abonnement Unibet Coolblue
pi_171989771
K-pop

K-pop is een muziekgenre bestaande uit elektronische, hip-hop, pop, rock- en r&b muziek uit Zuid-Korea. Behalve in de muziek is K-pop ook een populaire subcultuur geworden voor jongeren in Oost-, Zuidoost- en Centraal-Azi๋ met de mode en stijl van Koreaanse groepen en zangers.

In de zomer van 2012 verkreeg K-pop wereldwijde bekendheid, dankzij het nummer 'Gangnam Style' van PSY. Ander iconische K-pop liedjes zijn 'Bubble Pop' van Hyuna, 'Gee' van Girls' Generation en 'Fantastic Baby' van BigBang.

Veel Koreaanse bands vallen onder de categorie boyband (onder andere Seventeen, Infinite, EXO, BTS, VIXX & SHINee) of girlband (onder andere BlackPink, f(x), Twice, G-Friend, Girls' Generation, AOA & Red Velvet).

De videoclips zijn gerust cinematografische hoogstandjes te noemen en worden getypeerd door strakke danschoreografie๋n en een rijkelijk kleurgebruik. Enkele voorbeelden van deze laatste categorie zijn:



De muziek is meestal vol (multi-layered) en gepolijst geproduceerd. K-pop flirt al sinds het ontstaan ervan met westerse muziekstromingen, r&b en dance uit de jaren ’00, ๓f de synthpop, funk en disco uit de jaren ’80 - met een kraakheldere productie van deze tijd. Dat is waar de muziek verbluffend goed wordt. Oppa!



Game on!

[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 27-06-2017 15:40:40 ]
The distance between insanity and genius is measured only by success
  dinsdag 27 juni 2017 @ 15:08:41 #2
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_171989970
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 14:55 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

ok thanks :)
Jij was toch die gugudan fan?
Irene is bae <3
pi_171990056
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 15:08 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Jij was toch die gugudan fan?
Ik ben meer een allround fan, maar heb wel een zwak voor de schattige meidengroepjes zoals Gugudan, ja :P .
The distance between insanity and genius is measured only by success
  dinsdag 27 juni 2017 @ 15:13:51 #4
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_171990097
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 15:12 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Ik ben meer een allround fan, maar heb wel een zwak voor de schattige meidengroepjes zoals Gugudan, ja :P .


Nayoung is best bae.
Irene is bae <3
pi_171990224
Ja zij is erg cute! Mijn favorieten zijn Tzuyu, Sana, Mina & Momo van Twice. Ik moet wel bekennen dat ik de namen moest opzoeken. Zo'n extreme fan ben ik niet :D.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  dinsdag 27 juni 2017 @ 15:21:34 #6
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_171990269
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 15:19 schreef Sfeermaker het volgende:
Ja zij is erg cute! Mijn favorieten zijn Tzuyu, Sana, Mina & Momo van Twice. Ik moet wel bekennen dat ik de namen moest opzoeken. Zo'n extreme fan ben ik niet :D.
Ben niet zo van Twice.

Alhoewel ik Momo, Sana en Nayeon daar ook bae vind. Ben vrij open ingesteld blijkbaar.
Irene is bae <3
pi_171990599
Een interessant Youtube kanaal is ReacttotheK, waar klassieke muzikanten reageren op Kpop videoclips.

The distance between insanity and genius is measured only by success
  dinsdag 27 juni 2017 @ 15:48:20 #8
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_171990839
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 15:37 schreef Sfeermaker het volgende:
Een interessant Youtube kanaal is ReacttotheK, waar klassieke muzikanten reageren op Kpop videoclips.

Ken het maar vind het niet zo boeiend.
Irene is bae <3
pi_172341450
Er moet meer aandacht zijn voor dit genre, ik luister al een kleine 8 jaar naar K-op, en ben dus geen hipster die na "gangnam style" erin gestapt is.

Eerst luisterde ik veel J-pop, met name Utada Hikaru, maar uiteindelijk vond ik de beats van Boa (shine we are, beat of heart, NO.1 om er een paar te noemen) en ben toen langzaam naar K-pop gegaan.

De laatste paar jaar is het wel lastig om goede songs te vinden, zeker sinds de term "main rapper" in de meeste girlbands gekomen is, ik heb wel zo'n schijthekel aan rap das niet gezond.

Iemand hier die weet waar veel K-pop activiteit is in Nederland? Zei het forums, evenementen of een Facebook pagina? Was al aan het rondstruinen, maar kwam weinig recent tegen.
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_172400810
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 14:35 schreef warweeny het volgende:
Er moet meer aandacht zijn voor dit genre, ik luister al een kleine 8 jaar naar K-op, en ben dus geen hipster die na "gangnam style" erin gestapt is.

Eerst luisterde ik veel J-pop, met name Utada Hikaru, maar uiteindelijk vond ik de beats van Boa (shine we are, beat of heart, NO.1 om er een paar te noemen) en ben toen langzaam naar K-pop gegaan.

De laatste paar jaar is het wel lastig om goede songs te vinden, zeker sinds de term "main rapper" in de meeste girlbands gekomen is, ik heb wel zo'n schijthekel aan rap das niet gezond.

Iemand hier die weet waar veel K-pop activiteit is in Nederland? Zei het forums, evenementen of een Facebook pagina? Was al aan het rondstruinen, maar kwam weinig recent tegen.
Ik vond 2016 een uitstekend jaar voor K-pop, zoveel goede retro-songs. De korte rap-secties in de nummers zijn ook niet mijn ding, maar niet vervelend ofzo. Als je een lijst met goede songs wil, heb ik die wel voor je :), maar dan wil ik wel weten welke stijl want K-pop varieert van r&b tot rock.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  vrijdag 14 juli 2017 @ 03:56:37 #11
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_172404895
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 14:35 schreef warweeny het volgende:
Er moet meer aandacht zijn voor dit genre, ik luister al een kleine 8 jaar naar K-op, en ben dus geen hipster die na "gangnam style" erin gestapt is.

Eerst luisterde ik veel J-pop, met name Utada Hikaru, maar uiteindelijk vond ik de beats van Boa (shine we are, beat of heart, NO.1 om er een paar te noemen) en ben toen langzaam naar K-pop gegaan.

De laatste paar jaar is het wel lastig om goede songs te vinden, zeker sinds de term "main rapper" in de meeste girlbands gekomen is, ik heb wel zo'n schijthekel aan rap das niet gezond.

Iemand hier die weet waar veel K-pop activiteit is in Nederland? Zei het forums, evenementen of een Facebook pagina? Was al aan het rondstruinen, maar kwam weinig recent tegen.

Genoeg Facebook pagina's maar zijn veelal onderhouden door vage types die stelselmatig wat posten, dus heb je ook niet echt aan.
Irene is bae <3
pi_172418758
tijd voor een fok kpop meet :p
There are only 151 Pok้mon.
pi_172480663
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 22:27 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Ik vond 2016 een uitstekend jaar voor K-pop, zoveel goede retro-songs. De korte rap-secties in de nummers zijn ook niet mijn ding, maar niet vervelend ofzo. Als je een lijst met goede songs wil, heb ik die wel voor je :), maar dan wil ik wel weten welke stijl want K-pop varieert van r&b tot rock.
Ik zoek nummers die enorm "pop" zijn.

Denk hierbij aan
"shine we are" van BoA
"Girls generation" van SNSD
"Hwi Hwi" - Laboum
"Don't flirt" - Girls day

Ik heb al aardig wat nummers op mn hooivork zitten, dus ik wens je veel succes met het geven van tips en songs :P

Wat misschien voor mij WEL interessant zou zijn, zijn nummers van pre 2008, ik ben pas actief begonnen met het luisteren van K-pop rond die periode en heb weinig tot geen nummers van girlbands behalve SNSD voor het jaar 2008. Het enige wat ik heb van periodes voor 2008 komt allemaal van BoA.
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_172487260
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 11:55 schreef warweeny het volgende:

[..]

Ik zoek nummers die enorm "pop" zijn.

Denk hierbij aan
"shine we are" van BoA
"Girls generation" van SNSD
"Hwi Hwi" - Laboum
"Don't flirt" - Girls day

Ik heb al aardig wat nummers op mn hooivork zitten, dus ik wens je veel succes met het geven van tips en songs :P

Wat misschien voor mij WEL interessant zou zijn, zijn nummers van pre 2008, ik ben pas actief begonnen met het luisteren van K-pop rond die periode en heb weinig tot geen nummers van girlbands behalve SNSD voor het jaar 2008. Het enige wat ik heb van periodes voor 2008 komt allemaal van BoA.
Check ook wat nummers van wonder girls, lee hyori, se7en en gummi. Zitten leuke tussen als je die nog niet kent!
There are only 151 Pok้mon.
pi_172491622
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 11:55 schreef warweeny het volgende:

[..]

Ik zoek nummers die enorm "pop" zijn.

Denk hierbij aan
"shine we are" van BoA
"Girls generation" van SNSD
"Hwi Hwi" - Laboum
"Don't flirt" - Girls day

Ik heb al aardig wat nummers op mn hooivork zitten, dus ik wens je veel succes met het geven van tips en songs :P

Wat misschien voor mij WEL interessant zou zijn, zijn nummers van pre 2008, ik ben pas actief begonnen met het luisteren van K-pop rond die periode en heb weinig tot geen nummers van girlbands behalve SNSD voor het jaar 2008. Het enige wat ik heb van periodes voor 2008 komt allemaal van BoA.
Als je echt pop wil dan is het complete album "Reboot" van "Wonder Girls" uit 2015 fantastisch. Als je wil, regel ik wel een downloadlink voor je. Ook in zijn geheel te beluisteren op YouTube.

En trouwens: Girls Day - Don't flirt O+ .

Van die girly pop heb ik wel wat:

9muses - Glue
Dal Shabet - Mr. Bangbang
Kara - Step
Orange Caramel - Funny hunny
Pristin - Wee woo
Gugudan - Wonderland
DIA. - Will you go out with me
WJSN - Secret
IU - Twenty-three

enz... maar die ken je waarschijnlijk allemaal al.
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_172492281
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_172502923
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 21:17 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Als je echt pop wil dan is het complete album "Reboot" van "Wonder Girls" uit 2015 fantastisch. Als je wil, regel ik wel een downloadlink voor je. Ook in zijn geheel te beluisteren op YouTube.

En trouwens: Girls Day - Don't flirt O+ .

Van die girly pop heb ik wel wat:

9muses - Glue
Dal Shabet - Mr. Bangbang
Kara - Step
Orange Caramel - Funny hunny
Pristin - Wee woo
Gugudan - Wonderland
DIA. - Will you go out with me
WJSN - Secret
IU - Twenty-three

enz... maar die ken je waarschijnlijk allemaal al.
Alle nummers ken ik al ja, maar zijn niet voor mijn standaard zo te zeggen.
De nummers zijn niet slecht, maar ik zou ze niet een 2e keer willen luisteren (die je op genoemd heb iig) KARA - step is de enige die aan mijn verwachtingen voldeed. iu heeft maar 2 goede nummers, dus die schrijf ik ook af xP

Had ik al gezegt dat ik enorm "picky" ben met mn nummers? :P.
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_172509225
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 13:24 schreef warweeny het volgende:

[..]

Alle nummers ken ik al ja, maar zijn niet voor mijn standaard zo te zeggen.
De nummers zijn niet slecht, maar ik zou ze niet een 2e keer willen luisteren (die je op genoemd heb iig) KARA - step is de enige die aan mijn verwachtingen voldeed. iu heeft maar 2 goede nummers, dus die schrijf ik ook af xP

Had ik al gezegt dat ik enorm "picky" ben met mn nummers? :P.
valt mee hoor, ik vind ook bijna nooit alle nummers van een album leuk. Meestal pik ik er ook 1 of 2 uit en de rest laat ik zitten. Maar kende je die ik noemde al?
There are only 151 Pok้mon.
pi_172526525
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 18:20 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

valt mee hoor, ik vind ook bijna nooit alle nummers van een album leuk. Meestal pik ik er ook 1 of 2 uit en de rest laat ik zitten. Maar kende je die ik noemde al?
De bands ken ik inderdaad al en heb dus ook al hun nummers al nagekeken :)
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_172571777
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 18:16 schreef Eenskijken het volgende:
tijd voor een fok kpop meet :p
Kan wel leuk zijn, alleen wat wil je gaan doen als we meeten? :*
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
  vrijdag 21 juli 2017 @ 18:08:30 #21
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_172578947
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:44 schreef warweeny het volgende:

[..]

Kan wel leuk zijn, alleen wat wil je gaan doen als we meeten? :*
Hem kennende zijn er een drietal dingen:

- Dance battle
- Een videoclip cover schieten voor YT
- Karaoke ondanks het feit dat die de taal niet kent
Irene is bae <3
pi_172635980
Wow KARD komt dus naar Rotterdam. Dat lijkt me wel vet om heen te gaan.
pi_172636174
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:44 schreef warweeny het volgende:

[..]

Kan wel leuk zijn, alleen wat wil je gaan doen als we meeten? :*
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 18:08 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Hem kennende zijn er een drietal dingen:

- Dance battle
- Een videoclip cover schieten voor YT
- Karaoke ondanks het feit dat die de taal niet kent
gewoon beetje kpop covers doen toch, en volume net iets te hoog hebben in 't park ^^
There are only 151 Pok้mon.
  maandag 24 juli 2017 @ 13:41:24 #24
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_172641758
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 07:17 schreef Kerftminister het volgende:
Wow KARD komt dus naar Rotterdam. Dat lijkt me wel vet om heen te gaan.
Somin _O_
Irene is bae <3
pi_172684341
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 07:17 schreef Kerftminister het volgende:
Wow KARD komt dus naar Rotterdam. Dat lijkt me wel vet om heen te gaan.
Jammer dat ik hun niet zo veel aan vind, als SNSD of Apink nou eens hier heen kwamen.... *O*
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_172777060
Hmm, had gehoopt dat het wat actiever zou zijn in dit forum, helaas.
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_173078531
Girlgroups :{w
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_173085159
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_173085557
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 10:09 schreef warweeny het volgende:

[..]

Jammer dat ik hun niet zo veel aan vind, als SNSD of Apink nou eens hier heen kwamen.... *O*
Gaat nooit gebeuren. _O-

Hayoung/Bomi :@
Irene is bae <3
pi_173111202
Waarom niet, als topic filler, posten mensen een YT filmpje van hun favoriete songs op dat moment?
Zo krijg je ook meer exposure en als mensen dan in het topic kijken, kunnen ze naar verschillende songs luisteren.

Ik roteer wel bijna elke week betreft fav song, dus je kunt het ook vaker doen.
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_173113047
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 14:42 schreef warweeny het volgende:
Waarom niet, als topic filler, posten mensen een YT filmpje van hun favoriete songs op dat moment?
Zo krijg je ook meer exposure en als mensen dan in het topic kijken, kunnen ze naar verschillende songs luisteren.

Ik roteer wel bijna elke week betreft fav song, dus je kunt het ook vaker doen.
Post jํj eens leuke clipjes dan!
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_173130229
quote:
14s.gif Op zondag 13 augustus 2017 16:07 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Post jํj eens leuke clipjes dan!

Done *O*
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_173133436
quote:
Was eerst altijd van de Solbin maar nu toch meer van de ZN.
Irene is bae <3
pi_173141500
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 12:46 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Was eerst altijd van de Solbin maar nu toch meer van de ZN.
letterlijk geen idee wat je geschreven hebt lol
Dah fack is een sobin of een ZN? xD

Nog ff videotje erbij:


Blijft goed dit nummer imo, verveeld nooit.
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_173325663
Luisterde deze van de week via de kpop radio, wel goed nummer!


Ze gaan de goede kant op betreft muziek, dus ben blij met deze progressie van DreamCatcher.
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_173326306
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 17:53 schreef warweeny het volgende:
Luisterde deze van de week via de kpop radio, wel goed nummer!


Ze gaan de goede kant op betreft muziek, dus ben blij met deze progressie van DreamCatcher.
progressie? Het is een leuk liedje, maar het is al bijna Gfriend-light. Chase me en Goodnight waren echt another level qua songwriting.
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_173328549
quote:
Vind 'm wel schattig. Kende deze nog niet
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_173337440
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 18:28 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

progressie? Het is een leuk liedje, maar het is al bijna Gfriend-light. Chase me en Goodnight waren echt another level qua songwriting.
Song writing is sowieso vreselijk bij K-pop, je kunt echt geen kwaliteit verwachten van bands zoals dreamcatcher. Zij maken te weinig winst, dus gaan ze maar richting pop, zoals het genre bedoeld is. Als zij heavy metal willen maken, hebben ze niks te zoeken in het pop realm imo.
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_173337494
You can get the Weeny out of the War, but you cannot get the War out of the Weeny
pi_173856348
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_173860474
quote:
Ben je ook zo'n gare "army"? :')
Irene is bae <3
pi_173980581
Sinds ik in Taiwan ben geweest (en ze daar overal op straat en in kledingzaken Kpop draaien) BTS toch wel leren waarderen hoor, zit vrij sterk in elkaar allemaal.
pi_173980792
Bts hebben wel wat harde nummers. Alleen sommige armies zijn echt helemaal waus.
There are only 151 Pok้mon.
pi_174006019
GD vanavond, iemand? :@ :+
pi_174012346
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_174012593
DJ Frank van der Lende over K-pop bij "De Wereld Draait Door" straks, na de ster
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_174012983
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 september 2017 18:58 schreef Sfeermaker het volgende:
DJ Frank van der Lende over K-pop bij "De Wereld Draait Door" straks, na de ster
Mooi weet ik welke ik kan overslaan.

Frank met z'n wijven/kamphaar
Irene is bae <3
pi_174013088
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:13 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Mooi weet ik welke ik kan overslaan.

Frank met z'n wijven/kamphaar
Frank vatte het samen als "muziekstroming die heel populair is in Zuidoost-Azi๋, mierzoet, visueel heel sterk". >Kort filmpje G-Dragon concert.< "Yo later, ik ga daarheen!" Einde rubriek :').

Frank had blijkbaar nog nooit van PSY gehoord en vanaf 2012 onder een steen geleefd. Achja, het is onder de aandacht gebracht en niet teveel mensen hebben weggezapt.
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_174015032
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 19:18 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Frank vatte het samen als "muziekstroming die heel populair is in Zuidoost-Azi๋, mierzoet, visueel heel sterk". >Kort filmpje G-Dragon concert.< "Yo later, ik ga daarheen!" Einde rubriek :').

Frank had blijkbaar nog nooit van PSY gehoord en vanaf 2012 onder een steen geleefd. Achja, het is onder de aandacht gebracht en niet teveel mensen hebben weggezapt.
Zie je ook terug aan z'n kapsel.
Irene is bae &lt;3
pi_174015899
Filmpje/interview met fans voor de Ziggodome:

http://www.at5.nl/artikel(...)-plekje-bij-g-dragon
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_183708807

:o

mijn favoriete k-pop groepen

1. K.A.R.D.
2. TWICE
3. (G)I-DLE
pi_184174272
Geen Koreaanse meidengroep, maar Kazachstaans ^O^

pi_186421736
Hey allemaal!

Ik luisterde zo nu en dan naar KPOP, beetje APink, beetje Ladies Code ( ;( ), beetje GFriend, etc etc..
Maar dat was echt in 2014 tot 2016 ofzo. Heb het nu weer een beetje teruggevonden.
En in ontdekte dus dit nummer:


Wilde het toch even met mensen delen O+
  maandag 10 juni 2019 @ 20:18:44 #55
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_187358871
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 18:55 schreef Nathvi het volgende:
Hey allemaal!

Ik luisterde zo nu en dan naar KPOP, beetje APink, beetje Ladies Code ( ;( ), beetje GFriend, etc etc..
Maar dat was echt in 2014 tot 2016 ofzo. Heb het nu weer een beetje teruggevonden.
En in ontdekte dus dit nummer:


Wilde het toch even met mensen delen O+
Goed nummer indd.

Deze is ook nieuw.


verder..

pi_187378777
Het is lang rustig geweest hier.
Leuk dat er weer nieuw leven in het topic wordt geblazen.

quote:
Die vind ik leuk, een beetje in de stijl van G-IDLE - ik betrap mezelf erop dat ik latata erg vaak afspeel, mijn absolute nr. 1 van 2018. Toch was afgelopen jaar een mager K-pop jaar in mijn opinie. Hieronder mijn top 10 van 2018.

1. (G)I-DLE - Latata

Heel goed geproduceerd. Die stem van de 2e zangeres in de pre-chorus vind ik prachtig. De videoclip is bij vlagen oogstrelend mooi gemaakt.


2. ONF - Complete

I'm a sucker for it. Deze bevat zoveel afwisseling, ontzettend catchy en cheesy nummer tegelijk. Die drop is werkelijk subliem gedaan (niet too much), heerlijke eurobeat uit de jaren '90 en dat jackpot geluidje. Het stuk met de gitaren en de saxofoon wat erop volgt is ook genietbaar.


3. Blackpink ddu-du ddu-du

Misschien wel de beste videoclip in de K-pop historie, al ben ik al sinds 2016 fan van "Whistle" van deze dames. De opbouw van dit nummer is erg gaaf. Het heeft bijvoorbeeld geen refrein en het is niet te voorspellen waar het heengaat. De laatste minuut van het nummer is om van te smullen :9~. Beste minuut in K-pop van het jaar 2018.


4. Momoland - Bboom bboom

Knap dat deze groep het met zo'n goedkope videoclip zo ver geschopt heeft. De dame in met het zwart-wit gestreepte topje steelt de show in de videoclip.


5. Nu'Est - Dejavu

That slap-bass is so good.


6. Got7 - Lullaby

Ook hier speelt de bass een belangrijke rol in het refrein. Mooie overgang in het begin van Hip-Hop beats naar jaren '90 dance. Het refrein heeft veel weg van Canned Heat van Jamiroquai.


7. Exid - Lady

Welkom terug in 1989, het jaar waarin de muziekstijl 'new jack swing' hoogtij vierde. De music video en het lied zijn op en top retro.


8. Red Velvet - Power up

Het heeft even geduurd voordat ik de gameboy geluidjes kon waarderen. Klinkt meer naar J-pop dan K-pop. Er zit een verrassend akkoordenpatroon in het refrein, een beetje dissonant als het ware. Ook opvallend is de plotselinge hoge uithaal tonaaaaiiight in de bridge.


9. IZ*One - La vie en rose

Net als bij de nummers van de boybands hierboven vind ik de drop heel subtiel gedaan. Mooie geluiden van de spaanse gitaar - of is het toch een thaise? Het lied heeft een oosterse vibe.


10. Astro - Always you

Astro levert als gewoonlijk een gelikt en zoetsappig liefdeslied. Geen hoogvlieger, maar wel een van de betere. Mocht iemand betere liedjes gehoord hebben in 2018 of de eerste helft van 2019 - post ze hieronder. :)



[ Bericht 2% gewijzigd door Sfeermaker op 11-06-2019 22:34:11 ]
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_187384091
:o er zitten best een paar pareltjes tussen (ookal ben ik niet echt van de boygroups :$)
  woensdag 12 juni 2019 @ 19:40:42 #58
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_187393358
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 22:23 schreef Sfeermaker het volgende:
Het is lang rustig geweest hier.
Leuk dat er weer nieuw leven in het topic wordt geblazen.
[..]

Die vind ik leuk, een beetje in de stijl van G-IDLE - ik betrap mezelf erop dat ik latata erg vaak afspeel, mijn absolute nr. 1 van 2018. Toch was afgelopen jaar een mager K-pop jaar in mijn opinie. Hieronder mijn top 10 van 2018.

1. (G)I-DLE - Latata

Heel goed geproduceerd. Die stem van de 2e zangeres in de pre-chorus vind ik prachtig. De videoclip is bij vlagen oogstrelend mooi gemaakt.


2. ONF - Complete

I'm a sucker for it. Deze bevat zoveel afwisseling, ontzettend catchy en cheesy nummer tegelijk. Die drop is werkelijk subliem gedaan (niet too much), heerlijke eurobeat uit de jaren '90 en dat jackpot geluidje. Het stuk met de gitaren en de saxofoon wat erop volgt is ook genietbaar.


3. Blackpink ddu-du ddu-du

Misschien wel de beste videoclip in de K-pop historie, al ben ik al sinds 2016 fan van "Whistle" van deze dames. De opbouw van dit nummer is erg gaaf. Het heeft bijvoorbeeld geen refrein en het is niet te voorspellen waar het heengaat. De laatste minuut van het nummer is om van te smullen :9~. Beste minuut in K-pop van het jaar 2018.


4. Momoland - Bboom bboom

Knap dat deze groep het met zo'n goedkope videoclip zo ver geschopt heeft. De dame in met het zwart-wit gestreepte topje steelt de show in de videoclip.


5. Nu'Est - Dejavu

That slap-bass is so good.


6. Got7 - Lullaby

Ook hier speelt de bass een belangrijke rol in het refrein. Mooie overgang in het begin van Hip-Hop beats naar jaren '90 dance. Het refrein heeft veel weg van Canned Heat van Jamiroquai.


7. Exid - Lady

Welkom terug in 1989, het jaar waarin de muziekstijl 'new jack swing' hoogtij vierde. De music video en het lied zijn op en top retro.


8. Red Velvet - Power up

Het heeft even geduurd voordat ik de gameboy geluidjes kon waarderen. Klinkt meer naar J-pop dan K-pop. Er zit een verrassend akkoordenpatroon in het refrein, een beetje dissonant als het ware. Ook opvallend is de plotselinge hoge uithaal tonaaaaiiight in de bridge.


9. IZ*One - La vie en rose

Net als bij de nummers van de boybands hierboven vind ik de drop heel subtiel gedaan. Mooie geluiden van de spaanse gitaar - of is het toch een thaise? Het lied heeft een oosterse vibe.


10. Astro - Always you

Astro levert als gewoonlijk een gelikt en zoetsappig liefdeslied. Geen hoogvlieger, maar wel een van de betere. Mocht iemand betere liedjes gehoord hebben in 2018 of de eerste helft van 2019 - post ze hieronder. :)

Jij bent mijn droomuser
pi_187403210
quote:
14s.gif Op woensdag 12 juni 2019 19:40 schreef KingRoland het volgende:

[..]

Jij bent mijn droomuser
Bedankt =D

Ik daag je uit om ook een kpop top 10 van 2018 te plaatsen =)
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_187667290
Ik houd van lijstjes maken, maar heb in 2019 denk ik maar 4 nummers die ik echt top vind tot nu toe:


Twice natuurlijk, duurt altijd een paar keer luisteren voordat de nummers echt voor me klikken, maar deze heeft zo'n lekkere productie en narefrein.


Dat synthwerk is zo geweldig hier, vooral in eerste couplet, kan ook van alle stemgeluiden genieten binnen Apink.


Meest catchy nummer van het jaar tot nu toe, van Chaeyeon's stuk, tot aan de pre-chorus, refrein zelf, bridge, alles is catchy.


Heel uniek Kpop nummer, jammer van het trap-stukje in het midden wat iets te vaak gedaan is recentelijk, maar voor de rest wordt erecht een goed gevoel gehandhaafd door het hele nummer heen.
pi_187667638
En nu ga ik even ongegeneerd dubbelposten, want wil ook een top 10 van 2018 maken (1 nummer per groep max), nota bene het jaar dat ik voor het eerst in Korea ben geweest, in het najaar:

1. Momoland - Bboom Bboom

Ja wat een gekte, duurde echt een maand bij me voordat ik het kon waarderen, maar op mn Last.fm nu op 3 bij mijn meest geluisterde nummers volgens mij, en dat account gebruik ik al intensief sinds 2011, zegt genoeg. Fenomenale video ook.

2. Twice - What is Love?


Een van de beste Twice nummers, voelt heel erg 'coming of age' om een of andere reden, doet me ook denken aan mijn Korea-reis, omdat ik dit nummer in Jeonju veel hoorde op straat.

3. Apink - I'm So Sick


Tropische house perfectie, niet zo goed als Eung Eung, maar wel zeer goed nummer.

4. (G)-Idle - Latata


Groepdynamiek klopt als een tierelier en de instrumentalen zijn gewoon super in dit nummer.

5. Sunmi - Siren


Was heel populair toen ik daar was, explodeert lekker in het refrein, goede climax, sterke instrumental ook.

6. Exid - Lady


Ja is al gezegd, maar New Jack Swing is natuurlijk supertof. Bruno Mars deed al een mooie revivalpoging, maar deze is zeker van hetzelfde niveau.

7. Weki Meki - Crush


Knalt lekker, super catchy refrein ook, topper.

8. Mamamoo - Starry Night


Lijkt heel erg op dat ene House nummer, maar dit nummer is veel spannender, faseert goed en bouwt lekker op naar het refrein wat weer uniek relaxed is.

9. Pentagon - Shine


Extreem catchy, leuk nummer, echt top.

10. Bolbbalgan4 - Travel


Begin Bolbbalgan4 steeds meer te waarderen, die stem van die zangeres is zo zoet en zacht, ken weinig vocalisten die zo'n gevoel hebben in hun stem. Niet alle nummers zijn even spannend geschreven en wat experimentelere songwriting zou hun muziek nog beter kunnen maken, maar dit nummer is gewoon superleuk ook.
  zondag 30 juni 2019 @ 17:40:39 #63
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_187684363
quote:
Thanks voor het posten van wat onbekendere meidengroepen. Alle liedjes zijn best goed gemaakt, alleen de finesse in de geluidseffecten ontbreekt hier en daar. Hot Place - TMI is erg aanstekelijk. Lekker lomp beukwerk :+ *O* .
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_187692879
Graag gedaan. Ik luister al kpop sinds 2011.
  maandag 1 juli 2019 @ 19:15:21 #65
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_187702991
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 17:30 schreef Kerftminister het volgende:
Ik houd van lijstjes maken, maar heb in 2019 denk ik maar 4 nummers die ik echt top vind tot nu toe:


Twice natuurlijk, duurt altijd een paar keer luisteren voordat de nummers echt voor me klikken, maar deze heeft zo'n lekkere productie en narefrein.


Dat synthwerk is zo geweldig hier, vooral in eerste couplet, kan ook van alle stemgeluiden genieten binnen Apink.


Meest catchy nummer van het jaar tot nu toe, van Chaeyeon's stuk, tot aan de pre-chorus, refrein zelf, bridge, alles is catchy.


Heel uniek Kpop nummer, jammer van het trap-stukje in het midden wat iets te vaak gedaan is recentelijk, maar voor de rest wordt erecht een goed gevoel gehandhaafd door het hele nummer heen.
Het is voor mij vaak hit en miss met Twice. Yes or yes viel tegen, Dance the night away was een slap zomerhitje. Heart Shaker is de laatste die ik echt leuk vond. Fancy is weer ouderwets leuk, man! De lage synth in de coupletten klinkt lekker. Het tweede deel van het refrein is inderdaad het leukst :). Dat vrolijke hoge synthdeuntje ten opzichte van de dalende zanglijn gaat goed samen en geeft een melancholische vibe. En vrij uniek voor K-pop music video's: Fancy is in 2160p te bekijken op YouTube :9~

Eung eung van A-Pink kende ik al wel. Solide release.

Dia met Woowa is ook nieuw voor mij. Lekker afwisselend nummer. Die bassline in het couplet voorafgaand de bridge is echt goed!
The distance between insanity and genius is measured only by success
  maandag 1 juli 2019 @ 19:24:03 #66
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_187703187
Ik vind Dreamcatcher - Piri veruit de beste release van 2019 tot noch toe.

The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_187855003
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2019 19:15 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Het is voor mij vaak hit en miss met Twice. Yes or yes viel tegen, Dance the night away was een slap zomerhitje. Heart Shaker is de laatste die ik echt leuk vond. Fancy is weer ouderwets leuk, man! De lage synth in de coupletten klinkt lekker. Het tweede deel van het refrein is inderdaad het leukst :). Dat vrolijke hoge synthdeuntje ten opzichte van de dalende zanglijn gaat goed samen en geeft een melancholische vibe. En vrij uniek voor K-pop music video's: Fancy is in 2160p te bekijken op YouTube :9~

Eung eung van A-Pink kende ik al wel. Solide release.

Dia met Woowa is ook nieuw voor mij. Lekker afwisselend nummer. Die bassline in het couplet voorafgaand de bridge is echt goed!
Hoe meer ik Woowa luister, hoe meer trucjes ik in de productie tegen kom, echt een fantastisch popnummer.
pi_189075481
quote:
Erg leuk ja. Deze moet het vooral van het couplet en de pre-chorus hebben. Ben nog niet helemaal uit over het refrein, hoewel de machinale geluiden wel leuk klinken. Outro is ook fantastisch. Goede productie.
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_189075537
En we hebben een serieuze kanshebber voor beste K-pop song van 2019.

The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_189432671
RIP SULLI
pi_189434724
Godverdomme wat een klote nieuws. Natuurlijk duidelijk dat ze erg instabiel was, maar merk je ook dat er in die maatschappij helemaal heen hulp geboden wordt. Echt kut.
pi_189451395
quote:
6s.gif Op maandag 14 oktober 2019 18:23 schreef KingRoland het volgende:
RIP SULLI
:'(
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_191072809
And we're counting down the top 10 best K pop hits of the year 2019.

De beste Kpop jaren liggen inmiddels al achter ons. De muziek verwestert helaas in rap tempo. EDM meuk ligt op de loer. Desalniettemin waren er in 2019 nog genoeg Kpop hits waar ik van heb genoten.

10. Verivery - Ring ring ring

Stone Music Entertainment doet goede zaken de laatste jaren. Verivery is de zoveelste nieuwe boyband die ze hebben gelanceerd. Dit maal met een oud concept, dat van de New Jack Swing eind jaren '80 - begin jaren '90.
Veel Kpop boybands krijgen van de muziekbedrijven kleurloze clubhits. Deze zijn vaak rijkelijk voorzien van build-ups en trap-beats en rap stukjes, overspoeld met geluidseffecten en epische violen synthesisers. Memorabel zijn ze zelden, omdat de muziekmix vaak rommelig klinkt met al die extra geluidseffecten: top-heavy vocalen die vechten met violen en snare drums. Het doet gewoon pijn aan je oren. Het ontbreekt aan producties met wat meer body (lage geluiden) en helderheid.
En toen was daar ineens Ring ring ring. Alles is goed hoorbaar, van bass-synth tot vocalen en hoge belletjes.


9. Lulileela - Dive

Meestal ori๋nteer ik me op de commerci๋le Kpop, maar in dit geval maak ik een uitzondering.
Een lead zangeres met een warm stemgeluid die ook nog eens de bas bespeelt, hoe gaaf is dat. Deze band gaat terug naar de basis voor een jaren ’80 sleeper hit. Denk bijvoorbeeld aan ‘Billy Idol – Eyes without a face’ of ‘The Cars – Drive’. Het lied is juist goed doordat het nergens in wil uitblinken. Wat mij betreft kan dit lied oneindig door blijven gaan. De kabbelende song krijgt helaas een abrupt einde, waar een fade out beter op zijn plaats zou zijn.


8. Red Velvet - Umpah Umpah

Beste meidengroep in de business. ‘There, I said it’. Of het een poppy (red side) of een meer r&b song is, het is bijna altijd prijs. Deze van Red Velvet klinkt als een niemendalletje op een album van de Spice Girls. Luister eens naar de hoge synthesizer in het refrein. Deze komt rechtstreeks van ‘Say you’ll be there’. Dit nummer is rijkelijk voorzien van subtiele harmonische geluidseffecten, zoals vrijwel altijd het geval is bij Red Velvet songs. De bridge vind ik wat onsamenhangend, maar het breekt de goede vibe gelukkig niet te lang. De hervatting van het refrein wordt ingeleid met een ‘whooow’ en dan twee maten alleen met claps en zang. Er zijn memorabelere Red Velvet songs, maar deze is wel apart.
Eigenlijk wilde ik ‘Bad Boy’ op de lijst plaatsen, maar die is alweer van januari 2018. Very good velvet song though.


7. BTS ft. Halsey - Boy With Luv

Deze brengt me in een goede bui. Normaal is BTS niet mijn kop thee, iets met te veel cool willen zijn ofzo. Hier gooien ze hun stoere spelletjes opzij en bekennen hun verliefdheid aan Halsey. Ze heeft ze voor het uitkiezen. Oh- ma- ma- maaai, oh ma-ma-mai. Owa- owa- owa- aaah.


6. Up10tion - Your Gravity

Een dansnummer waarop je echt kan dansen. Feel the groove and funky rhythms.


5. Twice - Fancy

Catchy as hell. De beste van Twice sinds ‘Heart Shaker’. De schelle eekhoorn stemmetjes van lead zangeressen Nayeon en Jihyo gaan wel tegenstaan als je daar te geconcentreerd naar luisterd. Het tweede deel van het refrein is episch.


4. Dalsooobin - Katchup

De meest opmerkelijke commerci๋le release is deze van voormalig Dalshabet lid Subin. Het doet alles wat Kpop niet doet. Het is klein en ingetogen. De teksten worden niet gezongen maar verteld en gefluisterd. She’s gonna catch up with me? Help. Ze gaat je besluipen, een lesje leren, verslinden, martelen. Geen idee wat ze met me gaat doen, maar het is creapy as fuck. De Koreaanse equivalent van Billie Eilish’ bad guy.


3. Itzy – Icy

Laat ze maar lullen. Ik doe waar ik zelf zin in heb en laat me door niemand stoppen. Dat is de simpele boodschap van dit komische nummer. Er is zo veel gaande in dit nummer en in de net zo gave videoclip. Heerlijk afwisselend en je blijft nieuwe geluidseffecten ontdekken.


2. Dreamcatcher - Deja Vu

Dreamcatcher debuteerde begin 2017 met ‘Chase Me’. Toen ik voor het eerst dat nummer luisterde was ik meteen verkocht. Dit is het beste Kpop concept sinds jaren.
Deja Vu begint met een heldere piano en ingetogen zang, af en toe begeleid met elektronische percussie. Na 52 seconden komt er zo’n imponerend/grotesk synth geluid: een die je normaal gesproken in het werk van Dead can Dance/Enigma/Enya verwacht. In het nummer zit een mooie spanningsdynamiek. De stemmen van de dames klinken kraakhelder en de zanglijnen zijn fabelachtig mooi. Het laatste refrein moduleert en gaat mineur naar majeur. Het eindigt weer in mineur met de piano en een cello.
Op dinsdag 5 november stond Dreamcatcher in de Melkweg Amsterdam. Helaas was ik die avond verhinderd. Man o man, wat had ik ze graag live gehoord – het liefst met een live band/orkest, maar dat zat er toen niet in heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen.


1. Dreamcatcher - Piri

‘Surprise’. Natuurlijk staat Dreamcatcher ook op 1. Rocknummers die echt rocken zijn een schaars goed binnen de commerci๋le westerse rockbands. En dit lied rockt zo heerlijk. Wat maakt deze beter dan Deja Vu? Ik denk dat het die stuwende bass melodie is in het refrein die net het verschil heeft gemaakt. Check ook de nieuwste LP van de dames en laat je verrassen door ‘Silent Night’.



[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 17-01-2020 14:54:57 ]
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_191077990
Nice, ik maak ook even een top 10 en ik steel schaamteloos je opmaak, want die is uitstekend. 10 hele goede nummers uitkiezen is niet zo moeilijk, maar de volgorde bepalen wel:

10. GFriend - Sunrise
Ik vind GFriend fantastisch, maar wat hebben ze een hoop matige nummers uitgebracht de afgelopen jaren, Sunny Summer als dieptepunt. Dit is weer de GFriend zoals we ze kennen, symfonische achtergrondmuziek en hoge noten. Het is geen Rough of Navillera, maar zeker een goed nummer.


9. Mamamoo - Hip

Mamamoo is een extreem getalenteerde groep, niet echt een standaard idolengroep, de meiden lijken allemaal een stuk ouder dan ze daadwerkelijk zijn, maar zo getalenteerd. Helaas hebben ze hele wisselvallige producers en songwriters wat ervoor zorgt dat ze een hele hoop troep uitbrengen. Hip is het tegenovergestelde, lekker experimenteel voor het genre en elk lid krijgt hier echt de kans om uit te blinken. Vooral de raps van Moonbyul vind ik cool en ik ben als Hip-Hop fan vaak totaal tegen raps in Kpop.


8. Stray Kids - Miroh

Ben niet zo op de hoogte van de mannengroepen over het algemeen (op BTS na dan) en vind de meeste boy band nummers ook niks (op BTS na dan). Volg daarom ook Stray Kids totaal niet, maar tering dit is een oorworm. Komt qua energie goed in de buurt van 'Hellevator', zonder irritant te worden zoals 'Side Effects' dat voor mij wel is.


7. Weki Meki - Picky Picky

Vond de eerste paar Weki Meki nummers heel forgettable en het leek er lang op dat er echt een identiteit werd gezocht voor deze groep, maar die lijkt nu aardig gevonden te zijn. Ik heb Tiki Taka meer geluisterd vorig jaar, maar deze vind ik net wat beter in elkaar zitten. Pre-chorus is altijd een heerlijk momentje, zoals het hoort in Kpop.


6. AOA - Come See Me

Had AOA echt niet meer terug verwacht, dus dit is een mooi welkom. Toch een van mijn all-time favoriete Kpop groepen. 'Moya', 'Heart Attack', 'Excuse Me', 'Miniskirt' vind ik allemaal geweldig. En tering deze is sterk, vele malen beter dan 'Bingle Bangle' in 2018. Heel erg catchy en echt een statement. Ik hoop dat AOA nog door gaat in de toekomst, want ik vind een Chanmi bijvoorbeeld nu pas echt goed tot haar recht komen.


5. Twice - Love Foolish

De enige deep cut in mijn lijst dit jaar. Aan de ene kant begrijp ik heel goed dat ze hier geen single van gemaakt hebben, omdat dit nummer vrij experimenteel is, maar aan de andere kant, wat had een video hiervoor extreem vet geweest. In elk geval is het nummer fantastisch, de instrumentalen zijn echt bizar goed en Nayeon schijnt in dit nummer als nooit te voren. Onmogelijk om stil te blijven zitten.


4. Apink - Eung Eung

Nog een van mijn favoriete groepen, veruit beste instrumental van het jaar. Die synths, allemachtig. Vooral de eerste keer wanneer de beat wat rijker wordt in het eerste couplet. Ik houd ook van Bomi's unieke stemgeluid, al vind ik alle stemmen in Apink mooi.


3. DIA - Woowa

DIA lijkt als groep een beetje in de vergetelheid te raken. Ik volg Yebin op Instagram, maar die lijkt vanuit haar groep niet heel veel te doen te hebben. Dit is wel een uitstekend nummer, extreem catchy met een heerlijk ritme. Veel leuke trucjes en dingetjes die er gebeuren.


2. CLC - Devil

CLC heeft een uitstekend jaar achter de rug, ondanks dat Cube ze op het tweede plan zet achter (G)-Idle (wat ik persoonlijk niet begrijp, is geen slechte groep, maar CLC heeft veel meer karakter). Dit nummer is de klap op de vuurpijl voor mij. Een verbeterde en uitdagendere versie van Pepe. Vocaal zit het beter in elkaar, de manier waarop er gezongen wordt klopt en er gebeurt genoeg om het meerdere luisterbeurten interessant te houden (tweede refrein bijvoorbeeld waar Yujin met haar stralende, hogere stem opeens het eerste deel van het refrein zingt)


1. Twice - Fancy

Lijkt alsof Twice voor mij elk jaar als winnaar uit de bus komt, maar dit is echt een uitstekend nummer ook. Normaliter duurt het een paar luisterbeurten voordat ik een Twice nummer ga waarderen, maar deze had ik al na 2 luisterbeurten plezier in. Zit zo goed in elkaar. Denk ook dat de ontwikkeling van de meiden goed tentoon gesteld wordt in dit nummer.


Honorable mentions:

BTS - Boy With Luv
Sunmi - Noir
Twice - Feel Special
Weki Meki - Tiki-Taka (99%)
(G)-Idle - Lion
(G)-Idle - Senorita
pi_191086085
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 20:56 schreef Kerftminister het volgende:
Top 10 Kpop 2019 Kerftminister
Leuk dat je zo snel een reactie geeft op mijn bericht. Leuke top 10 man! Veel liedjes waren kandidaat voor mijn top 10, maar hebben het net niet gehaald. CLC - Devil vond ik funky, Dia - Woowa mega catchy en afwisselend, Apink - Eung Eungh een leuke pop-dance crossover en Mamamoo - Hip was weer eens wat anders en had een rijke, instrumentale begeleiding. Ik zal ook mijn lijst aanvullen met wat 'Honorable mentions'.

Seventeen - Hit
Somi - Birthday
Rocket punch - Bim bam bum
Ruann - Beep beep
Bandit - Dramatic
Cherry Bullet - Q&A
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_191144476
BTS tour aangekondigd! In mijn stad treden ze zelfs 6x op dus kans op kaartje is dtuk groter.
pi_191162604
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 14:40 schreef totalvamp het volgende:
BTS tour aangekondigd! In mijn stad treden ze zelfs 6x op dus kans op kaartje is dtuk groter.
Hey, een nieuwe Kpop fan op het forum. Welke Kpop artiesten luister jij graag naar, behalve BTS dan?
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_191168600
quote:
7s.gif Op donderdag 23 januari 2020 19:27 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Hey, een nieuwe Kpop fan op het forum. Welke Kpop artiesten luister jij graag naar, behalve BTS dan?
hmm meeste bts en blackpink (heb bp live gezien vorig jaar). Ook Big Bang sommige nummers en natuurlijk (G)-IDLE
pi_191337605
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 14:40 schreef totalvamp het volgende:
BTS tour aangekondigd! In mijn stad treden ze zelfs 6x op dus kans op kaartje is dtuk groter.
quote:
7s.gif Op donderdag 23 januari 2020 19:27 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Hey, een nieuwe Kpop fan op het forum. Welke Kpop artiesten luister jij graag naar, behalve BTS dan?
pi_191337617
Gfriend en EVERGLOW releasen allebei in dezelfde tijd nieuw nummer (BTS ook)

en waarschijnlijk volgen er meer. Iemand die de reden hiervan weet? Is dit de periode dat alle grote labels alles op alles zetten? is dat niet juist slecht?
pi_191525885
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 00:09 schreef KingRoland het volgende:
Gfriend en EVERGLOW releasen allebei in dezelfde tijd nieuw nummer (BTS ook)

en waarschijnlijk volgen er meer. Iemand die de reden hiervan weet? Is dit de periode dat alle grote labels alles op alles zetten? is dat niet juist slecht?
Er worden wel veel nieuwe grote releases gedaan nu -->
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 1 maart 2020 @ 15:14:32 #87
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_192019825
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_192230847
quote:
Leuk nummer vind ik hoor: ik hou wel van dit soort groepen :D
  maandag 23 maart 2020 @ 22:08:47 #90
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_192235915
Ohja damn dit topic leeft ook nog.
Irene is bae &lt;3
  vrijdag 27 maart 2020 @ 17:48:30 #91
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
  vrijdag 27 maart 2020 @ 17:48:47 #92
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_192305829
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 22:08 schreef Jiang153 het volgende:
Ohja damn dit topic leeft ook nog.
Zeker weten
  zondag 29 maart 2020 @ 21:12:09 #93
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
  vrijdag 1 mei 2020 @ 17:28:20 #94
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_192894385
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 22:08 schreef Jiang153 het volgende:
Ohja damn dit topic leeft ook nog.
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 18:49 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Leuk nummer vind ik hoor: ik hou wel van dit soort groepen :D
quote:
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 20:56 schreef Kerftminister het volgende:
Nice, ik maak ook even een top 10 en ik steel schaamteloos je opmaak, want die is uitstekend. 10 hele goede nummers uitkiezen is niet zo moeilijk, maar de volgorde bepalen wel:

10. GFriend - Sunrise
Ik vind GFriend fantastisch, maar wat hebben ze een hoop matige nummers uitgebracht de afgelopen jaren, Sunny Summer als dieptepunt. Dit is weer de GFriend zoals we ze kennen, symfonische achtergrondmuziek en hoge noten. Het is geen Rough of Navillera, maar zeker een goed nummer.


9. Mamamoo - Hip

Mamamoo is een extreem getalenteerde groep, niet echt een standaard idolengroep, de meiden lijken allemaal een stuk ouder dan ze daadwerkelijk zijn, maar zo getalenteerd. Helaas hebben ze hele wisselvallige producers en songwriters wat ervoor zorgt dat ze een hele hoop troep uitbrengen. Hip is het tegenovergestelde, lekker experimenteel voor het genre en elk lid krijgt hier echt de kans om uit te blinken. Vooral de raps van Moonbyul vind ik cool en ik ben als Hip-Hop fan vaak totaal tegen raps in Kpop.


8. Stray Kids - Miroh

Ben niet zo op de hoogte van de mannengroepen over het algemeen (op BTS na dan) en vind de meeste boy band nummers ook niks (op BTS na dan). Volg daarom ook Stray Kids totaal niet, maar tering dit is een oorworm. Komt qua energie goed in de buurt van 'Hellevator', zonder irritant te worden zoals 'Side Effects' dat voor mij wel is.


7. Weki Meki - Picky Picky

Vond de eerste paar Weki Meki nummers heel forgettable en het leek er lang op dat er echt een identiteit werd gezocht voor deze groep, maar die lijkt nu aardig gevonden te zijn. Ik heb Tiki Taka meer geluisterd vorig jaar, maar deze vind ik net wat beter in elkaar zitten. Pre-chorus is altijd een heerlijk momentje, zoals het hoort in Kpop.


6. AOA - Come See Me

Had AOA echt niet meer terug verwacht, dus dit is een mooi welkom. Toch een van mijn all-time favoriete Kpop groepen. 'Moya', 'Heart Attack', 'Excuse Me', 'Miniskirt' vind ik allemaal geweldig. En tering deze is sterk, vele malen beter dan 'Bingle Bangle' in 2018. Heel erg catchy en echt een statement. Ik hoop dat AOA nog door gaat in de toekomst, want ik vind een Chanmi bijvoorbeeld nu pas echt goed tot haar recht komen.


5. Twice - Love Foolish

De enige deep cut in mijn lijst dit jaar. Aan de ene kant begrijp ik heel goed dat ze hier geen single van gemaakt hebben, omdat dit nummer vrij experimenteel is, maar aan de andere kant, wat had een video hiervoor extreem vet geweest. In elk geval is het nummer fantastisch, de instrumentalen zijn echt bizar goed en Nayeon schijnt in dit nummer als nooit te voren. Onmogelijk om stil te blijven zitten.


4. Apink - Eung Eung

Nog een van mijn favoriete groepen, veruit beste instrumental van het jaar. Die synths, allemachtig. Vooral de eerste keer wanneer de beat wat rijker wordt in het eerste couplet. Ik houd ook van Bomi's unieke stemgeluid, al vind ik alle stemmen in Apink mooi.


3. DIA - Woowa

DIA lijkt als groep een beetje in de vergetelheid te raken. Ik volg Yebin op Instagram, maar die lijkt vanuit haar groep niet heel veel te doen te hebben. Dit is wel een uitstekend nummer, extreem catchy met een heerlijk ritme. Veel leuke trucjes en dingetjes die er gebeuren.


2. CLC - Devil

CLC heeft een uitstekend jaar achter de rug, ondanks dat Cube ze op het tweede plan zet achter (G)-Idle (wat ik persoonlijk niet begrijp, is geen slechte groep, maar CLC heeft veel meer karakter). Dit nummer is de klap op de vuurpijl voor mij. Een verbeterde en uitdagendere versie van Pepe. Vocaal zit het beter in elkaar, de manier waarop er gezongen wordt klopt en er gebeurt genoeg om het meerdere luisterbeurten interessant te houden (tweede refrein bijvoorbeeld waar Yujin met haar stralende, hogere stem opeens het eerste deel van het refrein zingt)


1. Twice - Fancy

Lijkt alsof Twice voor mij elk jaar als winnaar uit de bus komt, maar dit is echt een uitstekend nummer ook. Normaliter duurt het een paar luisterbeurten voordat ik een Twice nummer ga waarderen, maar deze had ik al na 2 luisterbeurten plezier in. Zit zo goed in elkaar. Denk ook dat de ontwikkeling van de meiden goed tentoon gesteld wordt in dit nummer.


Honorable mentions:

BTS - Boy With Luv
Sunmi - Noir
Twice - Feel Special
Weki Meki - Tiki-Taka (99%)
(G)-Idle - Lion
(G)-Idle - Senorita
  zondag 21 juni 2020 @ 21:40:17 #95
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729571
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 21:45:32 #96
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729650
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 21:46:45 #97
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729669
quote:
Beste Kpop groep van het moment. Niet zo gaaf als de releases van vorig jaar, maar goede song.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 21:48:32 #98
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729694
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 21:49:17 #99
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729709
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 22:52:31 #100
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193730733
holy sh*t er zijn toch een hoop goede releases geweest de afgelopen drie maanden.
het meeste is sinds 2020 in 4k :9~
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 19 juli 2020 @ 02:59:33 #101
490793 Kimchi
Saranghae
pi_194154738
quote:
6s.gif Op zondag 21 juni 2020 22:52 schreef Sfeermaker het volgende:
holy sh*t er zijn toch een hoop goede releases geweest de afgelopen drie maanden.
het meeste is sinds 2020 in 4k :9~
Zeer goede indd. volgens mij heeft Blackpink dit keer wel gewonnen van Twice h้? ;)

Deze zijn ook echt heel goed


Red Velvet Irene & Seulgi imo wel de verrassing tot nu toe
멈추지 말고 계속 해나가기만 한다면 늦어도 상관없다
  maandag 20 juli 2020 @ 20:36:17 #102
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_194182084
quote:
11s.gif Op zondag 19 juli 2020 02:59 schreef Kimchi het volgende:

[..]

Zeer goede indd. volgens mij heeft Blackpink dit keer wel gewonnen van Twice h้? ;)

Red Velvet Irene & Seulgi imo wel de verrassing tot nu toe
Ik vond de release van Blackpink niet goed. Die van Twice was wel oke.
De Red Velvet release is anders dan wat ik van ze gewend ben.
Die van Sunmi is trouwens wel helemaal in mijn straatje, heerlijke retro song, thanks for sharing.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  dinsdag 21 juli 2020 @ 23:33:54 #103
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_194199897
quote:
6s.gif Op maandag 20 juli 2020 20:36 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Ik vond de release van Blackpink niet goed. Die van Twice was wel oke.
De Red Velvet release is anders dan wat ik van ze gewend ben.
Die van Sunmi is trouwens wel helemaal in mijn straatje, heerlijke retro song, thanks for sharing.
Vond ik van BP eerst ook. Nu aantal keer beluisterd en het blijft toch wel hangen.... :@

Alhoewel het onderstaande heeft me aardig verrast en staat met stip in de huidige top 5/op repeat.



Red Velvet :9~ O+
Irene is bae &lt;3
  maandag 27 juli 2020 @ 11:33:10 #104
389324 Sfeermaker
Knock knock
  maandag 27 juli 2020 @ 13:43:03 #105
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_194279317
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 23:33 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Vond ik van BP eerst ook. Nu aantal keer beluisterd en het blijft toch wel hangen.... :@

"Bring out your boss, bitch" 8-)

De videoclip van 'how you like that' is wel hoogstaand. Zelden zo'n mooi kleurenpalet gezien.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  vrijdag 31 juli 2020 @ 21:08:18 #106
490793 Kimchi
Saranghae
pi_194344790
quote:
10s.gif Op maandag 27 juli 2020 13:43 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

"Bring out your boss, bitch" 8-)

De videoclip van 'how you like that' is wel hoogstaand. Zelden zo'n mooi kleurenpalet gezien.
ik vind dit echt mijn persoonlijke favoriet dit jaar :)
멈추지 말고 계속 해나가기만 한다면 늦어도 상관없다
pi_195248196
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:08 schreef Kimchi het volgende:

[..]

ik vind dit echt mijn persoonlijke favoriet dit jaar :)
Best goede release van IU inderdaad.

Deze mamamoo iets voor jou?
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_197350289
Ook voor K-pop is 2020 geen makkelijk jaar geweest. Tot mijn genoegen is het sinds PSY in 2012 met Gangnam Style (en Gentleman in 2013) weer gelukt om een Top 40 notering te scoren door een koreaanse groep. Waar Boy With Luv (feat. Halsey) vorig jaar nog bleef steken in de Tipparade, is het BTS met Dynamite wel gelukt. Niet onverdienstelijk bovendien, met als hoogste positie #8 en voor 13 weken lang in de lijst. How You Like That van Blackpink is dit jaar ook net blijven steken in de tipparade, spijtig, want ik heb het deze zomervakantie geregeld op commerci๋le radiostations gehoord. Thank god dat ‘Ice Cream’ met Selena Gomez in de tipparade is blijven steken, wat ’n schijtnummer.

Het genre blinkt al jaren uit in de beste music video’s. Ook dit jaar heeft het genre een hoop pareltjes afgeleverd. Het zijn er te veel om op te noemen, maar het kleurenpalet van “deze” spat van je scherm. Maar, K-pop is meer dan alleen de videoclips…

We’re counting down the top 10 best K pop hits of the year 2020.

10. Itzy - Wannabe
De productie van Itzy nummers is altijd vol, speels en goed uitgebalanceerd. Wannabe is hierin geen uitzondering. Het begint al bij het intro met de schoolbel, diverse drum computer geluiden, belletjes en scratches. De drager van het nr. is de ‘punchy clap’ op 2 en 4. De boodschap is uiterst simpel: ‘ik ben gewoon mezelf en heb schijt aan wat anderen van me vinden’.

De music video is weer spot on. De opnames hebben nog in het pre-corona tijdperk plaatsgevonden, gezien de club-scenes. Voor de opnames van “Not Shy” later dat jaar moesten ze de woestijn in, jammer want dat lied is (bijna) net zo dansbaar als “Wannabe”.


9. Loona – Why not?
De meest eigenzinnige K-pop release van het jaar. Het nummer begint al apart met een vreemde, dansende bass-synth en een opeenstapeling van verschillende ritmes en rap. Vervolgens krijgen we een build-up en deze wordt abrupt afgebroken met “wow wow wow wow wow” en “Let’s pump it up”, terwijl er een drop komt!? Zo raar!

Vanaf dat moment is het min of meer gelijk de Cha Cha Slide pt. 2, als een gezellige meezinger/’meedanser’, maar minder knullig. In tegenstelling tot de trage Cha Cha Slide, bedoeld om de dansvloer te vullen met kreupele bejaarden, zit hier namelijk wel een goede groove in met een funky gitaartje. Uniek is het heldere basgeluid in het refrein. Met de zang van “Di da dam di dam…” moet ik qua pitch denken aan de Hampsterdance :’) . Ook interessant zijn de frequente major/minor shifts. Dat maakt het nummer voor de gemiddelde luisteraar wat onplezierig.

En dan is er nog Heejin. Wauw, wat is zij prachtig in deze clip en ook haar stem klinkt heerlijk sensueel.


8. Wonho – Open Mind
Wat vind ik dit een heerlijk, funky nummer, met een hoofdrol voor de basgitaar. Die luchtige opbouw in de pre-chorus is echt heel fijn.

Wonho windt er geen doekjes om, by the way. Hij heeft een duidelijke boodschap te verkondigen. “Hallo pikante jonge dame, jij en ik vanavond samen naar een hoogtepunt? Wat, jij wil echte liefde, nee joh, jij weet net als ik dat dat vanavond niet bestaat…” Met z’n 6-pack, moves en blitse auto windt hij elke dame rond z’n vinger. Leuke metafoor dat de Jaguar (auto en dier) het beest in hem symboliseert. Die auto moet nodig getemd worden met kettingen. Unleash the beast! #NoHomo by the way.


7. Rocket Punch – Bouncy
Toegegeven, ik heb een zwak voor het cutesy girl group concept, maar zo goed is dit nummer niet eens geproduceerd. Veel te veel treble, weinig laag en midden. Daardoor klinkt het wat glitchy en hol. Een doffe bas ergens in de verte en weinig prominente stemmen of geluidseffecten om die leegte op te vullen. En toch is deze catchy as hell, met name vanwege de aanstekelijke melodie in het refrein. Op repeat ermee. Verderop in de lijst nog zo’n schattig liedje.


6. NCT 127 – Punch
Een lied van de 10 koppige boyband-subunit NCT-127 met de boodschap ‘we rule’ had ik helemaal niets van verwacht. Maar, damn, wat was ik verrast door de compositie en de kwaliteit van de geluidseffecten. De onverwachte transities in dit nummer zijn zo goed. De percussiegeluiden zijn subliem. Die gitaar-achtige synth met de fluisterzang in de coupletten klinken goed samen. De pre-chorus bevat hele mooie piano accenten. Het verrassende intreden van de bridge vanaf 2:14 is briljant. Later naar de dance-break met trompetten opnieuw zo’n verrassende transitie. Is er dan niks negatiefs te zeggen over dit nummer? Nee, niet veel, misschien hoe ze “we got the championship” uitspreken, dat klinkt echt voor geen meter en het voegt tekstueel niet zoveel toe. Steengoed nummer verder.


5. Oh My Girl – Nonstop
Oh My Girl heeft mij niet eerder aangesproken. Vaak kreeg deze meidengroep kazige melodie๋n met net wat te veel violen en hoge synth geluiden, je weet wel, om de emotie lekker aan te dikken. Dit jaar is de productie beter in balans en minder vol. Bovendien is de producer afgestapt van het overdreven sentiment in de liedjes.

Nonstop is nog net iets pakkender en vrolijker dan Bouncy en daarmee het vrolijkste K-pop lied van het jaar. Dit is hoe je het cutesy girl-concept hoort uit te voeren. Sommige delen zijn de vocalen ้cht heel hoog met veel valse lucht. Daar moet je van houden, maar het wordt nergens schel of onplezierig om naar te luisteren. Hoor ik nou een modulatie de laatste 8 seconden van het lied? Wat een knallend einde! “Sayjak soleh sonan” :-)


4. YooA – Bon Voyage
En de mooiste dame van Oh My Girl krijgt met Bon Voyage haar solodebuut. En wat voor een. Dit is de perfecte Disney film soundtrack. Laten we zeggen dat de producenten heel goed geluisterd hebben naar ‘The Circle of Life’ van de ‘Lion King’ (1994). Het lied doet me ook denken aan ‘Wes – Alane’ (1997). Ook op het Eurovisie Songfestival zou dit nummer hoog scoren, luister maar eens naar ‘Emmelie de Forest – Only Teardrops’ (2013). YooA is de gewoon exotische versie van Emmelie de Forest, met een stem van een elfje!


En dan nu tijd voor de top 3, maar voordat we daaraan beginnen even het volgende. Retro synthwave is booming in de pop-industrie. Eind 2019 kwam ‘The Weeknd – Blinding Lights’ heel onverwachts met een synthwave hit en stond weken lang op nr. 1 in de Top40. Die stijl werd nog eens zeer verdienstelijk uitgevoerd in 2020 door ‘Miley Cyrus – Midnight Sky’. Zelfs David Guetta (ft. Sia) waagde zich aan het genre. Let’s Love werd een hit. Wat mij betreft een welkome ontwikkeling.

3. Sunmi – Pporappippam
Ook in de K-pop industrie doen de producers greep naar het sentiment van de jaren ’80 met de synthwave revival. Zo was er Everglow met La Di Da en had je Twice – Can’t Stop Me. Ik vind ze allebei goed, maar ze lijken ook zo veel op elkaar. En waar er twee honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen. De release van Pporappippam was bovendien eerder dan die van Everglow en Twice.

Sunmi roept met Pporappippam het nostaligische gevoel op van een oude, verloren geliefde. Zonder dat ik de teksten heb gelezen op youtube, wist ik al dat dat de lading van het lied dekte. Nu ik de teksten op Youtube voor het eerst erbij zie: “Oh Love, I wake up and it all disappears and gets messed up, I’ll wait for this night again”, wordt dat bevestigd. Sunmi geeft met ‘Pporappippam’, wat ongetwijfeld refereert naar een sneller kloppend hart, de juiste lading emotie aan haar teksten.

Ergens op het internet las ik een gelijkenis met Sophie Ellis Bextors’ ‘Murder on the dancefloor’ (2002). Klopt wat mij betreft wel aardig als je de twee producties vergelijkt. Alleen heeft Sunmi voor een synth-bass en fluittoon gekozen in plaats van een bas en violen. Er zit ook meer emotie in, ‘Murder’ is meer layd-back.


2. 3YE – Queen
Dit is, hands down, de K-pop klapper van het jaar. Het nummer bestaat uit wel 8 afzonderlijke delen. Een opzwepend intro, dance, build-up, drop, jumpstyle, hip-hop, dance…ik ben nu pas halverwege. Misschien een beetje te veel van het goede voor de gemiddelde luisteraar. Voor mij wordt het ook te veel om elk stuk afzonderlijk te analyseren. Luister nog eens naar de fantastische geluidseffecten en percussie. Stel je voor dat Blackpink deze had. De videoclip zou in ้้n dag 200 miljoen keer zijn gestreamd. Het verborgen meesterwerk van dit jaar.


1. Day 6 - Zombie
Er is geen enkel nummer dat beter symbool staat voor het jaar 2020 dan Zombie van Day 6. Deze tranentrekker beschrijft het eenzame en uitzichtloze gevoel dat velen ervaren.

Voor mij persoonlijk viel 2020 wel mee. Integendeel. Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht. Dat houdt je wel van de straat, is gebleken. Later vorig jaar kregen we ons 1e kindje, een wolk van een mannetje. Een jaar om nooit te vergeten.

Het was voor velen echter een rotjaar. We leven sinds de lockdown van maart 2020 een uiterst sober leven. Leuke dingen doen is er maar weinig bij. De ene dag is de andere. Geen avonturen om te delen. Geen sport. Geen concerten. Geen feesten. Geen knuffel. Minder affectie. Dat alles staat nog los van faillissementen, ontslagen en isolatie van ouderen en andere zorgbehoevenden. Als je niet al depressief was, dan ben je het nu.

Luisteren naar ‘Zombie’ maakt alle ellende er niet beter op, maar het is een mooi moment om je emoties te laten gaan. Geniet van de opbouw, mooie vocalen, de modulatie aan het einde, direct gevolgd door de a-capella outro. Het geeft net dat sprankeltje hoop op een betere toekomst.

Song of the year.


Eervolle vermeldingen

- South Club – Rock Star
- EXO-SC ft. Moon – 1 Billion views
- Weki Meki – Cool
- Everglow – La di da
- Seventeen – My my
- Brave Girls – We Ride
- TXT – Blue Hour
- Twice – I Can’t Stop Me
- WayV – Turn Back Time

[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 11-01-2021 20:22:00 ]
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_197858557
Zijn er nog kpop liefhebbers op fok?!
Welke releases vind je helemaal te gek en welke kijk je naar uit?

@Kimchi
@Jiang153
@KingRoland
@Kerftminister
@Diqiu-Long
@Kinga
@Tyr80
@Starhopper

Deze van Dreamcatcher is weer ouderwets lekker.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zaterdag 6 februari 2021 @ 20:28:36 #110
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_197859436
quote:
Black Mamba is inderdaad gaaf! Burn It krijg ik "The Walking Dead" en "Left 4 dead 2" herinneringen van. Goeie videoclip zeg! Die van G-Idle is ook goed, in dit lied een hoofdrol voor de solo zanglijnen, nu hoor je pas echt goed hoeveel zangeressen van G-Idle een heel bijzondere stem hebben.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 7 februari 2021 @ 06:47:29 #112
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_197866677
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 20:13 schreef Sfeermaker het volgende:
Zijn er nog kpop liefhebbers op fok?!
Welke releases vind je helemaal te gek en welke kijk je naar uit?

@:Kimchi
@:Jiang153
@:KingRoland
@:Kerftminister
@:Diqiu-Long
@:Kinga
@:Tyr80
@:Starhopper

Deze van Dreamcatcher is weer ouderwets lekker.
Een greep uit de dingen die als laatst heb toegevoegd aan m'n spotify playlist. Voeg elke week wel wat toe. Bij sommige gaat het volgens mij niet eens meer om pop. :')






Geen flauw idee welke aankomende releases er zijn. Las ergens dat er weer een Red Velvet comeback ging komen en boooi ik wacht ik er niet op, maar kijk er wel graag naar als het voorbijkomt op de timeline. :P

Moet wel zeggen dat ik beetje met de massa meega en Taeyeon, Blackpink en Red Velvet toch wel een beetje mn all time favorites zijn. :@
Irene is bae &lt;3
pi_198321801
quote:
17s.gif Op zondag 7 februari 2021 06:47 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Een greep uit de dingen die als laatst heb toegevoegd aan m'n spotify playlist. Voeg elke week wel wat toe. Bij sommige gaat het volgens mij niet eens meer om pop. :')

Geen flauw idee welke aankomende releases er zijn. Las ergens dat er weer een Red Velvet comeback ging komen en boooi ik wacht ik er niet op, maar kijk er wel graag naar als het voorbijkomt op de timeline. :P

Moet wel zeggen dat ik beetje met de massa meega en Taeyeon, Blackpink en Red Velvet toch wel een beetje mn all time favorites zijn. :@
Wat bedoel je met je stelling 'bij sommigen gaat het volgens mij niet eens meer om pop' ? Dat het meer om de videoclip draait? Die van Cherry Bullet is heel leuk by the way :+ O+

Qua all time favorites ga ik voor Dreamcatcher, Shinee, Loona en ook voor Red Velvet.


Doet me denken aan The Weeknd - Blinding lights

Concurrentie voor Dreamcatcher? Deze zangeres doet haar best, maar het is niet krachtig genoeg.


City pop <3


[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 04-03-2021 17:59:07 ]
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_198326193
Zoveel k-pop luister ik laatste tijd niet meer.


Maar Ik heb vorige week dit nummer ontdekt en vind hem zo leuk *O*




En Favoriet is en blijft natuurlijk G-friend O+

Dit nummer zoveel geluisterd en blijft goed (samen met vrijwel elk nummer van hen uiteraard) O+

  zondag 3 oktober 2021 @ 11:06:32 #115
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_203574818
Afgelopen jaar waren er verrassend veel leuke K-pop hits. Cute concepts genoeg en veel pakkende hooks.

10. NCT U – Maniac

Met ‘Maniac’ kan je elke zondagochtend heerlijk wakker worden. Wat een fantastisch arrangement met die tokkelende, Spaanse gitaar en de blazers. Enige jammere is het abrupte einde. Een gitaarsolo met een fade out was passender geweest.


9. Dreamcatcher – Because

Dreamcatcher doet waar het sinds de debuutsong goed in is, het uitbrengen van anime theme songs. Een mooie mix van emo, pop met een vleugjes drum & bass en rap.


8. Bloo – Drama
Kijk de music video en dit nummer neemt je mee naar die zweterige clubs, waar grenzen vervagen en mensen puur zijn. De teksten gaan verder dan de lofzang voor de dame met wie je een leuke avond deelt. ‘Jij weet ook niet waarvoor we leven, we doen allemaal maar wat, dus laten we van elkaar genieten, het is nu of nooit.’ Los van de teksten zijn de melancholie en de voelbare urgentie de elementen die het lied dragen.


7. Pink Fantasy – Poison
Pink Fantasy zit in de zelfde gothic/emo scene als Dreamcatcher, maar dan met minder gitaargeweld. Met Poison worden dan eindelijk de zware gitaren tevoorschijn getoverd. Na het eerste refrein wordt zowaar even ‘loudeeeerrr’ gegrunt. Wow, die zag ik niet aankomen. Iets minder synth-geweld en meer gitaar zou deze groep goed doen. Dreamcatcher heeft een serieuze uitdager als deze groep meer rockelementen toevoegt.



6. ONF – Beautiful Beautiful
Het a capella stukje na de bridge vanaf 2:27 zijn de beste 8 seconden K-pop van in ieder geval dit jaar. Schokkend hoe weinig views dit nummer heeft. Wat nou als BTS zo’n nummer krijgt?


5. Fromis 9 – Talk & Talk
Vrolijk en mierzoet. Wie is dat schattige meisje die die hele hoge noten raakt? Tu-tu-du-tu-tu-tu-du…


4. Cherry Bullet – Love So Sweet
Voor de grootste tijd van het jaar was dit mijn absolute nummer 1. Heb deze het meest bekeken en beluisterd op Youtube.


3. Onewe – Rain To Be
Soms ben je de elektronische K-pop gewoon even zat en waardeer je weer de akoestische gitaren en echte drums. Het opzwepende refrein is zo sterk en bevat een goeie groove.


2. Aespa – Next Level
Dit nummer is echt next level, met een zeer interessante songstructuur. Waar is het refrein? Ben verzot op die zwaar aangezette synthesizer, de drager van het nummer. Aan het einde van het jaar kwam Aespa met ‘Dreams Come True’, die had deze lijst ook makkelijk gehaald, maar dat is een ‘90s cover.


1. Key – Bad Love
En de K-pop song of the year is voor mij ‘Bad Love’. Heerlijk retro concept met leuke contrasten tussen de zware coupletten, de lichte pre-chorus en het epische refrein. Ben niet eens fan van zijn stem, maar past uitstekend bij dit nummer en de goede melodie in het refrein zijn momenteel zeldzaam in de K-pop. Het heeft een donker randje net als Depeche Modes ‘Black Celebration’.


Honorable mentions:
1. Purple Kiss – Zombie
2. Oneus – Black Mirror
3. BTS – Butter (volledig Engelstalig, anders de lijst gehaald)
4. 3YE – Stalker
5. BugAboo – BugAboo
6. Enhypen – Tamed-Dashed
7. Weeekly – After School
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zaterdag 17 september 2022 @ 06:56:58 #117
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206004264
Al lijken ze op elkaar je kan bijna niet meer omheen, vroeger was al het muziek Amerikaans of Brits en soms Scandnavisch en nu Jpop Kpop 8)7
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  maandag 2 januari 2023 @ 23:56:26 #118
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_207399870
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 20:27 schreef Sfeermaker het volgende:
Afgelopen jaar waren er verrassend veel leuke K-pop hits. Cute concepts genoeg en veel pakkende hooks.

10. NCT U – Maniac

Met ‘Maniac’ kan je elke zondagochtend heerlijk wakker worden. Wat een fantastisch arrangement met die tokkelende, Spaanse gitaar en de blazers. Enige jammere is het abrupte einde. Een gitaarsolo met een fade out was passender geweest.


9. Dreamcatcher – Because

Dreamcatcher doet waar het sinds de debuutsong goed in is, het uitbrengen van anime theme songs. Een mooie mix van emo, pop met een vleugjes drum & bass en rap.


8. Bloo – Drama
Kijk de music video en dit nummer neemt je mee naar die zweterige clubs, waar grenzen vervagen en mensen puur zijn. De teksten gaan verder dan de lofzang voor de dame met wie je een leuke avond deelt. ‘Jij weet ook niet waarvoor we leven, we doen allemaal maar wat, dus laten we van elkaar genieten, het is nu of nooit.’ Los van de teksten zijn de melancholie en de voelbare urgentie de elementen die het lied dragen.


7. Pink Fantasy – Poison
Pink Fantasy zit in de zelfde gothic/emo scene als Dreamcatcher, maar dan met minder gitaargeweld. Met Poison worden dan eindelijk de zware gitaren tevoorschijn getoverd. Na het eerste refrein wordt zowaar even ‘loudeeeerrr’ gegrunt. Wow, die zag ik niet aankomen. Iets minder synth-geweld en meer gitaar zou deze groep goed doen. Dreamcatcher heeft een serieuze uitdager als deze groep meer rockelementen toevoegt.



6. ONF – Beautiful Beautiful
Het a capella stukje na de bridge vanaf 2:27 zijn de beste 8 seconden K-pop van in ieder geval dit jaar. Schokkend hoe weinig views dit nummer heeft. Wat nou als BTS zo’n nummer krijgt?


5. Fromis 9 – Talk & Talk
Vrolijk en mierzoet. Wie is dat schattige meisje die die hele hoge noten raakt? Tu-tu-du-tu-tu-tu-du…


4. Cherry Bullet – Love So Sweet
Voor de grootste tijd van het jaar was dit mijn absolute nummer 1. Heb deze het meest bekeken en beluisterd op Youtube.


3. Onewe – Rain To Be
Soms ben je de elektronische K-pop gewoon even zat en waardeer je weer de akoestische gitaren en echte drums. Het opzwepende refrein is zo sterk en bevat een goeie groove.


2. Aespa – Next Level
Dit nummer is echt next level, met een zeer interessante songstructuur. Waar is het refrein? Ben verzot op die zwaar aangezette synthesizer, de drager van het nummer. Aan het einde van het jaar kwam Aespa met ‘Dreams Come True’, die had deze lijst ook makkelijk gehaald, maar dat is een ‘90s cover.


1. Key – Bad Love
En de K-pop song of the year is voor mij ‘Bad Love’. Heerlijk retro concept met leuke contrasten tussen de zware coupletten, de lichte pre-chorus en het epische refrein. Ben niet eens fan van zijn stem, maar past uitstekend bij dit nummer en de goede melodie in het refrein zijn momenteel zeldzaam in de K-pop. Het heeft een donker randje net als Depeche Modes ‘Black Celebration’.


Honorable mentions:
1. Purple Kiss – Zombie
2. Oneus – Black Mirror
3. BTS – Butter (volledig Engelstalig, anders de lijst gehaald)
4. 3YE – Stalker
5. BugAboo – BugAboo
6. Enhypen – Tamed-Dashed
7. Weeekly – After School

niet echt k-pop maarja ik post em toch maar :)

van de nieuwe drama die net uitgekomen is 'The Glory'.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')