Afgezien daarvan, wat heeft een strijd halverwege de 20e eeuw te maken met de keuze van je buurman in 2017? Het gaat niet eens meer om dezelfde mensen, maar om hun nakomelingen.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ze hebben hun eigen leven als spelletje gezien. Ze hebben gekozen om, tegen indonesie in, te gaan vechten voor wie zij dachten dat de winnaar zou zijn.
Dan heb je gegokt, en dan heb je verloren. Shit happens. De wereld is een koude harde plek waar mensen soms in zulke situaties terecht komen. Als ik hen was en ik zou naar de geschiedenis kijken dan zou ik ook gokken dat Nederland gewoon weer de touwtjes in handen zou nemen. Maar zo ging het uiteindelijk niet. Bedank daar de VS maar voor.
Zo kun je elke keuze wel terugvoeren op 'discriminatie'.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:28 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Sociale huurwoningen toewijzen aan mensen met minder financiële middelen is ook discriminerend. Dat maakt het niet per definitie onjuist of moreel verwerpelijk.
Het gaat om hetzelfde volk, dat bedreigt is met uitsterven.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Afgezien daarvan, wat heeft een strijd halverwege de 20e eeuw te maken met de keuze van je buurman in 2017? Het gaat niet eens meer om dezelfde mensen, maar om hun nakomelingen.
Ze hadden het ook op een dealtje kunnen gooien met Indonesie. Maar laten we er voor de gein vanuit gaan dat dat niet kon. En dat Nederland dus haar enige hoop was op voortbestaan. Dan lijkt me dat alleen nog maar gunstiger voor de morele situatie. Als Nederland niet had geprobeerd de oost weer onder controle te krijgen dan zouden ze zijn vermoord. Nu heeft Nederland het wel geprobeerd en verloren. Kunnen we ook niks aan doen. Maar deze mensen hebben we verdomme wel een thuis gegeven in ons land.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:27 schreef vaduz het volgende:
[..]
Nee ze hebben gevochten voor het voortbestaan van eigen volk.
Molukkers sterven uit als ze niet in dezelfde straat kunnen wonen?quote:Op maandag 12 juni 2017 18:30 schreef vaduz het volgende:
[..]
Het gaat om hetzelfde volk, dat bedreigt is met uitsterven.
Dat sowieso.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Afgezien daarvan, wat heeft een strijd halverwege de 20e eeuw te maken met de keuze van je buurman in 2017? Het gaat niet eens meer om dezelfde mensen, maar om hun nakomelingen.
Dat is heel wat anders dan discrimineren op afkomst. En ook totaal niet te vergelijken.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:28 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Sociale huurwoningen toewijzen aan mensen met minder financiële middelen is ook discriminerend. Dat maakt het niet per definitie onjuist of moreel verwerpelijk.
Etnische afkomst kun je niet veranderen. Je sociaal-economische status, daar heb je wel zelf voor een heel groot deel invloed op.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders dan discrimineren op afkomst. En ook totaal niet te vergelijken.
Het gaat natuurlijk niet intrinsiek om afkomst. Molukkers genieten nu eenmaal een speciale voetnoot in de moderne Nederlandse geschiedenis om talloze redenen.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders dan discrimineren op afkomst. En ook totaal niet te vergelijken.
Ze hebben dezelfde grondrechten als ieder ander rechtspersoon hier. Geen enkele reden om in 2017 Molukkers op basis van afkomst voor te trekken in een kwestie als woningtoewijzing.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:36 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet intrinsiek om afkomst. Molukkers genieten nu eenmaal een speciale voetnoot in de moderne Nederlandse geschiedenis om talloze redenen.
Dus gooien we gewoon de grondwet tijdelijk in de prullenbak toch? En als je die logica doortrekt hebben joden dat ook. Misschien nog wel meer dan molukkers.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:36 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet intrinsiek om afkomst. Molukkers genieten nu eenmaal een speciale voetnoot in de moderne Nederlandse geschiedenis om talloze redenen.
Ja, dan versmelten ze verder met de Nederlandse cultuur, waardoor er van de Molukkse cultuur weinig meer overblijft.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Molukkers sterven uit als ze niet in dezelfde straat kunnen wonen?
quote:Op maandag 12 juni 2017 18:39 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ja, dan versmelten ze verder met de Nederlandse cultuur, waardoor er van de Molukkse cultuur weinig meer overblijft.
Afkomst mogelijk niet direct. Maar je kunt dus wel assimileren met een andere groep.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Etnische afkomst kun je niet veranderen.
Daar heb je inderdaad meer invloed op. Al is die invloed ook niet onuitputtelijk.quote:Je sociaal-economische status, daar heb je wel zelf voor een heel groot deel invloed op.
Ik ben geen voorstander van dergelijk halsstarig legalistisch denken. Uitzonderingen vormen de regel in het leven.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ze hebben dezelfde grondrechten als ieder ander rechtspersoon hier. Geen enkele reden om in 2017 Molukkers op basis van afkomst voor te trekken in een kwestie als woningtoewijzing.
De meesten hebben nog wel recht op een erfenisje, hebben daar familie wonen, zoals tantes, neefjes, ooms, nichtjes. Sommigen hebben er zelfs een huisje of appartement. Dus het gaat wel iets verder dan dat.quote:Op maandag 12 juni 2017 16:22 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je identiteit ontlenen aan een land waar je nooit komt of een keer per jaar op vakantie gaat, dat is pas hilarisch.
whut? Molukkers zijn een rechtpersoon?quote:Op maandag 12 juni 2017 18:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ze hebben dezelfde grondrechten als ieder ander rechtspersoon hier.
Ja precies, dus weet je wat we doen? We maken een enclave op discriminerende gronden zodat ze nog een keer buitengesloten worden en niet meedoen met dr maatschappij.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:40 schreef Myrr het volgende:
TS kent de geschiedenis niet.
Dit is een afdankertje dat ze gekregen hebben nadat ze met een gulden per week een gezin mochten voeden, gemoord hebben, vermoord zijn, uit hun land zijn gehaald.
Tief op TS.
Dus als de bewoners van een straat geen Turken of Marokkanen willen zien dan is dat oke volgens jou?quote:Op maandag 12 juni 2017 18:41 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstander van dergelijk halstarig legalistisch denken. Uitzonderingen vormen de regel in het leven.
Zeer scherp.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dus als de bewoners van een straat geen Turken of Marokkanen willen zien dan is dat oke volgens jou?
Ach, uitzondering.
Wij sluiten niemand buiten. Het is aan de Molukkers zelf om al dan niet in een Molukkse wijk te wonen. Door hun te scheiden sluiten wij de Molukkers juist af van hun maatschappij.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja precies, dus weet je wat we doen? We maken een enclave op discriminerende gronden zodat ze nog een keer buitengesloten worden en niet meedoen met dr maatschappij.
Leuke troll.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:45 schreef vaduz het volgende:
[..]
Wij sluiten niemand buiten. Het is aan de Molukkers zelf om al dan niet in een Molukkse wijk te wonen. Door hun te scheiden sluiten wij de Molukkers juist af van hun maatschappij.
Het is aan Nederlanders zelf om lekker in een wijk te wonen waar ze willen.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:45 schreef vaduz het volgende:
[..]
Wij sluiten niemand buiten. Het is aan de Molukkers zelf om al dan niet in een Molukkse wijk te wonen. Door hun te scheiden sluiten wij de Molukkers juist af van hun maatschappij.
Appels met peren. Zoals al gezegd, de Molukkers in Nederland kennen een unieke geschiedenis.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dus als de bewoners van een straat geen Turken of Marokkanen willen zien dan is dat oke volgens jou?
Ach, uitzondering.
Ok, ga jij maar op het kamp wonen.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is aan Nederlanders zelf om lekker in een wijk te wonen waar ze willen.
Jij kennelijk ook niet.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:40 schreef Myrr het volgende:
TS kent de geschiedenis niet.
Dit is een afdankertje dat ze gekregen hebben nadat ze met een gulden per week een gezin mochten voeden terwijl ze in barakken leefden, gemoord hebben, vermoord zijn, uit hun land zijn gehaald. Voor Nederland.
Tief op TS.
Iedereen kent een unieke geschiedenis als we maar lang genoeg gaan graven.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:47 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Appels met peren. Zoals al gezegd, de Molukkers in Nederland kennen een unieke geschiedenis.
Kan gewoon, worden toch geen nieuwe staplaatsen meer afgegeven. Het feit dat zij een schaduw maatschappij vormen is genoeg reden om dit domme plan niet uit te voerenquote:
Nee, maar op het speciale onderwijs hebben ze wel het verschil tussen een natuurlijkpersoon en rechtspersoon kunnen uitleggen.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:50 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Heb jij de lagere school afgemaakt?
Elk volk heeft een unieke geschiedenis, wat een argument man..quote:Op maandag 12 juni 2017 18:47 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Appels met peren. Zoals al gezegd, de Molukkers in Nederland kennen een unieke geschiedenis.
Heb je me toch nog op een fout kunnen betrappen. Vooruit, ik ben zo eerlijk, dat geef ik toe.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:51 schreef vaduz het volgende:
[..]
Nee, maar op het speciale onderwijs hebben ze wel het verschil tussen een natuurlijkpersoon en rechtspersoon kunnen uitleggen.
Nonsense. Je poging om deze recente geschiedenis te bagatelliseren is precies het probleem.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:51 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Iedereen kent een unieke geschiedenis als we maar lang genoeg gaan graven.
Non-argument dus.
Zie het schadelijke niet zo.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja precies, dus weet je wat we doen? We maken een enclave op discriminerende gronden zodat ze nog een keer buitengesloten worden en niet meedoen met dr maatschappij.
Goed idee.
De Nederlandse overheid heeft toentertijd steken laten vallen en daar moet zeker een oplossing voor komen. De originelee belofte kunnen we niet meer inlossen, daar gaan we helemaal niet meer over. Om dan maar je gram te halen op deze manier slaat helemaal nergens op en is schadelijk voor zowel molukkers in Nederland en de Nederlandse maatschappij
Of de bewoners van wijken straten die stenen door de ruit van een woning gooiden om te voorkomen dat er statushouders werden geplaatst..quote:Op maandag 12 juni 2017 18:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ach, uitzondering.
Niet in dezelfde proportie.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:51 schreef Mutant01 het volgende:
Elk volk heeft een unieke geschiedenis, wat een argument man..
Natuurlijk is dat schadelijk. Je bevorderd om niet mee te doen met de Nederlandse maatschappij. Net zoals zigeuners zeg maar.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:53 schreef skrn het volgende:
[..]
Zie het schadelijke niet zo.
Misschien is het tijd om die toewijzingen iets strikter te maken: alleen mensen erin die daar zijn opgegroeid in diezelfde wijk. Molukker of geen Molukker.
Maar ik vind wel dat mensen de nuance moeten zien.
Ach ga toch weg.quote:
Mijn God.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat schadelijk. Je bevorderd om niet mee te doen met de Nederlandse maatschappij. Net zoals zigeuners zeg maar.
Integratie is de afgelopen 40 jaar een hot topic. Dus ik zie even niet in wat het een met het ander te maken heeft.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:53 schreef Straatcommando. het volgende:
In een segregerende samenleving waarbij integratie op dit moment Hot topic is een enclave op etnische grond oprichten
Je verzint het gewoon niet
Haha. Je pogingen om de hele boel te bagatelliseren met allerlei ridicule vergelijkingen begint steeds lachwekkender te worden. Nog even en je gaat beweren dat de vroegere Marokkanen en Turken hier in Kamp Westerbork werden ondergebracht.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:56 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ach ga toch weg.
Is bovendien zo subjectief als wat. Marokkanen en Turken zijn hier door de decennia heen ook niet altijd goed behandeld.
Jij ziet het verband tussen een enclave op etnische gronden en integratie niet? Oke.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Integratie is de afgelopen 40 jaar een hot topic. Dus ik zie even niet in wat het een met het ander te maken heeft.
Goed argument!quote:
Nee dat zie ik niet. Het is namelijk gewoonweg verderfelijk om op deze gronden woonwijken in te richten. Nog los van het gehele (eigenlijk irrelevante) integratieverhaal.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jij ziet het verband tussen een enclave op etnische gronden en integratie niet? Oke.
Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag eerder in dit topic waarom we in 2017 bij huurwoningen toewijzen gaan discrimineren op etniciteit omdat er meer dan een halve eeuw geleden fouten zijn gemaakt door een regering in een politieke kwestie.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:58 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Haha. Je pogingen om de hele boel te bagatelliseren met allerlei ridicule vergelijkingen begint steeds lachwekkender te worden. Nog even en je gaat beweren dat de vroegere Marokkanen en Turken hier in Kamp Westerbork werden ondergebracht.
Ik heb de indruk dat jij en Straatcommando het eens zijn maar dat jullie langs elkaar heen gaan (?)quote:Op maandag 12 juni 2017 18:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee dat zie ik niet. Het is namelijk gewoonweg verderfelijk om op deze gronden woonwijken in te richten. Nog los van het gehele (eigenlijk irrelevante) integratieverhaal.
Omdat we verantwoordelijkheid nemen als Nederlandse maatschappij.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag eerder in dit topic waarom we in 2017 bij huurwoningen toewijzen gaan discrimineren op etniciteit omdat er meer dan een halve eeuw geleden fouten zijn gemaakt door een regering in een politieke kwestie.
Dat is dan ook niet wat ik stel, al zie ik nu ik het teruglees wel dat dat zo kan overkomen.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:00 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vind het een gotspe om Molukkers als niet geïntegreerd te beschouwen.
quote:Op maandag 12 juni 2017 19:01 schreef vaduz het volgende:
[..]
Omdat we verantwoordelijkheid nemen als Nederlandse maatschappij.
Het punt is hier dat het hem alleen lijkt te gaan om integratie. Terwijl wat mij betreft een veel fundamentelere vraag hieraan ten grondslag ligt. Integratie is slechts een bijzaak. Het feit dat op etnische gronden een scheidslijn wordt getrokken (waar je wel of niet mag wonen) vind ik veel en veel zwaarder wegen.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat jij en Straatcommando het eens zijn maar dat jullie langs elkaar heen gaan (?)
Dezelfde reden waarom de Duitse overheid nog steeds herstelbetalingen uitvoert aan Israël, oftewel de Joodse gemeenschap.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag eerder in dit topic waarom we in 2017 bij huurwoningen toewijzen gaan discrimineren op etniciteit omdat er meer dan een halve eeuw geleden fouten zijn gemaakt door een regering in een politieke kwestie.
Wat volstrekt idioot is. Alsof de huidige generatie daar iets mee van doen heeft.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:03 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Dezelfde reden waarom de Duitse overheid nog steeds herstelbetalingen uitvoert aan Israël, oftewel de Joodse gemeenschap.
Ja maar volgens sommigen in dit topic is het verantwoord om die scheidslijn te trekken omdat er ooit in de geschiedenis een fout is gemaakt door totaal andere mensen die al lang niet meer leven.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het punt is hier dat het hem alleen lijkt te gaan om integratie. Terwijl wat mij betreft een veel fundamentelere vraag hieraan ten grondslag ligt. Integratie is slechts een bijzaak. Het feit dat op etnische gronden een scheidslijn wordt getrokken (waar je wel of niet mag wonen) vind ik veel en veel zwaarder wegen.
Ik ook. Ik bedoelde er alleen mee dat zoiets een signaal af kan geven dat het juist niet zo is.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het punt is hier dat het hem alleen lijkt te gaan om integratie. Terwijl wat mij betreft een veel fundamentelere vraag hieraan ten grondslag ligt. Integratie is slechts een bijzaak. Het feit dat op etnische gronden een scheidslijn wordt getrokken (waar je wel of niet mag wonen) vind ik veel en veel zwaarder wegen.
De huidige generatie leeft niet in een tijdloze vacuüm. Persoonlijke onschuld trumpeert geen gemeenschappelijke rechtvaardigheid.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:03 schreef Mutant01 het volgende:
Wat volstrekt idioot is. Alsof de huidige generatie daar iets mee van doen heeft.
Je mag een persoon niet verantwoordelijk houden voor iets waar hij of zij helemaal niets aan kan doen.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:05 schreef Stabiel het volgende:
[..]
De huidige generatie leeft niet in een tijdloze vacuüm. Persoonlijke onschuld trumpeert geen gemeenschappelijke rechtvaardigheid.
Duitsland heeft sowieso te maken met de ernstige schuldgevoelens die ze nog hebben.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat volstrekt idioot is. Alsof de huidige generatie daar iets mee van doen heeft.
Personen niet. Staten wel.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je mag een persoon niet verantwoordelijk houden voor iets waar hij of zij helemaal niets aan kan doen.
Alsof ze compenseren.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Duitsland heeft sowieso te maken met de ernstige schuldgevoelens die ze nog hebben.
Je posts werden inhoudelijk dan ook steeds lachwekkender.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Oke jongens het was leuk. De trolletjes hebben hun speelkwartier weer gehad. Ik ben weg hier.
Met als verschil dat die joodse gemeenschap slachtoffers waren. Dat geld niet voor deze Molukkers, die hebben een bewuste keuze gemaakt en voor de verliezende strijdmacht gekozen. Waardoor gedane beloften niet nagekomen kunnen worden en ze in hun 'thuisland' verguist worden. Mede door de (door Nederland goedgekeurde en gestimuleerde) slachtpartijen en verkrachtingen die ze gepleegd hebben.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:03 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Dezelfde reden waarom de Duitse overheid nog steeds herstelbetalingen uitvoert aan Israël, oftewel de Joodse gemeenschap.
Ik vind dat wel een beetje een non-argument worden. De belofte (als dat al een belofte was) kon ook toen al niet worden ingelost. De overheid heeft inderdaad steken laten vallen en de boosheid en andere gevoelens die de eerste generatie daardoor richting de overheid had, daar heb ik begrip voor. Ik vind alleen niet dat dat generaties later nog als argument gebruikt kan worden om je zin te krijgen. De idealen van de generaties daarna zijn voor een deel van de groep ook veel sterker geworden dan bij de eerste generatie het geval was, gelukkig geldt dat voor het grootste deel inmiddels niet meer.quote:Op maandag 12 juni 2017 18:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De Nederlandse overheid heeft toentertijd steken laten vallen en daar moet zeker een oplossing voor komen. De originelee belofte kunnen we niet meer inlossen, daar gaan we helemaal niet meer over. Om dan maar je gram te halen op deze manier slaat helemaal nergens op en is schadelijk voor zowel molukkers in Nederland en de Nederlandse maatschappij
Het was niet mijn intentie om de geschiedenis van de Joden in Europa met die van de Molukkers te vergelijken. Ik hanteerde enkel dat voorbeeld om de vraag te beantwoorden in hoeverre staten schuldig kunnen bevonden worden om eerder genomen handelingen.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:11 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Met als verschil dat die joodse gemeenschap slachtoffers waren. Dat geld niet voor deze Molukkers, die hebben een bewuste keuze gemaakt en voor de verliezende strijdmacht gekozen. Waardoor gedane beloften niet nagekomen kunnen worden en ze in hun 'thuisland' verguist worden. Mede door de (door Nederland goedgekeurde en gestimuleerde) slachtpartijen en verkrachtingen die ze gepleegd hebben.
Dit gaat niet om onschuldige slachtoffers die niets misdaan hebben noch een keuze hadden. Dit gaat om keiharde strijders die een bewuste keuze hebben gemaakt voor zichzelf en hun familie. Die mede door hun handelen (weer zeg ik erbij, goedgekeurd en gestimuleerd door de Nederlandse overheid, die is net zo schuldig!) geen plaats meer hebben om naar terug te keren.
Uiteindelijk is het gewoon het uitmelken van de Duitse burger. Dat weet je zelf ook dondersgoed. Bovendien zou je kunnen stellen dat het nazi-regime een andere staat is dan het huidige Duitsland.quote:
Mon dieu et mon droit.quote:
Ik ken best veel Molukkers en ze hebben lang niet allemaal die drang om samen te klitten in een of andere afgesloten gemeenschap. In Vught was er vroeger een soort woonwagenkamp waar er een hoop stonden en als je zo opgegroeid bent zal die drang er wel zijn ja, maar diegenen die gewoon in de stad of in een dorp zijn opgegroeid hebben daar weinig last van.quote:Op maandag 12 juni 2017 20:16 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik snap de Molukkers wel dat ze bij elkaar willen wonen, de meesten willen bij hun eigen soort wonen, blank, Turk, rijk, enz maar als overheid en woningbouwstichting moet je dit niet willen, zeker niet met een bevolkingsgroep die al bijna 70 jaar in Nederland woont.
Ik snap het ook best dat ze bij elkaar willen wonen, is vast heel gezellig. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als niet willen dat er anderen bij komen wonen.quote:Op maandag 12 juni 2017 20:16 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik snap de Molukkers wel dat ze bij elkaar willen wonen, de meesten willen bij hun eigen soort wonen, blank, Turk, rijk, enz maar als overheid en woningbouwstichting moet je dit niet willen, zeker niet met een bevolkingsgroep die al bijna 70 jaar in Nederland woont.
Komt voort uit een sterk gevoel van zich belazerd voelen door de Nederlandse overheid, neem ik aan.quote:Op maandag 12 juni 2017 20:25 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik snap het ook best dat ze bij elkaar willen wonen, is vast heel gezellig. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als niet willen dat er anderen bij komen wonen.
Het is toch niet zo erg dat je het huis van Henk en Ingrid voorbij moet lopen om een eindje (of een straat) verderop een andere Molukker te bezoeken?
Hun wil gaat verder dan alleen bij elkaar in de buurt willen wonen.
Geen dank. Veel plezier verder met discrimineren.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:08 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Je posts werden inhoudelijk dan ook steeds lachwekkender.
wat?quote:Op maandag 12 juni 2017 20:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Geen dank. Veel plezier verder met discrimineren.
Jij en Vaduz zijn de enigen in dit topic die zich volstrekt belachelijk hebben gemaakt. Maar dat weet jij ook wel
Op een beetje dezelfde manier als de zwarte mensen in Nederland nog steeds last hebben van de slavernij vroeger en om die reden menen ergens recht op te hebben?quote:Op maandag 12 juni 2017 20:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Komt voort uit een sterk gevoel van zich belazerd voelen door de Nederlandse overheid, neem ik aan.
Dat van de Molukkers gaat niet eeuwen terug en het zijn ook geen dramaqueens zoals Quinsie en consorten. Zij voelen zich, terecht, genaaid door de NL overheid. Ze zijn vanaf het begin af aan weggemoffeld in achteraf gemeenschapjes en als tweederangs burgers behandeld. En dat terwijl ze hun bloed vergoten hebben in naam der koningin.quote:Op maandag 12 juni 2017 21:04 schreef Physsic het volgende:
[..]
Op een beetje dezelfde manier als de zwarte mensen in Nederland nog steeds last hebben van de slavernij vroeger en om die reden menen ergens recht op te hebben?
Klopt allemaal.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat van de Molukkers gaat niet eeuwen terug en het zijn ook geen dramaqueens zoals Quinsie en consorten. Zij voelen zich, terecht, genaaid door de NL overheid. Ze zijn vanaf het begin af aan weggemoffeld in achteraf gemeenschapjes en als tweederangs burgers behandeld. En dat terwijl ze hun bloed vergoten hebben in naam der koningin.
Zo zie ik dat niet. Wel wat betreft de eerste generatie, maar daar gaat het in dit geval niet over. Je kan wel generaties lang boos blijven over wat een overheid je voorouders heeft aangedaan, dat moeten ze vooral zelf weten, het lijkt me alleen niet verstandig.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat van de Molukkers gaat niet eeuwen terug en het zijn ook geen dramaqueens zoals Quinsie en consorten. Zij voelen zich, terecht, genaaid door de NL overheid. Ze zijn vanaf het begin af aan weggemoffeld in achteraf gemeenschapjes en als tweederangs burgers behandeld. En dat terwijl ze hun bloed vergoten hebben in naam der koningin.
Iets met appels en peren.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:15 schreef Glazenmaker het volgende:
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)kaping-de-herdenking
Zouden we over 30 jaar ook zo'n optocht zien van de nabestaanden van de 9/11 kapers?
Dat wel. Maar niet met de opzet om op grote schaal onschuldige burgers te doden. Dat het een en ander uit de hand is gelopen, valt de daders van beide kapingen zeker aan te rekenen.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoe? Richtten de kapers zich niet op onschuldige burgers?
Bij hoeveel doden mag je spreken van nog klein genoegde schaal om zo'n optocht te houden?quote:Op maandag 12 juni 2017 22:30 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dat wel. Maar niet met de opzet om op grote schaal onschuldige burgers te doden. Dat het een en ander uit de hand is gelopen, valt de daders van beide kapingen zeker aan te rekenen.
De doden bij die kaping zijn niet echt direct de schuld van de kapers natuurlijk.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Bij hoeveel doden mag je spreken van nog klein genoegde schaal om zo'n optocht te houden?
Als het aan dat tuig had gelegen was minimaal de halve trein kapot geschoten, Lumalessil was al op weg om zijn Uzi leeg te schieten toen de reddingsactie in gang was gezet.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:34 schreef Physsic het volgende:
[..]
De doden bij die kaping zijn niet echt direct de schuld van de kapers natuurlijk.
Want zonder gewelddadige kaping met een hoog risico op executies was er natuurlijk ook een redelijke kans geweest op een stel mariniers die het vuur openden op een trein.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:34 schreef Physsic het volgende:
[..]
De doden bij die kaping zijn niet echt direct de schuld van de kapers natuurlijk.
Ik vind dat veel users hier uitgaan dat Molukkers die wijken alleen willen omdat de Nederlandse staat een boetedoening moet doen en Molukkers zich altijd genaaid voelen. Ik ga daar niet in mee.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:12 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een beetje een non-argument worden. De belofte (als dat al een belofte was) kon ook toen al niet worden ingelost. De overheid heeft inderdaad steken laten vallen en de boosheid en andere gevoelens die de eerste generatie daardoor richting de overheid had, daar heb ik begrip voor. Ik vind alleen niet dat dat generaties later nog als argument gebruikt kan worden om je zin te krijgen. De idealen van de generaties daarna zijn voor een deel van de groep ook veel sterker geworden dan bij de eerste generatie het geval was, gelukkig geldt dat voor het grootste deel inmiddels niet meer.
Volgens de OP zijn er vijf jaar geleden afspraken gemaakt (met wie?) dat er ook niet-Molukkers gevestigd konden worden, maar wil de wijk nu van die afspraken af.
Dat komt inderdaad niet echt handig over, sterker nog, het is eigenlijk gewoon een racistisch motief, maar hun drang om bij elkaar te blijven begrijp ik wel.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:05 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Klopt allemaal.
Het wil echter niet zeggen dat ze nu kunnen gaan bepalen wie er in de huurwoning naast ze komt wonen.
Klopt, het heeft ook helemaal geen zin om daar generaties lang over door te blijven gaan, maar het zou de Nederlandse regering sieren als ze gewoon eens zouden toegeven dat die mensen tekort zijn gedaan, en niet zo'n beetje ook.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:11 schreef Physsic het volgende:
[..]
Zo zie ik dat niet. Wel wat betreft de eerste generatie, maar daar gaat het in dit geval niet over. Je kan wel generaties lang boos blijven over wat een overheid je voorouders heeft aangedaan, dat moeten ze vooral zelf weten, het lijkt me alleen niet verstandig.
Zoals ik al eerder zei; de wil om samen te willen leven bij cultuurgenoten, begrijp ik. Maar dat is niet hetzelfde als niet willen dat er iemand anders in de wijk komt wonen.quote:Op maandag 12 juni 2017 23:24 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vind dat veel users hier uitgaan dat Molukkers die wijken alleen willen omdat de Nederlandse staat een boetedoening moet doen en Molukkers zich altijd genaaid voelen. Ik ga daar niet in mee.
Het is ook deels een cultuur-kwestie. Ten eerste komen de Molukkers veelal uit dorpjes met ieder dorpje een eigen traditie, soms zelf een eigen geloof, en eigen keuken per dorp en eiland. Daarnaast kent ieder eiland (Ambon, Ceram, Saparua, et cetera) ook een bepaalde cultuur. Dat tribale vertaalt zich deels in het willen hebben van aparte wijken hier. Wat hier gebruikelijk is, kennen ze daar niet. Je schikt naar het dorp. Punt. Als het dorp moslim is, en je gaat daar wonen omdat je gaat trouwen bijvoorbeeld, word je moslim.
Daarnaast is het sterk hoe de eerste Molukkers en hun kinderen de eerste tijd in Nederland hebben ervaren. Zij moesten - als Nederlandse onderdanen - uiteindelijk hun eigen weg vinden hier, terwijl ze feitelijk waren weggestopt in ex-concentratiekampen. Ze hadden eigenlijk alleen die woonoorden, de kampen, en veel Molukkers praten vaak ook positief over de saamhorigheid en sfeer van die kampen. Er was ook niet veel anders, ze moesten zich daar maar vermaken. In de eerste jaren mochten ze ook de kampen niet verlaten.
Ik zie de wil voor eigen wijken of woonoorden ook niet als alleen genoegdoening eisen maar een verlengde van de oorspronkelijke cultuur vanuiit de Molukken en hoe die verder is gevormd in de eerste jaren in Nederland.
Dat is zeker zo. Ik denk alleen niet het ook maar iets zal veranderen wat dit betreft.quote:Op maandag 12 juni 2017 23:51 schreef Hathor het volgende:
[..]
Klopt, het heeft ook helemaal geen zin om daar generaties lang over door te blijven gaan, maar het zou de Nederlandse regering sieren als ze gewoon eens zouden toegeven dat die mensen tekort zijn gedaan, en niet zo'n beetje ook.
Ik had begrepen dat de gemeente Vught af wou van dat kamp en Molukkers ermee instemden om naar huurhuizen te vertrekken mist ze geen huur/electra hoefden te betalen.quote:Op maandag 12 juni 2017 23:51 schreef Hathor het volgende:
[..]
Klopt, het heeft ook helemaal geen zin om daar generaties lang over door te blijven gaan, maar het zou de Nederlandse regering sieren als ze gewoon eens zouden toegeven dat die mensen tekort zijn gedaan, en niet zo'n beetje ook.
Lijkt me heel sterk.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 00:00 schreef Flow3r het volgende:
e meesten zijn toen ook gegaan op een paar na, die wilden geen contract tekenen daarvoor en zijn uiteindelijk toch overgegaan maar zonder contract.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |