abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_171983017
Leefbaar-raadslid stapt over naar moslimpartij
Gisteren, 22:59
ROTTERDAM - UPDATE 23.39 uur - De coalitie van Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA in het college van burgemeester en wethouders raakt haar meerderheid in de gemeenteraad van de Maasstad kwijt. Dit door een opmerkelijke overstap.

Het raadslid Mohammed Anfal stapt met onmiddellijke ingang over van Leefbaar naar de door de islam geïnspireerde partij NIDA, zo maakte de partij maandagavond laat na een ledenbijeenkomst bekend. Door die overstap verliezen de drie coalitiepartijen hun krappe meerderheid van 23 van de 45 zetels in de gemeenteraad, negen maanden voor de raadsverkiezingen van maart 2018.

Dat betekent dat Rotterdam in lastig politiek en bestuurlijk vaarwater terechtkomt. Anfal helpt door zijn overgang NIDA aan de derde raadszetel en de oppositie aan een meerderheid in de raad.

’Excuusmoslim’
Het voormalig Leefbaar-raadslid, dat in 2014 voor die partij in de raad werd gekozen, zegt in een interview met ANP Video gaandeweg verwijderd te zijn geraakt van de partijkoers. „Ik werd raadslid om bij te dragen aan de stad, maar Leefbaar verdeelt en dat is niet goed voor Rotterdam. Leefbaar vergroot de kloven tussen bevolkingsgroepen, tussen geloven, culturen, arm en rijk. Rotterdam heeft juist verbinding nodig, bruggenbouwers”, verklaart hij zijn overstap. Ook voelt hij zich gebruikt als een „excuusmoslim”.

'Politieke bekeerling'
Fractievoorzitter Nourdin El Ouali zegt Anfal met open armen te ontvangen. Hij noemt hem een „een politieke bekeerling die gevlucht is en aan onze deur heeft geklopt.” „Wat moet je doen? Na een periode van intern beraad en bezinning, waaronder de ramadan, was er vooral begrip”.

El Ouali zegt „Anfal én Rotterdam te willen verlossen uit de wurggreep van Leefbaar.” NIDA en Leefbaar liggen in de gemeenteraad herhaaldelijk met elkaar in de clinch.

Overstap 'complete verrassing'
De overstap van Anfal is bij Leefbaar Rotterdam ingeslagen als een bom. Voor fractievoorzitter Ronald Buijt en partijleider en wethouder Joost Eerdmans komt die transfer, die de meerderheid van de coalitie in de gemeenteraad (Leefbaar, D66 en CDA) doet omslaan in een minderheid, als „ een complete verrassing”.

LEES OOK: Leefbaar: harder vechten voor meerderheid

Ongelegen
Anfals overstap komt op een ongelegen moment voor de coalitie, die juist de voorbije maanden onder meer de gemeenteraad achter zich kreeg voor de ontwikkeling van Feyenoord City, het plan voor de bouw van een nieuw voetbalstadion en verdere stadsontwikkeling op Zuid.

Deze week moet ook wethouder Ronald Schneider (Leefbaar) zich politiek verantwoorden voor de miljoenenfraude bij het poppodium Waterfront. Schneider is verantwoordelijk voor de portefeuille vastgoed. Hem werd door een gemeentelijke enquêtecommissie verweten „geen specifiek inzicht in de bedrijfsvoering van de vastgoedorganisatie” te hebben gehad. Zijn aanblijven als wethouder hangt af van voldoende steun in de gemeenteraad. Enkele partijen hebben zich al van hem afgekeerd.

http://www.telegraaf.nl/b(...)lid_naar_NIDA__.html

Ook wel weer bijzonder.
pi_171983046
Prima dat je naar een andere partij stapt, maar als je kijkt naar het aantal voorkeursstemmen dat die had, is het onmogelijk dat hij zn zetel meeneemt. Dat was gewoon een Leefbaar Rotterdam zetel.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_171983081
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:44 schreef ThePlaneteer het volgende:
Prima dat je naar een andere partij stapt, maar als je kijkt naar het aantal voorkeursstemmen dat die had, is het onmogelijk dat hij zn zetel meeneemt. Dat was gewoon een Leefbaar Rotterdam zetel.
Dat soort regels moet men gewoon veranderen.
pi_171983097
De echte loyaliteit ligt natuurlijk bij de islam.
pi_171983107
Voor onbeschaafde mensen moet je soms dingen iets aanpassen.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 09:52:42 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_171983214
Zetelroof verbieden.
pi_171983263
Het gevaar is dan ook dat je als partij op moet gaan passen wie je toelaat.
pi_171983275
Tsja, zo is Denk ook ontstaan.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_171983298
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:56 schreef Hathor het volgende:
Tsja, zo is Denk ook ontstaan.
Ja. Dat lijkt mij ook heel doordacht. Maar het is simpel aan te pakken.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 09:58:36 #10
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_171983301
Ik dacht dat de burgemeester van Rotterdam Aboutaleb was, maar zijn partij zit niet in de meerderheid, hoe werkt dat?

#mindblown

Misschien moet ik me toch terug wat gaan verdiepen in POL want van Nederlandse politiek moet ik nog een heleboel kaas eten precies :+
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  dinsdag 27 juni 2017 @ 09:59:03 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171983309
Wat een dwaallicht weer
pi_171983326
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:58 schreef Lothiriel het volgende:
Ik dacht dat de burgemeester van Rotterdam Aboutaleb was, maar zijn partij zit niet in de meerderheid, hoe werkt dat?

#mindblown

Misschien moet ik me toch terug wat gaan verdiepen in POL want van Nederlandse politiek moet ik nog een heleboel kaas eten precies :+
In algeheel besluit kun je in een coalitie iemand aanwijzen.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:00:39 #13
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_171983341
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Oh, in België is het de gewoonte dat iemand van de meerderheid burgemeester wordt. Maar goed, heb ik dan weer bijgeleerd *)
- Charlton Heston
pi_171983361
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:00 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Oh, in België is het de gewoonte dat iemand van de meerderheid burgemeester wordt. Maar goed, heb ik dan weer bijgeleerd *)
Dat is hier ook de gewoonte maar soms werkt dat anders.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 27 juni 2017 @ 10:01:53 #15
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_171983371
Ondanks alles moeten zetels aan personen gebonden blijven en niet aan partijen.
Maar goed. Van Leefbaar :') naar Nida :') :')! is natuurlijk een beetje gek.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:02:29 #16
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_171983384
Wat voor partij is dat NIDA trouwens, een eng clubje of valt dat wel mee?
- Charlton Heston
pi_171983389
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:01 schreef borisz het volgende:
Ondanks alles moeten zetels aan personen gebonden blijven en niet aan partijen.
Maar goed. Van Leefbaar :') naar Nida :') :')! is natuurlijk een beetje gek.
Dat ben ik geheel met je oneens. Ik kies voor de plannen van een partij.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 27 juni 2017 @ 10:03:39 #18
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_171983420
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dan krijg je dictaturen van partijbazen. Zijn we verder van huis.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_171983456
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:03 schreef borisz het volgende:

[..]

Nee. Het is vreemd dat ik kies voor bepaalde plannen en ideeen van een parti.......een voorkeursstem uitbreng en dat iemand dan iets geheel anders gaat doen.
pi_171983457
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat doen de mensen op de kieslijst ook. Maar soms kan je daar niet meer mee leven als de wereld veranderd. Door zetels aan de partij toe te wijzen wordt de controle op de democratie wel een stuk minder weer.
pi_171983474
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:05 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat doen de mensen op de kieslijst ook. Maar soms kan je daar niet meer mee leven als de wereld veranderd. Door zetels aan de partij toe te wijzen wordt de controle op de democratie wel een stuk minder weer.
Of het systeem goed werkt is een andere vraag. Maar mensen stemmen op een partij.
pi_171983489
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Of het systeem goed werkt is een andere vraag. Maar mensen stemmen op een partij.
Oh? Ik zend altijd een rondje voor een naam.
pi_171983535
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:06 schreef nanuk het volgende:

[..]

Oh? Ik zend altijd een rondje voor een naam.
Je denkt niet na over de partij en de plannen die men heeft?
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:08:09 #24
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_171983545
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:02 schreef Lothiriel het volgende:
Wat voor partij is dat NIDA trouwens, een eng clubje of valt dat wel mee?
Willen onder andere de scheiding tussen kerk en staat afbreken en overal gebedsruimtes.

quote:
Stop misbruik van de scheiding tussen kerk en staat

In de politiek, en zo ook in onze eigen Rotterdamse gemeenteraad, wordt de scheiding tussen kerk en staat te vaak misbruikt om de ruimte voor geloof in de samenleving te beperken en af te doen als iets van vroeger of als iets voor thuis. Principes als de scheiding tussen kerk en staat, godsdienstvrijheid, het gelijkheidsbeginsel en de neutraliteit van de overheid waarborgen daarentegen juist de ruimte voor iedereen om het geloof optimaal te kunnen beleven. Onze geloofsbeleving is van meerwaarde in de samenleving en verdient terecht de ruimte in de publieke sfeer, in publieke voorzieningen en het openbaar bestuur.
quote:
Ruimte voor bezinning in (semi-)publieke voorzieningen.

In een dagelijkse sleur willen we onze diepere zin in het leven nog weleens verliezen. Momenten van onthaasten, bezinning en gebed bieden veel Rotterdammers de nodige zin om er het beste van te maken. Onze publieke voorzieningen verdienen een plekje waarin we onszelf even kunnen bezinnen. Om te beginnen in het stadhuis.
http://www.nidarotterdam.nl/onze-oproep/standpunten/#.WVIRb2jyg2x
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_171983565
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:08 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Willen onder andere de scheiding tussen kerk en staat afbreken en overal gebedsruimtes.

[..]

[..]

Lijkt mij toch iets waar Leefbaar Rotterdam niet voor staat?
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:09:55 #26
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_171983589
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:08 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Lijkt mij toch iets waar Leefbaar Rotterdam niet voor staat?
Die is ook alleen maar bij Leefbaar gegaan om een zetel te bemachtigen. Zal je de komende jaren waarschijnlijk nog wel meer gaan zien.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_171983603
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:09 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Die is ook alleen maar bij Leefbaar gegaan om een zetel te bemachtigen. Zal je de komende jaren waarschijnlijk nog wel meer gaan zien.
Dat moet je voorkomen dus. Dat kan heel gemakkelijk.
pi_171983626
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:58 schreef Lothiriel het volgende:

#mindblown

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Hij zit er natuurlijk ook alweer even, maar het hoeft inderdaad niet per se iemand van een bepaalde partij te zijn.

quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:00 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

De nederlandse burgervader heeft ook niet echt bevoegdheden die zich lenen om te laten kiezen. Het uiteindelijke bestuur zit bij het college waar hij slechts onderdeel van is. Maar dat is weer een andere discussie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:03 schreef borisz het volgende:

[..]

Mwuah. Het zou aardig zijn als je kijkt of iemand zelfstandig gekozen zou zijn geweest. Types als kuzu werden dat en dan zou het raar zijn als een hans spekman de democratie zou kunnen overrullen (hoe graag ik dat ook zou willen. Kuzu :') )

Maar van die types die binnen komen als Wilders kielzog #14? Lekker wiebberen, die zetel is een overschot van Wilders, niet van jou.
pi_171983632
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:07 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je denkt niet na over de partij en de plannen die men heeft?
Ja, ik kies iemand uit een groep mensen waarvan de ideeën me het meeste aan staan. Dat hoeft voor mij niet perse de lijsttrekker te zijn. De lijsttrekker is ook maar een van de velen. De hele club die gekozen wordt wil in eerste instantie hetzelfde. Wie zegt dat die lijstrekker dat het beste vertewgenwoordigd. Al die mensen in de raad of kamer hebben hun eigen verantwoordelijkheid.

Nu wilde leefbaar scoren door een excuus moslim op de lijst te zetten. is dus afgestraft.
pi_171983650
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:08 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

[..]

[..]

God, weer van die engnekken
pi_171983657
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:11 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ja, ik kies iemand uit een groep mensen waarvan de ideeën me het meeste aan staan. Dat hoeft voor mij niet perse de lijsttrekker te zijn. De lijsttrekker is ook maar een van de velen. De hele club die gekozen wordt wil in eerste instantie hetzelfde. Wie zegt dat die lijstrekker dat het beste vertewgenwoordigd. Al die mensen in de raad of kamer hebben hun eigen verantwoordelijkheid.

Nu wilde leefbaar scoren door een excuus moslim op de lijst te zetten. is dus afgestraft.
Zo werkt het ook. Dan is het raar dat iemand ineens een hele andere kant op gaat en een zetel meeneemt.
pi_171983698
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:12 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Zo werkt het ook. Dan is het raar dat iemand ineens een hele andere kant op gaat en een zetel meenemt.
Dat ben ik wel met je eens. Aan de andere kant als een partij haar eigen actieve leden al niet aan zich kan binden dan is er wel wat mis binnen die partij.
pi_171983728
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:14 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat ben ik wel met je eens. Aan de andere kant als een partij haar eigen actieve leden al niet aan zich kan binden dan is er wel wat mis binnen die partij.
Er is iets mis met die man. De mensen die voor hem kozen wilden hem op die plek in die partij met die plannen.
pi_171983743
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:15 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Er is iets mis met die man. De mensen die voor hem kozen wilden hem op die plek in die partij met die plannen.
De partij heeft er toch voor gekozen hem op een verkiesbare plaats te zetten. Dan is er ook iets mis met die partij.
pi_171983749
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:15 schreef nanuk het volgende:

[..]

De partij heeft er toch voor gekozen hem op een verkiesbare plaats te zetten. Dan is er ook iets mis met die partij.
Men gaat er niet vanuit dat men ineens voor iets geheel anders gaat.
pi_171983752
Beetje alsof je van D66 overstapt op de SGP.
pi_171983767
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:16 schreef Jigzoz het volgende:
Ja. Of die PVV man die ineens moslim werd. Dat is gewoon zeer vreemd.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:19:46 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171983819
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Een beetje types die een soort absolute waarheid zoeken. Bij de PVV hoek lukte het toch niet dus dan maar bij de concurrent gaan proberen.
pi_171983835
Het gevaar is dat je op een gegeven ogenblik steeds meer macht krijgt onder valse voorwendselen.
pi_171983863
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Een beetje types die een soort absolute waarheid zoeken. Bij de PVV hoek lukte het toch niet dus dan maar bij de concurrent gaan proberen.
De switch kan ook extreem zijn. Dan vraag je je af of dat niet het plan was.
pi_171983914
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Men gaat er niet vanuit dat men ineens voor iets geheel anders gaat.
Er van uitgaan? Als ik mijn stem toevertrouw aan een partij dan heb ik liever dat er een iets steviger basis is dan 'er van uit gaan'. Deze man was geholpen met een horeca vergunning en wilde iets terug doen voor die partij. Eerst actief lid worden en pas verdiepen in de standpunten is vreemd maar het is net zo vreemd dat de partij niet wat meer heeft gekeken daar de achtergronden en doen en laten van die man. Mislukt huwelijk, beiden de schuld en beiden de lasten dragen.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:23:15 #42
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171983922
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Niet zo raar, gewoon iemand die van het ene extreme in het andere extreme schiet. Altijd in uitersten denken. Arnoud van Doorn is daar wel een klasse vb van.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171983952
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:23 schreef nanuk het volgende:

[..]

Er van uitgaan? Als ik mijn stem toevertrouw aan een partij dan heb ik liever dat er een iets steviger basis is dan 'er van uit gaan'. Deze man was geholpen met een horeca vergunning en wilde iets terug doen voor die partij. Eerst actief lid worden en pas verdiepen in de standpunten is vreemd maar het is net zo vreemd dat de partij niet wat meer heeft gekeken daar de achtergronden en doen en laten van die man. Mislukt huwelijk, beiden de schuld en beiden de lasten dragen.
Vreemd is dan keihard gaan voor een partij die anders denkt. Maar wel met mijn stem. Daar heb ik als kiezer dus niet voor gekozen. Men mag wel weglopen van een partij.
pi_171983961
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:23 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Niet zo raar, gewoon iemand die van het ene extreme in het andere extreme schiet. Altijd in uitersten denken. Arnoud van Doorn is daar wel een klasse vb van.
Dat is voor normale mensen wel raar.
pi_171983999
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:16 schreef Jigzoz het volgende:
Eerder van PVV naar Denk.

En die partijen gaan waarschijnlijk ook nog eens meedoen met de volgende verkiezingen daar. Leuk.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_171984037
Je kan het ook omdraaien. Dat je een Islamitische partij hebt met bepaalde ideeen. Daar kies je voor. Dan besluit je een voorkeurstem uit te brengen. Na een jaar gaat die persoon weg en bij de PVV zitten. Dat vinden mensen ook niet normaal.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:28:41 #47
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_171984042
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:23 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Meneer van Doorn krijgt voor z'n propaganda toneelstukje dan ook flinke sponsoring uit de golfstaten. Daar is niks oprecht aan.
pi_171984071
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:28 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Meneer van Doorn krijgt voor z'n propaganda dan ook flinke sponsoring uit de golfstaten. Daar is niks oprecht aan.
Daar komt hij zelf ook niet geheel uit. Johan Derksen pakte hem daar ooit op aan.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:36:58 #49
337526 Kloktijd
Wijzer door de jaren heen
pi_171984193
Tegenlicht had laatst een uitzending over beide partijen. Dan zie je het contrast https://www.vpro.nl/progr(...)wij-samenleving.html
pi_171984284
Hij zal waarschijnlijk zijn kansen op een zetel bij de verkiezingen van 2018 laag hebben ingeschat. Zijn kansen bij de andere partij zullen beter liggen. Hij kiest waarschijnlijk dus niet voor een visie maar op basis van opportunisme.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')