abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 juni 2017 @ 10:01:10 #1
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_171784388
Gisteren had ik een discussie met mijn vader over het verband tussen toerental en aantal cilinders.

Nu ben ik een vrouw, dus ik ben ongetwijfeld degene die ernaast zit, en ik zal het ook weer wel verkeerd begrepen hebben. Dus hopelijk kan iemand het hier in jip-en-janneketaal uitleggen :)

Volgens m'n vader is het maximale toerental de RPM van alle individuele cilinders opgeteld. Dus 12000RPM in een V6, is 2000 per cilinder.

Hij zegt echter ook dat een 16000 V8 het veel zwaarder te voorduren krijgt. Maar als het inderdaad alle cilinders bij elkaar opgeteld zijn, is 16000/8 toch ook 2000RPM per cilinder?

Waarom worden dezelfde cilinders in een V8 met max 16kRPM zwaarder belast dan in een V6 met 12kRPM? Ervan uitgaand dat de blokken zelf vergelijkbaar zijn met eenzelfde boring en slag.

Wie kan me dit verduidelijken? :)
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  maandag 19 juni 2017 @ 10:20:31 #2
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_171784752
Toerental is het aantal rondjes dat de krukas maakt.

Hoe kan een cilinder meer of minder toeren maken dan een krukas?
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  maandag 19 juni 2017 @ 10:24:37 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_171784865
Heeft niks met het aantal cilinders te maken maar met de massa van de zuigers. Een kleine, lichte zuiger kan veel sneller op en neer bewegen dan een grote zware voordat er van alles uit elkaar klapt door de enorme krachten die er op o.a. de krukas werken.

Maar dat is de basis ongeveer, er zijn vast nog een hele hoop andere factoren :+

En om de stelling maar te ontkrachten; mijn 660cc ééncilinder haalt 6500rpm :P
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  maandag 19 juni 2017 @ 10:29:37 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171784998
Ik denk dat je vader een beetje uit zijn nek lult..

Een motor met meer cilinders maakt in de regel minder toeren omdat zo'n motor meer koppel levert, en dus al die rpm's niet nodig heeft.. Door meer toeren te maken genereer je meer vermogen, daarom maken F1 motoren dus meer toeren; dat is wel een V6, maar met weinig cilinderinhoud, en dat compenseren ze dus door hem meer toeren te laten draaien..

Een V8 die over de 10k toeren draait vind je niet snel in een straatauto, en van dat optellen heb ik helemáál nog nooit gehoord. Volgens jouw vader draait in een 4 cilinder auto waarvan de toerenteller op 2000 staat, de krukas dus eigenlijk maar 500 rondjes per minuut, of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_171785089
RPM is de afkorting van "rounds per minute" of rondjes per minuut.
Binnen één cilinder is geen sprake van rondjes, slechts op-en-neer-bewegen, dus per definitie kan rpm niet zoveel te maken hebben met wat er zich per cilinder afspeelt.
  maandag 19 juni 2017 @ 10:37:13 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_171785132
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:01 schreef Sotchi2014 het volgende:


Waarom worden dezelfde cilinders in een V8 met max 16kRPM zwaarder belast dan in een V6 met 12kRPM? Ervan uitgaand dat de blokken zelf vergelijkbaar zijn met eenzelfde boring en slag.
Omdat het toerental hoger is, maar dat heeft niets met het aantal cilinders te maken. Als het blok verder gelijk is zou de v6 ook 16krpm moeten kunnen halen.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_171786249
Of je nou een 1 of 8 cilinder motor hebt als de krukas 10000 rondjes per minuut maakt gaat elke cilinder ook 10000 keer op en neer. Volgens mij is je vader in de war met wanneer welke cilinder ontbranding heeft alleen klopt zijn argument nog steeds niet.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_171786481
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:01 schreef Sotchi2014 het volgende:

Volgens m'n vader is het maximale toerental de RPM van alle individuele cilinders opgeteld. Dus 12000RPM in een V6, is 2000 per cilinder.

RPM is revolutions per minute. Van de (kruk)as. Alle zuigers (niet: cilinders) bewegen met dat toerental op en neer en ondervinden evenveel slijtage/krachten.

Mijn viercilinder diesel draait bij 90 km iets van 2200 rpm. Dus die 12000 van je vader is ook een volslagen willekeurig onzinnig getal.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 19-06-2017 12:15:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171787121
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:24 schreef mstx het volgende:
Heeft niks met het aantal cilinders te maken maar met de massa van de zuigers. Een kleine, lichte zuiger kan veel sneller op en neer bewegen dan een grote zware voordat er van alles uit elkaar klapt door de enorme krachten die er op o.a. de krukas werken.

Maar dat is de basis ongeveer, er zijn vast nog een hele hoop andere factoren :+

En om de stelling maar te ontkrachten; mijn 660cc ééncilinder haalt 6500rpm :P
Gedeeltelijk, het maximum toerental heeft meer te maken met de slag van de motor. Hoe langer de slag, hoe hoger de zuigersnelheid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mean_piston_speed

En die zuigersnelheid heeft een kritisch punt, algemeen geaccepteerd rond de 25 m/sec. Hogere snelheden kunnen gehaald worden, maar dat gaat ten koste van de betrouwbaarheid van de motor. Om dus een hoger toerental te halen bij een bepaalde cylinderinhoud is de gemakkelijkste methode om cylinders toe te voegen aan de motor, waardoor de slag korter kan en de zuigers kleiner en dus lichter kunnen.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  maandag 19 juni 2017 @ 13:33:05 #10
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_171788877
We hadden het inderdaad over raceauto's, vandaar de 10k+ getallen. Mijn auto is met 7000 ook wel ver klaar.
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:29 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat je vader een beetje uit zijn nek lult..

Een motor met meer cilinders maakt in de regel minder toeren omdat zo'n motor meer koppel levert, en dus al die rpm's niet nodig heeft.. Door meer toeren te maken genereer je meer vermogen, daarom maken F1 motoren dus meer toeren; dat is wel een V6, maar met weinig cilinderinhoud, en dat compenseren ze dus door hem meer toeren te laten draaien..

Een V8 die over de 10k toeren draait vind je niet snel in een straatauto, en van dat optellen heb ik helemáál nog nooit gehoord. Volgens jouw vader draait in een 4 cilinder auto waarvan de toerenteller op 2000 staat, de krukas dus eigenlijk maar 500 rondjes per minuut, of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?
Wat ik ervan opmaakte, was inderdaad dat hij bedoelde dat elke zuiger 500 keer sloeg dan. En dat 4x 500 dus die 2000 maakte. Ik had het idee dat we elkaar niet helemaal begrepen, daarom dat ik het hier dus vraag :P

Ik had er zelf eigenlijk nooit over nagedacht of het aantal cilinders verband hield met het maximale toerental, maar dit klonk mij wat vreemd.
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:34 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
RPM is de afkorting van "rounds per minute" of rondjes per minuut.
Binnen één cilinder is geen sprake van rondjes, slechts op-en-neer-bewegen, dus per definitie kan rpm niet zoveel te maken hebben met wat er zich per cilinder afspeelt.
quote:
14s.gif Op maandag 19 juni 2017 11:35 schreef DieselTank het volgende:
Of je nou een 1 of 8 cilinder motor hebt als de krukas 10000 rondjes per minuut maakt gaat elke cilinder ook 10000 keer op en neer. Volgens mij is je vader in de war met wanneer welke cilinder ontbranding heeft alleen klopt zijn argument nog steeds niet.
Dus hoe kan ik me het verschil tussen een V6 met max 12kRPM, een V6 met max 16k en een V8 met max 16k het best visualiseren dan? Is de belasting op een V8 met 16k dan net zo intensief als een V6 met 16k of een V6 met 12k, of nog iets anders?
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  maandag 19 juni 2017 @ 13:41:39 #11
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_171789106
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 13:33 schreef Sotchi2014 het volgende:


Dus hoe kan ik me het verschil tussen een V6 met max 12kRPM, een V6 met max 16k en een V8 met max 16k het best visualiseren dan? Is de belasting op een V8 met 16k dan net zo intensief als een V6 met 16k of een V6 met 12k, of nog iets anders?
Bij de zelfe toeren en zelfde boring en slag van de cilinders zal de belasting van een V6 en V8 grofweghetzelfde zíjn per cilinder
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_171789132
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 13:33 schreef Sotchi2014 het volgende:
Dus hoe kan ik me het verschil tussen een V6 met max 12kRPM, een V6 met max 16k en een V8 met max 16k het best visualiseren dan? Is de belasting op een V8 met 16k dan net zo intensief als een V6 met 16k of een V6 met 12k, of nog iets anders?
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar kijk dit maar.


Maar wat bedoel je met de belasting? Belasting waar op? Op de motor? Zo ja snap ik dat niet helemaal.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  maandag 19 juni 2017 @ 14:47:09 #13
53151 T42
Pinball Wizard
pi_171790404
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:24 schreef mstx het volgende:
Heeft niks met het aantal cilinders te maken maar met de massa van de zuigers. Een kleine, lichte zuiger kan veel sneller op en neer bewegen dan een grote zware voordat er van alles uit elkaar klapt door de enorme krachten die er op o.a. de krukas werken.

Maar dat is de basis ongeveer, er zijn vast nog een hele hoop andere factoren :+

En om de stelling maar te ontkrachten; mijn 660cc ééncilinder haalt 6500rpm :P
Mijn 2.7 4cillinder 3000rpm
Mijn 1.0 1cillinder 500rpm
  maandag 19 juni 2017 @ 18:34:50 #14
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171795146
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:34 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
RPM is de afkorting van "rounds per minute" of rondjes per minuut.
Binnen één cilinder is geen sprake van rondjes, slechts op-en-neer-bewegen, dus per definitie kan rpm niet zoveel te maken hebben met wat er zich per cilinder afspeelt.
Bij een motorblok is het revolutions per minute, niet rounds per minute. Rounds per minute wordt gebruikt bij een automatisch vuurwapen. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 19 juni 2017 @ 18:36:12 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171795182
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 13:33 schreef Sotchi2014 het volgende:

Ik had er zelf eigenlijk nooit over nagedacht of het aantal cilinders verband hield met het maximale toerental, maar dit klonk mij wat vreemd.

Klinkt als nonsens. Wat mstx eerder zei, klingt veel geloofwaardiger. Dat de afmetingen van de zuiger bepalen hoe hoog het toerental kan zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 19-06-2017 18:42:08 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171795755
Een cilinder van een 4-taktmotor heeft 2 hele omwentelingen nodig om zijn hele cyclus van 4 slagen af te werken. Je hebt dan 1 verbranding, per 2 omwentelingen. Heb je 4 cilinders, 4 verbrandingen per 2 omwentelingen, 10 cilinders -> 10 verbrandingen.

Dus hoe meer cilinders, hoe hoger het geluid klinkt bij hetzelfde toerental. Een 3 cilinder zal bij 2000 toeren nog als een brommer klinken, een V12 als een naaimachine.

Je deelt wel altijd de cilinderinhoud door het aantal cilinders. Bijvoorbeeld een 3.0L 4 cilinder (motor van een busje of kleine vrachtwagen) heeft grote cilinders van 0,75L per stuk en draait vaak niet harder dan 2500 toeren. Een 3.0L V8 ( van een Ferrari) heeft cilinders van 0,375L per stuk en zal probleemloos 9000 toeren maken.
.
  maandag 19 juni 2017 @ 20:31:25 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171797539
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 19:03 schreef Fer het volgende:
Een cilinder van een 4-taktmotor heeft 2 hele omwentelingen nodig om zijn hele cyclus van 4 slagen af te werken. Je hebt dan 1 verbranding, per 2 omwentelingen. Heb je 4 cilinders, 4 verbrandingen per 2 omwentelingen, 10 cilinders -> 10 verbrandingen.

Dus hoe meer cilinders, hoe hoger het geluid klinkt bij hetzelfde toerental. Een 3 cilinder zal bij 2000 toeren nog als een brommer klinken, een V12 als een naaimachine.

Je deelt wel altijd de cilinderinhoud door het aantal cilinders. Bijvoorbeeld een 3.0L 4 cilinder (motor van een busje of kleine vrachtwagen) heeft grote cilinders van 0,75L per stuk en draait vaak niet harder dan 2500 toeren. Een 3.0L V8 ( van een Ferrari) heeft cilinders van 0,375L per stuk en zal probleemloos 9000 toeren maken.
Tis een eindeloze discussie, want je verhaal klopt als en bus(-je of kleine vrachtwagen :+ ), maar er zijn problemloos tig spannende vragen en uitzonderingen op te verzinnen ;)

Het is een combinatie van vele factoren die de motorkarakteristiek bepalen; als we ze allemaal op een rijtje zetten, gooien we er daarna een turbo op, en daarna laten we hem op diesel lopen, en daarna maken we hem eco.. en dan zitten we in deel 32 van deze topicreeks, en als we de discussie in de kroeg voeren zijn we ws al 3 weken simultaan kacheltje lam _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 19 juni 2017 @ 20:53:29 #18
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171797959
Dit heeft meer te maken met materiaalkeuze en boring X slag.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_171799387
En vergeet niet dat de nokkenas en klepveren erg bepalend zijn voor de max toeren.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_171800215
Ach in feite kan een heleboel ook weer de prullebak in, aangezien ze tegenwoordig een ontwerp eerst in de computer kunnen simuleren en zo een hoop onbalans al weg kunnen nemen voordat ze hem gaan bouwen.

Een V6 was vroeger een stuk minderwaardig dan een 6 in lijn, omdat de laatste een natuurlijke balans heeft. Nu kunnen ze een V6 net zo trillingsvrij maken, door balansassen en het ontwerp van de krukas zelf. En dan heeft een V6 nog voordeel van een compact blokvorm ipv een langwerpige lijnmotor.

Als ze een 4 in lijn willen bouwen die 15000 toeren maakt, kan dat gewoon.
.
pi_171801598
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Klinkt als nonsens. Wat mstx eerder zei, klingt veel geloofwaardiger. Dat de afmetingen van de zuiger bepalen hoe hoog het toerental kan zijn.
Helaas.
De vorm van de krukas icm de lengte van de zuigerstangen bepalen het maximale RPM.
Een langeslagmotor die je in veel oudere amerikaanse auto's ziet gaan bij meer dan 3500 rpm al over op een waarschuwing terwijl een motor met een kortere slag zich dan juist pas lekker gaat voelen.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 04:33:28 #22
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171804611
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:20 schreef bokkepoot het volgende:
Toerental is het aantal rondjes dat de krukas maakt.
Dit is de beste.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 04:44:42 #23
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171804614
Heel veel antwoorden dwalen helemaal door en geven geen antwoord.

Dit vraagt TS niet. Heel simpel haar pa zit ernaast, Toerental is heel simpel de omwentellingen idd van de krukas. Of je nu een V12 27 liter RR Merlin of een 1.3 uit de Ka hebt.

[ Bericht 7% gewijzigd door PluggieOD op 20-06-2017 04:51:28 ]
  dinsdag 20 juni 2017 @ 04:59:18 #24
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171804622
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bij een motorblok is het revolutions per minute, niet rounds per minute. Rounds per minute wordt gebruikt bij een automatisch vuurwapen. :)
Een inkopper die ik niet wilde laten. BWWWWWWW:
GAU-10 OA-10C:
  FOK!fotograaf dinsdag 20 juni 2017 @ 23:29:28 #25
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_171825401
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 23:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Helaas.
De vorm van de krukas icm de lengte van de zuigerstangen bepalen het maximale RPM.
Een langeslagmotor die je in veel oudere amerikaanse auto's ziet gaan bij meer dan 3500 rpm al over op een waarschuwing terwijl een motor met een kortere slag zich dan juist pas lekker gaat voelen.
Jup, en dat alles wordt bepaald door de snelheid van de zuiger langs de cilinderwand. Die zou, volgens echte kenners, in een grote laagtoerige scheepsmotor, ongeveer net zo hoog zijn als in een hoogtoerig motorfietsmotorblok. Omdat de uiteindelijke slag in die scheepsmotor dus veel langer is.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  dinsdag 20 juni 2017 @ 23:57:49 #26
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_171826134
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 23:29 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Jup, en dat alles wordt bepaald door de snelheid van de zuiger langs de cilinderwand. Die zou, volgens echte kenners, in een grote laagtoerige scheepsmotor, ongeveer net zo hoog zijn als in een hoogtoerig motorfietsmotorblok. Omdat de uiteindelijke slag in die scheepsmotor dus veel langer is.
Klopt die zuigersnelheid is de grens, lag als ik het goed herinner aan het materiaal van de wanden en cilinders als ik het goed herinner . Grote scheepsdiesels hebben redelijk gelijke zuigersnelheid
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_171828405
Als ik de op heb begrepen is pappa van TS ervan overtuigd dat het aantal cilinders een deelfactor is voor de rotatiesnelheid van de krukas. 6000 rpm bij een viercilinder zou 1500 per cilinder opleveren, volgens TS' vader dan.

Het goede antwoord is dat iedere cilinder hetzelfde aantal bewegingen maakt bij hetzelfde toerental. 6000 rpm betekent dus dat iedere cilinder 6000 keer op- en neer gaat (en dus 12000 bewegingen maakt). Het maakt dus in beginsel niet uit hoeveel cilinders een motor heeft.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 15:44:19 #28
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171887123
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 23:02 schreef vannelle het volgende:

Helaas.
De vorm van de krukas icm de lengte van de zuigerstangen bepalen het maximale RPM.
Een langeslagmotor die je in veel oudere amerikaanse auto's ziet gaan bij meer dan 3500 rpm al over op een waarschuwing terwijl een motor met een kortere slag zich dan juist pas lekker gaat voelen.
Maar het is de inhoud per cylinder (en dus de afmetingen van de zuiger) die bepalen of je een lange slag of korte slag motor hebt. De lengte van de zuigerstangen wordt namelijk bepaald door de slag die de zuiger moet maken en niet andersom.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171906389
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar het is de inhoud per cylinder (en dus de afmetingen van de zuiger) die bepalen of je een lange slag of korte slag motor hebt. De lengte van de zuigerstangen wordt namelijk bepaald door de slag die de zuiger moet maken en niet andersom.
Beetje klok/klepel ditte.
Om bij het begin te beginnen wordt de inhoud van de cilinder bepaald door boring x slag.
Lengte van de drijfstang doet er niet toe want of die stang nou langer of korter is, de verticale afstand blijft hetzelfde.
Wat wel invloed heeft op de slag is de vorm van de krukas, díe bepaalt hoe hoog en hoe laag een zuiger maximaal op en naar beneden beweegt.
Lengte van de drijfstang doet er wat dat betreft totaal niet toe.
Uiteraard is de lengte van de drijfstang wel belangrijk want op TDC wil je wel de maximale compressie hebben natuurlijk.
Als je de drijfstang inkort komt ie minder hoog en ook minder ver naar beneden.
Als je een langere slag wil hebben zul je iets moeten doen aan de vorm/ontwerp van de krukas, een andere manier is er gewoon niet.

Eerder werd er gesproken over de snelheid van de zuiger tov de cilinderwand en ondanks dat ik daar niet op gereageerd heb ben ik het daar wel mee eens, dat is iets waar ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht had.

Maar de stelling dat de lengte van de drijfstang bepaalt of het een lange- of korteslagmotor is klopt niet.

Misschien lees ik je bericht verkeerd en bedoelen we wel hetzelfde maar als dat zo is dan komt dat omdat je niet helemaal duidelijk bent in je uitleg.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 11:42:22 #30
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_171909878
Een straalmotor werkt veel eenvoudiger en draait meer RPM 8-)



[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 24-06-2017 11:49:30 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 24 juni 2017 @ 17:21:12 #31
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171917535
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 06:54 schreef vannelle het volgende:

Maar de stelling dat de lengte van de drijfstang bepaalt of het een lange- of korteslagmotor is klopt niet.

Dat is ook niet wat ik bedoelde. De slag van de zuiger bepaalt dat.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 23:02 schreef vannelle het volgende:

De vorm van de krukas icm de lengte van de zuigerstangen bepalen het maximale RPM.
Wat ik wilde zeggen is dat, bij het ontwerpen van een motorblok, eerst de cylinderinhoud, boring en slag bepaald zullen worden. Vervolgens de krukas en zuigerstangen die je nodig hebt. Dat de krukas limiterend kan zijn, geloof ik wel, maar ik denk dat de afmetingen van de zuiger initieel een grote factor zijn voor het maximale toerental dat een motor kan draaien.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171948271
Djeez, wat begrijpen jullie niet aan de op? Iedereen zit te neuzelen over maximum toerental bij bepaalde kleppen, krukasvorm, drijfstangen en weet ik wat nog meer.

De vraag in de op is simpel:

Toerental = aantal zuigers * aantal bewegingen per zuiger * 2
of
Toerental = aantal bewegingen per zuiger * 2
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 26 juni 2017 @ 00:35:15 #33
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171954145
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 21:23 schreef Ridocar het volgende:
Djeez, wat begrijpen jullie niet aan de op? Iedereen zit te neuzelen over maximum toerental bij bepaalde kleppen, krukasvorm, drijfstangen en weet ik wat nog meer.

De vraag in de op is simpel:

Toerental = aantal zuigers * aantal bewegingen per zuiger * 2
of
Toerental = aantal bewegingen per zuiger * 2
Als een krukas een omwenteling maakt heeft de zuiger slechts 1 slag gemaakt.

Elke cilinder heeft dus het hetzelfde aantal slagen als de krukas. Misschien heeft hij het over arbeidsslag etc, maar ook dan klopt het niet. Je de helft van de omwentelingen zijn namelijk arbeidsslagen.

Bij 3000 toeren dus 1500. 1500 keer per minuut een boem. Maar dit veranderd niet per motorconfiguratie, of dat nou een v, lijn of boxer is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_171955480
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 00:35 schreef Straatcommando. het volgende:

. Maar dit veranderd niet per motorconfiguratie, of dat nou een v, lijn of boxer is.

Effe olie op het vuur gooien,sorry hoor. ;)
Een 2-takt heeft per omwenteling meer arbeidsslagen dan een 4-takt. :+
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 26 juni 2017 @ 15:51:17 #35
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171965355
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 08:03 schreef vannelle het volgende:

[..]

Effe olie op het vuur gooien,sorry hoor. ;)
Een 2-takt heeft per omwenteling meer arbeidsslagen dan een 4-takt. :+
Dat klopt en toen ik het postte wist ik stiekem al dat ik dit om de oren zou gaan krijgen :P
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 26 juni 2017 @ 16:31:49 #36
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171966601
Waar blijft T42 met zijn Tjoektjoek?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 26 juni 2017 @ 16:48:07 #37
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171967000
En dan hebben we het nog niet over wankelmontoren gehad :+
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 26 juni 2017 @ 19:04:11 #38
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171970370
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:29 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat je vader een beetje uit zijn nek lult..

Een motor met meer cilinders maakt in de regel minder toeren omdat zo'n motor meer koppel levert, en dus al die rpm's niet nodig heeft..
3 dingetjes:
Een aanwijzing over het toerental is niet het aantal cylinders, maar de cylinderinhoud.
(Voorbeeld: de laatste Ferrari F1 12 cylindermotor draaide 17000rpm.

Zelfde geldt voor het koppel; niet het aantal cylinders maar de cylinderinhoud.

En koppel en rpm werken natuurlijk heel goed samen. Beste is hoog koppel en hoge toeren. Dan heb je de krachtigste motor.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 26 juni 2017 @ 19:56:26 #39
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171971631
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

3 dingetjes:
Een aanwijzing over het toerental is niet het aantal cylinders, maar de cylinderinhoud.
(Voorbeeld: de laatste Ferrari F1 12 cylindermotor draaide 17000rpm.

Zelfde geldt voor het koppel; niet het aantal cylinders maar de cylinderinhoud.

En koppel en rpm werken natuurlijk heel goed samen. Beste is hoog koppel en hoge toeren. Dan heb je de krachtigste motor.
Beetje tegengas; vergelijk je F1 motor eens met een normale weg V12 qua toeren, koppel, koppelverloop en niet te vergeten cilinderinhoud, -diameter en -slaglengte ;)

En uiteraard is there still no substitute for cubic inches, duh.. maar kijk maar eens naar de Civic V-tecjes uit de jaren 90, die trokken onder de 5k rpm nog geen worst van tafel, hadden een beroerd koppel en alleen power bovenin, en zo ken ik nog wel wat voorbeeldjes.. daar zit de power in de kleptiming en -lift, en dat hebben tegenwoordig wel meer auto's.
Bedenk je daarentegen ook de lompe V8en van de Yanken die uit 5 litertjes misschien wel een klein beetje koppel hadden, maar daarentegen wel 125 - 150 hele paardjes in de stal hadden.. stel je voor dat je zo'n blok in 2én zou hakken en met 4 cilinders en 2,5 liter maar 65 - 75 pk produceert, dan schaam je je kapot toch? ;)

Er is gewoon geen rechtlijning antwoord op de vraag van TS, behalve dan op de vraag die ze stelde over de theorie van haar pa, want dat is gewoon niet waar.. en motorkarakteristiek hangt af van zooooo veel factoren dat je daar een hele encyclopedie over kunt vullen.,
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 26 juni 2017 @ 20:23:51 #40
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171972488
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:56 schreef Sounddragon het volgende:

Beetje tegengas; vergelijk je F1 motor eens met een normale weg V12 qua toeren, koppel, koppelverloop en niet te vergeten cilinderinhoud, -diameter en -slaglengte ;)
Dat klopt. Maar cylinderinhoud is een maat voor de gebruikte toerentallen, niet de hoeveelheid cylinders. Ik neem de F1 motor alleen maar als extreem voorbeeld. :)

quote:
Bedenk je daarentegen ook de lompe V8en van de Yanken die uit 5 litertjes misschien wel een klein beetje koppel hadden, maar daarentegen wel 125 - 150 hele paardjes in de stal hadden.. stel je voor dat je zo'n blok in 2én zou hakken en met 4 cilinders en 2,5 liter maar 65 - 75 pk produceert, dan schaam je je kapot toch?
Zeker. :)

Gelukkig hebben ze in de States ook de turbo ontdekt en trekken ze nu tussen de 600 en 800 pk uit een 5.4 ltr. Het heeft even geduurd, maar ze hebben het uiteindelijk geleerd. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 26 juni 2017 @ 20:32:47 #41
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171972766
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar cylinderinhoud is een maat voor de gebruikte toerentallen, niet de hoeveelheid cylinders. Ik neem de F1 motor alleen maar als extreem voorbeeld. :)

[..]

Zeker. :)

Gelukkig hebben ze in de States ook de turbo ontdekt en trekken ze nu tussen de 600 en 800 pk uit een 5.4 ltr. Het heeft even geduurd, maar ze hebben het uiteindelijk geleerd. :)
Doe es Pk per liter uitrekenen en zet er dan eens een Supra of Skyline naast? Of pak eens een (bijvoorbeeld) MB of Aston Martin, Jag (of weet ik veel wat voor EU- premium merk) 5+ litertje zonder föhn? Ze zitten nog steeds in the stone age ;)
Blowers hadden ze wel al lang trouwens, die zijn stiekem nog leuker ook :P

Magoei, ook wel een beetje offtopic.. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 26 juni 2017 @ 20:50:15 #42
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171973261
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:32 schreef Sounddragon het volgende:

Doe es Pk per liter uitrekenen en zet er dan eens een Supra of Skyline naast? Of pak eens een (bijvoorbeeld) MB of Aston Martin, Jag (of weet ik veel wat voor EU- premium merk) 5+ litertje zonder föhn? Ze zitten nog steeds in the stone age ;)
Blowers hadden ze wel al lang trouwens, die zijn stiekem nog leuker ook :P
Ik zie dat ik me vergist heb. De Shelby gebruikt geen turbo maar een compressor. Net als de SLR Maclaren. Die 626 pk uit een 5.4 ltr haalt. Da's bijna net zo veel als de 660 pk van de GT500 Super Snake.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 26 juni 2017 @ 21:06:41 #43
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171973880
Da fabrikanten nu turbo's gebruiken is voornamelijk voor emissie en verbruikscijfers :P

Die in de werkelijkheid nooit gehaald worden trouwens. Niemand rijdt constant off boost met de kleine teen op het gaspedaal.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')