abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 mei 2023 @ 08:10:13 #101
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_209181005
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 21:54 schreef Knutknuttsson het volgende:
Jemig. Je ziet Zweden als een grote ghetto?

Malmö is prachtig, alleen gebieden als Rosengĺrd lekker overslaan. Stockholm is nog veel mooier en in wijken als Rinkeby ga je normaal gesproken toch helemaal niet komen.

Lekker gaan man, misschien wordt je wereldbeeld zelfs wel een beetje bijgesteld.
Zweden beoordelen op Rosengĺrd en Rinkeby is hetzelfde als Nederland beoordelen op de Schilderswijk of zelfs Den Haag beoordelen op de Schilderswijk.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  donderdag 18 mei 2023 @ 15:51:34 #102
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_209197112
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 08:10 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Zweden beoordelen op Rosengĺrd en Rinkeby is hetzelfde als Nederland beoordelen op de Schilderswijk of zelfs Den Haag beoordelen op de Schilderswijk.
Inderdaad, ik kan mij ook gewoon niet voorstellen dat iemand bang is om naar Zweden op vakantie te gaan (niet dat er geen problemen zijn, maar daar krijg je als toerist echt nauwelijks iets van mee. Normaal gesproken dan)
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_209238240
Naar Zweden ga je niet voor de steden, maar voor de prachtige natuur en pittoreske dorpen. Dat er ghetto's zijn in de grote steden is hetzelfde als hier, maar ik zou toeristen in Nederland ook niet aanraden om in Amsterdam nieuw-west of Rotterdam-zuid rond te lopen.
pi_209243791
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 11:41 schreef Homey het volgende:
Naar Zweden ga je niet voor de steden, maar voor de prachtige natuur en pittoreske dorpen.
Mwa, heb toch meerdere citytrips naar Stockholm gemaakt zonder naar andere gebieden in Zweden te gaan. Is prima bevallen en de stad verveelt me nog steeds niet.

Maar ben het wel met je eens dat steden en bepaalde wijken/voorsteden daarvan niet alles zeggen over de rest van het land. Maar goed, het is ook wat je net wil natuurlijk. Wil je het ideaalplaatje van Pippiland in stand houden? Blijf dan inderdaad weg van de buitenwijken/voorsteden van de grotere steden. Wil je Zweden kennen zoals het echt is, dan zou ik zeker de steden niet overslaan, en daarvoor hoef je echt niet naar de beroerde buitenwijken/voorsteden te gaan.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 14:06:46 #105
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_209301934
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 27 mei 2023 @ 15:26:05 #106
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_209302701
quote:
Geweldig filmpje, zeker dat stukje op de eilandjes voor de kust; “ Seriously, this must be Paradise” O+
  zaterdag 27 mei 2023 @ 16:02:34 #107
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_209303034
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 15:26 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Geweldig filmpje, zeker dat stukje op de eilandjes voor de kust; “ Seriously, this must be Paradise” O+
Steve heeft heel veel filmpjes over kleine Schotse eilandjes ^O^ . Maar ik kwam deze tegen, en herinnerde mij de opmerking in dit topic over levensgevaarlijke Zweedse steden. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 27-05-2023 16:48:03 ]
pi_209806043
Kleine kick. Wij gaan binnenkort voor het eerst naar Zweden, gewoon met de auto via Sontbrug en de Grote Beltbrug. Voor die bruggen betaal je tol. Kan dat gewoon met mijn Nederlandse pinpas ter plaatse of gaat dat heel anders?

En kan je in Zweden gewoon overal met de pinpas betalen of het zinvol om Zweedse Kronen contant bij je te dragen?
pi_209807165
Zweden is heel ver in contantloos betalen; in veel winkels kun je ook niet anders meer. Het is dus in principe niet nodig om contant bij je te hebben en anders kun je dat altijd ter plaatse uit de pinautomaat trekken. Pin wel altijd in kronen ipv euro's, anders betaal je dubbele kosten voor het omrekenen.

Hoe het met de bruggen zit weet ik zo gauw even niet of een gewone pinpas het daar ook doet, of dat je beter een creditcard kunt gebruiken. 15 jaar geleden ben ik voor het laatst over die bruggen naar Zweden gegaan (sindsdien altijd via veerbootverbindingen) en heb ik met de creditcard betaald.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 10:28:58 #110
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_209807213
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 08:32 schreef Justinn het volgende:
Kleine kick. Wij gaan binnenkort voor het eerst naar Zweden, gewoon met de auto via Sontbrug en de Grote Beltbrug. Voor die bruggen betaal je tol. Kan dat gewoon met mijn Nederlandse pinpas ter plaatse of gaat dat heel anders?

En kan je in Zweden gewoon overal met de pinpas betalen of het zinvol om Zweedse Kronen contant bij je te dragen?
Ja dat kan.
Betalen met kaart is de norm in Zweden. Ik heb de afgelopen jaren nauwelijks contant geld in handen gehad.
Waar in Zweden gaan jullie?
pi_209823186
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 10:28 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Ja dat kan.
Betalen met kaart is de norm in Zweden. Ik heb de afgelopen jaren nauwelijks contant geld in handen gehad.
Waar in Zweden gaan jullie?
Thanks! Ergens ter hoogte van Jönköping.
  woensdag 12 juli 2023 @ 19:53:58 #112
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_209869224
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 13:55 schreef Justinn het volgende:

[..]
Thanks! Ergens ter hoogte van Jönköping.
Leuk! Veel plezier!
  vrijdag 21 juli 2023 @ 11:13:59 #113
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_209979345
Zit nu sinds weekje in Zweden en valt me op hoe absurd goedkoop het is, horeca enzo, in vergelijking met Nederland
Campings zijn wel fors in prijs gestegen, maar verder echt opvallend goedkoper dan voorgaande jaren in vergelijking met Nederland dus

Gisteravond met zijn drietjes uit eten geweest voor onder de ¤60,-
Lukt me in Nederland niet meer met drankjes erbij hoor :o
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 21 juli 2023 @ 12:23:02 #114
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_209980200
Mijn vrouw en ik gaan begin augustus met de camper naar zweden (via Duitsland en Denemarken)

Zijn er nog zaken om rekening mee te houden? Ja natuurlijk.

Tol kan ook automatisch las ik ergens? Dus rekening achteraf? of klopt dit niet?
  vrijdag 21 juli 2023 @ 13:57:47 #115
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_209981580
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 12:23 schreef DeTolk het volgende:
Mijn vrouw en ik gaan begin augustus met de camper naar zweden (via Duitsland en Denemarken)

Zijn er nog zaken om rekening mee te houden? Ja natuurlijk.

Tol kan ook automatisch las ik ergens? Dus rekening achteraf? of klopt dit niet?
De tol van de bruggen in DK en naar Malmö moet,als je geen lid bent, gelijk betaald worden. De tol voor het rijden in de stad (Göteborg, Stockholm) of voor de bruggen in Motala en Sundsvall gaat achteraf.
pi_210010638
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 13:57 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
De tol van de bruggen in DK en naar Malmö moet,als je geen lid bent, gelijk betaald worden. De tol voor het rijden in de stad (Göteborg, Stockholm) of voor de bruggen in Motala en Sundsvall gaat achteraf.
Thanks, is allemaal goed gekomen tot zover.
  zondag 23 juli 2023 @ 20:12:45 #117
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210014205
Vandaag lekker in het bos BBQ aangestoken, en heerlijk gewandeld, klauterend over rotsen langs het water.
Wat is Zweden toch prachtig O+ O+ O+
  zondag 23 juli 2023 @ 20:14:54 #118
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_210014255
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 20:12 schreef Molo het volgende:
Vandaag lekker in het bos BBQ aangestoken, en heerlijk gewandeld, klauterend over rotsen langs het water.
Wat is Zweden toch prachtig O+ O+ O+
Prachtig, hier hebben we al een week of 2 constant regen ;)
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  zondag 23 juli 2023 @ 20:17:20 #119
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210014308
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 20:14 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]
Prachtig, hier hebben we al een week of 2 constant regen ;)
Ja het was even een droge middag en avond zullen we maar zeggen
Gisteravond 11° en regen hoor _O-
Hoeft geen 45° a la Griekenland te zijn, maar dit is wel vrij extreem de andere kant op helaas afgelopen week ja
  zondag 23 juli 2023 @ 20:21:12 #120
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_210014396
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 20:17 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja het was even een droge middag en avond zullen we maar zeggen
Gisteravond 11° en regen hoor _O-
Hoeft geen 45° a la Griekenland te zijn, maar dit is wel vrij extreem de andere kant op helaas afgelopen week ja
Graad of 22-24 is prima ja, hier zijn de temperaturen vrij steady rond de 18-20 graden de laatste weken en met een zonnetje is dat prima te doen. Helaas zijn het de laatste weken veel vaker dagen met regen en wind _O-

Nog een kleine week en wij hebben ook vakantie, hopelijk is het in Nederland dan wat lekkerder weer :') Vooruitzichten zijn niet goed in ieder geval. :')
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  zondag 23 juli 2023 @ 20:39:46 #121
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210014784
De Zweden ook in hun reactie als je zegt dat je in een tent slaapt. De 'awww OMG wat heftig' reacties zijn wel lollig. Zeker als je dan die big ass caravans van ze met airco, verwarming en hele warmtepompen ziet _O-
  maandag 24 juli 2023 @ 10:30:23 #122
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_210019888
Wij stappen vanavond op de boot. Gelukkig ziet de weersverwachting voor Uppsala de komende week er goed uit. Daarna gaan we door naar de Fjällen, daar is het weer altijd wat onvoorspelbaarder natuurlijk. Als het maar droog is ben ik al blij.
pi_210116320
Een korte vraag en hopelijk ook een kort antwoord van de experts hier! :)

We gaan dit jaar naar Zweden via Denemarken, met de auto (zonder aanhanger) samen met onze 2 kinderen (< 14j).

Nu willen we over de tol bruggen maar we raken het overzicht een beetje kwijt... waar moeten we zijn? moeten we eerst een abonnement aanschaffen en vervolgens per gebruik van de tolbruggen betalen? of kunnen we ook gewoon een retourtje kopen voor beide? en wat is de relatief goedkoopste optie? en is een CC echt nodig?

Help! (als iemand een verwijzing heeft naar een post die al deze informatie al bevat, graag! )
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:42:43 #124
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210116388
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 10:36 schreef Chandler het volgende:

Help! (als iemand een verwijzing heeft naar een post die al deze informatie al bevat, graag! )
Aardig begin: https://www.anwb.nl/vakantie/denemarken/reisvoorbereiding/tol#hoe
pi_210116778
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 10:36 schreef Chandler het volgende:

We gaan dit jaar naar Zweden via Denemarken, met de auto (zonder aanhanger) samen met onze 2 kinderen (< 14j).

Nu willen we over de tol bruggen maar we raken het overzicht een beetje kwijt... waar moeten we zijn? moeten we eerst een abonnement aanschaffen en vervolgens per gebruik van de tolbruggen betalen? of kunnen we ook gewoon een retourtje kopen voor beide? en wat is de relatief goedkoopste optie? en is een CC echt nodig?

Je kan gewoon er naar toe rijden en betalen bij de poortjes met je Nederlandse bankpas.
pi_210116819
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 11:11 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Je kan gewoon er naar toe rijden en betalen bij de poortjes met je Nederlandse bankpas.
Klopt, maar het schijnt goedkoper te kunnen en aangezien hier best veel mensen zitten die ervaring met deze tolbruggen hebben hopen we op een goedkopere manier! :)

Ben er ook net achter dat vissen ons gezin ook al een kleine 50 euro kost! :+
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_210117267
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 11:14 schreef Chandler het volgende:

[..]
Klopt, maar het schijnt goedkoper te kunnen en aangezien hier best veel mensen zitten die ervaring met deze tolbruggen hebben hopen we op een goedkopere manier! :)

Ben er ook net achter dat vissen ons gezin ook al een kleine 50 euro kost! :+
Aha. Ik was altijd lid van de Malmö- Kopenhagen brug, maar heb dat stopgezet omdat we bij a altijd de nachtboot nemen. Maar volgens https://www.oresundsbron.com/sv/priser is het inderdaad een stuk goedkoper om eerst lid te worden.
pi_210207367
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 12:01 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Aha. Ik was altijd lid van de Malmö- Kopenhagen brug, maar heb dat stopgezet omdat we bij a altijd de nachtboot nemen. Maar volgens https://www.oresundsbron.com/sv/priser is het inderdaad een stuk goedkoper om eerst lid te worden.
Ja, wij hebben uiteindelijk een ŘresundGO account gemaakt. Kleine jaarlijkse fee, maar de tol is een stuk goedkoper en je kan nagenoeg direct doorrijden bij de tolpoortjes zonder gedoe met creditcard oid.

Overigens had ik meer verkeer verwacht op de brug. Het was erg rustig.
pi_210361209
Weer terug. Heerlijke vakantie gehad. Wisselend weer, maar over het algemeen best goed. In Ĺre was het door storm Hans even aanpassen, maar ook daar uiteindelijk de dingen kunnen doen die we graag wilden zien/doen. Op de terugweg nog even een paar extra dagen Uppsala eraan geplakt; vrienden bezocht en Sirius zien winnen ^O^

En natuurlijk Bregot boter, Falu rĺgrut, Bob aardbei-jam en Johnny's Sötstark senap weer mee terug genomen.

Mijn vrouw kijkt alweer naar vacatures in Uppsala, maar dat doet ze elke keer als we net terug in Nederland zijn :P
pi_210504914
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 07:54 schreef Justinn het volgende:

[..]
Ja, wij hebben uiteindelijk een ŘresundGO account gemaakt. Kleine jaarlijkse fee, maar de tol is een stuk goedkoper en je kan nagenoeg direct doorrijden bij de tolpoortjes zonder gedoe met creditcard oid.

Overigens had ik meer verkeer verwacht op de brug. Het was erg rustig.
Ik heb nu ook zo'n account. Werkt best leuk, zeker als je doorhebt dat je niet meer bij de creditcardrij hoeft aan te sluiten. Imo die jaarlijkse fee waard, zelfs als je maar 1 keer per jaar over die brug gaat (en de reis de andere kant op op een andere manier aflegt). Als je een jaar helemaal niet over die brug gaat, is het wel zonde van het geld.
pi_210523737
Voor mijn werk moet ik meerdere keren per jaar naar Zweden. Normaal vlieg ik dan op Linköping maar de eerstvolgende keer gaat het Arlanda zijn.

Voor wat betreft het OV Welke app moet ik hebben ticket te kopen om van Arlanda naar Stockholm te komen en welke app, of dezelfde, voor het OV binnen Stockholm?
Hooray for boobies!
pi_210523827
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 18:54 schreef Spockjuh_ het volgende:
Voor mijn werk moet ik meerdere keren per jaar naar Zweden. Normaal vlieg ik dan op Linköping maar de eerstvolgende keer gaat het Arlanda zijn.

Voor wat betreft het OV Welke app moet ik hebben ticket te kopen om van Arlanda naar Stockholm te komen en welke app, of dezelfde, voor het OV binnen Stockholm?
De app van SL. Je kan ook met de Arlanda Express (trein) naar Stockholm City, maar dat gaat dan weer niet via SL. Die verbinding is wel het makkelijkst en snelst.
pi_210524939
Ah ok, dan alleen voor de express twee losse tickets. De rest heb ik al ^O^
Hooray for boobies!
pi_210525197
Arlanda Express is inderdaad het snelst, maar ook erg duur. Met een SL-ticket kun je ook van Arlanda naar de stad reizen. Klein stukje met de bus en dan met de pendeltĺg. Prima te plannen in de SL-app.
pi_210526056
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 21:08 schreef Ronaldussen het volgende:
Arlanda Express is inderdaad het snelst, maar ook erg duur. Met een SL-ticket kun je ook van Arlanda naar de stad reizen. Klein stukje met de bus en dan met de pendeltĺg. Prima te plannen in de SL-app.
Flygbuss is ook nog een mogelijkheid, is weer de helft goedkoper dan de Express. De reguliere trein vanuit Uppsala ook, die stopt ook op Arlanda. Dat gaat weer via SJ. Vroeger moest je wel voor op/uitstappen op Arlanda een toeslag betalen, weet niet of dat nog steeds zo is.
  zondag 3 september 2023 @ 22:41:09 #136
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210526269
Als je voor werk gaat ga je toch niet moeilijk zitten doen, gewoon hopla de makkelijkste en snelste optie. Zo extreem duur is die Arlanda Express nou ook weer niet
pi_210526839
Zo'n 30 euro voor een volwassene, enkele reis voor de Arlanda Express of nog geen 5 euro voor 75 min. met de SL... Toch een behoorlijk prijsverschil en je doet er net 20 min. langer over of zo. Zoveel gedoe is het niet en als je toch al met de SL naar je bestemming moet... En als je een meerdagenkaart koopt, hoef je helemaal niet op de tijd te letten. Gewoon te koop op Arlanda zelf trouwens.

En waarom zou je niet een beetje op de prijs letten als de baas betaalt? Het is niet jouw geld tenslotte.
pi_210528805
Deze keer de Express en dan zie ik een volgende keer wel of ik een yolo bui heb en de goedkopere opties pak.
Hooray for boobies!
pi_210529120
blijf het wel een gemis vinden dat we als niet inwoner geen swish account kunnen krijgen. Zou het leven een stuk makkelijker maken :Y

Nu steeds gedoe met een creditcard, werkt prima maar voor mij toch net niet helemaal.
Hooray for boobies!
pi_210529666
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 12:05 schreef Spockjuh_ het volgende:
blijf het wel een gemis vinden dat we als niet inwoner geen swish account kunnen krijgen. Zou het leven een stuk makkelijker maken :Y

Nu steeds gedoe met een creditcard, werkt prima maar voor mij toch net niet helemaal.
Echt een gemis idd. Er komen ook steeds meer plekken waar je alleen met Swish kan betalen. Begrijpelijk, maar ook irritant. Afgelopen zomer zelfs bij een (afhaal)restaurant gestaan dat alleen Swish accepteerde. En 9 van de 10 loppisar ook alleen Swish. Kon zelfs geen merchandising bij een wedstrijd van Sirius kopen, want alleen Swish, geen cash of kaart. Erg jammer.
pi_210530111
Zweden lijken inderdaad niet door te hebben dat Swish iets typisch Zweeds is waar buitenlanders geen gebruik van kunnen maken.
pi_210594711
Lang leve google pay, het OV accepteert deze dus geen gedoe met pasjes, tickets via apps of wat dan ook.

En die express trein, 205km per uur is best hard *O*
Hooray for boobies!
  Moderator zondag 10 september 2023 @ 21:23:33 #143
45833 crew  Fogel
pi_210596126
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 14:26 schreef Ronaldussen het volgende:
Zweden lijken inderdaad niet door te hebben dat Swish iets typisch Zweeds is waar buitenlanders geen gebruik van kunnen maken.
Nederland is niet zoveel beter met tikkies en PIN. Moet nog steeds altijd een bult cash bij me hebben als ik in Nederland ben ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  zondag 10 september 2023 @ 21:53:21 #144
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210596721
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2023 21:23 schreef Fogel het volgende:

[..]
Nederland is niet zoveel beter met tikkies en PIN. Moet nog steeds altijd een bult cash bij me hebben als ik in Nederland ben ;)
Tikkie werkt inmiddels toch ook voor ausländers?
pi_210598747
Prima stad wel om doellooos doorheen te wandelen ^O^
Hooray for boobies!
  maandag 25 september 2023 @ 20:28:11 #146
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210752210
Aardverschuiving na veel regen.
E6 Göteborg-Oslo, ter hoogte van Stenungsund.
  maandag 25 september 2023 @ 21:23:10 #147
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210752805
Heftige beelden dat ja!
pi_210794516
Mensen hier hebben wellicht wel goede tips!

TRV / Ferry stockholm - helsinki - tallinn
Op anoniem
pi_211815578
Verdorie, de planning van de wedstrijden van IK Sirius valt dit jaar zo slecht dat ik voor het eerst sinds seizoen 2005 géén wedstrijd van Sirius kan bezoeken.

Wel in de planning; Valborg 2024 in Uppsala vieren *O*
pi_212399433
Tip voor wie graag met de boot richting Zweden reist: Finnlines heeft op dit moment een Valentijnsactie met kortingen voor overtochten. Heb zelf net Travemunde -Malmö geboekt voor in april. Hoefde slechts 315 euro te betalen voor een retour(!) met de nachtboot, inclusief 4 personen, hond en auto. Ik geloof niet dat ik eerder zo voordelig heb kunnen boeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Knutknuttsson op 12-02-2024 15:00:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')