And we're counting down the top 10 best K pop hits of the year 2019.
De beste Kpop jaren liggen inmiddels al achter ons. De muziek verwestert helaas in rap tempo. EDM meuk ligt op de loer. Desalniettemin waren er in 2019 nog genoeg Kpop hits waar ik van heb genoten.
10. Verivery - Ring ring ringStone Music Entertainment doet goede zaken de laatste jaren. Verivery is de zoveelste nieuwe boyband die ze hebben gelanceerd. Dit maal met een oud concept, dat van de New Jack Swing eind jaren '80 - begin jaren '90.
Veel Kpop boybands krijgen van de muziekbedrijven kleurloze clubhits. Deze zijn vaak rijkelijk voorzien van build-ups en trap-beats en rap stukjes, overspoeld met geluidseffecten en epische violen synthesisers. Memorabel zijn ze zelden, omdat de muziekmix vaak rommelig klinkt met al die extra geluidseffecten: top-heavy vocalen die vechten met violen en snare drums. Het doet gewoon pijn aan je oren. Het ontbreekt aan producties met wat meer body (lage geluiden) en helderheid.
En toen was daar ineens Ring ring ring. Alles is goed hoorbaar, van bass-synth tot vocalen en hoge belletjes.
9. Lulileela - DiveMeestal orinteer ik me op de commercile Kpop, maar in dit geval maak ik een uitzondering.
Een lead zangeres met een warm stemgeluid die ook nog eens de bas bespeelt, hoe gaaf is dat. Deze band gaat terug naar de basis voor een jaren ’80 sleeper hit. Denk bijvoorbeeld aan ‘Billy Idol – Eyes without a face’ of ‘The Cars – Drive’. Het lied is juist goed doordat het nergens in wil uitblinken. Wat mij betreft kan dit lied oneindig door blijven gaan. De kabbelende song krijgt helaas een abrupt einde, waar een fade out beter op zijn plaats zou zijn.
8. Red Velvet - Umpah UmpahBeste meidengroep in de business. ‘There, I said it’. Of het een poppy (red side) of een meer r&b song is, het is bijna altijd prijs. Deze van Red Velvet klinkt als een niemendalletje op een album van de Spice Girls. Luister eens naar de hoge synthesizer in het refrein. Deze komt rechtstreeks van ‘Say you’ll be there’. Dit nummer is rijkelijk voorzien van subtiele harmonische geluidseffecten, zoals vrijwel altijd het geval is bij Red Velvet songs. De bridge vind ik wat onsamenhangend, maar het breekt de goede vibe gelukkig niet te lang. De hervatting van het refrein wordt ingeleid met een ‘whooow’ en dan twee maten alleen met claps en zang. Er zijn memorabelere Red Velvet songs, maar deze is wel apart.
Eigenlijk wilde ik ‘Bad Boy’ op de lijst plaatsen, maar die is alweer van januari 2018. Very good velvet song though.
7. BTS ft. Halsey - Boy With LuvDeze brengt me in een goede bui. Normaal is BTS niet mijn kop thee, iets met te veel cool willen zijn ofzo. Hier gooien ze hun stoere spelletjes opzij en bekennen hun verliefdheid aan Halsey. Ze heeft ze voor het uitkiezen. Oh- ma- ma- maaai, oh ma-ma-mai. Owa- owa- owa- aaah.
6. Up10tion - Your GravityEen dansnummer waarop je echt kan dansen. Feel the groove and funky rhythms.
5. Twice - FancyCatchy as hell. De beste van Twice sinds ‘Heart Shaker’. De schelle eekhoorn stemmetjes van lead zangeressen Nayeon en Jihyo gaan wel tegenstaan als je daar te geconcentreerd naar luisterd. Het tweede deel van het refrein is episch.
4. Dalsooobin - KatchupDe meest opmerkelijke commercile release is deze van voormalig Dalshabet lid Subin. Het doet alles wat Kpop niet doet. Het is klein en ingetogen. De teksten worden niet gezongen maar verteld en gefluisterd. She’s gonna catch up with me? Help. Ze gaat je besluipen, een lesje leren, verslinden, martelen. Geen idee wat ze met me gaat doen, maar het is creapy as fuck. De Koreaanse equivalent van Billie Eilish’ bad guy.
3. Itzy – IcyLaat ze maar lullen. Ik doe waar ik zelf zin in heb en laat me door niemand stoppen. Dat is de simpele boodschap van dit komische nummer. Er is zo veel gaande in dit nummer en in de net zo gave videoclip. Heerlijk afwisselend en je blijft nieuwe geluidseffecten ontdekken.
2. Dreamcatcher - Deja VuDreamcatcher debuteerde begin 2017 met ‘Chase Me’. Toen ik voor het eerst dat nummer luisterde was ik meteen verkocht. Dit is het beste Kpop concept sinds jaren.
Deja Vu begint met een heldere piano en ingetogen zang, af en toe begeleid met elektronische percussie. Na 52 seconden komt er zo’n imponerend/grotesk synth geluid: een die je normaal gesproken in het werk van Dead can Dance/Enigma/Enya verwacht. In het nummer zit een mooie spanningsdynamiek. De stemmen van de dames klinken kraakhelder en de zanglijnen zijn fabelachtig mooi. Het laatste refrein moduleert en gaat mineur naar majeur. Het eindigt weer in mineur met de piano en een cello.
Op dinsdag 5 november stond Dreamcatcher in de Melkweg Amsterdam. Helaas was ik die avond verhinderd. Man o man, wat had ik ze graag live gehoord – het liefst met een live band/orkest, maar dat zat er toen niet in heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen.
1. Dreamcatcher - Piri‘Surprise’. Natuurlijk staat Dreamcatcher ook op 1. Rocknummers die echt rocken zijn een schaars goed binnen de commercile westerse rockbands. En dit lied rockt zo heerlijk. Wat maakt deze beter dan Deja Vu? Ik denk dat het die stuwende bass melodie is in het refrein die net het verschil heeft gemaakt. Check ook de nieuwste LP van de dames en laat je verrassen door ‘Silent Night’.
[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 17-01-2020 14:54:57 ]