Onzin. Als dat zo was is er verder geen reden aan te nemen waarom het later plotseling wel verboden werd, waarom het binnen de grenzen van veel Europese landen inclusief de Republiek gewoon verboden was, dat is simpel als wat.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:09 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De nazi praktijken die wij nu verafschuwen werden toen ook verafschuwd. Dit itt slavernij. Daar deed destijds vrijwel iedereen aan mee.
Je stelling is dat er in de tijd van de slavernij vrijwel geen tegenstanders van slavernij waren?quote:Op zondag 18 juni 2017 14:09 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De nazi praktijken die wij nu verafschuwen werden toen ook verafschuwd. Dit itt slavernij. Daar deed destijds vrijwel iedereen aan mee.
Dat zeg ik ja. Slavernij is duizenden jaren lang normaal geweest. Daar kwam pas verandering toen politieke ideeën over mensen en hun rechten veranderen -met dank aan het westerse politiek denken. Toen is het afgeschaft, problem solved.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je stelling is dat er in de tijd van de slavernij vrijwel geen tegenstanders van slavernij waren?
En al was dat zo: hoe is dat een argument om nu te doen alsof er weinig mis was met het koloniale verleden?
Prima, doen we alsof dat zo is.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:15 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat zeg ik ja. Slavernij is duizenden jaren lang normaal geweest. Daar kwam pas verandering toen politieke ideeën over mensen en hun rechten veranderen -met dank aan het westerse politiek denken. Toen is het afgeschaft, problem solved.
Het waren vooral Portugese joden die neergestreken waren in Amsterdam die zich met slavenhandel bezighielden. Logisch, aangezien zij niet (nauwelijks) in gildes vertegenwoordigd waren.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:06 schreef DeParo het volgende:
[..]
Joodse tussenhandelaren, natuurlijk, moest je er even inzetten he. Wat een overdrijving en flauwekul. Nederland heeft juist als handelaar, niet zo zeer als gebruiker, een hele grote rol gespeeld in de slavenhandel vooral naar de Amerikaanse gebieden verder.
Helemaal niet. Maar ook geen reden om het met nazi praktijken te vergelijken.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Prima, doen we alsof dat zo is.
Maar hoe is dat nu een argument om slavernij te bagatelliseren?
Ik zie toch vooral overeenkomsten.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:18 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Helemaal niet. Maar ook geen reden om het met nazi praktijken te vergelijken.
Lekker domme sneer.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:18 schreef AgLarrr het volgende:
En doen we alsof dat zo is. Dat is zo. Lees eens een boek ofzo.
"Doen we alsof dat zo is" natuurlijk ook. Even de feiten negeren omdat het niet uitkomt.quote:
Dat jij dat zo ziet is inderdaad bijzaak. De historische vergelijking is heel anders namelijk.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zie toch vooral overeenkomsten.
Maar goed, bijzaak verder.
Vanzelfsprekend?quote:Op zondag 18 juni 2017 14:22 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
"Doen we alsof dat zo is" natuurlijk ook.
Juist.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:39 schreef truthortruth het volgende:
Ze waren een paar honderd jaar terug barbaarser, je verwacht het niet ...
Omdat ik de slavernij niet wens te vergelijken met het naziregime en hun daden bagatelliseer ik de slavernij?quote:Op zondag 18 juni 2017 14:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend?
Jij staat hier niet vooraan om onze geschiedenis bij het oud vuil te zetten.
Het overduidelijk dat je dan slavernij bagatelliseert.
Misschien moeten we straten voortaan maar gewoon een letter geven ofzo, A straat, B straat enzo.
En naar goed communistische traditie musea e.d. een nummer. Kunstcentrum nummer 384 ofzo.
En we moeten er niet op rekenen dat andere landen daar in mee gaan! Die blijven straten en musea gewoon vernoemen naar hun helden met bloed aan de handen.
Want zeg nou zelf; het is toch "goed" als wij en wij alleen onze geschiedenis verloochenen?
Dit heeft niets met "taboe" te maken. Als kunstcentrum kan je verwachten dat je ook op je naam beoordeeld wordt. Maar blijkbaar hadden ze er niet over nagedacht, ze hebben gewoon de naam van de straat overgenomen. Je kan voorspellen dat die naam problemen oplevert als je iets rond een thema als kolonisatie organiseert of als je buitenlandse kunstenaars uitnodigt. Net zoals een Russische organisatie meer afwijzingen kan verwachten wanneer ze buitenlanders uitnodigt voor een conferentie of tentoonstelling in het "Congress Centre Stalin".quote:Op zondag 18 juni 2017 13:56 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het wat makkelijk om figuren die zelf niet direct in verband stonden met de slavernij nu wel als taboe te verklaren.
Nederland was, vooral vlak voor de afschaffing van de slavernij, een kleine speler, Engeland, Spanje, Frankrijk en Portugal waren allemaal grotere slavenhandelaren. Daarbij werden slaven niet zelf gevangen maar ook weer van inheemse stammen in Afrika gekocht. Joodse tussenhandelaren verkochten de slaven dan vaak weer door. Mensenrechten, net als het idee van de gemeenschappelijk zwarte gemeenschap, bestonden nog niet.
Nu kan je de slavernij natuurlijk wel als fout betitelen. Maar het was onderdeel van een groot systeem, net als dat wij nu kleding kopen uit lagelonenlanden waar mensen nog steeds als slaven moeten werken. Of de bio-industrie waar dieren onder erbarmelijke omstandigheden massaal gefokt en geslacht worden.
Inderdaad, we mogen gewoon trots zijn op ons koloniale verleden !quote:Op zondag 18 juni 2017 11:13 schreef Gia het volgende:
Ik snap sowieso dat hele gedoe niet van het uitgummen van het hele koloniale verleden.
Willen die mensen soms dat er niet meer aan herinnerd wordt?
Die tijd heeft bestaan. De zeevaarders hebben Nederland groot gemaakt. En ja, er zijn destijds ernstige dingen gebeurd. Maar moet dat allemaal maar in de doofpot, alsof het niet gebeurd is?
Er zijn legio straten in Nederland met namen van beroemde zeevaarders. Je zou er maar wonen als Indiër!
Ik sta dus achter het kunstcentrum. Open discussie, maar de naam handhaven.
Het sarcasme kwam niet over,quote:Op zondag 18 juni 2017 14:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Omdat ik de slavernij niet wens te vergelijken met het naziregime en hun daden bagatelliseer ik de slavernij?
Het is een beproefd recept van de usual suspects hé? De Reductio Ad Hitlerum?quote:Ik zie echt niet hoe een wereldwijd duizend jaar lange geaccepteerde sociale praktijk, langzaam afgeschaft nadat het filosofisch en ethisch inzicht daarover veranderde, gelijk staat aan de industriële vernietiging van een volk als onderdeel van de politieke visie van één specifiek regime in een zeer specifiek tijdsvak.
Huhu, neequote:
Mwah, inhoudelijk valt er prima wat voor te zeggen.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Huhu, neeMy bad. Ik vind dit soort SJW met hun emotionele kutvergelijkinkjes zo tenenkrommend. Het toonbeeld van hedendaagse hysterie om niets gebaseerd op geen enkel feit of ratio.
Er valt prima wat voor te zeggen als de man in kwestie zijn core business het verhandelen en mishandelen van slaven was geweest. Dat was echter niet zo. Hij was admiraal, en heeft menig zeeslag gevochten en gewonnen.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mwah, inhoudelijk valt er prima wat voor te zeggen.
Maar: waar houd het dan op?
Straten voortaan maar echt letters geven?
Want helden uit de oudheid met schone handen bestaan gewoon niet.
Zo ver ik weet liep dat redelijk door elkaar?quote:Op zondag 18 juni 2017 14:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Er valt prima wat voor te zeggen als de man in kwestie zijn core business het verhandelen en mishandelen van slaven was geweest. Dat was echter niet zo. Hij was admiraal, en heeft menig zeeslag gevochten en gewonnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |