diezelfde persoon.
Stimuleren is prima, alleen is er geen ruimte voor spel heb ik het idee (hij is ook al een keer bij Ivo Niehe geweest). Laat dat jochie lekker uit de publiciteit, stimuleer zijn ontwikkeling door hem zijn interesses te laten aftasten, maar laat hem alsjeblieft ook spelen.
Misschien een vooroordeel, maar hij woont in een Middeleeuws grachtenpand in Amsterdam, loopt in overhempjes en wollen truitjes. Allemaal stijfjes, volwassen, netjes. Nooit eens gek doen. Dát wordt een heel groot probleem voor hem ben ik bang.
Natuurlijk was niet iedere genie een wonderkind. In mijn eigen tak van wiskunde hebben grootheden als Andrey Kolmogorov, Oded Schramm en John Kingman ook meer normale trajecten gevolgd. Wiskunde en theoretische natuurkunde zijn wel takken van wetenschap waar wonderkinderen zich kunnen ontwikkelen. Zie ook dit lijstje https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_child_prodigies waar je toch aardig wat echt grote namen onder de wiskundigen ziet (en niet alleen de unabomber).quote:Op donderdag 28 juni 2018 16:45 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Wat dat betreft; ik dacht dat Einstein zijn theorieën juist in alle rust kon uitwerken tijdens het uitvoeren van een of ander muf baantje, en dat hij juist zo matig scoorde op school dat hij nooit als genie werd gezien, en dus niet werd geremd door de druk van het zijn van een 'wonderkind'.
(Of het een indianenverhaal is weet ik niet, maar het klonk wel logisch)
Dat bedoelde ik inderdaad. En dat ik hoop dat er wel genoeg aandacht wordt besteed aan zijn sociaal-emotionele ontwikkeling. Want hij is ook gewoon nog echt een kind, ondanks zijn extreme intelligentie.quote:Op donderdag 28 juni 2018 00:58 schreef Physsic het volgende:
[..]
Edit: ah, wacht. Ik denk dat ik je verkeerd heb begrepen. Ik dacht dat je met het linken naar dat artikel wilde aangeven dat het traject dat hij nu doorloopt slecht is voor hem en dat je daarom medelijden met hem hebt.
Ik vind het inderdaad ook erg voor hem dat hij zo slim is dat er eigenlijk geen ‘normale ontwikkeling’ op alle vlakken voor hem mogelijk is.
Ja, dan snap ik je helemaal.quote:Op donderdag 28 juni 2018 19:52 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik inderdaad. En dat ik hoop dat er wel genoeg aandacht wordt besteed aan zijn sociaal-emotionele ontwikkeling. Want hij is ook gewoon nog echt een kind, ondanks zijn extreme intelligentie.
Ik zie dat jij de premier niet kent.quote:
Ik denk dat mensen dat ook bedoelen als ze het over zielig hebben. Het is en blijft een kind.quote:Op donderdag 28 juni 2018 19:52 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik inderdaad. En dat ik hoop dat er wel genoeg aandacht wordt besteed aan zijn sociaal-emotionele ontwikkeling. Want hij is ook gewoon nog echt een kind, ondanks zijn extreme intelligentie.
Ja, ik in ieder geval wel..quote:Op donderdag 28 juni 2018 21:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen dat ook bedoelen als ze het over zielig hebben. Het is en blijft een kind.
Het schijnt dat je op bepaalde vlakken wonderkinderen kunt kweken. Gewoon vanaf de geboorte trainen en voor de piano zetten en lesgeven met iedere dag intens oefenen. Zelfde met sporten en andere disciplines.quote:Op donderdag 29 juni 2017 21:23 schreef Brybry het volgende:
Prachtig dat deze jongen alle kansen krijgt....En toch heb ik er wat moeite mee. In mijn familie is er ook zo'n wonderkind....inmiddels volwassen en een mooie carriere opgebouwd maar dat is het dan ook wel.
Ik wens de beste jongen veel succes voor de toekomst
Familie van Sheldon Cooper?quote:Op donderdag 29 juni 2017 21:23 schreef Brybry het volgende:
Ik wens de beste jongen veel succes voor de toekomst
Hij is Belg, er is geen enkele Franse bron die hem zo noemt.quote:Op donderdag 29 juni 2017 20:06 schreef Nikonlover het volgende:
In Frankrijk noemen ze hem al 'Le Petit Einstein'
Klopt. Het zal voor hem ontzettend lastig zijn aansluiting te vinden in zijn omgeving. Kinderen zitten intellectueel niet op zijn niveau en volwassen zijn emotioneel al veel verder. De kans is vrij groot dat hij zich ontzettend eenzaam gaat voelen of misschien al voelt.quote:Op donderdag 29 juni 2017 20:36 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Hoogbegaafde kinderen kunnen tijdens hun opgroeien in tal van valkuilen lopen, waardoor zo'n kind enorm verknipt kan opgroeien. Het is gewoon een kind. Hij spreekt wellicht volwassen en gedraagt zich volwassen, maar het is een kind. En als kind is hij gewoon enorm kwetsbaar.
Laurent is bijvoorbeeld een kind dat dus zijn hele leven een buitenstaander is en dat geeft een enorme toename in de kans op depressie en erger op latere leeftijd.
Ja, en dat is gewoon kut voor hem.
Dat jij er niets meer van hoort wil niet zeggen dat ze niks meer doen. Kan natuurlijk ook aan je eigen kennis van de wetenschap liggen.quote:Op donderdag 28 juni 2018 07:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Meestal loopt dat uiteindelijk niet zo'n vaart jammer genoeg. Hoe veel wonderkinderen hebben we in de jaren 70, 80, 90 wel niet langs zien komen waar je nu niks meer van hoort.
Dat forumquote:Op donderdag 28 juni 2018 16:11 schreef Marcus_Zaagius het volgende:
http://www.hb-kind-forum.nl/
De ouders op dit vreselijke hoogbegaafdheid forum zullen ongetwijfeld jaloers zijn op de ouders van Laurant.
Dat is hoe gepersonaliseerde advertenties werken. Er wordt bijgehouden waar jij ‘interesse’ in hebt en daarvan krijg je vervolgens advertenties te zien.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 10:12 schreef MevrouwPuff het volgende:
Waarom zie ik sinds dit topic allemaal advertenties van z’n school?
En ik vraag me af wat de waarde van een privéschool is voor zo’n kind. Moet ie nou perse in een bubbel leven?
Welk topic?quote:Op vrijdag 29 juni 2018 10:21 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat forumEen kind kan op de kleuterschool cijfers herkennen en dan spreekt men al over een hoogbegaafd kind
Of als die kinderen die op jonge leeftijd een klas overslaan, maar later niet meer mee kunnen komen. Ontwikkeling gaat nu eenmaal in sprongen.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 10:21 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat forumEen kind kan op de kleuterschool cijfers herkennen en dan spreekt men al over een hoogbegaafd kind
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |