abonnement Unibet Coolblue
pi_191072809
And we're counting down the top 10 best K pop hits of the year 2019.

De beste Kpop jaren liggen inmiddels al achter ons. De muziek verwestert helaas in rap tempo. EDM meuk ligt op de loer. Desalniettemin waren er in 2019 nog genoeg Kpop hits waar ik van heb genoten.

10. Verivery - Ring ring ring

Stone Music Entertainment doet goede zaken de laatste jaren. Verivery is de zoveelste nieuwe boyband die ze hebben gelanceerd. Dit maal met een oud concept, dat van de New Jack Swing eind jaren '80 - begin jaren '90.
Veel Kpop boybands krijgen van de muziekbedrijven kleurloze clubhits. Deze zijn vaak rijkelijk voorzien van build-ups en trap-beats en rap stukjes, overspoeld met geluidseffecten en epische violen synthesisers. Memorabel zijn ze zelden, omdat de muziekmix vaak rommelig klinkt met al die extra geluidseffecten: top-heavy vocalen die vechten met violen en snare drums. Het doet gewoon pijn aan je oren. Het ontbreekt aan producties met wat meer body (lage geluiden) en helderheid.
En toen was daar ineens Ring ring ring. Alles is goed hoorbaar, van bass-synth tot vocalen en hoge belletjes.


9. Lulileela - Dive

Meestal orinteer ik me op de commercile Kpop, maar in dit geval maak ik een uitzondering.
Een lead zangeres met een warm stemgeluid die ook nog eens de bas bespeelt, hoe gaaf is dat. Deze band gaat terug naar de basis voor een jaren ’80 sleeper hit. Denk bijvoorbeeld aan ‘Billy Idol – Eyes without a face’ of ‘The Cars – Drive’. Het lied is juist goed doordat het nergens in wil uitblinken. Wat mij betreft kan dit lied oneindig door blijven gaan. De kabbelende song krijgt helaas een abrupt einde, waar een fade out beter op zijn plaats zou zijn.


8. Red Velvet - Umpah Umpah

Beste meidengroep in de business. ‘There, I said it’. Of het een poppy (red side) of een meer r&b song is, het is bijna altijd prijs. Deze van Red Velvet klinkt als een niemendalletje op een album van de Spice Girls. Luister eens naar de hoge synthesizer in het refrein. Deze komt rechtstreeks van ‘Say you’ll be there’. Dit nummer is rijkelijk voorzien van subtiele harmonische geluidseffecten, zoals vrijwel altijd het geval is bij Red Velvet songs. De bridge vind ik wat onsamenhangend, maar het breekt de goede vibe gelukkig niet te lang. De hervatting van het refrein wordt ingeleid met een ‘whooow’ en dan twee maten alleen met claps en zang. Er zijn memorabelere Red Velvet songs, maar deze is wel apart.
Eigenlijk wilde ik ‘Bad Boy’ op de lijst plaatsen, maar die is alweer van januari 2018. Very good velvet song though.


7. BTS ft. Halsey - Boy With Luv

Deze brengt me in een goede bui. Normaal is BTS niet mijn kop thee, iets met te veel cool willen zijn ofzo. Hier gooien ze hun stoere spelletjes opzij en bekennen hun verliefdheid aan Halsey. Ze heeft ze voor het uitkiezen. Oh- ma- ma- maaai, oh ma-ma-mai. Owa- owa- owa- aaah.


6. Up10tion - Your Gravity

Een dansnummer waarop je echt kan dansen. Feel the groove and funky rhythms.


5. Twice - Fancy

Catchy as hell. De beste van Twice sinds ‘Heart Shaker’. De schelle eekhoorn stemmetjes van lead zangeressen Nayeon en Jihyo gaan wel tegenstaan als je daar te geconcentreerd naar luisterd. Het tweede deel van het refrein is episch.


4. Dalsooobin - Katchup

De meest opmerkelijke commercile release is deze van voormalig Dalshabet lid Subin. Het doet alles wat Kpop niet doet. Het is klein en ingetogen. De teksten worden niet gezongen maar verteld en gefluisterd. She’s gonna catch up with me? Help. Ze gaat je besluipen, een lesje leren, verslinden, martelen. Geen idee wat ze met me gaat doen, maar het is creapy as fuck. De Koreaanse equivalent van Billie Eilish’ bad guy.


3. Itzy – Icy

Laat ze maar lullen. Ik doe waar ik zelf zin in heb en laat me door niemand stoppen. Dat is de simpele boodschap van dit komische nummer. Er is zo veel gaande in dit nummer en in de net zo gave videoclip. Heerlijk afwisselend en je blijft nieuwe geluidseffecten ontdekken.


2. Dreamcatcher - Deja Vu

Dreamcatcher debuteerde begin 2017 met ‘Chase Me’. Toen ik voor het eerst dat nummer luisterde was ik meteen verkocht. Dit is het beste Kpop concept sinds jaren.
Deja Vu begint met een heldere piano en ingetogen zang, af en toe begeleid met elektronische percussie. Na 52 seconden komt er zo’n imponerend/grotesk synth geluid: een die je normaal gesproken in het werk van Dead can Dance/Enigma/Enya verwacht. In het nummer zit een mooie spanningsdynamiek. De stemmen van de dames klinken kraakhelder en de zanglijnen zijn fabelachtig mooi. Het laatste refrein moduleert en gaat mineur naar majeur. Het eindigt weer in mineur met de piano en een cello.
Op dinsdag 5 november stond Dreamcatcher in de Melkweg Amsterdam. Helaas was ik die avond verhinderd. Man o man, wat had ik ze graag live gehoord – het liefst met een live band/orkest, maar dat zat er toen niet in heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen.


1. Dreamcatcher - Piri

‘Surprise’. Natuurlijk staat Dreamcatcher ook op 1. Rocknummers die echt rocken zijn een schaars goed binnen de commercile westerse rockbands. En dit lied rockt zo heerlijk. Wat maakt deze beter dan Deja Vu? Ik denk dat het die stuwende bass melodie is in het refrein die net het verschil heeft gemaakt. Check ook de nieuwste LP van de dames en laat je verrassen door ‘Silent Night’.



[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 17-01-2020 14:54:57 ]
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_191077990
Nice, ik maak ook even een top 10 en ik steel schaamteloos je opmaak, want die is uitstekend. 10 hele goede nummers uitkiezen is niet zo moeilijk, maar de volgorde bepalen wel:

10. GFriend - Sunrise
Ik vind GFriend fantastisch, maar wat hebben ze een hoop matige nummers uitgebracht de afgelopen jaren, Sunny Summer als dieptepunt. Dit is weer de GFriend zoals we ze kennen, symfonische achtergrondmuziek en hoge noten. Het is geen Rough of Navillera, maar zeker een goed nummer.


9. Mamamoo - Hip

Mamamoo is een extreem getalenteerde groep, niet echt een standaard idolengroep, de meiden lijken allemaal een stuk ouder dan ze daadwerkelijk zijn, maar zo getalenteerd. Helaas hebben ze hele wisselvallige producers en songwriters wat ervoor zorgt dat ze een hele hoop troep uitbrengen. Hip is het tegenovergestelde, lekker experimenteel voor het genre en elk lid krijgt hier echt de kans om uit te blinken. Vooral de raps van Moonbyul vind ik cool en ik ben als Hip-Hop fan vaak totaal tegen raps in Kpop.


8. Stray Kids - Miroh

Ben niet zo op de hoogte van de mannengroepen over het algemeen (op BTS na dan) en vind de meeste boy band nummers ook niks (op BTS na dan). Volg daarom ook Stray Kids totaal niet, maar tering dit is een oorworm. Komt qua energie goed in de buurt van 'Hellevator', zonder irritant te worden zoals 'Side Effects' dat voor mij wel is.


7. Weki Meki - Picky Picky

Vond de eerste paar Weki Meki nummers heel forgettable en het leek er lang op dat er echt een identiteit werd gezocht voor deze groep, maar die lijkt nu aardig gevonden te zijn. Ik heb Tiki Taka meer geluisterd vorig jaar, maar deze vind ik net wat beter in elkaar zitten. Pre-chorus is altijd een heerlijk momentje, zoals het hoort in Kpop.


6. AOA - Come See Me

Had AOA echt niet meer terug verwacht, dus dit is een mooi welkom. Toch een van mijn all-time favoriete Kpop groepen. 'Moya', 'Heart Attack', 'Excuse Me', 'Miniskirt' vind ik allemaal geweldig. En tering deze is sterk, vele malen beter dan 'Bingle Bangle' in 2018. Heel erg catchy en echt een statement. Ik hoop dat AOA nog door gaat in de toekomst, want ik vind een Chanmi bijvoorbeeld nu pas echt goed tot haar recht komen.


5. Twice - Love Foolish

De enige deep cut in mijn lijst dit jaar. Aan de ene kant begrijp ik heel goed dat ze hier geen single van gemaakt hebben, omdat dit nummer vrij experimenteel is, maar aan de andere kant, wat had een video hiervoor extreem vet geweest. In elk geval is het nummer fantastisch, de instrumentalen zijn echt bizar goed en Nayeon schijnt in dit nummer als nooit te voren. Onmogelijk om stil te blijven zitten.


4. Apink - Eung Eung

Nog een van mijn favoriete groepen, veruit beste instrumental van het jaar. Die synths, allemachtig. Vooral de eerste keer wanneer de beat wat rijker wordt in het eerste couplet. Ik houd ook van Bomi's unieke stemgeluid, al vind ik alle stemmen in Apink mooi.


3. DIA - Woowa

DIA lijkt als groep een beetje in de vergetelheid te raken. Ik volg Yebin op Instagram, maar die lijkt vanuit haar groep niet heel veel te doen te hebben. Dit is wel een uitstekend nummer, extreem catchy met een heerlijk ritme. Veel leuke trucjes en dingetjes die er gebeuren.


2. CLC - Devil

CLC heeft een uitstekend jaar achter de rug, ondanks dat Cube ze op het tweede plan zet achter (G)-Idle (wat ik persoonlijk niet begrijp, is geen slechte groep, maar CLC heeft veel meer karakter). Dit nummer is de klap op de vuurpijl voor mij. Een verbeterde en uitdagendere versie van Pepe. Vocaal zit het beter in elkaar, de manier waarop er gezongen wordt klopt en er gebeurt genoeg om het meerdere luisterbeurten interessant te houden (tweede refrein bijvoorbeeld waar Yujin met haar stralende, hogere stem opeens het eerste deel van het refrein zingt)


1. Twice - Fancy

Lijkt alsof Twice voor mij elk jaar als winnaar uit de bus komt, maar dit is echt een uitstekend nummer ook. Normaliter duurt het een paar luisterbeurten voordat ik een Twice nummer ga waarderen, maar deze had ik al na 2 luisterbeurten plezier in. Zit zo goed in elkaar. Denk ook dat de ontwikkeling van de meiden goed tentoon gesteld wordt in dit nummer.


Honorable mentions:

BTS - Boy With Luv
Sunmi - Noir
Twice - Feel Special
Weki Meki - Tiki-Taka (99%)
(G)-Idle - Lion
(G)-Idle - Senorita
pi_191086085
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 20:56 schreef Kerftminister het volgende:
Top 10 Kpop 2019 Kerftminister
Leuk dat je zo snel een reactie geeft op mijn bericht. Leuke top 10 man! Veel liedjes waren kandidaat voor mijn top 10, maar hebben het net niet gehaald. CLC - Devil vond ik funky, Dia - Woowa mega catchy en afwisselend, Apink - Eung Eungh een leuke pop-dance crossover en Mamamoo - Hip was weer eens wat anders en had een rijke, instrumentale begeleiding. Ik zal ook mijn lijst aanvullen met wat 'Honorable mentions'.

Seventeen - Hit
Somi - Birthday
Rocket punch - Bim bam bum
Ruann - Beep beep
Bandit - Dramatic
Cherry Bullet - Q&A
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_191144476
BTS tour aangekondigd! In mijn stad treden ze zelfs 6x op dus kans op kaartje is dtuk groter.
pi_191162604
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 14:40 schreef totalvamp het volgende:
BTS tour aangekondigd! In mijn stad treden ze zelfs 6x op dus kans op kaartje is dtuk groter.
Hey, een nieuwe Kpop fan op het forum. Welke Kpop artiesten luister jij graag naar, behalve BTS dan?
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_191168600
quote:
7s.gif Op donderdag 23 januari 2020 19:27 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Hey, een nieuwe Kpop fan op het forum. Welke Kpop artiesten luister jij graag naar, behalve BTS dan?
hmm meeste bts en blackpink (heb bp live gezien vorig jaar). Ook Big Bang sommige nummers en natuurlijk (G)-IDLE
pi_191337605
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 14:40 schreef totalvamp het volgende:
BTS tour aangekondigd! In mijn stad treden ze zelfs 6x op dus kans op kaartje is dtuk groter.
quote:
7s.gif Op donderdag 23 januari 2020 19:27 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Hey, een nieuwe Kpop fan op het forum. Welke Kpop artiesten luister jij graag naar, behalve BTS dan?
pi_191337617
Gfriend en EVERGLOW releasen allebei in dezelfde tijd nieuw nummer (BTS ook)

en waarschijnlijk volgen er meer. Iemand die de reden hiervan weet? Is dit de periode dat alle grote labels alles op alles zetten? is dat niet juist slecht?
pi_191525885
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 00:09 schreef KingRoland het volgende:
Gfriend en EVERGLOW releasen allebei in dezelfde tijd nieuw nummer (BTS ook)

en waarschijnlijk volgen er meer. Iemand die de reden hiervan weet? Is dit de periode dat alle grote labels alles op alles zetten? is dat niet juist slecht?
Er worden wel veel nieuwe grote releases gedaan nu -->
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 1 maart 2020 @ 15:14:32 #87
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_192019825
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_192230847
quote:
Leuk nummer vind ik hoor: ik hou wel van dit soort groepen :D
  maandag 23 maart 2020 @ 22:08:47 #90
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_192235915
Ohja damn dit topic leeft ook nog.
Irene is bae <3
  vrijdag 27 maart 2020 @ 17:48:30 #91
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
  vrijdag 27 maart 2020 @ 17:48:47 #92
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_192305829
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 22:08 schreef Jiang153 het volgende:
Ohja damn dit topic leeft ook nog.
Zeker weten
  zondag 29 maart 2020 @ 21:12:09 #93
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
  vrijdag 1 mei 2020 @ 17:28:20 #94
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_192894385
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 22:08 schreef Jiang153 het volgende:
Ohja damn dit topic leeft ook nog.
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 18:49 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Leuk nummer vind ik hoor: ik hou wel van dit soort groepen :D
quote:
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 20:56 schreef Kerftminister het volgende:
Nice, ik maak ook even een top 10 en ik steel schaamteloos je opmaak, want die is uitstekend. 10 hele goede nummers uitkiezen is niet zo moeilijk, maar de volgorde bepalen wel:

10. GFriend - Sunrise
Ik vind GFriend fantastisch, maar wat hebben ze een hoop matige nummers uitgebracht de afgelopen jaren, Sunny Summer als dieptepunt. Dit is weer de GFriend zoals we ze kennen, symfonische achtergrondmuziek en hoge noten. Het is geen Rough of Navillera, maar zeker een goed nummer.


9. Mamamoo - Hip

Mamamoo is een extreem getalenteerde groep, niet echt een standaard idolengroep, de meiden lijken allemaal een stuk ouder dan ze daadwerkelijk zijn, maar zo getalenteerd. Helaas hebben ze hele wisselvallige producers en songwriters wat ervoor zorgt dat ze een hele hoop troep uitbrengen. Hip is het tegenovergestelde, lekker experimenteel voor het genre en elk lid krijgt hier echt de kans om uit te blinken. Vooral de raps van Moonbyul vind ik cool en ik ben als Hip-Hop fan vaak totaal tegen raps in Kpop.


8. Stray Kids - Miroh

Ben niet zo op de hoogte van de mannengroepen over het algemeen (op BTS na dan) en vind de meeste boy band nummers ook niks (op BTS na dan). Volg daarom ook Stray Kids totaal niet, maar tering dit is een oorworm. Komt qua energie goed in de buurt van 'Hellevator', zonder irritant te worden zoals 'Side Effects' dat voor mij wel is.


7. Weki Meki - Picky Picky

Vond de eerste paar Weki Meki nummers heel forgettable en het leek er lang op dat er echt een identiteit werd gezocht voor deze groep, maar die lijkt nu aardig gevonden te zijn. Ik heb Tiki Taka meer geluisterd vorig jaar, maar deze vind ik net wat beter in elkaar zitten. Pre-chorus is altijd een heerlijk momentje, zoals het hoort in Kpop.


6. AOA - Come See Me

Had AOA echt niet meer terug verwacht, dus dit is een mooi welkom. Toch een van mijn all-time favoriete Kpop groepen. 'Moya', 'Heart Attack', 'Excuse Me', 'Miniskirt' vind ik allemaal geweldig. En tering deze is sterk, vele malen beter dan 'Bingle Bangle' in 2018. Heel erg catchy en echt een statement. Ik hoop dat AOA nog door gaat in de toekomst, want ik vind een Chanmi bijvoorbeeld nu pas echt goed tot haar recht komen.


5. Twice - Love Foolish

De enige deep cut in mijn lijst dit jaar. Aan de ene kant begrijp ik heel goed dat ze hier geen single van gemaakt hebben, omdat dit nummer vrij experimenteel is, maar aan de andere kant, wat had een video hiervoor extreem vet geweest. In elk geval is het nummer fantastisch, de instrumentalen zijn echt bizar goed en Nayeon schijnt in dit nummer als nooit te voren. Onmogelijk om stil te blijven zitten.


4. Apink - Eung Eung

Nog een van mijn favoriete groepen, veruit beste instrumental van het jaar. Die synths, allemachtig. Vooral de eerste keer wanneer de beat wat rijker wordt in het eerste couplet. Ik houd ook van Bomi's unieke stemgeluid, al vind ik alle stemmen in Apink mooi.


3. DIA - Woowa

DIA lijkt als groep een beetje in de vergetelheid te raken. Ik volg Yebin op Instagram, maar die lijkt vanuit haar groep niet heel veel te doen te hebben. Dit is wel een uitstekend nummer, extreem catchy met een heerlijk ritme. Veel leuke trucjes en dingetjes die er gebeuren.


2. CLC - Devil

CLC heeft een uitstekend jaar achter de rug, ondanks dat Cube ze op het tweede plan zet achter (G)-Idle (wat ik persoonlijk niet begrijp, is geen slechte groep, maar CLC heeft veel meer karakter). Dit nummer is de klap op de vuurpijl voor mij. Een verbeterde en uitdagendere versie van Pepe. Vocaal zit het beter in elkaar, de manier waarop er gezongen wordt klopt en er gebeurt genoeg om het meerdere luisterbeurten interessant te houden (tweede refrein bijvoorbeeld waar Yujin met haar stralende, hogere stem opeens het eerste deel van het refrein zingt)


1. Twice - Fancy

Lijkt alsof Twice voor mij elk jaar als winnaar uit de bus komt, maar dit is echt een uitstekend nummer ook. Normaliter duurt het een paar luisterbeurten voordat ik een Twice nummer ga waarderen, maar deze had ik al na 2 luisterbeurten plezier in. Zit zo goed in elkaar. Denk ook dat de ontwikkeling van de meiden goed tentoon gesteld wordt in dit nummer.


Honorable mentions:

BTS - Boy With Luv
Sunmi - Noir
Twice - Feel Special
Weki Meki - Tiki-Taka (99%)
(G)-Idle - Lion
(G)-Idle - Senorita
  zondag 21 juni 2020 @ 21:40:17 #95
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729571
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 21:45:32 #96
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729650
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 21:46:45 #97
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729669
quote:
Beste Kpop groep van het moment. Niet zo gaaf als de releases van vorig jaar, maar goede song.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 21:48:32 #98
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729694
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 21:49:17 #99
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193729709
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 21 juni 2020 @ 22:52:31 #100
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_193730733
holy sh*t er zijn toch een hoop goede releases geweest de afgelopen drie maanden.
het meeste is sinds 2020 in 4k :9~
The distance between insanity and genius is measured only by success
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')