abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_171770231
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:09 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De nazi praktijken die wij nu verafschuwen werden toen ook verafschuwd. Dit itt slavernij. Daar deed destijds vrijwel iedereen aan mee.
Onzin. Als dat zo was is er verder geen reden aan te nemen waarom het later plotseling wel verboden werd, waarom het binnen de grenzen van veel Europese landen inclusief de Republiek gewoon verboden was, dat is simpel als wat.
  zondag 18 juni 2017 @ 14:12:00 #127
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_171770232
En vanzelfsprekend het vriendelijke verzoek of west-europa verder wil gaan met het afschaffen van haar geschiedenis.

Dat er geen enkele held waar dan ook ter wereld en in de geschiedenis schone handen heeft is natuurlijk aan de usual suspects niet besteed, het westen, en het westen alleen moet gewoon zijn geschiedenis afschaffen.

En vanzelfsprekend gaat de rest van de wereld dat niet doen, hoeveel bloed de persoon waar een straat naar vernoemd is ook aan zijn/haar handen hebben.

Maar de usual suspects keken en zagen dat het goed was.

Want zeg nou zelf, de wereld is toch zo'n betere plek als alleen het westen zijn geschiedenis bij het oud vuil zet?
pi_171770234
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:09 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De nazi praktijken die wij nu verafschuwen werden toen ook verafschuwd. Dit itt slavernij. Daar deed destijds vrijwel iedereen aan mee.
Je stelling is dat er in de tijd van de slavernij vrijwel geen tegenstanders van slavernij waren?

En al was dat zo: hoe is dat een argument om nu te doen alsof er weinig mis was met het koloniale verleden?
  zondag 18 juni 2017 @ 14:15:54 #129
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_171770281
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je stelling is dat er in de tijd van de slavernij vrijwel geen tegenstanders van slavernij waren?

En al was dat zo: hoe is dat een argument om nu te doen alsof er weinig mis was met het koloniale verleden?
Dat zeg ik ja. Slavernij is duizenden jaren lang normaal geweest. Daar kwam pas verandering toen politieke ideeën over mensen en hun rechten veranderen -met dank aan het westerse politiek denken. Toen is het afgeschaft, problem solved.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_171770306
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:15 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Dat zeg ik ja. Slavernij is duizenden jaren lang normaal geweest. Daar kwam pas verandering toen politieke ideeën over mensen en hun rechten veranderen -met dank aan het westerse politiek denken. Toen is het afgeschaft, problem solved.
Prima, doen we alsof dat zo is.

Maar hoe is dat nu een argument om slavernij te bagatelliseren?
pi_171770309
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:06 schreef DeParo het volgende:

[..]

Joodse tussenhandelaren, natuurlijk, moest je er even inzetten he :'). Wat een overdrijving en flauwekul. Nederland heeft juist als handelaar, niet zo zeer als gebruiker, een hele grote rol gespeeld in de slavenhandel vooral naar de Amerikaanse gebieden verder.
Het waren vooral Portugese joden die neergestreken waren in Amsterdam die zich met slavenhandel bezighielden. Logisch, aangezien zij niet (nauwelijks) in gildes vertegenwoordigd waren.

Hier een tekening.

De mannen in het zwart met hoeden zijn joden.
  zondag 18 juni 2017 @ 14:18:11 #132
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_171770319
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Prima, doen we alsof dat zo is.

Maar hoe is dat nu een argument om slavernij te bagatelliseren?
Helemaal niet. Maar ook geen reden om het met nazi praktijken te vergelijken.

En doen we alsof dat zo is. Dat is zo. Lees eens een boek ofzo.

pi_171770344
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:18 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Helemaal niet. Maar ook geen reden om het met nazi praktijken te vergelijken.
Ik zie toch vooral overeenkomsten.

Maar goed, bijzaak verder.
pi_171770353
VOC wasleven w/ w/ w/ w/ w/ w/
pi_171770385
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:18 schreef AgLarrr het volgende:

En doen we alsof dat zo is. Dat is zo. Lees eens een boek ofzo.
Lekker domme sneer.

Typerend.
  zondag 18 juni 2017 @ 14:22:15 #136
6484 ExTec
pi_171770392
Iets met een pot en een ketel.
  zondag 18 juni 2017 @ 14:22:25 #137
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_171770396
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Lekker domme sneer.

Typerend.
"Doen we alsof dat zo is" natuurlijk ook. Even de feiten negeren omdat het niet uitkomt.

zondag 18 juni 2017 @ 14:24:00 #138
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_171770415
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik zie toch vooral overeenkomsten.

Maar goed, bijzaak verder.
Dat jij dat zo ziet is inderdaad bijzaak. De historische vergelijking is heel anders namelijk.

zondag 18 juni 2017 @ 14:28:48 #139
6484 ExTec
pi_171770471
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:22 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

"Doen we alsof dat zo is" natuurlijk ook.
Vanzelfsprekend?

Jij staat hier niet vooraan om onze geschiedenis bij het oud vuil te zetten.

Het overduidelijk dat je dan slavernij bagatelliseert.

Misschien moeten we straten voortaan maar gewoon een letter geven ofzo, A straat, B straat enzo.

En naar goed communistische traditie musea e.d. een nummer. Kunstcentrum nummer 384 ofzo.

En we moeten er niet op rekenen dat andere landen daar in mee gaan! Die blijven straten en musea gewoon vernoemen naar hun helden met bloed aan de handen.

Want zeg nou zelf; het is toch "goed" als wij en wij alleen onze geschiedenis verloochenen? ;)
pi_171770596
Ze waren een paar honderd jaar terug barbaarser, je verwacht het niet ...
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zondag 18 juni 2017 @ 14:40:52 #141
6484 ExTec
pi_171770610
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:39 schreef truthortruth het volgende:
Ze waren een paar honderd jaar terug barbaarser, je verwacht het niet ...
Juist.

En je weet wat je te doen staat.

Hop, weg met die geschiedenis met allemaal foute mensen!
  zondag 18 juni 2017 @ 14:41:06 #142
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_171770615
quote:
10s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:28 schreef ExTec het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend?

Jij staat hier niet vooraan om onze geschiedenis bij het oud vuil te zetten.

Het overduidelijk dat je dan slavernij bagatelliseert.

Misschien moeten we straten voortaan maar gewoon een letter geven ofzo, A straat, B straat enzo.

En naar goed communistische traditie musea e.d. een nummer. Kunstcentrum nummer 384 ofzo.

En we moeten er niet op rekenen dat andere landen daar in mee gaan! Die blijven straten en musea gewoon vernoemen naar hun helden met bloed aan de handen.

Want zeg nou zelf; het is toch "goed" als wij en wij alleen onze geschiedenis verloochenen? ;)
Omdat ik de slavernij niet wens te vergelijken met het naziregime en hun daden bagatelliseer ik de slavernij?

Ik heb nog geen enkel argument gehoord waarom het één wel met het ander te vergelijken valt, anders dan de emotie van de betreffende user.

Ik zie echt niet hoe een wereldwijd duizend jaar lange geaccepteerde sociale praktijk, langzaam afgeschaft nadat het filosofisch en ethisch inzicht daarover veranderde, gelijk staat aan de industriële vernietiging van een volk als onderdeel van de politieke visie van één specifiek regime in een zeer specifiek tijdsvak.

zondag 18 juni 2017 @ 14:41:57 #143
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_171770636
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 13:56 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het wat makkelijk om figuren die zelf niet direct in verband stonden met de slavernij nu wel als taboe te verklaren.

Nederland was, vooral vlak voor de afschaffing van de slavernij, een kleine speler, Engeland, Spanje, Frankrijk en Portugal waren allemaal grotere slavenhandelaren. Daarbij werden slaven niet zelf gevangen maar ook weer van inheemse stammen in Afrika gekocht. Joodse tussenhandelaren verkochten de slaven dan vaak weer door. Mensenrechten, net als het idee van de gemeenschappelijk zwarte gemeenschap, bestonden nog niet.

Nu kan je de slavernij natuurlijk wel als fout betitelen. Maar het was onderdeel van een groot systeem, net als dat wij nu kleding kopen uit lagelonenlanden waar mensen nog steeds als slaven moeten werken. Of de bio-industrie waar dieren onder erbarmelijke omstandigheden massaal gefokt en geslacht worden.
Dit heeft niets met "taboe" te maken. Als kunstcentrum kan je verwachten dat je ook op je naam beoordeeld wordt. Maar blijkbaar hadden ze er niet over nagedacht, ze hebben gewoon de naam van de straat overgenomen. Je kan voorspellen dat die naam problemen oplevert als je iets rond een thema als kolonisatie organiseert of als je buitenlandse kunstenaars uitnodigt. Net zoals een Russische organisatie meer afwijzingen kan verwachten wanneer ze buitenlanders uitnodigt voor een conferentie of tentoonstelling in het "Congress Centre Stalin".
are we infinite or am I alone
pi_171770661
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:13 schreef Gia het volgende:
Ik snap sowieso dat hele gedoe niet van het uitgummen van het hele koloniale verleden.
Willen die mensen soms dat er niet meer aan herinnerd wordt?

Die tijd heeft bestaan. De zeevaarders hebben Nederland groot gemaakt. En ja, er zijn destijds ernstige dingen gebeurd. Maar moet dat allemaal maar in de doofpot, alsof het niet gebeurd is?

Er zijn legio straten in Nederland met namen van beroemde zeevaarders. Je zou er maar wonen als Indiër!

Ik sta dus achter het kunstcentrum. Open discussie, maar de naam handhaven.
Inderdaad, we mogen gewoon trots zijn op ons koloniale verleden !
  zondag 18 juni 2017 @ 14:44:27 #145
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_171770681
Overigens ken ik Witte de With met name omdat hij stierf tijdens de zeeslag om het Sont. Hij knalde daar -mede namens de Denen- de Zweden overhoop. Hij won de zeeslag, maar zijn schip werd geënterd, hij raakte dodelijk gewond maar hij weigerde zich toen over te geven aan wat hij een minderwaardige vijand vond.

Dan ben je op zich wel een dikke held en word je terecht geëerd. Dat hij vast ook een keer boos naar een neger of koelie gekeken heeft doet daar niets aan af.

zondag 18 juni 2017 @ 14:45:31 #146
6484 ExTec
pi_171770697
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:41 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Omdat ik de slavernij niet wens te vergelijken met het naziregime en hun daden bagatelliseer ik de slavernij?
Het sarcasme kwam niet over, ;)

Nee, dat lijkt mij niet?

Ik heb volgens mij ook helemaal nergens mensen slavernij zien bagatelliseren?

Maar goed, anderen kunnen daar een andere kijk op hebben, die kunnen het simpele feit dat je er weinig voor voelt om onze geschiedenis af te schaffen wel zo interpreteren ;)

quote:
Ik zie echt niet hoe een wereldwijd duizend jaar lange geaccepteerde sociale praktijk, langzaam afgeschaft nadat het filosofisch en ethisch inzicht daarover veranderde, gelijk staat aan de industriële vernietiging van een volk als onderdeel van de politieke visie van één specifiek regime in een zeer specifiek tijdsvak.
Het is een beproefd recept van de usual suspects hé? De Reductio Ad Hitlerum?
  zondag 18 juni 2017 @ 14:48:09 #147
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_171770746
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:45 schreef ExTec het volgende:

[..]

Het sarcasme kwam niet over, ;)
Huhu, nee :@ My bad. Ik vind dit soort SJW met hun emotionele kutvergelijkinkjes zo tenenkrommend. Het toonbeeld van hedendaagse hysterie om niets gebaseerd op geen enkel feit of ratio.

zondag 18 juni 2017 @ 14:51:06 #148
6484 ExTec
pi_171770789
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:48 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Huhu, nee :@ My bad. Ik vind dit soort SJW met hun emotionele kutvergelijkinkjes zo tenenkrommend. Het toonbeeld van hedendaagse hysterie om niets gebaseerd op geen enkel feit of ratio.
Mwah, inhoudelijk valt er prima wat voor te zeggen.

Maar: waar houd het dan op?

Straten voortaan maar echt letters geven?

Want helden uit de oudheid met schone handen bestaan gewoon niet.
  zondag 18 juni 2017 @ 14:53:04 #149
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_171770815
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:51 schreef ExTec het volgende:

[..]

Mwah, inhoudelijk valt er prima wat voor te zeggen.

Maar: waar houd het dan op?

Straten voortaan maar echt letters geven?

Want helden uit de oudheid met schone handen bestaan gewoon niet.
Er valt prima wat voor te zeggen als de man in kwestie zijn core business het verhandelen en mishandelen van slaven was geweest. Dat was echter niet zo. Hij was admiraal, en heeft menig zeeslag gevochten en gewonnen.

zondag 18 juni 2017 @ 14:57:23 #150
6484 ExTec
pi_171770893
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:53 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Er valt prima wat voor te zeggen als de man in kwestie zijn core business het verhandelen en mishandelen van slaven was geweest. Dat was echter niet zo. Hij was admiraal, en heeft menig zeeslag gevochten en gewonnen.
Zo ver ik weet liep dat redelijk door elkaar?

Maar ik vind het niet eens relevant. ;)

Ik vind dat je prima trots kan zijn op onze geschiedenis, zonder dan ineens aan SJW achtig volk uit te moeten gaan leggen dat jij slavernij "echt wel!" heel veel gemeen vind hebben met nazisme ofzo :') , en zonder dan van dat volk het verwijt te krijgen slavernij te bagatelliseren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')