Omdat het toerental hoger is, maar dat heeft niets met het aantal cilinders te maken. Als het blok verder gelijk is zou de v6 ook 16krpm moeten kunnen halen.quote:Op maandag 19 juni 2017 10:01 schreef Sotchi2014 het volgende:
Waarom worden dezelfde cilinders in een V8 met max 16kRPM zwaarder belast dan in een V6 met 12kRPM? Ervan uitgaand dat de blokken zelf vergelijkbaar zijn met eenzelfde boring en slag.
RPM is revolutions per minute. Van de (kruk)as. Alle zuigers (niet: cilinders) bewegen met dat toerental op en neer en ondervinden evenveel slijtage/krachten.quote:Op maandag 19 juni 2017 10:01 schreef Sotchi2014 het volgende:
Volgens m'n vader is het maximale toerental de RPM van alle individuele cilinders opgeteld. Dus 12000RPM in een V6, is 2000 per cilinder.
Gedeeltelijk, het maximum toerental heeft meer te maken met de slag van de motor. Hoe langer de slag, hoe hoger de zuigersnelheid.quote:Op maandag 19 juni 2017 10:24 schreef mstx het volgende:
Heeft niks met het aantal cilinders te maken maar met de massa van de zuigers. Een kleine, lichte zuiger kan veel sneller op en neer bewegen dan een grote zware voordat er van alles uit elkaar klapt door de enorme krachten die er op o.a. de krukas werken.
Maar dat is de basis ongeveer, er zijn vast nog een hele hoop andere factoren
En om de stelling maar te ontkrachten; mijn 660cc ééncilinder haalt 6500rpm
Wat ik ervan opmaakte, was inderdaad dat hij bedoelde dat elke zuiger 500 keer sloeg dan. En dat 4x 500 dus die 2000 maakte. Ik had het idee dat we elkaar niet helemaal begrepen, daarom dat ik het hier dus vraagquote:Op maandag 19 juni 2017 10:29 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat je vader een beetje uit zijn nek lult..
Een motor met meer cilinders maakt in de regel minder toeren omdat zo'n motor meer koppel levert, en dus al die rpm's niet nodig heeft.. Door meer toeren te maken genereer je meer vermogen, daarom maken F1 motoren dus meer toeren; dat is wel een V6, maar met weinig cilinderinhoud, en dat compenseren ze dus door hem meer toeren te laten draaien..
Een V8 die over de 10k toeren draait vind je niet snel in een straatauto, en van dat optellen heb ik helemáál nog nooit gehoord. Volgens jouw vader draait in een 4 cilinder auto waarvan de toerenteller op 2000 staat, de krukas dus eigenlijk maar 500 rondjes per minuut, of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?
quote:Op maandag 19 juni 2017 10:34 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
RPM is de afkorting van "rounds per minute" of rondjes per minuut.
Binnen één cilinder is geen sprake van rondjes, slechts op-en-neer-bewegen, dus per definitie kan rpm niet zoveel te maken hebben met wat er zich per cilinder afspeelt.
Dus hoe kan ik me het verschil tussen een V6 met max 12kRPM, een V6 met max 16k en een V8 met max 16k het best visualiseren dan? Is de belasting op een V8 met 16k dan net zo intensief als een V6 met 16k of een V6 met 12k, of nog iets anders?quote:Op maandag 19 juni 2017 11:35 schreef DieselTank het volgende:
Of je nou een 1 of 8 cilinder motor hebt als de krukas 10000 rondjes per minuut maakt gaat elke cilinder ook 10000 keer op en neer. Volgens mij is je vader in de war met wanneer welke cilinder ontbranding heeft alleen klopt zijn argument nog steeds niet.
Bij de zelfe toeren en zelfde boring en slag van de cilinders zal de belasting van een V6 en V8 grofweghetzelfde zíjn per cilinderquote:Op maandag 19 juni 2017 13:33 schreef Sotchi2014 het volgende:
Dus hoe kan ik me het verschil tussen een V6 met max 12kRPM, een V6 met max 16k en een V8 met max 16k het best visualiseren dan? Is de belasting op een V8 met 16k dan net zo intensief als een V6 met 16k of een V6 met 12k, of nog iets anders?
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar kijk dit maar.quote:Op maandag 19 juni 2017 13:33 schreef Sotchi2014 het volgende:
Dus hoe kan ik me het verschil tussen een V6 met max 12kRPM, een V6 met max 16k en een V8 met max 16k het best visualiseren dan? Is de belasting op een V8 met 16k dan net zo intensief als een V6 met 16k of een V6 met 12k, of nog iets anders?
Mijn 2.7 4cillinder 3000rpmquote:Op maandag 19 juni 2017 10:24 schreef mstx het volgende:
Heeft niks met het aantal cilinders te maken maar met de massa van de zuigers. Een kleine, lichte zuiger kan veel sneller op en neer bewegen dan een grote zware voordat er van alles uit elkaar klapt door de enorme krachten die er op o.a. de krukas werken.
Maar dat is de basis ongeveer, er zijn vast nog een hele hoop andere factoren
En om de stelling maar te ontkrachten; mijn 660cc ééncilinder haalt 6500rpm
Bij een motorblok is het revolutions per minute, niet rounds per minute. Rounds per minute wordt gebruikt bij een automatisch vuurwapen.quote:Op maandag 19 juni 2017 10:34 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
RPM is de afkorting van "rounds per minute" of rondjes per minuut.
Binnen één cilinder is geen sprake van rondjes, slechts op-en-neer-bewegen, dus per definitie kan rpm niet zoveel te maken hebben met wat er zich per cilinder afspeelt.
Klinkt als nonsens. Wat mstx eerder zei, klingt veel geloofwaardiger. Dat de afmetingen van de zuiger bepalen hoe hoog het toerental kan zijn.quote:Op maandag 19 juni 2017 13:33 schreef Sotchi2014 het volgende:
Ik had er zelf eigenlijk nooit over nagedacht of het aantal cilinders verband hield met het maximale toerental, maar dit klonk mij wat vreemd.
Tis een eindeloze discussie, want je verhaal klopt als en bus(-je of kleine vrachtwagen ), maar er zijn problemloos tig spannende vragen en uitzonderingen op te verzinnenquote:Op maandag 19 juni 2017 19:03 schreef Fer het volgende:
Een cilinder van een 4-taktmotor heeft 2 hele omwentelingen nodig om zijn hele cyclus van 4 slagen af te werken. Je hebt dan 1 verbranding, per 2 omwentelingen. Heb je 4 cilinders, 4 verbrandingen per 2 omwentelingen, 10 cilinders -> 10 verbrandingen.
Dus hoe meer cilinders, hoe hoger het geluid klinkt bij hetzelfde toerental. Een 3 cilinder zal bij 2000 toeren nog als een brommer klinken, een V12 als een naaimachine.
Je deelt wel altijd de cilinderinhoud door het aantal cilinders. Bijvoorbeeld een 3.0L 4 cilinder (motor van een busje of kleine vrachtwagen) heeft grote cilinders van 0,75L per stuk en draait vaak niet harder dan 2500 toeren. Een 3.0L V8 ( van een Ferrari) heeft cilinders van 0,375L per stuk en zal probleemloos 9000 toeren maken.
Helaas.quote:Op maandag 19 juni 2017 18:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Klinkt als nonsens. Wat mstx eerder zei, klingt veel geloofwaardiger. Dat de afmetingen van de zuiger bepalen hoe hoog het toerental kan zijn.
Dit is de beste.quote:Op maandag 19 juni 2017 10:20 schreef bokkepoot het volgende:
Toerental is het aantal rondjes dat de krukas maakt.
Een inkopper die ik niet wilde laten. BWWWWWWW:quote:Op maandag 19 juni 2017 18:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Bij een motorblok is het revolutions per minute, niet rounds per minute. Rounds per minute wordt gebruikt bij een automatisch vuurwapen.
Jup, en dat alles wordt bepaald door de snelheid van de zuiger langs de cilinderwand. Die zou, volgens echte kenners, in een grote laagtoerige scheepsmotor, ongeveer net zo hoog zijn als in een hoogtoerig motorfietsmotorblok. Omdat de uiteindelijke slag in die scheepsmotor dus veel langer is.quote:Op maandag 19 juni 2017 23:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Helaas.
De vorm van de krukas icm de lengte van de zuigerstangen bepalen het maximale RPM.
Een langeslagmotor die je in veel oudere amerikaanse auto's ziet gaan bij meer dan 3500 rpm al over op een waarschuwing terwijl een motor met een kortere slag zich dan juist pas lekker gaat voelen.
Klopt die zuigersnelheid is de grens, lag als ik het goed herinner aan het materiaal van de wanden en cilinders als ik het goed herinner . Grote scheepsdiesels hebben redelijk gelijke zuigersnelheidquote:Op dinsdag 20 juni 2017 23:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Jup, en dat alles wordt bepaald door de snelheid van de zuiger langs de cilinderwand. Die zou, volgens echte kenners, in een grote laagtoerige scheepsmotor, ongeveer net zo hoog zijn als in een hoogtoerig motorfietsmotorblok. Omdat de uiteindelijke slag in die scheepsmotor dus veel langer is.
Maar het is de inhoud per cylinder (en dus de afmetingen van de zuiger) die bepalen of je een lange slag of korte slag motor hebt. De lengte van de zuigerstangen wordt namelijk bepaald door de slag die de zuiger moet maken en niet andersom.quote:Op maandag 19 juni 2017 23:02 schreef vannelle het volgende:
Helaas.
De vorm van de krukas icm de lengte van de zuigerstangen bepalen het maximale RPM.
Een langeslagmotor die je in veel oudere amerikaanse auto's ziet gaan bij meer dan 3500 rpm al over op een waarschuwing terwijl een motor met een kortere slag zich dan juist pas lekker gaat voelen.
Beetje klok/klepel ditte.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 15:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar het is de inhoud per cylinder (en dus de afmetingen van de zuiger) die bepalen of je een lange slag of korte slag motor hebt. De lengte van de zuigerstangen wordt namelijk bepaald door de slag die de zuiger moet maken en niet andersom.
Dat is ook niet wat ik bedoelde. De slag van de zuiger bepaalt dat.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 06:54 schreef vannelle het volgende:
Maar de stelling dat de lengte van de drijfstang bepaalt of het een lange- of korteslagmotor is klopt niet.
Wat ik wilde zeggen is dat, bij het ontwerpen van een motorblok, eerst de cylinderinhoud, boring en slag bepaald zullen worden. Vervolgens de krukas en zuigerstangen die je nodig hebt. Dat de krukas limiterend kan zijn, geloof ik wel, maar ik denk dat de afmetingen van de zuiger initieel een grote factor zijn voor het maximale toerental dat een motor kan draaien.quote:Op maandag 19 juni 2017 23:02 schreef vannelle het volgende:
De vorm van de krukas icm de lengte van de zuigerstangen bepalen het maximale RPM.
Als een krukas een omwenteling maakt heeft de zuiger slechts 1 slag gemaakt.quote:Op zondag 25 juni 2017 21:23 schreef Ridocar het volgende:
Djeez, wat begrijpen jullie niet aan de op? Iedereen zit te neuzelen over maximum toerental bij bepaalde kleppen, krukasvorm, drijfstangen en weet ik wat nog meer.
De vraag in de op is simpel:
Toerental = aantal zuigers * aantal bewegingen per zuiger * 2
of
Toerental = aantal bewegingen per zuiger * 2
Effe olie op het vuur gooien,sorry hoor.quote:Op maandag 26 juni 2017 00:35 schreef Straatcommando. het volgende:
. Maar dit veranderd niet per motorconfiguratie, of dat nou een v, lijn of boxer is.
Dat klopt en toen ik het postte wist ik stiekem al dat ik dit om de oren zou gaan krijgenquote:Op maandag 26 juni 2017 08:03 schreef vannelle het volgende:
[..]
Effe olie op het vuur gooien,sorry hoor.
Een 2-takt heeft per omwenteling meer arbeidsslagen dan een 4-takt.
3 dingetjes:quote:Op maandag 19 juni 2017 10:29 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat je vader een beetje uit zijn nek lult..
Een motor met meer cilinders maakt in de regel minder toeren omdat zo'n motor meer koppel levert, en dus al die rpm's niet nodig heeft..
Beetje tegengas; vergelijk je F1 motor eens met een normale weg V12 qua toeren, koppel, koppelverloop en niet te vergeten cilinderinhoud, -diameter en -slaglengtequote:Op maandag 26 juni 2017 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
3 dingetjes:
Een aanwijzing over het toerental is niet het aantal cylinders, maar de cylinderinhoud.
(Voorbeeld: de laatste Ferrari F1 12 cylindermotor draaide 17000rpm.
Zelfde geldt voor het koppel; niet het aantal cylinders maar de cylinderinhoud.
En koppel en rpm werken natuurlijk heel goed samen. Beste is hoog koppel en hoge toeren. Dan heb je de krachtigste motor.
Dat klopt. Maar cylinderinhoud is een maat voor de gebruikte toerentallen, niet de hoeveelheid cylinders. Ik neem de F1 motor alleen maar als extreem voorbeeld.quote:Op maandag 26 juni 2017 19:56 schreef Sounddragon het volgende:
Beetje tegengas; vergelijk je F1 motor eens met een normale weg V12 qua toeren, koppel, koppelverloop en niet te vergeten cilinderinhoud, -diameter en -slaglengte
Zeker.quote:Bedenk je daarentegen ook de lompe V8en van de Yanken die uit 5 litertjes misschien wel een klein beetje koppel hadden, maar daarentegen wel 125 - 150 hele paardjes in de stal hadden.. stel je voor dat je zo'n blok in 2én zou hakken en met 4 cilinders en 2,5 liter maar 65 - 75 pk produceert, dan schaam je je kapot toch?
Doe es Pk per liter uitrekenen en zet er dan eens een Supra of Skyline naast? Of pak eens een (bijvoorbeeld) MB of Aston Martin, Jag (of weet ik veel wat voor EU- premium merk) 5+ litertje zonder föhn? Ze zitten nog steeds in the stone agequote:Op maandag 26 juni 2017 20:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar cylinderinhoud is een maat voor de gebruikte toerentallen, niet de hoeveelheid cylinders. Ik neem de F1 motor alleen maar als extreem voorbeeld.
[..]
Zeker.
Gelukkig hebben ze in de States ook de turbo ontdekt en trekken ze nu tussen de 600 en 800 pk uit een 5.4 ltr. Het heeft even geduurd, maar ze hebben het uiteindelijk geleerd.
Ik zie dat ik me vergist heb. De Shelby gebruikt geen turbo maar een compressor. Net als de SLR Maclaren. Die 626 pk uit een 5.4 ltr haalt. Da's bijna net zo veel als de 660 pk van de GT500 Super Snake.quote:Op maandag 26 juni 2017 20:32 schreef Sounddragon het volgende:
Doe es Pk per liter uitrekenen en zet er dan eens een Supra of Skyline naast? Of pak eens een (bijvoorbeeld) MB of Aston Martin, Jag (of weet ik veel wat voor EU- premium merk) 5+ litertje zonder föhn? Ze zitten nog steeds in the stone age
Blowers hadden ze wel al lang trouwens, die zijn stiekem nog leuker ook
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |