abonnement Unibet Coolblue
pi_171930487


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!



[ Bericht 1% gewijzigd door Bitlord op 25-06-2017 22:56:39 ]
pi_171948124
Fles ik zie je huis net niet!
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 25 juni 2017 @ 22:09:49 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_171950302
Het staat er nog wel hoor!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 25 juni 2017 @ 22:10:28 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_171950320
TS wie is Brok en wat moeten we met zo'n lange OP? :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zondag 25 juni 2017 @ 22:11:57 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171950385
quote:
11s.gif Op zondag 25 juni 2017 22:10 schreef Dr_Flash het volgende:
TS wie is Brok en wat moeten we met zo'n lange OP? :o
Ik denk bork.

Een idd bitlord, zou je het even uit de OP kunnen halen? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171950709
Volgens mij is er ook een aflevering van Railaway aan gewijd, bijzonder station. Fijn verhaal en foto's!
  Redactie Sport zondag 25 juni 2017 @ 22:44:06 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_171951588
Zo, vandaag een lange rondrit met deze metersporige GT6 gemaakt. Onder andere op drierailig spoor en een kruising met een spoorlijn:



PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_171951711
Mooi hoor.
pi_171951863
Is dat de kuttram? eh eh eh
Bier.
pi_171951988
Op verzoek uit OP gehaald. Het was nogal een lange en vermoeiende dag met zo'n 7 uur Pyreneeën rijden. En ik doe alles met de mobiel.

Vandaag een bezoek gebracht aan Canfranc, een voormalig grensstation tussen Spanje en Frankrijk. Honderden topics geleden wees Bork al op het bestaan: PTA / Het grote treinentopic #634: Een palet dat geen palet bleek

Het station is telkens geplaagd door externe zaken en is daardoor weinig tot zijn recht gekomen:
- de Spaanse Burgeroorlog en WO2
- de spoorbreedtewisselinstallatie van Hendaye waardoor Canfranc onhandig werd
- een spoorwegongeluk waardoor het Franse deel gesloten werd en het station nog maar 2 keer per dag met een dieselmotorwagen wordt bediend.

Hierdoor is het station in verval geraakt. Het plan voor het hotel is niet doorgegaan. Wel is het dak hersteld van het station. Thans wordt het station langzaam gerenoveerd. Vanaf de Franse kant wordt zeer langzaam gewerkt aan herstel van de spoorlijn. Volgens sommige berichten komt er ook een spoorbreedtewisselinstallatie.


Op de 1e foto is de dieseltrein naar Zaragoza te zien. Deze maakt gebruik van een klein stationsgebouwtje aan de straatkant.

Het megastation is alleen via een voetgangerstunnel te bereiken. Het is een gebouw op een middenperron. Aan de ene zijde het Iberisch breedspoor, aan de andere zijde normaalspoor.



Deze smalle en vochtige voetgangerstunnel, op het oog afgewerkt met dezelfde tegeltjes als de metro van Parijs, biedt de enige toegang het dorpje Canfranc-Estacion tot het station.


De stationshal is reeds deels gerestaureerd. Welke functie het echter gaat krijgen is mij onbekend.




Urdos is het eerste station in Frankrijk en is zoals te zien nog een en al vergane glorie.


Even verderop bleek echter tot mijn grote verbazing het Franse deel van het spoor compleet te zijn gerenoveerd. Het meeste opvallende zijn de portalen. Deze lijken bij het eerste zicht op bovenleidingsportalen, maar ik vermoed dat deze vallend gesteente tegen moeten houden.


En verderop rijden ook al sinds kort weer reizigerstreinen, zoals hier bij Bidos.


Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor deze lijn.

https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Pau_à_Canfranc_(frontière)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pau–;Canfranc_railway
pi_171952025
Oh wauw daar zitten echt hele mooie plaatjes tussen joh (y) Thanks!
Bier.
  zondag 25 juni 2017 @ 23:21:03 #12
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_171952649
Hey weet iemand hier wat de beste plek is om goedkope treintickets naar Zurich te boeken? Als ik gewoon een direct ticket op de db-site zoek is het 119 euro enkele reis en dat moet toch wel goedkoper kunnen, desnoods door het ticket te splitsen ofzo. Was wat uitzoekwerk aan het doen voor m'n moeder, ze wil op 20 of 21 juli heen en rond 25 juli weer terug. Ik zat zelf te denken het ticket op te splitsen in Basel Bad maar dat zet nog weinig zoden aan de dijk helaas

Iemand die iets beters weet? Alvast bedankt!
pi_171952798
Amsterdam - Keulen en Keulen - Zurich? Niederlande Spezial en Schweiz Spezial maar aangezien je relatief laat bent kan ik me voorstellen dat dit de goedkoopste tickets zijn, zeker als je met directe ICE naar Basel gaat.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 25 juni 2017 @ 23:34:56 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_171952982
Eins Zwei Bitlord _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 25 juni 2017 @ 23:36:08 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_171953015
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 23:27 schreef b2py het volgende:
Amsterdam - Keulen en Keulen - Zurich? Niederlande Spezial en Schweiz Spezial maar aangezien je relatief laat bent kan ik me voorstellen dat dit de goedkoopste tickets zijn, zeker als je met directe ICE naar Basel gaat.
Beter splitsen in Düsseldorf, NL - D is goedkoper dan NL- K, terwijl D - CH of K - CH niks uitmaakt

NL = any station in Nederland
D = Düsseldorf
K = Köln
CH = any station in Zwitserland
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_171953135
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 23:21 schreef GlennQuagmire het volgende:
Hey weet iemand hier wat de beste plek is om goedkope treintickets naar Zurich te boeken? Als ik gewoon een direct ticket op de db-site zoek is het 119 euro enkele reis en dat moet toch wel goedkoper kunnen, desnoods door het ticket te splitsen ofzo. Was wat uitzoekwerk aan het doen voor m'n moeder, ze wil op 20 of 21 juli heen en rond 25 juli weer terug. Ik zat zelf te denken het ticket op te splitsen in Basel Bad maar dat zet nog weinig zoden aan de dijk helaas

Iemand die iets beters weet? Alvast bedankt!
Moet het goedkoop? Neem de Flixbus vanaf Amsterdam of Eindhoven. Zonder overstap reis je voor 70 euro. Retour.
pi_171953273
quote:
3s.gif Op zondag 25 juni 2017 23:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Beter splitsen in Düsseldorf, NL - D is goedkoper dan NL- K, terwijl D - CH of K - CH niks uitmaakt

NL = any station in Nederland
D = Düsseldorf
K = Köln
CH = any station in Zwitserland
Keulen was slechts een suggestie voor Europaspezial, je mag van mij ook in Mannheim splitsen :P
  Moderator zondag 25 juni 2017 @ 23:51:56 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171953391
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 23:21 schreef GlennQuagmire het volgende:
Hey weet iemand hier wat de beste plek is om goedkope treintickets naar Zurich te boeken? Als ik gewoon een direct ticket op de db-site zoek is het 119 euro enkele reis en dat moet toch wel goedkoper kunnen, desnoods door het ticket te splitsen ofzo. Was wat uitzoekwerk aan het doen voor m'n moeder, ze wil op 20 of 21 juli heen en rond 25 juli weer terug. Ik zat zelf te denken het ticket op te splitsen in Basel Bad maar dat zet nog weinig zoden aan de dijk helaas

Iemand die iets beters weet? Alvast bedankt!
Opsplitsen in Freiburg of Duisburg werkt ook niet iig.

En met RB/RE ook niet, is ¤133. Misschien kun je dan zo'n quer Dutch land ticket maar dan is het nog de vraag of je 6 of 7 keer wilt overstappen...

Denk dat je te laat ben, als ik in oktober boek sta ik voor ¤40 in Zürich vanuit Arnhem.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171953684
Ik heb mijn vriendin de vakantieplekken laten uitzoeken deze vakantie, met als gevolg dat we spreekwoordelijk de helft van de tijd aan het rijden zijn.

Vorige week waren we zo'n tien uur rijden van Canfranc vandaan en brachten we een bezoek aan de Tiendaspoorlijn en een leuk spoorwegmuseumpje in Breil-sur-Roya. Ik wilde het laatste bezoeken omdat ik de smalle PCC-trams van Marseille eens wilde zien en ik wist dat zij er eentje hadden.

De Tiendaspoorlijn ( https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tendaspoorlijn ) loopt van Cuneo,
Italië naar Ventimiglia, ook Italië en bekend van de CTA-bakken en de nachttrein. De lijn rijdt halverwege door Frankrijk. Net als de lijn hierboven is ook de Tiendalijn geplaagd door geopolitiek.

Nadat begin jaren 40 enkele cruciale bruggen flink kapotgebombardeerd waren, duurde het nog tot 1979 vooraleer de lijn weer hersteld was.


Op de foto het voormalige station van Piène. Voordat Frankrijk in 1947 dit stukje Italië innam viel het onder beheer van de FS en heette het nog Piena. Het station was al decennia in een desolate toestand en het dak was compleet op. Tot mijn niet geringe verbazing werd ik echter teruggestuurd door drie Fransozen toen ik het pad omhoog liep richting het stationsgebouw. Ik zag dat men druk met betonmolens in de weer was en ben heel benieuwd wat de plannen met het station zijn.

Nu zijn er wel meer van dit soort stationnetjes, maar het leuke van deze vond ik dat Piène gebouwd is in een zeer smalle vallei waar ook nog eens de enige weg doorheen moet én de soms grote rivier Roya. Vanwege een totaal gebrek aan ruimte is het station daarom maar bovenop de weg gebouwd en vormt het geheel daardoor een tamelijk opmerkelijk geheel.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 26 juni 2017 @ 08:19:53 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_171955664
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 23:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Keulen was slechts een suggestie voor Europaspezial, je mag van mij ook in Mannheim splitsen :P
Da's fijn, dat dat zomaar mag van jou _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 juni 2017 @ 08:28:50 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_171955792
Je kunt ook ICE 105 pakken naar Düsseldorf en daar overstappen op EC9. Als je het een beetje goed boekt heb je dan het panoramarijtuig en dat is toch wel vet :Y

Met een beetje pech sta je een half uur in Emmerich en haal je de EC9 pas in Mannheim weer in :N
pi_171957130
quote:
10s.gif Op maandag 26 juni 2017 08:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Da's fijn, dat dat zomaar mag van jou _O_
Lief he <3
  Moderator maandag 26 juni 2017 @ 10:10:06 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171957880
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 08:28 schreef James1988 het volgende:
Je kunt ook ICE 105 pakken naar Düsseldorf en daar overstappen op EC9. Als je het een beetje goed boekt heb je dan het panoramarijtuig en dat is toch wel vet :Y

Met een beetje pech sta je een half uur in Emmerich en haal je de EC9 pas in Mannheim weer in :N
Vanaf Duisburg kost dat vier tientjes had ik gister uitgezocht :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 26 juni 2017 @ 12:32:03 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_171960956
laatste smalspoortreintraject van de DB.

https://www.facebook.com/(...)3697/?type=3&theater

Vroeger kon ik nog de url van zo''n plaatje uit FB halen omk het hier te laten zien maar dat kan ik niet meer, weet iemand hoe ik uit: https://scontent-amt2-1.x(...)00e1029e&oe=59D4265C

een mooi plaatje kan toveren zonder te downloaden?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 26 juni 2017 @ 12:35:05 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_171961011
Ja. Je vraagt gewoon of iemand het wil mirroren :*

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')