Hij zal vast wel weer een aardig aantal zetels halen, maar ik zie hem niet meer groeien. Een deel van z'n stemmers zullen uiteindelijk beseffen dat Wilders een doodlopende weg is.quote:Op woensdag 14 juni 2017 09:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk dan dat je de persoon Wilders zelf onderschat. Want wat het bespelen van kiezers aangaat en het vinden van een grote kiezersbasis is hij een van de top politici in Nederland. Moet ook wel voor hem.
Want zonder een plaats in de kamer of regering heeft deze man natuurlijk een groot probleem.
Alleen 50+ers hebben nog iets met de PvdA en trouw zijn aan een partij. Denk dat de jeugdige stemmers gewoon bij GL/D66 blijven.quote:Op woensdag 14 juni 2017 09:44 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Uit welke vijver denk je een groot deel van die nieuwe GL stemmers kwamen? Die gaan na deze vreemde actie van Klaver straks gewoon weer terug naar het oude vertrouwde nest, helemaal wanneer die nu even zorgeloos oppositie kunnen voeren, daar durf ik wel geld op in te zetten.
VVD CDA PVV en 50+ of christenuniequote:Op woensdag 14 juni 2017 10:17 schreef Molurus het volgende:
Zelfs als Rutte een mogelijkheid ziet voor samenwerking met PVV dan kun je D66 wel schrappen. PVV en D66 in 1 regering gaat echt nooit gebeuren.
Dus ik zou eerlijk gezegd niet weten welke meerderheid met PVV mogelijk is.
Enkel SGP en FVD zouden daar wellicht voor zijn te porren.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:17 schreef Molurus het volgende:
Zelfs als Rutte een mogelijkheid ziet voor samenwerking met PVV dan kun je D66 wel schrappen. PVV en D66 in 1 regering gaat echt nooit gebeuren.
Dus ik zou eerlijk gezegd niet weten welke meerderheid met PVV mogelijk is.
Maar als het krijgen van die meerderheid niet lukt dankzij al die uitsluitingen? Dan blokkeren die uitsluitingen toch feitelijk de intentie van de kiezer?quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:16 schreef Chewie het volgende:
[..]
De opdracht is niet dat de grootste partijen er maar uit moeten komen, het doel van van formeren is om een meerderheid te krijgen in de kamer en partijen uitsluiten maakt het niet minder democratisch.
Dan zal je een compromis moeten vinden. Omdat dit nou eenmaal de electorale realiteit is. OK, kan ook via een oppositie rol. Maar als oppositie kan je minder dan als regering.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hoe kun je de intentie van de kiezer lezen wanneer 2 politiek conflicterende stromingen winnen?
Ik vind het een beetje vroeg om zoiets na één verkiezingsronde te roepen maar we gaan het zien.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:18 schreef Chai het volgende:
[..]
Alleen 50+ers hebben nog iets met de PvdA en trouw zijn aan een partij. Denk dat de jeugdige stemmers gewoon bij GL/D66 blijven.
Dan zul je uiteindelijk nieuwe verkiezingen krijgen en waarschijnlijk Belgische formatieperiodes.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:23 schreef iteejer het volgende:
[..]
Maar als het krijgen van die meerderheid niet lukt dankzij al die uitsluitingen? Dan blokkeren die uitsluitingen toch feitelijk de intentie van de kiezer?
Dat is iedere klassieke stemronde.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:26 schreef Verfassungsschutz het volgende:
[..]
Ook maar een momentopname he.
Het huidige systeem stamt uit de tijd van de postkoets. Vind je dat het nu al aan een update toe is?!quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:28 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat is iedere klassieke stemronde.
Nieuwe structuren zijn hard nodig. Bv stemmen via blockchains, per thema of zo.
Wellicht, probleem is dat de lieden die daarover zouden beslissen juist eerst gekozen moeten worden op de klassieke manier, en zich daar volledig op hebben ingesteld.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:28 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat is iedere klassieke stemronde.
Nieuwe structuren zijn hard nodig. Bv stemmen via blockchains, per thema of zo.
Ho ho, het is wel een principieel populist. Afgekort pripo.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:40 schreef ShaoliN het volgende:
Jesse de populist. Die heeft zijn houdbaarheidsdatum wel flink verkort.
Haha.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:42 schreef Verfassungsschutz het volgende:
[..]
Ho ho, het is wel een principieel populist. Afgekort pripo.
Ja en beide kanten willen dat niet en waarschijnlijk de kiezer ook niet.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:23 schreef iteejer het volgende:
[..]
Maar als het krijgen van die meerderheid niet lukt dankzij al die uitsluitingen? Dan blokkeren die uitsluitingen toch feitelijk de intentie van de kiezer?
[..]
Dan zal je een compromis moeten vinden. Omdat dit nou eenmaal de electorale realiteit is. OK, kan ook via een oppositie rol. Maar als oppositie kan je minder dan als regering.
Maar wat als dat nou de uitslag is?quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja en beide kanten willen dat niet en waarschijnlijk de kiezer ook niet.
Zodoende blokkeren ze niet de intentie van de kiezer maar is de opdracht van de kiezer onhaalbaar.
Die hebben ook boter op hun hoofd. Ze krijgen miljarden van west europa maar wanneer daar iets tegenover moet staan in de vorm van de opvang van 1000 vluchtelingen (dat zijn de aantallenquote:Op woensdag 14 juni 2017 10:44 schreef Idisrom het volgende:
Wat ik van GL en van Jesse Klaver niet snap, is hun nadruk op de vluchtelingenopvang.
Terwijl aan de andere kant de Europese Unie hierdoor dreigt te verbrokkelen. Vandaag hoorde ik zelfs dat Våclav Klaus, oud premier van Tsjechië, liever uit de EU wil treden dan om de dictaten van West-Europese landen over de vluchtelingenverdeling te moeten slikken.
Ik denk dat het van groot belang is om Polen, Tsjechië en Hongarije in de EU te houden. Maar dat betekent wel dat wij minder in de EU moeten gaan beslissen over wat de individuele staten wel of niet moeten doen. Dus een Jesse uit Nederland heeft niet het recht om te beslissen wat Hongarije aan vluchtelingen dient op te nemen.
Dan heeft de kiezer pech. Van te voren was al wel duidelijk dat die combi hem niet ging worden.quote:
Dat vind ik pas ondemocratisch; vantevoren zo konkelen dat een stem op partij X toch niks waard gaat zijn.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan heeft de kiezer pech. Van te voren was al wel duidelijk dat die combi hem niet ging worden.
Dat sentiment lijken veel politici in Nederland niet te snappen. Ze zijn kennelijk wel erg begaan met de mensen die veel in het nieuws komen en baseren daarop hun mening. Maar tegelijkertijd negeren ze alle mogelijke negatieve gevolgen die wat minder air time krijgen.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:44 schreef Idisrom het volgende:
Wat ik van GL en van Jesse Klaver niet snap, is hun nadruk op de vluchtelingenopvang.
Terwijl aan de andere kant de Europese Unie hierdoor dreigt te verbrokkelen. Vandaag hoorde ik dat zelfs Våclav Klaus, oud premier van Tsjechië, liever uit de EU wil treden dan om de dictaten van West-Europese landen over de vluchtelingenverdeling te moeten slikken.
Wat is daar ondemocratisch aan? Zeker als het een partij is die de gehele grondwet herzien wil hebben zodat al hun partij standpunten sowieso onhaalbaar zijn.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:49 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Dat vind ik pas ondemocratisch; vantevoren zo konkelen dat een stem op partij X toch niks waard gaat zijn.
Ik denk dat veel kiezers juist wat extremer stemmen, omdat ze er vanuit gaan dat er toch een halfwas compromis uit rolt.quote:Op woensdag 14 juni 2017 10:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat is daar ondemocratisch aan? Zeker als het een partij is die de gehele grondwet herzien wil hebben zodat al hun partij standpunten sowieso onhaalbaar zijn.
Dat je daar als kiezer op stemt is je eigen keuze maar ik zou dan idd niet te veel hoop hebbend at het uitgevoerd word.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |