abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 19 juni 2017 @ 10:01:10 #1
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_171784388
Gisteren had ik een discussie met mijn vader over het verband tussen toerental en aantal cilinders.

Nu ben ik een vrouw, dus ik ben ongetwijfeld degene die ernaast zit, en ik zal het ook weer wel verkeerd begrepen hebben. Dus hopelijk kan iemand het hier in jip-en-janneketaal uitleggen :)

Volgens m'n vader is het maximale toerental de RPM van alle individuele cilinders opgeteld. Dus 12000RPM in een V6, is 2000 per cilinder.

Hij zegt echter ook dat een 16000 V8 het veel zwaarder te voorduren krijgt. Maar als het inderdaad alle cilinders bij elkaar opgeteld zijn, is 16000/8 toch ook 2000RPM per cilinder?

Waarom worden dezelfde cilinders in een V8 met max 16kRPM zwaarder belast dan in een V6 met 12kRPM? Ervan uitgaand dat de blokken zelf vergelijkbaar zijn met eenzelfde boring en slag.

Wie kan me dit verduidelijken? :)
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  maandag 19 juni 2017 @ 10:20:31 #2
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_171784752
Toerental is het aantal rondjes dat de krukas maakt.

Hoe kan een cilinder meer of minder toeren maken dan een krukas?
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  maandag 19 juni 2017 @ 10:24:37 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_171784865
Heeft niks met het aantal cilinders te maken maar met de massa van de zuigers. Een kleine, lichte zuiger kan veel sneller op en neer bewegen dan een grote zware voordat er van alles uit elkaar klapt door de enorme krachten die er op o.a. de krukas werken.

Maar dat is de basis ongeveer, er zijn vast nog een hele hoop andere factoren :+

En om de stelling maar te ontkrachten; mijn 660cc ééncilinder haalt 6500rpm :P
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  maandag 19 juni 2017 @ 10:29:37 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171784998
Ik denk dat je vader een beetje uit zijn nek lult..

Een motor met meer cilinders maakt in de regel minder toeren omdat zo'n motor meer koppel levert, en dus al die rpm's niet nodig heeft.. Door meer toeren te maken genereer je meer vermogen, daarom maken F1 motoren dus meer toeren; dat is wel een V6, maar met weinig cilinderinhoud, en dat compenseren ze dus door hem meer toeren te laten draaien..

Een V8 die over de 10k toeren draait vind je niet snel in een straatauto, en van dat optellen heb ik helemáál nog nooit gehoord. Volgens jouw vader draait in een 4 cilinder auto waarvan de toerenteller op 2000 staat, de krukas dus eigenlijk maar 500 rondjes per minuut, of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_171785089
RPM is de afkorting van "rounds per minute" of rondjes per minuut.
Binnen één cilinder is geen sprake van rondjes, slechts op-en-neer-bewegen, dus per definitie kan rpm niet zoveel te maken hebben met wat er zich per cilinder afspeelt.
  maandag 19 juni 2017 @ 10:37:13 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_171785132
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:01 schreef Sotchi2014 het volgende:


Waarom worden dezelfde cilinders in een V8 met max 16kRPM zwaarder belast dan in een V6 met 12kRPM? Ervan uitgaand dat de blokken zelf vergelijkbaar zijn met eenzelfde boring en slag.
Omdat het toerental hoger is, maar dat heeft niets met het aantal cilinders te maken. Als het blok verder gelijk is zou de v6 ook 16krpm moeten kunnen halen.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_171786249
Of je nou een 1 of 8 cilinder motor hebt als de krukas 10000 rondjes per minuut maakt gaat elke cilinder ook 10000 keer op en neer. Volgens mij is je vader in de war met wanneer welke cilinder ontbranding heeft alleen klopt zijn argument nog steeds niet.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_171786481
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:01 schreef Sotchi2014 het volgende:

Volgens m'n vader is het maximale toerental de RPM van alle individuele cilinders opgeteld. Dus 12000RPM in een V6, is 2000 per cilinder.

RPM is revolutions per minute. Van de (kruk)as. Alle zuigers (niet: cilinders) bewegen met dat toerental op en neer en ondervinden evenveel slijtage/krachten.

Mijn viercilinder diesel draait bij 90 km iets van 2200 rpm. Dus die 12000 van je vader is ook een volslagen willekeurig onzinnig getal.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 19-06-2017 12:15:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171787121
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:24 schreef mstx het volgende:
Heeft niks met het aantal cilinders te maken maar met de massa van de zuigers. Een kleine, lichte zuiger kan veel sneller op en neer bewegen dan een grote zware voordat er van alles uit elkaar klapt door de enorme krachten die er op o.a. de krukas werken.

Maar dat is de basis ongeveer, er zijn vast nog een hele hoop andere factoren :+

En om de stelling maar te ontkrachten; mijn 660cc ééncilinder haalt 6500rpm :P
Gedeeltelijk, het maximum toerental heeft meer te maken met de slag van de motor. Hoe langer de slag, hoe hoger de zuigersnelheid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mean_piston_speed

En die zuigersnelheid heeft een kritisch punt, algemeen geaccepteerd rond de 25 m/sec. Hogere snelheden kunnen gehaald worden, maar dat gaat ten koste van de betrouwbaarheid van de motor. Om dus een hoger toerental te halen bij een bepaalde cylinderinhoud is de gemakkelijkste methode om cylinders toe te voegen aan de motor, waardoor de slag korter kan en de zuigers kleiner en dus lichter kunnen.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  maandag 19 juni 2017 @ 13:33:05 #10
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_171788877
We hadden het inderdaad over raceauto's, vandaar de 10k+ getallen. Mijn auto is met 7000 ook wel ver klaar.
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:29 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat je vader een beetje uit zijn nek lult..

Een motor met meer cilinders maakt in de regel minder toeren omdat zo'n motor meer koppel levert, en dus al die rpm's niet nodig heeft.. Door meer toeren te maken genereer je meer vermogen, daarom maken F1 motoren dus meer toeren; dat is wel een V6, maar met weinig cilinderinhoud, en dat compenseren ze dus door hem meer toeren te laten draaien..

Een V8 die over de 10k toeren draait vind je niet snel in een straatauto, en van dat optellen heb ik helemáál nog nooit gehoord. Volgens jouw vader draait in een 4 cilinder auto waarvan de toerenteller op 2000 staat, de krukas dus eigenlijk maar 500 rondjes per minuut, of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?
Wat ik ervan opmaakte, was inderdaad dat hij bedoelde dat elke zuiger 500 keer sloeg dan. En dat 4x 500 dus die 2000 maakte. Ik had het idee dat we elkaar niet helemaal begrepen, daarom dat ik het hier dus vraag :P

Ik had er zelf eigenlijk nooit over nagedacht of het aantal cilinders verband hield met het maximale toerental, maar dit klonk mij wat vreemd.
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:34 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
RPM is de afkorting van "rounds per minute" of rondjes per minuut.
Binnen één cilinder is geen sprake van rondjes, slechts op-en-neer-bewegen, dus per definitie kan rpm niet zoveel te maken hebben met wat er zich per cilinder afspeelt.
quote:
14s.gif Op maandag 19 juni 2017 11:35 schreef DieselTank het volgende:
Of je nou een 1 of 8 cilinder motor hebt als de krukas 10000 rondjes per minuut maakt gaat elke cilinder ook 10000 keer op en neer. Volgens mij is je vader in de war met wanneer welke cilinder ontbranding heeft alleen klopt zijn argument nog steeds niet.
Dus hoe kan ik me het verschil tussen een V6 met max 12kRPM, een V6 met max 16k en een V8 met max 16k het best visualiseren dan? Is de belasting op een V8 met 16k dan net zo intensief als een V6 met 16k of een V6 met 12k, of nog iets anders?
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  maandag 19 juni 2017 @ 13:41:39 #11
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_171789106
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 13:33 schreef Sotchi2014 het volgende:


Dus hoe kan ik me het verschil tussen een V6 met max 12kRPM, een V6 met max 16k en een V8 met max 16k het best visualiseren dan? Is de belasting op een V8 met 16k dan net zo intensief als een V6 met 16k of een V6 met 12k, of nog iets anders?
Bij de zelfe toeren en zelfde boring en slag van de cilinders zal de belasting van een V6 en V8 grofweghetzelfde zíjn per cilinder
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_171789132
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 13:33 schreef Sotchi2014 het volgende:
Dus hoe kan ik me het verschil tussen een V6 met max 12kRPM, een V6 met max 16k en een V8 met max 16k het best visualiseren dan? Is de belasting op een V8 met 16k dan net zo intensief als een V6 met 16k of een V6 met 12k, of nog iets anders?
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar kijk dit maar.


Maar wat bedoel je met de belasting? Belasting waar op? Op de motor? Zo ja snap ik dat niet helemaal.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  maandag 19 juni 2017 @ 14:47:09 #13
53151 T42
Pinball Wizard
pi_171790404
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:24 schreef mstx het volgende:
Heeft niks met het aantal cilinders te maken maar met de massa van de zuigers. Een kleine, lichte zuiger kan veel sneller op en neer bewegen dan een grote zware voordat er van alles uit elkaar klapt door de enorme krachten die er op o.a. de krukas werken.

Maar dat is de basis ongeveer, er zijn vast nog een hele hoop andere factoren :+

En om de stelling maar te ontkrachten; mijn 660cc ééncilinder haalt 6500rpm :P
Mijn 2.7 4cillinder 3000rpm
Mijn 1.0 1cillinder 500rpm
  maandag 19 juni 2017 @ 18:34:50 #14
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171795146
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:34 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
RPM is de afkorting van "rounds per minute" of rondjes per minuut.
Binnen één cilinder is geen sprake van rondjes, slechts op-en-neer-bewegen, dus per definitie kan rpm niet zoveel te maken hebben met wat er zich per cilinder afspeelt.
Bij een motorblok is het revolutions per minute, niet rounds per minute. Rounds per minute wordt gebruikt bij een automatisch vuurwapen. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 19 juni 2017 @ 18:36:12 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171795182
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 13:33 schreef Sotchi2014 het volgende:

Ik had er zelf eigenlijk nooit over nagedacht of het aantal cilinders verband hield met het maximale toerental, maar dit klonk mij wat vreemd.

Klinkt als nonsens. Wat mstx eerder zei, klingt veel geloofwaardiger. Dat de afmetingen van de zuiger bepalen hoe hoog het toerental kan zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 19-06-2017 18:42:08 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171795755
Een cilinder van een 4-taktmotor heeft 2 hele omwentelingen nodig om zijn hele cyclus van 4 slagen af te werken. Je hebt dan 1 verbranding, per 2 omwentelingen. Heb je 4 cilinders, 4 verbrandingen per 2 omwentelingen, 10 cilinders -> 10 verbrandingen.

Dus hoe meer cilinders, hoe hoger het geluid klinkt bij hetzelfde toerental. Een 3 cilinder zal bij 2000 toeren nog als een brommer klinken, een V12 als een naaimachine.

Je deelt wel altijd de cilinderinhoud door het aantal cilinders. Bijvoorbeeld een 3.0L 4 cilinder (motor van een busje of kleine vrachtwagen) heeft grote cilinders van 0,75L per stuk en draait vaak niet harder dan 2500 toeren. Een 3.0L V8 ( van een Ferrari) heeft cilinders van 0,375L per stuk en zal probleemloos 9000 toeren maken.
.
  maandag 19 juni 2017 @ 20:31:25 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171797539
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 19:03 schreef Fer het volgende:
Een cilinder van een 4-taktmotor heeft 2 hele omwentelingen nodig om zijn hele cyclus van 4 slagen af te werken. Je hebt dan 1 verbranding, per 2 omwentelingen. Heb je 4 cilinders, 4 verbrandingen per 2 omwentelingen, 10 cilinders -> 10 verbrandingen.

Dus hoe meer cilinders, hoe hoger het geluid klinkt bij hetzelfde toerental. Een 3 cilinder zal bij 2000 toeren nog als een brommer klinken, een V12 als een naaimachine.

Je deelt wel altijd de cilinderinhoud door het aantal cilinders. Bijvoorbeeld een 3.0L 4 cilinder (motor van een busje of kleine vrachtwagen) heeft grote cilinders van 0,75L per stuk en draait vaak niet harder dan 2500 toeren. Een 3.0L V8 ( van een Ferrari) heeft cilinders van 0,375L per stuk en zal probleemloos 9000 toeren maken.
Tis een eindeloze discussie, want je verhaal klopt als en bus(-je of kleine vrachtwagen :+ ), maar er zijn problemloos tig spannende vragen en uitzonderingen op te verzinnen ;)

Het is een combinatie van vele factoren die de motorkarakteristiek bepalen; als we ze allemaal op een rijtje zetten, gooien we er daarna een turbo op, en daarna laten we hem op diesel lopen, en daarna maken we hem eco.. en dan zitten we in deel 32 van deze topicreeks, en als we de discussie in de kroeg voeren zijn we ws al 3 weken simultaan kacheltje lam _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 19 juni 2017 @ 20:53:29 #18
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171797959
Dit heeft meer te maken met materiaalkeuze en boring X slag.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_171799387
En vergeet niet dat de nokkenas en klepveren erg bepalend zijn voor de max toeren.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_171800215
Ach in feite kan een heleboel ook weer de prullebak in, aangezien ze tegenwoordig een ontwerp eerst in de computer kunnen simuleren en zo een hoop onbalans al weg kunnen nemen voordat ze hem gaan bouwen.

Een V6 was vroeger een stuk minderwaardig dan een 6 in lijn, omdat de laatste een natuurlijke balans heeft. Nu kunnen ze een V6 net zo trillingsvrij maken, door balansassen en het ontwerp van de krukas zelf. En dan heeft een V6 nog voordeel van een compact blokvorm ipv een langwerpige lijnmotor.

Als ze een 4 in lijn willen bouwen die 15000 toeren maakt, kan dat gewoon.
.
pi_171801598
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Klinkt als nonsens. Wat mstx eerder zei, klingt veel geloofwaardiger. Dat de afmetingen van de zuiger bepalen hoe hoog het toerental kan zijn.
Helaas.
De vorm van de krukas icm de lengte van de zuigerstangen bepalen het maximale RPM.
Een langeslagmotor die je in veel oudere amerikaanse auto's ziet gaan bij meer dan 3500 rpm al over op een waarschuwing terwijl een motor met een kortere slag zich dan juist pas lekker gaat voelen.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 04:33:28 #22
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171804611
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:20 schreef bokkepoot het volgende:
Toerental is het aantal rondjes dat de krukas maakt.
Dit is de beste.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 04:44:42 #23
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171804614
Heel veel antwoorden dwalen helemaal door en geven geen antwoord.

Dit vraagt TS niet. Heel simpel haar pa zit ernaast, Toerental is heel simpel de omwentellingen idd van de krukas. Of je nu een V12 27 liter RR Merlin of een 1.3 uit de Ka hebt.

[ Bericht 7% gewijzigd door PluggieOD op 20-06-2017 04:51:28 ]
  dinsdag 20 juni 2017 @ 04:59:18 #24
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_171804622
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bij een motorblok is het revolutions per minute, niet rounds per minute. Rounds per minute wordt gebruikt bij een automatisch vuurwapen. :)
Een inkopper die ik niet wilde laten. BWWWWWWW:
GAU-10 OA-10C:
  FOK!fotograaf dinsdag 20 juni 2017 @ 23:29:28 #25
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_171825401
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 23:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Helaas.
De vorm van de krukas icm de lengte van de zuigerstangen bepalen het maximale RPM.
Een langeslagmotor die je in veel oudere amerikaanse auto's ziet gaan bij meer dan 3500 rpm al over op een waarschuwing terwijl een motor met een kortere slag zich dan juist pas lekker gaat voelen.
Jup, en dat alles wordt bepaald door de snelheid van de zuiger langs de cilinderwand. Die zou, volgens echte kenners, in een grote laagtoerige scheepsmotor, ongeveer net zo hoog zijn als in een hoogtoerig motorfietsmotorblok. Omdat de uiteindelijke slag in die scheepsmotor dus veel langer is.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')