Komt voort uit een sterk gevoel van zich belazerd voelen door de Nederlandse overheid, neem ik aan.quote:Op maandag 12 juni 2017 20:25 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik snap het ook best dat ze bij elkaar willen wonen, is vast heel gezellig. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als niet willen dat er anderen bij komen wonen.
Het is toch niet zo erg dat je het huis van Henk en Ingrid voorbij moet lopen om een eindje (of een straat) verderop een andere Molukker te bezoeken?
Hun wil gaat verder dan alleen bij elkaar in de buurt willen wonen.
Geen dank. Veel plezier verder met discrimineren.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:08 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Je posts werden inhoudelijk dan ook steeds lachwekkender.
wat?quote:Op maandag 12 juni 2017 20:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Geen dank. Veel plezier verder met discrimineren.
Jij en Vaduz zijn de enigen in dit topic die zich volstrekt belachelijk hebben gemaakt. Maar dat weet jij ook wel
Op een beetje dezelfde manier als de zwarte mensen in Nederland nog steeds last hebben van de slavernij vroeger en om die reden menen ergens recht op te hebben?quote:Op maandag 12 juni 2017 20:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Komt voort uit een sterk gevoel van zich belazerd voelen door de Nederlandse overheid, neem ik aan.
Dat van de Molukkers gaat niet eeuwen terug en het zijn ook geen dramaqueens zoals Quinsie en consorten. Zij voelen zich, terecht, genaaid door de NL overheid. Ze zijn vanaf het begin af aan weggemoffeld in achteraf gemeenschapjes en als tweederangs burgers behandeld. En dat terwijl ze hun bloed vergoten hebben in naam der koningin.quote:Op maandag 12 juni 2017 21:04 schreef Physsic het volgende:
[..]
Op een beetje dezelfde manier als de zwarte mensen in Nederland nog steeds last hebben van de slavernij vroeger en om die reden menen ergens recht op te hebben?
Klopt allemaal.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat van de Molukkers gaat niet eeuwen terug en het zijn ook geen dramaqueens zoals Quinsie en consorten. Zij voelen zich, terecht, genaaid door de NL overheid. Ze zijn vanaf het begin af aan weggemoffeld in achteraf gemeenschapjes en als tweederangs burgers behandeld. En dat terwijl ze hun bloed vergoten hebben in naam der koningin.
Zo zie ik dat niet. Wel wat betreft de eerste generatie, maar daar gaat het in dit geval niet over. Je kan wel generaties lang boos blijven over wat een overheid je voorouders heeft aangedaan, dat moeten ze vooral zelf weten, het lijkt me alleen niet verstandig.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat van de Molukkers gaat niet eeuwen terug en het zijn ook geen dramaqueens zoals Quinsie en consorten. Zij voelen zich, terecht, genaaid door de NL overheid. Ze zijn vanaf het begin af aan weggemoffeld in achteraf gemeenschapjes en als tweederangs burgers behandeld. En dat terwijl ze hun bloed vergoten hebben in naam der koningin.
Iets met appels en peren.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:15 schreef Glazenmaker het volgende:
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)kaping-de-herdenking
Zouden we over 30 jaar ook zo'n optocht zien van de nabestaanden van de 9/11 kapers?
Dat wel. Maar niet met de opzet om op grote schaal onschuldige burgers te doden. Dat het een en ander uit de hand is gelopen, valt de daders van beide kapingen zeker aan te rekenen.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoe? Richtten de kapers zich niet op onschuldige burgers?
Bij hoeveel doden mag je spreken van nog klein genoegde schaal om zo'n optocht te houden?quote:Op maandag 12 juni 2017 22:30 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dat wel. Maar niet met de opzet om op grote schaal onschuldige burgers te doden. Dat het een en ander uit de hand is gelopen, valt de daders van beide kapingen zeker aan te rekenen.
De doden bij die kaping zijn niet echt direct de schuld van de kapers natuurlijk.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Bij hoeveel doden mag je spreken van nog klein genoegde schaal om zo'n optocht te houden?
Als het aan dat tuig had gelegen was minimaal de halve trein kapot geschoten, Lumalessil was al op weg om zijn Uzi leeg te schieten toen de reddingsactie in gang was gezet.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:34 schreef Physsic het volgende:
[..]
De doden bij die kaping zijn niet echt direct de schuld van de kapers natuurlijk.
Want zonder gewelddadige kaping met een hoog risico op executies was er natuurlijk ook een redelijke kans geweest op een stel mariniers die het vuur openden op een trein.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:34 schreef Physsic het volgende:
[..]
De doden bij die kaping zijn niet echt direct de schuld van de kapers natuurlijk.
Ik vind dat veel users hier uitgaan dat Molukkers die wijken alleen willen omdat de Nederlandse staat een boetedoening moet doen en Molukkers zich altijd genaaid voelen. Ik ga daar niet in mee.quote:Op maandag 12 juni 2017 19:12 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een beetje een non-argument worden. De belofte (als dat al een belofte was) kon ook toen al niet worden ingelost. De overheid heeft inderdaad steken laten vallen en de boosheid en andere gevoelens die de eerste generatie daardoor richting de overheid had, daar heb ik begrip voor. Ik vind alleen niet dat dat generaties later nog als argument gebruikt kan worden om je zin te krijgen. De idealen van de generaties daarna zijn voor een deel van de groep ook veel sterker geworden dan bij de eerste generatie het geval was, gelukkig geldt dat voor het grootste deel inmiddels niet meer.
Volgens de OP zijn er vijf jaar geleden afspraken gemaakt (met wie?) dat er ook niet-Molukkers gevestigd konden worden, maar wil de wijk nu van die afspraken af.
Dat komt inderdaad niet echt handig over, sterker nog, het is eigenlijk gewoon een racistisch motief, maar hun drang om bij elkaar te blijven begrijp ik wel.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:05 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Klopt allemaal.
Het wil echter niet zeggen dat ze nu kunnen gaan bepalen wie er in de huurwoning naast ze komt wonen.
Klopt, het heeft ook helemaal geen zin om daar generaties lang over door te blijven gaan, maar het zou de Nederlandse regering sieren als ze gewoon eens zouden toegeven dat die mensen tekort zijn gedaan, en niet zo'n beetje ook.quote:Op maandag 12 juni 2017 22:11 schreef Physsic het volgende:
[..]
Zo zie ik dat niet. Wel wat betreft de eerste generatie, maar daar gaat het in dit geval niet over. Je kan wel generaties lang boos blijven over wat een overheid je voorouders heeft aangedaan, dat moeten ze vooral zelf weten, het lijkt me alleen niet verstandig.
Zoals ik al eerder zei; de wil om samen te willen leven bij cultuurgenoten, begrijp ik. Maar dat is niet hetzelfde als niet willen dat er iemand anders in de wijk komt wonen.quote:Op maandag 12 juni 2017 23:24 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vind dat veel users hier uitgaan dat Molukkers die wijken alleen willen omdat de Nederlandse staat een boetedoening moet doen en Molukkers zich altijd genaaid voelen. Ik ga daar niet in mee.
Het is ook deels een cultuur-kwestie. Ten eerste komen de Molukkers veelal uit dorpjes met ieder dorpje een eigen traditie, soms zelf een eigen geloof, en eigen keuken per dorp en eiland. Daarnaast kent ieder eiland (Ambon, Ceram, Saparua, et cetera) ook een bepaalde cultuur. Dat tribale vertaalt zich deels in het willen hebben van aparte wijken hier. Wat hier gebruikelijk is, kennen ze daar niet. Je schikt naar het dorp. Punt. Als het dorp moslim is, en je gaat daar wonen omdat je gaat trouwen bijvoorbeeld, word je moslim.
Daarnaast is het sterk hoe de eerste Molukkers en hun kinderen de eerste tijd in Nederland hebben ervaren. Zij moesten - als Nederlandse onderdanen - uiteindelijk hun eigen weg vinden hier, terwijl ze feitelijk waren weggestopt in ex-concentratiekampen. Ze hadden eigenlijk alleen die woonoorden, de kampen, en veel Molukkers praten vaak ook positief over de saamhorigheid en sfeer van die kampen. Er was ook niet veel anders, ze moesten zich daar maar vermaken. In de eerste jaren mochten ze ook de kampen niet verlaten.
Ik zie de wil voor eigen wijken of woonoorden ook niet als alleen genoegdoening eisen maar een verlengde van de oorspronkelijke cultuur vanuiit de Molukken en hoe die verder is gevormd in de eerste jaren in Nederland.
Dat is zeker zo. Ik denk alleen niet het ook maar iets zal veranderen wat dit betreft.quote:Op maandag 12 juni 2017 23:51 schreef Hathor het volgende:
[..]
Klopt, het heeft ook helemaal geen zin om daar generaties lang over door te blijven gaan, maar het zou de Nederlandse regering sieren als ze gewoon eens zouden toegeven dat die mensen tekort zijn gedaan, en niet zo'n beetje ook.
Ik had begrepen dat de gemeente Vught af wou van dat kamp en Molukkers ermee instemden om naar huurhuizen te vertrekken mist ze geen huur/electra hoefden te betalen.quote:Op maandag 12 juni 2017 23:51 schreef Hathor het volgende:
[..]
Klopt, het heeft ook helemaal geen zin om daar generaties lang over door te blijven gaan, maar het zou de Nederlandse regering sieren als ze gewoon eens zouden toegeven dat die mensen tekort zijn gedaan, en niet zo'n beetje ook.
Lijkt me heel sterk.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 00:00 schreef Flow3r het volgende:
e meesten zijn toen ook gegaan op een paar na, die wilden geen contract tekenen daarvoor en zijn uiteindelijk toch overgegaan maar zonder contract.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |