abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 8 juni 2017 @ 21:17:26 #26
321876 Cherna
Fuck the System
pi_171558748
Van mij mogen ze. Staken is een recht.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  User die overal opduikt 2022 donderdag 8 juni 2017 @ 21:22:54 #27
186611 Haags
pi_171558950
Top
Zonder wrijving geen glans
pi_171560413
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:53 schreef Loekie1 het volgende:
Leraren leggen die dag een uur het werk neer, om de hoge werkdruk aan te kaarten.
Wauw, een heel uur! Dat zal indruk maken. :')
  donderdag 8 juni 2017 @ 22:18:50 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171560432
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:17 schreef thabit het volgende:

[..]

Wauw, een heel uur! Dat zal indruk maken. :')
Voor werkende ouders kan zo'n uurtje anders aardig vervelend zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171560506
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor werkende ouders kan zo'n uurtje anders aardig vervelend zijn.
Dan komen ze toch gewoon een uurtje later op hun werk.
pi_171560960
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:
Volgens mij hebben ze wel veel "vrij" maar besteden ze veel van die vrije tijd indirect of direct weer aan hun werk.
Onder andere. Het is voor parttime leerkrachten heel normaal om terug te moeten komen voor teamvergaderingen en studiedagen op dagen die ze normaal gesproken niet werken. Zonder dat daar een vergoeding tegenover staat.

De klassen zijn in de afgelopen jaren ook gegroeid, van 24 leerlingen tot soms wel 34 of nog meer. Het aantal lesuren is gelijk gebleven maar de aandacht moet over meer kinderen worden verdeeld. De administratieve last is wel omhoog gegaan, want er moeten meer rapporten worden gemaakt, meer oudergesprekken worden gevoerd en meer leerlingen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Eigenlijk is er jarenlang op een verborgen manier bezuinigd door hetzelfde werk door minder mensen te laten doen. Het aantal lesuren werd niet verhoogd, in plaats daarvan werden de klassen groter, meer leerlingen per leerkracht. Het salaris werd ook niet gekort zodat het ook niet als een bezuiniging voelt.

Vervangers mogen drie keer invallen op een school en moeten daarna een vast contract krijgen. Er is geen budget om permanent een extra leerkracht te betalen dus op een gegeven moment zijn de invallers die nog niet drie keer zijn geweest op, en worden klassen naar huis gestuurd of verdeeld over andere klassen.

Het startsalaris van een leraar PO is best in orde, maar daarna komt er nauwelijks wat bij. Carriereperspectief is er nauwelijks.

Uiteindelijk gaat dit ten koste van de kwaliteit vsn het onderwijs. Het zou goed zijn als er structureel meer geld naar het PO gaat zodat het werk aantrekkelijker wordt, de klassen kleiner kunnen worden en de administratieve last verlicht kan worden waardoor leerkrachten meer tijd aan iedere leerling kunnen besteden.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_171561036
Even ter duiding voor mij, de salarissen liggen in het basisonderwijs dus lager dan het voortgezet onderwijs (en mbo/hbo). Maar wat zijn de opleidingseisen in het VO? Ik neem aan dat als je op een vwo leraar wiskunde bent je hoger (universitair) opgeleid moet zijn dan iemand in het basis onderwijs.

Is dat ook niet een (logische) reden voor het verschil in salaris? Hoe zit dat precies? (En ik heb het hier niet over zwaarte van het beroep oid)
  donderdag 8 juni 2017 @ 22:43:50 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171561114
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:41 schreef alopio het volgende:
Even ter duiding voor mij, de salarissen liggen in het basisonderwijs dus lager dan het voortgezet onderwijs (en mbo/hbo). Maar wat zijn de opleidingseisen in het VO? Ik neem aan dat als je op een vwo leraar wiskunde bent je hoger (universitair) opgeleid moet zijn dan iemand in het basis onderwijs.

Is dat ook niet een (logische) reden voor het verschil in salaris? Hoe zit dat precies? (En ik heb het hier niet over zwaarte van het beroep oid)
Na de Pabo (hbo) ben je bevoegd voor het PO, na een tweedegraads lerarenopleiding (ook hbo) mag je op het vmbo, mbo en in de onderbouw van havo/vwo lesgeven en na een eerstegraads lerarenopleiding (uni of tegenwoordig soms hbo-master) mag je ook bovenbouw h/v doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171561142
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:58 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Als je continu gespannen voor de klas staat, helpen die extra weken vakantie niet. Ik ken toevallig een paar basisschooldocenten. De verhalen zijn niet mis. Terwijl ze eigenlijk het vak hartstikke leuk vinden. Maar ze moeten tegenwoordig alles verantwoorden wat ze doen omdat Den Haag dat wil. Alles draait om het kind en de docent daar wordt niet aan gedacht.
Die vakantieweken vallen wel mee. Want in de zomer zijn er stiekem al 2 weken afgesnoept waar bijna alle docenten gewoon werken, veelal op school in eindeloze vergaderingen.

Ook in andere vakanties wordt vaak gewerkt. Maar daarnaast bestaat een fulltime docentenbaan gewoon uit 42 uur werken per week om die vakantie 'te verdienen'. De ADV die er ooit was is stiekem afgepakt en qua loon staan ze al jaren op de nullijn.

Daarnaast stikt het in het onderwijs inmiddels van de managers, slecht bestuurde scholengroepen en administratielast. Tel daarbij op dat de PABO sowieso qua kwaliteit nu ook niet in hoog aanzien staat is de combi: veel idealisten, met matige opleiding en veel extra taken in een slecht gefaciliteerde omgeving. Want er zijn ook best veel matige of slechte en uitgebluste docenten.

We zijn echt te slordig met de opleiding van onze kinderen. Ik hoop dat we dit beter kunnen. Hoger opgeleide docenten, bijgeschoolde docenten, mensen met tijd en ruimte om hun werk goed te doen. Met goede gebouwen en hulpmiddelen, met minder administratieve taken en meer aandacht voor het kind. Dat los je op met geld, maar ook met een betere opleiding, met het ingrijpen in de schoolbesturen waar het mis gaat. Scholen krijgen een zak geld en daarna zoeken ze het maar uit.
Whatever...
pi_171561317
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Na de Pabo (hbo) ben je bevoegd voor het PO, na een tweedegraads lerarenopleiding (ook hbo) mag je op het vmbo, mbo en in de onderbouw van havo/vwo lesgeven en na een eerstegraads lerarenopleiding (uni of tegenwoordig soms hbo-master) mag je ook bovenbouw h/v doen.
Bedankt! Is het dan opzich ook niet logisch dan dat leraren op het VO meer verdienen? En de bovenbouw VO weer hoger zitten?

Ben het overigens wel eens met de post hierboven dat de opleiding beter moet, en er minder managers moeten zitten, daar hebben meer branches last van helaas (de zorg is ook overspoelt met nutteloze managers).
pi_171561331
HAHAHA alsof die vrouwen nog niet weinig genoeg werken. Wat een aanstellers.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 8 juni 2017 @ 22:51:41 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171561362
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:50 schreef alopio het volgende:

[..]

Bedankt! Is het dan opzich ook niet logisch dan dat leraren op het VO meer verdienen? En de bovenbouw VO weer hoger zitten?
Eerstegraders krijgen in de regel ook wel beter betaald. Ik vind het persoonlijk ook niet raar dat er een onderscheid is, maar daar moet ik wel aan toevoegen dat ik niet geheel onpartijdig ben.
quote:
Ben het overigens wel eens met de post hierboven dat de opleiding beter moet, en er minder managers moeten zitten, daar hebben meer branches last van helaas (de zorg is ook overspoelt met nutteloze managers).
Vergeet alle administratieve functies niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171561445
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Na de Pabo (hbo) ben je bevoegd voor het PO, na een tweedegraads lerarenopleiding (ook hbo) mag je op het vmbo, mbo en in de onderbouw van havo/vwo lesgeven en na een eerstegraads lerarenopleiding (uni of tegenwoordig soms hbo-master) mag je ook bovenbouw h/v doen.
Heb je gisteren Jinek gezien? Die leraar die daar zat had het telkens over "we hebben dezelfde opleiding gedaan" of "we hebben hetzelfde diploma" of iets anders in die richting. Wat bedoelde hij daar dan mee?
  donderdag 8 juni 2017 @ 22:56:31 #39
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171561513
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:54 schreef Physsic het volgende:

[..]

Heb je gisteren Jinek gezien? Die leraar die daar zat had het telkens over "we hebben dezelfde opleiding gedaan" of "we hebben hetzelfde diploma" of iets anders in die richting. Wat bedoelde hij daar dan mee?
Nee, niet gezien. Als hij beweert dat een tweedegraads vakopleiding en de pabo allebei hbo-opleidingen zijn dan heeft hij gelijk, maar dat maakt nog niet dat ze even zwaar zijn. De kwaliteit van de pabo is er de afgelopen decennia niet echt op vooruit gegaan; de term 'knutselacademie' ligt altijd op de loer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171561524
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:54 schreef Nikonlover het volgende:
Alsof leraren het zwaar hebben :') Ze hebben enorm veel vakantie
Alleen niet wanneer zij het willen.
pi_171561601
Zat een tijd terug te kijken samen met een vriend van me die leraar is naar wat zij verdienen. Dat viel me echt tegen. Het salaris waar zijn aan zitten na 10 jaar daar zit een doorsnee al aan na een jaar of 5
pi_171562724
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:54 schreef Physsic het volgende:

[..]

Heb je gisteren Jinek gezien? Die leraar die daar zat had het telkens over "we hebben dezelfde opleiding gedaan" of "we hebben hetzelfde diploma" of iets anders in die richting. Wat bedoelde hij daar dan mee?
Precies ja, het is toch echt iets anders of je wiskunde aan vwo 5 geeft of les geeft aan groep 3. Hogere opleiding is meer salaris (wat niet wil zeggen dat leraren geen verhoging verdienen hoor)

Ik pleit voor een salaris verhoging voor leraren, maar ook beter opgeleide leraren. Want soms is het niveau onder leraren van vooral basis onderwijs schrikbarend laag
  donderdag 8 juni 2017 @ 23:52:51 #43
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_171563381
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan hebben we die maar vast gehad.
Echt he. Voorspelbaar.
pi_171563522
Ik heb de overstap gemaakt van het basisonderwijs naar het bedrijfsleven. Ik verdien nu echt veel meer, heb een telefoon, laptop en gratis reizen door heel Nederland. Jaarlijks een bonus en winstuitkering.
Wel was het wennen aan de lange(re) werkdagen, niet meer de woensdagmiddag vrij en om de 6 tot 8 weken vakantie. Het is toch echt harder werken, meer uren make. en je moet deadlines halen en iets 'presteren'. Dat is in het onderwijs toch wat minder hard en strak. Dus die weken van 50 - 60 uur en niks over van vakanties is in mijn optiek nogal overdreven. Maar... wat wel slopend is, is de zorg en verantwoordelijkheid voor je leerlingen. Je hebt wat dat betreft nooit een vrij gevoel. Dat drukt voortdurend op je. En de druk van de ouders die allemaal vinden dat hun kind een bijzondere behandeling verdient. Die woest worden als hun kind geen Havo/VWO advies krijgt. Die hun relatieproblemen met je bespreken. En dan de maatschappij die alles tien keer beter meent te weten hoe je onderwijs moet geven en bij elk maatschappelijk probleem naar het onderwijs wijst. Dat maakt het werk zwaar en daar krijg je dus verrot weinig voor betaald.
Iedereen verwacht alles van het onderwijs, maar die mensen die een belangrijke invloed hebben op de toekomst van onze kinderen fatsoenlijk betalen en waarderen kunnen of willen we niet.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_171563561
Wanneer heb je de overstap gemaakt?
pi_171563862
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:58 schreef Physsic het volgende:
Wanneer heb je de overstap gemaakt?
Wel een aantal jaren terug. Ik weet dat er zeker nu langere dagen zijn dan in mijn tijd, maar... ik heb nog steeds kennissen in het onderwijs en die werken echt korter en minder dan ik. Ik heb max. 5 weken vrij in een jaar. In het basisonderwijs zijn dat er 12 + nog ATV iets van 12 dagen. Ook met voorbereiden etc. Blijft er echt meer over dan 5 weken. In veel landen worden docenten overigens verplicht om een deel van de schoolvakanties in te vullen met bijscholingen.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_171563877
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:10 schreef Physsic het volgende:
Overigens staken ze niet zozeer omdat ze per se zelf meer salaris willen, maar vooral omdat ze van mening zijn dat de kwaliteit van het onderwijs zwaar onder druk staat. Er zijn simpelweg te weinig leraren, waardoor de overige leraren te veel taken op zich moeten nemen. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Er staan momenteel veel onbevoegden voor de klas en de klassen worden ook steeds groter.
Het beroep is ook niet (meer) aantrekkelijk. Ze willen vooral dat daar iets aan gedaan wordt.
Klopt.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_171564003
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 00:12 schreef Injetta het volgende:

[..]

Wel een aantal jaren terug. Ik weet dat er zeker nu langere dagen zijn dan in mijn tijd, maar... ik heb nog steeds kennissen in het onderwijs en die werken echt korter en minder dan ik. Ik heb max. 5 weken vrij in een jaar. In het basisonderwijs zijn dat er 12 + nog ATV iets van 12 dagen. Ook met voorbereiden etc. Blijft er echt meer over dan 5 weken. In veel landen worden docenten overigens verplicht om een deel van de schoolvakanties in te vullen met bijscholingen.
Ah, ik wilde zeggen dat het volgens mij na de invoering van het passend onderwijs nog drukker is geworden voor de leraren dan het al was.

Ik denk dat het aantal weken (en losse dagen) vakantie weinig verandert aan de invloed die de hoge werkdruk gedurende de andere weken op je heeft.

Ik begreep dat het aantal werknemers dat een burn-out (oid) krijgt, nergens zo hoog is als binnen het (basis)onderwijs. Daar moet dan toch een andere verklaring voor zijn, als jij zegt dat de werkdruk buiten het basisonderwijs hoger ligt. Heb je daar dan een verklaring voor?
Ik weet het niet, ik baseer me slechts op wat ik via oa de media meekrijgt.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 00:24:47 #49
321876 Cherna
Fuck the System
pi_171564042
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:57 schreef Injetta het volgende:
Ik heb de overstap gemaakt van het basisonderwijs naar het bedrijfsleven. Ik verdien nu echt veel meer, heb een telefoon, laptop en gratis reizen door heel Nederland. Jaarlijks een bonus en winstuitkering.
Wel was het wennen aan de lange(re) werkdagen, niet meer de woensdagmiddag vrij en om de 6 tot 8 weken vakantie. Het is toch echt harder werken, meer uren make. en je moet deadlines halen en iets 'presteren'. Dat is in het onderwijs toch wat minder hard en strak. Dus die weken van 50 - 60 uur en niks over van vakanties is in mijn optiek nogal overdreven. Maar... wat wel slopend is, is de zorg en verantwoordelijkheid voor je leerlingen. Je hebt wat dat betreft nooit een vrij gevoel. Dat drukt voortdurend op je. En de druk van de ouders die allemaal vinden dat hun kind een bijzondere behandeling verdient. Die woest worden als hun kind geen Havo/VWO advies krijgt. Die hun relatieproblemen met je bespreken. En dan de maatschappij die alles tien keer beter meent te weten hoe je onderwijs moet geven en bij elk maatschappelijk probleem naar het onderwijs wijst. Dat maakt het werk zwaar en daar krijg je dus verrot weinig voor betaald.
Iedereen verwacht alles van het onderwijs, maar die mensen die een belangrijke invloed hebben op de toekomst van onze kinderen fatsoenlijk betalen en waarderen kunnen of willen we niet.
Ik neem aan dat een behoorlijk aantal werknemers in het onderwijs die keuze maken omdat ze het leuk vinden. Het lijkt mij een roeping. In de zorg zie je dat ook terug. Neemt niet weg dat je daarom maar mensen in het onderwijs slecht moet belonen. Ik heb mij nooit verdiept in het salaris van een onderwijzer/es. Maar als zij vinden dat het te laag of de werkdruk te hoog is dan hebben ze natuurlijk alle recht om op te komen voor hun rechten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_171565582
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:57 schreef Injetta het volgende:
Maar... wat wel slopend is, is de zorg en verantwoordelijkheid voor je leerlingen. Je hebt wat dat betreft nooit een vrij gevoel. Dat drukt voortdurend op je. En de druk van de ouders die allemaal vinden dat hun kind een bijzondere behandeling verdient. Die woest worden als hun kind geen Havo/VWO advies krijgt. Die hun relatieproblemen met je bespreken. En dan de maatschappij die alles tien keer beter meent te weten hoe je onderwijs moet geven en bij elk maatschappelijk probleem naar het onderwijs wijst. Dat maakt het werk zwaar en daar krijg je dus verrot weinig voor betaald.
Iedereen verwacht alles van het onderwijs, maar die mensen die een belangrijke invloed hebben op de toekomst van onze kinderen fatsoenlijk betalen en waarderen kunnen of willen we niet.
Dit is ook wat ik hoor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')